Prawo w e-biznesie. Wszystko, co musisz wiedzieć, żeby prowadzić e-biznes i spać spokojnie - Helion
ISBN: 978-83-246-9912-4
stron: 264, Format: 158x235, okładka: miękka
Data wydania: 2015-01-30
Księgarnia: Helion
Cena książki: 44,90 zł
Dura lex, sed lex — twarde prawo, ale prawo. Musisz je znać, także w e-biznesie
Rozwój technologiczny i ekonomiczny e-commerce wymusza na e-sprzedawcach ciÄ…gÅ‚e dostosowywanie siÄ™ do zmian legislacyjnych. Mnożą siÄ™ przepisy krajowe oraz wytyczne co do funkcjonowania na rynku unijnym. Prawo w e-biznesie zmierza w kierunku wiÄ™kszej ochrony konsumentów, a jednoczeÅ›nie zwiÄ™ksza wymogi wobec e-przedsiÄ™biorców. Tym ostatnim trudno nadążyć za nowymi przepisami. W dodatku muszÄ… bronić siÄ™ przed zarzutami coraz liczniejszych organizacji „polujÄ…cych” na ich bÅ‚Ä™dy...Oto pierwsza w Polsce kompleksowa publikacja książkowa, prezentujÄ…ca najnowsze aspekty prawne prowadzenia sprzedaży w internecie. Dowiesz siÄ™ z niej m.in.:
- które formy prawne działalności w internecie są najbardziej optymalne;
- jak powinien wyglądać wzorowy i bezpieczny regulamin sprzedaży;
- co różni gwarancję od rękojmi oraz od prawa do odstąpienia od umowy;
- dlaczego należy unikać tzw. klauzul abuzywnych i co za nie grozi;
- jak legalnie i mądrze zmniejszyć liczbę przypadków zwrotów towaru;
- co wolno na Allegro i dlaczego mniej niż we własnym e-sklepie;
- o co chodzi z wszechobecnymi plikami cookies oraz jak nie narazić się Generalnemu Inspektorowi Danych Osobowych;
- jak prowadzić e-mail marketing, by nie narazić siebie ani klientów na spam;
- czy można skutecznie chronić swoje oferty przed kopiowaniem i nieuczciwą konkurencją;
- w jaki sposób bezpiecznie importować towary z Chin lub prowadzić spółkę w Wielkiej Brytanii;
- dlaczego warto w swoim e-biznesie wdrożyć płatność bitcoinami i na co zwrócić uwagę.
Książka uwzględnia przepisy najnowszej ustawy o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014 roku.
Osoby które kupowały "Prawo w e-biznesie. Wszystko, co musisz wiedzieć, żeby prowadzić e-biznes i spać spokojnie", wybierały także:
- Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagrożenia 58,33 zł, (14,00 zł -76%)
- Twoja firma w social mediach. Podr 59,00 zł, (17,70 zł -70%)
- Skuteczny marketing na TikToku. Jak zdoby 59,00 zł, (17,70 zł -70%)
- 69,00 zł, (20,70 zł -70%)
- Internet a prawo - jak si 47,00 zł, (14,10 zł -70%)
Spis treści
Prawo w e-biznesie. Wszystko, co musisz wiedzieć, żeby prowadzić e-biznes i spać spokojnie -- spis treści
Wstęp (Maciej Dutko) (9)
1. E-biznes a działalność gospodarcza - kiedy założyć firmę? (Piotr Szulczewski) (11)
2. Jednoosobowa dziaÅ‚alność, spóÅ‚ki osobowe, spóÅ‚ki kapitaÅ‚owe (sp. z o.o. i inne) - którÄ… formÄ™ wybrać? (Konrad Cioczek) (17)
- Dlaczego forma prawna prowadzonej działalności gospodarczej jest tak istotna? (17)
- Czynniki wpÅ‚ywajÄ…ce na wybór formy prowadzonej dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej (19)
- Model biznesowy (19)
- Bezpieczeństwo prowadzenia firmy (20)
- Możliwości finansowe przedsiębiorcy (21)
- Podatki (21)
- Jednoosobowa działalność gospodarcza (22)
- SpóÅ‚ka cywilna (25)
- SpóÅ‚ka jawna (28)
- SpóÅ‚ka partnerska (30)
- SpóÅ‚ka komandytowa (32)
- SpóÅ‚ka z ograniczonÄ… odpowiedzialnoÅ›ciÄ… (34)
- Podsumowanie (37)
3. Prawo konsumenckie - gwarancje, reklamacje, rękojmia, zwroty (Konrad Cioczek) (39)
- Katalog najważniejszych aktów prawnych zwiÄ…zanych z e-biznesem (41)
- Gwarancja (43)
- Rękojmia (44)
- OdstÄ…pienie od umowy (44)
4. Regulamin sprzedaży/świadczenia usług i klauzule niedozwolone (Konrad Cioczek, Paulina Trzeciak) (47)
- Regulamin w e-biznesie (47)
- Dlaczego warto mieć profesjonalny regulamin? (48)
- Platformy sprzedażowe, serwisy aukcyjne (49)
- Dlaczego trudno jest sporządzić zgodny z prawem regulamin? (50)
- Czy raz stworzony regulamin będzie zawsze aktualny? (51)
- Błędy najczęściej popełniane przy tworzeniu regulaminu (51)
- 1. Regulamin od "wujka Google" (51)
- 2. Mieszanie przepisów dotyczÄ…cych B2B oraz B2C (52)
- 3. BÅ‚Ä™dne interpretowanie przepisów wskutek nieznajomoÅ›ci jÄ™zyka prawniczego (52)
- 4. Stosowanie zasady "im mniej, tym lepiej" (52)
- Zasady tworzenia regulaminu (53)
- Wzorzec regulaminu (55)
- Klauzule niedozwolone - ich istota i znaczenie (56)
- Postanowienia umowne, które nie mogÄ… być uznane za klauzule niedozwolone (57)
- Charakter Rejestru klauzul niedozwolonych (58)
- Regulamin a klauzule niedozwolone (59)
- Dlaczego warto sprawdzać Rejestr klauzul niedozwolonych? (59)
- Ryzyko zwiÄ…zane ze stosowaniem klauzul niedozwolonych (60)
- "Top 10" najpopularniejszych klauzul niedozwolonych (61)
5. Sprzedaż na Allegro - co wolno, a czego nie (Maciej Dutko) (65)
- Generalnie: 18+, ale... (66)
- Jeden sprzedawca, wiele kont (67)
- Umowa prawnie wiążąca. Albo nie (67)
- Zakaz przenoszenia sprzedaży na zewnątrz (68)
- Manipulowanie słowami kluczowymi (68)
- Tylko ceny brutto (69)
- Towary zakazane (69)
- Warunki specjalne (70)
6. Polityka prywatności i ochrona danych osobowych (Jakub Szajdziński) (71)
- Przetwarzanie danych osobowych (72)
- Dane osobowe (72)
- Administrator danych osobowych (73)
- Zasady przetwarzania danych osobowych (73)
- Rodzaje danych osobowych (74)
- Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO) (76)
- Odpowiedzialność za naruszenie zasad dotyczących ochrony danych osobowych (77)
- Zgłoszenie zbioru danych do GIODO (79)
- Przetwarzanie danych osobowych, które nie wymaga dokonania zgÅ‚oszenia w GIODO (81)
- Cel przetwarzania danych osobowych w sklepie/serwisie internetowym (83)
- Obowiązek informacyjny (polityka prywatności) (84)
- Powierzenie przetwarzania danych osobowych (86)
- Dokumentacja oraz środki bezpieczeństwa wymagane do prawidłowego przetwarzania danych osobowych w sklepach/serwisach internetowych (92)
- Wzór zgÅ‚oszenia zbioru danych osobowych do GIODO - instrukcja rejestracji (96)
7. Polityka plików cookies i zamieszanie wokóÅ‚ "ciasteczek" (Jakub SzajdziÅ„ski) (105)
8. Gwarancje, reklamacje, rękojmia, zwroty - czyli jak prowadzić obsługę posprzedażową w zgodzie z obowiązującym prawem (Paulina Trzeciak) (109)
- Gwarancja (110)
- Regulamin a warunki gwarancji (111)
- Podpis gwaranta pod gwarancjÄ… (112)
- Reklamacja a rękojmia za wady fizyczne rzeczy (115)
- Uprawnienia kupujÄ…cego (116)
- Koszty wynikające z rękojmi (117)
- ObowiÄ…zek sprzedawcy (117)
- Granice czasowej odpowiedzialności (117)
- Rękojmia czy gwarancja - co wybrać? (119)
- OdstÄ…pienie od umowy (120)
- Zakaz odstępnego (120)
- Termin na realizacjÄ™ uprawnienia (120)
- ObowiÄ…zek informacyjny o ustawowym prawie odstÄ…pienia od umowy (121)
- Konsekwencje niespełnienia obowiązku informacyjnego (122)
- Forma oświadczenia woli (123)
- Koszty zwiÄ…zane z odstÄ…pieniem od umowy (124)
- Skutki wykonania (125)
- Odpowiedzialność konsumenta za zmniejszenie wartości rzeczy (125)
- Wyłączenia prawa odstąpienia od umowy (125)
9. Zwroty w e-handlu - pięć sposobów na legalne i etyczne ograniczenie ich liczby (Maciej Dutko) (129)
- Ulga dla kupujÄ…cych... (129)
- ...i drzazga w oku e-sprzedawców (129)
- Potrzebny złoty środek (131)
- Pięć sposobów na zmniejszenie liczby zwrotów (131)
- Po pierwsze: zbuduj możliwie wierną prezentację produktu (132)
- Po drugie: naucz klienta swojego produktu (132)
- Po trzecie: wydłużenie ustawowego terminu zwrotu towaru (133)
- Po czwarte: licytacja zamiast Kup teraz (134)
- Po piÄ…te: produkt spersonalizowany lub wykonany na zamówienie (134)
10. Nieuczciwa konkurencja w e-biznesie (Jakub Szajdziński) (135)
- Niewłaściwe oznaczenie przedsiębiorstwa (136)
- FaÅ‚szywe albo oszukaÅ„cze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów lub usÅ‚ug (137)
- NaÅ›ladownictwo produktów (137)
- Pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie (138)
- Utrudnianie dostępu do rynku (139)
- Nieuczciwa lub zakazana reklama (140)
- Reklama porównawcza (140)
- Organizowanie systemu sprzedaży lawinowej oraz prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym (141)
- Odpowiedzialność za czyny nieuczciwej konkurencji (142)
- Odpowiedzialność cywilna (142)
- Odpowiedzialność karna (143)
11. Mailing a spaming - fakty i mity (Jakub Szajdziński) (147)
- Jak prowadzić mailing, a nie spaming (150)
12. Prawo autorskie dla e-sprzedawców - wprowadzenie do tematu (Maciej Dutko) (153)
- Czy "kradziony" kontent ma wartość? (153)
- Jestem autorem, ale czy mam "utwór"? (155)
- Pazur autora czyni utwór (156)
- Twarz w komercji, czyli ochrona wizerunku (156)
- Prawo i etyka nie zawsze w parze (157)
13. Ochrona ofert przed kopiowaniem (Maciej Dutko) (159)
- Pierwszy krok: świadomość (159)
- Indywidualna i twórcza treść (160)
- Technika w służbie prawa autorskiego (160)
- W razie kradzieży - dokumentuj i ścigaj! (161)
- A jeśli już chcemy dopiec do żywego... (162)
14. Ochrona znaków towarowych domena, nazwa, marka, logo (Konrad Cioczek) (165)
- Przepisy prawa (165)
- Czym jest znak towarowy? (166)
- Rodzaje znaków towarowych (166)
- Cechy charakterystyczne prawa ochronnego na znak towarowy (167)
- Rodzaje prawa ochronnego na znak towarowy (167)
- Procedura zastrzeżenia znaku towarowego (169)
- Domena jako znak towarowy (170)
15. Blogi i serwisy informacyjne a prawo prasowe (Jakub Szajdziński) (173)
- Konsekwencje prawne zakwalifikowania bloga/serwisu informacyjnego do prasy (176)
16. E-biznes a podatki dochodowe (Piotr Szulczewski) (179)
- Skala podatkowa (180)
- Ryczałt ewidencjonowany (181)
- Karta podatkowa (183)
- Podatek liniowy (185)
- Podatek CIT (podatek osób prawnych) (187)
- Mnogość form może przerażać. Rozwiązaniem jest... (188)
17. E-biznes a podatek VAT (Piotr Szulczewski) (189)
- Dostawa towaru w sprzedaży internetowej, czyli kiedy naliczyć podatek VAT (189)
- Dropshipping - towar z hurtowni wprost do klienta (192)
- Kurierem albo pocztÄ… - co lepsze, czyli o peÅ‚nomocnictwach sÅ‚ów kilka (193)
- Jak fakturować i korygować faktury w e-handlu (194)
- Stary rachunek, czyli nowa faktura (bez VAT) (194)
- Paragon (195)
- Faktura (197)
- E-fiskalny, czyli z wystawianiem paragonu i jego wydawaniem za pan brat (198)
- Odliczamy VAT - ogólne zasady postÄ™powania (200)
18. Import towarów z Chin (Kamil Biernat) (203)
- Zasada nr 1 - Import z Chin jest bardzo prosty! (204)
- Zasada nr 2 - Poznaj swojego partnera (205)
- Zasada nr 3 - Zawrzyj umowÄ™ ze swoim partnerem (208)
- Zasada nr 4 - Płać rozsądnie (215)
- Jak nie zostać oszukanym? (217)
- Zasada nr 5 - Pamiętaj o... (218)
- Podsumowanie (219)
19. E-biznes a rejestracja firmy w Wielkiej Brytanii (Marek Niedźwiedź) (221)
- Dla kogo spóÅ‚ka limited? (223)
- Podatek VAT (223)
- VAT a sprzedaż towaru w Polsce (224)
- VAT a sprzedaż usług w Polsce (225)
- VAT a sprzedaż usług w Polsce - nowe regulacje dotyczące części usług B2C (226)
- Podatek u źródÅ‚a (229)
- Stawki podatków (230)
- Podatek dochodowy (230)
- Podatek VAT (230)
- Podatki od zatrudnienia (231)
- KapitaÅ‚ zakÅ‚adowy w spóÅ‚ce limited (232)
- Odpowiedzialność ZarzÄ…du spóÅ‚ki limited za zobowiÄ…zania spóÅ‚ki (232)
- ŹródÅ‚a (233)
20. E-biznes w Unii Europejskiej i poza nią (Jakub Szajdziński) (235)
- Sprzedaż w Unii Europejskiej (235)
- Sprzedaż poza Unią Europejską (237)
- Dropshipping (238)
21. Bitcoin w e-biznesie - aspekty prawnopodatkowe (Dominik Homa) (241)
- Wprowadzenie (242)
- Czym bitcoin wyróżnia siÄ™ na tle innych systemów pÅ‚atnoÅ›ci (242)
- Organy podatkowe w stosunku do kryptowalut (243)
- Stosunek prawny do obrotu bitcoinami (245)
- Podatek dochodowy (245)
- Podatek VAT (247)
- Prawo dewizowe (247)
- Bezpieczeństwo (248)
- Podsumowanie (248)
22. Najważniejsze akty prawne - zestawienie (Maciej Dutko) (251)
O autorach (253)