Mikrofrontendy w akcji - Helion
Tytuł oryginału: Micro Frontends in Action
Tłumaczenie: Karolina Stangel
ISBN: 978-83-283-7782-0
stron: 328, Format: ebook
Data wydania: 2021-09-14
Księgarnia: Helion
Cena książki: 39,50 zł (poprzednio: 79,00 zł)
Oszczędzasz: 50% (-39,50 zł)
Kilka lat temu świat uznał aplikacje monolityczne za przestarzałe i nie dość elastyczne, jednak do niedawna pojęcie mikrousług dotyczyło wyłącznie backendu. Naturalną konsekwencją ich rozwoju stało się budowanie na podobnych zasadach architektury frontendu. Mikrofrontendy zapewniają elastyczność i łatwość utrzymania. Pozwalają na zaprojektowanie systemu jako zbioru samowystarczalnych komponentów obejmujących własne interfejsy, logikę i bazy danych. Połączenie tych niezależnie rozwijanych elementów następuje w przeglądarce użytkownika. Rozwiązanie takie jest z powodzeniem wykorzystywane przez najważniejszych graczy na rynku.
To książka przeznaczona dla programistów aplikacji internetowych, architektów oprogramowania i inżynierów. Wyjaśniono w niej ideę podziału monolitu na komponenty i pokazano, w jaki sposób zastosować z powodzeniem architekturę mikrousług do frontendu aplikacji. Omówiono też takie zagadnienia jak kompozycja po stronie klienta i po stronie serwera, routing czy zapewnienie spójnego wyglądu. Nie zabrakło wartościowych uwag na temat organizacji pracy zespołów programistów służącej zwiększeniu korzyści z zastosowania architektury mikrofrontendów. Książka prezentuje praktyczne podejście: w kolejnych rozdziałach pokazano poszczególne etapy pracy nad w pełni funkcjonalną aplikacją internetową.
Najważniejsze zagadnienia:
- tworzenie aplikacji internetowych złożonych z komponentów
- strategie integracji: AJAX, SSI i inne
- zasadność wyboru architektury mikrofrontendowej
- zapewnienie spójności wszystkim interfejsom użytkownika w całej aplikacji
- budżet wydajności i strategie ładowania zasobów
Architektura mikrofrontendowa: niezawodność po stronie frontendu!
Osoby które kupowały "Mikrofrontendy w akcji", wybierały także:
- Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagro 66,67 zł, (14,00 zł -79%)
- Poradnik design thinking - czyli jak wykorzysta 48,28 zł, (14,00 zł -71%)
- Kosymulacja. Elastyczne projektowanie i symulacja wielodomenowa 38,39 zł, (11,90 zł -69%)
- F# 4.0 dla zaawansowanych. Wydanie IV 96,45 zł, (29,90 zł -69%)
- Systemy reaktywne. Wzorce projektowe i ich stosowanie 65,31 zł, (20,90 zł -68%)
Spis treści
Mikrofrontendy w akcji eBook -- spis treści
Przedmowa (11)
Podziękowania (13)
O książce (15)
O autorze (19)
CZĘŚĆ I POCZĄTEK PRZYGODY Z MIKROFRONTENDAMI (21)
1. Czym jest mikrofrontend? (23)
- 1.1. Szerszy kontekst (24)
- 1.1.1. Systemy i zespoły (26)
- 1.1.2. Frontend (28)
- 1.1.3. Integracja frontendu (31)
- 1.1.4. Wspólne tematy (32)
- 1.2. Jakie problemy rozwiązuje architektura mikrofrontendowa? (34)
- 1.2.1. Optymalizacja rozwoju funkcjonalności (34)
- 1.2.2. Precz z frontendowym monolitem (34)
- 1.2.3. Gotowość na zmiany (36)
- 1.2.4. Korzyści z niezależności (38)
- 1.3. Wady architektury mikrofrontendowej (40)
- 1.3.1. Redundancja (40)
- 1.3.2. Spójność (41)
- 1.3.3. Różnorodność technologii (41)
- 1.3.4. Więcej kodu frontendowego (42)
- 1.4. Kiedy stosować model mikrofrontendowy? (42)
- 1.4.1. Dla średnich i dużych projektów (42)
- 1.4.2. Najlepiej działa w sieci (43)
- 1.4.3. Produktywność i koszty (44)
- 1.4.4. Kiedy unikać mikrofrontendów? (44)
- 1.4.5. Kto używa mikrofrontendów? (45)
- 1.5. Podsumowanie (46)
2. Mój pierwszy projekt mikrofrontendowy (49)
- 2.1. Przedstawiamy TraktoryOnline (50)
- 2.1.1. Zaczynamy (51)
- 2.1.2. Uruchamianie aplikacji (52)
- 2.2. Przejścia między stronami za pomocą łączy (54)
- 2.2.1. Własność danych (54)
- 2.2.2. Kontrakt między zespołami (55)
- 2.2.3. Jak to zrobić? (56)
- 2.2.4. Zmiany adresów URL (59)
- 2.2.5. Korzyści (59)
- 2.2.6. Wady (60)
- 2.2.7. Kiedy stosować łącza? (60)
- 2.3. Kompozycja za pomocą ramek iframe (61)
- 2.3.1. Jak to zrobić? (61)
- 2.3.2. Korzyści (63)
- 2.3.3. Wady (63)
- 2.3.4. Kiedy stosować ramki iframe? (64)
- 2.4. Co dalej? (65)
- 2.5. Podsumowanie (66)
CZĘŚĆ II ROUTING, KOMPOZYCJA I KOMUNIKACJA (67)
3. Kompozycja techniką AJAX i routing po stronie serwera (69)
- 3.1. Kompozycja techniką AJAX (70)
- 3.1.1. Jak to zrobić? (71)
- 3.1.2. Przestrzenie nazw dla stylów i skryptów (73)
- 3.1.3. Deklaratywne ładowanie z biblioteką h-include (76)
- 3.1.4. Korzyści (77)
- 3.1.5. Wady (78)
- 3.1.6. Kiedy stosować technikę AJAX? (79)
- 3.1.7. Podsumowanie (79)
- 3.2. Routing przez współdzielony serwer WWW (80)
- 3.2.1. Jak to zrobić? (82)
- 3.2.2. Przestrzenie nazw dla zasobów (85)
- 3.2.3. Metody konfiguracji przekierowań (86)
- 3.2.4. Odpowiedzialność za infrastrukturę (87)
- 3.2.5. Kiedy stosować? (88)
- 3.3. Podsumowanie (89)
4. Kompozycja po stronie serwera (91)
- 4.1. Kompozycja - Nginx i SSI (92)
- 4.1.1. Jak to zrobić? (93)
- 4.1.2. Szybsze ładowanie (95)
- 4.2. Obsługa niepewnych fragmentów (97)
- 4.2.1. Zawodny fragment (97)
- 4.2.2. Integracja fragmentu "W okolicy" (98)
- 4.2.3. Limity czasu i treści zastępcze (99)
- 4.2.4. Treści zastępcze (101)
- 4.3. Analiza wydajności łączenia fragmentów (102)
- 4.3.1. Ładowanie równoległe (102)
- 4.3.2. Zagnieżdżone fragmenty (103)
- 4.3.3. Opóźnione ładowanie (103)
- 4.3.4. Czas do odebrania pierwszego bajta a streaming (104)
- 4.4. Szybki przegląd innych rozwiązań (106)
- 4.4.1. Edge-Side Includes (106)
- 4.4.2. Tailor firmy Zalando (107)
- 4.4.3. Podium (109)
- 4.4.4. Którego rozwiązania użyć? (115)
- 4.5. Zalety i wady kompozycji po stronie serwera (115)
- 4.5.1. Korzyści (115)
- 4.5.2. Wady (116)
- 4.5.3. Kiedy integracja po stronie serwera ma sens? (117)
- 4.6. Podsumowanie (117)
5. Kompozycja po stronie klienta (119)
- 5.1. Mikrofrontend w komponencie webowym (120)
- 5.1.1. Jak to zrobić? (122)
- 5.1.2. Framework w komponencie webowym (126)
- 5.2. Izolacja stylów dzięki mechanizmowi Shadow DOM (128)
- 5.2.1. Tworzenie ukrytego elementu głównego (128)
- 5.2.2. Ograniczenie widoczności stylów (129)
- 5.2.3. Kiedy używać mechanizmu Shadow DOM? (131)
- 5.3. Zalety i wady komponentów webowych jako metody kompozycji (132)
- 5.3.1. Korzyści (132)
- 5.3.2. Wady (132)
- 5.3.3. Kiedy integracja po stronie klienta ma sens? (133)
- 5.4. Podsumowanie (134)
6. Wzorce komunikacji (135)
- 6.1. Komunikacja interfejsów użytkownika (136)
- 6.1.1. Od komponentu nadrzędnego do podrzędnego (137)
- 6.1.2. Komunikacja od komponentu podrzędnego do nadrzędnego (140)
- 6.1.3. Komunikacja między fragmentami (144)
- 6.1.4. Mechanizm publikacji/subskrypcji interfejsu API Broadcast Channel (148)
- 6.1.5. Kiedy komunikacja między interfejsami użytkownika się sprawdza? (149)
- 6.2. Inne mechanizmy komunikacji (150)
- 6.2.1. Globalny kontekst i autentykacja (151)
- 6.2.2. Zarządzanie stanem (152)
- 6.2.3. Komunikacja między frontendem a backendem (153)
- 6.2.4. Replikacja danych (153)
- 6.3. Podsumowanie (155)
7. Routing po stronie klienta i powłoka aplikacji (157)
- 7.1. Powłoka aplikacji z płaskim routingiem (160)
- 7.1.1. Czym jest powłoka aplikacji? (160)
- 7.1.2. Anatomia powłoki aplikacji (160)
- 7.1.3. Routing po stronie klienta (162)
- 7.1.4. Renderowanie stron (164)
- 7.1.5. Kontrakty między powłoką aplikacji a zespołami (167)
- 7.2. Powłoka aplikacji z dwupoziomowym routingiem (168)
- 7.2.1. Router pierwszego poziomu (169)
- 7.2.2. Routing na poziomie zespołu (170)
- 7.2.3. Co się dzieje przy zmianie adresu? (171)
- 7.2.4. Interfejsy API powłoki aplikacji (174)
- 7.3. Rzut oka na metaframework single-spa (175)
- 7.3.1. Jak działa single-spa? (176)
- 7.4. Wady połączonych aplikacji jednostronicowych (181)
- 7.4.1. Tematy do przemyślenia (181)
- 7.4.2. Kiedy stosować połączone aplikacje jednostronicowe? (184)
- 7.5. Podsumowanie (185)
8. Kompozycja i uniwersalne renderowanie (187)
- 8.1. Połączenie dwóch kompozycji (188)
- 8.1.1. Mechanizm SSI i komponenty webowe (190)
- 8.1.2. Kontrakt między zespołami (194)
- 8.1.3. Inne rozwiązania (195)
- 8.2. Kiedy stosować uniwersalną kompozycję? (195)
- 8.2.1. Uniwersalne renderowanie z kompozycją wyłącznie po stronie serwera (196)
- 8.2.2. Większa złożoność (196)
- 8.2.3. Uniwersalnie renderowane połączone aplikacje jednostronicowe? (196)
- 8.3. Podsumowanie (197)
9. Który rodzaj architektury pasuje do mojego projektu? (199)
- 9.1. Przypomnienie terminologii (200)
- 9.1.1. Routing i przejścia między stronami (201)
- 9.1.2. Metody kompozycji (201)
- 9.1.3. Wysokopoziomowe modele architektoniczne (203)
- 9.2. Porównanie złożoności (206)
- 9.2.1. Architektoniczna niejednorodność (207)
- 9.3. Witryna czy aplikacja? (207)
- 9.3.1. Kontinuum między dokumentem a aplikacją (208)
- 9.3.2. Serwer, klient czy uniwersalne renderowanie? (209)
- 9.4. Wybór odpowiedniej architektury i metody integracji (210)
- 9.4.1. Silna izolacja (przestarzały kod / kod strony trzeciej) (212)
- 9.4.2. Szybkie pierwsze załadowanie / stopniowe ulepszanie (212)
- 9.4.3. Błyskawiczna reakcja (213)
- 9.4.4. Miękka nawigacja (214)
- 9.4.5. Wiele mikrofrontendów na jednej stronie (214)
- 9.5. Podsumowanie (215)
CZĘŚĆ III SZYBKOŚĆ, SPÓJNOŚĆ I EFEKTYWNOŚĆ (217)
10. Ładowanie zasobów (219)
- 10.1. Strategie odnoszenia się do zasobów (220)
- 10.1.1. Odniesienia bezpośrednie (220)
- 10.1.2. Cache-busting a niezależne wdrożenia (221)
- 10.1.3. Odniesienie przez przekierowanie (klient) (222)
- 10.1.4. Odniesienia w dyrektywie include (225)
- 10.1.5. Synchronizacja wersji kodu i zasobów (227)
- 10.1.6. Zasoby we fragmencie (230)
- 10.1.7. Zintegrowane rozwiązania (Tailor, Podium itp.) (230)
- 10.1.8. Szybkie podsumowanie (232)
- 10.2. Podział na pakiety (233)
- 10.2.1. Protokół HTTP/2 (233)
- 10.2.2. Wszystko w jednym pakiecie (234)
- 10.2.3. Pakiet na zespół (235)
- 10.2.4. Pakiet dla każdej strony i fragmentu (235)
- 10.3. Ładowanie na żądanie (235)
- 10.3.1. Komponenty pośredniczące (236)
- 10.3.2. Opóźnione ładowanie stylów (237)
- 10.4. Podsumowanie (237)
11. Wydajność to klucz (239)
- 11.1. Projektowanie z myślą o wydajności (240)
- 11.1.1. Różne zespoły, różne pomiary (240)
- 11.1.2. Międzyzespołowy budżet wydajności (242)
- 11.1.3. Odpowiedzialność za spowolnienia (243)
- 11.1.4. Korzyści w obszarze wydajności (244)
- 11.2. Biblioteki zewnętrzne (246)
- 11.2.1. Koszt autonomii (246)
- 11.2.2. Małe jest piękne (247)
- 11.2.3. Jedna globalna wersja (249)
- 11.2.4. Wersjonowane pakiety z bibliotekami zewnętrznymi (250)
- 11.2.5. Unikaj współdzielenia kodu biznesowego (262)
- 11.3. Podsumowanie (262)
12. Interfejs użytkownika i system projektowania (265)
- 12.1. Po co nam system projektowania? (266)
- 12.1.1. Cel i rola (268)
- 12.1.2. Korzyści (268)
- 12.2. Centralny system projektowania a autonomia zespołów (269)
- 12.2.1. Czy potrzebuję własnego systemu projektowania? (269)
- 12.2.2. Proces, a nie projekt (270)
- 12.2.3. Stały budżet i odpowiedzialność (270)
- 12.2.4. Poparcie zespołów (271)
- 12.2.5. Proces rozwoju - centralny czy federacyjny? (273)
- 12.2.6. Etapy rozwoju (274)
- 12.3. Integracja w czasie wykonania czy wersjonowanie? (276)
- 12.3.1. Integracja w czasie wykonania (276)
- 12.3.2. Wersjonowany pakiet (278)
- 12.4. Artefakty generyczne i specyficzne (281)
- 12.4.1. Wybór formatu komponentów (281)
- 12.4.2. Nieuchronne zmiany (285)
- 12.5. Co powinno wchodzić w skład centralnej biblioteki wzorców? (286)
- 12.5.1. Koszt współdzielenia komponentów (286)
- 12.5.2. Centralny czy lokalny? (286)
- 12.5.3. Centralne i lokalne biblioteki wzorców (289)
- 12.6. Podsumowanie (290)
13. Zespoły i granice (293)
- 13.1. Dopasowanie między systemami i zespołami (294)
- 13.1.1. Granice między zespołami (295)
- 13.1.2. Głębia integracji (297)
- 13.1.3. Zmiana kulturowa (300)
- 13.2. Dzielenie się wiedzą (301)
- 13.2.1. Wspólnota praktyków (302)
- 13.2.2. Nauka (303)
- 13.2.3. Zaprezentuj swoją pracę (303)
- 13.3. Globalne problemy (303)
- 13.3.1. Centralna infrastruktura (304)
- 13.3.2. Zespół ds. specjalistycznych komponentów (305)
- 13.3.3. Globalne uzgodnienia i konwencje (305)
- 13.4. Różnorodność technologiczna (306)
- 13.4.1. Zestawy narzędzi i opcje domyślne (306)
- 13.4.2. Szablon frontendowy (306)
- 13.4.3. Odrzuć strach przed kopiowaniem (308)
- 13.4.4. Wartość podobieństw (308)
- 13.5. Podsumowanie (309)
14. Migracje, lokalne środowisko rozwojowe i testowanie (311)
- 14.1. Migracja (312)
- 14.1.1. Model koncepcyjny na przetarcie szlaku (312)
- 14.1.2. Strategia nr 1: kawałek po kawałku (314)
- 14.1.3. Strategia nr 2: najpierw frontend (315)
- 14.1.4. Strategia nr 3: od zera do wielkiego wybuchu (317)
- 14.2. Rozwój w środowisku lokalnym (318)
- 14.2.1. Bez kodu pozostałych zespołów (319)
- 14.2.2. Tworzenie atrap fragmentów (319)
- 14.2.3. Fragmenty w izolacji (321)
- 14.2.4. Pobieranie mikrofrontendów innych zespołów ze środowiska testowego lub produkcji (323)
- 14.3. Testowanie (323)
- 14.4. Podsumowanie (325)