Blender. Podstawy modelowania - Helion

ISBN: 978-83-246-9482-2
stron: 312, Format: ebook
Data wydania: 2014-03-12
Księgarnia: Helion
Cena książki: 29,25 zł (poprzednio: 39,00 zł)
Oszczędzasz: 25% (-9,75 zł)
Blender to jeden z najpopularniejszych programów do tworzenia modeli trójwymiarowych. Udostępnia zaawansowane funkcje w zakresie modelowania i animacji 3D, rozbudowany zestaw efektów specjalnych, narzędzia do renderowania oraz silnik graficzny do tworzenia gier. Program ten ma oryginalny, wygodny interfejs użytkownika, a także umożliwia eksportowanie przygotowanych obiektów do formatów używanych w innych pakietach, takich jak 3ds czy Maya. Co ciekawe, Blender jest całkowicie bezpłatny, dlatego często używa się go do przygotowywania reklam telewizyjnych, a nawet gier komputerowych.
Książka "Blender. Podstawy modelowania" to przystępne wprowadzenie do modelowania obiektów trójwymiarowych. Tworząc krok po kroku kompletny model ludzkiej głowy, poznasz najważniejsze funkcje Blendera oraz nauczysz się z nich korzystać. Dowiesz się również, jak przygotować program do pracy, wykonywać podstawowe operacje na obiektach i siatkach oraz tworzyć tekstury i nakładać je na modele. Na płycie dołączonej do książki znajdują się nie tylko przykładowe modele, ale także pakiety instalacyjne programów Blender i GIMP, dzięki czemu będziesz mógł od razu rozpocząć naukę.
- Konfigurowanie Bendera
- Praca z plikami i obiektami w Blenderze
- Używanie obiektów pomocniczych (kursora 3D, manipulatora 3D itd.)
- Modelowanie przy użyciu siatki obiektu
- Renderowanie obiektów
- Ustawianie kamer i lamp
- Używanie systemu cząstek
- Przygotowywanie i nakładanie tekstur
Poznaj możliwości Blendera i rozpocznij przygodę z modelowaniem w 3D.
Osoby które kupowały "Blender. Podstawy modelowania", wybierały także:
- Blender 2.69. Architektura i projektowanie 77,59 zł, (43,45 zł -44%)
- Blender. Architektura i projektowanie. Wydanie II 89,00 zł, (66,75 zł -25%)
- Blender. Praktyczny przewodnik po modelowaniu, rzeźbieniu i renderowaniu 69,00 zł, (51,75 zł -25%)
- Blender. Mistrzowskie animacje 3D 79,00 zł, (59,25 zł -25%)
- Blender. Od planowania, modelowania oraz teksturowania do animacji i renderingu. Praktyczne projekty 49,00 zł, (36,75 zł -25%)
Spis treści
Blender. Podstawy modelowania eBook -- spis tre¶ci
Rozdzia³ 1. Wprowadzenie (9)
- Dla kogo jest przeznaczony ten podrêcznik? (9)
- Dlaczego Blender? (10)
- Wymagania sprzêtowe i programowe (10)
- Odno¶niki do stron internetowych (12)
Rozdzia³ 2. Zapoznajemy siê z Blenderem (13)
- Sprawdzenie konfiguracji (13)
- Opis ekranu Blendera (13)
- Operacje na scenie 3D (14)
- Okno konfiguracyjne (15)
- Okna Blendera oraz podstawowe operacje na obiektach (16)
- Okna w Blenderze (16)
- Operacje na obiektach (16)
- Podstawowe operacje na punktach siatki obiektu (19)
- Tryby widoku obiektów (19)
- Zaznaczanie punktów i operacje na punktach (20)
- Jak odnale¼æ siê na scenie (22)
- Ustawienie kamery, lampy i pierwszy render (23)
- Znaczenie klawiszy numerycznych (23)
- Ruch kamery i lampy (24)
- Pierwsze rendery (25)
- Wzajemne dopasowanie obiektów (27)
- Rodzaje o¶wietlenia w Blenderze (28)
- Panele opisuj±ce lampê (28)
- Rodzaje ¶wiat³a (29)
- Obiekty pomocnicze (30)
- Kursor 3D (30)
- Punkt centralny (31)
- Manipulator 3D (32)
- Testowanie manipulatora (32)
- Przechodzimy do nowego pliku (34)
Rozdzia³ 3. Powieka (35)
- Wczytywanie i zapisywanie plików (35)
- Czyszczenie sceny (35)
- £adowanie obrazka podk³adowego (35)
- Podzia³ okna (38)
- Zapisanie i spakowanie pliku (39)
- Wstawianie obiektów do sceny (41)
- Wstawiamy kulê (41)
- Wymuszenie ruchu wed³ug kierunku (43)
- Kopiowanie kuli (44)
- Wpisywanie nazw obiektów (45)
- Modelowanie powierzchni (46)
- £adowanie plików (46)
- Wstawianie p³askiej powierzchni (¶cianki) do sceny (46)
- Rozszerzanie powierzchni (48)
- Funkcje cofania i ponawiania (49)
- Budowanie powieki (50)
- Poprawianie wygl±du i wyg³adzanie powieki (52)
Rozdzia³ 4. Policzek i nos (55)
- Otaczamy powiekê (55)
- Przygotowanie do dalszej pracy (55)
- Budujemy powierzchniê wokó³ powieki (56)
- Wyci±gamy policzek (59)
- Nastêpne operacje wyci±gania (59)
- Modelowanie policzka (62)
- Tworzenie nosa (64)
- Rozbudowa siatki w stronê nosa (64)
- Modelowanie kszta³tu nosa (66)
- Numeryczne ustawianie pozycji wierzcho³ków (66)
- Dalsze modelowanie nosa (67)
- Tworzenie koñcówki nosa (70)
- Operacje na siatce (70)
- Wype³nienie pustych miejsc w siatce (71)
- Podzia³ oczek siatki (73)
- Narzêdzie do zamiany trójk±tów na czworok±ty (75)
- Narzêdzie do ciêcia krawêdzi siatki (77)
- Profilowanie koñcówki nosa (78)
Rozdzia³ 5. Poprawianie urody (81)
- Wyg³adzanie twarzy (81)
- Dodawanie modyfikatorów (81)
- £±czenie dwóch czê¶ci twarzy (84)
- Tworzenie lustrzanej kopii (84)
- £±czenie obiektów (84)
- Narzêdzia do zaznaczania (86)
- Blender liczy wierzcho³ki, krawêdzie i ¶cianki (87)
- Usuwanie zbêdnych punktów (88)
- Usuniêcie lustrzanej kopii (89)
- Tworzenie lustrzanej kopii przy u¿yciu modyfikatora (90)
- Korzystamy z punktu centralnego (90)
- W³a¶ciwo¶ci modyfikatora Mirror (92)
- Malowanie (93)
- Panele odpowiedzialne za nak³adanie koloru (93)
- Nak³adanie kolorów (94)
- Rozja¶nianie i cieniowanie (95)
- Wstêpny render (96)
- Ustawienie kamery i lampy (96)
- Pozycjonowanie kamery (97)
- Podgl±d rendera (99)
- Kontrola naszego dotychczasowego modelu (99)
- Omówienie przycisków rendera (101)
- Rendery przy ró¿nym o¶wietleniu (102)
Rozdzia³ 6. Twarz (105)
- Modelujemy otwór nosowy (105)
- Ró¿ne tryby selekcji elementów siatki (105)
- Wykonanie otworu nosowego (106)
- Tworzenie ust (108)
- Do³±czanie nowych punktów (108)
- Dok³adamy powierzchnie tworz±ce usta (108)
- Modelujemy górn± wargê (111)
- Modelowanie dolnej wargi (115)
- Broda (118)
- Wyci±ganie i modelowanie brody (118)
- Niwelacja nierówno¶ci (120)
- Poszerzanie twarzy (121)
- Dok³adanie powierzchni rozszerzaj±cych (121)
- Funkcja wymuszonego ¶ledzenia przez kamerê (123)
- Dodawanie kamery do sceny (125)
Rozdzia³ 7. G³owa (127)
- Okna Blendera (127)
- Podzia³ okna (127)
- £±czenie okien (128)
- Po³o¿enie paneli w oknie przycisków (129)
- Rozbudowa twarzy (132)
- Rozrzedzanie oczek siatki policzka (132)
- Rozrzedzanie oczek siatki w pobli¿u oka (135)
- Zakoñczenie policzka i czo³a (137)
- Opcje funkcji Merge (Po³±czenie) (138)
- Modelowanie czo³a (140)
- Czaszka (142)
- Tworzymy górê i boki g³owy (142)
- Tylna czê¶æ g³owy (146)
- Wstêpne modelowanie czaszki (148)
- Szyja (150)
- Tworzymy kark (150)
- Wykonujemy podbródek (151)
- Wyci±gamy szyjê (153)
Rozdzia³ 8. Poprawki modelu (157)
- Ustawienie kamer (157)
- Przesuwamy model do centrum okna kamery (157)
- Przenosimy drug± kamerê (159)
- Dodajemy trzeci± kamerê (159)
- Poprawienie powiek (160)
- Korzystamy z warstw (160)
- Rozbudowa siatki powieki (161)
- Poprawki twarzy (163)
- Poprawianie siatki policzka (163)
- Poprawiamy ogólny wygl±d twarzy (164)
- Nak³adanie kilku ró¿nych materia³ów na jedn± siatkê (165)
- Nadajemy ustom czerwony kolor (165)
- Usuwanie koloru z grupy ¶cianek (168)
- Malujemy powieki (168)
Rozdzia³ 9. Modelowanie ucha (171)
- Wstêpne przygotowanie (171)
- Planujemy modelowanie ucha (171)
- £adujemy osobny plik i ustawiamy odpowiednie parametry (172)
- Siatka ma³¿owiny usznej (173)
- Tworzymy obwód (173)
- Tworzymy p³askie fa³dy (175)
- Wype³niamy przestrzenie miêdzy fa³dami (176)
- Wyg³adzamy ma³¿owinê uszn± (181)
- Modelujemy fa³dy uszne (182)
- Modelujemy wnêtrze (184)
- Korzystamy z narzêdzia Loop Subdivide (185)
- Dalsze modelowanie wnêtrza (188)
- Tylna strona ucha (192)
- Przy³±czenie ucha do g³owy (194)
- £adujemy model ucha do pliku z modelem g³owy (194)
- Przygotowanie siatki g³owy do po³±czenia (195)
- Ukrywanie i odkrywanie czê¶ci siatek (196)
- Przygotowanie siatki ucha do po³±czenia (198)
- Tworzymy ¶cianki ³±cz±ce (201)
- Ustawiamy ucho wzglêdem g³owy (203)
Rozdzia³ 10. Oko i jego tekstury (207)
- Ga³ka oczna (207)
- Têczówka (207)
- Rogówka (210)
- Wykonujemy teksturê w GIMP-ie (212)
- Zaczynamy robiæ têczówkê (212)
- Dodajemy filtry (215)
- Wykonujemy teksturê ga³ki ocznej (216)
- Nak³adanie materia³ów (218)
- Nak³adamy teksturê na ga³kê oczn± (218)
- Nak³adamy materia³ na rogówkê (219)
- Wykonujemy drugie oko (220)
- Dalsze w³a¶ciwo¶ci modyfikatorów (221)
- Opcje modyfikatora Mirror (221)
- Przy³±czenie modyfikatora (223)
Rozdzia³ 11. W³osy (227)
- Tworzymy w³osy za pomoc± siatki (227)
- Kopiujemy i oddzielamy czê¶æ siatki (227)
- Wyci±gamy loki (229)
- Wykonujemy teksturê w³osów (230)
- Nak³adamy wstêpn± teksturê na w³osy (232)
- Modelujemy loki (233)
- Nak³adamy tekstury (239)
- Niektóre opcje nak³adania tekstur (239)
- Korzystamy z modyfikatora Lattice, czyli kratownicy (241)
- Korzystamy z edytora UV (244)
- Korzystamy z w³a¶ciwo¶ci wstêgi kolorów Colorband (249)
- System cz±stek (251)
- Dodajemy system cz±stek Particles System (251)
- Korzystamy z opcji systemu cz±stek (254)
- Dodajemy materia³ odpowiedni dla w³osów (255)
- Tworzymy w³osy za pomoc± systemu cz±stek (257)
- Tworzymy siatkê szkieletow± dla w³osów (257)
- Dodajemy krzyw± prowadz±c± - krzyw± Beziera (259)
- Kszta³tujemy krzyw± Beziera (260)
- Ustawiamy parametry krzywej prowadz±cej (265)
- Modyfikacja siatki szkieletowej (267)
Rozdzia³ 12. Tekstury i prace wykoñczeniowe (271)
- Tekstury bitmapowe i UV-mapping (271)
- Rodzaje tekstur (271)
- Rozwijamy siatkê (272)
- Robimy zrzut rozwiniêtej siatki (274)
- Bitmapowa tekstura koloru (275)
- Nak³adamy teksturê koloru (280)
- Tekstury wypuk³o¶ci i rozja¶nieñ (282)
- Nak³adamy tekstury wypuk³o¶ci i rozja¶nieñ (286)
- Tekstury proceduralne (288)
- Tekstury zanieczyszczeñ koloru (288)
- Tekstury nierówno¶ci i rozja¶nieñ (291)
- O¶wietlenie (292)
- Przygotowanie modelu (292)
- Ustawiamy lampê typu Spot (293)
- Dodajemy nastêpne lampy (294)
- Zapisanie rendera (297)
- Ostateczna obróbka w programie 2D (298)
- Co to jest postprocessing (298)
- Poprawiamy render (298)
- Zmiany wygl±du Blendera (299)
Skorowidz (301)