reklama - zainteresowany?

Java. Przewodnik dla początkujących. Wydanie VIII - Helion


ebook
Autor: Herbert Schildt
Tytuł oryginału: Java: A Beginner's Guide, Eighth Edition
ISBN: 978-83-283-5881-2
Format: ebook
Księgarnia: Helion

Cena książki: 89,00 zł

Książka będzie dostępna od sierpnia 2019

Spis treści

Java. Przewodnik dla początkujących. Wydanie VIII eBook -- spis treści


O autorze 13

O redaktorze merytorycznym 14

Wstęp 15

1. Podstawy Javy 21

  • Historia i filozofia Javy 22
    • Pochodzenie Javy 22
    • Java a języki C i C++ 23
    • Wpływ Javy na Internet 23
    • Magiczny kod bajtowy 25
    • Coś więcej niż aplety 26
    • Szybszy harmonogram udostępniania 27
    • Terminologia Javy 27
  • Programowanie obiektowe 27
    • Hermetyzacja 29
    • Polimorfizm 29
    • Dziedziczenie 29
  • Java Development Kit 30
  • Pierwszy prosty program 31
    • Wprowadzenie tekstu programu 31
    • Kompilowanie programu 32
    • Pierwszy program wiersz po wierszu 33
  • Obsługa błędów składni 34
  • Drugi prosty program 35
  • Inne typy danych 37
  • Przykład 1.1. Zamiana galonów na litry 38
  • Dwie instrukcje sterujące 39
    • Instrukcja if 39
    • Pętla for 40
  • Bloki kodu 41
  • Średnik i pozycja kodu w wierszu 42
  • Wcięcia 43
  • Przykład 1.2. Ulepszony konwerter galonów na litry 43
  • Słowa kluczowe języka Java 44
  • Identyfikatory 45
  • Biblioteki klas 45
  • Test sprawdzający 46

2. Typy danych i operatory 47

  • Dlaczego typy danych są tak ważne 47
  • Typy proste 48
    • Typy całkowite 48
    • Typy zmiennoprzecinkowe 49
    • Znaki 50
  • Typ logiczny 51
  • Przykład 2.1. Jak daleko uderzył piorun? 52
  • Literały 53
    • Literały szesnastkowe, ósemkowe i binarne 53
    • Specjalne sekwencje znaków 53
    • Literały łańcuchowe 54
  • Zmienne 55
    • Inicjalizacja zmiennej 55
    • Dynamiczna inicjalizacja 55
  • Zasięg deklaracji i czas istnienia zmiennych 56
  • Operatory 58
  • Operatory arytmetyczne 58
    • Inkrementacja i dekrementacja 59
  • Operatory relacyjne i logiczne 60
  • Warunkowe operatory logiczne 62
  • Operator przypisania 63
  • Skrótowe operatory przypisania 63
  • Konwersje typów w instrukcjach przypisania 64
  • Rzutowanie typów niezgodnych 65
  • Priorytet operatorów 67
  • Przykład 2.2. Tabela prawdy dla operatorów logicznych 67
  • Wyrażenia 68
    • Konwersja typów w wyrażeniach 68
    • Odstępy i nawiasy 70
  • Test sprawdzający 70

3. Instrukcje sterujące 71

  • Wprowadzanie znaków z klawiatury 71
  • Instrukcja if 72
  • Zagnieżdżanie instrukcji if 73
  • Drabinka if-else-if 74
  • Instrukcja switch 75
  • Zagnieżdżanie instrukcji switch 78
  • Przykład 3.1. Rozpoczynamy budowę systemu pomocy 78
  • Pętla for 80
  • Wariacje na temat pętli for 81
  • Brakujące elementy 82
    • Pętla nieskończona 83
  • Pętle bez ciała 83
  • Deklaracja zmiennych sterujących wewnątrz pętli 84
  • Rozszerzona pętla for 85
  • Pętla while 85
  • Pętla do-while 86
  • Przykład 3.2. Ulepszamy system pomocy 88
  • Przerywanie pętli instrukcją break 90
  • Zastosowanie break jako formy goto 91
  • Zastosowanie instrukcji continue 95
  • Przykład 3.3. Końcowa wersja systemu pomocy 96
  • Pętle zagnieżdżone 99
  • Test sprawdzający 99

4. Wprowadzenie do klas, obiektów i metod 101

  • Podstawy klas 101
    • Ogólna postać klasy 102
    • Definiowanie klasy 102
  • Jak powstają obiekty 105
  • Referencje obiektów i operacje przypisania 105
  • Metody 106
    • Dodajemy metodę do klasy Vehicle 106
  • Powrót z metody 108
  • Zwracanie wartości 109
  • Stosowanie parametrów 110
    • Dodajemy sparametryzowaną metodę do klasy Vehicle 112
  • Przykład 4.1. System pomocy jako klasa 113
  • Konstruktory 117
  • Konstruktory z parametrami 118
  • Dodajemy konstruktor do klasy Vehicle 119
  • Operator new 120
  • Odzyskiwanie pamięci 120
  • Słowo kluczowe this 121
  • Test sprawdzający 122

5. Więcej typów danych i operatorów 123

  • Tablice 123
    • Tablice jednowymiarowe 124
  • Przykład 5.1. Sortowanie tablicy 126
  • Tablice wielowymiarowe 128
    • Tablice dwuwymiarowe 128
    • Tablice nieregularne 129
    • Tablice o trzech i więcej wymiarach 130
    • Inicjalizacja tablic wielowymiarowych 130
  • Alternatywna składnia deklaracji tablic 131
  • Przypisywanie referencji tablic 131
  • Wykorzystanie składowej length 132
  • Przykład 5.2. Klasa Queue 134
  • Styl for-each pętli for 137
    • Iteracje w tablicach wielowymiarowych 139
    • Zastosowania rozszerzonej pętli for 140
  • Łańcuchy znaków 141
    • Tworzenie łańcuchów 141
    • Operacje na łańcuchach 142
    • Tablice łańcuchów 144
    • Łańcuchy są niezmienne 144
    • Stosowanie łańcuchów do sterowania instrukcją switch 145
  • Wykorzystanie argumentów wywołania programu 146
  • Stosowanie wnioskowania typów w zmiennych lokalnych 147
    • Wnioskowanie typów zmiennych lokalnych w przypadku typów referencyjnych 149
    • Stosowanie wnioskowania typów zmiennych lokalnych w pętlach 150
    • Ograniczenia var 151
  • Operatory bitowe 152
    • Operatory bitowe AND, OR, XOR i NOT 152
    • Operatory przesunięcia 156
    • Skrótowe bitowe operatory przypisania 157
  • Przykład 5.3. Klasa ShowBits 158
  • Operator ? 160
  • Test sprawdzający 161

6. Więcej o metodach i klasach 163

  • Kontrola dostępu do składowych klasy 163
    • Modyfikatory dostępu w Javie 164
  • Przykład 6.1. Ulepszamy klasę Queue 167
  • Przekazywanie obiektów do metod 168
    • Sposób przekazywania argumentów 169
  • Zwracanie obiektów 171
  • Przeciążanie metod 173
  • Przeciążanie konstruktorów 177
  • Przykład 6.2. Przeciążamy konstruktor klasy Queue 178
  • Rekurencja 181
  • Słowo kluczowe static 182
    • Bloki static 185
  • Przykład 6.3. Algorytm Quicksort 186
  • Klasy zagnieżdżone i klasy wewnętrzne 188
  • Zmienne liczby argumentów 190
    • Metody o zmiennej liczbie argumentów 191
    • Przeciążanie metod o zmiennej liczbie argumentów 193
    • Zmienna liczba argumentów i niejednoznaczność 194
  • Test sprawdzający 195

7. Dziedziczenie 197

  • Podstawy dziedziczenia 197
  • Dostęp do składowych a dziedziczenie 200
  • Konstruktory i dziedziczenie 202
  • Użycie słowa kluczowego super do wywołania konstruktora klasy bazowej 203
  • Użycie słowa kluczowego super do dostępu do składowych klasy bazowej 207
  • Przykład 7.1. Tworzymy hierarchię klas Vehicle 207
  • Wielopoziomowe hierarchie klas 210
  • Kiedy wywoływane są konstruktory? 212
  • Referencje klasy bazowej i obiekty klasy pochodnej 213
  • Przesłanianie metod 217
  • Przesłanianie metod i polimorfizm 219
  • Po co przesłaniać metody? 220
    • Zastosowanie przesłaniania metod w klasie TwoDShape 221
  • Klasy abstrakcyjne 224
  • Słowo kluczowe final 227
    • final zapobiega przesłanianiu 227
    • final zapobiega dziedziczeniu 227
    • Użycie final dla zmiennych składowych 228
  • Klasa Object 229
  • Test sprawdzający 230

8. Pakiety i interfejsy 231

  • Pakiety 231
    • Definiowanie pakietu 232
    • Wyszukiwanie pakietów i zmienna CLASSPATH 233
    • Prosty przykład pakietu 233
  • Pakiety i dostęp do składowych 234
    • Przykład dostępu do pakietu 235
  • Składowe chronione 236
  • Import pakietów 238
  • Biblioteka klas Java używa pakietów 239
  • Interfejsy 239
  • Implementacje interfejsów 241
  • Referencje interfejsu 244
  • Przykład 8.1. Tworzymy interfejs Queue 245
  • Zmienne w interfejsach 249
  • Interfejsy mogą dziedziczyć 250
  • Domyślne metody interfejsów 251
    • Podstawowe informacje o metodach domyślnych 252
    • Praktyczny przykład metody domyślnej 253
    • Problemy wielokrotnego dziedziczenia 254
  • Stosowanie metod statycznych w interfejsach 255
  • Stosowanie metod prywatnych w interfejsach 256
  • Ostatnie uwagi o pakietach i interfejsach 257
  • Test sprawdzający 257

9. Obsługa wyjątków 259

  • Hierarchia wyjątków 260
  • Podstawy obsługi wyjątków 260
    • Słowa kluczowe try i catch 260
    • Prosty przykład wyjątku 261
  • Konsekwencje nieprzechwycenia wyjątku 263
    • Wyjątki umożliwiają obsługę błędów 264
  • Użycie wielu klauzul catch 265
  • Przechwytywanie wyjątków klas pochodnych 265
  • Zagnieżdżanie bloków try 267
  • Generowanie wyjątku 268
    • Powtórne generowanie wyjątku 268
  • Klasa Throwable 269
  • Klauzula finally 271
  • Użycie klauzuli throws 272
  • Trzy dodatkowe możliwości wyjątków 273
  • Wyjątki wbudowane w Javę 274
  • Tworzenie klas pochodnych wyjątków 276
  • Przykład 9.1. Wprowadzamy wyjątki w klasie Queue 278
  • Test sprawdzający 280

10. Obsługa wejścia i wyjścia 283

  • Strumienie wejścia i wyjścia 284
  • Strumienie bajtowe i strumienie znakowe 284
  • Klasy strumieni bajtowych 284
  • Klasy strumieni znakowych 284
  • Strumienie predefiniowane 285
  • Używanie strumieni bajtowych 286
    • Odczyt wejścia konsoli 286
    • Zapis do wyjścia konsoli 288
  • Odczyt i zapis plików za pomocą strumieni bajtowych 289
    • Odczyt z pliku 289
    • Zapis w pliku 292
  • Automatyczne zamykanie pliku 294
  • Odczyt i zapis danych binarnych 297
  • Przykład 10.1. Narzędzie do porównywania plików 299
  • Pliki o dostępie swobodnym 300
  • Strumienie znakowe 302
    • Odczyt konsoli za pomocą strumieni znakowych 303
    • Obsługa wyjścia konsoli za pomocą strumieni znakowych 305
  • Obsługa plików za pomocą strumieni znakowych 306
    • Klasa FileWriter 307
    • Klasa FileReader 307
  • Zastosowanie klas opakowujących do konwersji łańcuchów numerycznych 309
  • Przykład 10.2. System pomocy wykorzystujący pliki 310
  • Test sprawdzający 316

11. Programowanie wielowątkowe 317

  • Podstawy wielowątkowości 317
  • Klasa Thread i interfejs Runnable 318
  • Tworzenie wątku 319
    • Usprawnienie i dwie modyfikacje 322
  • Przykład 11.1. Tworzymy klasę pochodną klasy Thread 325
  • Tworzenie wielu wątków 327
  • Jak ustalić, kiedy wątek zakończył działanie? 330
  • Priorytety wątków 332
  • Synchronizacja 335
  • Synchronizacja metod 335
  • Synchronizacja instrukcji 338
  • Komunikacja międzywątkowa 340
    • Przykład użycia metod wait() i notify() 340
  • Wstrzymywanie, wznawianie i kończenie działania wątków 345
  • Przykład 11.2. Wykorzystanie głównego wątku 348
  • Test sprawdzający 349

12. Typy wyliczeniowe, automatyczne opakowywanie, import składowych statycznych i adnotacje 351

  • Wyliczenia 352
    • Podstawy wyliczeń 352
  • Wyliczenia są klasami 354
  • Metody values() i valueOf() 354
  • Konstruktory, metody, zmienne instancji a wyliczenia 355
    • Dwa ważne ograniczenia 357
  • Typy wyliczeniowe dziedziczą po klasie Enum 357
  • Przykład 12.1. Komputerowo sterowana sygnalizacja świetlna 358
  • Automatyczne opakowywanie 362
  • Typy opakowujące 363
  • Podstawy automatycznego opakowywania 364
  • Automatyczne opakowywanie i metody 365
  • Automatyczne opakowywanie i wyrażenia 366
    • Przestroga 368
  • Import składowych statycznych 368
  • Adnotacje (metadane) 370
  • Test sprawdzający 373

13. Typy sparametryzowane 375

  • Podstawy typów sparametryzowanych 376
  • Prosty przykład typów sparametryzowanych 376
    • Parametryzacja dotyczy tylko typów obiektowych 379
    • Typy sparametryzowane różnią się dla różnych argumentów 379
    • Klasa sparametryzowana o dwóch parametrach 380
    • Ogólna postać klasy sparametryzowanej 381
  • Ograniczanie typów 381
  • Stosowanie argumentów wieloznacznych 384
  • Ograniczanie argumentów wieloznacznych 386
  • Metody sparametryzowane 388
  • Konstruktory sparametryzowane 390
  • Interfejsy sparametryzowane 390
  • Przykład 13.1. Sparametryzowana klasa Queue 393
  • Typy surowe i tradycyjny kod 396
  • Wnioskowanie typów i operator diamentowy 399
  • Wnioskowanie typów zmiennych lokalnych a typy sparametryzowane 400
  • Wymazywanie 400
  • Błędy niejednoznaczności 401
  • Ograniczenia związane z typami sparametryzowanymi 401
    • Zakaz tworzenia instancji parametru typu 402
    • Ograniczenia dla składowych statycznych 402
    • Ograniczenia tablic sparametryzowanych 402
    • Ograniczenia związane z wyjątkami 403
  • Dalsze studiowanie typów sparametryzowanych 403
  • Test sprawdzający 403

14. Wyrażenia lambda i referencje metod 405

  • Przedstawienie wyrażeń lambda 406
    • Podstawowe informacje o wyrażeniach lambda 406
    • Interfejsy funkcyjne 407
    • Wyrażenia lambda w działaniu 409
  • Blokowe wyrażenia lambda 412
  • Sparametryzowane interfejsy funkcyjne 414
  • Przykład 14.1. Przekazywanie wyrażenia lambda jako argumentu 415
  • Wyrażenia lambda i przechwytywanie zmiennych 419
  • Zgłaszanie wyjątków w wyrażeniach lambda 420
  • Referencje metod 421
    • Referencje metod statycznych 422
    • Referencje metod instancyjnych 423
  • Referencje konstruktorów 427
  • Predefiniowane interfejsy funkcyjne 429
  • Test sprawdzający 430

15. Moduły 433

  • Podstawowe informacje o modułach 434
    • Przykład prostego modułu 435
    • Kompilowanie i uruchamianie przykładowej aplikacji 438
    • Dokładniejsze informacje o instrukcjach requires i exports 439
  • java.base i moduły platformy 440
  • Stary kod i moduł nienazwany 441
  • Eksportowanie do konkretnego modułu 442
  • Wymagania przechodnie 443
  • Przykład 15.1. Eksperymenty z instrukcją requires transitive 444
  • Stosowanie usług 447
    • Podstawowe informacje o usługach i dostawcach usług 447
    • Słowa kluczowe związane z usługami 448
    • Przykład stosowania usług i modułów 448
  • Dodatkowe cechy modułów 454
    • Moduły otwarte 455
    • Instrukcja opens 455
    • requires static 455
  • Dalsze samodzielne poznawanie modułów 456
  • Test sprawdzający 456

16. Wprowadzenie do biblioteki Swing 459

  • Pochodzenie i filozofia Swing 460
  • Komponenty i kontenery 461
    • Komponenty 461
    • Kontenery 462
    • Panele kontenerów szczytowych 462
  • Menedżery układu 463
  • Pierwszy program wykorzystujący Swing 463
    • Pierwszy program Swing wiersz po wierszu 465
  • Obsługa zdarzeń w Swing 467
    • Zdarzenia 468
    • Źródła zdarzeń 468
    • Obiekty nasłuchujące 468
    • Klasy zdarzeń i interfejsy obiektów nasłuchujących 469
  • Komponent JButton 469
  • Komponent JTextField 472
  • Komponent JCheckBox 475
  • Komponent JList 477
  • Przykład 16.1. Porównywanie plików - aplikacja Swing 480
  • Wykorzystanie anonimowych klas wewnętrznych lub wyrażeń lambda do obsługi zdarzeń 485
  • Test sprawdzający 486

A. Rozwiązania testów sprawdzających 489

  • Rozdział 1. Podstawy Javy 489
  • Rozdział 2. Typy danych i operatory 491
  • Rozdział 3. Instrukcje sterujące 492
  • Rozdział 4. Wprowadzenie do klas, obiektów i metod 494
  • Rozdział 5. Więcej typów danych i operatorów 495
  • Rozdział 6. Więcej o metodach i klasach 499
  • Rozdział 7. Dziedziczenie 502
  • Rozdział 8. Pakiety i interfejsy 504
  • Rozdział 9. Obsługa wyjątków 506
  • Rozdział 10. Obsługa wejścia i wyjścia 508
  • Rozdział 11. Programowanie wielowątkowe 511
  • Rozdział 12. Typy wyliczeniowe, automatyczne opakowywanie, import składowych statycznych i adnotacje 513
  • Rozdział 13. Typy sparametryzowane 516
  • Rozdział 14. Wyrażenia lambda i referencje metod 519
  • Rozdział 15. Moduły 522
  • Rozdział 16. Wprowadzenie do Swing 523

B. Komentarze dokumentacyjne 529

  • Znaczniki javadoc 529
    • @author 530
    • {@code} 530
    • @deprecated 531
    • {@docRoot} 531
    • @exception 531
    • @hidden 531
    • {@index} 531
    • {@inheritDoc} 531
    • {@link} 531
    • {@linkplain} 532
    • {@literal} 532
    • @param 532
    • @provides 532
    • @return 532
    • @see 532
    • @since 533
    • {@summary} 533
    • @throws 533
    • @uses 533
    • {@value} 533
    • @version 533
  • Ogólna postać komentarza dokumentacyjnego 533
  • Wynik działania programu javadoc 534
  • Przykład użycia komentarzy dokumentacyjnych 534

C. Kompiluj i uruchamiaj proste programy w jednym kroku 537

D. Wprowadzenie do JShell 539

  • Podstawy JShell 539
  • Wyświetlanie, edycja i ponowne wykonywanie kodu 541
  • Dodanie metody 542
  • Utworzenie klasy 543
  • Stosowanie interfejsu 543
  • Przetwarzanie wyrażeń i wbudowane zmienne 544
  • Importowanie pakietów 545
  • Wyjątki 546
  • Inne polecenia JShell 546
  • Dalsze poznawanie możliwości JShell 547

E. Więcej słów kluczowych języka Java 549

  • Modyfikatory transient i volatile 549
  • instanceof 550
  • strictfp 550
  • assert 550
  • Metody rodzime 551
  • Inna postać this 551

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2020 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.