UML dla każdego - Helion
Tytuł oryginału: Teach Yourself UML in 24 Hours
Tłumaczenie: Krzysztof Masłowski
ISBN: 83-7361-107-X
stron: 376, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2003-06-23
Księgarnia: Helion
Cena książki: 45,00 zł
UML jest jednym z najbardziej ekscytujących narzędzi do tworzenia obiektowo zorientowanych systemów. Jest to język modelowania wizualnego, pozwalający budowniczym systemów na tworzenie planów, w których ich wizje zostaną uchwycone i wyrażone w standardowy, łatwy do zrozumienia sposób. UML dostarcza też mechanizmy ułatwiające efektywną wymianę informacji i przekazywanie projektów innym.
Podczas 24 sesji zawartych w książce "UML dla każdego" nauczysz się tworzenia diagramów za pomocą zunifikowanego języka modelowania. Proste wyjaśnienia i metoda prowadzenia za rękę krok po kroku w każdym rozdziale, pozwalają na poznanie podstaw tego języka i zrozumienie jego zastosowań.
Poznasz:
- Podstawy projektowania obiektowego, związki UML-a z projektowaniem obiektowym
- Powiązania, agregacje, agregacje całkowite, interfejsy i realizacje
- Przypadki użycia i diagramy przypadków użycia
- Diagramy: stanów, przebiegu, kooperacji, czynności, komponentów, wdrożenia
- Tworzenie systemów za pomocą UML-a
- Studium przypadku, pokazujące kolejne etapy tworzenia złożonego systemu
- Przyszłość i rozszerzenia języka UML
Osoby które kupowały "UML dla każdego", wybierały także:
- Język UML. Kurs video. Poziom pierwszy. Modelowanie systemów informatycznych 79,00 zł, (35,55 zł -55%)
- In 79,00 zł, (39,50 zł -50%)
- Język inżynierii systemów SysML. Architektura i zastosowania. Profile UML 2.x w praktyce 34,00 zł, (17,00 zł -50%)
- UML 2.0. Wprowadzenie 37,00 zł, (18,50 zł -50%)
- UML 2.x. Ćwiczenia zaawansowane 29,90 zł, (14,95 zł -50%)
Spis treści
UML dla każdego -- spis treści
O Autorze (15)
Wstęp (17)
Część I Zaczynamy (19)
Rozdział 1. Co to jest UML (21)
- Dodanie metody do szaleństwa (22)
- Jak się narodził UML (23)
- Komponenty UML-a (24)
- Diagram klas (24)
- Diagram obiektów (25)
- Diagram przypadków użycia (26)
- Diagram stanów (26)
- Diagram przebiegu (27)
- Diagram czynności (27)
- Diagram kooperacji (28)
- Diagram komponentów (29)
- Diagram wdrożenia (29)
- Kilka innych składników (29)
- Pakiety (29)
- Notatki (30)
- Stereotypy (30)
- Po co tyle różnych diagramów? (31)
- Podsumowanie (31)
- Warsztaty (31)
- Test (32)
- Ćwiczenia (32)
Rozdział 2. Co to jest obiektowość (33)
- Obiekty, obiekty, wszędzie obiekty (34)
- Kilka pojęć (35)
- Abstrakcja (35)
- Dziedziczenie (36)
- Polimorfizm (37)
- Kapsułkowanie (hermetyzacja) (38)
- Wysyłanie komunikatów (39)
- Powiązania (39)
- Agregacja (41)
- Korzyści (43)
- Podsumowanie (43)
- Warsztaty (44)
- Test (44)
Rozdział 3. UML i obiektowość (45)
- Wizualizacja klas (45)
- Atrybuty (46)
- Operacje (47)
- Atrybuty, operacje i wizualizacja (48)
- Zobowiązania i ograniczenia (50)
- Dołączone notatki (51)
- Klasy - do czego służą i gdzie ich szukać (51)
- Podsumowanie (53)
- Warsztaty (54)
- Test (54)
- Ćwiczenia (54)
Rozdział 4. Związki (55)
- Powiązania (55)
- Ograniczenia powiązań (57)
- Klasy powiązań (57)
- Wiązania (58)
- Liczebność (58)
- Powiązania kwalifikowane (60)
- Powiązanie zwrotne (60)
- Dziedziczenie i uogólnienie (61)
- Poznawanie dziedziczenia (62)
- Klasy abstrakcyjne (62)
- Zależności (63)
- Podsumowanie (64)
- Warsztaty (64)
- Test (65)
- Ćwiczenia (65)
Rozdział 5. Agregacje, agregacje całkowite, interfejsy i realizacje (67)
- Agregacje (67)
- Ograniczenia agregacji (68)
- Agregacje całkowite (69)
- Otoczenia (69)
- Interfejsy i realizacje (71)
- Widoczność (72)
- Zasięg (73)
- Podsumowanie (73)
- Warsztaty (74)
- Test (74)
- Ćwiczenia (74)
Rozdział 6. Informacje wstępne o przypadkach użycia (75)
- Przypadki użycia - co to takiego? (76)
- Przypadki użycia - dlaczego są ważne? (76)
- Przykład: automat do sprzedaży napojów gazowanych (77)
- Przypadek użycia "Kup napój" (77)
- Dodatkowy przypadek użycia (78)
- Zawieranie przypadków użycia (79)
- Rozszerzanie przypadków użycia (80)
- Rozpoczęcie analizy przypadków użycia (80)
- Podsumowanie (81)
- Warsztaty (81)
- Test (81)
- Ćwiczenia (82)
Rozdział 7. Diagramy przypadków użycia (83)
- Prezentacja modelu przypadków użycia (84)
- Wracamy do przypadku automatu do sprzedaży napojów gazowanych (84)
- Śledzenie kroków scenariuszy (84)
- Związki między przypadkami użycia (86)
- Zawieranie (86)
- Rozszerzenie (86)
- Uogólnienie (88)
- Grupowanie (88)
- Stosowanie przypadków użycia w procesie analizy (89)
- Stosowanie modeli przypadków użycia - przykład (89)
- Poznanie domeny (89)
- Zrozumienie użytkowników (90)
- Zrozumienie przypadków użycia (90)
- Drążąc w głąb (91)
- Remanent rzeczy poznanych (93)
- Elementy strukturalne (94)
- Związki (94)
- Grupowanie (94)
- Przypisy (95)
- Rozszerzenie (95)
- I inne (95)
- Obraz ogólny (95)
- Podsumowanie (96)
- Warsztaty (96)
- Test (96)
- Ćwiczenia (97)
Rozdział 8. Diagramy stanów (99)
- Diagram stanów (100)
- Zestaw symboli (100)
- Podawanie szczegółów w ikonie stanu (101)
- Dodawanie szczegółów transmisji - zdarzenia i akcje (101)
- Dodawanie szczegółów transmisji - warunki dozoru (103)
- Podstany (103)
- Podstany sekwencyjne (104)
- Podstany współbieżne (104)
- Stany wznowienia (105)
- Komunikaty i sygnały (106)
- Znaczenie diagramów stanów (107)
- Obraz ogólny UML-a (108)
- Podsumowanie (109)
- Warsztaty (109)
- Test (109)
- Ćwiczenia (110)
Rozdział 9. Diagramy przebiegu (111)
- Co to jest diagram przebiegu? (111)
- Obiekty (112)
- Komunikaty (112)
- Czas (112)
- GUI (113)
- Kolejność (113)
- Pokazanie kolejności na diagramie przebiegu (114)
- Przypadek użycia (114)
- Automat do sprzedaży napojów - diagramy przebiegu: egzemplarzowy i ogólny (115)
- Egzemplarzowy diagram przebiegu (116)
- Ogólny diagram przebiegu (116)
- Tworzenie obiektów podczas przebiegu (119)
- Rekurencja (121)
- Obraz ogólny UML-a (121)
- Podsumowanie (121)
- Warsztaty (123)
- Test (123)
- Ćwiczenia (123)
Rozdział 10. Diagramy kooperacji (125)
- Co to jest diagram kooperacji? (126)
- GUI (126)
- Zmiany stanu (127)
- Automat do sprzedaży napojów (128)
- Tworzenie obiektów (129)
- Kilka dodatkowych koncepcji (131)
- Obiekty wielokrotne (131)
- Zwracanie wyniku (131)
- Obiekty aktywne (132)
- Synchronizacja (132)
- Obraz ogólny UML-a (133)
- Podsumowanie (133)
- Warsztaty (134)
- Test (135)
- Ćwiczenia (135)
Rozdział 11. Diagramy czynności (137)
- Co to jest diagram czynności? (137)
- Decyzje (138)
- Ścieżki współbieżne (rozwidlone) (139)
- Sygnały (140)
- Stosowanie diagramów czynności (140)
- Operacja: wyrazy ciągu Fibonacciego (140)
- Proces: tworzenie dokumentu (141)
- Tory (143)
- Diagramy hybrydowe (143)
- Obraz ogólny UML-a (144)
- Podsumowanie (145)
- Warsztaty (146)
- Test (147)
- Ćwiczenia (147)
Rozdział 12. Diagramy komponentów (149)
- Co to jest komponent? (149)
- Komponenty i interfejsy (150)
- Zastępstwo i wielokrotne użycie (151)
- Rodzaje komponentów (151)
- Co to jest diagram komponentów? (152)
- Reprezentacja komponentu (152)
- Sposoby przedstawiania interfejsów (153)
- Zastosowanie diagramów komponentów (154)
- Strona WWW z apletem Java (154)
- Strona WWW z kontrolkami ActiveX (155)
- PowerToys (156)
- Diagramy komponentów w ogólnym obrazie UML-a (157)
- Podsumowanie (158)
- Warsztaty (159)
- Test (159)
- Ćwiczenia (159)
Rozdział 13. Diagramy wdrożenia (161)
- Czym jest diagram wdrożenia? (161)
- Stosowanie diagramów wdrożenia (163)
- Domowy system komputerowy (163)
- Sieć token-ring (164)
- Sieć ARCnet (164)
- Cienki Ethernet (166)
- Sieć bezprzewodowa Metricom Ricochet (167)
- Diagramy wdrożenia w ogólnym obrazie UML-a (168)
- Podsumowanie (168)
- Warsztaty (169)
- Test (169)
- Ćwiczenia (169)
Rozdział 14. Podstawowe koncepcje UML-a (171)
- Struktura UML (172)
- Spojrzenie z bliska na warstwę metamodelu (173)
- Pakiet Podstawy (174)
- Pakiet Elementy zachowania (175)
- Pakiet Model zarządzania (176)
- Rozszerzanie UML-a (176)
- Stereotypy (177)
- Zależność (177)
- Klasyfikator (178)
- Klasa (178)
- Uogólnienie (178)
- Pakiety (179)
- Komponent (179)
- Kilka dodatkowych stereotypów (179)
- Stereotypy graficzne (179)
- Ograniczenia (180)
- Metki (181)
- Podsumowanie (181)
- Warsztaty (182)
- Test (182)
Rozdział 15. UML jako narzędzie tworzenia systemów (183)
- Metodologie: stara i nowa (184)
- Stara metoda (184)
- Nowa metoda (185)
- Co trzeba zrobić podczas tworzenia oprogramowania? (185)
- GRAPPLE (187)
- RAD3: struktura GRAPPLE (187)
- Zbieranie wymagań (188)
- Analiza (191)
- Projekt (192)
- Budowa kodu (193)
- Wdrożenie (194)
- Spojrzenie wstecz na GRAPPLE (195)
- Podsumowanie (195)
- Warsztaty (196)
- Test (196)
Część II Studium przypadku (197)
Rozdział 16. Studium przypadku - informacje wstępne (199)
- GRAPPLE-owanie problemu (200)
- Poznanie procesów biznesowych (200)
- Obsługa klienta (201)
- Przygotowanie posiłku (206)
- Sprzątanie stołu (208)
- Czego się nauczyliście? (210)
- Podsumowanie (212)
- Warsztaty (212)
- Test (213)
- Ćwiczenia (213)
Rozdział 17. Analiza domeny (215)
- Analiza wywiadu dotyczącego procesów biznesowych (215)
- Tworzenie wstępnego diagramu klas (217)
- Grupowanie klas (217)
- Tworzenie powiązań (219)
- Powiązania z klientem (219)
- Powiązania z kelnerem (223)
- Powiązania z szefem kuchni (225)
- Powiązania z sprzątaczem (225)
- Powiązania menadżera (225)
- Dygresja (226)
- Tworzenie agregacji i agregacji całkowitych (227)
- Wypełnianie klas (227)
- Klient (227)
- Pracownik (229)
- Rachunek (230)
- Ogólne zagadnienia modelowania (231)
- Słownik modelu (231)
- Organizacja diagramu (231)
- Przerobiony materiał (231)
- Podsumowanie (232)
- Warsztaty (232)
- Test (232)
- Ćwiczenia (233)
Rozdział 18. Poznawanie wymagań systemu (235)
- Tworzenie wizji (237)
- Zanim zaczniemy zbierać wymagania systemu (244)
- Sesja JAD poświęcona wymaganiom systemu (245)
- Rezultaty (248)
- Co dalej? (251)
- Podsumowanie (251)
- Warsztaty (251)
- Test (251)
- Ćwiczenie (251)
Rozdział 19. Praca nad przypadkami użycia (253)
- Efektywne wykorzystanie przypadków użycia (254)
- Analiza przypadku użycia (254)
- Pakiet Kelner (255)
- Przyjmij zamówienie (256)
- Przekaż zamówienie do kuchni (256)
- Zmień zamówienie (257)
- Śledź stan realizacji zamówienia (258)
- Informuj szefa o statusie klientów (259)
- Wystaw rachunek (260)
- Drukuj rachunek (261)
- Wezwij pomocnika (262)
- Pozostałe przypadki użycia (263)
- Komponenty systemu (263)
- Podsumowanie (264)
- Warsztaty (264)
- Test (264)
- Ćwiczenia (264)
Rozdział 20. Poznawanie interakcji i zmian stanu (265)
- Robocze części systemu (265)
- Pakiet Kelner (266)
- Pakiet SzefKuchni (266)
- Pakiet Sprzątacz (267)
- Pakiet Pomocnik Kelnera (267)
- Pakiet Pomocnik Szefa Kuchni (267)
- Pakiet Barman (267)
- Pakiet Szatniarz (268)
- Interakcje występujące w systemie (268)
- Przyjmij zamówienie (268)
- Zmień zamówienie (271)
- Śledź stan realizacji zamówienia (272)
- Implikacje (273)
- Podsumowanie (274)
- Warsztaty (274)
- Test (275)
- Ćwiczenia (275)
Rozdział 21. Ogólne spojrzenie na projektowanie i wdrażanie (277)
- Kilka ogólnych zasad projektowania GUI (277)
- Sesja JAD poświęcona GUI (280)
- Od przypadków użycia do interfejsów użytkownika (281)
- Diagramy UML-owe projektowanych GUI (283)
- Planowanie wdrażania systemu (284)
- Sieć (284)
- Węzły i diagram wdrożenia (285)
- Następne kroki... (286)
- ...i kilka słów od zleceniodawcy (287)
- Zwiększanie zdolności sprzedaży (287)
- Ekspansja restauracyjnego imperium (288)
- Podsumowanie (289)
- Warsztaty (290)
- Test (290)
- Ćwiczenia (290)
Rozdział 22. Wzorce projektowe (291)
- Parametryzacja (291)
- Wzorce projektowe (293)
- Łańcuch odpowiedzialności (294)
- Łańcuch odpowiedzialności: domena restauracji (295)
- Łańcuch odpowiedzialności: Modele zdarzeń przeglądarki sieciowej (297)
- Nasze własne wzorce projektowe (298)
- Korzyści ze stosowania wzorców (300)
- Podsumowanie (300)
- Warsztaty (301)
- Test (301)
- Ćwiczenia (301)
Część III Spojrzenie w przyszłość (303)
Rozdział 23. Modelowanie systemów wbudowanych (305)
- Potrzeba jest matką wynalazków (306)
- Narodziny PoprawiaczaChwytu (307)
- Czym jest system wbudowany? (309)
- Pojęcia dotyczące systemów wbudowanych (309)
- Czas (310)
- Wątki (310)
- Przerwania (310)
- System operacyjny (311)
- Modelowanie PoprawiaczaChwytu (313)
- Klasy (314)
- Przypadki użycia (315)
- Interakcje (316)
- Ogólne zmiany stanu (317)
- Wdrożenie (318)
- Poprawianie muskułów (318)
- Podsumowanie (319)
- Warsztaty (320)
- Test (320)
- Ćwiczenia (320)
Rozdział 24. Co dalej z UML-em? (321)
- Rozszerzenia dla biznesu (321)
- Nauki płynące z rozszerzeń biznesowych (323)
- Interfejsy graficzne użytkownika (323)
- Połączenie z przypadkami użycia (323)
- Modelowanie GUI (324)
- Systemy ekspertowe (325)
- Komponenty systemu ekspertowego (325)
- Przykład (327)
- Modelowanie bazy wiedzy (328)
- Aplikacje sieci WWW (331)
- To już wszystko (333)
- Podsumowanie (333)
- Warsztaty (334)
- Test (334)
- Ćwiczenia (334)
Dodatki (335)
Dodatek A Rozwiązania testów (337)
Dodatek B Narzędzia modelowania w UML-u (349)
- Cechy wspólne (349)
- Rational Rose (350)
- Select Enterprise (352)
- Visual UML (354)
- Idealne narzędzie do tworzenia modeli (355)
Dodatek C Podsumowanie w rysunkach (357)
- Diagram czynności (357)
- Diagram klas (358)
- Diagram kooperacji (359)
- Diagram komponentów (360)
- Diagram wdrożenia (360)
- Diagram przebiegu (360)
- Diagram stanów (361)
- Diagram przypadków użycia (361)
Skorowidz (363)