Tworzenie cyfrowego wideo - Helion
Tytuł oryginału: TechTVs Guide to Creating Digital Video Like a Pro
TÅ‚umaczenie: Witold Kurylak
ISBN: 83-7197-971-1
stron: 412, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2002-12-19
Księgarnia: Helion
Cena książki: 55,00 zł
Cyfrowa rewolucja nie ominęła technologii zapisu obrazu. Zapis cyfrowy pozwala na uzyskanie materiału znacznie lepszej jakości niż tradycyjne metody analogowe. W dodatku kamery cyfrowe są powszechnie dostępne i... coraz tańsze.
Książka "Tworzenie cyfrowego wideo" jest podręcznikiem zarówno dla osób dopiero zaczynających przygodę z tworzeniem amatorskich filmów, jak i dla osób z pewnym doświadczeniem w tej dziedzinie.
Omawia ona nie tylko sam proces rejestracji materiału, ale także późniejszy jego montaż, udźwiękowienie, edycję za pomocą odpowiednich programów (w tym Adobe Premiere) oraz zapis w postaci plików wideo. Jest też przewodnikiem pozwalający na zorientowanie się w bogatej ofercie kamer i akcesoriów dostępnych na rynku.
Dowiesz siÄ™ z niej:
- Dlaczego cyfrowa kamera wideo jest lepsza od analogowej?
- Jak dobrać cyfrową kamerę wideo stosownie do potrzeb?
- Jak obsługiwać cyfrową kamerę wideo?
- Jaki komputer najlepiej nadaje siÄ™ do przetwarzania obrazu wideo?
- W jaki sposób edytować obraz wideo w komputerze?
- Jaki jest najlepszy sposób rozpowszechniania własnych nagrań?
- Czym różni się nagranie wideo od filmu i czy kamerą cyfrową można nakręcić film?
- Jak tworzyć własne płyty DVD?
- Wybierz właściwą kamerę i dobierz do niej odpowiednie akcesoria
- Naucz się podstaw rejestracji obrazu i dźwięku za pomocą kamery cyfrowej
- Samodzielnie zmontuj nagrany materiał, popraw dźwięk, dodaj efekty wizualne i dźwiękowe
- Naucz się tworzyć własne płyty DivX i DVD
Osoby które kupowały "Tworzenie cyfrowego wideo ", wybierały także:
- Pokonaj stres. Kurs video. Jak zadbać o odporność psychiczną w obecnej i każdej trudnej sytuacji 79,00 zł, (35,55 zł -55%)
- Skuteczny szef. Kurs video. Jak wspierać podwładnych i utrzymać ich efektywność w trudnych sytuacjach 99,00 zł, (44,55 zł -55%)
- Adobe Premiere Pro. Kurs video. Poziom pierwszy. Najważniejsze techniki montażu video 79,00 zł, (35,55 zł -55%)
- DaVinci Resolve. Kurs video. Monta 129,00 zł, (64,50 zł -50%)
- Wideotw 58,98 zł, (29,49 zł -50%)
Spis treści
Tworzenie cyfrowego wideo -- spis treści
O Autorze (13)
Wstęp (15)
Część I Cyfrowa technologia wideo - piękno układu zero-jedynkowego (19)
Rozdział 1. Historia wideo - od technologii analogowej do cyfrowej (21)
- Krótka historia technologii wideo (21)
- PoczÄ…tki technologii nagrywania analogowego (22)
- Betamax i VHS (23)
- Od technologii analogowej do cyfrowej (23)
- Perspektywy cyfrowej technologii wideo (24)
- Zgodność z przyszłymi formatami (25)
Rozdział 2. Podstawowe informacje o cyfrowej technologii wideo (27)
- Kodeki w cyfrowym wideo (28)
- Kodeki z kompresjÄ… stratnÄ… (28)
- Kodeki z kompresjÄ… bezstratnÄ… (32)
- Formaty zapisu cyfrowego wideo (34)
- MiniDV (34)
- Digital8 (34)
- MicroMV (35)
- DVCAM (35)
- DVCPRO (35)
- Digital Betacam (36)
- Nowe formaty zapisu wideo do zastosowań profesjonalnych (36)
Rozdział 3. Przyszłość cyfrowej technologii wideo (37)
- DVD (37)
- PÅ‚yty DVD domowej roboty (39)
- DVD+R/DVD+RW (DVD+R/RW) (40)
- DVD-R/DVD-RW (DVD-R/RW) (40)
- DVD-RAM (40)
- Szybsze procesy edycji (41)
- Efekty specjalne (42)
- Cyfrowe wideo podbija wielki ekran (43)
- Cyfrowa kamera wideo w procesie realizacji nowej części filmu "Gwiezdne wojny" (43)
- Projekcja cyfrowego materiału wideo (44)
- Technologia HDTV (47)
- Cyfrowa technologia wideo - podsumowanie (47)
Część II Sprzęt - kamery wideo i komputery (49)
Rozdział 4. Podstawowe informacje o cyfrowych kamerach wideo (51)
- Podstawowe części składowe kamery wideo (51)
- CCD (52)
- CCD z przeplotem (52)
- CCD ze skanowaniem progresywnym (53)
- Kamery wideo z trzema przetwornikami CCD (56)
- Technologia CMOS (56)
- Obiektyw (57)
- Rodzaje akumulatorów (59)
- Wizjer (59)
- Wyświetlacz LCD (60)
- Mikrofon (61)
- Zoom optyczny i cyfrowy (63)
- Optyczna i cyfrowa stabilizacja obrazu (64)
- Efekty specjalne (65)
- Ustawienia automatyczne i ręczne (66)
- Automatyczne i ręczne ustawianie ostrości (67)
- Automatyczny i ręczny balans bieli (67)
- Automatyczne i ręczne ustawianie parametrów naświetlania (68)
- Automatyczne i ręczne ustawianie czasu otwarcia migawki (70)
- Możliwość robienia zdjęć (71)
- Konwersja sygnału analogowego (72)
- Uchwyt mocowania akcesoriów (73)
- FireWire (IEEE 1394, I.Link) (74)
- Nośniki (74)
- MiniDV (DV) (75)
- Digital8 (75)
- Nośniki optyczne (76)
Rozdział 5. Wybór odpowiedniej kamery wideo (77)
- Różne typy kamer wideo (77)
- Bardzo małe kamery wideo (kamery kieszonkowe) (77)
- Małe kamery wideo (78)
- Kamery średniej wielkości (78)
- Duże kamery wideo (79)
- Tanie kamery (79)
- Tanie kamery DV (MiniDV) (81)
- Kamery zapewniające najlepszy stosunek jakości do ceny (81)
- Polecany model - Sony DCR-TRV30 (82)
- Polecany model - Canon Optura 100MC (82)
- Polecany model - JVC GR-DV2000 (83)
- Godne polecenia modele wycofane z produkcji (83)
- Najlepsze kamery dla użytkowników zaawansowanych (84)
- Polecany model - Sony DCR-VX2000 (85)
- Polecany model - Canon GL1 (polski odpowiednik - XM2) (85)
- Polecany model - Sony DCR-TRV900 (86)
Rozdział 6. Akcesoria do kamer wideo (87)
- Filtry i akcesoria do obiektywów (87)
- Konwertery szerokokÄ…tne (89)
- Telekonwertery (90)
- Filtry (91)
- Statywy (93)
- Steadicam (statyw naramienny) (94)
- Mikrofony (95)
- Mikrofony dynamiczne i pojemnościowe (95)
- Mikrofony o różnych charakterystykach (96)
- Mikrofony ręczne, mikrofony typu shotgun i mikrofony typu lavalier (96)
- Mikrofony zabudowane w kamerach wideo (97)
- Mikrofony zewnętrzne (97)
- Lampy (100)
- Tabela zalecanych akcesoriów (101)
Rozdział 7. Zakup kamery wideo (103)
- Badanie rynku (103)
- Czasopisma i książki (104)
- Sieć WWW (105)
- Grupy dyskusyjne i usługa Usenet (109)
- Zakupy w Internecie (110)
- Witryny WWW z oceną sprzedawców (111)
- Wyszukiwarki cenowe (111)
- Witryny z wyprzedażą (113)
- Aukcje w Internecie (114)
- Niebezpieczeństwa związane z użyciem kart kredytowych podczas zakupów w sklepach internetowych (116)
- Zakup w pobliskim sklepie (117)
- Przedłużona gwarancja (117)
Rozdział 8. Konserwacja kamery wideo (119)
- Przechowywanie kamery wideo (119)
- Wrogowie kamer wideo (120)
- Wysokie i niskie temperatury (122)
- Słońce (123)
- Czyszczenie kamery wideo (123)
Rozdział 9. Podstawowe informacje o sprzęcie komputerowym (127)
- Minimalne i zalecane wymagania sprzętowe (127)
- Procesor (128)
- Dysk twardy (129)
- RAM (132)
- Karta wideo (133)
- Karta dźwiękowa (134)
- Karta FireWire (135)
- Zasilanie (136)
- Granice rozsÄ…dku (136)
- Minimalne wymagania sprzętowe (136)
- Zalecana konfiguracja sprzętowa (137)
Rozdział 10. Rozbudowa komputera czy zakup nowego sprzętu? (139)
- Rozbudowa komputera (139)
- Instalowanie kart FireWire (139)
- Dodawanie RAM-u (140)
- Dodawanie większego lub drugiego dysku twardego (141)
- Instalowanie szybszego procesora (142)
- Kompletowanie nowego komputera (142)
- Zalety (143)
- Skrótowa instrukcja montażu (143)
- Ważne wskazówki odnośnie instalacji (144)
- Zakup komputera markowego (146)
- Standardowy zestaw komputerowy (146)
- Kupowanie systemu przygotowanego "pod klucz" (147)
- Systemy dla amatorów (147)
- Systemy profesjonalne (148)
- Wybór systemu operacyjnego (149)
- Windows 95 (149)
- Windows 98, 98SE i Windows Me (149)
- Windows 2000 (150)
- Windows XP (Professional i Home Edition) (150)
- Mac OS X (151)
Rozdział 11. Konfiguracja i konserwacja komputera (153)
- Zalecenia dla optymalnej edycji obrazu wideo (153)
- Optymalizacja pamięci (155)
- Defragmentacja (156)
- Standardowe narzędzie do defragmentacji w systemie Windows (156)
- Narzędzia do defragmentacji dostarczane przez producentów niezależnych (157)
- Spowolnienie pracy systemu (157)
- Przeznaczenie systemu do edycji obrazu wideo (157)
- Konfiguracja wielosystemowa (157)
- Okresowe ponowne instalowanie systemu Windows i oprogramowania (158)
- Rozwiązywanie nieuniknionych problemów (158)
Projekty (161)
- Projekt 1. Możliwości zakupu kamery w sieci WWW (161)
- Projekt 2. Możliwości zakupu kamery w pobliskim sklepie (161)
- Projekt 3. Sprawdzenie opinii o sklepie (161)
- Projekt 4. Źródła pomocne w rozwiązywaniu problemów (162)
Część III Rejestracja materiału wideo - jak przechwytywać obraz najwyższej jakości (163)
Rozdział 12. Ograniczenia trybu automatycznego - kiedy warto stosować regulację ręczną? (165)
- Tryb automatyczny (165)
- Włączanie trybu regulacji ręcznej (166)
- Ręcznie sterowane ustawienia i tryby (166)
- Tryb skanowania progresywnego (166)
- Ręczne ustawianie czasu otwarcia migawki (167)
- Ręczne ustawianie balansu bieli (168)
- Ręczne ustawianie parametrów naświetlania (168)
- Stabilizacja obrazu (169)
- Ręczne ustawianie ostrości (169)
- Efekty specjalne (170)
- Ręczne ustawianie wzmocnienia (171)
- Najlepsze ustawienia dla różnych warunków rejestracji obrazu wideo (171)
- Niski poziom oświetlenia i rejestrowanie obrazu w nocy (171)
- Jasne światło słoneczne lub nadmierne oświetlenie w pomieszczeniu (172)
- Rejestrowanie zawodów sportowych (173)
- Zmienne warunki (173)
Rozdział 13. Podstawowe wiadomości na temat oświetlenia (175)
- Nieprawidłowe działanie kamer cyfrowych przy słabym oświetleniu (175)
- Możliwości oświetlenia (176)
- Wykorzystanie dostępnego światła (177)
- Lampa umieszczona na kamerze (177)
- Zestaw oświetleniowy (177)
- Oświetlenie dla potrzeb filmów i wideo (179)
- Temperatura barwowa (179)
- Ustawienie źródeł światła (180)
- Oświetlenie naturalne (182)
Rozdział 14. Dźwięk w kamerze wideo (183)
- Problemy z szumem pochodzącym z mechanizmu napędu taśmy (183)
- Sposoby rozwiązania problemu szumu pochodzącego z mechanizmu napędu taśmy (183)
- Kamery zapewniające dobrą jakość dźwięku (184)
- Podstawowe informacje o mikrofonach zewnętrznych (184)
- Mikrofony montowane w gnieździe akcesoriów z zasilaniem (185)
- Uniwersalne mikrofony do kamer wideo (186)
- Osłona przeciwwietrzna (189)
Projekty (191)
- Projekt 5. Filmowanie przy słabym oświetleniu (191)
- Projekt 6. Praca w jasno oświetlonym miejscu (192)
- Projekt 7. Rejestrowanie szybko odbywających się wydarzeń (192)
- Projekt 8. Selektywny dobór ostrości i ekspozycji (192)
Część IV Edycja obrazu wideo - przekształcanie materiału wideo w film (193)
Rozdział 15. Poszerzone informacje o wideo i filmowaniu (195)
- Wiedza o rejestrowaniu materiału wideo wynikająca z doświadczenia (195)
- Angażowanie kilku operatorów przy realizacji wideo w warunkach domowych (195)
- Korzystanie z kilku kamer wideo (196)
- Podręcznikowa wiedza o rejestrowaniu wideo dobrej jakości (196)
- Rozrysowanie planowanych ujęć (storyboarding) (196)
- Podstawowe techniki filmowania (198)
Rozdział 16. Programy do edycji obrazu wideo (203)
- Przegląd programów służących do edycji obrazu wideo (203)
- Cechy programów do edycji obrazu wideo (204)
- Przechwytywanie wsadowe (205)
- Filtry wideo (205)
- Przejścia (206)
- Odtwarzanie z listwy czasowej (207)
- Edycja w trybie scenariusza obrazkowego (208)
- Edycja wielu ścieżek na listwie czasowej (208)
- Możliwości przesyłania sygnału (209)
- Przezroczystość i warstwy (209)
- Zaawansowane funkcje tworzenia kompozycji i efektów specjalnych (209)
- Amatorskie programy do edycji obrazu wideo (211)
- Ulead Video Studio 5 (211)
- MGI Videowave 4 (212)
- Pinnacle Studio 7 (uprzednio Studio DV) (213)
- Sonic Foundry Video Factory 2 (214)
- iMovie 2 (215)
- Zestawienie amatorskich programów do edycji obrazu wideo (216)
- Zaawansowane programy do edycji obrazu wideo (216)
- Adobe Premiere 6 (216)
- Final Cut Pro 3 (218)
- Ulead Media Studio Pro 6.5 (219)
- Cinestream (220)
- Konfigurowanie komputera na potrzeby edycji wideo (221)
- Importowanie materiału wideo do komputera (222)
Rozdział 17. Podstawowe informacje o edycji obrazu wideo (223)
- Prosta edycja w programie Ulead VideoStudio 5 (223)
- Rozpoczęcie projektu i przechwytywanie materiału wideo z kamery (224)
- Przycinanie przechwyconych klipów wideo (228)
- Okno kodu czasowego (229)
- Montaż filmu z poskładanych klipów (229)
- Edycja zaawansowana (230)
- Wprowadzanie przejść (231)
- Wykorzystywanie filtrów wideo (231)
- Dodawanie napisów (232)
- Dodawanie dźwięków (234)
- Dodawanie narracji (235)
- Dodawanie efektów dźwiękowych i muzyki (237)
- Przesyłanie materiału po edycji (238)
- Czas generowania filmu (dla komputera 800 MHz AMD Athlon) (240)
Rozdział 18. Podstawowe wiadomości na temat programu Adobe Premiere (241)
- Zapoznanie z programem (241)
- Edycja w trybie A/B Editing (242)
- Edycja w trybie Single-Track Editing (243)
- Przegląd interfejsu użytkownika (243)
- Okno Monitor (243)
- Okno Project (248)
- Okno Timeline (252)
- Przegląd elementów interfejsu do pracy z efektami (262)
- Palety Audio Effects i Video Effects (262)
- Paleta Effects Controls (263)
- Okno Audio Mixer (265)
- PrzeglÄ…d okna Audio Mixer (265)
- Zaawansowane elementy sterujÄ…ce miksera (265)
- Efekty dźwiękowe (266)
- Paleta Info (267)
- Palety Navigator, History i Commands (267)
- Menu programu Premiere (268)
- Menu File (269)
- Menu Project (274)
- Menu Timeline (274)
- Menu Window (275)
- Skróty klawiaturowe (275)
Rozdział 19. Podstawowe operacje edycyjne w programie Adobe Premiere 6 (277)
- Rozpoczęcie nowego projektu (277)
- Dostosowywanie interfejsu programu do własnych potrzeb (278)
- Przechwytywanie cyfrowego materiału wideo (279)
- Elementy sterujÄ…ce przechwytywaniem (280)
- Zaawansowane sterowanie przechwytywaniem (281)
- Ograniczenia w przechwytywaniu (282)
- Przegląd interfejsu użytkownika (282)
- Edycja scen z materiału wideo (283)
- Elementy sterujące monitora Source - edycja klipów (284)
- Przyciski Mark In i Mark Out (284)
- Okno Storyboard (284)
- Edycja przy użyciu okna Storyboard (285)
- Umieszczanie zawartości okna Storyboard w oknie Timeline (286)
- PrzeglÄ…d okna Timeline (288)
- Rozpoczęcie pracy w oknie Timeline (288)
- Wstawianie przejść (290)
- Wprowadzanie efektów wideo (291)
- Dodawanie ścieżek dźwiękowych (293)
- Audio Mixer (294)
- Dodawanie efektów dźwiękowych (295)
- Wprowadzanie napisów (296)
- Tekst animowany (298)
- Stopniowe pojawianie się i zanikanie napisów (299)
- Zaawansowane techniki tworzenia napisów (299)
- Warstwy wideo (300)
- Eksportowanie materiału wideo (300)
- Eksport na taśmę wideo (301)
- Optymalizacja operacji eksportu (302)
- Eksportowanie na potrzeby sieci WWW - Windows Media, RealMedia czy QuickTime? (304)
- Kodeki - nieustanna ewolucja (309)
Rozdział 20. Zaawansowane opcje eksportu i rozpowszechniania filmów (311)
- Możliwości tworzenia i dystrybucji własnego materiału wideo (311)
- VHS (311)
- Wideo w poczcie e-mail (312)
- Dyski CD z materiałem wideo (313)
- VCD (Video CD) (315)
- SVCD (Super Video CD) (315)
- DVD (Digital Video Disc) (316)
- Format miniDVD (316)
- Opracowywanie dysków CD z materiałem wideo (317)
- Opracowywanie dysków CD z materiałem wideo w formacie MPEG-1 (317)
- Opracowywanie dysków CD z materiałem wideo w formacie MPEG-2 (326)
- Kodowanie w formacie MPEG-1 i MPEG-2 z wykorzystaniem kodera TMPGenc (327)
- Sprzętowe kodery MPEG - niespełnione oczekiwania (331)
- Tworzenie dysków CD z materiałem wideo w formacie MPEG-4 (331)
- Tworzenie dysku VCD (336)
- Kodowanie w formacie VCD przy użyciu programu UVS (337)
- Inne możliwości kodowania VCD (337)
- Opracowywanie własnych dysków VCD (337)
- Tworzenie dysku SVCD (344)
- Tworzenie dysków XVCD i XSVCD (345)
- Tworzenie płyt DVD (345)
- Ulead MovieFactory (346)
- Umieszczanie filmu DVD na CD (354)
- Inne możliwości opracowywania płyt DVD (355)
- Sonic MyDVD (355)
- Ulead Media Studio Pro Director's Cut (356)
- Przegląd koderów pod względem jakości (359)
Rozdział 21. Zaawansowane techniki edycji obrazu i dźwięku (361)
- Pobieranie statycznych obrazów z materiału wideo (361)
- Przechwytywanie nieruchomych obrazów w programie Adobe Premiere (363)
- Usuwanie przeplotu w Paint Shop Pro 7 (364)
- Usuwanie przeplotu w programie Photoshop (365)
- Usuwanie z materiału dźwiękowego szumu pochodzącego z mechanizmu napędu taśmy (367)
- Eksportowanie dźwięku w programie Premiere (367)
- Usuwanie szumu w programie Cool Edit 2000 (368)
- Wprowadzanie zmienionej ścieżki dźwiękowej z powrotem do programu Premiere (369)
- Inne programy służące do redukcji szumu (370)
- Przesyłanie muzyki z płyty kompaktowej do komputera (371)
- Konwersja dźwięku z płyty CD do formatu WAV za pomocą programu Musicmatch 7.0 (371)
- Konwersja do formatu MP3 za pomocÄ… programu Musicmatch 7.0 (372)
- Opcje konwersji i kodowania dla wymagających i dla profesjonalistów (372)
Rozdział 22. Zaawansowane efekty specjalne (375)
- Efekty blue screen (375)
- Niebieskie ekrany własnej produkcji (376)
- Stosowanie efektu blue screen w programie MGI Videowave 4 (376)
- Tworzenie efektu blue screen w programie Adobe Premiere (377)
- Tworzenie kompozycji wideo (379)
- Tworzenie kompozycji wideo w Videowave 4 (379)
- Tworzenie kompozycji wideo w Premiere 6 (380)
Rozdział 23. Uwagi dla filmowców (383)
- Cyfrowe wideo alternatywÄ… dla tradycyjnego filmu (383)
- Porównanie wyglądu obrazu wideo i filmowego (383)
- Wideo z przeplotem a skanowanie progresywne (384)
- Kamery wideo PAL czy NTSC? (384)
- Stosowanie obiektywu anamorficznego (385)
- Końcowe uwagi o wyborze kamery wideo dla filmowców (387)
- Rejestrowanie dźwięku na oddzielnym nośniku (DAT, MINIDISC) (387)
- Prezentacja filmów (388)
- Festiwale filmowe (388)
- Witryny filmowe (388)
Projekty (389)
- Projekt 9. Sterowanie kamerÄ… z komputera (389)
- Projekt 10. Tworzenie krótkiego filmu (389)
- Projekt 11. Kodowanie filmu w kilku formatach (389)
Dodatki (391)
Dodatek A Przewodnik po TechTV (393)
- Widownia (393)
- Witryna internetowa (393)
- Międzynarodowy zasięg (394)
- TechLive - najważniejsze informacje (394)
- Misja (394)
- Forma (394)
- Program TechTV (395)
- AudioFile (395)
- Big Thinkers (395)
- Call for Help (395)
- CyberCrime (396)
- Extended Play (396)
- Fresh Gear (396)
- Silicon Spin (397)
- The Screen Savers (397)
- Titans of Tech (397)
Skorowidz (399)