100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach. Wydanie II - Helion
Tytuł oryginału: 100 Things Every Designer Needs to Know About People (2nd Edition)
Tłumaczenie: Piotr Pilch, Daniel Kaczmarek
ISBN: 978-83-283-7330-3
stron: 238, Format: ebook
Data wydania: 2021-04-27
Księgarnia: Helion
Cena książki: 29,49 zł (poprzednio: 58,98 zł)
Oszczędzasz: 50% (-29,49 zł)
Niezależnie od tego, czy tworzysz stronę internetową, interfejs użytkownika, czy przedmiot codziennego użytku, musisz dostosować projekt do wymagań grupy docelowej. To, jak dobry będzie projekt i jakie wrażenia wywoła u użytkowników, zależy przede wszystkim od tego, co o nich wiesz. Niekiedy jest to specyficzna wiedza. W jaki sposób ci konkretni ludzie myślą? Kiedy podejmują decyzję? Co sprawi, że wykonają czynności, których się od nich oczekuje? W jaki sposób wywołać u nich określone emocje związane z projektowanym produktem? Na te i na wiele innych pytań odpowiada psychologia projektowania.
To drugie, zaktualizowane i uzupełnione wydanie cenionego poradnika dla projektantów, którzy chcą tworzyć rzeczy użyteczne, przydatne i lubiane przez użytkowników. Zawiera wnikliwą analizę 100 niezwykle ważnych z punktu widzenia projektanta kwestii, będącą efektem przestudiowania setek publikacji naukowych oraz tego, jak opisane w nich zasady są wykorzystywane w codziennej pracy projektanta, który tworzy interfejsy, strony WWW, aplikacje czy urządzenia i korzysta z najróżniejszych technologii. Dzięki podanym tu wskazówkom Twoje projekty będą bardziej intuicyjne i angażujące - w swojej pracy bowiem uwzględnisz to, jak ludzie myślą, jak się zachowują i podejmują decyzje.
Z książki dowiesz się:
- w jaki sposób przyciągnąć i utrzymać uwagę odbiorcy
- jak kształtować przyzwyczajenia człowieka
- jak przebiega proces podejmowania decyzji
- kiedy ludzie popełniają błędy i jakie są ich rodzaje
- jakie czynniki budzą zaufanie
Nikt się nie oprze temu, co zaprojektujesz!
Osoby które kupowały "100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach. Wydanie II", wybierały także:
- D3.js w akcji 67,42 zł, (20,90 zł -69%)
- Jak projektować usługi. Niezawodne zasady w praktycznym zastosowaniu 129,00 zł, (64,50 zł -50%)
- Ucieczka z pułapki budowania. Efektywne zarządzanie produktem 49,00 zł, (24,50 zł -50%)
- Projektowanie oprogramowania dla zupełnie początkujących. Owoce programowania. Wydanie V 129,00 zł, (64,50 zł -50%)
- Wirtualna rzeczywistość. Doznanie na żądanie 44,90 zł, (22,45 zł -50%)
Spis treści
100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach. Wydanie II eBook -- spis treści
- Psychologia projektowania (X)
JAK LUDZIE WIDZĄ
- 1. To, co widzisz, to nie to samo, co widzi Twój mózg (2)
- 2. Widzenie peryferyjne ma większe znaczenie dla obioru tego, co się widzi, niż widzenie centralne (5)
- 3. Ludzie identyfikują obiekty, rozpoznając wzorce (8)
- 4. W mózgu znajduje się specjalny ośrodek, który rozpoznaje twarze (10)
- 5. Specjalny obszar mózgu odpowiada za interpretowanie prostych cech wizualnych (13)
- 6. Ludzie przeglądają zawartość ekranów na podstawie wcześniejszych doświadczeń oraz oczekiwań (15)
- 7. Ludzie dostrzegają wskazówki, które mówią im, co zrobić z danym obiektem (17)
- 8. Ludzie mogą nie zauważać zmian, które zachodzą w ich polu widzenia (21)
- 9. Ludzie sądzą, że obiekty, które są blisko siebie, są ze sobą powiązane (23)
- 10. Połączenie koloru czerwonego i niebieskiego jest nieprzyjemne dla oczu (24)
- 11. Co jedenasty mężczyzna i co dwusetna kobieta cierpią na ślepotę na kolory (25)
- 12. Kolory oznaczają różne rzeczy w różnych kulturach (29)
JAK LUDZIE CZYTAJĄ
- 13. To mit, że duże litery utrudniają czytanie (32)
- 14. Czytanie i rozumienie to dwie różne sprawy (35)
- 15. Umiejętność identyfikowania wzorców pozwala ludziom rozpoznawać litery w różnych krojach (40)
- 16. Rozmiar czcionki ma znaczenie (43)
- 17. Tekst na ekranie czyta się trudniej Niż na papierze (45)
- 18. Ludzie czytają szybciej dłuższe wiersze, lecz wolą czytać krótsze (46)
JAK LUDZIE ZAPAMIĘTUJĄ
- 19. Pamięć krótkoterminowa ma ograniczoną pojemność (50)
- 20. Ludzie zapamiętują tylko cztery rzeczy naraz (52)
- 21. Ludzie muszą używać informacji, aby je sobie utrwalić (55)
- 22. Informacje łatwiej się rozpoznaje, niż przypomina (57)
- 23. Pamięć zużywa wiele zasobów umysłu (59)
- 24. Ludzie rekonstruują wspomnienia za każdym razem, gdy je sobie przypominają (61)
- 25. To dobrze, że ludzie zapominają (63)
- 26. Wspomnienia najbardziej żywe są mylne (65)
JAK LUDZIE MYŚLĄ
- 27. Ludzie lepiej przetwarzają informacje o niewielkich rozmiarach (68)
- 28. Niektóre sposoby przetwarzania myślowego są bardziej wymagające od innych (71)
- 29. Umysł błądzi przez 30 procent czasu (74)
- 30. Im bardziej człowiek jest niepewny, tym bardziej broni swoich poglądów (76)
- 31. Ludzie tworzą modele myślowe (78)
- 32. Ludzie stykają się z modelami pojęciowymi (80)
- 33. Ludzie najlepiej przetwarzają informacje podane w postaci opowieści (82)
- 34. Ludzie najłatwiej uczą się na przykładach (85)
- 35. Ludzie mają tendencje do tworzenia kategorii (87)
- 36. Czas jest względny (89)
- 37. Ludzie odrzucają informacje, które nie są zgodne z ich przekonaniami (91)
- 38. Ludzie potrafią odpłynąć (93)
- 39. Kultura wpływa na sposób myślenia (95)
JAK LUDZIE SKUPIAJĄ UWAGĘ
- 40. Uwaga ma charakter selektywny (98)
- 41. Ludzie przywykają do informacji (100)
- 42. Wyćwiczone umiejętności nie wymagają świadomego skupienia uwagi (101)
- 43. Spodziewana częstotliwość wpływa na skupienie uwagi (103)
- 44. Nasza uwaga pozostaje skupiona mniej więcej przez dziesięć minut (105)
- 45. Ludzie zwracają uwagę tylko na wyraziste cechy (106)
- 46. Ludzie nie potrafią wykonywać kilku zadań naraz tak dobrze, jak im się wydaje (107)
- 47. Niebezpieczeństwo, jedzenie, seks, ruch, twarze i opowieści najbardziej przyciągają uwagę (110)
- 48. Głośne dźwięki zaskakują i przyciągają uwagę (112)
- 49. Aby ludzie zwrócili na coś uwagę, muszą najpierw to coś sobie uświadomić (114)
CO MOTYWUJE LUDZI
- 50. Motywacja ludzi wzrasta wraz ze zbliżaniem się do celu (118)
- 51. Zmienność nagród motywuje bardziej (120)
- 52. Dopamina stymuluje poszukiwanie informacji (123)
- 53. Nieprzewidywalność każe ludziom szukać dalej (125)
- 54. Ludzi bardziej motywują nagrody ukryte niż jawne (127)
- 55. Ludzi motywuje postęp, doskonałość i kontrola (129)
- 56. Ludzi motywują normy społeczne (131)
- 57. Ludzie z natury są leniwi (132)
- 58. Ludzie poszukają drogi na skróty tylko wtedy, gdy będzie ona łatwiejsza do przejścia (135)
- 59. Ludzie szukają przyczyn w cechach ludzi, a nie okoliczności (136)
- 60. Kształtowanie lub zmiana przyzwyczajenia są prostsze, niż się wydaje (138)
- 61. Ludzie mają większą motywację do współzawodnictwa, gdy konkurentów jest niewielu (140)
- 62. Ludzi motywuje niezależność (142)
LUDZIE SĄ ZWIERZĘTAMI SPOŁECZNYMI
- 63. Grupa najbliższych znajomych zwykle liczy nie więcej niż 150 osób (144)
- 64. Ludzie są zaprogramowani na naśladowanie i empatię (147)
- 65. Wspólne działanie pogłębia związki między ludźmi (149)
- 66. Ludzie oczekują, że interakcje w sieci będą zgodne z normami społecznościowymi (151)
- 67. Ludzie kłamią z różnym natężeniem, zależnie od medium (153)
- 68. Mózgi mówców i słuchaczy synchronizują się w trakcie prowadzenia komunikacji (156)
- 69. Mózg reaguje w sposób szczególny na ludzi, których zna się osobiście (157)
- 70. Śmiech łączy ludzi (159)
- 71. Na filmie ludzie potrafią lepiej ocenić, czy śmiech jest prawdziwy, czy udawany (162)
JAK LUDZIE CZUJĄ
- 72. Niektóre emocje mogą mieć charakter uniwersalny (166)
- 73. Pozytywne odczucia względem grupy mogą skutkować myśleniem grupowym (169)
- 74. Opowieści i anegdoty przekonują bardziej niż same dane (170)
- 75. Jeśli ludzie nie odczuwają, nie mogą podejmować decyzji (171)
- 76. Niespodzianki zawsze sprawiają ludziom przyjemność (173)
- 77. Ludzie są szczęśliwsi, gdy są zajęci (175)
- 78. Sielankowe obrazy czynią ludzi szczęśliwymi (177)
- 79. Pierwszym powodem zaufania jest dla ludzi wygląd i układ (179)
- 80. Słuchanie muzyki uwalnia dopaminę w mózgu (181)
- 81. Im trudniej coś osiągnąć, tym bardziej ludzie to lubią (182)
- 82. Ludzie przeszacowują reakcje na wydarzenia w przyszłości (184)
- 83. Ludzie mają bardziej pozytywne nastawienie przed zdarzeniem i po nim niż w jego trakcie (185)
- 84. Gdy ludzie są smutni lub przestraszeni, wówczas najbardziej liczą na coś, co już znają (187)
LUDZIE POPEŁNIAJĄ BŁĘDY
- 85. Ludzie zawsze będą popełniać błędy; nie istnieje produkt, który będzie na nie odporny (190)
- 86. Ludzie popełniają błędy, gdy są zestresowani (192)
- 87. Nie wszystkie błędy są złe (196)
- 88. Ludzie popełniają błędy, których rodzaje można przewidzieć (197)
- 89. Ludzie stosują różne strategie poprawiania błędów (200)
JAK LUDZIE PODEJMUJĄ DECYZJE
- 90. Ludzie podejmują większość decyzji podświadomie (204)
- 91. Podświadomość wie pierwsza (206)
- 92. Ludzie oczekują większego wyboru i więcej informacji, niż są w stanie przeanalizować (208)
- 93. Dla ludzi wybór jest równoznaczny z kontrolą (210)
- 94. Ludzie mogą troszczyć się o czas bardziej niż o pieniądze (212)
- 95. Nastrój wpływa na proces podejmowania decyzji (214)
- 96. Możesz uzyskać lepsze decyzje podejmowane grupowo (216)
- 97. Ludzie podejmują decyzje ukierunkowane przyzwyczajeniami lub wartościami, lecz nie obydwoma kryteriami naraz (218)
- 98. Gdy ludzie są niepewni, pozwalają innym decydować, co robić (220)
- 99. Ludzie uważają, że inni są bardziej podatni na wpływy niż oni sami (222)
- 100. Ludzie wyżej oceniają produkty, które fizycznie znajdują się przed ich oczami (224)
- Bibliografia (227)
- Źródła wybranych rysunków (235)