GIMP 2.6 dla fotograf贸w - techniki cyfrowej obr贸bki zdj臋膰. Od inspiracji do obrazu - Helion

Tytu艂 orygina艂u: GIMP 2.6 for Photographers: Image Editing with Open Source Software
T艂umaczenie: Zbigniew Wa艣ko
ISBN: 978-83-246-3429-3
stron: 384, Format: 200x230, ok艂adka: mi臋kka
Data wydania: 2011-12-01
Ksi臋garnia: Helion
Cena ksi膮偶ki: 79,00 z艂
Doskonal sw贸j warsztat w cyfrowej ciemni
- Jak profesjonalnie korygowa膰 i retuszowa膰 zdj臋cia?
- Jak przetwarza膰 obrazy czarno-bia艂e i kolorowe?
- Jak u偶ywa膰 masek, warstw i narz臋dzi malarskich?
Edycja cyfrowych zdj臋膰 stanowi niezwykle istotny element pracy ka偶dego fotografa. Dokonywanie profesjonalnej obr贸bki prac nie musi si臋 jednak wi膮za膰 z wielkimi wydatkami. Doskona艂ym odpowiednikiem popularnego (niestety drogiego) programu Adobe Photoshop i jedynym licz膮cym si臋 w tej dziedzinie programem darmowym jest GIMP, kt贸ry rozwin膮艂 si臋 w pot臋偶ny system, dzia艂aj膮cy na platformach Linux, Mac OS X i Microsoft Windows. U偶ywaj膮 go fotograficy na ca艂ym 艣wiecie i osi膮gaj膮 niezwyk艂e rezultaty!
Tematyka ksi膮偶ki jest bardzo szeroka: obejmuje zar贸wno podstawy edycji obraz贸w, jak i zagadnienia zaawansowane, w艂膮cznie ze sklejaniem panoram, opracowywaniem wysokiej jako艣ci obraz贸w czarno-bia艂ych oraz technikami wymagaj膮cymi stosowania warstw i masek. Bez w膮tpienia docenisz te偶 fakt, i偶 najwa偶niejsze funkcje edycyjne s膮 ilustrowane 艂atwymi do wykonania 膰wiczeniami. Ka偶da operacja jest opisana krok po kroku, a ka偶de narz臋dzie obja艣nione prostym i zrozumia艂ym j臋zykiem. Z t膮 ksi膮偶k膮 poznasz podstawy edycji cyfrowej, nauczysz si臋 pos艂ugiwa膰 odpowiednimi narz臋dziami i zdob臋dziesz praktyczn膮 wiedz臋 na temat funkcjonowania programu GIMP 2.6.
Ksi膮偶ka przybli偶y Ci dziesi膮tki praktycznych zagadnie艅, w tym:
- sposoby u偶ycia lassa wielok膮tnego i narz臋dzi automatyzuj膮cych proces zaznaczania,
- dzia艂anie stempla klonuj膮cego fragmenty obrazu z zachowaniem perspektyw,
- skanowanie i edycj臋 obrazu wraz z dokonywaniem niezb臋dnych korekt,
- techniki korygowania zdj臋膰 prze艣wietlonych i niedo艣wietlonych,
- zasady przyciemniania obszar贸w jasnych i rozja艣niania ciemnych,
- metody prowadzenia prac retuszerskich — usuwania zabarwienia, plam, 艣lad贸w py艂u i zadrapa艅,
- u偶ywanie sztuczek magicznych, czyli edytowanie zdj臋膰 z pomoc膮 filtr贸w graficznych.
Kreuj doskona艂e cyfrowe 艣wiaty dzi臋ki profesjonalnemu i darmowemu oprogramowaniu!
Klaus G枚lker jest architektem i fotografem. Mieszka i pracuje w Monachium. Jest tak偶e wyk艂adowc膮 w miejscowej szkole artystycznej — uczy edycji obraz贸w cyfrowych. Jako pomoc dydaktyczn膮 wybra艂 GIMP-a, poniewa偶 jest to program darmowy, a jednocze艣nie wystarczaj膮co zaawansowany, aby umo偶liwia膰 wykonywanie powa偶nych prac edytorskich.

Osoby kt贸re kupowa艂y "GIMP 2.6 dla fotograf贸w - techniki cyfrowej obr贸bki zdj臋膰. Od inspiracji do obrazu", wybiera艂y tak偶e:
- Adobe Photoshop CC. Kurs video. Poziom drugi. Zaawansowane techniki i triki dla ka偶dego 79,00 z艂, (23,70 z艂 -70%)
- Adobe Photoshop CC 2014. Kurs video. Poziom pierwszy. Najlepsze techniki obr贸bki obraz贸w 79,00 z艂, (23,70 z艂 -70%)
- Photoshop LAB. Zagadka kanionu i inne tajemnice najpot臋偶niejszej przestrzeni barw. Wydanie II 125,48 z艂, (38,90 z艂 -69%)
- Fotografia cyfrowa. 100 najlepszych sztuczek i trik贸w. Wydanie III 43,82 z艂, (14,90 z艂 -66%)
- Photoshop. Pikantne efekty specjalne 58,53 z艂, (19,90 z艂 -66%)
Spis tre艣ci
GIMP 2.6 dla fotograf贸w - techniki cyfrowej obr贸bki zdj臋膰. Od inspiracji do obrazu -- spis tre艣ci
Rozdzia艂 1. Podstawy (14)
- 1.1. Przedmowa do wydania drugiego rozszerzonego (16)
- 1.2. Wst臋p (17)
- 1.2.1. Kilka s艂贸w o GIMP-ie i zawarto艣ci ksi膮偶ki (17)
- 1.2.2. GIMP 2.6 (18)
- 1.3. Wprowadzenie do edycji obraz贸w cyfrowych (19)
- 1.3.1. Specyfika obraz贸w pikselowych (19)
- 1.3.2. Rozdzielczo艣膰 (21)
- 1.3.3. Kolory ekranowe - modele kolor贸w i nowa biblioteka graficzna GEGL (22)
- 1.3.4. Formaty plik贸w, kt贸re warto zna膰 (26)
- 1.4. Przenoszenie zdj臋膰 na komputer i zarz膮dzanie nimi (30)
- 1.4.1. Importowanie zdj臋膰 za pomoc膮 systemowych narz臋dzi zarz膮dzania plikami (30)
- 1.4.2. Importowanie zdj臋膰 za pomoc膮 kreator贸w (33)
- 1.4.3. Organizowanie kolekcji zdj臋膰 za pomoc膮 systemowych funkcji zarz膮dzania plikami (34)
- 1.4.4. Programy wspomagaj膮ce zarz膮dzanie obrazami w systemach Windows, Mac OS X i Linux (35)
- 1.4.5. Konwertowanie plik贸w RAW w systemach Windows, Mac OS X i Linux - programy darmowe i plug-iny (36)
- 1.5. Przygotowanie GIMP-a do pracy (40)
- 1.5.1. Jak zdoby膰 GIMP-a? (40)
- 1.5.2. Instalacja GIMP-a i plug-in贸w (41)
- 1.5.3. Pierwsze uruchomienie GIMP-a (46)
- 1.5.4. Czy GIMP jest stabilny? (47)
- 1.5.5. Okna programu GIMP (48)
- 1.5.6. G艂贸wny interfejs GIMP-a - okno obrazu (53)
- 1.5.7. Pomoc rzeczywista a funkcja Help (Pomoc) GIMP-a (59)
Rozdzia艂 2. U偶ywanie GIMP-a - korygowanie i retuszowanie zdj臋膰 (62)
- 2.1. JPEG kontra RAW (64)
- 2.2. Otwieranie i wywo艂ywanie w GIMP-ie plik贸w RAW, czyli negatyw贸w cyfrowych (65)
- 2.2.1. Otwieranie zdj臋cia w UFRaw (68)
- 2.2.2. Elementy g艂贸wnego okna programu UFRaw (69)
- 2.2.3. Wywo艂ywanie zdj臋膰 RAW w programie RAWTherapee (87)
- 2.3. Edycja obraz贸w w GIMP-ie (89)
- 2.3.1. Otwieranie, modyfikowanie i przechowywanie - etapy (89)
- 2.3.2. Otwieranie obrazu (90)
- 2.3.3. Okno obrazowe - miejsce pracy (94)
- 2.3.4. Obracanie obrazu o ustalony k膮t (97)
- 2.3.5. Zmiana skali widoku (98)
- 2.3.6. Ustalanie wymiar贸w i rozdzielczo艣ci obrazu (100)
- 2.3.7. Ustalanie rozmiaru wydruku - zale偶no艣膰 mi臋dzy wymiarami obrazu a jego rozdzielczo艣ci膮 (102)
- 2.3.8. Kadrowanie (przycinanie) obrazu (104)
- 2.3.9. Zapisywanie obrazu (108)
- 2.3.10. Przed drukowaniem - kalibracja monitora i zarz膮dzanie kolorem (111)
- 2.3.11. Drukowanie obraz贸w (115)
- 2.4. Praca z obrazami skanowanymi (117)
- 2.4.1. Czynno艣ci wst臋pne (117)
- 2.4.2. Jak dzia艂a skaner (118)
- 2.4.3. Problemy ze skanowaniem dokument贸w drukowanych - efekt mory (119)
- 2.4.4. Obliczenia, kt贸re warto wykona膰 przed skanowaniem (119)
- 2.5. Skanowanie i edycja obrazu (122)
- 2.5.1. Procedura (122)
- 2.5.2. Skanowanie obrazu (122)
- 2.5.3. Edycja zeskanowanego obrazu (125)
- 2.5.4. Ustalanie k膮ta obrotu niezb臋dnego do wyprostowania obrazu (126)
- 2.5.5. Obracanie obrazu - pos艂ugiwanie si臋 narz臋dziem Rotate (Obr贸t) (127)
- 2.5.6. Przycinanie obrazu - narz臋dzie Crop (Kadrowanie) (129)
- 2.5.7. Usuwanie efektu mory za pomoc膮 filtra Gaussian Blur (Rozmycie Gaussa) (130)
- 2.5.8. Korekcja kontrastu i jasno艣ci za pomoc膮 narz臋dzia Levels (Poziomy) (132)
- 2.5.9. Korekta kontrastu, jasno艣ci i kolorystyki - Curves (Krzywe) (135)
- 2.5.10. Korygowanie barwy i nasycenia (140)
- 2.5.11. Kr贸tki przegl膮d najwa偶niejszych polece艅 z menu Colors (Kolory) (142)
- 2.5.12. Zapisywanie obrazu w formacie kompresuj膮cym (JPG/JPEG) dla cel贸w internetowych (144)
- 2.6. Prace retuszerskie 1 - usuwanie zabarwienia (148)
- 2.6.1. Na czym polega retuszowanie? (148)
- 2.6.2. Mo偶liwo艣ci korygowania barw (148)
- 2.6.3. Usuwanie zabarwienia przy u偶yciu narz臋dzia Levels (Poziomy) (149)
- 2.6.4. Druga metoda usuwania zabarwie艅 - balans kolor贸w (152)
- 2.7. Prace retuszerskie 2 - usuwanie plam, 艣lad贸w py艂u i zadrapa艅 (154)
- 2.7.1. Do czego potrzebne s膮 mi臋kkie p臋dzle - narz臋dzie Clone (Klonowanie) (154)
- 2.7.2. Tworzenie p臋dzli w GIMP-ie i importowanie ich z programu Adobe Photoshop (155)
- 2.7.3. Ustawianie opcji narz臋dzia Clone (Klonowanie) (157)
- 2.7.4. Retuszowanie przy u偶yciu narz臋dzia Clone (Klonowanie) (158)
- 2.7.5. Narz臋dzie Healing (艁atka) (161)
- 2.8. Sztuczki magiczne, czyli edycja zdj臋膰 za pomoc膮 filtr贸w graficznych (162)
- 2.8.1. Wyostrzanie obraz贸w i ich element贸w (163)
- 2.8.2. Redukowanie szum贸w i "wyg艂adzanie" obraz贸w (166)
- 2.8.3. Symulowanie ziarnisto艣ci filmu - zakrywanie skaz szumem (173)
Rozdzia艂 3. Maski, warstwy i narz臋dzia malarskie (178)
- 3.1. Wprowadzenie do masek i zaznacze艅 (180)
- 3.1.1. Przegl膮d narz臋dzi s艂u偶膮cych do zaznaczania (181)
- 3.1.2. Pos艂ugiwanie si臋 narz臋dziami zaznaczaj膮cymi (182)
- 3.1.3. Menu Select (Zaznaczenie) (183)
- 3.1.4. Menu Edit (Edycja) (185)
- 3.2. Prace retuszerskie 3 - usuwanie efektu czerwonych oczu (187)
- 3.2.1. Zapobieganie powstawaniu efektu czerwonych oczu - w艂a艣ciwe u偶ywanie lampy b艂yskowej (187)
- 3.2.2. Eliminowanie efektu czerwonych oczu (188)
- 3.3. Wst臋pne informacje o warstwach (190)
- 3.3.1. Okno dialogowe Layers (Warstwy) (192)
- 3.3.2. Menu kontekstowe listy warstw (194)
- 3.3.3. T艂o, czyli warstwa bez kana艂u alfa (196)
- 3.3.4. Praca z wieloma obrazami - wstawianie warstw z innych obraz贸w (197)
- 3.4. Prace retuszerskie 4 - korygowanie zdj臋膰 prze艣wietlonych i niedo艣wietlonych (198)
- 3.4.1. Ustawienie Mode (Tryb) (198)
- 3.4.2. Korygowanie zdj臋cia prze艣wietlonego (198)
- 3.4.3. Korygowanie zdj臋cia niedo艣wietlonego (200)
- 3.5. Prace retuszerskie 5 - korygowanie perspektywy (201)
- 3.5.1. Jak robi膰 zdj臋cia, aby zminimalizowa膰 zbie偶no艣膰 linii pionowych (201)
- 3.5.2. Kr贸tki opis procedury korygowania perspektywy (202)
- 3.5.3. Korygowanie zbie偶no艣ci pionowych linii (202)
- 3.5.4. Opcje narz臋dzi transformacyjnych (204)
- 3.5.5. Korygowanie perspektywy, zniekszta艂ce艅 geometrycznych i winietowania (205)
- 3.5.6. Narz臋dzie Perspective Clone (Klon perspektywy) (208)
- 3.6. Prace retuszerskie 5 - o偶ywianie ponurego nieba (213)
- 3.6.1. Kr贸tki opis 膰wiczenia (213)
- 3.6.2. Etap 1. Zaznaczanie nieba, usuwanie go i zast臋powanie go kolorowym wype艂nieniem (213)
- 3.6.3. Etap 2. Tworzenie i ustawianie obiektu na nowej warstwie (223)
- 3.6.4. Etap 3. Tworzenie kolorowego nieba - narz臋dzie Blend (Gradient) (224)
- 3.6.5. Etap 4. Wstawianie nowego obiektu (nieba) do obrazu (230)
- 3.7. Pisanie w GIMP-ie - dodawanie tekstu do obrazu (235)
- 3.7.1. Kilka s艂贸w o czcionkach (235)
- 3.7.2. Pisanie w GIMP-ie - narz臋dzie Text (Tekst) (236)
- 3.7.3. Wprowadzanie tekstu i ustawianie jego w艂a艣ciwo艣ci (237)
- 3.7.4. Tworzenie tekstu tr贸jwymiarowego i dodawanie cienia (240)
- 3.8. Tworzenie w艂asnych ramek obrazu oraz winiet (243)
- 3.8.1. Jednobarwne ramki obrazu (243)
- 3.8.2. Tworzenie ramki wype艂nionej deseniem (246)
- 3.8.3. Winietowanie obraz贸w (248)
- 3.9. Tworzenie i edycja element贸w obrazu - efekty 艣wietlne i warstwy cieni (249)
- 3.9.1. Om贸wienie cz臋艣ci 1. Tworzenie nowego obrazu i nowych element贸w (249)
- 3.9.2. Tworzenie nowego obrazu (250)
- 3.9.3. Przekszta艂canie zaznaczenia (251)
- 3.9.4. Stosowanie narz臋dzia Paintbrush (P臋dzel) do tworzenia efekt贸w 艣wiat艂a i cienia - malowanie technik膮 laserunkow膮 (252)
- 3.9.5. Om贸wienie cz臋艣ci 2. Wstawianie, kopiowanie i kolorowanie obiekt贸w obrazu (253)
- 3.9.6. Zmiana koloru obiektu - narz臋dzie Hue-Saturation (Odcie艅 i nasycenie) (255)
- 3.10. Wyodr臋bnianie obiekt贸w za pomoc膮 narz臋dzi do zaznaczania i maskowania (256)
- 3.10.1. Narz臋dzie Free Select (Zaznaczenie odr臋czne) jako lasso wielok膮tne (257)
- 3.10.2. Wyodr臋bnianie kieliszka z winem za pomoc膮 lassa wielok膮tnego (257)
- 3.10.3. Tworzenie zaznacze艅 lassem wielok膮tnym na podstawie kontur贸w obiektu (258)
- 3.11. Wykorzystanie narz臋dzia Paths (艢cie偶ki) do maskowania oraz tworzenie efekt贸w 艣wietlnych za pomoc膮 filtr贸w (261)
- 3.11.1. Kopiowanie kieliszka i dodawanie efektu rzucania cienia - kr贸tki opis niezb臋dnych czynno艣ci (261)
- 3.11.2. Tworzenie i edycja 艣cie偶ek w trybie Design (Projektowanie) (262)
- 3.11.3. Tryb edycji 艣cie偶ki (263)
- 3.11.4. Okno dialogowe Paths (艢cie偶ki) (265)
- 3.11.5. Przekszta艂canie 艣cie偶ek - narz臋dzie Shear (Nachylenie) (265)
- 3.11.6. Efekty 艣wietlne - tworzenie odbi膰 艣wiat艂a za pomoc膮 艣cie偶ek, p臋dzli i filtr贸w (268)
- 3.11.7. 艢cie偶ki i tekst (270)
- 3.12. Wykorzystanie warstw, masek i 艣cie偶ek do tworzenia obiekt贸w tr贸jwymiarowych - warstwy cienia (273)
- 3.12.1. Tworzenie i przekszta艂canie obiekt贸w (273)
- 3.12.2. Wyr贸wnywanie obraz贸w - narz臋dzie Alignment (Wyr贸wnanie) (283)
- 3.13. 艁膮czenie obraz贸w przy u偶yciu masek i zaznacze艅 (285)
- 3.13.1. 艁膮czenie obraz贸w - cz臋艣膰 1. 艁膮czenie dw贸ch zdj臋膰 o r贸偶nej tematyce (285)
- 3.13.2. 艁膮czenie obraz贸w - cz臋艣膰 2. Sk艂adanie panoram (288)
- 3.13.3. Programy do automatycznego sk艂adania panoram (293)
- 3.14. Kola偶e - stosowanie masek i zaznacze艅 do wycinania i wklejania element贸w obrazu (294)
- 3.14.1. Kopiowanie element贸w obrazu przy u偶yciu zaznacze艅 i wklejanie ich do innego obrazu - procedura (294)
- 3.14.2. Tryby mieszania warstw (296)
- 3.14.3. Narz臋dzie Foreground Select (Zaznaczenie pierwszego planu) - automatyczne wyodr臋bnianie obiekt贸w (297)
- 3.14.4. Konstruowanie maski o zr贸偶nicowanych kraw臋dziach przy u偶yciu narz臋dzi malarskich (302)
- 3.15. GIMP a HDR (308)
- 3.15.1. Co to jest HDR? (308)
- 3.15.2. Oprogramowanie HDR (309)
- 3.15.3. 艁膮czenie obraz贸w - cz臋艣膰 3. Tworzenie obraz贸w pseudo-HDR (310)
- 3.15.4. Kr贸tkie wprowadzenie do maskowania warstw (313)
- 3.15.5.Tworzenie obraz贸w HDR przy u偶yciu odpowiednich program贸w (317)
Rozdzia艂 4. Przetwarzanie obraz贸w czarno-bia艂ych i kolorowych (324)
- 4.1. Konwertowanie obraz贸w kolorowych do skali szaro艣ci (326)
- 4.1.1. Tryby Grayscale (Odcienie szaro艣ci) i RGB (326)
- 4.1.2. Usuwanie koloru ca艂kowicie lub cz臋艣ciowo (327)
- 4.1.3. Wywo艂ywanie zdj臋膰 czarno-bia艂ych przy u偶yciu miksera kana艂贸w (328)
- 4.1.4. Biblioteka GEGL - wywo艂ywanie obraz贸w czarno-bia艂ych za pomoc膮 operacji GEGL (330)
- 4.1.5. Przekszta艂canie obraz贸w kolorowych w czarno-bia艂e grafiki (332)
- 4.1.6. Praktyczny przyk艂ad manipulowania odcieniami szaro艣ci (333)
- 4.2. Korygowanie obraz贸w czarno-bia艂ych - poziomy, jasno艣膰, kontrast (335)
- 4.3. Oddzielanie w艂os贸w od t艂a - trudne zadanie (336)
- 4.3.1. Funkcja Threshold (Progowanie) (336)
- 4.3.2. Zastosowanie funkcji Threshold (Progowanie) do wydzielania w艂os贸w - zadanie (337)
- 4.3.3. Wyodr臋bnianie obiektu z t艂a przy u偶yciu kana艂贸w (340)
- 4.4. Kolorowanie zdj臋膰 czarno-bia艂ych (347)
- 4.4.1. Kolorowanie zdj臋cia przy u偶yciu funkcji Colorize (Barwienie) (347)
- 4.4.2. Zabarwianie obrazu przy u偶yciu funkcji Levels (Poziomy) (348)
- 4.4.3. Zabarwianie jednym lub wieloma kolorami przy u偶yciu funkcji Curves (Krzywe) (349)
- 4.4.4. Kolorowanie zdj臋膰 przy u偶yciu filtra Colorify (Koloryzacja) (350)
- 4.4.5. Ograniczanie dzia艂ania funkcji Colorize (Barwienie) do obszar贸w o okre艣lonych poziomach jasno艣ci (351)
- 4.4.6. Kolorowanie czarno-bia艂ych zdj臋膰 przy u偶yciu funkcji Sample Colorize (Barwienie pr贸bek) (352)
- 4.4.7. Manipulowanie zdj臋ciami przy u偶yciu filtr贸w (354)
- 4.5. "R臋cznie malowane" kola偶e ze zdj臋膰 czarno-bia艂ych (356)
Rozdzia艂 5. Dodatek (360)
- 5.1. Filtr IWarp (Deformowanie) - ostatnie wskaz贸wki (362)
- 5.2. Co dalej? (363)
- 5.3. Kilka uwag na temat GIMP-a 2.8 (363)
- 5.3.1. Zmiany w GIMP-ie 2.8 (364)
- 5.3.2. Pobieranie i instalowanie GIMP-a 2.7 (366)
- 5.4. Dzi臋kuj臋! (367)
- 5.5. Lektura obowi膮zkowa na temat GIMP-a (367)
- 5.6. Zawarto艣膰 DVD (368)
- 5.7. Formaty plik贸w obs艂ugiwane przez GIMP-a (370)
Skorowidz (374)