reklama - zainteresowany?

To nie jest raj. Szkice o współczesnych Czechach - Helion

To nie jest raj. Szkice o współczesnych Czechach
ebook
Autor: Michał Zabłocki
ISBN: 978-83-283-6306-9
stron: 154, Format: ebook
Data wydania: 2019-08-20
Księgarnia: Helion

Cena książki: 18,10 zł (poprzednio: 32,32 zł)
Oszczędzasz: 44% (-14,22 zł)

Dodaj do koszyka To nie jest raj. Szkice o współczesnych Czechach

Tagi: Wydawnictwo Naukowe Helion

Nie ma czegoś takiego jak czeskie hygge.

Większość powszechnych w Polsce opinii o Czechach to mity, a Republika Czeska jest krajem, którego zupełnie nie znamy.

Czechy, mimo że bardzo bliskie geograficznie i kulturowo, Polakom wciąż pozostają obce. Polska czechofilia jest powierzchowna - bazuje na weekendowych wypadach na piwo do Pragi i odłamkach kultury popularnej, docierającej w postaci kreskówek o Rumcajsie i kreciku, serialu o Arabeli, Przygód dobrego wojaka Szwejka Jaroslava Haska, uwielbienia dla Karela Gotta i Heleny Vondračkovej czy piosenki o Joinie z bažin. Jest tylko wyobrażeniem o doskonałości i sukcesach naszych południowych sąsiadów, opartym na nieznajomości czeskiej historii i rzeczywistości.

Tymczasem Czechy wcale nie są rajem. To obszar dotknięty przez transformację ustrojową równie mocno jak pozostałe kraje Europy Środkowej i jedno z najbardziej skorumpowanych państw regionu; kraj mocno uprzemysłowiony, przez to ogromnie zniszczony i zanieczyszczony. To mroczny świat likwidowanych kopalń Mosteckiego Zagłębia Węglowego, konfliktów etnicznych "białych" z Romami, różnej maści prawicowych ekstremistów, bezrobocia, sporów o działki pod budowę autostrad, kłótni i chamstwa polityków, braku poszanowania wartości, codziennej małostkowości, interesowności, obojętności na sprawy innych. Życie w tym kraju jest równie banalne, monotonne i doskwierające jak wszędzie indziej.

"Czechy odkryte przez Michała Zabłockiego są inne niż te, które znamy w Polsce z licznych stereotypów: są bardziej mroczne, pogubione, zaniedbane, przepełnione słowiańskim smutkiem i chaosem, lecz jednocześnie bliższe nam w sprawach ludzkich, z czego dotychczas nie zdawaliśmy sobie sprawy."

Maciej Jastrzębski

Dodaj do koszyka To nie jest raj. Szkice o współczesnych Czechach

 

Osoby które kupowały "To nie jest raj. Szkice o współczesnych Czechach", wybierały także:

  • Od hierarchii do turkusu, czyli jak zarządzać w XXI wieku
  • Bioksi
  • Dzieciństwo w cieniu rózgi. Historia i oblicza przemocy wobec dzieci
  • Czystka Stalina w Armii Czerwonej. Początki wielkiego terroru
  • Prawo dla biznesu. E-commerce

Dodaj do koszyka To nie jest raj. Szkice o współczesnych Czechach

Spis treści

To nie jest raj. Szkice o współczesnych Czechach eBook -- spis treści

 

Przedmowa 3

 

Wstęp 7

O raju, zniszczeniach przemysłowych, bezrobociu, a także o wielkich eksperymentach społeczno-gospodarczych 15

O pustyniach i różnych odcieniach czeskiej depresji 25

O zbrodni, chaosie i braku empatii w sercu Europy 29

O prześladowaniach, segregacji, powtórkach z historii i o odmrażanych konfliktach 37

O języku, jego dychotomii i wulgaryzmach, które przekraczają granice smaku, ale nie państwa 51

O kuchni, otyłości, piwie i uzależnieniach 61

O energii, przemyśle oraz słowiańskim bałaganie wokół elektrowni atomowych 69

O poruszaniu się, wypadkach, dziurawych autostradach, tunelach i korupcji 79

O położeniu i granicach, nie tylko fizycznych, ale także czasowych i kulturowych, oraz o górach, bez których nie da się mówić o Czechach 91

O niemiłych, sfrustrowanych Czechach i mniejszościach, w tym o znikających Polakach z Zaolzia 99

O Sudetach, pograniczu, dekadencji i strachu przed pożarem 111

O ideałach, prawdziwej polityce oraz oszustwach na mniejszą i większą skalę 119

O agencyjnej rutynie, dzwonach żałobnych i śmierci Václava Havla 131

O nieszczęściu i frustracji z życia w Europie Środkowej 141

O czeskich mitach i ofiarach transformacji ustrojowej 145

Podziękowania 149

Bibliografia 151

Dodaj do koszyka To nie jest raj. Szkice o współczesnych Czechach

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.