Zrozumieć UML 2.0. Metody modelowania obiektowego - Helion
ISBN: 83-7361-918-6
stron: 304, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2005-07-27
Księgarnia: Helion
Cena książki: 39,90 zł
Usprawnij proces tworzenia oprogramowania,
stosując modelowanie w języku UML
- Poznaj podstawy modelowania obiektowego
- Zamodeluj środowisko, wymagania i architekturę systemu
- Zaprojektuj system w oparciu o model UML
Tworzenie złożonego systemu informatycznego wymaga przygotowania projektu. Należy określić w nim środowisko działania systemu, wymagania użytkowników, procesy realizowane przez system i jego elementy składowe. Opis słowny, przydatny w trakcie zbierania założeń funkcjonalnych, może okazać się zbyt skomplikowany i niejednoznaczny na pozostałych etapach opisywania powstającego systemu. Niezbędny jest taki sposób opisu, który byłby jednakowo interpretowany i zrozumiały dla wszystkich członków zespołu projektowego. W tym celu opracowano język UML -- notację umożliwiającą zamodelowanie systemu w sposób graficzny, w postaci diagramów. Modele zapisane w języku UML są jednakowo interpretowane przez wszystkie osoby zaangażowane w dany projekt. Są też niezwykle uniwersalne. Można je stosować we wszystkich fazach projektowania i budowy oprogramowania.
Książka "Zrozumieć UML 2.0. Metody modelowania obiektowego" to podręcznik modelowania systemów informatycznych z wykorzystaniem notacji UML 2.0. Przedstawia podstawy modelowania obiektowego i najważniejsze pojęcia związane z obiektowością. Opisuje sposoby modelowania otoczenia systemu, jego zakresu funkcjonalnego oraz struktury. W książce opisano również proces przejścia z modelu do kodu źródłowego systemu oraz metodyki projektowe oparte na języku UML. Każdy, kto bierze udział w procesie wytwarzania oprogramowania, znajdzie w tej książce przydatne dla siebie informacje.
- Zasady modelowania obiektowego
- Formułowanie i realizacja wymagań
- Modelowanie otoczenia systemu oraz jego funkcjonalności
- Projektowanie architektury systemu
- Realizacja systemu w oparciu o projekt
- Metodyki wytwarzania oprogramowania
Przekonaj się, jak bardzo UML może ułatwić proces tworzenia oprogramowania.
Osoby które kupowały "Zrozumieć UML 2.0. Metody modelowania obiektowego", wybierały także:
- Język UML. Kurs video. Poziom pierwszy. Modelowanie systemów informatycznych 79,00 zł, (35,55 zł -55%)
- In 79,00 zł, (39,50 zł -50%)
- Język inżynierii systemów SysML. Architektura i zastosowania. Profile UML 2.x w praktyce 34,00 zł, (17,00 zł -50%)
- UML 2.0. Wprowadzenie 37,00 zł, (18,50 zł -50%)
- UML 2.x. Ćwiczenia zaawansowane 29,90 zł, (14,95 zł -50%)
Spis treści
Zrozumieć UML 2.0. Metody modelowania obiektowego -- spis treści
Rozdział 1. Wstęp (5)
- 1.1. Czym jest ta książka? (5)
- 1.2. Dla kogo jest ta książka? (6)
- 1.3. Dlaczego modelowanie? (7)
- 1.4. Dlaczego język UML? (8)
- 1.5. Co dalej w książce? (9)
- 1.6. Oznaczenia typograficzne (12)
- 1.7. Podziękowania (13)
Rozdział 2. Wprowadzenie do modelowania (15)
- 2.1. Trudna sztuka modelowania (15)
- 2.2. Złożoność oprogramowania. Jak ją pokonać? (17)
- 2.3. Metodyka wytwarzania oprogramowania (20)
Rozdział 3. Podstawy modelowania obiektowego (25)
- 3.1. Jak modelować świat obiektowo? (25)
- 3.2. Obiekty (27)
- 3.3. Klasy obiektów (32)
- 3.4. Modelowanie struktury (37)
- 3.5. Modelowanie dynamiki (43)
- 3.6. Które modele muszę dobrze poznać? (50)
Rozdział 4. Od opisu środowiska do kodu (53)
- 4.1. Jak zapewnić zgodność kodu ze środowiskiem? (53)
- 4.2. Ścieżka od opisu środowiska do kodu (57)
- 4.3. Tworzenie systemów sterowane modelami (60)
- 4.4. Formułowanie wymagań (63)
- 4.5. Realizacja wymagań (65)
- 4.6. Modele, narzędzia, jakość (67)
Rozdział 5. Modelowanie środowiska (71)
- 5.1. Jak opisać środowisko? (71)
- 5.2. Struktura - aktorzy, jednostki organizacyjne i pojęcia (77)
- 5.3. Dynamika - procesy, czynności i stany (87)
- 5.4. Spójność modeli środowiska (100)
- 5.5. Przykładowe problemy (102)
Rozdział 6. Modelowanie wymagań (105)
- 6.1. Jak określić zakres funkcjonalny systemu oprogramowania? (105)
- 6.2. Struktura - aktorzy, klasy (108)
- 6.3. Dynamika - przypadki użycia, scenariusze, czynności, stany (124)
- 6.4. Spójność modelu wymagań i zgodność ze środowiskiem (145)
- 6.5. Przykładowe problemy (148)
Rozdział 7. Tworzenie architektury (151)
- 7.1. Co to jest i z czego się składa architektura systemu oprogramowania? (151)
- 7.2. Struktura - komponenty, interfejsy, klasy, węzły (155)
- 7.3. Dynamika - interakcje, czynności (177)
- 7.4. Spójność architektury i zgodność z wymaganiami (189)
- 7.5. Przykładowe problemy (193)
Rozdział 8. Projektowanie i realizacja systemu (195)
- 8.1. Jak stworzyć szczegółowy projekt systemu? (195)
- 8.2. Struktura - interfejsy, klasy (197)
- 8.3. Dynamika - interakcje, czynności (205)
- 8.4. Spójność projektu i zgodność z architekturą (219)
- 8.5. Przykładowe problemy (222)
Rozdział 9. Modelowanie w procesie wytwórczym (225)
- 9.1. Nowoczesne metodyki wytwarzania oprogramowania (225)
- 9.2. Proces techniczny oparty na modelach w języku UML (232)
- 9.3. Podsumowanie: czy modelowanie to "srebrna kula"? (239)
Dodatek A Podsumowanie składni języka UML 2.0 (241)
Dodatek B Organizacja modeli w narzędziu CASE (259)
Dodatek C Krótki słownik metod obiektowych i języka UML (267)
Literatura (287)
Skorowidz (295)