reklama - zainteresowany?

Kalejdoskop fotografii. Między techniką a sztuką - Helion

Kalejdoskop fotografii. Między techniką a sztuką
Autor: Leszek J. Pękalski
ISBN: 978-83-246-3314-2
stron: 360, Format: 230x230, okładka: miękka
Data wydania: 2012-09-24
Księgarnia: Helion

Cena książki: 79,00 zł

Dodaj do koszyka Kalejdoskop fotografii. Między techniką a sztuką

Tagi: ÅšwiÄ…teczne prezenty! | Techniki fotografowania

Chcesz osiągnąć fotograficzne mistrzostwo?
Bez tej książki może Ci się nie udać!

  • Poznaj czynniki majÄ…ce wpÅ‚yw na technicznÄ… jakość zdjęć
  • Naucz siÄ™ wykorzystywać w swoim warsztacie różne Å›rodki wyrazu
  • PoÅ‚Ä…cz talent z wiedzÄ… i doÅ›wiadczeniem, aby uzyskać najlepsze wyniki

Duża dostÄ™pność zaawansowanego sprzÄ™tu fotograficznego i coraz wiÄ™ksza Å‚atwość wykonywania technicznie poprawnych zdjęć tworzÄ… iluzjÄ™, że dosÅ‚ownie każdy, kto dysponuje odpowiednimi Å›rodkami finansowymi i ma trochÄ™ wprawy, może stać siÄ™ prawdziwym mistrzem fotografii. Jednak wcale tak nie jest - tysiÄ…ce nudnych, niemal identycznych zdjęć zalegajÄ… na twardych dyskach i w albumach posiadaczy mniej lub bardziej wyszukanych aparatów cyfrowych. Jak zatem osiÄ…gnąć naprawdÄ™ dobre rezultaty? Jak wspiąć siÄ™ na wyżyny? Jak sprawić, aby nasze zdjÄ™cia byÅ‚y nie tylko dobre, lecz wyróżniaÅ‚y siÄ™ na tle innych, a nawet zasÅ‚ugiwaÅ‚y na miano artystycznych?

Na te i wiele innych pytaÅ„ odpowiada książka "Kalejdoskop fotografii. MiÄ™dzy technikÄ… a sztukÄ…" . Jej autor, znany fotografik i doÅ›wiadczony pedagog, postawiÅ‚ sobie za cel gruntownÄ… i rzetelnÄ… prezentacjÄ™ wielu zagadnieÅ„ zwiÄ…zanych z warsztatem i technikami wykorzystywanymi w fotografii. Czytelnik znajdzie tu dokÅ‚adny opis zjawisk fizycznych, na których opiera siÄ™ fotografia, a także omówienie zasad dziaÅ‚ania wspóÅ‚czesnych aparatów i innego sprzÄ™tu fotograficznego. PodrÄ™cznik zawiera ponadto informacje i porady, jak kontrolować parametry zdjęć i wÅ‚aÅ›ciwie wykorzystywać oÅ›wietlenie, a także jakie Å›rodki wyrazu warto stosować dla otrzymania zamierzonego efektu. Autor nie koncentruje siÄ™ jednak wyÅ‚Ä…cznie na zagadnieniach technicznych - dużo uwagi poÅ›wiÄ™ca kwestiom dotyczÄ…cym estetyki i artystycznej strony zdjęć.

  • Budowa i elementy skÅ‚adowe aparatu fotograficznego
  • Dodatkowe wyposażenie i jego zastosowanie
  • Zjawiska fizyczne leżące u podstaw fotografii
  • Czynniki wpÅ‚ywajÄ…ce na jakość, formÄ™ i atrakcyjność obrazu
  • Sposoby wykorzystania Å›wiatÅ‚a naturalnego i sztucznego
  • Obszerne informacje na temat techniki fotografii barwnej i czarno-biaÅ‚ej, tradycyjnej i cyfrowej
  • Perspektywa, kompozycja, gÅ‚Ä™bia ostroÅ›ci i inne czynniki ksztaÅ‚towania obrazu
  • Omówienie wielu zjawisk i faktów z dziedziny fotografii, jakich próżno szukać w innych książkach
  • Historia rozwoju technologii fotograficznej

Dowiedz się, jak najlepiej wykorzystywać dostępne techniki, aby fotografować naprawdę świadomie.


Leszek Jerzy PÄ™kalski - z wyksztaÅ‚cenia fizyk teoretyk. Do 1979 roku byÅ‚ pracownikiem naukowo-dydaktycznym na Uniwersytecie GdaÅ„skim. Po odejÅ›ciu z uczelni zawodowo zajÄ…Å‚ siÄ™ fotografowaniem. W 1978 roku przyjÄ™ty do ZPAF. W swoim dorobku artystycznym ma wystawy indywidualne oraz ponad dwieÅ›cie wystaw zbiorowych w kraju i za granicÄ…. Jest też laureatem nagród i wyróżnieÅ„ oraz autorem licznych publikacji prasowych i książkowych. Przez wiele lat wykÅ‚adaÅ‚ w gdaÅ„skiej ASP oraz w kilku prywatnych szkoÅ‚ach fotografii w TrójmieÅ›cie. Rzeczoznawca MKiDN ds. fotografii artystycznej.


 

 



Dodaj do koszyka Kalejdoskop fotografii. Między techniką a sztuką

 

Osoby które kupowały "Kalejdoskop fotografii. Między techniką a sztuką", wybierały także:

  • TysiÄ…c szklanek herbaty. Spotkania na Jedwabnym Szlaku
  • Zakamarki marki. Rzeczy, o których mogÅ‚eÅ› nie wiedzieć, zapomnieć lub pominąć podczas budowania swojej marki
  • Rewolucja social media
  • TysiÄ…c szklanek herbaty. Spotkania na Jedwabnym Szlaku
  • Może (morze) wróci

Dodaj do koszyka Kalejdoskop fotografii. Między techniką a sztuką

Spis treści

Kalejdoskop fotografii. Między techniką a sztuką -- spis treści

I. Wstęp (6)

Podziękowania (8)

II. Aparat fotograficzny - Twoje narzędzie pracy (9)

  • 1. Typy aparatów - od telefonu komórkowego do kamery wielkoformatowej (9)
  • 2. Podstawy obsÅ‚ugi aparatu (16)
  • 3. Jak obchodzić siÄ™, a jak nie obchodzić ze sprzÄ™tem (17)
  • 4. Jak prawidÅ‚owo trzymać aparat (19)
  • 5. ZdjÄ™cia poruszone - zmora fotografa; najdÅ‚uższy bezpieczny czas ekspozycji z rÄ™ki - jak go jeszcze wydÅ‚użyć (20)
  • 6. JeÅ›li nie statyw, to co? (21)

III. Sprzęt fotograficzny (23)

  • 1. Obiektywy (23)
  • 2. OsÅ‚ona przeciwsÅ‚oneczna (23)
  • 3. Filtry (24)
  • 4. ÅšwiatÅ‚omierze (32)
  • 5. PierÅ›cienie poÅ›rednie i osprzÄ™t do zdjęć z bliska (32)
  • 6. Telekonwerter (33)
  • 7. Statyw i monopod (34)
  • 8. Wężyki spustowe (35)
  • 9. Lampy bÅ‚yskowe i fotowyzwalacze (36)

IV. Podstawowe elementy kontroli obrazu (37)

  • 1. Migawka (37)
  • 2. PrzysÅ‚ona (42)

V. Elementy optyki fotograficznej - zarys (49)

  • 1. Natura Å›wiatÅ‚a (49)
  • 2. Optyka falowa (49)
  • 3. Optyka geometryczna (53)
  • 4. Wady odwzorowania optycznego (56)
  • 5. Obiektywy specjalne: tilt & shift, lustrzany, konstrukcje retrofokalne (68)
  • 6. Zoomy (73)
  • 7. Ogniskowa a perspektywa (74)
  • 8. Ostre-nieostre (80)
  • 9. GÅ‚Ä™bia ostroÅ›ci, bokeh (81)
  • 10. Hiperfokalna (82)

VI. Pomiar światła i ekspozycja (85)

  • 1. Pomiar przez obiektyw (85)
  • 2. ÅšwiatÅ‚omierz rÄ™czny (87)
  • 3. Do czego sÅ‚uży Å›wiatÅ‚omierz punktowy i jak siÄ™ nim posÅ‚ugiwać (90)
  • 4. Elementy systemu strefowego (91)
  • 5. GÅ‚ówny wróg fotografa - nadmierny kontrast. Metody redukcji kontrastu (97)
  • 6. Jak naÅ›wietlać bez Å›wiatÅ‚omierza (reguÅ‚a t = 1/ISO) (104)
  • 7. Resumé (104)

VII. Rozumieć światło: oświetlenie (105)

  • 1. ÅšwiatÅ‚o zastane (105)
  • 2. ÅšwiatÅ‚o sztuczne (123)
  • 3. ÅšwiatÅ‚o mieszane (124)

VIII. Fotografia barwna - podstawy (135)

  • 1. Mechanizm widzenia barwnego (135)
  • 2. Kaprysy koloru: co to znaczy, że przedmiot jest kolorowy. Jakość oÅ›wietlenia. metameryzm (137)
  • 3. Trzy kolory to wszystkie kolory! Maxwella skrzynka kolorów. Mieszanie Å›wiateÅ‚ (139)
  • 4. Dodawanie i odejmowanie Å›wiateÅ‚ - arytmetyka barw. Metoda addytywna i subtraktywna (140)
  • 5. Klasyfikacja i przestrzenie barw (144)
  • 6. Tradycyjna fotografia barwna. WywoÅ‚ywanie barwotwórcze (146)
  • 7. Negatyw i "odwrotka" (148)
  • 8. Temperatura barwy (150)

IX. Fotografia czarno-biała (155)

  • Negatyw (155)
  • Pozytyw (174)

X. Język fotografii - środki wyrazu i zasady kompozycji (191)

  • WstÄ™p (191)
  • Estetyka i etyka (191)
  • 1. Perspektywa (194)
  • 2. GÅ‚Ä™bia ostroÅ›ci - wróg i przyjaciel (196)
  • 3. Faktury (197)
  • 4. Rysunek ostry czy miÄ™kki (198)
  • 5. ZdjÄ™cie "ostre" czy tylko kontrastowe? SzczegóÅ‚y tonalne kontra ich brak (199)
  • 6. Filtry: Jakie i kiedy? (209)
  • 7. Ziarno/szum (210)
  • 8. Poruszenie (211)
  • 9. Kolor (212)
  • 10. Kadrowanie (221)
  • 11. Podstawy kompozycji (225)
  • 12. Przetworzenia (235)
  • 13. ZakoÅ„czenie (236)

XI. Rewolucja: fotografia cyfrowa (237)

  • 1. Krótki rys historyczny (237)
  • 2. Wady i zalety (237)
  • 3. Czujniki obrazowe - matryce (245)
  • 4. Ile megapikseli? (248)
  • 5. Na koniec jeszcze kilka uwag praktycznych (250)

XII. Fotografia hybrydowa - skanery i skanowanie (251)

XIII. Historia rozwoju technologii fotograficznych (255)

  • Kalendarz ważniejszych wydarzeÅ„ (255)
  • 1. Heliogram Niépce'a (257)
  • 2. Dagerotypia (258)
  • 3. Talbotypia (260)
  • 4. Papier solny (261)
  • 5. Hyppolyte Bayard i jego metoda (262)
  • 6. Papier albuminowy i kolodionowy (263)
  • 7. Negatyw z papieru woskowanego (264)
  • 8. Mokra klisza kolodionowa i ambrotypia (264)
  • 9. Sucha emulsja (266)
  • 10. BÅ‚ona zwojowa (267)
  • 11. Papiery dzienne i gazowe (267)
  • 12. BÅ‚ona maÅ‚oobrazkowa - Leica (267)
  • 13. PoczÄ…tki fotografii barwnej: Young-Helmholtz, Maxwell, Ducos du Hauron (267)
  • 14. Autochrome (268)
  • 15. WywoÅ‚ywanie barwotwórcze (270)
  • 16. Kodachrome (270)
  • 17. Metoda Kodaka a metoda Agfy (272)
  • 18. Negatyw maskowany (272)
  • 19. Cibachrome (273)
  • 20. Technologia T-grain (274)
  • 21. Komponenty DIR i DIAR (275)
  • 22. Emulsja czterowarstwowa (276)
  • 23. MateriaÅ‚y natychmiastowe (276)
  • 24. Fotografia cyfrowa - poczÄ…tki (278)

XIV. SÅ‚owniczek (279)

XV. Aneks (285)

  • A1. Ekspozycja. EV i zjawisko Schwarzschilda (285)
    • A1.1. EV (285)
    • A1.2. Zjawisko Schwarzschilda (Reciprocity Failure) (287)
  • A2. Prawa optyki i co z nich wynika dla fotografii (288)
    • A2.1. Przybliżenie optyki geometrycznej (288)
    • A2.2. Prawo odbicia (288)
    • A2.3. ZaÅ‚amanie Å›wiatÅ‚a - prawo Snelliusa; kÄ…t graniczny, caÅ‚kowite odbicie (289)
    • A2.4. ReguÅ‚a Fermata - czy Å›wiatÅ‚o ma duszÄ™? (291)
    • A2.5. Dziwne przypadki obrazu w soczewce wypukÅ‚ej (292)
    • A2.6. WspóÅ‚czynnik makro (297)
    • A2.7. GÅ‚Ä™bia ostroÅ›ci, odlegÅ‚ość hiperfokalna (298)
    • A2.8. Zjawiska falowe: dyfrakcja i interferencja Å›wiatÅ‚a (299)
    • A2.9. Kamera otworkowa (302)
  • A3. ÅšwiatÅ‚o spolaryzowane, filtr polaryzacyjny (305)
    • A3.1. Polaryzacja Å›wiatÅ‚a (307)
  • A4. Procedura testowania obiektywu (319)
  • A5. Dlaczego w lustrzankach cyfrowych nadal stosuje siÄ™ migawkÄ™ mechanicznÄ… (323)
  • A6. Kamera wielkoformatowa. Ruchy kamery (324)
  • A7. ReguÅ‚a Scheimpfluga (329)
    • Dowód (329)
  • A8. Fotografia srebrowa, uzupeÅ‚nienia - obraz utajony, proces obróbki, skÅ‚adniki wywoÅ‚ywacza (331)
    • A8.1. Obraz utajony, proces wywoÅ‚ywania (331)
    • A8.2. Utrwalacz (333)
    • A8.3. SkÅ‚ad wywoÅ‚ywacza (334)
    • A8.4. WywoÅ‚ywanie bezbromkowe (337)
  • A9. Fotografia srebrowa - specjalne rodzaje wywoÅ‚ywania (338)
    • A9.1. WywoÅ‚ywanie przewlekÅ‚e (338)
    • A9.2. WywoÅ‚ywanie dwukÄ…pielowe (dwustopniowe) (339)
  • A10. ParÄ™ receptur (341)
    • WywoÅ‚ywacze negatywowe (341)
    • WywoÅ‚ywacze pozytywowe (do papierów) - ID-62, D-72, D-163 (344)
    • Przerywacz (344)
    • Utrwalacz (345)
    • Sepiowanie (tonowanie siarkÄ…) (345)
  • A11. Dlaczego emulsja niskoczuÅ‚a jest bardziej kontrastowa niż wysokoczuÅ‚a (346)
  • A12. Negatyw maskowany (348)
  • A13. Jednostki fotometryczne. FormuÅ‚a Adamsa (351)
    • A13.1. Prawo Lamberta (351)
    • A13.2. Jednostki fotometryczne (352)
    • A13.3. Reflektancje, luminancje (353)
    • A13.4. FormuÅ‚a Adamsa (353)
  • A14. Krótka historia Å›wiatÅ‚omierza (355)
  • A15. Szara kartka: dlaczego akurat 18%? (357)
  • A16. GÄ™stość optyczna (358)
  • A17. MiÄ™dzy naukÄ… a sztukÄ…:zÅ‚oty podziaÅ‚ i liczby Fibonacciego (359)
    • A17.1. ZÅ‚oty podziaÅ‚ odcinka (359)
    • A17.2. Liczby Fibonacciego (359)
    • A17.3. PrzykÅ‚ad konstrukcji zÅ‚otego podziaÅ‚u (360)

Dodaj do koszyka Kalejdoskop fotografii. Między techniką a sztuką

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.