JavaScript - Helion
Tytuł oryginału: Teach Yourself JavaScript 1.1 in 21 Days, 2nd ed.
Tłumaczenie: Piotr Rajca
ISBN: 83-86718-82-X
stron: 600, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2011-09-14
Księgarnia: Helion
Cena książki: 58,50 zł
- Naucz się tworzyć interaktywne strony WWW za pomocą JavaScript
- Odkryj, w jaki sposób używać JavaScript w Netscape Nawigatorze i Microsoft Internet Explorerze
- Poznaj zaawansowane funkcje JavaScript
- Dowiedz się, jak za pomocą JavaScript można projektować i tworzyć interaktywne formularze, kalkulatory i gry
- Odkryj zdarzenia - czym są oraz jak ich używać
- Dowiedz się jak używać cookies do przechowywania informacji
Do momentu zakończenia lektury tej książki będziesz dysponował wiedzą i umiejętnościami pozwalającymi na używanie tego języka do tworzenia efektownych skryptów sprawdzających poprawność danych, wyszukujących informacje. Bez trudu utworzysz kalkulator czy też grę. Zapoznasz się także z najbardziej zaawansowanymi możliwościami programów Netscape Navigator oraz Netscape Navigator Gold, dotyczącymi tworzenia i wykorzystywania JavaScript.
Dołączona dyskietka zawiera kody źródłowe wszystkich przykładów znajdujących się w książce.
Arman Danesh jest specjalistą do spraw WWW, twórcą stron WWW oraz autorem artykułów publikowanych głównie w South China Morning Post. Jego artykuły dotyczące Internetu ukazują się także w Dataphile.
Osoby które kupowały "JavaScript", wybierały także:
- D3.js w akcji 67,42 zł, (20,90 zł -69%)
- Tablice informatyczne. Node.js 16,86 zł, (5,90 zł -65%)
- React i GatsbyJS. Kurs video. Nowoczesne strony internetowe w oparciu o headless CMS i GraphQL 148,98 zł, (59,59 zł -60%)
- TypeScript i React. Kurs video. Tworzenie nowoczesnych komponent 129,00 zł, (51,60 zł -60%)
- Vue.js w praktyce. Kurs video. Poznaj narz 148,98 zł, (59,59 zł -60%)
Spis treści
JavaScript -- spis treści
Podziękowania
O Autorze
Powiedz nam co myślisz o książce!
Wprowadzenie
- Cele niniejszej książki
- Kto powinien przeczytać tę książkę?
- Projektanci oraz twórcy stron WWW
- Inni
- Przed rozpoczęciem
- Narzędzia edycyjne
- Konwencje użyte w książce
Rozdział 1. Co to jest język JavaScript i jak go sklasyfikować?
- Netscape Navigator jest czymś więcej niż tylko przeglądarką
- Ramki
- Technologia
- Wprowadzenie interaktywności przy pomocy Javy i JavaScriptu
- Miejsce JavaScriptu w Netscape Navigatorze
- Programy JavaScript tworzone są na stronach WWW
- JavaScript daje programistom możliwość dostępu do właściwości przeglądarki
- Java i JavaScript: podobieństwa i różnice
- Java - złożony, obiektowo zorientowany język programowania
- JavaScript - prosty, obiektowo zorientowany język poleceń
- Aktualny stan języka JavaScript
- Język ulega ciągłemu rozwojowi
- Język promowany przez firmę Sun
- Popierany przez wiele firm
- Potencjalne możliwości użycia w różnych produktach
- Stan obecny JavaScriptu: skrypty dla Netscape Navigatora
- Co to jest JavaScript?
- JavaScript jest językiem tworzenia skryptów
- Stworzony dla prostych, niewielkich programów
- Wykonuje powtarzające się czynności
- Zaprojektowany do obsługi zdarzeń wywoływanych przez użytkownika
- Łatwość modyfikowania i testowania
- Narzędzie integrowania apletów
- JavaScript jest językiem zorientowanym obiektowo
- Obiektowy model JavaScriptu
- Porównanie z językami proceduralnymi
- Praca z obiektami w JavaScripcie
- Obiekty wbudowane
- Rozszerzanie JavaScriptu: tworzenie własnych obiektów
- Zalety JavaScriptu
- Krótki czas tworzenia programów
- Łatwość nauki
- Niezależny od systemu
- Niewielkie narzuty
- Słabe strony JavaScriptu
- Ograniczona ilość wbudowanych funkcji
- Brak możliwości ukrywania kodu
- Brak narzędzi do tworzenia i testowania programów
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
Rozdział 2. Twój pierwszy skrypt
- Umieszczanie skryptów JavaScript w plikach HTML
- Etykieta SCRIPT
- Umieszczanie skryptów JavaScriptu w plikach HTML
- Ukrywanie skryptów przed innymi przeglądarkami
- Problemy z używaniem etykiety SCRIPT
- Gdzie umieszczać kod JavaScriptu
- Umieszczanie programów JavaScript w osobnych plikach
- Podstawowa składnia poleceń
- Bloki instrukcji
- Wyświetlanie tekstu
- Wyświetlanie tekstu w oknie przeglądarki
- Wychodzenie poza okno przeglądarki
- Praca z oknami dialogowymi
- Interakcja z użytkownikiem
- Podsumowanie
- Ćwiczenia
- Przegląd poleceń oraz wiadomości dodatkowych
- Odpowiedzi
Rozdział 3. Operowanie na danych i informacjach
- Typy danych w JavaScripcie
- Literały
- Liczby
- Łańcuchy znaków
- Wartości logiczne
- Wartość null
- NaN
- Konwersje typów
- Tworzenie zmiennych
- Deklarowanie zmiennych
- Poprawne nazwy zmiennych
- Używanie zmiennych w skrypcie
- Operacje na zmiennych - wyrażenia
- Wyrażenia przypisania
- Inne operatory
- Hierarchia operatorów
- Testowanie odpowiedzi użytkownika
- Stosowanie porównań: konstrukcja if-else
- Używanie instrukcji if do powtórzeń
- Podsumowanie
- Ćwiczenia
- Przegląd poleceń oraz wiadomości dodatkowych
- Odpowiedzi
Rozdział 4. Funkcje i obiekty - części składowe programów
- Czym są funkcje
- Używanie funkcji
- Definiowanie funkcji
- Przekazywanie argumentów
- Zakres zmiennych
- Zwracanie wyników
- Umieszczanie funkcji w nagłówku pliku HTML
- Operator typeof
- Używanie funkcji
- Funkcje rekurencyjne
- Tworzenie obiektów w JavaScripcie
- Definiowanie właściwości obiektów
- Obiekty jako właściwości innych obiektów
- Dodawanie metod do obiektów
- Dynamiczne modyfikowanie struktury obiektów
- Definiowanie Twoich własnych obiektów
- Właściwości jako indeksy
- Tablice
- Funkcje jako obiekty
- Podsumowanie
- Ćwiczenia
- Przegląd poleceń oraz wiadomości dodatkowych
- Odpowiedzi
Przykład z WWW - Kalendarz Dave'a Eisenberga
Rozdział 5. Zdarzenia w JavaScripcie
- Czym są zdarzenia?
- Czym są procedury obsługi zdarzeń?
- Słowo kluczowe this
- Jakich procedur obsługi zdarzeń można używać?
- Emulowanie zdarzeń
- Sposób użycia procedur obsługi zdarzeń onLoad oraz onUnload
- Wędrówka po stronach WWW za pomocą metody window.open()
- Zmienianie procedur obsługi zdarzeń
- Zdarzenie i formularze
- Podstawowe zdarzenia generowane w formularzach
- Pozostałe zdarzenia generowane w formularzach
- Używanie procedur obsługi zdarzeń w etykietach pól formularzy
- Interaktywny kalkulator
- Podsumowanie
- Ćwiczenia
- Przegląd poleceń oraz wiadomości dodatkowych
- Pytania i odpowiedzi
- Odpowiedzi
Rozdział 6. Tworzenie interaktywnych formularzy
- Obiekt form
- Właściwości obiektu form
- Metody obiektu form
- Procedury obsługi zdarzeń dostępne w obiekcie form
- Praca z elementami formularzy
- Właściwość type
- Przycisk - element button
- Pole wyboru - element checkbox
- Transfer plików - element FileUpload
- Pole ukryte - element hidden
- Pole hasło - element password
- Pole typu radio - element radio
- Element reset
- Element select
- Modyfikowanie list
- Element submit
- Pole tekstowe - element text
- Element textarea
- Tworzenie kalkulatora przy użyciu tablic
- Tablica elements[ ]
- Tworzenie tablicy wielokrotności
- Tablica forms[ ]
- Pobieranie informacji za pomocą pól tekstowych
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Ćwiczenia
- Przegląd poleceń oraz wiadomości dodatkowych
- Odpowiedzi
Przykład z WWW - Kalkulator doskonałej wagi Ashley'a Cheng'a
Rozdział 7. Pętle
- Pętle - pojęcia podstawowe
- Pętle for oraz for ... in
- Pętle for ... in
- Użycie funkcji do sprawdzania poprawności podanych liczb
- Pętle while
- Instrukcje break i continue
- Gra w kółko i krzyżyk
- Tworzenie tablic za pomocą pętli for
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Ćwiczenia
- Przegląd poleceń oraz wiadomości dodatkowych
- Odpowiedzi
Rozdział 8. Ramki, dokumenty oraz okna
- Ramki - pojęcia podstawowe
- Etykieta FRAMESET
- Etykieta FRAME
- Zagnieżdżanie ramek
- Etykieta NOFRAMES
- Nazywanie ramek
- Możliwości operowania na ramkach w języku JavaScript
- Operowanie na zagnieżdżonych ramkach
- hIdaho Frameset Billa Dortcha
- Praktyczne zastosowanie zagnieżdżonych ramek
- Obiekt document
- Etykieta BODY
- Właściwości obiektu document
- Metody udostępniane przez obiekt document
- Użycie obiektu document do testowania kolorów
- Obiekt window
- Obiekt location
- Praca z paskiem statusu
- Otwieranie i zamykanie okien
- Sposoby używania opóźnień czasowych
- Tworzenie procedury obsługującej pasek statusu
- Kolory w Netscape Navigatorze
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Ćwiczenia
- Przegląd poleceń oraz wiadomości dodatkowych
- Odpowiedzi
Przykłady z WWW - Pokaz Hondy Civic Michaela Yu
Rozdział 9. Cookies - sposób na zapamiętanie odwiedzonych miejsc
- Czym są cookies
- HTTP oraz sposób jego działania
- Cookies i nagłówki HTTP
- Cookie oraz Set-Cookie
- Przykłady użycia Cookies
- Cookies oraz skrypty CGI
- Obsługa cookies w JavaScripcie
- Zapamiętywanie opcji wybranych przez użytkownika w cookies
- Funkcja newCookie()
- Funkcja getCookie()
- Główna część dokumentu
- Kodowanie cookies
- Łatwiejszy sposób na cookies
- Tworzenie nowej strony wyszukiwawczej
- Obiekt navigator
- Korzystanie z właściwości obiektu navigator
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Ćwiczenia
- Przegląd poleceń oraz wiadomości dodatkowych
- Odpowiedzi
Przykład z WWW - Terminarz James'a Thiele
Rozdział 10. String, Math oraz Lista Historyczna
- Obiekt string
- Właściwość length
- Metody obiektu string
- Tworzenie narzędzi wyszukiwania i zamiany
- Funkcja replace()
- Funkcja search()
- Funkcja space()
- Obiekt Math
- Metody trygonometryczne
- Metody log() oraz exp()
- Metoda abs()
- Obliczenia geometryczne
- Funkcja circle()
- Obliczenia dotyczące trójkąta
- Praca z Listą Historyczną
- Właściwości oraz metody obiektu history
- Podsumowanie
- Ćwiczenia
- Przegląd poleceń oraz wiadomości dodatkowych
- Odpowiedzi
Rozdział 11. JavaScript a rozrywka
- Specyfikacja
- Tworzenie aplikacji
- Funkcja buildFace()
- Funkcja randomFace()
- Funkcja getRandom()
- Rozszerzanie skryptu
- Zwiększanie ilości dostępnych elementów
- Tworzenie kolejnych twarzy w nowych oknach
- Podsumowanie
- Ćwiczenie
- Odpowiedź
Przykład z WWW - Gra w zapałki Michala Sramka
Rozdział 12. Tworzenie arkusza kalkulacyjnego w JavaScripcie
- Specyfikacja
- Co musisz zrobić
- Określanie wartości zmiennych globalnych
- Funkcja calculate()
- Funkcja evaluateExp()
- Funkcja saveExp()
- Funkcja deleteExp()
- Funkcja buildForm()
- Rozszerzanie możliwości skryptu
- Poprawianie efektywności
- Dodawanie nazw komórek
- Sprawdzanie błędów
- Podsumowanie
- Ćwiczenia
- Odpowiedzi
Przykład z WWW - Arkusz kalkulacyjny kosztów pośrednich CCAS
Rozdział 13. Netscape Navigator Gold - narzędzie do tworzenia skryptów w języku JavaScript
- Przedstawienie Navigatora Golda
- Środowisko edycyjne
- Wspomaganie techniki drag and drop
- Wspomaganie publikowania
- Wspomaganie tworzenia skryptów w języku JavaScript
- Podręczniki oraz przewodniki dla początkujących twórców
- Powiązania pomiędzy przeglądarką i oknem edycyjnym
- Okno edycyjne
- Tworzenie dokumentu HTML za pomocą Navigatora Golda
- Konfigurowanie edytora
- Tworzenie pliku
- Wstawianie obrazka
- Tworzenie poziomej linii
- Wstawianie nagłówka
- Wstawianie tekstu umieszczanego wewnątrz etykiety BODY
- Tworzenie połączenia
- Zapisywanie pliku i przeglądanie go
- Tworzenie aplikacji w języku JavaScript za pomocą Navigatora Golda
- Zaawansowane możliwości Navigatora Gold
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
Rozdział 14. Od JavaScriptu do Javy - rzut oka na przyszłość
- Integrowanie Javy i JavaScriptu - obiekt applet
- Java - pojęcia podstawowe
- Umieszczanie apletów w dokumentach HTML za pomocą etykiety APPLET
- Praca z Javą w Netscape Navigatorze 2.0
- Tablica applets
- Środowisko Javy
- Od JavaScriptu do Javy
- Wymiana informacji z dodatkami
- Etykieta EMBED
- Obiekt plugins
- Obiekt mimeTypes
- Tablica embeds
- Wywoływanie metod dodatków z poziomu języka JavaScript
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
Dodatek A. Zasoby dotyczące JavaScriptu dostępne w Internecie
- Strony WWW
- Listy korespondencyjne
- Listy dyskusyjne
Dodatek B. Informacje o języku JavaScript
- Obiekt anchor [C|2|3|I]
- Obiekt applet [C|3]
- Obiekt area [C|3]
- Obiekt Array [C|3|I]
- Obiekt button [C|2|3|I]
- Obiekt checkbox [C|2|3|I]
- Obiekt combo [C|2|3|I]
- Obiekt Date [C|2|3|I]
- Obiekt document [C|2|3|I]
- Obiekt FileUpload [C|3]
- Obiekt form [C|2|3|I]
- Obiekt frame [C|2|3|I]
- Obiekt Fuction [C|3]
- Obiekt hidden [C|2|3|I]
- Obiekt history [C|2|3|I]
- Obiekt Image [C|2|3|I]
- Obiekt link [C|2|3|I]
- Obiekt location [C|2|3|I]
- Obiekt Math [C|2|3|I]
- Obiekt mimeType [C|2|3|I]
- Obiekt navigator [C|2|3|I]
- Obiekt Option [C|3]
- Obiekt password [C|2|3|I]
- Obiekt plugin
- Obiekt radio [C|2|3|I]
- Obiekt reset [C|2|3|I]
- Obiekt select [C|2|3]
- Obiekt String [C|2|3|I]
- Obiekt submit [C|2|3|I]
- Obiekt text [C|2|3|I]
- Obiekt textarea [C|2|3|I]
- Obiekt window [C|2|3|I]
- Funkcje niezależne, operatory, zmienne i literały
Dodatek C. Słownik
Dodatek D. Zawartość dyskietki
Skorowidz