Illustrator 10/10 CE. Szybki start - Helion
Tytuł oryginału: Illustrator 10 for Windows and Macintosh: Visual QuickStart Guide
Tłumaczenie: Anna i Iwo Nowosielscy
ISBN: 83-7197-993-2
stron: 576, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2003-05-19
Księgarnia: Helion
Cena książki: 89,00 zł
Adobe Illustrator to najpopularniejszy profesjonalny program służący do edycji grafiki wektorowej. Stał się on nieformalnym standardem w agencjach reklamowych, redakcjach i studiach graficznych. Illustrator jest rozbudowaną aplikacją o ogromnych możliwościach. Warto jednak włożyć trochę wysiłku, by go opanować. Dobra znajomość tego programu daje nie tylko ogromną satysfakcję, to także cenna i poszukiwana na rynku pracy umiejętność.
Książka "Illustrator 10/10 CE. Szybki start" jest doskonałym podręcznikiem dla początkujących grafików. Jak każda pozycja z serii "Szybki start" również i ta książka składa się z kilkudziesięciu rozdziałów, z których każdy przedstawia kolejne kroki, które należy wykonać, by osiągnąć zamierzony cel. Dodatkową zaletę stanowią liczne ilustracje. Z tą książką nie zgubisz się w labiryncie menu i palet Illustratora.
Opisano między innymi:
- Interfejs i podstawowe zasady działania Illustratora
- Tworzenie plików .EPS i .PDF
- Rysowanie i poprawianie obiektów wektorowych
- Zmiany kształtów i transformacje
- Różne rodzaje wypełnień obiektów
- Wprowadzanie i edycję tekstu
- Pracę na warstwach
- Użycie filtrów i efektów specjalnych
- Tworzenie grafiki na potrzeby stron WWW
Osoby które kupowały "Illustrator 10/10 CE. Szybki start", wybierały także:
- Adobe Illustrator. Kurs video. Poziom pierwszy. Projektowanie grafiki wektorowej 79,00 zł, (23,70 zł -70%)
- Jak złożyć statyczną oraz interaktywną książkę. Skład tekstu ciągłego w języku polskim (InDesign, Adobe Animate). Wydanie II 24,90 zł, (12,45 zł -50%)
- Adobe Illustrator CC. Oficjalny podręcznik. Wydanie II 79,00 zł, (39,50 zł -50%)
- Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce. Wydanie III 199,00 zł, (99,50 zł -50%)
- Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce. Wydanie II 199,00 zł, (99,50 zł -50%)
Spis treści
Illustrator 10/10 CE. Szybki start -- spis treści
Rozdział 1. Interfejs Illustratora (23)
- Narzędzia (23)
- Praca z paletą Toolbox (Paletą narzędziową) (23)
- Paleta Toolbox (Paleta narzędziowa) (24)
- Wydzielone paski narzędzi (25)
- Na ekranie (26)
- Ekran Illustratora: Windows (26)
- Ekran Illustratora: Mac OS (28)
- Menu Illustratora (30)
- Używanie okien dialogowych (32)
- Używanie palet (33)
- Paleta Color (Kolor) (34)
- Paleta Stroke (Obrys) (34)
- Paleta Swatches (Próbki) (35)
- Paleta Gradient (Gradient) (35)
- Paleta Character (Typografia) (36)
- Paleta Multiple Masters Design (Projekt MM) (36)
- Paleta Paragraph (Akapit) (37)
- Paleta Tab Ruler (Miarka tabulatora) (37)
- Paleta Layers (Warstwy) (38)
- Paleta Info (Info) (38)
- Paleta Align (Wyrównanie) (39)
- Paleta Transform (Transformacje) (39)
- Paleta Actions (Zadania) (40)
- Paleta Navigator (Nawigator) (40)
- Paleta Links (Połączenia) (41)
- Paleta Pathfinder (Filtry ścieżek) (41)
- Paleta Brushes (Pędzle) (42)
- Paleta Transparency (Przezroczystość) (42)
- Paleta Styles (Style) (43)
- Paleta Appearance (Wygląd) (43)
- Paleta SVG Interactivity (Interakcyjność SVG) (44)
- Paleta Attributes (Atrybuty) (44)
- Paleta Document Info (Info o dokumencie) (44)
- Paleta Magic Wand (Różdżka) (45)
- Paleta Symbols (Symbole) (45)
- Słowniczek (46)
- Mierzenie (49)
- Aby zmienić jednostki miary w aktualnym dokumencie (49)
- Cofanie kilku operacji (50)
- Menu kontekstowe (50)
Rozdział 2. Zasady działania Illustratora (51)
- Wektory i rastry (51)
- Jak tworzone są obiekty (52)
- Słowo pisane (53)
- Narzędzia edycyjne (53)
- Jak wszystko nabiera kształtu (54)
- Kolorowanie (55)
- Jak wszystko jest ułożone (56)
- Kontrolowanie wyglądu (56)
- Na ekranie (57)
- Kiedy wszystko jest powiedziane i zrobione (57)
Rozdział 3. Początek (59)
- Tworzenie nowych plików (59)
- Aby uruchomić Illustratora (Windows) (59)
- Aby uruchomić Illustratora (Mac OS) (60)
- Aby utworzyć nowy dokument (61)
- Aby zmienić wymiary obszaru rysunku (62)
- Aby utworzyć stronę w układzie poziomym (63)
- Aby zmienić położenie przestrzeni wydruku w obszarze rysunku (64)
- Aby utworzyć poziomy obszar rysunku (64)
- Aby podzielić obszar rysunku na wiele stron (64)
- Zapisywanie plików (66)
- Aby zapisać plik w formacie Adobe Illustratora (.ai) (66)
- Aby zapisać istniejący plik (68)
- Aby zapisać kopię istniejącego pliku (68)
- Aby przywrócić ostatnio zapisaną wersję pliku (68)
- Aby zapisać plik jako EPS (69)
- Aby zapisać plik jako Adobe PDF (72)
- Otwieranie plików (75)
- Aby otworzyć plik Illustratora (75)
- Zakończenie pracy z programem (76)
- Aby zamknąć plik (76)
- Aby zakończyć pracę Illustratora (76)
Rozdział 4. Widoki (77)
- Zmiana widoków (77)
- Aby wykorzystać paletę Navigator (Nawigator) do zmiany stopnia powiększenia obrazka (77)
- Aby wybrać ustalony stopień powiększenia (78)
- Aby zmienić stopień powiększenia za pomocą narzędzia Zoom (Lupka) (79)
- Aby zmienić stopień powiększenia za pomocą klawiatury (79)
- Aby zmienić widok (80)
- Aby określić specjalne ustawienia widoku (81)
- Aby wybrać specjalne ustawienia widoku (81)
- Aby zmienić nazwę lub usunąć specjalne ustawienia widoku (81)
- Aby pokazać ilustrację w dwóch oknach (82)
- Aby zmienić tryb wyświetlania ekranu (83)
- Poruszanie się po dokumencie (83)
- Aby za pomocą narzędzia Hand (Rączka) przesunąć ilustrację w jej oknie (83)
- Aby przesunąć ilustrację w jej oknie za pomocą palety Navigator (Nawigator) (84)
Rozdział 5. Podstawy edycji obiektów (85)
- Usuwanie obiektów (85)
- Aby usunąć jeden obiekt (85)
- Aby usunąć grupę obiektów (85)
- Rysowanie obiektów geometrycznych (86)
- Aby utworzyć prostokąt lub elipsę metodą przeciągania (86)
- Aby utworzyć prostokąt lub elipsę, określając wymiary (86)
- Aby utworzyć zaokrąglony prostokąt (87)
- Aby zaokrąglić narożniki istniejącego obiektu (88)
- Aby utworzyć wielokąt za pomocą kliknięć (88)
- Aby utworzyć wielokąt za pomocą przeciągania (89)
- Aby kliknięciem utworzyć gwiazdę (89)
- Aby utworzyć gwiazdę metodą przeciągania (90)
- Aby utworzyć flarę, wprowadzając wartości (91)
- Aby utworzyć flarę, korzystając z aktualnych ustawień Flare Tool Options (Opcje narzędzia Flara) (91)
- Aby utworzyć flarę metodą przeciągania (92)
- Aby edytować flarę (92)
- Aby rysować za pomocą narzędzia Line Segment (Segment linii) (93)
- Aby narysować odcinek linii wpisując wartości (93)
- Aby narysować odcinek krzywej (94)
- Aby narysować odcinek łuku, wpisując jego parametry (94)
- Aby utworzyć spiralę, wpisując wartości (95)
- Aby utworzyć spiralę metodą przeciągania (95)
- Aby utworzyć siatkę prostokątną metodą przeciągania (96)
- Aby utworzyć siatkę prostokątną, wprowadzając wartości (97)
- Aby utworzyć siatkę polarną metodą przeciągania (97)
- Aby utworzyć siatkę polarną, wprowadzając wartości (98)
- Szkicowanie (99)
- Aby rysować za pomocą narzędzia Pencil (Ołówek) (99)
- Aby wybrać ustawienia narzędzia Pencil (Ołówek) (100)
Rozdział 6. Zaznacz i kopiuj (101)
- Zaznaczanie (101)
- Sześć narzędzi zaznaczania (101)
- Aby zaznaczyć obiekt lub obiekty (103)
- Aby dodać lub usunąć zaznaczenie obiektów (103)
- Aby zaznaczyć punkty kontrolne lub odcinki (104)
- Aby zaznaczyć za pomocą polecenia (105)
- Aby zaznaczyć, korzystając z narzędzia Lasso (Lasso) (106)
- Aby wybrać opcje narzędzia Magic Wand (Różdżka) (107)
- Aby posłużyć się narzędziem Magic Wand (Różdżka) (108)
- Aby zaznaczyć wszystkie obiekty na ilustracji (108)
- Aby usunąć zaznaczenie wszystkich obiektów (108)
- Aby usunąć wszystkie niezaznaczone obiekty i na odwrót (108)
- Przesuwanie (109)
- Aby przesunąć obiekt metodą przeciągania (109)
- Aby wykorzystać inteligentne linie pomocnicze do wyrównywania obiektów (110)
- Ukrywanie i blokowanie (112)
- Aby ukryć punkty kontrolne i linie kierunkowe obiektu lub obiektów (112)
- Aby ukryć lub wyświetlić punkty środkowe obiektów (112)
- Aby ukryć obiekt lub obiekty (113)
- Aby ponownie wyświetlić wszystkie ukryte obiekty (113)
- Aby zablokować obiekt lub obiekty (113)
- Aby odblokować wszystkie zablokowane obiekty (113)
- Kopiowanie (114)
- Aby skopiować obiekt metodą przeciągania (114)
- Aby skopiować obiekt przez przepychanie (114)
- Aby skopiować lub przesunąć obiekty z jednego dokumentu do drugiego za pomocą schowka (115)
- Aby rozmieścić kopie ścieżki (116)
Rozdział 7. Transformacje (117)
- Podstawowe transformacje (117)
- Korzystanie z narzędzi transformacji (118)
- Aby korzystać z inteligentnych linii pomocniczych podczas obracania, skalowania lub pochylania obiektu (119)
- Aby obrócić obiekt, korzystając z okna dialogowego (120)
- Aby obrócić obiekt przez przeciąganie (120)
- Aby skalować obiekt, korzystając z okna dialogowego (121)
- Aby skalować obiekt przez przeciąganie (122)
- Aby odbić obiekt, korzystając z okna dialogowego (123)
- Aby odbić obiekt przez przeciąganie (123)
- Aby pochylić obiekt, korzystając z okna dialogowego (124)
- Aby pochylić obiekt przez przeciąganie (124)
- Aby transformować obiekt, korzystając z obwiedni (125)
- Aby przywrócić wyjściowy kształt obwiedni (125)
- Aby korzystać z narzędzia Free Transform (Przekształcanie swobodne) (126)
- Aby wykonać wiele transformacji za pomocą polecenia Transform Each (Transformuj każdy) (127)
- Aby korzystać z okna dialogowego Transform Effect (Efekt transformacji) do przypisywania efektów, które można edytować (128)
- Tworzenie ewolucji (129)
- Ewolucje żyją! (129)
- Aby dokonać ewolucji obiektów, korzystając z polecenia Make Blend (Utwórz ewolucję) (130)
- Aby usunąć ewolucję (130)
- Aby wybrać lub zmienić opcje ewolucji (131)
- Edycja ewolucji (132)
- Aby odwrócić kolejność obiektów ewolucji w stosie (133)
- Aby zmienić położenie obiektów w ewolucji (133)
- Aby tworzyć ewolucje obiektów za pomocą narzędzia Blend (Ewolucje) (134)
- Aby zastosować istniejącą ewolucję do ścieżki (135)
- Skorzystaj z ewolucji, aby utworzyć efekt 3D (136)
Rozdział 8. Zmiana kształtu (137)
- Elementy tworzące ścieżkę (137)
- Narożniki i krzywizny (138)
- Aby przesunąć punkt kontrolny lub odcinek (138)
- Aby zmienić kształt odcinka krzywej (138)
- Aby zamienić narożny punkt kontrolny w wygładzony punkt kontrolny (139)
- Aby zamienić wygładzony punkt kontrolny w narożny punkt kontrolny (140)
- Aby załamać krzywą do środka (140)
- Dodawanie punktów (141)
- Aby dodać punkty do ścieżki (141)
- Aby dodać punkty kontrolne do ścieżki za pomocą polecenia (142)
- Aby dodać fragment do otwartej ścieżki przy użyciu narzędzia Pencil (Ołówek) (143)
- Aby dodać fragment do ścieżki narysowanej za pomocą pędzla przy wykorzystaniu narzędzia Paintbrush (Pędzel) (143)
- Aby dodać odcinek do otwartej ścieżki (143)
- Usuwanie punktów (144)
- Aby usunąć punkt kontrolny ze ścieżki (144)
- Szybka zmiana kształtu obiektów (145)
- Aby usunąć fragment ścieżki za pomocą narzędzia Erase (Gumka) (145)
- Aby zmienić kształt ścieżki za pomocą narzędzia Pencil (Ołówek) albo Paintbrush (Pędzel) (145)
- Aby wygładzić fragment istniejącej ścieżki (146)
- Aby wybrać ustawienia narzędzia Smooth (Gładzik) (146)
- Aby zastosować efekt Zig Zag (Zygzak) (147)
- Aby skorzystać z narzędzia Twist (Skręcanie) (147)
- Aby korzystać z narzędzia Reshape (Przekształcanie) (148)
- Narysuj pędzel za pomocą narzędzia Reshape (Przekształcanie) (149)
- Uśrednianie punktów (150)
- Aby uśrednić punkty (150)
- Łączenie (151)
- Aby połączyć dwa punkty końcowe (151)
- Aby połączyć obiekty, korzystając z polecenia (153)
- Plastry i kostki (154)
- Aby podzielić ścieżkę (154)
- Aby podzielić ścieżkę przez usunięcie punktu lub odcinka (154)
- Aby przecinać obiekty za pomocą polecenia Divide Objects Below (Podziel obiekty poniżej) (155)
- Aby pociąć obiekt na oddzielne ścieżki (156)
- Zmień kwadrat w gwiazdę (157)
Rozdział 9. Wypełnienie i obrys (159)
- Mieszanie i stosowanie kolorów (159)
- Wypełnienia i obrysy (159)
- Szybki start - przeciąganie koloru (160)
- Aby zastosować białe lub czarne wypełnienie albo obrys (160)
- Palety używane podczas kolorowania (161)
- Podstawowe etapy nakładania koloru (162)
- Aby zapisać aktualny kolor wypełnienia lub obrysu w postaci próbki (162)
- Kolory do druku (163)
- Kolor Global (Ogólny) (164)
- Kolory na potrzeby sieci (164)
- Aby wybrać wypełnienie lub obrys ścieżki przed lub po jej utworzeniu (165)
- Aby zmienić tryb koloru dokumentu (166)
- Aby zdefiniować kolor rozbarwiany (167)
- Skróty wykorzystywane przy edycji kolorów (168)
- Przyciski Color (Kolor), Gradient (Gradient) i None (Żadne) (168)
- Aby dodać kolory z systemu dopasowania barw lub z palety sieciowej do palety Swatches (Próbki) (169)
- Zmiana atrybutów obrysu (170)
- Aby zmienić grubość obrysu (170)
- Aby utworzyć obrys linią przerywaną (171)
- Aby zmodyfikować łączenia i (lub) zakończenia obrysu (172)
- Korzystanie z palety Swatches (Próbki) (173)
- Aby wybrać opcje wyświetlania próbek (173)
- Aby załadować próbki z jednego pliku programu Illustrator do drugiego (174)
- Aby przywrócić próbki domyślne do palety Swatches (Próbki) (175)
- Aby usunąć próbki (176)
- Aby przesunąć próbkę lub próbki (177)
- Aby powielić próbkę (177)
- Rozwiązywanie konfliktów próbek (178)
- Aby łączyć próbki kolorów dodatkowych (178)
- Zmiana kolorów (179)
- Aby zaznaczyć obiekty o tych samych atrybutach koloru (179)
- Aby odwrócić kolory (179)
- Aby zamienić próbkę globalnie (180)
- Aby edytować kolor globalnie (180)
- Aby zmodyfikować lub przekonwertować kolory (181)
- Aby przekonwertować kolory obiektu na inny tryb (181)
- Aby posłużyć się narzędziem Paint Bucket (Wiadro z farbą) (182)
- Aby wybrać atrybuty koloru pobierane przez narzędzie Eyedropper (Kroplomierz) lub stosowane przez narzędzie Paint Bucket (Wiadro z farbą) (182)
- Aby posłużyć się narzędziem Eyedropper (Kroplomierz) (183)
- Aby nasycić lub rozjaśnić kolory (184)
- Aby dokonać ewolucji kolorów wypełnienia pomiędzy obiektami (184)
- Aby przekonwertować kolor rozbarwiany na kolor dodatkowy i na odwrót (185)
- Aby pokolorować jednobitowy obrazek TIFF (185)
- Tworzenie wzorów wypełnienia (186)
- Aby utworzyć wzór wypełnienia (186)
- Aby zdefiniować wzór wypełnienia za pomocą prostokąta (186)
- Aby zmodyfikować wzór wypełnienia (187)
- Aby utworzyć geometryczny wzór wypełnienia (188)
- Aby rozwinąć wzór wypełnienia w pojedyncze obiekty (188)
Rozdział 10. Pióro (189)
- Rysowanie za pomocą narzędzia Pen (Pióro) (189)
- Co robi narzędzie Pen (Pióro) (189)
- Aby narysować obiekt o prostych bokach za pomocą narzędzia Pen (Pióro) (190)
- Aby narysować ciągłe krzywe za pomocą narzędzia Pen (Pióro) (191)
- Aby skonwertować punkty wygładzone na narożne podczas rysowania (193)
- Aby skonwertować punkty w istniejącym obiekcie (194)
- Aby skonwertować prostokąt na maskę na bal kostiumowy (195)
Rozdział 11. Warstwy (197)
- Warstwa na warstwie (197)
- Aby wybrać opcje palety Layers (Warstwy) (198)
- Tworzenie warstw (199)
- Aby utworzyć nową warstwę główną (199)
- Aby utworzyć podwarstwę (200)
- Aby utworzyć grupę (201)
- Aktywowanie warstw (202)
- Aby aktywować warstwę, podwarstwę, grupę lub obiekt (202)
- Aby aktywować wiele elementów (203)
- Aby deaktywować wszystkie warstwy (203)
- Zaznaczanie obiektów (204)
- Aby zaznaczyć wszystkie obiekty na warstwie (204)
- Aby usunąć zaznaczenie wszystkich obiektów na warstwie (204)
- Aby zaznaczyć jeden obiekt (204)
- Aby zaznaczyć liczne obiekty na różnych warstwach (205)
- Praca z grupami (205)
- Aby zaznaczyć wszystkie obiekty w grupie (205)
- Aby zaznaczyć niektóre obiekty w grupie (207)
- Aby usunąć zaznaczenie jednego obiektu w grupie (207)
- Aby skopiować jeden obiekt w grupie (207)
- Aby umieścić istniejący obiekt (lub grupę) w grupie (208)
- Aby dodać nowy obiekt do grupy (209)
- Aby rozgrupować grupę (209)
- Zmiana położenia w stosie (210)
- Aby zmienić położenie warstwy, grupy lub obiektu w stosie (210)
- Aby zmienić położenie obiektu w stosie na przed lub za innym obiektem (211)
- Aby zmienić położenie w stosie za pomocą polecenia (211)
- Powielanie (212)
- Aby powielić warstwę, podwarstwę lub obiekt (212)
- Aby skopiować obiekty pomiędzy warstwami (212)
- Usuwanie (213)
- Aby usunąć warstwę, podwarstwę, grupę lub obiekt (213)
- Określanie opcji warstwy (214)
- Aby wybrać opcje warstwy lub obiektu (214)
- Aby zablokować lub odblokować warstwy albo obiekty (216)
- Aby wyświetlić lub ukryć warstwy albo obiekty (217)
- Aby zmienić widok warstwy głównej (218)
- Aby wyświetlić wszystkie warstwy główne poza jedną w widoku Outline (Obrysowanie) (218)
- Aby utworzyć warstwę-szablon (219)
- Zarządzanie warstwami (220)
- Aby odnaleźć obiekt na palecie Layers (Warstwy) (220)
- Aby przesunąć warstwy, podwarstwy, grupy lub obiekty do nowej warstwy (220)
- Aby przesunąć obiekty do nowych, oddzielnych warstw (221)
- Łączenie i spłaszczanie (223)
- Aby połączyć warstwy, podwarstwy, grupy i obiekty (223)
- Aby spłaszczyć obszar roboczy (224)
- Obrysowywanie (225)
- Aby skorzystać z narzędzia Auto Trace (Auto-obrys) (225)
- Aby ręcznie obrysować litery (226)
- Aby ręcznie obrysować obrazek (228)
Rozdział 12. Tworzenie tekstu (229)
- Tworzenie tekstu (229)
- Narzędzia tekstowe (229)
- Co trzeba wiedzieć o czcionkach (230)
- Aby utworzyć tekst samodzielny (230)
- Aby utworzyć prostokąt tekstu (231)
- Aby wpisać tekst do obiektu (232)
- Aby zmienić cały blok poziomego tekstu na pionowy i na odwrót (232)
- Aby umieścić tekst wzdłuż ścieżki obiektu (233)
- Aby dostosować położenie tekstu na ścieżce (233)
- Importowanie tekstu (234)
- Aby importować tekst (234)
- Łączenie tekstu (235)
- Jeśli tekst mieści się w ramce (235)
- Aby przelać nadmiar tekstu do innego obiektu (235)
- Aby zmienić kolejność, w jakiej tekst przepływa z jednego obiektu do drugiego (235)
- Aby przelać nadmiar tekstu do kopii istniejącego obiektu (236)
- Aby rozłączyć dwa lub więcej obiektów tekstowych (236)
- Aby usunąć jeden obiekt tekstowy z ciągu, nie przerywając przepływu tekstu (236)
- Kopiowanie tekstu (237)
- Aby skopiować tekst i jego obiekt pomiędzy dokumentami programu Illustrator albo pomiędzy programami Illustrator i Photoshop (237)
- Aby przenieść tekst z jednego obiektu do drugiego (237)
- Tworzenie konturów (238)
- Aby utworzyć kontury tekstu (238)
- Tekst na kole (239)
Rozdział 13. Stylizacja i edycja tekstu (241)
- Zaznaczanie tekstu (241)
- Aby zaznaczyć tekst wraz z obiektem (242)
- Aby zaznaczyć wyłącznie obiekt tekstowy (243)
- Aby zaznaczyć tekst bez obiektu (243)
- Stosowanie atrybutów tekstu (244)
- Palety kontrolujące wygląd tekstu (244)
- Aby wybrać czcionkę (245)
- Aby zmienić rozmiar tekstu (246)
- Aby zmienić wielkość interlinii za pomocą palety Character (Typografia) (247)
- Aby zmienić interlinię za pomocą klawiatury (248)
- Aby zmienić kerning lub światło tekstu (248)
- Aby zmienić wielkość liter (249)
- Aby dostosować tekst do kontenera (250)
- Aby skalować tekst poziomo i (lub) pionowo (250)
- Aby przywrócić zwykłe skalowanie (250)
- Aby przesunąć linię bazową tekstu (251)
- Aby wysunąć znaki interpunkcyjne (251)
- Aby zmienić wyrównanie akapitu (252)
- Aby zmienić wcięcie akapitu (253)
- Aby dostosować odstępy między akapitami (254)
- Przetwarzanie tekstu (255)
- Aby znaleźć i zastąpić tekst (255)
- Aby sprawdzić pisownię (256)
- Aby edytować słownik zdefiniowany przez użytkownika (257)
- Aby wyeksportować tekst (258)
- Aby odnaleźć i zastąpić czcionkę (258)
- Układ tekstu (260)
- Aby ułożyć tekst w połączone rzędy i kolumny (260)
- Aby utworzyć inteligentną interpunkcję (261)
- Aby włączyć funkcję automatycznego dzielenia wyrazów (262)
- Aby wstawić tabulatory do tekstu (263)
- Aby ustawić lub zmodyfikować niestandardowe pozycje tabulacji (264)
- Kopiowanie atrybutów tekstu (265)
- Aby skopiować atrybuty za pomocą narzędzia Eyedropper (Kroplomierz) lub Paint Bucket (Wiadro z farbą) (265)
- Aby wybrać atrybuty wskazane przez Eyedropper (Kroplomierz) lub zastosowane przez Paint Bucket (Wiadro z farbą) (266)
- Efekty specjalne związane z tekstem (266)
- Aby oblać obiekt tekstem (266)
- Aby utworzyć tekst z cieniem (267)
- Aby pochylić blok tekstu (268)
Rozdział 14. Importowanie grafiki (269)
- Otwieranie i umieszczanie obrazków w dokumencie (269)
- Jak pozyskiwać obrazki (269)
- Aby otworzyć plik w programie Illustrator (271)
- Aby otworzyć plik za pomocą programu Mac OS Finder lub Windows Explorer (272)
- Aby umieścić obrazek z innej aplikacji w dokumencie programu Illustrator (272)
- Aby wyświetlić umieszczony obrazek w widoku Outline (Obrysowanie) (273)
- Ponowne otwarcie pliku zawierającego dołączone obrazki (273)
- Z programu Photoshop do programu Illustrator (274)
- Dołączanie obrazków (276)
- Aby edytować dołączony obrazek w aplikacji, w której został utworzony (276)
- Aby zastąpić dołączony obrazek innym (277)
- Aby odszukać dołączony obrazek w pliku programu Illustrator (277)
- Aby obejrzeć informację o pliku dołączonego obrazka (278)
- Aby wybrać opcje wyświetlania palety Links (Połączenia) (278)
- Aby zaktualizować zmodyfikowany obrazek dołączony (279)
- Aby skonwertować połączony obrazek na osadzony (280)
- Przeciągnij i upuść (281)
- Aby przeciągnąć i upuścić obiekt (281)
Rozdział 15. Pędzle (283)
- Używanie pędzli (283)
- Aby rysować za pomocą narzędzia Paintbrush (Pędzel) (284)
- Aby wybrać preferencje narzędzia Paintbrush (Pędzel) (284)
- Aby zastosować pociągnięcie pędzla do istniejącej ścieżki (285)
- Aby dodać pędzle z innych bibliotek (286)
- Aby usunąć pociągnięcie pędzla z obiektu (287)
- Aby skonwertować pociągnięcie pędzla na ścieżki z konturami (287)
- Aby wybrać opcje wyświetlania pędzla (288)
- Tworzenie i modyfikacja pędzli (288)
- Aby utworzyć lub zmodyfikować pędzel punktowy (288)
- Aby utworzyć lub zmodyfikować pędzel kaligraficzny (290)
- Aby utworzyć lub zmodyfikować pędzel artystyczny (292)
- Aby usunąć pędzel z palety Brushes (Pędzle) (293)
- Aby utworzyć płytki pędzla wzorku (294)
- Aby utworzyć pędzel wzorku (295)
- Aby edytować pędzel wzorku za pomocą okna dialogowego jego opcji (296)
- Aby ręcznie edytować pędzel punktowy, artystyczny lub wzorku (297)
- Aby utworzyć nową bibliotekę pędzli (298)
- Aby zmienić opcje pociągnięcia dla pojedynczego obiektu (299)
- Aby powielić pędzel (300)
Rozdział 16. Symbole (301)
- Korzystanie z palety Symbols (Symbole) (301)
- Aby umieścić klony symbolu w dokumencie pojedynczo (302)
- Aby zmienić sposób wyświetlania palety Symbols (Symbole) (303)
- Aby korzystać z symboli pochodzących z innych bibliotek (303)
- Aby zastosować inny symbol do istniejącego klonu (304)
- Aby utworzyć symbol z obiektu znajdującego się w obszarze twojego rysunku (304)
- Aby określić lub zmienić nazwę symbolu (305)
- Aby usunąć symbol (305)
- Aby zmodyfikować klony (306)
- Aby powielić symbol (306)
- Aby zredefiniować symbol (307)
- Korzystanie z narzędzi symboli (308)
- Aby skorzystać z narzędzia Symbol Sprayer (Rozpylanie symboli) (308)
- Aby wybrać ogólne właściwości narzędzi symboli (309)
- Aby wybrać opcje narzędzia Symbol Sprayer (Rozpylanie symboli) (310)
- Aby dodać klony do zestawu (311)
- Aby posłużyć się narzędziem Symbol Shifter (Przesuwanie symboli) (312)
- Aby wybrać opcje narzędzia Symbol Shifter (Przesuwanie symboli) (312)
- Aby posłużyć się narzędziem Symbol Scruncher (Rozsuwanie symboli) (313)
- Aby wybrać opcje narzędzia Symbol Scruncher (Rozsuwanie symboli) (313)
- Aby posłużyć się narzędziem Symbol Sizer (Rozmiary symboli) (314)
- Aby wybrać opcje narzędzia Symbol Sizer (Rozmiary symboli) (314)
- Aby posłużyć się narzędziem Symbol Spinner (Obracanie symboli) (315)
- Aby wybrać opcje narzędzia Symbol Spinner (Obracanie symboli) (315)
- Aby skorzystać z narzędzia Symbol Stainer (316)
- Aby wybrać opcje narzędzia Symbol Stainer (Kolorowanie symboli) (316)
- Aby posłużyć się narzędziem Symbol Screener (Wyszarzanie symboli) (317)
- Aby wybrać opcje narzędzia Symbol Screener (Wyszarzanie symboli) (317)
- Aby skorzystać z narzędzia Symbol Styler (Stylizacja symboli) (318)
- Aby wybrać opcje narzędzia Symbol Styler (Stylizacja symboli) (318)
- Aby rozwinąć klon lub zestaw symboli (320)
Rozdział 17. Ścieżki złożone (321)
- Tryby kształtu (321)
- Przyciski trybu kształtów (322)
- Aby rozwinąć kształt złożony (322)
- Aby rozbić kształt złożony (323)
- Filtry ścieżek (323)
- Aby zmienić obrys lub ścieżkę otwartą w obiekt z wypełnieniem (325)
- Ścieżki złożone (325)
- Aby utworzyć ścieżkę złożoną (325)
- Aby dodać obiekt do ścieżki złożonej (327)
- Aby odwrócić wypełnienie obiektu w ścieżce złożonej (327)
- Zasady wypełnienia (327)
- Aby rozbić ścieżkę złożoną (328)
Rozdział 18. Gradienty (329)
- Podstawowe wiadomości o gradientach (329)
- Aby wypełnić obiekt gradientem (330)
- Aby utworzyć i zapisać dwukolorowy gradient (331)
- Aby przypisać nowe kolory do gradientu (332)
- Aby dodać kolory do gradientu (333)
- Aby wykorzystać narzędzie Gradient (Gradient) (334)
- Aby rozciągnąć gradient na wiele obiektów (335)
- Siatki gradientu (336)
- Co to jest siatka gradientu? (336)
- Bloki tworzące siatkę (336)
- Aby skonwertować obiekt na siatkę gradientu za pomocą narzędzia Mesh (Siatka) (337)
- Aby skonwertować obiekt na siatkę gradientu za pomocą polecenia (338)
- Aby zmienić kolor siatki gradientu (339)
- Aby dodać punkty lub linie siatki (340)
- Aby dodać lub usunąć kwadratowe punkty (340)
- Aby usunąć punkt siatki (341)
- Aby zmienić kształt linii siatki (341)
- Aby rozdzielić standardowy gradient na oddzielne obiekty (342)
- Aby rozszerzyć radialny lub liniowy gradient w siatkę gradientu (342)
Rozdział 19. Wygląd i style (343)
- Wykorzystywanie opcji wyglądu (343)
- Opcje wyglądu i warstwy (344)
- Aby przypisać opcje wyglądu grupie lub warstwie (344)
- Znaczenie ikon (345)
- Aby skopiować lub przesunąć atrybuty wyglądu za pomocą palety Layers (Warstwy) (345)
- Aby zastosować atrybuty wyglądu (346)
- Aby edytować lub zmienić kolejność atrybutów wyglądu (347)
- Aby poddać edycji atrybut wyglądu obrysu i wypełnienia (347)
- Aby usunąć pociągnięcie pędzla z atrybutu obrysu (348)
- Aby zastosować kilka atrybutów wypełnienia lub obrysu (348)
- Aby powielić atrybut wyglądu (349)
- Aby usunąć atrybut wyglądu (349)
- Aby usunąć wszystkie atrybuty wyglądu z pozycji (350)
- Aby wybrać opcje wyglądu dla nowego obiektu (350)
- Ewolucje i atrybuty wyglądu (351)
- Wykorzystywanie stylów (352)
- Aby wybrać widok dla palety Styles (Style) (353)
- Aby zastosować styl do obiektu (354)
- Aby zastosować styl do warstwy, podwarstwy lub grupy (354)
- Aby skopiować styl lub atrybut wyglądu z jednego obiektu do drugiego (355)
- Aby zerwać połączenie pomiędzy stylem a warstwą, podwarstwą, grupą lub obiektem (356)
- Aby utworzyć nowy styl, korzystając z obiektu (356)
- Aby powielić styl (357)
- Aby edytować styl (358)
- Aby połączyć style (359)
- Aby usunąć styl z palety Styles (Style) (359)
- Aby dodać styl z biblioteki lub innego dokumentu do palety Styles (Style) (360)
- Aby utworzyć bibliotekę stylów (361)
- Aby rozszerzyć atrybuty wyglądu obiektu (362)
Rozdział 20. Maski i przezroczystość (363)
- Maski tnące (364)
- Aby utworzyć maskę tnącą (364)
- Aby zaznaczyć całą grupę tnącą (365)
- Aby zaznaczyć pojedynczą ścieżkę tnącą lub zamaskowany obiekt (365)
- Aby zaznaczyć wszystkie maski tnące na ilustracji (365)
- Aby dodać obiekt do grupy tnącej (365)
- Aby zmienić położenie zamaskowanego obiektu w obrębie jego grupy tnącej (366)
- Aby skopiować zamaskowany obiekt (366)
- Aby zablokować grupę tnącą lub obiekt wchodzący w jej skład (366)
- Aby usunąć maskę z obiektu (367)
- Aby zmienić kolor ścieżki tnącej (367)
- Aby rozbić grupę tnącą (368)
- Aby rozbić zestaw tnący (368)
- Przezroczystość (369)
- Aby zmienić przezroczystość lub tryb mieszania obiektu, grupy albo warstwy (370)
- Aby zmienić krycie lub tryb mieszania tylko wypełnienia lub tylko obrysu obiektu (370)
- Tryby mieszania (371)
- Aby ograniczyć efekt trybu mieszania do określonych obiektów (373)
- Aby wyłączyć wzajemne przenikanie się obiektów w grupie (374)
- Aby wyłączyć opcję Knockout Group (Grupa odcinania) (374)
- Aby wyświetlić (ukryć) siatkę przezroczystości (375)
- Aby wybrać preferencje siatki przezroczystości (375)
- Aby spłaszczyć obiekty i zachować wygląd przezroczystości (376)
- Maski krycia (377)
- Aby utworzyć maskę krycia (377)
- Aby wybrać ustawienie Clip (Odetnij) dla maski krycia (378)
- Aby odwrócić maskę krycia (378)
- Aby zmienić kształt lub edytować krycie obiektu maskującego (379)
- Aby zmiękczyć krawędzie obiektu maskującego (379)
- Aby przesuwać obiekty maski niezależnie od siebie (380)
- Aby tymczasowo wyłączyć maskę (380)
- Aby zwolnić maskę krycia (381)
- Aby wykorzystać maskę krycia w obrębie grupy lub warstwy (381)
- Aby utworzyć cień (382)
- Aby zastosować polecenia Hard Mix (Mieszanie twarde) i Soft Mix (Mieszanie miękkie) (384)
Rozdział 21. Zniekształcanie (385)
- Narzędzia upłynniania (385)
- Aby wybrać globalne wymiary pędzla (386)
- Aby wybrać opcje pojedynczego narzędzia upłynniania (388)
- Aby skorzystać z narzędzi Warp (Wypaczanie), Pucker (Wklęśnięcie) lub Bloat (Wybrzuszenie) (389)
- Aby wykorzystać narzędzie Twirl (Wirówka) (390)
- Aby skorzystać z narzędzia Scallop (Ścieg ozdobny), Crystallize (Krystalizacja) lub Wrinkle (Marszczenie) (390)
- Koperty (392)
- Aby utworzyć kopertę z siatką (393)
- Aby utworzyć kopertę wypaczenia (394)
- Aby utworzyć kopertę z dowolnej ścieżki (395)
- Aby edytować kopertę (396)
- Aby edytować obiekty wewnątrz koperty (397)
- Aby zwolnić kopertę (398)
- Aby rozwinąć kopertę (398)
- Aby wybrać opcje koperty (399)
Rozdział 22. Efekty i filtry (401)
- Efekty i filtry (401)
- Korzystanie z efektów (401)
- Korzystanie z filtrów (402)
- Stosowanie efektów i filtrów (403)
- Aby zastosować efekt (404)
- Aby edytować efekt (404)
- Efekty Pathfinder (Filtry ścieżek) (405)
- Aby dodać do lub edytować efekt w stylu (406)
- Aby usunąć efekt z warstwy, obiektu lub stylu (406)
- Aby zastosować efekt Convert to Shape (Konwertuj na kształt) (407)
- Aby wykorzystywać żywe kształty z tekstem (408)
- Outline Object (Obrysuj obiekt) dla tekstu (408)
- Aby zastosować efekt Inner Glow (Blask wewnętrzny) lub Outer Glow (Blask zewnętrzny) (409)
- Aby zastosować efekt Add Arrowheads (Dodaj groty strzałek) (410)
- Wybrane efekty i filtry wektorowe (411)
- Aby gręplować lub skręcić obiekt (411)
- Aby wprowadzić nierówności (412)
- Aby zakręcić punkty ścieżki wokół środka obiektu (412)
- Aby obiekt był wklęsły lub wybrzuszony (413)
- Efekty i filtry rastrowe (413)
- Aby poddać rasteryzacji obiekt ścieżki (415)
- Aby zastosować filtr Object Mosaic (Mozaika obiektowa) (417)
- Ilustrowane zestawienie filtrów rastrowych (418)
- Filtry Pen and Ink (Pióro i tusz) (426)
- Aby zastosować filtr Pen and Ink (Pióro i tusz) (426)
- Aby utworzyć nowy wzór kreskowania (427)
- Aby edytować wzór kreskowania (428)
- Aby zapisać bibliotekę stylów kreskowania (428)
- Aby otworzyć bibliotekę kreskowania (428)
- Aby skonwertować obrazek kolorowy na obrazek kreskowany (429)
Rozdział 23. Narzędzia precyzyjne (431)
- Miarki i linie pomocnicze obiektów (431)
- Aby przesunąć początek miarki (431)
- Aby przywrócić domyślne położenie początku miarki (432)
- Aby wyświetlić (ukryć) linie pomocnicze (432)
- Aby utworzyć linię pomocniczą (432)
- Aby przekształcić obiekt w linię pomocniczą (433)
- Aby przekształcić linie pomocnicze obiektu z powrotem w obiekty (433)
- Aby zmienić jedną linię pomocniczą z powrotem w obiekt (433)
- Aby zablokować lub odblokować wszystkie linie pomocnicze (434)
- Aby zablokować (odblokować) jedną linię pomocniczą (434)
- Aby usunąć jedną linię pomocniczą (434)
- Aby usunąć wszystkie linie pomocnicze (434)
- Aby umieścić miarki wokół obiektu lub utworzyć równo rozmieszczone miarki (435)
- Korzystanie z siatki (436)
- Aby wyświetlić (ukryć) siatkę (436)
- Aby wykorzystać polecenie Snap to Grid (Skocz do siatki) (436)
- Aby zmienić wartość Constrain Angle (Ogranicz kąt) (436)
- Transformacje za pomocą wartości (437)
- Aby przesunąć obiekt na określoną odległość (437)
- Aby przesunąć, przeskalować, obrócić lub pochylić obiekt za pomocą palety Transform (Transformacje) (438)
- Wyrównywanie i rozmieszczanie (440)
- Aby wyrównać lub rozmieścić obiekty (440)
- Aby zmierzyć odległość za pomocą narzędzia Measure (Miarka) (442)
Rozdział 24. Zadania (443)
- Zadania i paleta Actions (Zadania) (443)
- Aby utworzyć nowy zestaw zadań (444)
- Aby nagrać zadanie (444)
- Aby wstawić pozycję menu do listy poleceń zadania (445)
- Aby wstawić polecenie stop do istniejącego zadania (446)
- Aby nagrać polecenia w istniejącym zadaniu (447)
- Aby powtórzyć zadanie na obrazku (447)
- Aby wyeliminować lub włączyć polecenie podczas odtwarzania (448)
- Aby włączyć pauzę okna dialogowego polecenia (448)
- Aby ponownie nagrać wartości wpisywane w okno dialogowe (448)
- Aby przesunąć polecenie (449)
- Aby skopiować polecenie (449)
- Aby skopiować zadanie z jednego zestawu do drugiego (449)
- Aby usunąć zadanie lub polecenie (449)
- Aby włączyć jedno zadanie do drugiego (450)
- Aby zapisać zestaw zadań (451)
- Aby załadować zestaw zadań (451)
- Aby nagrać ścieżki do wstawiania (451)
- Gdy narzędzi nie można nagrać (452)
- Aby przywrócić zadania do zestawu domyślnego (452)
- Aby usunąć wszystkie zestawy zadań z palety (452)
- Aby zastąpić wszystkie aktualne zestawy zadań (452)
- Aby dodać notatkę do obiektu (453)
- Aby zaznaczyć w zadaniu obiekt z dołączoną notatką (453)
- Aby przetwarzać większą ilość plików lub folderów plików (454)
Rozdział 25. Preferencje (455)
- Aby utworzyć własny plik startowy (455)
- Preferencje ogólne (456)
- Preferencje Type & Auto Tracing (Tekst i Auto-obrys) (458)
- Preferencje Units & Undo (Jednostki i Cofnij) (459)
- Preferencje Guides & Grid (Linie pomocnicze i siatka) (460)
- Preferencje Smart Guides & Slices (Inteligentne linie pomocnicze i odcięcia) (461)
- Preferencje Hyphenation (Dzielenie wyrazów) (462)
- Preferencje Plug-ins & Scratch Disks (Pluginy i dyski magazynujące) (463)
- Preferencje Files & Clipboard (Pliki i Schowek) (464)
Rozdział 26. Wydruk i eksport (465)
- Wydruk plików (466)
- Aby drukować na czarno-białej lub kolorowej drukarce postscriptowej (466)
- Aby utworzyć linie cięcia (468)
- Aby usunąć linie cięcia utworzone za pomocą polecenia Crop Marks (Linie cięcia) (469)
- Aby utworzyć linie cięcia (469)
- Aby wydrukować (we fragmentach) ilustrację większą od rozmiaru papieru w drukarce (470)
- Rozwiązywanie problemów drukowania (471)
- Bardziej płynne ewolucje (473)
- Aby obniżyć rozdzielczość wyjściową dokumentu w celu ułatwienia drukowania (474)
- Aby wyświetlić informację o obiekcie lub całym dokumencie (475)
- Eksport plików (476)
- Aby zapisać w formacie wcześniejszej wersji Illustratora (476)
- Aby wyeksportować plik (477)
- Drugorzędne okna dialogowe eksportu (478)
- Aby wyeksportować plik w formacie Flash (481)
- Inne formaty plików (483)
- Wklejanie z Illustratora (484)
- Aby wyeksportować plik Illustratora do LiveMotion 1.0 (485)
- Drukowanie i eksport przezroczystości (487)
- Ustawienia rasteryzacji dla efektów (488)
- Przycinanie regionów złożonych (489)
- Spłaszczanie różnych rodzajów obiektów (489)
- Eksport plików Illustratora podsumowanie (491)
- Zarządzanie kolorem (492)
- Kalibracja (493)
- Aby skalibrować monitor (493)
- Aby wybrać predefiniowane ustawienie zarządzania kolorem (495)
- Wybieranie indywidualnych ustawień przestrzeni roboczej (495)
- Aby dostosować sposób zarządzania kolorem (497)
- Aby dostosować opcje konwersji (498)
- Aby zmienić profil koloru dokumentu (499)
- Aby wypróbować kolory (500)
Rozdział 27. Sieć (501)
- Eksport grafiki sieciowej (501)
- Wielkość obrazka (502)
- Aby określić właściwą objętość pliku (502)
- GIF (503)
- Głębia koloru (504)
- JPEG (504)
- Dithering (506)
- Brak wygładzania kontra wygładzanie (506)
- PNG-8 i PNG-24 (507)
- Cięcie (508)
- Aby utworzyć odcięcie dla obiektu lub tekstu (508)
- Aby utworzyć odcięcie niestandardowe (509)
- Aby wyświetlić lub ukryć odcięcia (509)
- Aby zaznaczyć odcięcie (509)
- Aby zmienić wielkość odcięcia (510)
- Aby przesunąć odcięcie (510)
- Aby powielić odcięcie (510)
- Aby połączyć kilka odcięć niestandardowych w jedno (510)
- Aby podzielić cięcie na mniejsze (511)
- Aby zmienić położenie odcięcia w stosie (511)
- Aby zablokować wszystkie cięcia (511)
- Aby zwolnić cięcie (511)
- Aby usunąć cięcie niestandardowe (511)
- Aby wybrać opcje odcięć (512)
- Optymalizacja (514)
- Aby optymalizować ilustrację w formacie GIF lub PNG-8 (516)
- Aby skorzystać z podglądów Save for Web (Zapisz dla Weba) (518)
- Aby zapisać ustawienia Save for Web (Zapisz dla Weba) (518)
- Pliki w formacie JPEG a kolory bezpieczne dla sieci (519)
- Aby optymalizować ilustrację w formacie JPEG (519)
- Aby zachować wielopoziomową przezroczystość w obrazku PNG-24 (521)
- Aby zmienić obszary nieprzezroczystego koloru na bezpieczne dla sieci (521)
- Aby optymalizować pod kątem wielkości pliku (522)
- Aby zmienić rozmiary obrazka wyjściowego (522)
- Aby obejrzeć podgląd potencjalnego ditheringu przeglądarki w optymalizowanym obrazku (523)
- SVG (524)
- Wskazówki dotyczące efektywnego wykorzystania formatu SVG (524)
- Aby zastosować efekt filtra SVG do obiektu (525)
- Optymalizuj jako SVG (525)
- Aby zapisać plik w formacie SVG lub SVGZ (526)
- Aby dodać interaktywność do obrazka SVG (527)
- Eksport warstw CSS (528)
- Aby wyeksportować obiekty Illustratora jako warstwy CSS (528)
- Mapy obrazków (529)
- Aby utworzyć mapę obrazka (529)
- Grafika sterowana za pomocą danych (530)
Rozdział 28. Rozbarwienia (531)
- Ustawienia rozbarwień kolorów (531)
- Aby przygotować plik do rozbarwień (532)
- Nadrukowywanie (532)
- Aby skorzystać z okna dialogowego Separation Setup (Ustawienia rozbarwień) (533)
- Tworzenie zalewek (537)
- Aby utworzyć zalewkę ręcznie (537)
- Aby ręcznie utworzyć zalewkę Choke (Zwężanie) (538)
- Aby ręcznie utworzyć zalewkę dla linii (538)
- Aby nadrukować określony procent czerni (539)
- Aby automatycznie utworzyć zalewki (540)
- Aby utworzyć zalewki na wypełnieniu i obrysie (obejście) (540)
Dodatek A Skróty klawiaturowe (541)
- Dostosowywanie skrótów (553)
- Aby przypisać własne skróty (553)
- Aby wybrać, usunąć lub wydrukować zestaw klawiszy (554)
Skorowidz (555)