reklama - zainteresowany?

Visual Basic. Wzorce projektowe - Helion

Visual Basic. Wzorce projektowe
Autor: James W. Cooper
Tytuł oryginału: Visual Basic. Design Patterns. VB 6.0 and VB.NET
Tłumaczenie: Jaromir Senczyk
ISBN: 83-7197-710-7
stron: 440, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2002-07-09
Księgarnia: Helion

Cena książki: 45,00 zł

Dodaj do koszyka Visual Basic. Wzorce projektowe

Tagi: Visual Basic - Programowanie | Wzorce projektowe

Ta książka jest praktycznym podręcznikiem tworzenia programów w języku Visual Basic (w wersji 6 oraz .NET) wykorzystujących wzorce projektowe. Może służyć także jako krótkie wprowadzenie do programowania w nowej wersji .NET języka Visual Basic. Wzorce projektowe omówiono w niej w szeregu krótkich rozdziałów, z których każdy przedstawia jeden wzorzec i ilustruje jego wykorzystanie za pomocą jednego lub więcej kompletnych i działających programów z okienkowym interfejsem użytkownika. Każdy rozdział zawiera też diagramy UML ilustrujące powiązania pomiędzy klasami występującymi w implementacji wzorca.

Dzięki niniejszej książce czytelnik dowie się, że wzorce projektowe stanowią powszechnie stosowany sposób organizacji obiektów w programach w celu ich uproszczenia i ułatwienia późniejszych modyfikacji. Wzorce projektowe wprowadzają także zasób nowych pojęć, dzięki któremu łatwiej można opisać konstrukcje tworzonych programów.

Programiści w trakcie zapoznawania się z tematyką wzorców projektowych doznają zwykle momentu olśnienia odkrywając potęgę poznawanego wzorca. Moment ten oznacza, że właśnie uświadomili sobie, w jaki sposób mogą wykorzystać dany wzorzec w swojej pracy.

Dodaj do koszyka Visual Basic. Wzorce projektowe

 

Osoby które kupowały "Visual Basic. Wzorce projektowe", wybierały także:

  • Visual Basic 2008. Warsztat programisty
  • Visual Basic 2010. Od podstaw
  • ASP.NET 4 z wykorzystaniem C# i VB. Zaawansowane programowanie
  • Programowanie dla początkujących w 24 godziny. Wydanie IV
  • Zrozumieć Excela. VBA - makra i funkcje

Dodaj do koszyka Visual Basic. Wzorce projektowe

Spis treści

Visual Basic. Wzorce projektowe -- spis treści

Przedmowa (13)

Część I Programowanie obiektowe w języku Visual Basic (15)

Rozdział 1. Czym są wzorce projektowe? (17)

  • Definicja wzorców projektowych (18)
  • Proces uczenia się (20)
  • Studiowanie wzorców projektowych (21)
  • Uwagi na temat podejścia obiektowego (21)
  • Wzorce projektowe w Visual Basicu (22)
  • Jak zorganizowana jest ta książka? (22)

Rozdział 2. Diagramy UML (23)

  • Dziedziczenie (24)
  • Interfejsy (25)
  • Kompozycja (26)
  • Adnotacje (27)
  • Diagramy UML - program WithClass (27)
  • Pliki projektów Visual Basica (28)

Rozdział 3. Klasy i obiekty w Visual Basicu (29)

  • Prosty program konwersji temperatur (29)
  • Tworzenie klasy Temperature (30)
    • Konwersja na stopnie Kelvina (32)
  • Przesunięcie decyzji do klasy Temperature (32)
  • Zastosowanie klas do konwersji wartości i formatu (34)
    • Obsługa niedozwolonych wartości (36)
  • Klasa String Tokenizer (36)
  • Klasy i obiekty (38)
    • Zawieranie klas (40)
  • Inicjalizacja klasy (40)
  • Klasy i metody typu Property (41)
  • Kolejny przykład interfejsu klasy - woltomierz (43)
  • Klasa vbFile (43)
  • Styl programowania w Visual Basicu (45)
  • Podsumowanie (46)

Rozdział 4. Programowanie obiektowe (47)

  • Tworzenie obiektów w Visual Basicu (48)
  • Tworzenie instancji obiektów (49)
  • Program do pomiaru odległości (49)
  • Metody wewnątrz obiektów (50)
  • Zmienne (50)
  • Przekazywanie parametrów przez referencję i przez wartość (51)
  • Żargon obiektowy (51)

Rozdział 5. Tworzenie kontrolek w Visual Basicu (53)

  • Podświetlone pole tekstowe (53)
    • Zmiana wymiarów kontrolki (55)
  • Testowanie kontrolki HiText (55)
  • Właściwości i metody kontrolki (56)
  • Kompilacja (57)
  • Podsumowanie (57)

Rozdział 6. Dziedziczenie i interfejsy (59)

  • Interfejsy (59)
  • Symulator inwestycji (60)
  • Implementacja symulatora (61)
  • Kiedy użyć interfejsu? (62)
  • Metody wspólne (65)
  • Interfejsy ukryte (66)
  • Podsumowanie (67)

Rozdział 7. Wprowadzenie do języka Visual Basic .NET (69)

  • Różnice w składni Visual Basic .NET (69)
    • Ulepszona składnia funkcji (70)
  • Deklaracje zmiennych i ich zakresy (71)
    • Obiekty w Visual Basic .NET (72)
  • Opcje kompilatora (73)
    • Zmienne numeryczne w Visual Basic .NET (74)
  • Właściwości w języku Visual Basic wersja 6 i VB.NET (74)
  • Skrócona notacja operacji przypisania (75)
  • Języki prekompilowane i zarządzanie pamięcią (76)
  • Klasy w Visual Basic .NET (76)
  • Tworzenie aplikacji w środowisku Visual Basic .NET (78)
  • Najprostszy program okienkowy w Visual Basic .NET (79)
  • Zastosowanie dziedziczenia (81)
  • Konstruktory (82)
  • Programowanie grafiki w Visual Basic .NET (84)
  • Podpowiedzi i kursory (85)
  • Przeciążanie metod (85)
  • Dziedziczenie w języku Visual Basic .NET (86)
  • Przestrzenie nazw (87)
    • Klasa Square (88)
  • Dostęp do składowych klasy (89)
  • Zastępowanie metod w klasach pochodnych (89)
  • Przeciążanie i przesłanianie (90)
  • Zastępowanie kontrolek (92)
  • Interfejsy (93)
  • Podsumowanie (94)

Rozdział 8. Tablice, pliki oraz wyjątki w Visual Basic .NET (95)

  • Tablice (95)
  • Kolekcje (97)
    • Klasa ArrayList (97)
    • Tablice z kodowaniem mieszającym (98)
    • Klasa SortedList (98)
  • Wyjątki (98)
  • Obsługa wielu wyjątków (99)
  • Wywoływanie wyjątków (100)
  • Operacje na plikach (100)
    • Klasa File (101)
    • Odczyt danych z pliku tekstowego (102)
    • Zapis danych w pliku tekstowym (102)
  • Wyjątki a operacje na plikach (102)
  • Sprawdzanie osiągnięcia końca pliku (103)
  • Klasa FileInfo (103)
  • Klasa vbFile (104)

Część II Wzorce konstrukcyjne (107)

Rozdział 9. Wzorzec Simple Factory (109)

  • Sposób działania wzorca Simple Factory (109)
  • Przykładowy program (110)
  • Klasy pochodne (110)
  • Klasa Simple Factory (111)
    • Użycie fabryki (112)
  • Implementacja fabryki w Visual Basic .NET (113)
  • Fabryki w obliczeniach matematycznych (114)
  • Zagadnienia do przemyślenia (115)

Rozdział 10. Wzorzec Factory Method (117)

  • Klasa Swimmer (120)
  • Klasa Events i jej klasy pochodne (120)
  • Rozstawienie bezpośrednie (122)
    • Rozstawienie okalające (123)
  • Program rozstawiający (124)
  • Jeszcze jedno zastosowanie fabryki (124)
  • Program rozstawiający w Visual Basic .NET (125)
  • Kiedy należy używać wzorca Factory Method? (127)
  • Zagadnienia do przemyślenia (128)

Rozdział 11. Wzorzec Abstract Factory (129)

  • Abstract Factory i projektowanie ogrodów (129)
  • Interfejs użytkownika programu Gardener (131)
  • Abstract Factory w Visual Basic .NET (133)
    • PictureBox (135)
    • Obsługa zdarzeń wyboru (135)
  • Rozbudowa programu o kolejne klasy (137)
  • Konsekwencje stosowania wzorca Abstract Factory (137)
  • Zagadnienia do przemyślenia (137)

Rozdział 12. Wzorzec Singleton (139)

  • Wzorzec Singleton i metody statyczne (139)
  • Obsługa błędów (141)
  • Globalny punkt dostępu (141)
  • Kontrolka MSComm i wzorzec Singleton (142)
    • Porty dostępne w systemie (143)
  • Wzorzec Singleton w Visual Basic .NET (144)
    • Zastosowanie konstruktora o dostępie prywatnym (145)
    • Obsługa błędów (145)
  • Program SpoolDemo (146)
  • Globalny punkt dostępu (148)
  • Inne konsekwencje wzorca Singleton (148)
  • Zagadnienia do przemyślenia (148)

Rozdział 13. Wzorzec Builder (149)

  • Program do śledzenia inwestycji (150)
  • Zastosowanie wzorca Builder (151)
  • Budowniczy okna listy wyboru (153)
  • Budowniczy okna pól wyboru (154)
  • Implementacja wzorca Builder w Visual Basic .NET (155)
    • Klasa StockFactory (156)
    • Klasa CheckChoice (157)
    • Klasa ListboxChoice (158)
  • Kolekcje obiektów klasy Items (159)
    • Ostateczna wersja programu (160)
  • Konsekwencje zastosowania wzorca Builder (160)
  • Zagadnienia do przemyślenia (162)

Rozdział 14. Wzorzec Prototype (163)

  • Klonowanie obiektów w Visual Basicu wersja 6 (164)
  • Zastosowanie prototypu (164)
  • Zastosowanie wzorca Prototype (167)
    • Dodatkowe metody w klasach pochodnych (168)
    • Różne klasy o wspólnym interfejsie (169)
  • Menedżer prototypów (171)
  • Wzorzec Prototype w Visual Basic .NET (172)
  • Konsekwencje stosowania wzorca Prototype (175)
  • Zagadnienia do przemyślenia (176)
  • Podsumowanie wzorców konstrukcyjnych (176)

Część III Wzorce strukturalne (177)

Rozdział 15. Wzorzec Adapter (179)

  • Przenoszenie danych pomiędzy listami (179)
  • Zastosowanie MSFlexGrid (180)
  • Wykorzystanie TreeView (183)
    • Adapter obiektów (183)
  • Adaptery w Visual Basic .NET (184)
  • Adapter kontrolki TreeView w VisualBasic.NET (186)
  • Zastosowanie DataGrid (187)
  • Adapter klas (188)
  • Adaptery podwójne (189)
  • Adaptery obiektów i adaptery klas w Visual Basic .NET (190)
  • Adaptery dynamiczne (190)
  • Adaptery w języku Visual Basic (190)
  • Zagadnienia do przemyślenia (190)

Rozdział 16. Wzorzec Bridge (191)

  • Klasy visList (194)
  • Diagram klas (194)
  • Rozbudowa mostu (195)
  • Kontrolki ActiveX jako mosty (196)
  • Wzorzec Bridge w Visual Basic .NET (198)
    • Klasa ProductList (198)
    • Klasa ProductTable (199)
    • Wczytywanie danych (200)
  • Zamiana stron mostu (201)
  • Konsekwencje stosowania wzorca Bridge (202)
  • Zagadnienia do przemyślenia (202)

Rozdział 17. Wzorzec Composite (203)

  • Implementacja kompozytu (204)
  • Obliczanie wynagrodzeń (204)
  • Klasa Employee (205)
  • Klasa Subords (207)
  • Klasa Boss (208)
  • Tworzymy drzewo pracowników (209)
  • Awans pracownika (211)
  • Listy dwukierunkowe (212)
  • Konsekwencje stosowania wzorca Composite (213)
  • Uproszczony wzorzec Composite (213)
  • Kompozyty w języku Visual Basic (214)
  • Wzorzec Composite w Visual Basic .NET (214)
    • Wyliczenie (215)
    • Konstruktory klasy Boss (216)
  • Inne zagadnienia implementacji wzorca (217)
  • Zagadnienia do przemyślenia (217)

Rozdział 18. Wzorzec Decorator (219)

  • Dekorator CoolButton (219)
  • Zastosowanie dekoratora (222)
  • Kontrolki ActiveX jako dekoratory (225)
  • Dekorator w Visual Basic .NET (225)
  • Dekoratory niewizualne (227)
  • Dekoratory, adaptery i kompozyty (228)
  • Konsekwencje stosowania wzorca Decorator (228)
  • Zagadnienia do przemyślenia (228)

Rozdział 19. Wzorzec Facade (229)

  • Czym jest baza danych? (229)
  • Uzyskiwanie informacji z bazy danych (231)
  • Systemy baz danych (231)
  • ODBC (232)
  • Połączenia do baz danych w języku Visual Basic (232)
  • Struktura dostępu do bazy danych (232)
    • Klasa DBase (233)
  • Budujemy fasadę (235)
    • Klasa Stores (237)
  • Tworzymy tabele Stores oraz Foods (239)
  • Tabela Price (239)
    • Zapytanie o cenę (241)
  • Podsumowanie wzorca Facade (242)
  • Wykorzystanie interfejsu ADO w języku Visual Basic (243)
    • Połączenia ADO (243)
    • Przeszukiwanie i dodawanie rekordów (244)
    • Wykorzystanie rozszerzeń interfejsu ADO (244)
  • Klasa DBase wykorzystująca ADO (245)
  • Dostęp do baz danych w Visual Basic .NET (248)
  • Wykorzystanie ADO.NET (249)
    • Połączenie do bazy danych (249)
    • Odczyt danych z bazy (249)
    • Wykonanie zapytania (250)
    • Usuwanie danych z tabeli (250)
  • Dodawanie rekordów do tabeli za pomocą ADO.NET (251)
  • Fasada ADO w Visual Basic .NET (252)
    • Klasa DBTable (253)
  • Klasy Stores i Foods (254)
  • Klasa Prices (256)
  • Załadowanie danych do bazy (257)
  • Końcowa postać programu (259)
  • W jaki sposób działa fasada? (260)
  • Konsekwencje stosowania wzorca Facade (260)
  • Zagadnienia do przemyślenia (260)

Rozdział 20. Wzorzec Flyweight (261)

  • Omówienie (262)
  • Przykład zastosowania wzorca Flyweight (262)
    • Diagram klas (265)
    • Wybór folderu (265)
  • Implementacja wzorca Flyweight w języku Visual Basic .NET (267)
  • Zastosowanie wzorca Flyweight w języku Visual Basic (270)
  • Obiekty współdzielone (271)
  • Obiekty kopiowane podczas zapisu (271)
  • Zagadnienia do przemyślenia (271)

Rozdział 21. Wzorzec Proxy (273)

  • Przykładowy program (274)
  • Implementacja wzorca Proxy w języku Visual Basic .NET (275)
  • Wzorzec Proxy w języku Visual Basic (277)
  • Kopiowanie podczas zapisu (277)
  • Porównanie z innymi wzorcami (278)
  • Zagadnienia do przemyślenia (278)
  • Podsumowanie wzorców strukturalnych (278)

Część IV Wzorce czynnościowe (279)

Rozdział 22. Wzorzec Chain of Responsibility (281)

  • Zastosowania wzorca (282)
  • Przykładowy program (282)
  • Listy (285)
  • Implementacja systemu pomocy (287)
    • Obsługa polecenia pomocy (289)
  • Łańcuch czy drzewo? (290)
  • Wzorzec Chain of Responsibility w Visual Basic .NET (291)
  • Rodzaje obsługiwanych żądań (293)
  • Zastosowanie wzorca w języku Visual Basic (293)
  • Konsekwencje stosowania wzorca Chain of Responsibility (294)
  • Zagadnienia do przemyślenia (294)

Rozdział 23. Wzorzec Command (295)

  • Motywacja (295)
  • Polecenie jako obiekt (296)
  • Konstrukcja obiektów Command (297)
  • Tablice poleceń (298)
  • Konsekwencje stosowania wzorca Command (301)
  • Implementacja funkcji Undo (301)
  • Wzorzec Command w Visual Basic .NET (305)
  • Interfejs CommandHolder (307)
  • Implementacja funkcji Undo w Visual Basic .NET (310)
  • Wzorzec Command w języku Visual Basic (312)
  • Zagadnienia do przemyślenia (312)

Rozdział 24. Wzorzec Interpreter (313)

  • Motywacja (313)
  • Zastosowania (313)
  • Przykład prostego raportu (314)
  • Interpreter języka (315)
  • Obiekty używane podczas parsowania (316)
  • Redukcja tokenów do operacji (319)
  • Implementacja wzorca Interpreter (320)
    • Drzewo składni (321)
  • Implementacja wzorca Interpreter w Visual Basicu wersja 6 (324)
  • Obiekty używane podczas parsowania (326)
  • Konsekwencje stosowania wzorca Interpreter (327)
  • Zagadnienia do przemyślenia (328)

Rozdział 25. Wzorzec Iterator (329)

  • Motywacja (329)
  • Przykład iteratora w Visual Basicu wersja 6 (330)
    • Pobranie iteratora (331)
  • Iteratory filtrujące (332)
    • Wyliczenie filtrowane (332)
  • Iteratory w Visual Basic .NET (333)
  • Konsekwencje stosowania wzorca Iterator (335)

Rozdział 26. Wzorzec Mediator (337)

  • Przykładowy system (337)
  • Interakcje pomiędzy elementami interfejsu (338)
  • Przykładowy program (339)
    • Inicjalizacja systemu (342)
  • Mediatory i obiekty poleceń (342)
  • Wzorzec Mediator w języku Visual Basic .NET (342)
    • Inicjalizacja (344)
    • Obsługa zdarzeń dla nowych kontrolek (345)
  • Konsekwencje stosowania wzorca Mediator (346)
  • Mediator z pojedynczym interfejsem (347)
  • Kwestie implementacji (347)

Rozdział 27. Wzorzec Memento (349)

  • Motywacja (349)
  • Implementacja (350)
  • Przykładowy program (350)
    • Ostrzeżenie (356)
  • Obiekty poleceń interfejsu użytkownika (356)
  • Obsługa pozostałych zdarzeń (357)
  • Implementacja wzorca Memento w języku Visual Basic .NET (358)
  • Konsekwencje stosowania wzorca Memento (360)
  • Zagadnienia do przemyślenia (360)

Rozdział 28. Wzorzec Observer (361)

  • Obserwacja zmian kolorów (362)
  • Implementacja wzorca Observer w języku Visual Basic .NET (364)
  • Inne rodzaje komunikatów (366)
  • Konsekwencje stosowania wzorca Observer (366)
  • Zagadnienia do przemyślenia (367)

Rozdział 29. Wzorzec State (369)

  • Przykładowy program (369)
  • Przełączanie stanów (373)
  • Interakcja pomiędzy klasami Mediator i StateManager (374)
  • Klasa FillState (377)
  • Lista wycofań operacji (378)
    • Wypełnianie okręgów w Visual Basicu wersja 6 (380)
  • Implementacja wzorca Pattern w języku Visual Basic .NET (381)
  • Mediator - klasa wszechwiedząca? (385)
  • Konsekwencje stosowania wzorca State (386)
  • Przejścia pomiędzy stanami (386)
  • Zagadnienia do przemyślenia (386)

Rozdział 30. Wzorzec Strategy (387)

  • Motywacja (387)
  • Przykładowy program (388)
  • Kontekst (389)
  • Polecenia programu (390)
  • Strategie dla wykresu liniowego i wykresu słupkowego (390)
  • Tworzenie wykresów w języku Visual Basic (391)
  • Implementacja wzorca Strategy w języku Visual Basic .NET (392)
  • Konsekwencje stosowania wzorca Strategy (396)

Rozdział 31. Wzorzec Template Method (397)

  • Motywacja (397)
  • Rodzaje metod w klasie bazowej (398)
  • Przykładowy program (399)
    • Klasa StdTriangle (400)
    • Klasa IsoscelesTriangle (401)
  • Program rysujący trójkąty (402)
  • Szablony i wywołania zwrotne (403)
  • Konsekwencje stosowania wzorca Template Method (404)

Rozdział 32. Wzorzec Visitor (405)

  • Motywacja (405)
  • Zastosowania wzorca Visitor (406)
  • Przykładowy program (407)
  • Wizytowanie obiektów jednej klasy (408)
  • Wizytowanie obiektów wielu klas (409)
  • Kierownicy są także pracownikami! (410)
  • Uniwersalność wizytatora (411)
  • Podwójne wywołania (412)
  • Po co to wszystko? (412)
  • Wizytowanie serii obiektów (413)
  • Implementacja wzorca Visitor w Visual Basicu wersja 6 (413)
  • Konsekwencje stosowania wzorca Visitor (416)
  • Zagadnienia do przemyślenia (416)

Dodatki (417)

Dodatek A Przykłady na serwerze FTP (419)

Bibliografia (423)

Skorowidz (425 )

Dodaj do koszyka Visual Basic. Wzorce projektowe

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.