Kompozycja obrazu fotograficznego - Helion
ISBN: 978-83-246-2956-5
stron: 328, Format: 170x230, okładka: miękka
Data wydania: 2011-07-18
Księgarnia: Helion
Cena książki: 69,00 zł
Opanuj sztukę mistrzowskiej kompozycji - twórz zachwycające, artystyczne fotografie!
- Jak świadomie dobierać i układać elementy w kadrze, aby tworzyć przyciągające uwagę obrazy?
- Jak efektownie grać symetrią, perspektywą, tłem, kształtem i kolorem?
- Jak komponować obrazy w makrofotografii, zdjęcia ludzi, krajobrazów czy architektury?
Podobnie jak harmonijne uÅ‚ożenie dźwiÄ™ków tworzy poruszajÄ…cÄ… zmysÅ‚y muzykÄ™, tak umiejÄ™tne dobranie poszczególnych elementów obrazu — kolorów, ksztaÅ‚tów i obiektów — skÅ‚ada siÄ™ na zachwycajÄ…ce, peÅ‚ne ekspresji zdjÄ™cie. PiÄ™kno fotografii budzi siÄ™ do życia zarówno dziÄ™ki idealnemu uÅ‚ożeniu w kadrze współgrajÄ…cych ze sobÄ… elementów, jak i kontrastowemu zestawieniu skÅ‚adników. Jednak niezależnie od użytych Å›rodków najważniejsze jest Å›wiadome ich wykorzystanie. Nawet najpiÄ™kniejszy temat zdjÄ™cia, najciekawsze ujÄ™cie może zostać zaprzepaszczone, jeÅ›li elementy obrazu zostanÄ… nieprawidÅ‚owo rozmieszczone lub znajdzie siÄ™ na nim coÅ›, co — jak faÅ‚szywy dźwiÄ™k w melodii — w rażący sposób zaburzy atmosferÄ™ lub odwróci uwagÄ™ odbiorców od głównego motywu. To wÅ‚aÅ›nie kompozycja obrazu fotograficznego w dużej mierze decyduje o tym, czy zdjÄ™cie nosi znamiona artyzmu, czy nie.
Oto doskonaÅ‚y podrÄ™cznik dla fotografów, w którym zawarto popartÄ… wieloma ciekawymi przykÅ‚adami wiedzÄ™ na temat teorii kompozycji obrazu, teorii widzenia, zasad analizy i syntezy otoczenia. DziÄ™ki niemu poznasz wszystkie najważniejsze zasady kadrowania zdjÄ™cia, nauczysz siÄ™ zrÄ™cznie grać kolorem, fakturÄ…, perspektywÄ…, bryÅ‚Ä… czy deseniem. Zrozumiesz, jak ludzie patrzÄ… i postrzegajÄ… otoczenie — to pozwoli Ci tworzyć przyciÄ…gajÄ…ce ich uwagÄ™, zachwycajÄ…ce obrazy. Dowiesz siÄ™ także, w jaki sposób analizować fotografie i komponowanÄ… scenÄ™, zachowywać spójność formy i treÅ›ci zdjÄ™cia oraz wyksztaÅ‚cić w sobie cennÄ… umiejÄ™tność naciskania spustu migawki zawsze w odpowiednim, niepowtarzalnym momencie. Każdy rozdziaÅ‚ tej niezwykÅ‚ej książki koÅ„czy siÄ™ praktycznymi ćwiczeniami, których wykonanie pomoże Ci pogÅ‚Ä™bić i utrwalić zdobytÄ… wiedzÄ™.
Dzięki tej książce:
- dowiesz się, jak wzrok i mózg odbierają kształty, formę, przestrzeń, światło, kolor, ruch, dynamikę czy ekspresję
- nauczysz się patrzeć na fotografowaną scenę tak, jak aparat fotograficzny, i świadomie dobierać fragmenty otoczenia do kompozycji sceny
- poznasz wszystkie zasady komponowania obrazu fotograficznego — poczÄ…wszy od sÅ‚ynnego "zÅ‚otego podziaÅ‚u" i trójpodziaÅ‚u, po grÄ™ w symetriÄ™ lub asymetriÄ™, operowanie kolorem, fakturÄ…, tÅ‚em, perspektywÄ…, deseniem czy bryÅ‚Ä…
- odkryjesz, jak zachować jedność formy i treści oraz jak świadomie używać symboli w fotografii
- zrozumiesz wymagania dynamiki kompozycji obrazu oraz zasady podobieństw i przeciwieństw
- opanujesz sposoby artystycznego komponowania zdjęć krajobrazu i architektury, portretów oraz zbliżeń i makrofotografii
Zdobądź całą niezbędną wiedzę i zacznij świadomie kreować magię obrazu fotograficznego!
Osoby które kupowały "Kompozycja obrazu fotograficznego", wybierały także:
- Oświetlenie portretowe. Warsztaty ze Scottem Kelbym. Kurs video 48,98 zł, (19,59 zł -60%)
- Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Profesjonalne zdjęcia krok po kroku 49,00 zł, (24,50 zł -50%)
- Światło w fotografii. Warsztaty ze Scottem Kelby. Kurs video 39,00 zł, (19,50 zł -50%)
- Fotografia cyfrowa. 100 najlepszych sztuczek i trików. Wydanie III 44,00 zł, (24,20 zł -45%)
- Fotografia cyfrowa. Nieoficjalny podręcznik 66,98 zł, (36,84 zł -45%)
Spis treści
Kompozycja obrazu fotograficznego -- spis treści
Wstęp (7)
Rozdział 1. Widzenie człowieka (11)
Rozdział 2. Analiza i synteza obrazu fotograficznego (25)
- 2.1. Zasada analizy (25)
- 2.2. Prawo syntezy (30)
Rozdział 3. Kompozycja formalna (35)
- 3.1. Ramka (36)
- 3.2. Pole obrazu (38)
- 3.3. Złoty podział i konstrukcja elementarna (42)
- 3.4. Motyw i treść w obrazie fotograficznym (46)
- 3.5. Trójpodział i mocne punkty (48)
- 3.6. Linia (50)
- 3.7. Plama (55)
- 3.8. Zasada stałych stosunków (58)
- 3.9. Forma albo bryła (61)
- 3.10. Faktura (64)
- 3.11. Rytm (68)
- 3.12. Deseń albo wzór (72)
- 3.13. Symetria i asymetria (75)
- 3.14. Kompozycja skośna (78)
- 3.15. Kompozycja centralna (81)
- 3.16. Równowaga (86)
- 3.17. Punkty węzłowe kompozycji (91)
- 3.18. Zasada kierunku (95)
- 3.19. Linie wiążące (99)
- 3.20. Figury geometryczne (102)
- 3.21. Perspektywa zbieżna (105)
- 3.22. Perspektywa ptasia (110)
- 3.23. Perspektywa żabia (113)
- 3.24. Perspektywa powietrzna (116)
- 3.25. Emfaza (119)
- 3.26. Plany i tło (122)
- 3.27. Kontrast (124)
- 3.28. Grafizm (127)
- 3.29. Kolor (130)
- 3.30. Ostrość (135)
- 3.31. Złudzenie głębi (140)
- 3.32. Harmonia i dysonans (144)
- 3.33. Poza konwencjÄ… (146)
- 3.33.1. High key (147)
- 3.33.2. Low key (151)
- 3.33.3. Motion blur (154)
- 3.33.4. Konwersja koloru (157)
- 3.33.5. Tilt-shift (160)
- 3.33.6. Izohelia (162)
- 3.33.7. Freelensing (165)
- 3.33.8. Time lapse stopping (tls) (168)
- 3.33.9. Zooming (170)
- 3.33.10. Slow sync flash (172)
- 3.33.11. Fotomontaż (177)
- 3.33.12. Panorama (182)
- 3.33.13. Panoraming (186)
Rozdział 4. Kompozycja właściwa albo konstrukcja obrazu fotograficznego (189)
- 4.1. Proces fotografowania (189)
- 4.2. Jedność formy i treści (194)
- 4.3. Symbole w fotografii (197)
- 4.4. Wyrażanie uczuć (201)
- 4.5. Zasada podobieństw i przeciwieństw (205)
- 4.6. Fotografia opowiadajÄ…ca albo sceny uliczne (207)
- 4.7. Fotografia socjologiczna (211)
- 4.8. Dynamika kompozycji obrazu fotograficznego (215)
- 4.9. Konwencje w kompozycji fotografii (219)
- 4.10. Niedopowiedzenie (222)
- 4.11. Obramowanie (224)
- 4.12. Multiplikacje (226)
- 4.13. Kompozycja relatywna (228)
- 4.14. Zmienność kompozycji (231)
- 4.15. Opis i podpis (234)
Rozdział 5. Komponowanie fotografii krajobrazowej (239)
Rozdział 6. Komponowanie fotografii portretowej (259)
Rozdział 7. Kompozycja fotografii architektury (275)
Rozdział 8. Komponowanie fotografii zbliżeniowej i makrofotografii (297)
SÅ‚owniczek (315)
Bibliografia (325)