reklama - zainteresowany?

Podstawy architektury oprogramowania dla inżynierów - Helion

Podstawy architektury oprogramowania dla inżynierów
ebook
Autor: Mark Richards, Neal Ford
Tytuł oryginału: Fundamentals of Software Architecture: An Engineering Approach
TÅ‚umaczenie: Leszek Sagalara
ISBN: 978-83-283-7029-6
stron: 360, Format: ebook
Data wydania: 2020-12-08
Księgarnia: Helion

Cena książki: 39,50 zł (poprzednio: 79,00 zł)
Oszczędzasz: 50% (-39,50 zł)

Dodaj do koszyka Podstawy architektury oprogramowania dla inżynierów

Tagi: Inne - Programowanie

Rola architekta oprogramowania siÄ™ zmienia. DziÅ› jest on odpowiedzialny za wiele spraw, zarówno technicznych, jak i tych wynikajÄ…cych ze specyfiki organizacji, której ma sÅ‚użyć aplikacja. Co wiÄ™cej, rola architekta nie koÅ„czy siÄ™ na podjÄ™ciu decyzji projektowych na poczÄ…tku pracy. Nowoczesne style architektoniczne, takie jak mikrousÅ‚ugi, umożliwiajÄ… przyrostowe wprowadzanie zmian, co jednak wymusza ciÄ…gÅ‚e wypracowywanie kompromisów z innymi kwestiami. Obszar architektury wciąż siÄ™ zmienia i wymaga podejmowania decyzji. MaÅ‚o tego, architekt musi bezustannie analizować i aktualizować podstawy, które bierze pod uwagÄ™ przy tych decyzjach. Ważne sÄ… kontekst, perspektywy i wciąż zmieniajÄ…cy siÄ™ ekosystem dostÄ™pnych technologii.

Oto kompleksowy przewodnik po nowych aspektach architektury oprogramowania. Skorzysta z niego zarówno praktykujÄ…cy architekt, chcÄ…cy odÅ›wieżyć swoje podejÅ›cie do tego zagadnienia, jak i programista aspirujÄ…cy do roli architekta. W książce zaprezentowano szereg zagadnieÅ„, które mimo zmieniajÄ…cych siÄ™ uwarunkowaÅ„ pozostajÄ… podstawami, takich jak parametry architektury, wzorce architektoniczne, okreÅ›lanie skÅ‚adników, tworzenie diagramów, prezentowanie architektury, architektura ewolucyjna i wiele innych. DokÅ‚adnie wyjaÅ›niono te zasady, które mogÄ… być zastosowane do wszystkich zestawów rozwiÄ…zaÅ„ technologicznych. Przedstawiono niezwykle ważnÄ… kwestiÄ™ analizy kompromisów, która pozwala na obiektywnÄ… ocenÄ™ rozwiÄ…zaÅ„ technologicznych. Duży nacisk poÅ‚ożono na konieczność uwzglÄ™dniania wszystkich innowacji ostatniej dekady.

Najciekawsze zagadnienia:

  • wzorce architektoniczne
  • etapy pracy przy projektowaniu nowoczesnej architektury
  • umiejÄ™tnoÅ›ci miÄ™kkie pomocne w pracy architekta
  • nowe praktyki w projektowaniu architektury oprogramowania
  • architektura oprogramowania jako dziedzina inżynierii

W architekturze chodzi o ważne rzeczy (czymkolwiek to jest).

Ralph Johnson

Dodaj do koszyka Podstawy architektury oprogramowania dla inżynierów

 

Osoby które kupowały "Podstawy architektury oprogramowania dla inżynierów", wybierały także:

  • Zosta
  • Metoda dziel i zwyci
  • Matematyka. Kurs video. Teoria dla programisty i data science
  • Design Thinking. Kurs video. My
  • Konwolucyjne sieci neuronowe. Kurs video. Tensorflow i Keras w rozpoznawaniu obraz

Dodaj do koszyka Podstawy architektury oprogramowania dla inżynierów

Spis treści

Podstawy architektury oprogramowania dla inżynierów eBook -- spis treści

 

Przedmowa: obalanie aksjomatów 13

 

1. Wprowadzenie 17

  • Zdefiniowanie architektury oprogramowania 19
  • Oczekiwania wobec architekta 22
    • Podejmowanie decyzji architektonicznych 23
    • CiÄ…gÅ‚e analizowanie architektury 23
    • Åšledzenie najnowszych trendów 24
    • Zapewnienie zgodnoÅ›ci z decyzjami 24
    • Bogate i zróżnicowane doÅ›wiadczenie 25
    • Wiedza z zakresu biznesu 25
    • UmiejÄ™tnoÅ›ci interpersonalne 26
    • Znajomość i umiejÄ™tność stosowania polityki firmy 26
  • Punkty przeciÄ™cia architektury z innymi elementami 27
    • Praktyki inżynieryjne 28
    • Operacje (DevOps) 31
    • Proces 32
    • Dane 32
  • Prawa architektury oprogramowania 33

CZĘŚĆ I. PODSTAWY

2. Myślenie architektoniczne 37

  • Architektura a projekt 38
  • RozpiÄ™tość techniczna 39
  • Analiza kompromisów 43
  • Czynniki biznesowe 46
  • Zachowanie równowagi miÄ™dzy architekturÄ… a kodowaniem 47

3. Modułowość 49

  • Definicja 50
  • Pomiar moduÅ‚owoÅ›ci 52
    • Spójność 52
    • Sprzężenie 55
    • Abstrakcyjność i niestabilność 56
    • OdlegÅ‚ość od ciÄ…gu gÅ‚ównego 57
    • SplÄ…tanie 59
    • Unifikacja wskaźników sprzężenia i splÄ…tania 63
  • Od moduÅ‚ów do skÅ‚adników 64

4. Definiowanie parametrów architektury 65

  • (NiepeÅ‚na) lista parametrów architektury 68
    • Operacyjne parametry architektury 68
    • Strukturalne parametry architektury 69
    • Przekrojowe parametry architektury 69
  • Kompromisy i najmniej niekorzystna architektura 73

5. Identyfikacja parametrów architektury 75

  • OkreÅ›lanie parametrów architektury na podstawie zagadnieÅ„ dziedzinowych 75
  • OkreÅ›lanie parametrów architektury na podstawie wymagaÅ„ 77
  • Studium przypadku: Krzemowe Kanapki 79
    • Parametry sprecyzowane 79
    • Parametry dorozumiane 83

6. Pomiar parametrów architektury i zarzÄ…dzanie nimi 85

  • Pomiar parametrów architektury 85
    • Pomiary operacyjne 86
    • Pomiary strukturalne 87
    • Pomiary procesowe 89
  • Funkcje zarzÄ…dzania i dopasowania 89
    • ZarzÄ…dzanie parametrami architektury 89
    • Funkcje dopasowania 90

7. Zakres parametrów architektury 97

  • Sprzężenie i splÄ…tanie 97
  • Kwanty architektury i ziarnistość 98
    • Studium przypadku: "Po raz pierwszy, po raz drugi, sprzedane!" 100

8. Myślenie w oparciu o składniki 105

  • Zakres skÅ‚adnika 105
  • Rola architekta 106
    • PodziaÅ‚ architektury 107
    • Studium przypadku: Krzemowe Kanapki - podziaÅ‚ 110
  • Rola programisty 112
  • Proces identyfikacji skÅ‚adników 113
    • Identyfikacja skÅ‚adników poczÄ…tkowych 113
    • Przypisywanie wymagaÅ„ do skÅ‚adników 113
    • Analiza ról i odpowiedzialnoÅ›ci 114
    • Analiza parametrów architektury 114
    • Restrukturyzacja skÅ‚adników 114
  • SzczegóÅ‚owość skÅ‚adników 114
  • Projektowanie skÅ‚adników 114
    • Odkrywanie skÅ‚adników 115
  • Studium przypadku: "Po raz pierwszy, po raz drugi, sprzedane!" - odkrywanie skÅ‚adników 117
  • Jeszcze raz o kwantach architektury: wybór miÄ™dzy architekturÄ… monolitycznÄ… a rozproszonÄ… 120

CZĘŚĆ II. STYLE ARCHITEKTONICZNE

9. Podstawy 123

  • Podstawowe wzorce 123
    • BryÅ‚a bÅ‚otna 123
    • Architektura unitarna 125
    • Klient-serwer 125
  • Architektury monolityczne a rozproszone 127
    • Mit 1. Sieć jest niezawodna 127
    • Mit 2. Opóźnienie jest zerowe 128
    • Mit 3. Przepustowość jest nieskoÅ„czona 129
    • Mit 4. Sieć jest bezpieczna 130
    • Mit 5. Topologia nigdy siÄ™ nie zmienia 131
    • Mit 6. Jest tylko jeden administrator 131
    • Mit 7. Koszt transportu jest zerowy 132
    • Mit 8. Sieć jest homogeniczna 133
    • Inne kwestie zwiÄ…zane z rozproszeniem 133

10. Styl architektury warstwowej 135

  • Topologia 135
  • Warstwy izolacji 137
  • Dodawanie warstw 138
  • Inne kwestie 139
  • Dlaczego warto stosować ten styl architektoniczny? 140
  • Ocena parametrów architektury 141

11. Styl architektury potokowej 143

  • Topologia 143
    • Potoki 144
    • Filtry 144
  • PrzykÅ‚ad 145
  • Ocena parametrów architektury 146

12. Styl architektury mikrojÄ…dra 149

  • Topologia 149
    • Podstawowy system 150
    • DoÅ‚Ä…czane skÅ‚adniki 151
  • Rejestr 155
  • Kontrakty 156
  • PrzykÅ‚ady i przypadki użycia 156
  • Ocena parametrów architektury 157

13. Styl architektury bazującej na usługach 161

  • Topologia 161
  • Warianty topologii 162
  • Projektowanie usÅ‚ug i ich szczegóÅ‚owość 164
  • PodziaÅ‚ bazy danych 166
  • PrzykÅ‚ad architektury 168
  • Ocena parametrów architektury 169
  • Kiedy należy używać tego stylu architektonicznego? 172

14. Styl architektury sterowanej zdarzeniami 173

  • Topologia 174
  • Topologia brokera 174
  • Topologia mediatora 179
  • Komunikacja asynchroniczna 186
  • ObsÅ‚uga bÅ‚Ä™dów 188
  • Zapobieganie utracie danych 191
  • RozgÅ‚aszanie 193
  • Żądanie-odpowiedź 193
  • Wybór miÄ™dzy modelem opartym na żądaniach a modelem opartym na zdarzeniach 196
  • Architektury hybrydowe sterowane zdarzeniami 196
  • Ocena parametrów architektury 197

15. Styl architektury przestrzennej 201

  • Ogólna topologia 202
    • Jednostka przetwarzajÄ…ca 203
    • Zwirtualizowane oprogramowanie poÅ›redniczÄ…ce 203
    • Pompy danych 208
    • Jednostki zapisu danych 210
    • Jednostki odczytu danych 211
  • Kolizje danych 212
  • Wdrożenia chmurowe a lokalne 215
  • Buforowanie replikowane a rozproszone 215
  • Model near-cache 218
  • PrzykÅ‚ady wdrożeÅ„ 219
    • System sprzedaży biletów na koncerty 220
    • System aukcji internetowych 220
  • Ocena parametrów architektury 221

16. Architektura zorientowana na usługi sterowana orkiestracją 223

  • Historia i filozofia 223
  • Topologia 224
  • Taksonomia 224
    • UsÅ‚ugi biznesowe 224
    • UsÅ‚ugi korporacyjne 225
    • UsÅ‚ugi aplikacji 225
    • UsÅ‚ugi infrastrukturalne 225
    • Silnik orkiestracji 225
    • PrzepÅ‚yw komunikatów 226
  • Wykorzystuj ponownie... i sprzÄ™gaj 227
  • Ocena parametrów architektury 229

17. Architektura mikrousług 231

  • Historia 231
  • Topologia 232
  • Rozproszenie 233
  • Ograniczony kontekst 233
    • Poziom szczegóÅ‚owoÅ›ci 234
    • Izolacja danych 234
  • Warstwa API 235
  • Wieloużywalność operacyjna 235
  • Interfejsy 238
  • Komunikacja 239
    • Choreografia i orkiestracja 241
    • Transakcje i sagi 243
  • Ocena parametrów architektury 247
  • Dodatkowe informacje 248

18. Wybór odpowiedniego stylu architektonicznego 249

  • Zmiana "mody" w architekturze 249
  • Kryteria decyzyjne 250
  • Studium przypadku architektury monolitycznej: Krzemowe Kanapki 253
    • Monolit moduÅ‚owy 253
    • MikrojÄ…dro 254
  • Studium przypadku architektury rozproszonej: "Po raz pierwszy, po raz drugi, sprzedane!" 255

CZĘŚĆ III. TECHNIKI I UMIEJĘTNOŚCI MIĘKKIE

19. Decyzje architektoniczne 261

  • Antywzorce w decyzjach architektonicznych 261
    • Antywzorzec Obrona Swojego Stanowiska 261
    • Antywzorzec DzieÅ„ Åšwistaka 262
    • Antywzorzec Architektura Sterowana WiadomoÅ›ciami E-mail 263
  • Istotność architektoniczna 264
  • Rejestr decyzji architektonicznych 264
    • Podstawowa struktura 265
    • Przechowywanie dokumentów ADR 270
    • ADR jako dokumentacja 272
    • Wykorzystanie dokumentów ADR do standaryzacji 272
    • PrzykÅ‚ad 273

20. Analiza ryzyka w architekturze 275

  • Macierz ryzyka 275
  • Ocena ryzyka 276
  • Risk storming 279
    • Identyfikacja 281
    • Konsensus 281
    • Ograniczanie 283
  • Analizy ryzyka historyjek w metodykach zwinnych 285
  • PrzykÅ‚ady risk stormingu 285
    • DostÄ™pność 286
    • Elastyczność 288
    • BezpieczeÅ„stwo 289

21. Tworzenie diagramów i prezentacja architektury 293

  • Diagramy 294
    • NarzÄ™dzia 294
    • Standardy tworzenia diagramów: UML, C4 i ArchiMate 296
    • Wskazówki dotyczÄ…ce sporzÄ…dzania diagramów 297
  • Prezentacja 298
    • Manipulowanie czasem 299
    • Diagramy przyrostowe 299
    • Karty informacyjne a prezentacje 300
    • Slajdy to poÅ‚owa przekazu 302
    • Niewidoczność 302

22. ZwiÄ™kszanie efektywnoÅ›ci zespoÅ‚ów 303

  • Granice zespoÅ‚ów 303
  • OsobowoÅ›ci architektów 304
    • Maniak kontroli 304
    • Architekt fotelowy 306
    • Skuteczny architekt 307
  • Poziom kontroli 308
  • Znaki ostrzegawcze w zespole 312
  • Wykorzystanie list kontrolnych 315
    • Lista kontrolna gotowoÅ›ci kodu 317
    • Lista kontrolna testów jednostkowych i funkcjonalnych 318
    • Lista kontrolna wydania oprogramowania 318
  • Udzielanie wskazówek 319
  • Podsumowanie 321

23. UmiejÄ™tnoÅ›ci negocjacyjne i zdolnoÅ›ci przywódcze 323

  • Negocjacje i facylitacja 323
    • Negocjacje z interesariuszami biznesowymi 324
    • Negocjacje z innymi architektami 326
    • Negocjacje z programistami 327
  • Architekt oprogramowania jako lider 328
    • Cztery aspekty architektury 328
    • BÄ…dź pragmatyczny, ale zarazem wizjonerski 330
    • Przewodzenie zespoÅ‚om poprzez dawanie przykÅ‚adu 331
  • Integracja z zespoÅ‚em 335
  • Podsumowanie 338

24. Rozwijanie ścieżki kariery zawodowej 339

  • Zasada 20 minut 339
  • Opracowanie osobistego radaru 341
    • Radar technologiczny firmy ThoughtWorks 341
    • Wizualizacje open source 344
  • Korzystanie z mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych 345
  • Kilka rad na pożegnanie 346

A. Pytania sprawdzajÄ…ce 347

Dodaj do koszyka Podstawy architektury oprogramowania dla inżynierów

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.