Projektowanie głosowych interfejsów użytkownika. Zasady doświadczeń konwersacyjnych - Helion
Tytuł oryginału: Designing Voice User Interfaces: Principles of Conversational Experiences
TÅ‚umaczenie: Wojciech Moch
ISBN: 978-83-283-7084-5
stron: 255, Format: 168x237, okładka: miękka
Data wydania: 2020-10-01
Księgarnia: Helion
Cena książki: 50,25 zł (poprzednio: 67,00 zł)
Oszczędzasz: 25% (-16,75 zł)
Możliwość porozmawiania ze swoim komputerem od lat rozpalaÅ‚a wyobraźniÄ™ inżynierów, użytkowników i... artystów. Jak siÄ™ okazaÅ‚o, sprawa nie jest — i nigdy nie byÅ‚a — oczywista: rozumienie naturalnej mowy to skomplikowany proces. JÄ™zyki, którymi posÅ‚ugujÄ… siÄ™ ludzie, sÄ… bowiem przepeÅ‚nione subtelnoÅ›ciami i niejednoznacznoÅ›ciÄ…, a ich zrozumienie wymaga znajomoÅ›ci kontekstu. Intensywny rozwój technologii VUI doprowadziÅ‚ do tego, że komputer wykonujÄ…cy polecenia gÅ‚osowe nie jest niczym nadzwyczajnym. Wciąż jednak sporo można w tej dziedzinie poprawić. Szczególnie ważne wydaje siÄ™ wziÄ™cie pod uwagÄ™ wrażeÅ„ użytkownika: interfejs VUI, który jest uciążliwy dla odbiorcy, nie podaje potrzebnych informacji lub podaje zupeÅ‚nie nieprzydatne, bÄ™dzie użytkowany z niechÄ™ciÄ… albo wcale.
W tym przewodniku znajdziesz przeglÄ…d najważniejszych zasad projektowania interfejsów gÅ‚osowych, a także opis narzÄ™dzi sÅ‚użących do tego celu. Poza najbardziej podstawowymi informacjami o mechanizmach rozpoznawania gÅ‚osu omówiono zÅ‚ożone strategie rozumienia jÄ™zyka naturalnego, analizÄ™ nastroju, zbieranie danych oraz techniki przeksztaÅ‚cania tekstu w mowÄ™. W książce wyczerpujÄ…co opisano zagadnienia wydajnoÅ›ci interfejsu VUI: dowiesz siÄ™, co na tÄ™ wydajność wpÅ‚ywa i w jaki sposób można jÄ… podnieść. Przedstawiono również problematykÄ™ systemów sterowanych gÅ‚osowo, takich jak asystenty domowe czy interfejsy projektowane dla samochodów. Z przewodnika skorzystajÄ… zarówno menedżerowie oraz projektanci biznesowi, jak i projektanci interfejsów VUI, niezależnie od tego, czy samodzielnie piszÄ… swoje VUI, czy korzystajÄ… z istniejÄ…cych platform.
W książce:
- kluczowe koncepcje projektów interfejsów gÅ‚osowych
- wizualne reprezentacje interfejsów gÅ‚osowych
- technologie rozpoznawania mowy
- metody testowania aplikacji głosowych
- poprawa wydajności aplikacji głosowych
- rzeczywiste przykÅ‚ady interfejsów gÅ‚osowych
Osoby które kupowały "Projektowanie głosowych interfejsów użytkownika. Zasady doświadczeń konwersacyjnych", wybierały także:
- Zosta 149,00 zł, (44,70 zł -70%)
- Metoda dziel i zwyci 89,00 zł, (26,70 zł -70%)
- Matematyka. Kurs video. Teoria dla programisty i data science 399,00 zł, (119,70 zł -70%)
- Design Thinking. Kurs video. My 129,00 zł, (38,70 zł -70%)
- Konwolucyjne sieci neuronowe. Kurs video. Tensorflow i Keras w rozpoznawaniu obraz 149,00 zł, (44,70 zł -70%)
Spis treści
Projektowanie głosowych interfejsów użytkownika. Zasady doświadczeń konwersacyjnych -- spis treści
Przedmowa do wydania polskiego 11
Wstęp 13
1. Wprowadzenie 19
- Krótka historia interfejsów VUI 19
- Druga era interfejsów gÅ‚osowych 20
- Po co nam interfejsy głosowe? 21
- Konwersacyjne interfejsy użytkownika 23
- Wywiad z AlexÄ… 23
- Kim jest projektant interfejsów VUI? 25
- Chatboty 26
- Wnioski 28
2. Podstawowe zasady projektowania interfejsów gÅ‚osowych 29
- Różnice miÄ™dzy projektami dla urzÄ…dzeÅ„ mobilnych a projektami dla systemów IVR 29
- Projekty konwersacyjne 32
- Ustalanie oczekiwań użytkownika 35
- Narzędzia projektowe 37
- Przykładowe dialogi 37
- Próby wizualne 38
- Przepływy 38
- Narzędzia do prototypowania 39
- Potwierdzenia 40
- Metoda 1. Pewność trójstopniowa 43
- Metoda 2. Potwierdzenia niejawne 43
- Metoda 3. Potwierdzenia niewerbalne 43
- Metoda 4. Potwierdzenia ogólne 44
- Metoda 5. Potwierdzenia wizualne 45
- Sterowanie poleceniami a konwersacja 47
- Sterowanie poleceniami 47
- Konwersacja 50
- Znaczniki konwersacji 52
- ObsÅ‚uga bÅ‚Ä™dów 53
- Nie wykryto mowy 55
- Mowa wykryta, ale nie rozpoznana 56
- Mowa rozpoznana, ale nie obsłużona 57
- Mowa rozpoznana nieprawidłowo 57
- Poszerzanie opisu błędu 58
- Nie zrzucaj winy na użytkownika 59
- Użytkownicy początkujący i zaawansowani 59
- Pamiętaj o kontekście 60
- Pomoc i inne uniwersalne elementy 65
- Opóźnienia 68
- Dwuznaczności 69
- Dokumentacja projektowa 70
- Teksty zachęty 71
- Gramatyka i frazy kluczowe 71
- Dostępność 71
- Interakcje powinny być krótkie 72
- Nie przedłużaj 73
- Mów szybciej! 74
- Przerwij mi w dowolnym momencie 75
- Podawaj kontekst 75
- Gdzie jestem? 76
- Personalizacja mechanizmu TTS 76
- Wnioski 78
3. Persony, awatary, aktorzy i gry wideo 81
- Persony 81
- Czy mój interfejs gÅ‚osowy powinien być widoczny? 84
- Używanie awatara - czego nie robić? 85
- Używanie awatara (lub nagrania z aktorem) - co robić? 88
- Opowiadanie historii 88
- Praca zespołowa 89
- Gry wideo 90
- Kiedy korzystać z nagrań w moim interfejsie? 93
- Wizualny interfejs głosowy - najlepsze praktyki 94
- Czy użytkownicy muszÄ… widzieć swój obraz? 95
- A co z interfejsem graficznym? 95
- ObsÅ‚uga bÅ‚Ä™dów 97
- Kolejność mówienia i wchodzenie w sÅ‚owo 98
- Utrzymywanie zaangażowania i iluzja świadomości 99
- Wizualne (ale bez awatara) informacje zwrotne 102
- Wybieranie głosu 105
- Zalety awatara 105
- Wady awatara 107
- Dolina niesamowitości 109
- Wnioski 110
4. Technologia rozpoznawania mowy 111
- Wybieranie mechanizmu 111
- Wchodzenie w słowo 112
- Limity czasowe 116
- Limit czasu na zakończenie wypowiedzi 116
- Limit czasu bez mowy 117
- Zbyt dużo tekstu 122
- Listy N-najlepszych 123
- Wyzwania zwiÄ…zane z rozpoznawaniem mowy 124
- Hałas 125
- Wiele mówiÄ…cych osób 125
- Dzieci 126
- Nazwy, literowanie i znaki alfanumeryczne 127
- Prywatność danych 128
- Wnioski 129
5. Projektowanie zaawansowanych interfejsów gÅ‚osowych 131
- Wybieranie ścieżki interakcji na podstawie informacji głosowych 132
- Odpowiedzi ograniczone 132
- Mowa otwarta 133
- Kategoryzacja danych wejściowych 134
- Znaki wieloznaczne i wyrażenia logiczne 135
- Rozwiewanie dwuznaczności 136
- Brak informacji 136
- Więcej informacji niż to potrzebne 138
- Obsługa negacji 139
- Wychwytywanie intencji i celów 141
- ZarzÄ…dzanie dialogiem 142
- Nie zostawiaj użytkownika bez pomocy 144
- Czy interfejs głosowy powinien wyświetlić to, co rozpoznał? 144
- Analiza uczuć i wykrywanie emocji 146
- Mechanizm syntezy mowy lub nagrania aktorów 148
- Weryfikacja mówiÄ…cego 150
- SÅ‚owa wybudzajÄ…ce 151
- Kontekst 152
- Zaawansowana wielomodalność 153
- Wstępne zbiory danych 153
- Dane ze stron WWW 153
- Dane z centrum telefonicznego 154
- Zbieranie danych 154
- Zaawansowane rozumienie języka naturalnego 154
- Wnioski 158
6. Testowanie interfejsów gÅ‚osowych przez użytkowników 159
- Szczególne cechy interfejsów gÅ‚osowych 159
- Różne badania na temat użytkowników i przypadków użycia 160
- Nie próbuj wymyÅ›lać ponownie koÅ‚a 160
- Projektowanie badania z rzeczywistymi użytkownikami 161
- Definicja zadania 161
- Wybieranie uczestników badania 163
- Jakie pytania zadawać? 164
- Na co zwracać uwagę? 168
- Testowanie na wczesnym etapie 169
- Przykładowe dialogi 169
- Próbki 171
- Testy "Czarnoksiężnika z krainy Oz" 171
- Różnice miÄ™dzy testami WOz i testami użytecznoÅ›ci 173
- Testowanie użyteczności 174
- Testy zdalne 174
- Testy w laboratorium 178
- Testy "partyzanckie" 178
- Miary wydajności 179
- Kolejne kroki 179
- Testowanie interfejsów gÅ‚osowych w samochodach, urzÄ…dzeniach i robotach 180
- Samochody 180
- UrzÄ…dzenia i roboty 181
- Wnioski 182
7. Twój interfejs gÅ‚osowy jest ukoÅ„czony! Co teraz? 183
- Testy przed wydaniem systemu 183
- Testy przechodzenia przez dialog 183
- Testowanie rozpoznawania mowy 185
- Testy obciążeniowe 186
- Mierzenie wydajności 187
- Wskaźnik ukończenia zadań 188
- Wskaźnik przerwań 189
- Inne elementy, które warto sprawdzić 189
- Rejestrowanie zdarzeń 195
- Transkrypcje 196
- Fazy wdrożenia 197
- Pilotaż 197
- Ankiety 198
- Analiza 199
- Poziom pewności 200
- Limity czasowe zakończenia mowy 200
- Wyniki pośrednie i wyniki końcowe 201
- Własne słowniki 201
- Teksty zachęty 201
- Narzędzia 202
- Testy regresji 204
- Wnioski 205
8. Interfejsy gÅ‚osowe samochodów i urzÄ…dzeÅ„ 207
- UrzÄ…dzenia 207
- Asystenci domowi 207
- Zegarki, opaski i słuchawki 215
- Inne urzÄ…dzenia 217
- Samochody i pojazdy autonomiczne 218
- Wyzwania związane z projektowaniem interfejsu głosowego dla samochodu 218
- Projektowanie systemów dla samochodów 219
- Rozproszenia podczas jazdy 222
- Zmiana urzÄ…dzenia 224
- Tryb interakcji 225
- Wnioski dotyczÄ…ce samochodów 226
- Wnioski 226
Epilog 227
Produkty wymieniane w tej książce 229