reklama - zainteresowany?

Struktura organizacyjna i architektura systemów komputerowych - Helion

Struktura organizacyjna i architektura systemów komputerowych
Autor: Linda Null, Julia Lobur
Tytuł oryginału: The Essentials of Computer Organization and Architecture
Tłumaczenie: Michał Dadan (wstęp, rozdz. 1-5), Piotr Pilch (rozdz. 6-10), Andrzej Grażyński (rozdz. 11, dod. A-C)
ISBN: 83-7361-430-3
stron: 672, Format: B5, okładka: twarda
Data wydania: 2004-06-30
Księgarnia: Helion

Cena książki: 69,00 zł

Dodaj do koszyka Struktura organizacyjna i architektura systemów komputerowych

Tagi: Inne - Programowanie

Komputery już dawno stały się zjawiskiem powszechnym i nie są już traktowane jak magiczne skrzynki. Praktycznie wszyscy znają już możliwości ich praktycznego wykorzystania. W dobie intuicyjnych systemów operacyjnych, technologii plug-and-play i postępującego uproszczenia wszelkich operacji związanych z komputerami wiedza o architekturze i organizacji systemów komputerowych może wydawać się potrzebna jedynie wąskiej grupie specjalistów-sprzętowców. Jest jednak inaczej. Ogólna znajomość tego, co kryje się pod "maską" komputera potrzebna jest każdemu użytkownikowi komputera. Dzięki niej programista zrozumie, z czego wynikają błędy w działaniu programu, twórca systemów czasu rzeczywistego zoptymalizuje wykorzystanie procesora przez system, a osoba decydująca się na zakup nowego sprzętu we właściwy sposób zinterpretuje "obiektywne" testy przytaczane przez producentów w materiałach reklamowych.

Struktura organizacyjna i architektura systemów komputerowych to przystępne omówienie organizacji i architektury współczesnych komputerów. Książka, stworzona zgodnie z założeniami komitetu ACM-IEEE Computing Curricula 2001, nadaje się idealnie jako podręcznik dla kursu wprowadzającego w tą tematykę. Zawarte w niej zagadnienia zilustrowane są licznymi przykładami zaczerpniętymi z rzeczywistego świata, co dodatkowo ułatwia ich zrozumienie.

  • Historia rozwoju komputerów.
  • Sposoby przedstawiania danych, notacje i kody.
  • Logika binarna i algebra Boole'a.
  • Organizacja pracy systemu komputerowego, cykle maszynowe, magistrala, lista rozkazów, asembler.
  • Tryby adresowania.
  • Przechowywanie danych w pamiÄ™ci komputera.
  • NarzÄ™dzia programistyczne i systemy operacyjne.
  • Alternatywne architektury komputerów.
  • Analiza wydajnoÅ›ci systemów komputerowych.
  • Sieci komputerowe.

Doskonale dobrane proporcje pomiędzy objętością tekstu i poziomem szczegółowości oraz opisywanie wyłącznie istotnych aspektów zagadnienia powodują, że książka stanowi doskonałe źródło naprawdę przydatnej wiedzy.

Dodaj do koszyka Struktura organizacyjna i architektura systemów komputerowych

 

Osoby które kupowały "Struktura organizacyjna i architektura systemów komputerowych", wybierały także:

  • DevOps w praktyce. Kurs video. Jenkins, Ansible, Terraform i Docker
  • Wyrażenia regularne od podstaw
  • Projektowanie systemów rozproszonych. Wzorce i paradygmaty dla skalowalnych, niezawodnych usÅ‚ug
  • Zrozum struktury danych. Algorytmy i praca na danych w Javie
  • Kosymulacja. Elastyczne projektowanie i symulacja wielodomenowa

Dodaj do koszyka Struktura organizacyjna i architektura systemów komputerowych

Spis treści

Struktura organizacyjna i architektura systemów komputerowych -- spis treści

Wstęp (13)

Rozdział 1. Wprowadzenie (25)

  • 1.1. PrzeglÄ…d wiadomoÅ›ci (25)
  • 1.2. Główne podzespoÅ‚y komputera (27)
  • 1.3. PrzykÅ‚adowy system - jak nie pogubić siÄ™ w technicznym żargonie (28)
  • 1.4. Organizacje ustanawiajÄ…ce standardy (33)
  • 1.5. Historia rozwoju komputerów (34)
    • 1.5.1. Generacja "zerowa" - mechaniczne maszyny liczÄ…ce (1642 - 1945) (35)
    • 1.5.2. Pierwsza generacja - komputery na lampach próżniowych (1945 - 1953) (36)
    • 1.5.3. Druga generacja - komputery tranzystorowe (1954 - 1965) (38)
    • 1.5.4. Trzecia generacja - komputery zbudowane z ukÅ‚adów scalonych (1965 - 1980) (41)
    • 1.5.5. Czwarta generacja - komputery oparte na ukÅ‚adach o dużym stopniu scalenia (1980 - ?) (45)
    • 1.5.6. Prawo Moore'a (46)
  • 1.6. Hierarchiczna struktura komputerów (47)
  • 1.7. Model von Neumanna (49)
  • 1.8. Inne modele komputerów (51)
  • Podsumowanie (52)
  • Dodatkowe źródÅ‚a informacji (53)
  • Bibliografia (53)
  • Utrwalenie podstawowych terminów i pojęć (54)
  • Ćwiczenia (55)

Rozdział 2. Reprezentacja danych w systemach komputerowych (57)

  • 2.1. Wprowadzenie (57)
  • 2.2. Pozycyjne systemy liczbowe (57)
  • 2.3. Zamiana liczb z systemu dwójkowego na dziesiÄ™tny (59)
    • 2.3.1. Przeliczanie liczb caÅ‚kowitych bez znaku (59)
    • 2.3.2. Przeliczanie uÅ‚amków (61)
    • 2.3.3. Przeliczanie liczb miÄ™dzy systemami, których podstawy sÄ… potÄ™gami dwójki (63)
  • 2.4. Reprezentacja liczb caÅ‚kowitych ze znakiem (64)
    • 2.4.1. Kod prosty (64)
    • 2.4.2. Kody uzupeÅ‚nieniowe (68)
  • 2.5. Zapis liczb zmiennoprzecinkowych (72)
    • 2.5.1. Prosty model (74)
    • 2.5.2. Arytmetyka zmiennoprzecinkowa (76)
    • 2.5.3. Precyzja obliczeÅ„ zmiennoprzecinkowych (76)
    • 2.5.4. Standard zmiennoprzecinkowy IEEE-754 (78)
  • 2.6. Kody znaków (79)
    • 2.6.1. Kodowanie dwójkowo-dziesiÄ™tne (79)
    • 2.6.2. EBCDIC (80)
    • 2.6.3. ASCII (81)
    • 2.6.4. Unicode (83)
  • 2.7. Metody kodowania stosowane przy nagrywaniu i przesyÅ‚aniu danych (84)
    • 2.7.1. Kod bez powrotu do zera (NRZ) (85)
    • 2.7.2. Kodowanie bez powrotu do zera z inwersjÄ… (86)
    • 2.7.3. Modulacja fazy (kodowanie manchesterskie) (86)
    • 2.7.4. Modulacja czÄ™stotliwoÅ›ci (87)
    • 2.7.5. Kodowanie serii ograniczonej dÅ‚ugoÅ›ci (RLL) (88)
  • 2.8. Wykrywanie i korekcja bÅ‚Ä™dów (89)
    • 2.8.1. Cykliczna kontrola nadmiarowa (90)
    • 2.8.2. Kody Hamminga (93)
    • 2.8.3. Kodowanie Reeda-Solomana (98)
  • Podsumowanie (99)
  • Dodatkowe źródÅ‚a informacji (99)
  • Bibliografia (100)
  • Utrwalenie podstawowych terminów i pojęć (101)
  • Ćwiczenia (102)

Rozdział 3. Algebra Boole'a i logika cyfrowa (107)

  • 3.1. WstÄ™p (107)
  • 3.2. Algebra Boole'a (108)
    • 3.2.1. Wyrażenia boolowskie (108)
    • 3.2.2. TożsamoÅ›ci boolowskie (110)
    • 3.2.3. Upraszczanie wyrażeÅ„ boolowskich (112)
    • 3.2.4. Zaprzeczenie (113)
    • 3.2.5. Sposoby prezentacji funkcji boolowskich (115)
  • 3.3. Bramki logiczne (116)
    • 3.3.1. Symbole bramek logicznych (117)
    • 3.3.2. Bramki uniwersalne (117)
    • 3.3.3. Bramki kilkuwejÅ›ciowe (118)
  • 3.4. Komponenty cyfrowe (119)
    • 3.4.1. UkÅ‚ady cyfrowe i ich zwiÄ…zek z algebrÄ… Boole'a (119)
    • 3.4.2. UkÅ‚ady scalone (120)
  • 3.5. UkÅ‚ady kombinacyjne (121)
    • 3.5.1. Podstawowe pojÄ™cia (121)
    • 3.5.2. PrzykÅ‚ady typowych ukÅ‚adów kombinacyjnych (121)
  • 3.6. UkÅ‚ady sekwencyjne (126)
    • 3.6.1. Podstawowe pojÄ™cia (127)
    • 3.6.2. Zegary (127)
    • 3.6.3. Przerzutniki (128)
    • 3.6.4. PrzykÅ‚ady ukÅ‚adów sekwencyjnch (131)
  • 3.7. Projektowanie ukÅ‚adów (133)
  • Podsumowanie rozdziaÅ‚u (134)
  • Dodatkowe źródÅ‚a informacji (135)
  • Bibliografia (136)
  • Utrwalenie podstawowych terminów i pojęć (136)
  • Ćwiczenia (137)
  • Szczegóły: mapy Karnaugha (142)
    • 3A.1. Wprowadzenie (142)
    • 3A.2. Terminologia i omówienie map Karnaugha (143)
    • 3A.3. Upraszczanie funkcji dwóch zmiennych przy użyciu map Karnaugha (145)
    • 3A.4. Upraszczanie funkcji trzech zmiennych przy użyciu map Karnaugha (146)
    • 3A.5. Upraszczanie funkcji czterech zmiennych przy użyciu map Karnaugha (149)
    • 3A.6. Warunki bez znaczenia (151)
    • 3A.7. Podsumowanie (152)
    • Ćwiczenia (152)

Rozdział 4. MARIE: wprowadzenie do budowy prostego komputera (155)

  • 4.1. WstÄ™p (155)
    • 4.1.1. Podstawy budowy i organizacji procesora (155)
    • 4.1.2. Magistrala (157)
    • 4.1.3. Zegary (161)
    • 4.1.4. Podsystem wejÅ›cia-wyjÅ›cia (162)
    • 4.1.5. Organizacja pamiÄ™ci i adresowanie (163)
    • 4.1.6. Przerwania (166)
  • 4.2. MARIE (166)
    • 4.2.1. Architektura (167)
    • 4.2.2. Rejestry i magistrale (168)
    • 4.2.3. Architektura zbioru rozkazów (169)
    • 4.2.4. Notacja "rejestr-przesuniÄ™cie" (172)
  • 4.3. Przetwarzanie rozkazów (174)
    • 4.3.1. Cykl "pobierz, dekoduj, wykonaj" (175)
    • 4.3.2. Przerwania a obsÅ‚uga I/O (175)
  • 4.4. Prosty program (177)
  • 4.5. Omówienie asemblerów (178)
    • 4.5.1. Jakie funkcje wÅ‚aÅ›ciwie peÅ‚ni asembler? (179)
    • 4.5.2. Po co używać asemblera? (182)
  • 4.6. Rozszerzanie naszego zbioru rozkazów (182)
  • 4.7. Dekodowanie - czysto sprzÄ™towe czy realizowane za poÅ›rednictwem mikrokodu? (187)
  • 4.8. PrzykÅ‚adowe architektury prawdziwych komputerów (189)
    • 4.8.1. Architektury Intela (191)
    • 4.8.2. Architektury MIPS (194)
  • Podsumowanie (196)
  • Dodatkowe źródÅ‚a informacji (197)
  • Bibliografia (198)
  • Utrwalenie podstawowych terminów i pojęć (199)
  • Ćwiczenia (200)

Rozdział 5. Bliższe spojrzenie na architektury zbioru rozkazów (205)

  • 5.1. WstÄ™p (205)
  • 5.2. Formaty instrukcji (205)
    • 5.2.1. Decyzje podejmowane przy projektowaniu zbiorów rozkazów (206)
    • 5.2.2. Little Endian kontra Big Endian (207)
    • 5.2.3. Przechowywanie danych wewnÄ…trz CPU - na stosie czy w rejestrach? (209)
    • 5.2.4. Liczba operandów i dÅ‚ugość rozkazów (210)
    • 5.2.5. Rozszerzalne kody operacji (213)
  • 5.3. Rodzaje rozkazów (215)
  • 5.4. Adresowanie (216)
    • 5.4.1. Typy danych (216)
    • 5.4.2. Tryby adresowania (217)
  • 5.5. Potokowość na poziomie instrukcji (220)
  • 5.6. PrzykÅ‚ady prawdziwych architektur ISA (224)
    • 5.6.1. Intel (225)
    • 5.6.2. MIPS (225)
    • 5.6.3. Wirtualna maszyna Javy (226)
  • Podsumowanie (230)
  • Dodatkowe źródÅ‚a informacji (231)
  • Bibliografia (231)
  • Utrwalenie podstawowych terminów i pojęć (232)
  • Ćwiczenia (233)

Rozdział 6. Pamięć (237)

  • 6.1. Wprowadzenie (237)
  • 6.2. Typy pamiÄ™ci (237)
  • 6.3. Hierarchia pamiÄ™ci (239)
    • 6.3.1. Lokalność odwoÅ‚aÅ„ (241)
  • 6.4. Pamięć podrÄ™czna (241)
    • 6.4.1. Schematy odwzorowania pamiÄ™ci podrÄ™cznej (244)
    • 6.4.2. ReguÅ‚y zastÄ™powania (250)
    • 6.4.3. Efektywny czas dostÄ™pu i współczynnik trafieÅ„ (252)
    • 6.4.4. Kiedy pamięć podrÄ™czna przestaje wydajnie funkcjonować? (252)
    • 6.4.5. Zasady zapisywania do pamiÄ™ci podrÄ™cznej (253)
  • 6.5. Pamięć wirtualna (254)
    • 6.5.1. Stronicowanie (255)
    • 6.5.2. Wskaźnik ECD w przypadku używania stronicowania (260)
    • 6.5.3. PoÅ‚Ä…czenie elementów - zastosowanie pamiÄ™ci podrÄ™cznej, buforów TLB i stronicowania (262)
    • 6.5.4. Zalety i wady stronicowania oraz pamiÄ™ci wirtualnej (264)
    • 6.5.5. Segmentacja (265)
    • 6.5.6. Stronicowanie poÅ‚Ä…czone z segmentacjÄ… (266)
  • 6.6. Praktyczny przykÅ‚ad zarzÄ…dzania pamiÄ™ciÄ… (266)
  • Podsumowanie (267)
  • Dodatkowe publikacje (268)
  • Bibliografia (269)
  • Utrwalenie podstawowych terminów i pojęć (269)
  • Ćwiczenia (270)

Rozdział 7. Systemy wejścia-wyjścia i magazynowania danych (277)

  • 7.1. Wprowadzenie (277)
  • 7.2. Prawo Amdahla (278)
  • 7.3. Architektury systemów I/O (279)
    • 7.3.1. Metody sterowania ukÅ‚adami I/O (280)
    • 7.3.2. DziaÅ‚anie magistrali I/O (284)
    • 7.3.3. Kolejne spojrzenie na ukÅ‚ady I/O sterowane przerwaniami (287)
  • 7.4. Technologia dysków magnetycznych (289)
    • 7.4.1. NapÄ™dy dysków twardych (290)
    • 7.4.2. Dyski elastyczne (dyskietki) (295)
  • 7.5. Dyski optyczne (297)
    • 7.5.1. CD-ROM (297)
    • 7.5.2. DVD (300)
    • 7.5.3. Metody zapisu dysków optycznych (301)
  • 7.6. TaÅ›ma magnetyczna (302)
  • 7.7. RAID (304)
    • 7.7.1. RAID-0 (305)
    • 7.7.2. RAID-1 (306)
    • 7.7.3. RAID-2 (306)
    • 7.7.4. RAID-3 (307)
    • 7.7.5. RAID-4 (308)
    • 7.7.6. RAID-5 (309)
    • 7.7.7. RAID-6 (310)
    • 7.7.8. Hybrydowe systemy RAID (311)
  • 7.8. Kompresja danych (311)
    • 7.8.1. Kodowanie statystyczne (313)
    • 7.8.2. Systemy sÅ‚ownikowe Ziv-Lempel (LZ) (320)
    • 7.8.3. Kompresja GIF (324)
    • 7.8.4. Kompresja JPEG (325)
  • Podsumowanie (329)
  • Dodatkowe publikacje (330)
  • Bibliografia (331)
  • Utrwalenie podstawowych terminów i pojęć (332)
  • Ćwiczenia (333)
  • Dodatkowe informacje na temat implementacji wybranych systemów dyskowych (336)
    • 7A.1 Wprowadzenie (336)
    • 7A.2 Tryby transmisji danych (336)
    • 7A.3. SCSI (338)
    • 7A.4. Sieci SAN (350)
    • 7A.5. Inne poÅ‚Ä…czenia I/O (351)
    • 7A.6. Podsumowanie (353)
    • Ćwiczenia (354)

Rozdział 8. Oprogramowanie systemowe (357)

  • 8.1. Wprowadzenie (357)
  • 8.2. Systemy operacyjne (358)
    • 8.2.1. Historia systemów operacyjnych (359)
    • 8.2.2. Projektowanie systemu operacyjnego (364)
    • 8.2.3. UsÅ‚ugi systemu operacyjnego (365)
  • 8.3. Åšrodowiska chronione (370)
    • 8.3.1. Wirtualne maszyny (370)
    • 8.3.2. Podsystemy i partycje (372)
    • 8.3.3. Åšrodowiska chronione i ewolucja architektur systemowych (374)
  • 8.4. NarzÄ™dzia programowania (376)
    • 8.4.1. Asemblery i ich tÅ‚umaczenie (377)
    • 8.4.2. Konsolidatory (379)
    • 8.4.3. Biblioteki DLL (381)
    • 8.4.4. Kompilatory (382)
    • 8.4.5. Interpretery (386)
  • 8.5. Java - coÅ› wiÄ™cej (387)
  • 8.6. Oprogramowanie bazodanowe (393)
  • 8.7. Menedżery transakcji (399)
  • Podsumowanie (400)
  • Dodatkowe publikacje (401)
  • Bibliografia (402)
  • Utrwalenie podstawowych terminów i pojęć (403)
  • Ćwiczenia (404)

Rozdział 9. Alternatywne architektury (407)

  • 9.1. Wprowadzenie (407)
  • 9.2. Komputery oparte na architekturze RISC (408)
  • 9.3. Taksonomia Flynna (414)
  • 9.4. Architektury wieloprocesorowe i przetwarzania równolegÅ‚ego (417)
    • 9.4.1. Architektura superskalarna i VLIW (418)
    • 9.4.2. Procesory wektorowe (420)
    • 9.4.3. Sieci poÅ‚Ä…czeniowe (421)
    • 9.4.4. Systemy wieloprocesorowe współdzielÄ…ce pamięć (425)
    • 9.4.5. Obliczenia rozproszone (429)
  • 9.5. Alternatywne metody przetwarzania równolegÅ‚ego (430)
    • 9.5.1. Obliczenia oparte na przepÅ‚ywie danych (430)
    • 9.5.2. Sieci neuronowe (433)
    • 9.5.3. Macierze systoliczne (436)
  • Podsumowanie (437)
  • Dodatkowe publikacje (438)
  • Bibliografia (438)
  • Utrwalenie podstawowych terminów i pojęć (440)
  • Ćwiczenia (441)

Rozdział 10. Analiza i pomiar wydajności (445)

  • 10.1. Wprowadzenie (445)
  • 10.2. Podstawowe równanie okreÅ›lajÄ…ce wydajność komputera (445)
  • 10.3. Matematyczne podstawy (447)
    • 10.3.1. Czym jest Å›rednia? (448)
    • 10.3.2. statystyka i semantyka (453)
  • 10.4. Benchmarking (455)
    • 10.4.1. CzÄ™stotliwość zegara oraz wskaźniki MIPS i FLOPS (456)
    • 10.4.2. Syntetyczne programy wzorcowe - Whetstone, Linpack i Dhrystone (458)
    • 10.4.3. Programy wzorcowe organizacji SPEC (459)
    • 10.4.4. Programy wzorcowe organizacji TPC (463)
    • 10.4.5. Symulacja systemu (470)
  • 10.5. Optymalizacja wydajnoÅ›ci procesora (471)
    • 10.5.1. Optymalizacja rozgaÅ‚Ä™zieÅ„ (471)
    • 10.5.2. Zastosowanie dobrych algorytmów i prostego kodu (474)
  • 10.6. Wydajność dysku (477)
    • 10.6.1. Zrozumienie problemu (478)
    • 10.6.2. Kwestie zwiÄ…zane z fizycznymi komponentami dysku (479)
    • 10.6.3. Kwestie zwiÄ…zane z logicznymi komponentami dysku (480)
  • Podsumowanie (485)
  • Dodatkowe publikacje (486)
  • Bibliografia (487)
  • Utrwalenie podstawowych terminów i pojęć (488)
  • Ćwiczenia (489)

Rozdział 11. Organizacja i architektura sieci komputerowych (495)

  • 11.1. Wprowadzenie (495)
  • 11.2. Wczesne sieci biznesowe (495)
  • 11.3. Wczesne sieci akademickie; zalążek internetu (497)
  • 11.4. ProtokoÅ‚y sieciowe i ich unifikacja w ramach ISO/OSI (499)
    • 11.4.1. PrzykÅ‚ad (500)
    • 11.4.2. Model odniesienia OSI (501)
  • 11.5. Architektura sieci TCP/IP (505)
    • 11.5.1. Warstwa IP w wersji 4. (506)
    • 11.5.2. Ograniczenia zwiÄ…zane z IPv4 (509)
    • 11.5.3. Protokół transportowy TCP (511)
    • 11.5.4. Protokół TCP w akcji (514)
    • 11.5.5. IP w wersji 6. (517)
  • 11.6. Organizacja sieci (520)
    • 11.6.1. Fizyczne media transmisyjne (520)
    • 11.6.2. Karty sieciowe (527)
    • 11.6.3. Powtarzacze (527)
    • 11.6.4. Koncentratory (528)
    • 11.6.5. PrzeÅ‚Ä…czniki (529)
    • 11.6.6. Mostki i bramy (529)
    • 11.6.7. Routery i marszrutowanie (530)
  • 11.7. Szybkie Å‚Ä…cza cyfrowe (539)
    • 11.7.1. Hierarchia cyfrowa (539)
    • 11.7.2. ISDN (543)
    • 11.7.3. Transfer asynchroniczny (546)
  • 11.8. Rzut oka na internet (547)
    • 11.8.1. Internet "z doskoku" (548)
    • 11.8.2. Internet - skok wzwyż (555)
  • Podsumowanie (555)
  • Dodatkowe źródÅ‚a informacji (556)
  • Bibliografia (557)
  • Utrwalenie podstawowych terminów i pojęć (558)
  • Ćwiczenia (559)

Dodatek A Struktury danych w obliczeniach komputerowych (563)

  • A.1. WstÄ™p (563)
  • A.2. Fundamentalne struktury danych (563)
    • A.2.1. Tablice (564)
    • A.2.2. Kolejki i listy wiÄ…zane (565)
    • A.2.3. Stosy (567)
  • A.3. Drzewa (569)
  • A.4. Grafy (575)
  • Podsumowanie (578)
  • Dodatkowe źródÅ‚a informacji (578)
  • Bibliografia (578)
  • Ćwiczenia (579)

Dodatek B SÅ‚ownik (583)

Dodatek C Odpowiedzi i wskazówki do wybranych ćwiczeń (625)

Skorowidz (639)

Dodaj do koszyka Struktura organizacyjna i architektura systemów komputerowych

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.