Visual Basic. Wzorce projektowe - Helion
Tytuł oryginału: Visual Basic. Design Patterns. VB 6.0 and VB.NET
Tłumaczenie: Jaromir Senczyk
ISBN: 83-7197-710-7
stron: 440, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2002-07-09
Księgarnia: Helion
Cena książki: 45,00 zł
Ta książka jest praktycznym podręcznikiem tworzenia programów w języku Visual Basic (w wersji 6 oraz .NET) wykorzystujących wzorce projektowe. Może służyć także jako krótkie wprowadzenie do programowania w nowej wersji .NET języka Visual Basic. Wzorce projektowe omówiono w niej w szeregu krótkich rozdziałów, z których każdy przedstawia jeden wzorzec i ilustruje jego wykorzystanie za pomocą jednego lub więcej kompletnych i działających programów z okienkowym interfejsem użytkownika. Każdy rozdział zawiera też diagramy UML ilustrujące powiązania pomiędzy klasami występującymi w implementacji wzorca.
Dzięki niniejszej książce czytelnik dowie się, że wzorce projektowe stanowią powszechnie stosowany sposób organizacji obiektów w programach w celu ich uproszczenia i ułatwienia późniejszych modyfikacji. Wzorce projektowe wprowadzają także zasób nowych pojęć, dzięki któremu łatwiej można opisać konstrukcje tworzonych programów.
Programiści w trakcie zapoznawania się z tematyką wzorców projektowych doznają zwykle momentu olśnienia odkrywając potęgę poznawanego wzorca. Moment ten oznacza, że właśnie uświadomili sobie, w jaki sposób mogą wykorzystać dany wzorzec w swojej pracy.
Osoby które kupowały "Visual Basic. Wzorce projektowe", wybierały także:
- Visual Basic 2008. Warsztat programisty 149,00 zł, (74,50 zł -50%)
- Visual Basic 2010. Od podstaw 99,00 zł, (49,50 zł -50%)
- ASP.NET 4 z wykorzystaniem C# i VB. Zaawansowane programowanie 199,00 zł, (99,50 zł -50%)
- Zacznij Tu! Poznaj Microsoft Visual Basic 2012 47,73 zł, (34,84 zł -27%)
- Microsoft Visual Basic 2010 Krok po kroku 92,33 zł, (67,40 zł -27%)
Spis treści
Visual Basic. Wzorce projektowe -- spis treści
Przedmowa (13)
Część I Programowanie obiektowe w języku Visual Basic (15)
Rozdział 1. Czym są wzorce projektowe? (17)
- Definicja wzorców projektowych (18)
- Proces uczenia się (20)
- Studiowanie wzorców projektowych (21)
- Uwagi na temat podejścia obiektowego (21)
- Wzorce projektowe w Visual Basicu (22)
- Jak zorganizowana jest ta książka? (22)
Rozdział 2. Diagramy UML (23)
- Dziedziczenie (24)
- Interfejsy (25)
- Kompozycja (26)
- Adnotacje (27)
- Diagramy UML - program WithClass (27)
- Pliki projektów Visual Basica (28)
Rozdział 3. Klasy i obiekty w Visual Basicu (29)
- Prosty program konwersji temperatur (29)
- Tworzenie klasy Temperature (30)
- Konwersja na stopnie Kelvina (32)
- Przesunięcie decyzji do klasy Temperature (32)
- Zastosowanie klas do konwersji wartości i formatu (34)
- Obsługa niedozwolonych wartości (36)
- Klasa String Tokenizer (36)
- Klasy i obiekty (38)
- Zawieranie klas (40)
- Inicjalizacja klasy (40)
- Klasy i metody typu Property (41)
- Kolejny przykład interfejsu klasy - woltomierz (43)
- Klasa vbFile (43)
- Styl programowania w Visual Basicu (45)
- Podsumowanie (46)
Rozdział 4. Programowanie obiektowe (47)
- Tworzenie obiektów w Visual Basicu (48)
- Tworzenie instancji obiektów (49)
- Program do pomiaru odległości (49)
- Metody wewnątrz obiektów (50)
- Zmienne (50)
- Przekazywanie parametrów przez referencję i przez wartość (51)
- Żargon obiektowy (51)
Rozdział 5. Tworzenie kontrolek w Visual Basicu (53)
- Podświetlone pole tekstowe (53)
- Zmiana wymiarów kontrolki (55)
- Testowanie kontrolki HiText (55)
- Właściwości i metody kontrolki (56)
- Kompilacja (57)
- Podsumowanie (57)
Rozdział 6. Dziedziczenie i interfejsy (59)
- Interfejsy (59)
- Symulator inwestycji (60)
- Implementacja symulatora (61)
- Kiedy użyć interfejsu? (62)
- Metody wspólne (65)
- Interfejsy ukryte (66)
- Podsumowanie (67)
Rozdział 7. Wprowadzenie do języka Visual Basic .NET (69)
- Różnice w składni Visual Basic .NET (69)
- Ulepszona składnia funkcji (70)
- Deklaracje zmiennych i ich zakresy (71)
- Obiekty w Visual Basic .NET (72)
- Opcje kompilatora (73)
- Zmienne numeryczne w Visual Basic .NET (74)
- Właściwości w języku Visual Basic wersja 6 i VB.NET (74)
- Skrócona notacja operacji przypisania (75)
- Języki prekompilowane i zarządzanie pamięcią (76)
- Klasy w Visual Basic .NET (76)
- Tworzenie aplikacji w środowisku Visual Basic .NET (78)
- Najprostszy program okienkowy w Visual Basic .NET (79)
- Zastosowanie dziedziczenia (81)
- Konstruktory (82)
- Programowanie grafiki w Visual Basic .NET (84)
- Podpowiedzi i kursory (85)
- Przeciążanie metod (85)
- Dziedziczenie w języku Visual Basic .NET (86)
- Przestrzenie nazw (87)
- Klasa Square (88)
- Dostęp do składowych klasy (89)
- Zastępowanie metod w klasach pochodnych (89)
- Przeciążanie i przesłanianie (90)
- Zastępowanie kontrolek (92)
- Interfejsy (93)
- Podsumowanie (94)
Rozdział 8. Tablice, pliki oraz wyjątki w Visual Basic .NET (95)
- Tablice (95)
- Kolekcje (97)
- Klasa ArrayList (97)
- Tablice z kodowaniem mieszającym (98)
- Klasa SortedList (98)
- Wyjątki (98)
- Obsługa wielu wyjątków (99)
- Wywoływanie wyjątków (100)
- Operacje na plikach (100)
- Klasa File (101)
- Odczyt danych z pliku tekstowego (102)
- Zapis danych w pliku tekstowym (102)
- Wyjątki a operacje na plikach (102)
- Sprawdzanie osiągnięcia końca pliku (103)
- Klasa FileInfo (103)
- Klasa vbFile (104)
Część II Wzorce konstrukcyjne (107)
Rozdział 9. Wzorzec Simple Factory (109)
- Sposób działania wzorca Simple Factory (109)
- Przykładowy program (110)
- Klasy pochodne (110)
- Klasa Simple Factory (111)
- Użycie fabryki (112)
- Implementacja fabryki w Visual Basic .NET (113)
- Fabryki w obliczeniach matematycznych (114)
- Zagadnienia do przemyślenia (115)
Rozdział 10. Wzorzec Factory Method (117)
- Klasa Swimmer (120)
- Klasa Events i jej klasy pochodne (120)
- Rozstawienie bezpośrednie (122)
- Rozstawienie okalające (123)
- Program rozstawiający (124)
- Jeszcze jedno zastosowanie fabryki (124)
- Program rozstawiający w Visual Basic .NET (125)
- Kiedy należy używać wzorca Factory Method? (127)
- Zagadnienia do przemyślenia (128)
Rozdział 11. Wzorzec Abstract Factory (129)
- Abstract Factory i projektowanie ogrodów (129)
- Interfejs użytkownika programu Gardener (131)
- Abstract Factory w Visual Basic .NET (133)
- PictureBox (135)
- Obsługa zdarzeń wyboru (135)
- Rozbudowa programu o kolejne klasy (137)
- Konsekwencje stosowania wzorca Abstract Factory (137)
- Zagadnienia do przemyślenia (137)
Rozdział 12. Wzorzec Singleton (139)
- Wzorzec Singleton i metody statyczne (139)
- Obsługa błędów (141)
- Globalny punkt dostępu (141)
- Kontrolka MSComm i wzorzec Singleton (142)
- Porty dostępne w systemie (143)
- Wzorzec Singleton w Visual Basic .NET (144)
- Zastosowanie konstruktora o dostępie prywatnym (145)
- Obsługa błędów (145)
- Program SpoolDemo (146)
- Globalny punkt dostępu (148)
- Inne konsekwencje wzorca Singleton (148)
- Zagadnienia do przemyślenia (148)
Rozdział 13. Wzorzec Builder (149)
- Program do śledzenia inwestycji (150)
- Zastosowanie wzorca Builder (151)
- Budowniczy okna listy wyboru (153)
- Budowniczy okna pól wyboru (154)
- Implementacja wzorca Builder w Visual Basic .NET (155)
- Klasa StockFactory (156)
- Klasa CheckChoice (157)
- Klasa ListboxChoice (158)
- Kolekcje obiektów klasy Items (159)
- Ostateczna wersja programu (160)
- Konsekwencje zastosowania wzorca Builder (160)
- Zagadnienia do przemyślenia (162)
Rozdział 14. Wzorzec Prototype (163)
- Klonowanie obiektów w Visual Basicu wersja 6 (164)
- Zastosowanie prototypu (164)
- Zastosowanie wzorca Prototype (167)
- Dodatkowe metody w klasach pochodnych (168)
- Różne klasy o wspólnym interfejsie (169)
- Menedżer prototypów (171)
- Wzorzec Prototype w Visual Basic .NET (172)
- Konsekwencje stosowania wzorca Prototype (175)
- Zagadnienia do przemyślenia (176)
- Podsumowanie wzorców konstrukcyjnych (176)
Część III Wzorce strukturalne (177)
Rozdział 15. Wzorzec Adapter (179)
- Przenoszenie danych pomiędzy listami (179)
- Zastosowanie MSFlexGrid (180)
- Wykorzystanie TreeView (183)
- Adapter obiektów (183)
- Adaptery w Visual Basic .NET (184)
- Adapter kontrolki TreeView w VisualBasic.NET (186)
- Zastosowanie DataGrid (187)
- Adapter klas (188)
- Adaptery podwójne (189)
- Adaptery obiektów i adaptery klas w Visual Basic .NET (190)
- Adaptery dynamiczne (190)
- Adaptery w języku Visual Basic (190)
- Zagadnienia do przemyślenia (190)
Rozdział 16. Wzorzec Bridge (191)
- Klasy visList (194)
- Diagram klas (194)
- Rozbudowa mostu (195)
- Kontrolki ActiveX jako mosty (196)
- Wzorzec Bridge w Visual Basic .NET (198)
- Klasa ProductList (198)
- Klasa ProductTable (199)
- Wczytywanie danych (200)
- Zamiana stron mostu (201)
- Konsekwencje stosowania wzorca Bridge (202)
- Zagadnienia do przemyślenia (202)
Rozdział 17. Wzorzec Composite (203)
- Implementacja kompozytu (204)
- Obliczanie wynagrodzeń (204)
- Klasa Employee (205)
- Klasa Subords (207)
- Klasa Boss (208)
- Tworzymy drzewo pracowników (209)
- Awans pracownika (211)
- Listy dwukierunkowe (212)
- Konsekwencje stosowania wzorca Composite (213)
- Uproszczony wzorzec Composite (213)
- Kompozyty w języku Visual Basic (214)
- Wzorzec Composite w Visual Basic .NET (214)
- Wyliczenie (215)
- Konstruktory klasy Boss (216)
- Inne zagadnienia implementacji wzorca (217)
- Zagadnienia do przemyślenia (217)
Rozdział 18. Wzorzec Decorator (219)
- Dekorator CoolButton (219)
- Zastosowanie dekoratora (222)
- Kontrolki ActiveX jako dekoratory (225)
- Dekorator w Visual Basic .NET (225)
- Dekoratory niewizualne (227)
- Dekoratory, adaptery i kompozyty (228)
- Konsekwencje stosowania wzorca Decorator (228)
- Zagadnienia do przemyślenia (228)
Rozdział 19. Wzorzec Facade (229)
- Czym jest baza danych? (229)
- Uzyskiwanie informacji z bazy danych (231)
- Systemy baz danych (231)
- ODBC (232)
- Połączenia do baz danych w języku Visual Basic (232)
- Struktura dostępu do bazy danych (232)
- Klasa DBase (233)
- Budujemy fasadę (235)
- Klasa Stores (237)
- Tworzymy tabele Stores oraz Foods (239)
- Tabela Price (239)
- Zapytanie o cenę (241)
- Podsumowanie wzorca Facade (242)
- Wykorzystanie interfejsu ADO w języku Visual Basic (243)
- Połączenia ADO (243)
- Przeszukiwanie i dodawanie rekordów (244)
- Wykorzystanie rozszerzeń interfejsu ADO (244)
- Klasa DBase wykorzystująca ADO (245)
- Dostęp do baz danych w Visual Basic .NET (248)
- Wykorzystanie ADO.NET (249)
- Połączenie do bazy danych (249)
- Odczyt danych z bazy (249)
- Wykonanie zapytania (250)
- Usuwanie danych z tabeli (250)
- Dodawanie rekordów do tabeli za pomocą ADO.NET (251)
- Fasada ADO w Visual Basic .NET (252)
- Klasa DBTable (253)
- Klasy Stores i Foods (254)
- Klasa Prices (256)
- Załadowanie danych do bazy (257)
- Końcowa postać programu (259)
- W jaki sposób działa fasada? (260)
- Konsekwencje stosowania wzorca Facade (260)
- Zagadnienia do przemyślenia (260)
Rozdział 20. Wzorzec Flyweight (261)
- Omówienie (262)
- Przykład zastosowania wzorca Flyweight (262)
- Diagram klas (265)
- Wybór folderu (265)
- Implementacja wzorca Flyweight w języku Visual Basic .NET (267)
- Zastosowanie wzorca Flyweight w języku Visual Basic (270)
- Obiekty współdzielone (271)
- Obiekty kopiowane podczas zapisu (271)
- Zagadnienia do przemyślenia (271)
Rozdział 21. Wzorzec Proxy (273)
- Przykładowy program (274)
- Implementacja wzorca Proxy w języku Visual Basic .NET (275)
- Wzorzec Proxy w języku Visual Basic (277)
- Kopiowanie podczas zapisu (277)
- Porównanie z innymi wzorcami (278)
- Zagadnienia do przemyślenia (278)
- Podsumowanie wzorców strukturalnych (278)
Część IV Wzorce czynnościowe (279)
Rozdział 22. Wzorzec Chain of Responsibility (281)
- Zastosowania wzorca (282)
- Przykładowy program (282)
- Listy (285)
- Implementacja systemu pomocy (287)
- Obsługa polecenia pomocy (289)
- Łańcuch czy drzewo? (290)
- Wzorzec Chain of Responsibility w Visual Basic .NET (291)
- Rodzaje obsługiwanych żądań (293)
- Zastosowanie wzorca w języku Visual Basic (293)
- Konsekwencje stosowania wzorca Chain of Responsibility (294)
- Zagadnienia do przemyślenia (294)
Rozdział 23. Wzorzec Command (295)
- Motywacja (295)
- Polecenie jako obiekt (296)
- Konstrukcja obiektów Command (297)
- Tablice poleceń (298)
- Konsekwencje stosowania wzorca Command (301)
- Implementacja funkcji Undo (301)
- Wzorzec Command w Visual Basic .NET (305)
- Interfejs CommandHolder (307)
- Implementacja funkcji Undo w Visual Basic .NET (310)
- Wzorzec Command w języku Visual Basic (312)
- Zagadnienia do przemyślenia (312)
Rozdział 24. Wzorzec Interpreter (313)
- Motywacja (313)
- Zastosowania (313)
- Przykład prostego raportu (314)
- Interpreter języka (315)
- Obiekty używane podczas parsowania (316)
- Redukcja tokenów do operacji (319)
- Implementacja wzorca Interpreter (320)
- Drzewo składni (321)
- Implementacja wzorca Interpreter w Visual Basicu wersja 6 (324)
- Obiekty używane podczas parsowania (326)
- Konsekwencje stosowania wzorca Interpreter (327)
- Zagadnienia do przemyślenia (328)
Rozdział 25. Wzorzec Iterator (329)
- Motywacja (329)
- Przykład iteratora w Visual Basicu wersja 6 (330)
- Pobranie iteratora (331)
- Iteratory filtrujące (332)
- Wyliczenie filtrowane (332)
- Iteratory w Visual Basic .NET (333)
- Konsekwencje stosowania wzorca Iterator (335)
Rozdział 26. Wzorzec Mediator (337)
- Przykładowy system (337)
- Interakcje pomiędzy elementami interfejsu (338)
- Przykładowy program (339)
- Inicjalizacja systemu (342)
- Mediatory i obiekty poleceń (342)
- Wzorzec Mediator w języku Visual Basic .NET (342)
- Inicjalizacja (344)
- Obsługa zdarzeń dla nowych kontrolek (345)
- Konsekwencje stosowania wzorca Mediator (346)
- Mediator z pojedynczym interfejsem (347)
- Kwestie implementacji (347)
Rozdział 27. Wzorzec Memento (349)
- Motywacja (349)
- Implementacja (350)
- Przykładowy program (350)
- Ostrzeżenie (356)
- Obiekty poleceń interfejsu użytkownika (356)
- Obsługa pozostałych zdarzeń (357)
- Implementacja wzorca Memento w języku Visual Basic .NET (358)
- Konsekwencje stosowania wzorca Memento (360)
- Zagadnienia do przemyślenia (360)
Rozdział 28. Wzorzec Observer (361)
- Obserwacja zmian kolorów (362)
- Implementacja wzorca Observer w języku Visual Basic .NET (364)
- Inne rodzaje komunikatów (366)
- Konsekwencje stosowania wzorca Observer (366)
- Zagadnienia do przemyślenia (367)
Rozdział 29. Wzorzec State (369)
- Przykładowy program (369)
- Przełączanie stanów (373)
- Interakcja pomiędzy klasami Mediator i StateManager (374)
- Klasa FillState (377)
- Lista wycofań operacji (378)
- Wypełnianie okręgów w Visual Basicu wersja 6 (380)
- Implementacja wzorca Pattern w języku Visual Basic .NET (381)
- Mediator - klasa wszechwiedząca? (385)
- Konsekwencje stosowania wzorca State (386)
- Przejścia pomiędzy stanami (386)
- Zagadnienia do przemyślenia (386)
Rozdział 30. Wzorzec Strategy (387)
- Motywacja (387)
- Przykładowy program (388)
- Kontekst (389)
- Polecenia programu (390)
- Strategie dla wykresu liniowego i wykresu słupkowego (390)
- Tworzenie wykresów w języku Visual Basic (391)
- Implementacja wzorca Strategy w języku Visual Basic .NET (392)
- Konsekwencje stosowania wzorca Strategy (396)
Rozdział 31. Wzorzec Template Method (397)
- Motywacja (397)
- Rodzaje metod w klasie bazowej (398)
- Przykładowy program (399)
- Klasa StdTriangle (400)
- Klasa IsoscelesTriangle (401)
- Program rysujący trójkąty (402)
- Szablony i wywołania zwrotne (403)
- Konsekwencje stosowania wzorca Template Method (404)
Rozdział 32. Wzorzec Visitor (405)
- Motywacja (405)
- Zastosowania wzorca Visitor (406)
- Przykładowy program (407)
- Wizytowanie obiektów jednej klasy (408)
- Wizytowanie obiektów wielu klas (409)
- Kierownicy są także pracownikami! (410)
- Uniwersalność wizytatora (411)
- Podwójne wywołania (412)
- Po co to wszystko? (412)
- Wizytowanie serii obiektów (413)
- Implementacja wzorca Visitor w Visual Basicu wersja 6 (413)
- Konsekwencje stosowania wzorca Visitor (416)
- Zagadnienia do przemyślenia (416)
Dodatki (417)
Dodatek A Przykłady na serwerze FTP (419)
Bibliografia (423)
Skorowidz (425 )