Visual Basic 4.0 - Helion
Tytuł oryginału: Visual Basic 4 by Example
Tłumaczenie: Andrzej Grażyński
ISBN: 83-86718-22-6
stron: 560, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2011-09-14
Księgarnia: Helion
Cena książki: 55,00 zł
Visual Basic jest doskonałym przewodnikiem dla tych, którzy chcą opanować trudną sztukę programowania. Obfitujący w zwięzłe i treściwe przykłady, wzbogacone o pytania i ćwiczenia kontrolne z pewnością przyczyni się do przetarcia ścieżki do Twoich osobistych sukcesów na tym polu.
Autorzy książki postanowili zrealizować ten szczytny cel stawiając w pierwszym rzędzie na naukę praktyczną, opartą o tworzenie rzeczywistych aplikacji w Visual Basicu i zrozumienie roli, jaką odgrywają w nim jego elementy takie jak zmienne, operatory, struktury danych itp.
Przestudiowanie każdego przykładu w sposób zgodny z tymi założeniami zostaje uwieńczone otrzymaniem rzeczywistej, nietrywialnej aplikacji, spełniającej wszelkie wymogi czytelności i efektywności.
Nabycie praktycznych umiejętności w posługiwaniu się Visual Basiciem nie wyczerpuje ani celów ani treści tej książki; po pierwszych doświadczeniach przychodzi czas na doskonalenie swoich umiejętności - temu celowi mają służyć ćwiczenia i pytania przeglądowe oraz werbalny opis stosowanych koncepcji i mechanizmów. Tworzone aplikacje mogą w krótkim czasie osiągnąć poziom mistrzowski!.
Ucz się więc samodzielnie programowania w Visual Basicu. Pomożemy Ci w tym!.
Osoby które kupowały "Visual Basic 4.0", wybierały także:
- Visual Basic 2008. Warsztat programisty 149,00 zł, (74,50 zł -50%)
- Visual Basic 2010. Od podstaw 99,00 zł, (49,50 zł -50%)
- ASP.NET 4 z wykorzystaniem C# i VB. Zaawansowane programowanie 199,00 zł, (99,50 zł -50%)
- Programowanie dla początkujących w 24 godziny. Wydanie IV 69,00 zł, (51,75 zł -25%)
- Zrozumieć Excela. VBA - makra i funkcje 99,00 zł, (74,25 zł -25%)
Spis treści
Visual Basic 4.0 -- spis treści
O autorach...
Wprowadzenie
- O Visual Basicu
- Po co w ogóle uczyć się programowania?
- Kto powinien czytać tę książkę?
- Co musisz wiedzieć o systemie Windows 95?
- Piktogramy stosowane w tekście
- Pseudokod
Rozdział 1. Visual Basic - pierwsze spotkanie
- Historia Basica
- Pojawienie się MS Windows
- Pojawienie się Visual Basica
- Terminologia stosowana w tej książce
- Obiekt
- Okno
- Interfejs użytkownika
- Zdarzenia
- Programowanie sterowane zdarzeniami
- Narzędzia i sterowniki
- Projekt i aplikacja
- Plik wykonywalny
- Sterowniki rozszerzające
- Ikony
- Posługiwanie się narzędziami
- Programowanie sterowane zdarzeniami
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 2. Programy w Visual Basicu
- Uruchomienie Visual Basica
- Okna - spojrzenie globalne
- Okno formularza
- Okno właściwości
- Okno sterujące
- Paleta narzędzi
- Okno kodu
- Okno Projektu
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 3. Programowanie sterowane zdarzeniami
- Natura zdarzeń
- Procedury zdarzeniowe
- Wykrywanie zdarzeń
- Zdarzenia pochodzące od myszki
- Zdarzenia klawiaturowe
- Zdarzenia wywołane zmianą stanu
- Zdarzenia połączeniowe
- Pozostałe zdarzenia
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 4. Środowisko Microsoft Windows
- Historia MS Windows
- Anatomia okienek
- Programy w Windows
- Korzystanie z systemu pomocy
- Pasek menu systemu pomocy
- Pasek narzędziowy
- Inne elementy
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 5. Projekt
- Korzyści płynące z Projektu
- Tworzenie nowego projektu
- Ustalanie opcji
- Tworzenie zbioru wykonywalnego i uruchamianie programu
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 6. Środowisko Projektowe
- Menu File
- Opcje New Project, Save Project, Open Project, Save Project As
- Opcje Save File, Save File As
- Opcje Add File, Remove File
- Opcje Print, Print Setup
- Opcja Make EXE File
- Ostatnio używane pliki Projektów
- Menu Edit
- Opcje Undo, Redo, Cut, Copy, Paste,
- Opcja Paste Link
- Opcje Find, Replace
- Opcje Indent, Outdent
- Opcja Bring To Front, Send To Back
- Opcja Align to Grid
- Opcja Lock Controls
- Menu View
- Opcja Code
- Opcja Form
- Opcja Procedure Definition
- Opcja Last Position
- Opcja Object Browser
- Opcja Debug Window
- Opcja Project
- Opcje Toolbox, Toolbar, Color Palette
- Opcja Properties
- Menu Insert
- Menu Run
- Menu Tools
- Opcja Menu Editor
- Opcja Custom Controls
- Opcja References
- Opcje Environment, Project, Editors, Advanced
- Menu Add-Ins
- Menu Help
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 7. Okno właściwości
- Obiekty i właściwości
- Anatomia okna właściwości
- Pole obiektu
- Lista właściwości
- Specjalne sposoby zmiany wartości właściwości
- Właściwości wspólne dla wszystkich obiektów Visual Basica
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 8. Przeglądarka obiektowa
- Obiekty i ich przeglądanie
- Metody obiektów
- Jak używać przeglądarki?
- Podsumowanie
- Pytania Przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 9. Formularz
- Modelowanie formularza
- Zmiana koloru tła
- Zmiana rozmiarów formularza
- Zmiana położenia formularza
- Modyfikowanie obrzeża
- Wpisywanie tekstu do formularza
- Zmiana czcionki
- Wzbogacenie formularza o grafikę
- Zmiana ikony
- Pozostałe właściwości formularza
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 10. Przyciski poleceń, pola wyboru i przyciski opcji
- Przyciski poleceń
- Pola wyboru
- Ramka i przyciski opcji
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 11. Paski przewijania
- Typy pasków przewijania
- Zmiana właściwości paska przewijania
- Przewijanie obrazu
- Paski przewijania jako ilustracja wyników
- Wprowadzanie danych za pomocą pasków przewijania
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 12. Zegar
- Zegar jako narzędzie w Visual Basicu
- Zastosowanie zegara do animacji
- Wykorzystanie właściwości Enabled
- Tablica zegarów
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 13. Okna wyboru
- Tworzenie listy wyboru
- Wielokrotny wybór elementów
- Kombinowane okno wyboru
- Rozwijalna lista (Drop-Down List Combo Box)
- Proste okno wyboru (Simple Combo Box)
- Rozwijalne okienko kombinowane (Drop-Down Combo Box)
- Specjalizowane okna wyboru
- Okna wyboru napędów
- Okna wyboru katalogów
- Okna wyboru plików
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 14. Narzędzia graficzne
- Kreślarz linii
- Figury geometryczne
- Ramki grafiki
- Okienka Obrazów
- Podsumowanie
- Pytania Przeglądowe
- Ćwiczenia Przeglądowe
Rozdział 15. Obsługa baz danych i mechanizmu OLE
- Sterownik baz danych
- Przeglądarka tabelaryczna
- Łącznik OLE
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 16. Powszechnie używane narzędzia dialogowe
- Arkusz otwarcia pliku
- Arkusz zachowania pliku
- Arkusz wyboru koloru
- Arkusz wyboru czcionki
- Arkusz wydruku
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 17. Edytor menu
- Okno edytora menu
- Akceleratory
- Klawisze skrótu
- Pozostałe elementy edytora menu
- Menu podrzędne
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 18. Stałe i zmienne
- Czym są stałe?
- Czym są zmienne?
- Typy zmiennych
- Deklarowanie zmiennych
- Nazewnictwo zmiennych
- "Wymiarowanie" zmiennych
- Domyślne deklarowanie zmiennych
- Jawna deklaracja zmiennych
- Zasięg deklaracji zmiennej
- Zasięg lokalny
- Zasięg modułowy
- Zasięg globalny
- Przesłanianie zmiennych
- Modyfikatory zmiennych
- Zmienne statyczne
- Stałe
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 19. Podstawowe operacje wejścia-wyjścia
- Wyjście programu
- Wykorzystanie metody Print
- Pisanie do okna śledzenia
- Okno komunikatu
- Wprowadzanie danych
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 20. Operatory arytmetyczne
- Pierwszeństwo operatorów
- Operator dodawania
- Operator odejmowania
- Operator mnożenia
- Operatory dzielenia
- Operator MOD
- Operator potęgowania
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 21. Wyrażenia
- Wyrażenia proste
- Operatory porównania
- Operatory logiczne
- Operator And
- Operator Not
- Operator Or
- Operator Xor
- Operatory Eqv i Imp
- Priorytety operatorów logicznych
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 22. Sterowanie warunkowe
- Instrukcja warunkowa If
- Frazy Else i ElseIf
- Instrukcja wyboru Select Case
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 23. Instrukcja pętli Do..Loop
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 24. Instrukcja pętli For
- Składnia instrukcji For-Next
- Fraza Step
- Pętla z ujemną wartością kroku
- Instrukcja Exit For
- Zagnieżdżone pętle For
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 25. Procedury i funkcje
- Procedury
- Przekazywanie parametrów
- Instrukcja Exit Sub
- Funkcje
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 26. Tablice
- Proste tablice
- Deklaracja Option Base
- Deklarowanie zakresu indeksów
- Tablice wielowymiarowe
- Funkcje LBound i UBound
- Funkcja Array
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 27. Typy definiowane przez użytkownika
- Proste struktury
- Struktury w strukturach - zagnieżdżone definicje struktur
- Struktury nieco bardziej złożone
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 28. Obsługa plików dyskowych
- Proste instrukcje plikowe
- Instrukcja Open
- Funkcja FreeFile
- Instrukcja Close
- Dostęp sekwencyjny
- Instrukcja Print #
- Instrukcja Input #
- Instrukcja Write#
- Pliki o dostępie bezpośrednim
- Pliki o dostępie bajtowym
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 29. Projektowanie aplikacji
- Czym w istocie jest aplikacja
- Anatomia aplikacji
- Opis aplikacji
- Identyfikacja niezbędnych funkcji
- Wykorzystanie pseudokodu w prototypach
- Wybór systemu bazy danych
- Rozwój systemów baz danych
- Projektowanie bazy danych
- Jak wygląda baza danych?
- Czego powinieneś się wystrzegać
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 30. Tworzenie formularzy
- Formularze tworzą interfejs użytkownika!
- Zasady poprawnego tworzenia formularzy
- Przestrzegaj zasady spójności formy
- Stosuj te same standardy w całej aplikacji
- Umieszczaj przyciski w tych samych miejscach formularzy
- Używaj kolorów do rozróżniania hierarchii informacji
- Zachowaj czytelną postać formularzy
- Unikaj przeładowania formularzy informacją
- Zapewnij prostotę wprowadzania informacji
- Co powinny zawierać poszczególne formularze?
- No, to zaczynamy...
- Formularze MDI
- Menu, przyciski i system pomocy
- Paski menu głównego w formularzach
- Pasek narzędziowy jako alternatywa dla menu
- A co z systemem pomocy?
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 31. Wykorzystanie sterowników OLE
- "Darmowe" sterowniki rozszerzające
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 32. Wykorzystanie okien komunikatów i pasków przewijania
- Kiedy używać okien komunikatów?
- Wyświetlanie informacji dla użytkownika
- Przewijanie obszaru formularzy
- Wbudowane paski przewijania
- Zastosowanie pasków przewijania do wprowadzania danych
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 33. Sterowniki baz danych
- Przeglądarka tabelaryczna
- Konstruowanie przeglądarki
- Nadawanie wartości komórkom przeglądarki
- Edycja zawartości komórek przeglądarki
- Podstawy dostępu do baz danych
- Integralność danych - przetwarzanie transakcyjne
- Sterowniki związane
- Programowa obsługa baz danych
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 34. Sprawność aplikacji i jej odporność na błędy
- Jak radzić sobie z błędami
- Przykładowa obsługa błędów
- Błędy związane z procedurami dostępu do bazy danych
- Dbałość o wrażenie użytkownika
- Techniczne aspekty sprawności aplikacji
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Rozdział 35. Testowanie, usuwanie błędów i dystrybucja aplikacji
- "Odpluskwianie" - co to jest?
- Wykrywanie i błędów
- Rodzaje błędów i ich naprawa
- Błędy projektowe
- Błędy kodowania
- Błędy logiczne
- Lokalizowanie i eliminowanie błędów
- Wykorzystanie punktów przerwania
- Praca krokowa
- Okno śledzenia
- Wykorzystanie metody Print obiektu Debug
- Wyrażenia testowe
- Dystrybucja aplikacji
- Czynności końcowe
- Program Application Setup Wizard
- Podsumowanie
- Pytania przeglądowe
- Ćwiczenia przeglądowe
Odpowiedzi na pytania przeglądowe
- Rozdział 1
- Rozdział 2
- Rozdział 3
- Rozdział 4
- Rozdział 5
- Rozdział 6
- Rozdział 7
- Rozdział 8
- Rozdział 9
- Rozdział 10
- Rozdział 11
- Rozdział 12
- Rozdział 13
- Rozdział 14
- Rozdział 15
- Rozdział 16
- Rozdział 17
- Rozdział 18
- Rozdział 19
- Rozdział 20
- Rozdział 21
- Rozdział 22
- Rozdział 23
- Rozdział 24
- Rozdział 25
- Rozdział 26
- Rozdział 27
- Rozdział 28
- Rozdział 29
- Rozdział 30
- Rozdział 31
- Rozdział 32
- Rozdział 33
- Rozdział 34
- Rozdział 35
Skorowidz