reklama - zainteresowany?

Matematyka dla programistów Java - Helion

Matematyka dla programistów Java
Autor: Jacek Piechota
ISBN: 978-83-283-5057-1
stron: 592, Format: 158x235, okładka: miękka
Data wydania: 2020-05-18
Księgarnia: Helion

Cena książki: 53,40 zł (poprzednio: 89,00 zł)
Oszczędzasz: 40% (-35,60 zł)

Dodaj do koszyka Matematyka dla programistów Java

Tagi: Algorytmy - Programowanie | Java - Programowanie | Matematyka | Wydawnictwo Naukowe Helion

Matematyka w Javie? Nic trudnego!

  • Przypomnij sobie reguÅ‚y i dziaÅ‚ania matematyczne
  • Poznaj w praktyce funkcje matematyczne jÄ™zyka Java
  • Zamieniaj wzory i problemy matematyczne na algorytmy
  • Naucz siÄ™ wizualizować wyniki swoich obliczeÅ„

Matematyka nie jest ulubionÄ… dziedzinÄ… wiedzy wiÄ™kszoÅ›ci ludzi, a spoÅ‚eczność informatyczna nie stanowi tu wyjÄ…tku. Funkcje matematyczne, obliczenia statystyczne, dziaÅ‚ania na macierzach - każda z tych czynnoÅ›ci może wywoÅ‚ać popÅ‚och nawet wÅ›ród najbardziej doÅ›wiadczonych programistów, z wieloletnim stażem w zawodzie. Jest tak, mimo że zarówno zasada dziaÅ‚ania komputerów, jak i jÄ™zyki programowania opierajÄ… siÄ™ wÅ‚aÅ›nie na królowej nauk.

Na szczęście na rynku jest ta książka! Szybko wprowadzi CiÄ™ ona w Å›wiat obliczeÅ„ matematycznych wykonywanych za pomocÄ… komputera. Na praktycznych przykÅ‚adach, opracowanych w popularnym jÄ™zyku Java, przedstawia sposoby przeprowadzania różnych dziaÅ‚aÅ„ i przeksztaÅ‚ceÅ„, stosowania algorytmów i wizualizowania otrzymanych wyników. PrzestaÅ„ siÄ™ wiÄ™c martwić i zostaÅ„ prawdziwym matematycznym ninja!

  • Podstawy matematyki i teorii informacji
  • DziaÅ‚ania na liczbach binarnych i heksadecymalnych
  • Kombinatoryka i prawdopodobieÅ„stwo
  • DziaÅ‚ania na wektorach i macierzach
  • Przetwarzanie liczb zespolonych
  • Wykresy krzywych
  • Chaos, fraktale i paradoksy

DziaÅ‚ania matematyczne? Obliczenia naukowe? Wypróbuj to w Javie!

Dodaj do koszyka Matematyka dla programistów Java

 

Osoby które kupowały "Matematyka dla programistów Java", wybierały także:

  • Algorytmy kryptograficzne. Przewodnik po algorytmach w blockchain, kryptografii kwantowej, protoko
  • Informatyk samouk. Przewodnik po strukturach danych i algorytmach dla pocz
  • My
  • Nauka algorytm
  • 40 algorytmów, które powinien znać każdy programista. Nauka implementacji algorytmów w Pythonie

Dodaj do koszyka Matematyka dla programistów Java

Spis treści

Matematyka dla programistów Java -- spis treści


Wstęp 19

RozdziaÅ‚ 1. Powtórka z matematyki i klasa Math 21

  • StaÅ‚e matematyczne 21
  • PotÄ™gowanie i pierwiastkowanie 21
    • PotÄ™gowanie 21
    • Pierwiastkowanie 22
    • Rzutowanie w zakres 0 do 1 22
    • PotÄ™gowanie i pierwiastkowanie w Javie 23
  • Logarytmy 23
    • Logarytm o dowolnej podstawie 23
    • Logarytm naturalny 24
    • Logarytm dziesiÄ™tny 24
    • Przeliczanie logarytmów 24
    • Logarytmy w Javie 24
  • Funkcje trygonometryczne 25
    • Miary kÄ…ta 25
    • Przeliczanie stopni na radiany i radianów na stopnie 27
    • Funkcje trygonometryczne kÄ…ta peÅ‚nego 28
    • PrzeciwprostokÄ…tna 30
  • Funkcje cyklometryczne 30
  • Funkcje hiperboliczne 31
  • Inne obliczenia i metody 32
    • WartoÅ›ci maksymalne, minimalne i absolutne 32
    • ZaokrÄ…glanie liczb 33
    • ZaokrÄ…glanie wyników dzielenia 34
    • Liczby pseudolosowe 35
    • Znaki liczb 35
    • Bezpieczne obliczenia arytmetyczne 36
    • Bezpieczne rzutowanie 36
    • Reprezentacja liczb w komputerze 36
    • Reszta z dzielenia 38
    • Metody fma 38
  • Zamiana uÅ‚amków dziesiÄ™tnych na zwykÅ‚e 39
    • UÅ‚amek nieokresowy 39
    • UÅ‚amek okresowy 39

Rozdział 2. Teoria informacji - podstawowe pojęcia 41

  • Różnorodność 41
  • PrawdopodobieÅ„stwo 43
  • Entropia 44
  • Informacja 45

RozdziaÅ‚ 3. Spójniki logiczne i logika zdaÅ„ 47

  • Wprowadzenie 47
  • Spójniki jednoargumentowe 47
    • verum 47
    • falsum 48
    • assertum 48
    • not 49
  • Spójniki dwuargumentowe 49
    • AND 50
    • OR 51
    • NAND 51
    • NOR 52
    • XOR 53
    • NXOR 53
    • IMP 54
    • IMPR 55
  • Inne spójniki 55
    • ACTIV 56
    • DEACTIV 57

RozdziaÅ‚ 4. Logiki trójwartoÅ›ciowe 59

  • Algorytmy dla logiki Kleene'ego 62
    • Koniunkcja 62
    • Alternatywa 62

Rozdział 5. Operatory i obliczenia binarne 63

  • Liczby binarne 63
  • Operatory binarne 65
    • Operator iloczynu bitowego & 65
    • Operator sumy bitowej | 66
    • Operator bitowej różnicy symetrycznej ^ 66
    • Operator negacji bitowej ~ 67
    • Operator przesuniÄ™cia bitowego w lewo << 67
    • Operator przesuniÄ™cia bitowego w prawo >> 68
    • Operator przesuniÄ™cia bitowego w prawo z wypeÅ‚nianiem zerami >>> 69
  • Zastosowania operacji binarnych 70
    • Sprawdzanie parzystoÅ›ci 70
    • Maskowanie binarne 70
    • WÅ‚Ä…czanie bitów 71
    • WyÅ‚Ä…czanie bitów 71
    • Odwracanie bitów 72
    • Flagi binarne 73
  • Zegar binarny 75
    • Kod BCD 75
    • Zapis czasu 75
    • Algorytm 77
  • Kod Graya 77
    • Tworzenie kodu 77
    • Konwersja liczb dziesiÄ™tnych do kodu Graya 79
    • Konwersja liczb binarnych do kodu Graya 79
    • Konwersja kodu Graya na liczby dziesiÄ™tne 79
    • Konwersja kodu Graya na liczby binarne 80

Rozdział 6. Liczby heksadecymalne i kolory 81

  • Liczby heksadecymalne 81
  • Modele kolorów 83
  • Modele RGB i RGBA 83
    • PrzestrzeÅ„ kolorów sRGB 83
  • Model HSL/HSV 84
    • PrzestrzeÅ„ kolorów HSV/HSB 84
    • PrzestrzeÅ„ kolorów HSL/HSI/HSD 84
    • PrzestrzeÅ„ kolorów HWB 85
  • Palety kolorów 85
    • Paleta 16 kolorów nazwanych 85
    • Paleta Web Safe Colors 85
    • Rozszerzona paleta kolorów nazwanych EN 85
    • Paleta kolorów majÄ…cych polskie nazwy 86
    • Paleta nazwanych kolorów HSL 86
    • Paleta kolorów HSL 86
    • Paleta kolorów nazwanych CSS 86
  • Przeliczenia kolorów 86

RozdziaÅ‚ 7. Rachunek zbiorów i kompozycja kolorów 89

  • Zbiór 89
  • Operacje na zbiorach 89
    • DopeÅ‚nienie zbioru 90
    • Suma zbiorów 90
    • Iloczyn zbiorów 90
    • Różnica zbiorów 90
    • Różnica symetryczna zbiorów 91
    • Zawieranie siÄ™ zbiorów 91
    • Obliczenia 94
  • ReguÅ‚y Portera-Duffa 96
    • AlphaComposite.CLEAR 96
    • AlphaComposite.DST 96
    • AlphaComposite.DST_ATOP 97
    • AlphaComposite.DST_IN 97
    • AlphaComposite.DST_OUT 98
    • AlphaComposite.DST_OVER 99
    • AlphaComposite.SRC 99
    • AlphaComposite.SRC_ATOP 99
    • AlphaComposite.SRC_IN 100
    • AlphaComposite.SRC_OUT 100
    • AlphaComposite.SRC_OVER 101
    • AlphaComposite.XOR 102

Rozdział 8. Liczby pierwsze 103

  • Definicja liczby pierwszej 103
  • Rozmieszczenie liczb pierwszych 103
    • Spirala Ulama 104
    • Spirala Archimedesa 105
    • GÄ™stość liczb pierwszych 105
    • Liczba liczb pierwszych 108
  • Generowanie liczb pierwszych 108
    • Liczba pierwsza wiÄ™ksza od n 108
    • Liczby pierwsze w podanym zakresie 108
    • Sita liczbowe 109
    • Liczba pierwsza Mersenne'a 110
    • Wzór Fermata i inne wzory 111
  • Specjalne liczby pierwsze 112
    • Liczby bliźniacze 112
    • Liczby czworacze 112
    • Liczby izolowane 112
    • Liczby Sophie Germain 112
    • Liczby lustrzane 112
    • Liczby palindromiczne 113
    • NajwiÄ™ksze liczby pierwsze 113
    • Ciekawe liczby pierwsze 113
  • Testy pierwszoÅ›ci 114
    • MaÅ‚e liczby 114
    • Duże liczby 114
  • Faktoryzacja 117
  • Czego nie wiadomo? 118
  • Liczby pierwsze w naturze 118

RozdziaÅ‚ 9. Liczba φ 119

  • Liczba φ w geometrii 120
    • ZÅ‚oty podziaÅ‚ odcinka 120
    • ZÅ‚oty prostokÄ…t 121
    • ZÅ‚ota spirala 121
    • ZÅ‚oty trójkÄ…t 121
    • Pentagram 122
  • Liczba φ w architekturze 123
  • Liczba φ w sztuce 123
    • Apollo Belwederski 123
    • Liczba φ w muzyce 123
  • Liczba φ w naturze 125
    • DÅ‚oÅ„ 125
    • Inne 125
  • Inne przykÅ‚ady 126
    • WÄ…tpliwoÅ›ci 126

Rozdział 10. Ciąg i liczby Fibonacciego 127

  • Definicja 127
  • Granica 128
  • Wzór Bineta 128
  • Wyrazy ciÄ…gu 129
    • n-ty wyraz ciÄ…gu 129
    • Wyraz ciÄ…gu wiÄ™kszy od n 129
    • Wyraz ciÄ…gu mniejszy od n 129
    • Wyrazy ciÄ…gu pomiÄ™dzy min i max 130
    • Czy n jest wyrazem ciÄ…gu? 130
    • Proporcje liczb 131
  • Najważniejsze wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci 132
    • WÅ‚aÅ›ciwość 1. 132
    • WÅ‚aÅ›ciwość 2. 133
    • WÅ‚aÅ›ciwość 3. 134
    • WÅ‚aÅ›ciwość 4. 134
    • WÅ‚aÅ›ciwość 5. 135
    • WÅ‚aÅ›ciwość 6. 135
    • WÅ‚aÅ›ciwość 7. 135
    • WÅ‚aÅ›ciwość 8. 136
    • WÅ‚aÅ›ciwość 9. 136
    • WÅ‚aÅ›ciwość 10. 136
    • WÅ‚aÅ›ciwość 11. 136
    • WÅ‚aÅ›ciwość 12. 136
    • WÅ‚aÅ›ciwość 13. 136
    • WÅ‚aÅ›ciwość 14. 137
    • Inne wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci 138
    • TrochÄ™ zabawy 138
  • Zastosowania i wystÄ™powanie 138
    • Kwadraty Fibonacciego 138
    • Spirala Fibonacciego 138
    • CiÄ…g Fibonacciego w systemie dwójkowym 139
    • Liczby Rahaba 139
    • WÅ›ród bÅ‚onkówek 142
    • Rozmnażanie królików 143
    • PÄ™dy boczne na pÄ™dzie gÅ‚ównym 143
    • WiÄ™cej biologii 144
    • Muzyka 145
    • Literatura 145
    • Ekonomia 147
    • Informatyka 147

Rozdział 11. Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa 149

  • Silnia 149
    • Wzór przybliżony 150
  • Symbol Newtona 150
  • RozkÅ‚ad dwumianowy 151
    • Rzut 1 monetÄ… 151
    • Rzut 2 monetami 151
    • Rzut 3 monetami 152
    • Rzut 4 monetami 153
    • Rzut n monetami 153
  • Dwumiany Newtona 153
    • Dwumiany 153
    • Dwumiany Newtona 154
    • Szereg Newtona 155
    • Inne dwumiany 155
    • PrzykÅ‚ady 155
  • TrójkÄ…t Pascala 156
    • WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci 156
    • WspóÅ‚czynniki rozwiniÄ™cia 159
  • Schemat Bernoulliego 160
  • Wzór Bernoulliego 161
    • PrawdopodobieÅ„stwo wyrzucenia 161
    • Wzór Bernoulliego 163
    • PrzykÅ‚ady 163
    • Zastosowania 165
  • Kombinacje, wariacje i permutacje 167
    • Kombinacje 167
    • Wariacje 169
    • Permutacje 170
    • Co wybrać? 172
  • Liczby Stirlinga 173
    • Liczby Stirlinga II rodzaju 173
    • Liczby Stirlinga I rodzaju 175
  • Liczby Eulera 177
    • Liczby Eulera I rzÄ™du 177
    • Liczby Eulera II rzÄ™du 178
  • Liczby Bernoulliego 181
  • Partycje 182
    • n jako suma dokÅ‚adnie k liczb naturalnych 182
    • n jako suma co najwyżej k liczb naturalnych 183
    • n jako suma liczb naturalnych 184
  • Inwersje 186
  • Liczby Catalana 186
    • Liczba dróg 187
    • Liczba rozmieszczeÅ„ nawiasów 189
    • Liczba podziaÅ‚ów na trójkÄ…ty 190
    • Liczba monotonicznych dróg 190
    • Liczba drzew binarnych 191
  • Liczby Bella 193
  • Naszyjniki i bransoletki 194
    • Liczby wzglÄ™dnie pierwsze 194
    • Funkcja ? Eulera 195
    • Naszyjniki i bransoletki 197
  • Kule i urny 200
    • Rozmieszczenie 8. 206
    • Uwagi 207
  • Wybrane zagadnienia rachunku prawdopodobieÅ„stwa 208
    • Uogólniony wzór Bernoulliego 208
    • Wzór Pascala 208
    • Wzór Poissona 209
    • Losowanie bez zwracania 210

Rozdział 12. Statystyka - praca z danymi 213

  • Dane 213
  • PorzÄ…dkowanie danych 213
    • Szereg rozdzielczy jednostopniowy 213
    • Szereg rozdzielczy wielostopniowy 214
  • Wykresy danych 216
    • Histogram 216
    • Wykres koÅ‚owy 218
    • Wykres liniowy 218
    • Inne wykresy 220
  • Porównanie danych 220
  • Ocena danych 221
    • Min, max, rozstÄ™p 222
    • Suma 222
    • Wskaźnik struktury 222
    • Wskaźnik natężenia 223
    • Åšrednia arytmetyczna 223
    • Dominanta (moda) 224
    • Percentyle 225
    • Wariancja 226
    • Odchylenie standardowe 228
    • WspóÅ‚czynnik zmiennoÅ›ci 228
    • Momenty Å›redniej 229
    • Inne wspóÅ‚czynniki 231

RozdziaÅ‚ 13. Wskaźniki różnorodnoÅ›ci i podobieÅ„stwa 233

  • Wskaźnik Margalefa 233
  • Wskaźnik Simpsona 234
  • Wskaźnik Shannona-Wienera 235
  • Wskaźnik Pielou 236
  • Wskaźnik Jaccarda 237
  • Wskaźnik Sorensona 238
    • Wersja 1. 238
    • Wersja 2. 239
  • Wskaźnik Euklidesa 240

RozdziaÅ‚ 14. Równania prostej 241

  • Postać ogólna 241
  • Postać kierunkowa 242
  • Praca z obiektem Line 243
  • RównolegÅ‚ość prostych 245
  • OdlegÅ‚ość prostych równolegÅ‚ych 245
  • ProstopadÅ‚ość prostych 246
  • KÄ…t miÄ™dzy prostymi 247
  • Punkt przeciÄ™cia prostych 248
  • OdlegÅ‚ość punktu od prostej 249
  • Prosta równolegÅ‚a do danej prostej przechodzÄ…ca przez punkt 250
  • Prosta prostopadÅ‚a do danej prostej przechodzÄ…ca przez punkt 251
  • Wyznaczanie punktów na prostej 252

Rozdział 15. Wektory 253

  • Skalary 253
  • Wektory dwuwymiarowe 2d 253
    • Wektory wierszowe i kolumnowe 253
    • Transpozycja 254
    • WspóÅ‚rzÄ™dne kartezjaÅ„skie a biegunowe 254
    • DÅ‚ugość wektora 255
    • KÄ…t wektora 256
    • Dodawanie wektorów 256
    • Odejmowanie wektorów 257
    • Skalowanie wektora 257
    • Normalizacja wektora 258
    • Iloczyn skalarny wektorów 258
    • Normalna wektora 259
    • KÄ…t miÄ™dzy wektorami 260
    • Iloczyn wektorowy 260
  • Wektory 3d 261
  • Wektory n-wymiarowe 261

Rozdział 16. Macierze 263

  • Klasa Matrix 263
    • Użycie konstruktorów 263
  • Typy macierzy 264
    • Macierz zerowa 264
    • Macierz jednostkowa 265
    • Macierze wektorowe 265
    • Macierz kwadratowa 265
  • WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci macierzy 266
    • StopieÅ„ macierzy 266
    • Równość macierzy 266
  • Operacje na macierzach 266
    • Dodawanie macierzy 266
    • Odejmowanie macierzy 267
    • Mnożenie skalarne 267
    • Mnożenie macierzy 267
    • Obliczanie wyznacznika 270
    • Transpozycja macierzy 275
    • Dzielenie macierzy 275
    • Macierz odwrotna 276
  • RozwiÄ…zanie prostego równania 280

Rozdział 17. Przekształcenia afiniczne 283

  • Translacja 284
  • Skalowanie 285
  • Obrót 286
    • Obrót wzglÄ™dem punktu (0, 0) 286
  • Odbicie 289
    • Odbicie wzglÄ™dem osi X 289
    • Odbicie wzglÄ™dem osi Y 290
    • Odbicie wzglÄ™dem osi X i osi Y 290
    • Odbicie wzglÄ™dem prostej przechodzÄ…cej przez P(0, 0) 290
  • Przekrzywienie (pochylenie) 292
    • Przekrzywienie wzdÅ‚uż osi X 292
    • Przekrzywienie wzglÄ™dem osi Y 292
  • PrzeksztaÅ‚cenia zÅ‚ożone 293
    • Obrót wzglÄ™dem dowolnego punktu 294
    • Obrót w miejscu 295
    • Skalowanie w miejscu 297
    • Odbicie wzglÄ™dem dowolnej prostej 299
    • Przekrzywienie wzglÄ™dem Å›rodka ciężkoÅ›ci figury 301
  • SkÅ‚adanie macierzy przeksztaÅ‚ceÅ„ 301

Rozdział 18. Funkcje 307

  • Algorytmy 307
  • PojÄ™cie funkcji 307
    • Zbiory 307
    • Relacje 308
    • Funkcje 309
  • Rodzaje funkcji 310
    • Funkcje algebraiczne 310
    • Funkcje przestÄ™pne 311
  • Postaci funkcji 312
    • Funkcja jednej zmiennej 312
    • Funkcja wielu zmiennych 312
    • Funkcja wyraźna 312
    • Funkcja uwikÅ‚ana 312
    • Funkcja w postaci parametrycznej 312
  • Wykresy funkcji 313
    • Symetria wykresów 313
    • Funkcje rosnÄ…ce albo malejÄ…ce 313
    • Funkcje okresowe 315
    • Funkcje ograniczone i nieograniczone 315
    • Funkcja różnowartoÅ›ciowa 317
    • Funkcje wzajemnie odwrotne 317
    • Funkcje zÅ‚ożone 319
    • CiÄ…gi liczbowe 319
  • ModuÅ‚ liczby 320
  • Granica ciÄ…gu 320
    • Granica ciÄ…gu nieskoÅ„czonego 320
    • CiÄ…gi zbieżne i rozbieżne 321
    • Twierdzenia o granicach ciÄ…gów 323
    • DziaÅ‚ania na ciÄ…gach zbieżnych 323
    • Twierdzenia o ciÄ…gach zbieżnych 323
    • Liczba e 324
  • Granica funkcji w punkcie 324
    • Granica lewostronna i prawostronna 324
    • Granice niewÅ‚aÅ›ciwe 325
    • Twierdzenia o granicach 326
    • Granica wielomianu 327
    • Granica funkcji wymiernej 327
  • CiÄ…gÅ‚ość funkcji 327
    • CiÄ…gÅ‚ość funkcji w punkcie i w przedziale 327
    • WÅ‚asnoÅ›ci funkcji ciÄ…gÅ‚ych 328

RozdziaÅ‚ 19. Wielomiany i równania wielomianowe 329

  • Wyrażenie algebraiczne 329
    • Wartość liczbowa wyrażenia 329
  • Jednomian 329
    • WspóÅ‚czynnik liczbowy wielomianu 329
    • StopieÅ„ jednomianu 330
    • Liczba zmiennych 330
    • Jednomiany podobne 330
    • DziaÅ‚ania na jednomianach 330
    • Dwumian 332
    • Trójmian 332
    • Wielomian 333
  • Wzory skróconego mnożenia 333
  • Wielomian stopnia n jednej zmiennej 333
    • Redukcja jednomianów podobnych 334
    • PorzÄ…dkowanie wielomianu 335
  • DziaÅ‚ania na wielomianach 335
    • Dodawanie wielomianów 335
    • Odejmowanie wielomianów 336
    • Mnożenie wielomianu przez liczbÄ™ 336
    • Mnożenie wielomianu przez wielomian 336
    • Dzielenie wielomianu przez wielomian 337
  • Schemat Hornera 338
    • Algorytm Hornera (dzielenie wielomianu przez dwumian) 338
    • Reszta z dzielenia przez dwumian 340
    • Schemat Hornera (obliczanie wartoÅ›ci wielomianu) 340
  • nwd wielomianów 341
  • Pochodna wielomianu 341
  • Pierwiastki wielomianu 341
    • Pierwiastek wielomianu 341
  • RozkÅ‚adanie wielomianu na czynniki 343
  • Równanie kwadratowe 343
    • Postać ogólna 343
    • Wyróżnik równania kwadratowego 344
    • Pierwiastki równania kwadratowego 344
    • Postać kanoniczna 344
    • Postać iloczynowa 344
    • Wzory Viete'a 344
    • PrzykÅ‚ady 345
  • Równanie szeÅ›cienne 346
    • Postać ogólna 346
    • Wyróżnik równania szeÅ›ciennego 347
    • Wzory Viete'a 349
  • Równanie szeÅ›cienne 2 349
    • WspóÅ‚czynnik h >0 349
    • WspóÅ‚czynnik h = 0 350
    • WspóÅ‚czynnik h < 0 350
  • Równania 4. stopnia 351
    • Postać ogólna 351
    • Wyróżniki i pierwiastki 351
    • Wzory Viete'a 353

Rozdział 20. Liczby zespolone 355

    • Równość liczb zespolonych 356
    • UkÅ‚ad wspóÅ‚rzÄ™dnych 356
  • Postać algebraiczna 356
    • Dodawanie 356
    • Odejmowanie 358
    • Mnożenie 358
    • Sprzężenie 359
    • Dzielenie 359
    • ModuÅ‚ 360
    • Argument 360
  • Postać trygonometryczna 361
    • Mnożenie 361
    • Dzielenie 361
    • PotÄ™gowanie 363
    • Pierwiastkowanie 363
    • Odwrotność 1/n 364
  • Reprezentacja macierzowa 365
    • Dodawanie 365
    • Odejmowanie 365
    • Mnożenie 366
    • Transpozycja, sprzężenie 366
    • Wyznacznik macierzy, moduÅ‚ liczby 366
    • Argument 366
    • Wektory wÅ‚asne macierzy 366
    • Interpretacja transformacyjna 366

RozdziaÅ‚ 21. Wykresy niektórych krzywych 367

  • Asteroida 367
  • Rozeta czterolistna 368
  • Spirala Archimedesa 369
  • Kardioida 370
  • Krzywa Lissajous 370
  • Epicykloida 372
    • Epitrochoida 372
  • Hipocykloida 375
    • Hipotrochoida 376
  • Elipsa 378
  • Inne krzywe 378

RozdziaÅ‚ 22. Krzywe Béziera 381

  • Wielomiany Bernsteina 381
    • Definicja 381
    • Obliczenia 381
    • Algorytm 385
    • WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci 386
    • Inne sposoby obliczania 386
    • Pochodne 387
  • Krzywa Béziera 1. stopnia 388
  • Krzywa Béziera 2. stopnia 389
    • Tworzenie krzywej 389
    • Obliczenia 390
    • Algorytm 390
    • Postać macierzowa 391
    • Inna definicja 392
  • Krzywa Béziera 3. stopnia 394
    • Obliczenia 394
    • Algorytm 395
    • Postać macierzowa 395
    • Inna definicja 397
  • Wykresy krzywych Béziera 2. i 3. stopnia 398
    • Krzywa 2. stopnia 398
    • Krzywa 3. stopnia 399
  • Krzywe Béziera wyższych stopni 400
    • Algorytm 401
    • Wykres 401
  • Podwyższanie stopnia krzywej 402
    • Algorytm 402
    • Wykres 402
  • WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci krzywych Béziera 403
    • WÅ‚aÅ›ciwość 1. 403
    • WÅ‚aÅ›ciwość 2. 403
    • WÅ‚aÅ›ciwość 3. 403
    • WÅ‚aÅ›ciwość 4. 403
    • WÅ‚aÅ›ciwość 5. 404
    • WÅ‚aÅ›ciwość 6. 404
    • WÅ‚aÅ›ciwość 7. 404
    • WÅ‚aÅ›ciwość 8. 410
    • WÅ‚aÅ›ciwość 9. 411
    • WÅ‚aÅ›ciwość 10. 411
    • WÅ‚aÅ›ciwość 11. 411
    • WÅ‚aÅ›ciwość 12. 411
  • Algorytm de Casteljau 411
    • Obliczenie poÅ‚ożenia punktu na krzywej dla danego t 412
    • PodziaÅ‚ krzywej na dwie krzywe 414
    • GÅ‚adkie poÅ‚Ä…czenie dwóch krzywych 416
  • Wymierne krzywe Béziera 417
    • Definicja 418
    • Funkcje bazowe wymiernych krzywych Béziera 418
  • Wymierne krzywe Béziera 2. stopnia 421
    • Algorytm 421
    • Wykresy 421
  • Wymierne krzywe Béziera 3. stopnia 422
    • Algorytm 423
    • Wykres 423
  • Wymierne krzywe Béziera n-tego stopnia 423
    • Algorytm 423
    • Wykres 423
  • WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci wymiernych krzywych Béziera 424
    • WÅ‚aÅ›ciwość 1. 424
    • WÅ‚aÅ›ciwość 2. 424
    • WÅ‚aÅ›ciwość 3. 424
    • WÅ‚aÅ›ciwość 4. 424
    • WÅ‚aÅ›ciwość 5. 425
    • WÅ‚aÅ›ciwość 6. 425
    • WÅ‚aÅ›ciwość 7. 425
    • WÅ‚aÅ›ciwość 8. 425
    • WÅ‚aÅ›ciwość 9. 425
    • WÅ‚aÅ›ciwość 10. 425
    • WÅ‚aÅ›ciwość 11. 425
    • WÅ‚aÅ›ciwość 12. 425
    • WÅ‚aÅ›ciwość 13. 425
    • WÅ‚aÅ›ciwość 14. 425

Rozdział 23. Teoria gier 427

  • Podstawowe pojÄ™cia 427
    • Teoria gier 427
    • Gracz 427
    • Gra 427
    • Strategia 427
    • Decyzja 428
    • WypÅ‚ata 428
    • Macierz wypÅ‚at 429
  • Gra z sumÄ… zerowÄ… 429
    • Punkt siodÅ‚owy 429
    • Strategia czysta 432
    • Strategia mieszana 432
    • Strategia dominujÄ…ca 434
    • Podgra 436
    • Cena gry 437
  • RozwiÄ…zywanie gier 2×2 439
    • PrzykÅ‚ad 440
  • RozwiÄ…zywanie gier 2×m i n×2 441
    • PrzykÅ‚ad 1. 442
    • PrzykÅ‚ad 2. 444
  • Graficzne rozwiÄ…zywanie gier 2×m i n×2 447
    • PrzykÅ‚ad 1. 447
    • PrzykÅ‚ad 2. 448
  • RozwiÄ…zywanie gier m×n 449
  • Gry z naturÄ… 449
    • SformuÅ‚owanie problemu 449
    • Gdy znamy prawdopodobieÅ„stwa stanów natury 450
    • Gdy nie znamy prawdopodobieÅ„stw stanów natury 451

RozdziaÅ‚ 24. Automaty komórkowe 455

  • Automaty komórkowe 1-wymiarowe 455
    • Ewolucja w czasie 458
  • Automaty komórkowe 2-wymiarowe 461
    • SÄ…siedztwo von Neumanna 461
    • SÄ…siedztwo Moore'a 461
    • Warunki brzegowe 461
    • Gra "Life" Conwaya 461
  • Mrówka Langtona 465
    • Cechy szczególne 465
    • Inne warianty 465
  • "Ruch drogowy" Nagela-Schreckenberga 467

Rozdział 25. Chaos i fraktale 469

  • Typy fraktali 469
  • SamopodobieÅ„stwo 470
  • Wymiar topologiczny 470
  • Wymiar podobieÅ„stwa 471
    • Wymiar podobieÅ„stwa figur pÅ‚askich 471
    • Wymiar podobieÅ„stwa bryÅ‚ 471
    • Wymiar podobieÅ„stwa obiektów n-wymiarowych 472
  • Wymiar fraktalny 472
  • Wymiar Minkowskiego 472
    • Odcinek 472
    • Kwadrat 473
  • Inne wymiary 473
  • Zbiór Cantora 473
  • Krzywa Kocha 475
    • PÅ‚atek Kocha 477
  • Smok Heighwaya 477
    • Supersmok 478
  • TrójkÄ…t SierpiÅ„skiego 480
  • TrójkÄ…t SierpiÅ„skiego metodÄ… losowÄ… 480
  • Paproć Barnsleya 481
  • Fraktal Julii 483
    • Opis 483
  • Fraktal Mandelbrota 485
  • PÅ‚onÄ…cy statek 485
  • L-system 487
    • Krzywa Kocha 489
    • PÅ‚atek Kocha 490
    • Zbiór Cantora 491
    • TrójkÄ…t SierpiÅ„skiego 491
    • GaÅ‚Ä…zka 492
    • Krzywa Hilberta 493
    • Smok Levy'ego 493
    • Modyfikacja krzywej Kocha 494
    • Pentadendryt 494
    • GaÅ‚Ä…zka 2 495
    • KóÅ‚eczka 495
  • Fraktale w przyrodzie 496
  • Zastosowania wymiaru Minkowskiego 497
    • Mierzenie ksztaÅ‚tów 497
    • Wymiar Minkowskiego 499
    • Równania regresji na podstawie próby 499
  • Atraktor Lorenza 501
    • Opis 501
  • Fraktale Lapunowa 502
    • Równanie Malthusa 502
    • Analogowe równanie logistyczne (model Verhulsta) 504
    • Dyskretne równanie logistyczne 507
    • Drzewo Feigenbauma 509
    • WykÅ‚adnik Lapunowa 511
    • Fraktale Lapunowa 511

Rozdział 26. Obliczenia związane z dietami 515

  • BMI 515
    • WHR i typ otyÅ‚oÅ›ci 516
    • Stan odżywienia 516
    • Zakres wag 518
    • Nadwaga 518
    • Tryb życia 518
    • Budowa ciaÅ‚a 519
  • Zapotrzebowanie energetyczne 519
    • Energia podstawowa 519
    • Energia aktywnoÅ›ci 519
    • Energia zwiÄ…zana z wiekiem 519
    • Energia zwiÄ…zana z budowÄ… ciaÅ‚a 520
    • Energia optymalna 520
  • Odchudzanie 520
    • Wartość energetyczna pokarmów 520
    • Nadwyżka energetyczna (kalorii) 520
    • Szybkość odchudzania i energia diety 521
    • Czas odchudzania 521
  • SkÅ‚ad diety 521
  • PrzykÅ‚ad 522

Rozdział 27. Liczby w języku Java 523

  • Prymitywne typy danych 523
    • Zmienne typów prymitywnych 524
  • Obiektowe typy danych 524
  • Typy zmiennych 525
  • Przekazywanie zmiennych 526
  • WartoÅ›ci domyÅ›lne zmiennych 526
  • Tablice 527
  • Typy wyliczeniowe 527
  • Równość zmiennych 527
  • Modyfikatory 528
    • Modyfikatory dostÄ™pu 528
    • final 528
    • static 528
    • transient 528
    • volatile 529
    • DostÄ™p w module 529
  • Operatory 529
    • Operator * oraz / 529
    • Operatory + i - 530
    • Operator % (modulo) 530
    • Bitowe operatory logiczne & | ^ 530
    • Operatory przypisania 530
  • Konwersja typów 531
    • Konwersja ukryta prymitywnych typów danych 531
    • Konwersja ukryta obiektowych typów danych 534
    • Konwersja jawna 535
  • Typy otoczkowe 535
  • Autoboxing 537
  • DokÅ‚adność typów float i double 537
    • BÅ‚Ä™dy zaokrÄ…glenia 537
    • BÅ‚Ä™dy reprezentacji 538
    • Liczby typu float 538
    • Liczby typu double 540
    • Zapobieganie niedokÅ‚adnoÅ›ci 541
  • Kod uzupeÅ‚nieÅ„ do 2 541
    • Zamiana liczb na bity i odwrotnie 541
    • Kod uzupeÅ‚nieÅ„ do 2 542
    • Tworzenie liczby przeciwnej 544
    • Dodawanie 544
    • Odejmowanie 544
    • Mnożenie 545
    • Dzielenie 545

Rozdział 28. Odkrywanie prawdy o świecie 547

  • Ile wody mieÅ›ciÅ‚o "morze" Salomona? 547
  • Rachunek prawdopodobieÅ„stwa 549
    • Rozmieszczenie R111 549
    • Rozmieszczenie R011 550
    • Rozmieszczenie R101 552
    • Rozmieszczenie R001 553
  • Entropia 553
    • Stan wyjÅ›ciowy 554
    • Gdy urna może pomieÅ›cić tylko jednÄ… kulÄ™ 558
    • Gdy urna może pomieÅ›cić co najwyżej r kul 559

Rozdział 29. Paradoksy 563

  • Paradoks Russella: Golibroda 563
    • SformuÅ‚owanie problemu 563
    • RozwiÄ…zanie problemu 564
  • Paradoks: Jestem kÅ‚amcÄ… 565
    • SformuÅ‚owanie problemu 565
    • RozwiÄ…zanie 565
  • Paradoks: Pan Bóg i kamieÅ„ 566
    • SformuÅ‚owanie problemu 566
    • RozwiÄ…zanie 566
  • Paradoks z sakiewkami 567
    • SformuÅ‚owanie problemu 567
    • RozwiÄ…zanie 569
  • Paradoks Monty'ego Halla 569
    • SformuÅ‚owanie problemu 569
    • RozwiÄ…zanie 1. (bÅ‚Ä™dne) 570
    • RozwiÄ…zanie 2. (prawidÅ‚owe) 571
  • Paradoks Gibbsa 573
    • SformuÅ‚owanie problemu 573
    • RozwiÄ…zanie problemu 576

Dodaj do koszyka Matematyka dla programistów Java

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.