Programowanie obiektowe w Visual Basic .NET dla każdego - Helion
Tytuł oryginału: TY Object Oriented Programming with Visual Basic.NET in 21 Days
Tłumaczenie: Jadwiga Gnybek
ISBN: 83-7197-783-2
stron: 376, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2003-01-29
Księgarnia: Helion
Cena książki: 39,00 zł
Visual Basic to język programowania pozwalający nawet początkującym programistom pisać zaawansowane aplikacje wykorzystujące wszystkie możliwości systemów operacyjnych z rodziny Windows. Jego kolejne wersje w coraz większym stopniu korzystały z technik programowania zorientowanego obiektowo (OOP). Najnowsza z nich, Visual Basic .NET jest uwieńczeniem tej ewolucji.
Jeśli chcesz tworzyć aplikacje w VB .NET, musisz nauczyć się programować obiektowo. Z pewnością pomoże Ci w tym książka "Programowanie obiektowe w Visual Basic .NET". Informacje w niej zawarte przydadzą się także, gdy zaczniesz używać innych języków programowania opartych na obiektach, takich jak C++, C# czy Java.
Ten podręcznik, łączący praktyczne ćwiczenia z niezbędną dawką przydatnej teorii, nauczy Cię samodzielnie tworzyć aplikacje używające obiektów, dziedziczenia, poliformizmu i sterowania za pomocą zdarzeń. Dowiesz się również jak obsługiwać błędy. Odrębne rozdziały poświęcono obiektom zdalnym (aplikacjom klient-serwer), udostępnianiu aplikacji poprzez Internet tworzeniu atrakcyjnego interfejsu użytkownika oraz językowi XML. Poznasz także środowisko projektowe Visual Studio .NET. Swoją wiedzę będziesz mógł sprawdzić za pomocą licznych quizów.
Książka zawiera:
- Wprowadzenie do programowania obiektowego w Visual Basic .NET
- Wyjaśnienie terminologii związanej z programowaniem obiektowym
- Omówienie środowiska Visual Studio .NET oraz tworzenia interfejsów użytkownika za pomocą Windows Forms i WebForms
- Praktyczne ćwiczenia i quizy sprawdzające wiedzę
Osoby które kupowały "Programowanie obiektowe w Visual Basic .NET dla każdego", wybierały także:
- ASP .NET Core. Kurs video. Rozwijanie dodatkowych funkcjonalności Web API 89,00 zł, (26,70 zł -70%)
- ASP.NET Core. Kurs video. Tworzenie REST Web API 49,00 zł, (14,70 zł -70%)
- Gray Hat C#. Język C# w kontroli i łamaniu zabezpieczeń 57,74 zł, (17,90 zł -69%)
- ASP.NET Core 6. Kurs video. Rozwijaj aplikacje webowe z Entity Framework Core 178,97 zł, (62,64 zł -65%)
- PowerShell. Kurs video. Zarz 164,31 zł, (59,15 zł -64%)
Spis treści
Programowanie obiektowe w Visual Basic .NET dla każdego -- spis treści
O Autorze (11)
Wstęp (13)
- Jak zorganizowana jest ta książka? (14)
- Konwencje użyte w książce (15)
Rozdział 1. Programowanie zorientowane obiektowo - budowa aplikacji sterowanej zadaniami (17)
- Tworzenie projektu (18)
- Definiowanie obiektu SimpleMsg (19)
- Tworzenie obiektów w Visual Basic .NET (19)
- Dodawanie właściwości (20)
- Tworzenie klasy SmartMsg (22)
- Dziedziczenie w Visual Basic .NET (22)
- Dodanie metody Write() (23)
- Dodanie metody Read() (24)
- Budowa obiektu MsgReader (25)
- Tworzenie okna formularza (26)
- Wywołanie obiektu SmartMsg (28)
- Wyświetlanie obiektu SmartMsg (29)
- Obsługa zdarzeń OK i Anuluj (30)
- Łączymy wszystko w całość (31)
- Sub main() (31)
- Ustawianie parametrów startowych (31)
- Podsumowanie (32)
- Pytania i odpowiedzi (32)
- Warsztaty (33)
- Quiz (33)
- Ćwiczenie (33)
Rozdział 2. Terminologia wykorzystywana w OOP (35)
- Obiekt (35)
- Klasa (36)
- Pola i zakresy (37)
- Prywatne (38)
- Chronione (39)
- Publiczne (39)
- Pola statyczne (40)
- Klasy finalne i abstrakcyjne (41)
- Właściwości (43)
- Metody i ich działanie (44)
- Zdarzenia i delegaty (45)
- Konstruktory (47)
- Destruktory (48)
- Interfejsy (49)
- Podsumowanie (50)
- Pytania i odpowiedzi (50)
- Warsztaty (51)
- Quiz (51)
- Ćwiczenie (51)
Rozdział 3. Zawieranie danych i cech w obiekcie (53)
- Projektowanie publicznego interfejsu klasy (54)
- Ochrona pól klas (55)
- Definiowanie prywatnych pól klasy (56)
- Zastosowanie hermetyzacji w projektowaniu obiektów (58)
- Podsumowanie (64)
- Pytania i odpowiedzi (64)
- Warsztaty (65)
- Quiz (65)
- Ćwiczenie (65)
Rozdział 4. Tworzenie nowych obiektów na bazie obiektów już istniejących (67)
- Mechanizm dziedziczenia (68)
- Klasa bazowa (68)
- Dziedziczenie klas (69)
- Dodawanie danych (70)
- Dodawanie funkcji (70)
- Optymalizacja klas (70)
- Nadpisywanie - zmiana funkcjonalności istniejących metod (71)
- Wykorzystanie klas abstrakcyjnych (72)
- Wykorzystanie pól chronionych (73)
- Wykorzystanie pól współdzielonych (73)
- Tworzenie klas finalnych (74)
- Wykorzystanie dziedziczenia w Visual Basic .NET (75)
- Proste dziedziczenie klas - tworzenie klasy MailMsg (75)
- Dziedziczenie - tworzenie formularza transakcji (77)
- Podsumowanie (81)
- Pytania i odpowiedzi (82)
- Warsztaty (83)
- Quiz (83)
- Ćwiczenie (83)
Rozdział 5. Nadawanie obiektom cech polimorficznych (85)
- Zalety polimorfizmu (85)
- Wykorzystanie polimorfizmu w Visual Basic .NET (86)
- Dziedziczenie polimorfizmu (86)
- Klasy abstrakcyjne a polimorfizm (90)
- Polimorfizm interfejsu (92)
- Podsumowanie (94)
- Pytania i odpowiedzi (95)
- Warsztaty (95)
- Quiz (95)
- Ćwiczenie (96)
Rozdział 6. Budowa obiektów złożonych poprzez łączenie obiektów (97)
- Różnica pomiędzy kompozycją a dziedziczeniem (97)
- Asocjacja (99)
- Agregacja (99)
- Kompozycja (99)
- Projektowanie obiektów przy użyciu kompozycji (100)
- Podsumowanie (105)
- Pytania i odpowiedzi (105)
- Warsztaty (106)
- Quiz (106)
- Ćwiczenie (106)
Rozdział 7. Poznajemy środowisko programistyczne Visual Basic .NET (107)
- Praca w Microsoft .NET Framework (108)
- Common Language Runtime (CLR) (108)
- Biblioteka klas .NET (109)
- Praca z Visual Basic .NET IDE (109)
- Wykorzystanie okna Solution Explorer (111)
- Project (112)
- Referencje (113)
- Referencje WWW (113)
- Toolbox (114)
- Form Designer (115)
- Uruchamianie i debugowanie aplikacji (117)
- Wykorzystywanie systemu pomocy Help Online (118)
- Podsumowanie (120)
- Pytania i odpowiedzi (120)
- Warsztaty (121)
- Quiz (121)
- Ćwiczenie (121)
Rozdział 8. Typy danych w Visual Basic .NET (123)
- Poznajemy typy danych Visual Basic .NET (124)
- Typ Object (124)
- Synonimy typów Common Numeric Data. (125)
- Używanie zmiennych typu łańcuch znaków (String) (126)
- Praca z danymi typu Data (127)
- Używanie zmiennych typu Boolean (128)
- Tworzenie struktur (128)
- Praca ze zmiennymi typu wyliczeniowego (129)
- Używanie tablic (131)
- Podsumowanie (132)
- Pytania i odpowiedzi (132)
- Warsztaty (133)
- Quiz (133)
- Ćwiczenie (133)
Rozdział 9. Organizowanie klas w grupy (135)
- Przestrzenie nazw (136)
- Praca z przestrzeniami nazw .NET (137)
- Używanie przestrzeni nazw (138)
- Tworzenie przestrzeni nazw (140)
- Podsumowanie (141)
- Pytania i odpowiedzi (141)
- Warsztaty (142)
- Quiz (142)
- Ćwiczenie (142)
Rozdział 10. Tworzenie interfejsu użytkownika (143)
- Wybieramy właściwy formularz (144)
- Używanie formularzy Windows (145)
- Formularze Windows (145)
- Tworzenie formularza Windows (149)
- Rozbudowa formularza Windows (152)
- Formularze WWW (153)
- Praca z formularzem WWW i ASP.NET (153)
- Tworzenie formularza WWW ASP.NET (154)
- Podsumowanie (158)
- Pytania i odpowiedzi (158)
- Warsztaty (159)
- Quiz (159)
- Ćwiczenie (159)
Rozdział 11. Tworzenie i używanie komponentów (161)
- Tworzenie klas komponentów Visual Basic .NET (161)
- Komponenty (162)
- Projektowanie i implementacja komponentów (164)
- Programowanie klas do użycia w trakcie pracy aplikacji (166)
- Klasy Reflection (167)
- Programowanie obiektów nieznanych (168)
- Podsumowanie (170)
- Pytania i odpowiedzi (171)
- Warsztaty (171)
- Quiz (171)
- Ćwiczenie (171)
Rozdział 12. Budowa aplikacji WWW (173)
- Zorientowane obiektowo aplikacje ASP.NET w Visual Basic .NET (173)
- Tworzenie projektu WWW (174)
- Tworzenie interfejsu użytkownika (174)
- Serwisy WWW (181)
- Tworzenie serwisów WWW (182)
- Używanie serwisów WWW (183)
- Podsumowanie (185)
- Pytania i odpowiedzi (186)
- Warsztaty (186)
- Quiz (186)
- Ćwiczenie (186)
Rozdział 13. Instalacja projektów Visual Basic .NET (187)
- Asemblacje (188)
- Użycie asemblacji (189)
- Instalowanie asemblacji (190)
- Asemblacje lokalne (190)
- Asemblacje WWW (192)
- Podsumowanie (195)
- Pytania i odpowiedzi (196)
- Warsztaty (197)
- Quiz (197)
- Ćwiczenie (197)
Rozdział 14. Praca z interfejsami obiektów (199)
- Interfejsy i OOP (199)
- Wielokrotne dziedziczenie (200)
- Polimorfizm interfejsów (201)
- Tworzenie interfejsu Contract (202)
- Programowanie interfejsów (204)
- Implementacja interfejsów (205)
- Metody (205)
- Właściwości (206)
- Zdarzenia (207)
- Użycie interfejsu jako wywołania zwrotnego (208)
- Podsumowanie (210)
- Pytania i odpowiedzi (210)
- Warsztaty (211)
- Quiz (211)
- Ćwiczenie (211)
Rozdział 15. Obsługa zdarzeń, komunikatów i powiadomień (213)
- Powtórka wiadomości o zdarzeniach i delegatach (214)
- Obsługa prostych zdarzeń (214)
- Obsługa zdarzeń dynamicznych za pośrednictwem delegatów (215)
- Użycie zdarzeń i operacji asynchronicznych (216)
- Tworzenie i użycie własnych zdarzeń i delegatów (219)
- Tworzenie własnych zdarzeń z wykorzystaniem delegatów .NET Framework (219)
- Deklarowanie i użycie własnych delegatów (219)
- Klasy delegatów (221)
- Użycie zdarzeń do powiadamiania (221)
- Podsumowanie (226)
- Pytania i odpowiedzi (226)
- Warsztaty (226)
- Quiz (227)
- Ćwiczenie (227)
Rozdział 16. Przechwytywanie błędów (229)
- Strukturalna obsługa wyjątków (230)
- Używanie poleceń Try i Catch (230)
- Zagnieżdżona obsługa błędów (232)
- Użycie bloku Finally (233)
- Generowanie wyjątków (235)
- Tworzenie i użycie własnych klas wyjątków (238)
- Podsumowanie (239)
- Pytania i odpowiedzi (239)
- Warsztaty (240)
- Quiz (240)
- Ćwiczenia (240)
Rozdział 17. Projektowanie i używanie obiektów zdalnych (241)
- Filozofia obiektów zdalnych (241)
- Obiekty zdalne (242)
- Obiekty proxy (243)
- Aktywacja obiektu (244)
- Cykl życia zdalnego obiektu (244)
- Dynamiczne publikowanie obiektów zdalnych (245)
- Wybór pomiędzy kopią a referencją (245)
- Użycie kanałów w procesie komunikacji (246)
- Budowa klienta i serwera połączonych za pośrednictwem TCP (247)
- Aplikacja serwera dla obiektów zdalnych (247)
- Budowanie klienta wykorzystującego zdalny obiekt (250)
- Podsumowanie (253)
- Pytania i odpowiedzi (253)
- Warsztaty (254)
- Quiz (254)
- Ćwiczenia (254)
Rozdział 18. Projektowanie aplikacji zarządzającej projektem (255)
- Spotkanie z klientem (255)
- Domeny (256)
- Dekompozycja modelu domen (257)
- Projektowanie zgodne z wymaganiami (258)
- Tworzenie projektu interakcji (258)
- Tworzenie klas programowych z klas konceptualnych (259)
- Podsumowanie (264)
- Pytania i odpowiedzi (264)
- Warsztaty (264)
- Quiz (265)
- Ćwiczenia (265)
Rozdział 19. Tworzenie aplikacji zarządzającej projektem (267)
- Tworzenie modułów klas (267)
- Tworzenie interfejsu (268)
- Tworzenie klas (269)
- Klasa Employee (270)
- Klasy potomne (274)
- Pozostałe klasy (277)
- Podsumowanie (283)
- Pytania i odpowiedzi (283)
- Warsztaty (283)
- Quiz (284)
- Ćwiczenia (284)
Rozdział 20. Dodawanie cech funkcjonalnych do aplikacji (285)
- Projektowanie klas wizualnych (286)
- Tworzenie klas wizualnych (287)
- Komponowanie formularza (287)
- Przeglądanie kodu generowanego (290)
- Tworzenie formularza (291)
- Rozmieszczanie elementów formularza pracownika (292)
- Przegląd kodu formularza pracownika (294)
- Rozmieszczanie elementów formularza produktu (298)
- Przeglądanie kodu formularza produktu (299)
- Rozmieszczanie elementów formularza projektu (301)
- Przeglądanie kodu formularza projektu (302)
- Rozmieszczanie elementów formularza elementu projektu (305)
- Przeglądanie kodu formularza elementu projektu (305)
- Podsumowanie (306)
- Pytania i odpowiedzi (307)
- Warsztaty (307)
- Quiz (307)
- Ćwiczenia (307)
Rozdział 21. Rozszerzanie funkcjonalności aplikacji (309)
- Dane utrwalone (309)
- Wprowadzenie do XML-a (310)
- Zasady poprawnego formatowania dokumentu XML (311)
- Dodatkowe narzędzia (312)
- Document Object Model i XPath (313)
- DOM (313)
- Odpytywanie DOM (313)
- Model obiektów DOM (314)
- Kodowanie modułów klas (315)
- Metoda Save() (315)
- Metoda Read() (320)
- Metoda Delete() (322)
- Klasa Resource (322)
- Przeglądanie danych (323)
- Klasy Product, Project i ProjectItem (324)
- Podsumowanie (325)
- Pytania i odpowiedzi (325)
- Warsztaty (325)
- Quiz (326)
- Ćwiczenia (326)
Dodatek A Odpowiedzi na pytania quizu (327)
- Rozdział 1., "Programowanie zorientowane obiektowo - budowa aplikacji sterowanej zadaniami" (327)
- Quiz (327)
- Ćwiczenia (327)
- Rozdział 2., "Terminologia wykorzystywana w OOP" (330)
- Quiz (330)
- Ćwiczenia (331)
- Rozdział 3., "Zawieranie danych i cech w obiekcie" (331)
- Quiz (331)
- Ćwiczenia (331)
- Rozdział 4., "Tworzenie nowych obiektów na bazie obiektów już istniejących" (332)
- Quiz (332)
- Ćwiczenia (332)
- Rozdział 5., "Nadawanie obiektom cech polimorficznych" (334)
- Quiz (334)
- Ćwiczenia (334)
- Rozdział 6., "Budowa obiektów złożonych poprzez łączenie obiektów" (336)
- Quiz (336)
- Ćwiczenia (336)
- Rozdział 7., "Poznajemy środowisko programistyczne Visual Basic .NET" (337)
- Quiz (337)
- Ćwiczenia (337)
- Rozdział 8., "Typy danych w Visual Basic .NET" (338)
- Quiz (338)
- Ćwiczenia (338)
- Rozdział 9., "Organizowanie klas w grupy" (339)
- Quiz (339)
- Ćwiczenia (339)
- Rozdział 10., "Tworzenie interfejsu użytkownika" (339)
- Quiz (339)
- Ćwiczenia (340)
- Rozdział 11., "Tworzenie i używanie komponentów" (340)
- Quiz (340)
- Ćwiczenia (341)
- Rozdział 12., "Budowa aplikacji WWW" (342)
- Quiz (342)
- Ćwiczenia (342)
- Rozdział 13., "Instalowanie projektów .NET Visual Basic" (343)
- Quiz (343)
- Ćwiczenia (343)
- Rozdział 14., "Praca z interfejsami obiektów" (344)
- Quiz (344)
- Ćwiczenia (344)
- Rozdział 15., "Obsługa zdarzeń, komunikatów i powiadomień" (344)
- Quiz (344)
- Ćwiczenia (345)
- Rozdział 16., "Przechwytywanie błędów" (346)
- Quiz (346)
- Ćwiczenia (346)
- Rozdział 17., "Projektowanie i używanie obiektów zdalnych" (347)
- Quiz (347)
- Ćwiczenia (347)
- Rozdział 18., "Projektowanie aplikacji zarządzającej projektem" (348)
- Quiz (348)
- Ćwiczenia (349)
- Rozdział 19., "Tworzenie aplikacji zarządzającej projektem" (350)
- Quiz (350)
- Ćwiczenia (350)
- Rozdział 20., "Dodawanie cech funkcjonalnych do aplikacji" (351)
- Quiz (351)
- Ćwiczenia (351)
- Rozdział 21., "Rozszerzanie funkcjonalności aplikacji" (352)
- Quiz (352)
- Ćwiczenia (352)
Dodatek B Pies... z klasą (355)
- Tworzenie klasy bazowej (356)
- Wykorzystanie klasy bazowej (357)
- Rozwijając "pieską logikę" (358)
- Podsumowanie (360)
Skorowidz (361)