Kod doskonały. Jak tworzyć oprogramowanie pozbawione błędów. Wydanie II - Helion
Tytuł oryginału: Code Complete: A Practical Handbook of Software Construction, Second Edition
ISBN: 978-83-283-3489-2
stron: 944, Format: 164x239, okładka: twarda
Data wydania: 2010-11-02
Księgarnia: Helion
Cena książki: 77,40 zł (poprzednio: 129,00 zł)
Oszczędzasz: 40% (-51,60 zł)
Kultowy podręcznik tworzenia doskonałego oprogramowania!
- Twórz wolny od błędów, najwyższej jakości kod
- Utrzymuj stałą kontrolę nad złożonymi projektami
- Wcześnie wykrywaj i rozwiązuj problemy
- Sprawnie rozwijaj i poprawiaj oprogramowanie
Zapewne każdy zgodzi się ze stwierdzeniem, że jeśli jakiś proces odpowiada za nawet 70% błędów w gotowym produkcie, z pewnością wymaga znaczącego usprawnienia... Czy masz jednak świadomość, że właśnie tyle problemów generuje samo wytwarzanie oprogramowania? Te błędy powodują nie tylko usterki w już gotowych programach, niespełniających oczekiwań klientów — odpowiadają także za znaczne opóźnienia przy realizacji zleconych projektów i nagminne przekraczanie zaplanowanego budżetu. Każdy ambitny programista staje zatem przed koniecznością zdobycia wiedzy o takich metodach pracy, które pozwolą szybciej i efektywniej realizować projekty, a przy tym zapewniać najwyższą jakość tworzonego kodu. W końcu na podstawie tych właśnie umiejętności oceniana jest także wartość danego programisty w zespole.Steve McConnell wie więcej o budowie oprogramowania niż ktokolwiek inny; mamy ogromne szczęście, że zdecydował się podzielić swoim doświadczeniem oraz wiedzą w tej ważnej i oryginalnej książce.
Alan Cooper, „ojciec” języka Visual Basic, autor książki About Face
Z tych właśnie powodów niniejsza książka, będąca przejrzystą kompilacją najlepszych technik programowania, zdobyła tak wielkie uznanie w środowisku zawodowców i studentów, osiągając miano podręcznika kultowego. Przed Tobą drugie, zaktualizowane wydanie słynnej publikacji, w której Steve McConnell przedstawia wszystkie aspekty budowy programów, takie jak jakość czy podejście do procesu wytwarzania. Autor rozwija tu tak istotne zagadnienia, jak przebieg budowy klasy, techniki pracy z danymi i strukturami sterującymi, debugowanie, refaktoryzowanie oraz metody i strategie optymalizacji. Znajdziesz tu dziesiątki list kontrolnych, pomocnych w ocenianiu architektury, jakości klas i procedur, nazw zmiennych czy struktur sterujących, a także ponad 500 przykładów dobrego i złego kodu. Dowiesz się, co było przyczyną wielu typowych problemów w przeszłości i jak ich dzisiaj unikać. Opisane metody pracy pomogą utrzymać kontrolę nad dużymi projektami oraz efektywnie rozwijać i modyfikować oprogramowanie w odpowiedzi na zmiany wymagań. Co ważne, można je skutecznie wykorzystywać niezależnie od stosowanego języka programowania!
Dzięki tej książce nauczysz się skutecznie:
- projektować z zachowaniem minimalnej złożoności;
- praktycznie wykorzystywać metody pracy zespołowej;
- programować defensywnie, by unikać błędów w kodzie i jak najszybciej je z niego usuwać;
- wykorzystywać okazje do refaktoryzacji oraz rozwijania kodu i robić to w sposób bezpieczny;
- korzystać z metod programowania dopasowanych do projektu;
- szybko i efektywnie debugować;
- wcześnie i we właściwy sposób rozwiązywać najważniejsze problemy z konstrukcją oprogramowania;
- dbać o jakość kodu od pierwszego do ostatniego dnia projektu.
Posiądź kluczowe umiejętności tworzenia najwyższej jakości oprogramowania!
Steve McConnell jest jednym z najbardziej szanowanych ekspertów w świecie informatyki. Jest głównym programistą w firmie Construx Software oraz znanym autorem bestsellerowych książek, m.in. Kod doskonały i Rapid Development — obie zostały uhonorowane nagrodą Jolt magazynu „Software Development”, przyznawaną co roku najlepszej książce poświęconej procesowi wytwarzania oprogramowania. Brał udział w projektach realizowanych dla takich firm, jak Microsoft czy Boeing, a w 1998 roku czytelnicy magazynu „Software Development” uznali go obok Billa Gatesa i Linusa Torvaldsa za jedną z trzech najbardziej wpływowych osób w branży oprogramowania.
Osoby które kupowały "Kod doskonały. Jak tworzyć oprogramowanie pozbawione błędów. Wydanie II", wybierały także:
- F# 4.0 dla zaawansowanych. Wydanie IV 96,45 zł, (29,90 zł -69%)
- Systemy reaktywne. Wzorce projektowe i ich stosowanie 65,31 zł, (20,90 zł -68%)
- Scratch. Komiksowa przygoda z programowaniem 36,06 zł, (11,90 zł -67%)
- GameMaker. Kurs video. Kompleksowy przewodnik tworzenia gier platformowych 154,58 zł, (55,65 zł -64%)
- Dost 89,00 zł, (35,60 zł -60%)
Spis treści
Kod doskonały. Jak tworzyć oprogramowanie pozbawione błędów. Wydanie II -- spis treści
Wstęp (15)
Podziękowania (23)
Listy kontrolne (25)
Tabele (27)
Rysunki (29)
CZĘŚĆ I. PROCES BUDOWY OPROGRAMOWANIA (35)
1. Budowa oprogramowania (37)
- 1.1. Czym jest budowa oprogramowania (37)
- 1.2. Znaczenie procesu budowy oprogramowania (40)
- 1.3. Jak korzystać z tej książki (41)
2. Metafory procesu programowania (43)
- 2.1. Znaczenie metafor (43)
- 2.2. Jak korzystać z metafor w programowaniu (46)
- 2.3. Popularne metafory programowania (47)
3. Przed programowaniem - przygotowania (57)
- 3.1. Przygotowania i ich znaczenie (58)
- 3.2. Określanie rodzaju budowanego oprogramowania (65)
- 3.3. Definicja problemu (70)
- 3.4. Określenie wymagań (72)
- 3.5. Architektura (77)
- 3.6. Ilość czasu poświęcanego na przygotowania (89)
4. Kluczowe decyzje konstrukcyjne (95)
- 4.1. Wybór języka programowania (95)
- 4.2. Konwencje programowania (100)
- 4.3. Twoje położenie na fali technologii (101)
- 4.4. Wybór podstawowych praktyk programowania (103)
CZĘŚĆ II. PISANIE DOBREGO KODU (107)
5. Projektowanie (109)
- 5.1. Podstawowe problemy projektowania (110)
- 5.2. Podstawowe pojęcia projektowania (113)
- 5.3. Heurystyki - narzędzia projektanta (122)
- 5.4. Techniki projektowania (146)
- 5.5. Uwagi o popularnych metodykach pracy (155)
6. Klasy z klasą (161)
- 6.1. Abstrakcyjne typy danych (162)
- 6.2. Dobry interfejs klasy (169)
- 6.3. Problemy projektowania i implementacji (179)
- 6.4. Przesłanki dla utworzenia klasy (188)
- 6.5. Specyfika języka (192)
- 6.6. Pakiety klas (192)
7. Procedury wysokiej jakości (197)
- 7.1. Przesłanki utworzenia procedury (200)
- 7.2. Projektowanie na poziomie procedur (204)
- 7.3. Dobra nazwa procedury (207)
- 7.4. Jak długa może być procedura? (209)
- 7.5. Jak używać parametrów procedur (211)
- 7.6. Używanie funkcji (217)
- 7.7. Makra i procedury inline (218)
8. Programowanie defensywne (223)
- 8.1. Zabezpieczanie programu przed niewłaściwymi danymi wejściowymi (224)
- 8.2. Asercje (225)
- 8.3. Mechanizmy obsługi błędów (230)
- 8.4. Wyjątki (234)
- 8.5. Ograniczanie zasięgu szkód powodowanych przez błędy (239)
- 8.6. Kod wspomagający debugowanie (241)
- 8.7. Ilość kodu defensywnego w wersji finalnej (245)
- 8.8. Defensywne podejście do programowania defensywnego (246)
9. Proces Programowania w Pseudokodzie (251)
- 9.1. Budowanie klas i procedur krok po kroku (251)
- 9.2. Pseudokod dla zaawansowanych (253)
- 9.3. Budowanie procedur metodą PPP (256)
- 9.4. Alternatywy dla pseudokodu (269)
CZĘŚĆ III. ZMIENNE (273)
10. Zmienne w programie (275)
- 10.1. Podstawowa wiedza o danych (276)
- 10.2. Deklarowanie zmiennych (277)
- 10.3. Inicjalizowanie zmiennych (278)
- 10.4. Zakres (282)
- 10.5. Trwałość (289)
- 10.6. Czas wiązania (290)
- 10.7. Związek między typami danych i strukturami sterowania (292)
- 10.8. Jedno przeznaczenie każdej zmiennej (293)
11. Potęga nazwy zmiennej (297)
- 11.1. Wybieranie dobrej nazwy (297)
- 11.2. Nazwy a rodzaje danych (303)
- 11.3. Potęga konwencji nazw (308)
- 11.4. Nieformalne konwencje nazw (310)
- 11.5. Standardowe prefiksy (317)
- 11.6. Nazwy krótkie a czytelne (319)
- 11.7. Nazwy, których należy unikać (322)
12. Podstawowe typy danych (327)
- 12.1. Liczby (327)
- 12.2. Liczby całkowite (329)
- 12.3. Liczby zmiennoprzecinkowe (331)
- 12.4. Znaki i ciągi znakowe (333)
- 12.5. Zmienne logiczne (336)
- 12.6. Typy wyliczeniowe (338)
- 12.7. Stałe nazwane (343)
- 12.8. Tablice (345)
- 12.9. Tworzenie własnych typów (aliasy) (346)
13. Inne typy danych (355)
- 13.1. Struktury (355)
- 13.2. Wskaźniki (359)
- 13.3. Dane globalne (371)
CZĘŚĆ IV. INSTRUKCJE (383)
14. Struktura kodu liniowego (385)
- 14.1. Instrukcje, które wymagają określonej kolejności (385)
- 14.2. Instrukcje, których kolejność nie ma znaczenia (388)
15. Instrukcje warunkowe (393)
- 15.1. Instrukcje if (393)
- 15.2. Instrukcje case (398)
16. Pętle (405)
- 16.1. Wybieranie rodzaju pętli (405)
- 16.2. Sterowanie pętlą (410)
- 16.3. Łatwe tworzenie pętli - od wewnątrz (422)
- 16.4. Pętle i tablice (424)
17. Nietypowe struktury sterowania (427)
- 17.1. Wiele wyjść z procedury (427)
- 17.2. Rekurencja (429)
- 17.3. Instrukcja goto (434)
- 17.4. Nietypowe struktury sterowania z perspektywy (444)
18. Metody oparte na tabelach (449)
- 18.1. Metody oparte na tabelach - wprowadzenie (449)
- 18.2. Tabele o dostępie bezpośrednim (451)
- 18.3. Tabele o dostępie indeksowym (462)
- 18.4. Tabele o dostępie schodkowym (464)
- 18.5. Inne metody wyszukiwania w tabelach (467)
19. Ogólne problemy sterowania (469)
- 19.1. Wyrażenia logiczne (469)
- 19.2. Instrukcje złożone (bloki) (480)
- 19.3. Instrukcje puste (481)
- 19.4. Praca z głębokimi zagnieżdżeniami (482)
- 19.5. Programowanie strukturalne (490)
- 19.6. Struktury sterujące i złożoność (493)
CZĘŚĆ V. SPRAWNA PRACA Z KODEM (497)
20. Jakość oprogramowania (499)
- 20.1. Składowe jakości (499)
- 20.2. Metody podwyższania jakości (502)
- 20.3. Skuteczność metod podwyższania jakości (505)
- 20.4. Kiedy przeprowadzać kontrolę jakości (509)
- 20.5. Ogólna Zasada Jakości Oprogramowania (509)
21. Programowanie zespołowe (513)
- 21.1. Przegląd metod programowania zespołowego (514)
- 21.2. Programowanie w parach (517)
- 21.3. Formalne inspekcje (519)
- 21.4. Inne metody programowania zespołowego (526)
22. Testowanie (533)
- 22.1. Rola testów programisty (534)
- 22.2. Zalecane podejście do testów programisty (537)
- 22.3. Praktyczne techniki testowania (539)
- 22.4. Typowe błędy (550)
- 22.5. Narzędzia wspomagające testowanie (556)
- 22.6. Usprawnianie testów (561)
- 22.7. Gromadzenie informacji o testach (563)
23. Debugowanie (569)
- 23.1. Wprowadzenie (569)
- 23.2. Wyszukiwanie defektu (574)
- 23.3. Usuwanie defektu (585)
- 23.4. Debugowanie a psychologia (588)
- 23.5. Narzędzia debugowania - oczywiste i mniej oczywiste (591)
24. Refaktoryzacja (597)
- 24.1. Ewolucja oprogramowania i jej odmiany (598)
- 24.2. Refaktoryzacje - wprowadzenie (599)
- 24.3. Wybrane refaktoryzacje (605)
- 24.4. Bezpieczne przekształcanie kodu (613)
- 24.5. Strategie refaktoryzacji (615)
25. Strategie optymalizacji kodu (621)
- 25.1. Wydajność kodu (622)
- 25.2. Optymalizowanie kodu (625)
- 25.3. Rodzaje otyłości i lenistwa (632)
- 25.4. Pomiary (637)
- 25.5. Iterowanie (639)
- 25.6. Strategie optymalizacji kodu - podsumowanie (640)
26. Metody optymalizacji kodu (645)
- 26.1. Struktury logiczne (646)
- 26.2. Pętle (651)
- 26.3. Przekształcenia danych (660)
- 26.4. Wyrażenia (665)
- 26.5. Procedury (674)
- 26.6. Reimplementacja w języku niskiego poziomu (675)
- 26.7. Im bardziej świat się zmienia, tym więcej zostaje bez zmian (677)
CZĘŚĆ VI. ŚRODOWISKO PROGRAMOWANIA (681)
27. Jak rozmiar programu wpływa na jego budowę (683)
- 27.1. Wielkość projektu a komunikacja (684)
- 27.2. Skala rozmiarów projektów (684)
- 27.3. Wpływ wielkości projektu na liczbę błędów (685)
- 27.4. Wpływ wielkości projektu na efektywność pracy (687)
- 27.5. Wpływ wielkości projektu na wykonywaną pracę (687)
28. Zarządzanie w programowaniu (695)
- 28.1. Zachęcanie do budowy dobrego kodu (696)
- 28.2. Zarządzanie konfiguracją (698)
- 28.3. Budowanie harmonogramu (705)
- 28.4. Pomiary (712)
- 28.5. Ludzkie traktowanie programistów (715)
- 28.6. Współpraca z przełożonymi (721)
29. Integracja (725)
- 29.1. Znaczenie metod integracji (725)
- 29.2. Częstość integracji - końcowa czy przyrostowa? (727)
- 29.3. Przyrostowe strategie integracji (730)
- 29.4. Codzienna kompilacja i test dymowy (738)
30. Narzędzia programowania (747)
- 30.1. Narzędzia do projektowania (748)
- 30.2. Narzędzia do pracy z kodem źródłowym (748)
- 30.3. Narzędzia do pracy z kodem wykonywalnym (754)
- 30.4. Środowiska narzędzi programowania (758)
- 30.5. Budowanie własnych narzędzi (759)
- 30.6. Narzędzia przyszłości (761)
CZĘŚĆ VII. RZEMIOSŁO PROGRAMISTY (765)
31. Układ i styl (767)
- 31.1. Wprowadzenie (768)
- 31.2. Techniki formatowania (774)
- 31.3. Style formatowania (776)
- 31.4. Formatowanie struktur sterujących (782)
- 31.5. Formatowanie instrukcji (789)
- 31.6. Formatowanie komentarzy (800)
- 31.7. Formatowanie procedur (802)
- 31.8. Formatowanie klas (804)
32. Kod, który opisuje się sam (813)
- 32.1. Zewnętrzna dokumentacja programu (813)
- 32.2. Styl programowania jako dokumentacja (814)
- 32.3. Komentować czy nie komentować (817)
- 32.4. Zasady pisania dobrych komentarzy (821)
- 32.5. Metody pisania komentarzy (828)
- 32.6. Normy IEEE (849)
33. Cechy charakteru (855)
- 33.1. Czy osobowość jest bez znaczenia? (856)
- 33.2. Inteligencja i skromność (857)
- 33.3. Ciekawość (858)
- 33.4. Uczciwość intelektualna (862)
- 33.5. Komunikacja i współpraca (865)
- 33.6. Kreatywność i dyscyplina (865)
- 33.7. Lenistwo (866)
- 33.8. Cechy, które znaczą mniej, niż myślisz (867)
- 33.9. Nawyki (869)
34. Powracające wątki - przegląd (873)
- 34.1. Walka ze złożonością (873)
- 34.2. Wybierz swój proces (875)
- 34.3. Pisz programy dla ludzi, nie tylko dla komputerów (877)
- 34.4. Programuj do języka, a nie w nim (879)
- 34.5. Konwencje jako pomoc w koncentracji uwagi (880)
- 34.6. Programowanie w kategoriach dziedziny problemu (881)
- 34.7. Uwaga, spadające odłamki! (884)
- 34.8. Iteruj, iteruj i jeszcze raz iteruj (886)
- 34.9. Nie będziesz łączył religii z programowaniem (887)
35. Gdzie znaleźć więcej informacji (891)
- 35.1. Programowanie (892)
- 35.2. Szersze spojrzenie na budowę oprogramowania (893)
- 35.3. Periodyki (895)
- 35.4. Plan czytelniczy programisty (896)
- 35.5. Stowarzyszenia zawodowe (898)
Bibliografia (899)
Skorowidz (918)