Photoshop 6. Korekcja i separacja. Vademecum profesjonalisty - Helion
Tytuł oryginału: Professional Photoshop 6: The Classic Guide to Color Correction
TÅ‚umaczenie: Joanna Pasek, Robert Riger
ISBN: 83-7197-761-1
stron: 392, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2002-10-24
Księgarnia: Helion
Cena książki: 99,00 zł
Nowe wydanie znanej książki zostało dostosowane odpowiednio do zmian, jakie zachodzą w naszej branży. Uwzględniłem własne, nowe pomysły oraz sugestie tych, którzy zapoznali się z wcześniejszymi wydaniami. Blisko połowa materiału jest nowa. Czytelnicy poprzednich wydań przekonają się, że rozdziały od 1. do 6. są dość podobne, choć zmieniłem niektóre obrazki na inne, lepiej ilustrujące temat, i przepisałem na nowo kilka fragmentów rozdziału 2.
Nie powinno to być dla nikogo zaskoczeniem. Podstawowe zasady korekcji są ponadczasowe i nie zmieniają się wraz z wejściem kolejnej wersji Photoshopa. Każdy obraz, jaki tu opisuję, mógł zostać w podobny sposób skorygowany -- choć mogłoby to być nieco bardziej pracochłonne -- nawet w Photoshopie 3, który pojawił się na rynku w roku 1994. (Wcześniej Photoshop nie był wyposażony w warstwy, które są niezbędne przy wykonywaniu niektórych opisywanych tu operacji.)
W rozdziałach 2. -- 5., dla uproszczenia, pracować będziemy cały czas w trybie CMYK, choć większość cyfrowych obrazów zaczyna swe istnienie w innych trybach. W rozdziale 6. omówimy dokładnie proces separacji, kładąc szczególny nacisk na GCR. Kolejne trzy rozdziały poświęcimy związkom między poszczególnymi przestrzeniami kolorów; te trzy rozdziały zostały znacznie zmienione w porównaniu z ostatnim wydaniem. Zastanowimy się, między innymi, w jakich przypadkach korzystna może być praca w RGB lub LAB. Wszystko o kalibracji oraz o precyzji procesu separacji znajdziesz w rozdziałach 10. -- 12., które są całkowicie nowe. W rozdziale 10. omawiać będziemy podstawy kalibracji, a w rozdziale 11. ustawienia koloru Photoshopa. Rozdział 12., na żądanie Czytelników, został w całości poświęcony najbardziej skomplikowanemu zagadnieniu związanemu z kalibracją; przyrostowi punktu rastrowego. Jak zwykle, postaramy się raczej dać całościowy obraz zagadnienia niż zbiór szczegółowych receptur przeznaczonych dla użytkowników bieżącej wersji Photoshopa.
Stało się tradycją, iż kolejne wydania "Korekcji i separacji..." zawierały tajemną wiedzę specjalistów od separacji obrazów; można tu było znaleźć techniki znane tylko nielicznym, jak np. metoda korygowania za pomocą krzywych wyłącznie wybranych zakresów tonalnych obrazu lub opis manipulacji GCR-em. Do tego dokładano zawsze garść technik, o których nikt wcześniej nie słyszał, lecz wkrótce stały się one całkiem szeroko stosowane. Do tej grupy zaliczam poszerzone użycie trybu LAB, metodę mieszania kanałów i wybiórcze wyostrzanie kanałów. Rozdział 16. idealnie wpisuje się w ten trend. Omówimy w nim metodę mieszania kanałów opartego na jasności, nad którą pracowałem przez ostatnich parę lat. Z moich doświadczeń wynika, że może ona być naprawdę przydatna.
Aby przetrzeć drogę tej nowej technice, uaktualniłem cały rozdział 13., w którym omawiana jest konwersja kolorowych obrazów do obrazów czarno-białych. Rozdział ten uchodził za niezmiernie nowatorski, gdy opublikowano go po raz pierwszy w roku 1994, tak że w wydaniu z roku 1998 pozostawiłem go bez zmian. Zasady takiej konwersji są wciąż takie same, lecz ich objaśnienie jest teraz bardziej przystępne.
Rozdział 14. poświęcony jest rozmaitym rodzajom rozdzielczości, z jakimi miewamy do czynienia, a rozdział 15. dotyczy zjawiska mory, przy czym sporo uwagi poświęcono obrazom skanowanym z rastrowanych oryginałów. Te dwa rozdziały nie różnią się wiele od swych odpowiedników z roku 1998. Ostatni rozdział kończy się tym samym, co niegdyś, sympatycznym obrazkiem z kuflem piwa. Nie licząc jednak tego jednego przykładu, jest całkiem nowy. W oddzielnej ramce znajdziesz tam krótkie omówienie zasad postępowania z obrazem; ta ściągawka pomoże ci opracować właściwą strategię. To podsumowanie wiadomości zawartych w tej książce. Starałem się przedstawić proces myślowy, jaki powinniśmy zastosować przy analizie każdego nowego obrazu.
Osoby które kupowały "Photoshop 6. Korekcja i separacja. Vademecum profesjonalisty", wybierały także:
- Adobe Photoshop CC. Kurs video. Poziom drugi. Zaawansowane techniki i triki dla każdego 79,00 zł, (23,70 zł -70%)
- Adobe Photoshop CC 2014. Kurs video. Poziom pierwszy. Najlepsze techniki obróbki obrazów 79,00 zł, (23,70 zł -70%)
- Photoshop LAB. Zagadka kanionu i inne tajemnice najpotężniejszej przestrzeni barw. Wydanie II 125,48 zł, (38,90 zł -69%)
- Adobe Photoshop Lightroom 5. Kurs video. Poziom pierwszy. Sekrety cyfrowej edycji i obróbki zdjęć 79,00 zł, (31,60 zł -60%)
- Adobe Photoshop CS6. Kurs video. Kreatywne efekty w fotografii ślubnej 69,00 zł, (31,05 zł -55%)
Spis treści
Photoshop 6. Korekcja i separacja. Vademecum profesjonalisty -- spis treści
Wprowadzenie 9
1. Co powinniśmy zrobić z tym zdjęciem?
- Wstęp 17
- Definicja "jakości" 18
- Cele manipulowania kolorem 19
- Czy powinniśmy dorównać oryginałowi? 19
- Dorównać wyobrażeniu 22
- Ty będziesz sędzią 23
- Standard CMYK 25
- Osiem zagadkowych kanałów 27
- Kolory dopełniające 28
- Siła krzywych 30
- Wszystkie narzędzia, których możesz kiedykolwiek potrzebować 31
2. Korekcja kolorów za pomocą liczb
- Wstęp 35
- Podstawowy cel korekcji 36
- Magiczne liczby 37
- Szukaj pewniaka 39
- Rysowanie krzywych: krok pierwszy 42
- Naprawiamy Nowy Åšwiat 45
- Naprawiamy samochody (i nie tylko) 46
- Intencja fotografa 49
- Zobaczy różowego konia 51
- Założysz się? 51
- Liczby i oceny 54
3. Im bardziej stroma krzywa, tym większy kontrast
- Wstęp 57
- Pod warunkiem, że łapie myszy 59
- Zdjęcia high key i low key 61
- Wypłyńmy na głębsze wody 63
- Jak potraktować śnieg? 65
- Poprawiamy efekty działania maszyny 69
- O kontraście i jego cenie 72
4. Precyzyjne wyostrzanie
- Wstęp 75
- Jak filtr Unsharp Mask (Wzmocnienie) oszukuje oczy 76
- Cztery grzechy śmiertelne wyostrzania 76
- Omijanie problemów 78
- Mój wąski margines 80
- Kilka nowych zmarszczek 81
- Parametry wyostrzania 83
- Może to jej urok, a może...wyostrzenie 85
- BÅ‚yskotki 88
- Najważniejsza jest precyzja 88
- Strzeż się białych obwódek 90
- Kilka ostrych słów 93
5. Mieszanie kanałów jest jak poezja
- Wstęp 95
- Chronimy to, co najsłabsze 98
- Z mchu i paproci 99
- Soczyste owoce 101
- Rytm zbliżających się kroków 103
- Styl tamtych czasów 105
- Czerwona sukienka 108
- Na Å‚asce grafika 109
6. Kluczem w korekcji koloru jest K
- Wstęp 113
- Hipotetyczny system kolorów 114
- Czarny jak pomarańczowy 115
- GCR - jeżeli masz wątpliwości, to go nie używaj 116
- Kiedy więcej czarnego oznacza lepszy rezultat 119
- Elastyczność podczas drukowania 121
- Powtarzalność z GCR 122
- BÅ‚otniste kolory a ustawienia CMYK 123
- Korekcja za pomocÄ… GCR 125
- Wyróżnianie kolorów neutralnych 125
- Książę ciemności 126
- Jak zachować szczegóły w cieniach 129
- Jak uratować cienie, których prawie nie ma 132
- Czy potrafisz to przeczytać? 135
- Nadlewanie (trapping) 137
- Znajdowanie odpowiednika koloru Pantone 138
- Wszystko do siebie pasuje 141
7. RGB to CMY
- Wstęp 143
- Interwencja policji nafarbienia 144
- Krzywa przyrostu punktu rastrowego 146
- Krótki prolog 148
- Subtelne różnice 149
- Kontrast w górę! 151
- Co zrobić z płaskimi kanałami? 152
- Poprawiamy oświetlenie 153
- Cyjan, wszędzie cyjan 155
- Co z pracami, które pozostaną w RGB? 157
8. HSB to LAB
- Wstęp 159
- HSB i LAB 160
- Gdy jaskrawe kolory nie są pożądane 161
- Nasycenie i dystans 162
- Ostra jazda na kanale L 165
- Zarówno prosty, jak i skomplikowany 166
- Urok starości 169
- Eksperymenty z A i B 170
- Zalety korekcji krzywych AB 172
- Zmiana kształtu krzywych AB 173
- Najlepszy kanał do rozmycia 175
- Deklaracja niepodległości 176
- TrochÄ™ stÄ…d, trochÄ™ stamtÄ…d 179
9. Wszystkie przestrzenie kolorów są jedną
- Wstęp 183
- Prawdziwy smak malin 185
- Zbierzmy wszystko do jednego koszyczka 186
- Szczególny przypadek 188
- Czasy siÄ™ zmieniajÄ… 189
- Błękity i karmazyny 191
- Każde ziarnko piasku 194
- PukajÄ…c do nieba bram 196
- Biały marmur 198
- ZÅ‚ota dziewczyna 201
- Znajdowanie właściwego kanału do maskowania 201
- Schody, krok po kroku 203
- Inne możliwości 205
- Początek końca 205
10. Niech wszystko wyglÄ…da tak samo
- Wstęp 209
- Na raka i trÄ…dzik 210
- Esencja duchowości 212
- Niedoskonała metoda tradycyjna 213
- Niedoskonała alternatywa 214
- Niedoskonała zbiorowa mądrość 216
- Åšmietnisko historii 218
- Najlepsze z obu światów 222
- O naukowcach i artystach 224
- Cała ta greka 225
- Widzisz wzór? 226
- System, który działa 228
- Najlepsze urzÄ…dzenie pomiarowe 229
11. Ustawienia kolorów i opcje separacji
- Wstęp 233
- Podobieństwa i różnice 234
- Kwestia gustu 235
- RMK i PPMK 236
- Podstawowa reguła - smutna, ale prawdziwa 238
- Nowe okno ustawień koloru Photoshopa 6 242
- Ustalamy słownictwo 243
- RGB: z jednego wiele 244
- CMYK: wracamy do podstaw 249
- Bardziej dojrzały sposób korzystania ze znaczników 252
- Wypełnianie dziur 257
- Za wiele szumu 257
12. Przyrost punktu rastrowego
- Wstęp 259
- Nasza uboga wiedza 260
- Jak przewidywalny jest wydruk? 261
- Raster a kolor 263
- Wybierz wartość, jakąkolwiek wartość 264
- Ustawienia przyrostu punktu rastrowego w Photoshopie 265
- Czynnik papugi 268
- O płynach i szorstkich powierzchniach 269
- O liczbach i innych bajeczkach 270
- O duchach i upiorach 271
- ...i o Czterech Kanałach Apokalipsy 272
- Klucz do kalibracji 274
- Siła wyobraźni 275
13. Zachować kolory w czerni i bieli
- Wstęp 277
- Katastrofalny brak kontrastu czarno-białych zdjęć 278
- Przewidywanie strat 280
- Ręka na wadze 281
- Kto jest przeciw nam? 283
- Być lisem i lwem 284
- Dla tych, którzy rozumieją 286
14. Rozdzielczość
- Wstęp 291
- Punkty z kropek 293
- Okulary dla niewidomego 295
- Dochodząc do kwintylionów 298
- Jakość, a nie ilość 301
- Pasy i paski 302
- Rozdzielczość, której tu nie ma 304
- Ponowne próbkowanie i szorstki punkt 306
- Miliony, miliony pikseli 308
- Kilka uwag na zakończenie 309
15. Nowy kÄ…t widzenia na usuwanie mory
- Wstęp 311
- Rozwiązaniem jest trzydzieści stopni 312
- Osadzanie informacji na temat rastra 314
- Ponownie trzydzieści stopni 315
- Punkty - reguły i wyjątki 316
- Stare, dobre czasy 320
- Wzór na oszustwo 321
- Nieistotny żółty 323
- Rozdzielczość i inne rozdzielczości 324
- Samospełniająca się przepowiednia 327
16. Każdy plik ma dziesięć kanałów
- Wstęp 329
- Gambit skali szarości 331
- Rozwijamy szyk 334
- Szach płaskim obrazom 336
- Mat usterkom 338
- Otwieranie przekÄ…tnej 341
- Końcówka w CMYK 342
- Każde pole szachownicy 345
17. Nie ma złych oryginałów
- Wstęp 347
- Na lepsze lub na gorsze 348
- Powiedziane w złą godzinę 354
- Staranne planowanie 355
- Cofamy tło 358
- TrochÄ™ mieszania 359
- Miejsce przestępstwa 360
- Prawdziwy smak piwa 364
- WznoszÄ™ toast za profesjonalny kolor 366
Przypisy i uwagi końcowe 369
Indeks akronimów 373
Skorowidz 375