Jak zaprojektować zmianę w zachowaniu. Zdobycze psychologii i ekonomii behawioralnej. Wydanie II - Helion
Tytuł oryginału: Designing for Behavior Change: Applying Psychology and Behavioral Economics, 2nd Edition
Tłumaczenie: Katarzyna Bogusławska
ISBN: 978-83-283-7430-0
stron: 357, Format: ebook
Data wydania: 2021-03-01
Księgarnia: Helion
Cena książki: 51,75 zł (poprzednio: 69,00 zł)
Oszczędzasz: 25% (-17,25 zł)
Zmiana nawyków czy modyfikacja zachowania bywa bardzo istotną kwestią. Często chodzi o coś więcej niż o proste przestawienie się z produktu na produkt — stawką może być zdrowie albo bezpieczeństwo. Jest sporo produktów cyfrowych, które mają za zadanie ułatwić użytkownikom wprowadzanie takich ważnych zmian: celem może być na przykład regularna aktywność fizyczna czy racjonalne zarządzanie swoim budżetem. Użyteczność tych produktów bywa jednak niewielka z wielu przyczyn. Podstawowa to nieuwzględnienie zasad, jakimi rządzi się ludzki umysł i mechanizm podejmowania decyzji.
Ta książka jest przewodnikiem po zdobyczach nauk o zachowaniu. Dowiesz się z niej, czym trzeba się kierować podczas projektowania różnych produktów, aby doprowadzić do korzystnych zmian w zachowaniach użytkowników. Przedstawiono tu po kolei wszystkie kroki prowadzące do stworzenia nowego produktu: odkrycie, projektowanie, implementację i ulepszenia. Opisano model działań CREATE, dzięki któremu unikniesz najczęstszych błędów i skuteczniej skłonisz użytkowników do określonych działań. Dzięki prezentacji modelu DECIDE dowiesz się, jak zaprojektować właściwą interwencję. Odkryjesz też, że zasady opisane w tej książce mogą być przydatne również wtedy, gdy postanowisz doprowadzić do dobrej zmiany nawyków... we własnym zespole!
Najważniejsze zagadnienia:
- jak działa ludzki umysł i jak podejmuje decyzje
- trzy główne strategie zmiany zachowań
- co przeszkadza w pożądanej zmianie nawyków
- jak projektować produkty, które użytkownik polubi
- jak mierzyć wpływ produktu na zmianę zachowania
- co wyjdzie z połączenia nauki o zachowaniu z data science
Dobry projekt? To użyteczny produkt i korzystna zmiana w nawykach!
Osoby które kupowały "Jak zaprojektować zmianę w zachowaniu. Zdobycze psychologii i ekonomii behawioralnej. Wydanie II", wybierały także:
- Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagro 66,67 zł, (14,00 zł -79%)
- Poradnik design thinking - czyli jak wykorzysta 48,28 zł, (14,00 zł -71%)
- Kosymulacja. Elastyczne projektowanie i symulacja wielodomenowa 38,39 zł, (11,90 zł -69%)
- F# 4.0 dla zaawansowanych. Wydanie IV 96,45 zł, (29,90 zł -69%)
- Systemy reaktywne. Wzorce projektowe i ich stosowanie 65,31 zł, (20,90 zł -68%)
Spis treści
Jak zmienić zachowanie użytkowników i zdobyć wiernych klientów. Zastosowania psychologii i ekonomii behawioralnej. Wydanie II eBook -- spis treści
Przedmowa 11
CZĘŚĆ I. JAK DZIAŁA UMYSŁ 23
1. Decyzja i podjęcie działania 25
- Zmiana zachowania... 26
- ...i nauki o zachowaniu 27
- Wstęp do nauk behawioralnych: jak działa umysł 28
- Jesteśmy ograniczeni 30
- Dwa umysły 32
- Chodzimy na skróty: błędy i heurystyki 34
- Chodzimy na skróty: nawyki 36
- Kontekst ma olbrzymie znaczenie 39
- Możemy projektować kontekst 41
- Co może pójść nie tak 42
- Kaprysy procesu podejmowania decyzji 42
- Kaprysy działania 44
- Mapa procesu podejmowania decyzji 45
- Krótkie podsumowanie pojęć 47
2. Tworzenie działania 49
- Od problemów do rozwiązań 50
- Prosty model tego, kiedy i dlaczego działamy 50
- Wskazówka 53
- Reakcja 54
- Ocena 57
- Zdolność 59
- Czas 60
- Doświadczenie 63
- Model działania CREATE 63
- Każdy etap jest względny 65
- Etapy mogą na siebie wpływać 66
- Model powtarza się zawsze, gdy człowiek działa, i za każdym razem jest inny 67
- Krótkie podsumowanie pojęć 68
3. Powstrzymywanie chybionych działań 71
- Wykorzystywanie modelu CREATE do tworzenia przeszkód w działaniu 73
- Zmiana istniejących nawyków 74
- Uwaga: unikaj wskazówek 75
- Pochopne decyzje i godne pożałowania działania 79
- Krótkie podsumowanie pojęć 81
4. Etyka zmiany zachowania 83
- Szczególnie narzędzia cyfrowe manipulują użytkownikami 84
- Co poszło nie tak: cztery typy zmiany zachowania 87
- Długi cień 88
- Produkty uzależniające 89
- Behawioryzm etyki 90
- Idziemy za pieniędzmi 92
- Dalsze kroki: samodzielne korzystanie z nauk o zachowaniu 92
- Oceń zamiary 92
- Oceń bariery behawioralne 93
- Odśwież sobie pamięć dzięki planowi etycznemu 93
- Stwórz zespół opiniujący 94
- Nie bądź elastyczny 95
- Podnieś stawkę: używaj energii społecznej do zmiany motywacji 95
- Pamiętaj o podstawowym błędzie przypisania 95
- Stosuj zachęty prawne i ekonomiczne 96
- Dlaczego projektowanie zmiany zachowania to temat szczególnie drażliwy 96
- Krótkie podsumowanie pojęć 98
CZĘŚĆ II. PLAN ZMIANY ZACHOWANIA 101
5. Podsumowanie procesu 103
- Zrozumienie nie wystarczy - potrzebujemy procesu 104
- Proces jest powszechny 106
- Szczegóły mają znaczenie 107
- Skoro też jesteśmy ludźmi: praktyczne wskazówki i arkusze robocze 109
- Trochę praktyki 109
6. Definiowanie problemu 111
- Gdy zespoły produktowe nie zdefiniują jasno problemu 112
- Rozpocznij od wizji produktu 114
- Sprecyzuj oczekiwany rezultat 115
- Doprecyzuj rezultat 115
- Zdefiniuj wskaźniki mierzące rezultat 120
- Praca z celami zorientowanymi na firmę 121
- Lista kontrolna 123
- Kto podejmuje działanie? 124
- Spisz swój początkowy pomysł działania 124
- Doprecyzuj działanie 125
- Wskaźniki działania 126
- Szukaj minimalnego opłacalnego działania 127
- Hipoteza zmiany zachowania 128
- Przykłady z różnych dziedzin 130
- Przypomnienie: działanie != rezultat 131
- Trochę praktyki 131
7. Badanie kontekstu 133
- Co wiesz o swoich użytkownikach? 134
- Jak zachowują się w codziennym życiu? 135
- Jak zachowują się w aplikacji? 137
- Persony behawioralne 138
- Mapa behawioralna: jakie mikrozachowania prowadzą do działania? 140
- Budowanie mapy behawioralnej 140
- Zapisz to lub narysuj i dodaj szczegóły 142
- Nowe produkty lub funkcjonalności a istniejące 145
- Mapa behawioralna zaprzestania działania 145
- Czy jest lepsze działanie? 145
- Techniki generowania pomysłów 146
- Wystrzegaj się oczywistości 147
- Wybierz idealne oczekiwane działanie 148
- Aktualizacja person behawioralnych 149
- Diagnozowanie problemu przy użyciu modelu CREATE 150
- Diagnozowanie niepodjęcia działania 150
- Diagnozowanie niezaprzestania działania 152
- Trochę praktyki 153
8. Zrozumienie naszej pracy: krótka historia o rybce 157
- Zrób to za nich, gdy możesz 159
- Strategie oszukiwania w jednorazowych działaniach 159
- Strategie oszukiwania w powtarzających się działaniach 163
- Ale czy oszukiwanie to nie... oszukiwanie? 165
- Oszukiwanie w modelu działania 166
- Kiedy nie możesz działać za nich, używaj modelu CREATE 166
- Patrz dalej niż na motywację 167
- Wartość i ograniczenia uświadamiania użytkowników 168
- Patrz dalej niż na ekran produktu 170
- Trochę praktyki 170
9. Tworzenie ingerencji: wskazówka, reakcja i ocena 173
- Wskazówki do działania 176
- Poproś ich 176
- Przekształć coś we wskazówkę 178
- Wyjaśnij, gdzie działać 179
- Usuń rozproszenia: zmieć konkurencję 179
- Bądź tam, gdzie skierowana jest uwaga użytkownika 180
- Dopasuj się do grafiku użytkownika 180
- Korzystaj z przypomnień 181
- Taktyka dodatkowa: migający tekst 182
- Reakcja intuicyjna 182
- Opowiadaj o przeszłości, by wspierać przyszłe działania 182
- Niech myślą o sukcesie 183
- Buduj skojarzenia z tym, co dobre i znane 183
- Skorzystaj z dowodu społecznego 184
- Korzystaj z porównań ze znajomymi 185
- Wykaż autorytet w danej dziedzinie 186
- Bądź autentyczny i miej indywidualne podejście 186
- Stwórz profesjonalną i piękną stronę 187
- Świadoma ocena 188
- Upewnij się, że zachęty są właściwe 189
- Wykorzystaj istniejące motywacje, zanim dodasz nowe 189
- Unikaj bezpośrednich płatności 191
- Wykorzystaj lęk przed stratą 191
- Twórz kontrakty zobowiązań i nośniki zobowiązań 192
- Wypróbuj różne rodzaje motywacji 193
- Wykorzystaj współzawodnictwo 194
- Przenieś przyszłe motywacje do teraźniejszości 194
- Kilka uwag na temat podejmowania decyzji 195
- Unikaj narzutu poznawczego 195
- Upewnij się, że instrukcje są zrozumiałe 196
- Unikaj nadmiaru wyboru 196
- Zwolnij 196
- Trochę praktyki 197
10. Tworzenie ingerencji: zdolność, czas, doświadczenie 199
- Zdolność użytkownika do działania 200
- Usuń uciążliwości i wąskie gardła 200
- Buduj zamiar implementacji 202
- Porównanie ze znajomymi też może pomóc 203
- Druga strona medalu: wiesz, że sobie poradzisz 203
- Poszukaj "prawdziwych" przeszkód 204
- Właściwy czas 204
- Użyj słownictwa, które nie pozwala na czasową krótkowzroczność 204
- Przypomnij o wcześniejszym zobowiązaniu do działania 205
- Złóż zobowiązania innym 205
- Niech nagroda nie powszednieje 206
- Zarządzanie wcześniejszym doświadczeniem 206
- Stosuj nowe początki 207
- Korzystaj z reinterpretacji historii 208
- Korzystaj z technik wspierających podejmowanie lepszych decyzji 209
- Spraw, że działanie będzie celowo nieznane 209
- Sprawdź jeszcze raz - pytasz inną osobę 210
- Trochę praktyki 210
11. Tworzenie ingerencji: tematy zaawansowane 213
- Ingerencje wieloetapowe 214
- Łącz, gdzie to możliwe 214
- Znów - oszukuj, jeśli możesz 215
- Pozwalaj na "małe zwycięstwa" 215
- Stwórz pętlę informacji zwrotnej 216
- Częste błędy 217
- Kształtowanie nawyków 218
- Utrudnianie działania 221
- Działania nawykowe 222
- Pomysły na utrudnianie innych działań 222
- Trochę praktyki 224
12. Implementacja w produkcie 227
- Dokonaj oceny etycznej 228
- Zostaw miejsce na kreatywność 228
- Ku przestrodze: moja opaska treningowa 230
- Twórz wskaźniki behawioralne od pierwszego dnia 231
- Co powinieneś już mieć 232
- Implementacja monitorowania behawioralnego 232
- Implementacja testów A/B i eksperymentów 234
- Narzędzia monitorowania zachowania i eksperymentów 234
- Trochę praktyki 235
13. Określanie wpływu za pomocą testów A/B i eksperymentów 239
- Testy: jak i dlaczego 241
- Dlaczego eksperymenty są (prawie) lepsze niż ciepłe bułeczki 242
- Projektowanie eksperymentalne w szczegółach 243
- Ile osób "wystarczy"? 243
- Jak długo to wystarczająco długo? 245
- Wykorzystanie wagi biznesowej, by zdefiniować "wystarczająco" 246
- Punkty do zapamiętania na temat projektowania eksperymentu 248
- Analizowanie rezultatów eksperymentów 249
- Czy efekt jest "wystarczająco" duży? Określanie istotności statystycznej 249
- Inne rozważania 250
- Rodzaje eksperymentów 251
- Inne rodzaje eksperymentów 251
- Optymalizacja eksperymentów 253
- Kiedy i dlaczego testować? 255
- Trochę praktyki 256
14. Określanie wpływu, gdy nie można przeprowadzić testów A/B 261
- Inne sposoby określenia wpływu 262
- Analiza przed - po 262
- Przekrojowa analiza wpływu 264
- Unikatowe działania i rezultaty 265
- Co, jeśli rezultatu nie można zmierzyć w produkcie? 266
- Znajdź dowolny sposób mierzenia rezultatu i działania (byle nie była to ankieta) 267
- Znajdź przypadki połączenia zachowania produktowego z realnymi rezultatami 268
- Budowanie mostu danych 269
- Trochę praktyki 270
15. Ocena kolejnych kroków 271
- Określ, jakie zmiany zaimplementować 273
- Zbierz 273
- Nadaj priorytety 274
- Włącz 274
- Mierz wpływ każdej dużej zmiany 275
- Jakościowe testy przyrostowych zmian 277
- Kiedy jest "wystarczająco dobrze"? 277
- Trochę praktyki 278
CZĘŚĆ III. ZBUDUJ SWÓJ ZESPÓŁ I ODNIEŚ Z NIM SUKCES 279
16. Obecny stan wiedzy 281
- Co zrobiliśmy: światowe badania zespołów behawioralnych 282
- Kogo tam mamy? 284
- Co nas interesuje 286
- Zespoły dedykowane 286
- Pozostałe zespoły 288
- Szeroki zakres zastosowań 289
- Początki 289
- Model biznesowy 289
- Miejsce 289
- Obszary zainteresowań 290
- Wyzwania 291
- Praktyczne wyzwania w funkcjonowaniu zespołu 291
- Kryzys powtarzalności w nauce 292
- Trochę praktyki 294
17. Czego będziesz potrzebował dla swojego zespołu 295
- Od tego, co zrobiono, do tego, co Ty zrobisz 296
- Udowodnienie swojej wartości 296
- Przemyśl model biznesowy 297
- Umiejętności i ludzie, których potrzebujesz 299
- Pierwszy zestaw umiejętności: podstawy niebehawioralne 299
- Drugi zestaw umiejętności: ocena wpływu 299
- Trzeci zestaw umiejętności: głębokie zrozumienie umysłu i jego osobliwości 300
- Poza listą: tytuł naukowy 301
- Jak łączyć te umiejętności w zespole 301
- Pomoc badaczy akademickich 302
- Data science i nauki o zachowaniu 303
- Korzystanie z data science w projektowaniu zmiany zachowania 304
- Trochę praktyki 305
18. Wnioski 307
- Jak podejmujemy decyzje i działania 307
- Kształtowanie zachowania przez produkt: model CREATE 308
- Model DECIDE i budowanie ingerencji behawioralnej 310
- Inne tematy 311
- Często zadawane pytania 312
- Czym zwykle różnią się warunki wstępne od działania? 312
- Co się zmienia, gdy użytkownik nabiera doświadczenia z produktem? 313
- Jak utrzymać zaangażowanie w produkt? 315
- Co się dzieje, zanim człowiek po raz pierwszy podejmie działanie? 316
- Spojrzenie w przód 318
Słowniczek pojęć 319
Bibliografia 323