Prawo dla twórców internetowych - Helion
ISBN: 978-83-283-3768-8
stron: 152, Format: 140x208, okładka: miękka
Data wydania: 2017-10-27
Księgarnia: Helion
Cena książki: 34,90 zł
Świadomy praw i obowiązków blogera i vlogera...
... rozpoczynasz działalność w sieci. Albo tak Ci się tylko wydaje. Czy na pewno wiesz, jak tworzyć i publikować online, nie naruszając przy tym licznych obowiązujących przepisów i praw innych osób? Czy wiesz, jak zadbać o pełną ochronę swoich dóbr?
Prowadzenie bloga czy też vloga jest swego rodzaju aktywnością publiczną. Twórca internetowy przestaje być osobą anonimową, nie jest już dłużej „zwykłym” czytelnikiem czy widzem. Zyskuje wizerunek i know-how o określonej wartości — innymi słowy, staje się marką, którą można zmonetyzować. To plus, ale są i minusy, czyli zagrożenia, których trzeba być świadomym i brać je pod uwagę, gdy pisze się teksty, kręci filmy czy komentuje cokolwiek w sieci.
Prawo dla twórców internetowych to książka dla każdej osoby, która aktywnie, a przede wszystkim autorsko korzystają z internetu. Autorka postawiła przed sobą zadanie kompleksowego omówienia zagadnień prawnych związanych z obecnością w blogosferze. Zadanie tym ambitniejsze, że o trudnych aspektach prawa sieciowego Agnieszka Witońska-Pakulska pisze przystępnym, a przy tym praktycznym językiem, proponując konkretne, sprawdzone rozwiązania.
Jak zorganizować bloga pod kątem prawnym? Jak prowadzić go z korzyścią dla siebie i z poszanowaniem dóbr osobistych oraz materialnych innych użytkowników sieci? Jak traktować dane osobowe czytelników? O czym należy pamiętać przy organizowaniu konkursu, a o czym przy wysyłaniu newslettera? To tylko niektóre z długiej listy pytań, na które odpowiedzi znajdziesz w tej książce!
Agnieszka Witońska-Pakulska — radca prawny, kierownik działu własności intelektualnej w Pakulski, Kilarski i Wspólnicy. Specjalizuje się w prawie własności intelektualnej, w tym w prawie autorskim, znakach towarowych oraz zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Absolwentka Wydziału Prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim. W trakcie studiów ukończyła Szkołę Prawa Amerykańskiego na tym samym wydziale, a po odbytej aplikacji i zdanym egzaminie radcowskim także Fashion Law Bootcamp na Fordham University w Nowym Jorku oraz studia podyplomowe zarządzania w sektorach mody na Akademii Leona Koźmińskiego i ViaModa. Świadczy pomoc prawną krajowym i zagranicznym podmiotom z sektora mody. Doradza przy opracowywaniu mechanizmów społecznej odpowiedzialności biznesu.
Osoby które kupowały "Prawo dla twórców internetowych", wybierały także:
- Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagrożenia 58,33 zł, (14,00 zł -76%)
- Zen Steve'a Jobsa 29,67 zł, (8,90 zł -70%)
- Internet mo 48,06 zł, (14,90 zł -69%)
- Elastyczne nawyki. Jak kszta 48,39 zł, (15,00 zł -69%)
- Sprzedaż wirtualna, zyski realne. Jak wykorzystywać technologie do skutecznej komunikacji z nabywcami 57,74 zł, (17,90 zł -69%)
Spis treści
Prawo dla twórców internetowych -- spis treści
Wstęp (7)
ETAP I. ROZPOCZYNASZ DZIAŁALNOŚĆ
Rozdział 1. Aspekty prawne zakładania bloga (17)
- Jaką nazwę wybrać? (17)
- Czy rejestrować nazwę/logo? (21)
- Co może być znakiem towarowym? (24)
- Czy rejestrować bloga? Czy blog to prasa? (34)
- Domena i platforma blogowa (37)
- Prawa do logo i strony internetowej (42)
- Czy muszę mieć regulamin bloga? (46)
- Czy muszę rejestrować działalność? (49)
ETAP II. PROWADZENIE BLOGA I KONT NA PORTALACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
Rozdział 2. Przygotowywanie wpisów (57)
- Czym jest utwór? (57)
- Jak cytować? (64)
- Inspiracja, czyli twórcza podnieta (66)
- Czy mogę zamieszczać na swoim blogu tłumaczenia zagranicznych wpisów? (69)
- Na co zwrócić uwagę, jeśli zamieszczam zdjęcia? Jak uchronić się przed wykorzystywaniem moich zdjęć? (70)
- Jak to jest z tym linkowaniem? (76)
- Uwaga na dobra osobiste! (78)
- Zniesławienie (82)
- Uwaga na czyn nieuczciwej konkurencji (84)
- Wykorzystanie znaków towarowych (87)
- Lokowanie produktów (88)
- Prawo do wizerunku (89)
- Konsekwencje naruszenia praw autorskich (92)
- Vlog (97)
Rozdział 3. Dane osobowe (101)
- Czym są dane osobowe? (101)
- Kiedy można przetwarzać dane osobowe? Czym jest przetwarzanie danych? (104)
- Jak powinna być sformułowana zgoda na przetwarzanie danych osobowych? (105)
- Kto jest administratorem danych osobowych? Czy muszę zgłaszać bazę danych do GIODO? (108)
Rozdział 4. Współpraca z markami (111)
- Jaką umowę powinienem zawrzeć? (111)
- A co z podatkami? Co bloger może "wrzucić w koszty"? (120)
- Jak rozliczyć próbki i prezenty? (126)
Rozdział 5. Organizacja konkursów (129)
- Czy konkurs jest regulowany przepisami prawa? (129)
- Czy konkurs musi mieć swój regulamin? (130)
- Na co uczestnik powinien wyrazić zgodę? (131)
- Co z prawami autorskimi osób, które biorą udział w konkursie? (132)
- Podatek od wygranej (133)
Rozdział 6. Newsletter (135)
Zakończenie (139)
Dodatki (141)
- Przykładowe postanowienia autorskoprawne (141)
- Przykład zgody na wykorzystanie wizerunku (143)
- Przykład zgody na przetwarzanie danych osobowych (144)
- Przykładowy zapis w regulaminie bloga dotyczący przetwarzania danych osobowych (146)
- Przykładowe zezwolenia na przetwarzanie danych osobowych w celach związanych z konkursem (148)