Projektowanie zorientowane obiektowo. Wzorce projektowe - Helion
Tytuł oryginału: Design Patterns Explained: A New Perspective on Object-Oriented Design
TÅ‚umaczenie: Jaromir Senczyk
ISBN: 83-7197-831-6
stron: 256, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2002-09-19
Księgarnia: Helion
Cena książki: 35,00 zł
W książce omówiono programowanie obiektowe (OOP) i wzorce projektowe (design patterns) -- dwa terminy, które zrobiły ostatnio zawrotną karierę. Programowanie obiektowe jest podstawą dominujących obecnie języków programowania, takich jak C++ czy Java. Jego znajomość to jedna z podstawowych kompetencji współczesnego programisty. Kolejnym etapem wtajemniczenia są wzorce projektowe: sprawdzone sposoby radzenia sobie z typowymi zadaniami.
Kto nie pozna podstawowych zasad programowania obiektowego, nie zrozumie wzorców projektowych. Kto nie przyswoi sobie stosowanie wzorców, nie wykorzysta pełni możliwości programowania obiektowego. Dlatego oba te -- nierozerwalnie związane ze sobą zagadnienia omówiono w jednej pozycji, która uczy programowania obiektowego poprzez naukę wzorców projektowych, nie oddzielając sztucznie tych dwóch dziedzin.
- Poznasz sprawdzone wzorce projektowe, dzięki którym popełnisz mniej błędów i szybciej zaanalizujesz problemy
- Wykorzystasz sprawdzone metody na każdym etapie tworzenia aplikacji: od analizy, przez projektowanie, do implementacji
- Dowiesz się jak właściwie wykorzystać programowanie obiektowe
- Skorzystasz z przykładów zastosowań wzorców wraz z fragmentami kodu
- Poznasz rezultaty wieloletnich praktycznych doświadczeń autorów książki
Osoby które kupowały "Projektowanie zorientowane obiektowo. Wzorce projektowe", wybierały także:
- Wzorce projektowe. Kurs video. Schematy rozwi 119,00 zł, (53,55 zł -55%)
- Wzorce komunikacji. Przewodnik dla programist 69,00 zł, (34,50 zł -50%)
- Uporz 49,90 zł, (24,95 zł -50%)
- Wzorce projektowe dla programist 67,00 zł, (33,50 zł -50%)
- Certyfikowany in 69,00 zł, (34,50 zł -50%)
Spis treści
Projektowanie zorientowane obiektowo. Wzorce projektowe -- spis treści
Przedmowa (9)
Część I Wprowadzenie do programowania obiektowego (17)
Rozdział 1. Obiektowość (19)
- PrzeglÄ…d (19)
- Zanim pojawiły się obiekty: dekompozycja funkcjonalna (19)
- Problem określenia wymagań (21)
- Zmiany wymagań a dekompozycja funkcjonalna (22)
- Postępowanie w sytuacji zmieniających się wymagań (24)
- Obiektowość (26)
- Programowanie obiektowe w praktyce (31)
- Szczególne rodzaje metod (33)
- Podsumowanie (34)
Rozdział 2. Język UML (37)
- PrzeglÄ…d (37)
- Czym jest język UML? (37)
- Zastosowanie języka UML (38)
- Diagram klas (39)
- Diagramy interakcji (43)
- Podsumowanie (45)
Część II Ograniczenia tradycyjnie pojmowanego projektowania obiektowego (47)
Rozdział 3. Problem wymagający uniwersalnego rozwiązania (49)
- PrzeglÄ…d (49)
- Pozyskanie informacji z systemu CAD/CAM (49)
- Terminologia dziedziny zastosowań (50)
- Opis problemu (51)
- Prawdziwe wyzwania (53)
- Podsumowanie (56)
Rozdział 4. Standardowe rozwiązanie obiektowe (57)
- PrzeglÄ…d (57)
- RozwiÄ…zanie wykorzystujÄ…ce specjalizacjÄ™ (57)
- Podsumowanie (63)
- Dodatek: Przykłady w języku C++ (63)
Część III Wzorce projektowe (67)
Rozdział 5. Wprowadzenie do wzorców projektowych (69)
- PrzeglÄ…d (69)
- Wzorce projektowe wywodzÄ… siÄ™ z architektury i antropologii (70)
- Wzorce projektowe - od architektury do programowania (73)
- Po co studiować wzorce projektowe? (75)
- Inne zalety studiowania wzorców projektowych (78)
- Podsumowanie (79)
Rozdział 6. Wzorzec fasady (81)
- PrzeglÄ…d (81)
- Wprowadzenie do fasady (81)
- Fasada (82)
- Praktyczne uwagi na temat zastosowania fasady (84)
- Zastosowanie fasady w rozwiÄ…zaniu problemu CAD/CAM (85)
- Podsumowanie (85)
Rozdział 7. Wzorzec adaptera (87)
- PrzeglÄ…d (87)
- Wprowadzenie do wzorca adaptera (87)
- Adapter (88)
- Praktyczne uwagi na temat zastosowania adaptera (92)
- Zastosowanie adaptera w celu rozwiÄ…zania problemu CAD/CAM (94)
- Podsumowanie (95)
- Dodatek: Przykład w języku C++ (95)
Rozdział 8. Poszerzamy horyzonty (97)
- PrzeglÄ…d (97)
- Obiekty (98)
- Hermetyzacja (99)
- Określ zmienność i hermetyzuj ją (101)
- Wspólności i zmienności a klasy abstrakcyjne (104)
- Podsumowanie (105)
Rozdział 9. Wzorzec mostu (107)
- PrzeglÄ…d (107)
- Wprowadzenie do wzorca mostu (107)
- Przykład problemu wymagającego zastosowania mostu (108)
- Obserwacja dotycząca zastosowań wzorców projektowych (116)
- Wyprowadzenie wzorca mostu (117)
- Wzorzec mostu - retrospekcja (125)
- Praktyczne uwagi na temat zastosowań mostu (125)
- Podsumowanie (128)
- Dodatek: przykłady kodu w języku C++ (130)
Rozdział 10. Wzorzec fabryki abstrakcyjnej (135)
- PrzeglÄ…d (135)
- Wprowadzenie do wzorca fabryki abstrakcyjnej (135)
- Fabryka abstrakcyjna - przykład zastosowania (136)
- Implementacja wzorca fabryki abstrakcyjnej (141)
- Praktyczne uwagi na temat stosowania fabryki abstrakcyjnej (144)
- Zastosowanie fabryki abstrakcyjnej w rozwiÄ…zaniu problemu CAD/CAM (146)
- Podsumowanie (147)
- Dodatek: przykłady w języku C++ (147)
Część IV Projektowanie z wykorzystaniem wzorców (149)
Rozdział 11. W jaki sposób projektują eksperci? (151)
- PrzeglÄ…d (151)
- Tworzenie przez dodawanie wyróżnień (151)
- Podsumowanie (156)
Rozdział 12. Rozwiązanie problemu CAD/CAM z wykorzystaniem wzorców projektowych (159)
- PrzeglÄ…d (159)
- Przypomnienie problemu CAD/CAM (159)
- Projektowanie z wykorzystaniem wzorców (160)
- Projektowanie z wykorzystaniem wzorców: etap 1 (161)
- Projektowanie z wykorzystaniem wzorców: etap 2a (161)
- Projektowanie z wykorzystaniem wzorców: etap 2b (165)
- Projektowanie z wykorzystaniem wzorców: etap 2c (168)
- Projektowanie z wykorzystaniem wzorców: etap 2d (fasada) (168)
- Projektowanie z wykorzystaniem wzorców: etap 2d (adapter) (169)
- Projektowanie z wykorzystaniem wzorców: etap 2d (fabryka abstrakcyjna) (170)
- Projektowanie z wykorzystaniem wzorców: etap 3 (170)
- Porównanie z poprzednimi wersjami rozwiązania (170)
- Podsumowanie (172)
Rozdział 13. Zasady i strategie projektowania z wykorzystaniem wzorców (173)
- PrzeglÄ…d (173)
- Zasada otwarcia i zamknięcia (174)
- Zasada projektowania w kontekście (174)
- Zasada zawierania zmienności (177)
- Podsumowanie (178)
Część V Obsługa zmienności za pomocą wzorców projektowych (179)
Rozdział 14. Wzorzec strategii (181)
- Omówienie (181)
- Sposób obsługi nowych wymagań (181)
- Studium problemu i poczÄ…tkowe wymagania (183)
- Obsługa nowych wymagań (184)
- Wzorzec strategii (187)
- Praktyczne uwagi na temat stosowania wzorca strategii (188)
- Podsumowanie (189)
Rozdział 15. Wzorzec dekoratora (191)
- Omówienie (191)
- Nowe szczegóły (191)
- Wzorzec dekoratora (193)
- Zastosowanie dekoratora w omawianym studium problemu (194)
- Inne zastosowania: operacje wejścia i (lub) wyjścia (196)
- Praktyczne uwagi na temat stosowania dekoratora (198)
- Podsumowanie (199)
- Dodatek: Przykłady w języku C++ (199)
Rozdział 16. Wzorzec singletonu oraz wzorzec blokowania dwufazowego (201)
- PrzeglÄ…d (201)
- Wprowadzenie do wzorca singletonu (202)
- Zastosowanie wzorca singletonu (202)
- Wariant: wzorzec blokowania dwufazowego (204)
- Praktyczne uwagi na temat zastosowania singletonu i blokowania dwufazowego (205)
- Podsumowanie (206)
- Dodatek: przykłady w języku C++ (206)
Rozdział 17. Wzorzec obserwatora (207)
- Omówienie (207)
- Kategorie wzorców (207)
- Nowe wymagania (208)
- Wzorzec obserwatora (209)
- Zastosowanie wzorca obserwatora (210)
- Praktyczne uwagi na temat zastosowania obserwatora (215)
- Podsumowanie (216)
- Dodatek: przykłady kodu w języku C++ (216)
Rozdział 18. Wzorzec metody szablonu (219)
- PrzeglÄ…d (219)
- Nowe wymagania (219)
- Wzorzec metody szablonu (220)
- Zastosowanie wzorca metody szablonu (220)
- Praktyczne uwagi na temat zastosowania szablonu metody (221)
- Podsumowanie (222)
Rozdział 19. Wzorzec metody fabryki (223)
- PrzeglÄ…d (223)
- Nowe wymaganie (223)
- Wzorzec metody fabryki (224)
- Praktyczne uwagi dotyczÄ…ce zastosowania wzorca metody fabryki (225)
- Podsumowanie (226)
Rozdział 20. Macierz analizy (227)
- PrzeglÄ…d (227)
- Zmienność w świecie rzeczywistym (227)
- Studium zmienności: system sprzedaży przez Internet (228)
- Uwagi praktyczne (233)
- Podsumowanie (234)
Część VI Zakończenie i początek (235)
Rozdział 21. Wzorce projektowe i nowa perspektywa projektowania obiektowego (237)
- PrzeglÄ…d (237)
- Podsumowanie zasad obiektowości (238)
- Hermetyzacja implementacji za pomocą wzorców projektowych (238)
- Analiza wspólności i zmienności i wzorce projektowe (239)
- Dekompozycja dziedziny problemu poprzez określenie odpowiedzialności (239)
- Powiązania wewnątrz wzorców (240)
- Wzorce i projektowanie w kontekście (241)
- Uwagi praktyczne (242)
- Podsumowanie (242)
Rozdział 22. Bibliografia (243)
- Programowanie zorientowane obiektowo: strony WWW (243)
- Zalecana lektura na temat wzorców projektowych i obiektowości (244)
- Lektura przeznaczona dla programistów korzystających z języka Java (245)
- Lektura przeznaczona dla programistów korzystających z języka C++ (246)
- Lektura przeznaczona dla programistów korzystających z języka COBOL (246)
- Lektura dotyczÄ…ca metodyki Extreme Programming (246)
- Zalecana lektura dotyczÄ…ca programowania (247)
- Ulubiona lektura autorów (247)
Skorowidz (249)