Internet rzeczy. Budowa sieci z wykorzystaniem technologii webowych i Raspberry Pi - Helion
Tytuł oryginału: Building the Web of Things: With examples in Node.js and Raspberry Pi
Tłumaczenie: Piotr Rajca
ISBN: 978-83-283-2969-0
stron: 384, Format: ebook
Data wydania: 2017-06-16
Księgarnia: Helion
Cena książki: 33,50 zł (poprzednio: 67,00 zł)
Oszczędzasz: 50% (-33,50 zł)
Internet rzeczy (IoT) przynosi kolejną technologiczną rewolucję: oto coraz więcej przedmiotów, także sprzętów codziennego użytku, dzięki wbudowanym czujnikom i dostępowi do sieci może komunikować się z człowiekiem i z innymi przedmiotami. Możliwości takiej sieci są niewyobrażalne. Inżynierowie, którzy zajmują się tą koncepcją, rozwijają wiele różnych standardów mających służyć integracji IoT.
Okazuje się jednak, że w chaosie konkurujących rozwiązań brakuje spojrzenia na internet rzeczy z nieco szerszej perspektywy, która pozwoliłaby na opracowanie pragmatycznej i strukturalnej metodologii tworzenia urządzeń i usług IoT.
Niniejszą książkę napisano dla osób, które zaczynają swoją przygodę z internetem rzeczy. Zawarto tu informacje niezbędne do tworzenia prototypów urządzeń, produktów i aplikacji z wykorzystaniem infrastruktury WWW. Przedstawiono obszerne wprowadzenie w zagadnienia dotyczące internetu rzeczy. Znalazły się tu informacje o urządzeniach, czujnikach, standardach i potrzebnych narzędziach. Szczególnie dokładnie przedstawiono instrumentarium niezbędne do budowania WWW rzeczy — czyli warstwy aplikacji internetu rzeczy. Książka ta pozwoli na zrozumienie problemów dzisiejszego internetu rzeczy, poznanie dostępnych technik i ich wykorzystywanie.
W tej książce znajdziesz między innymi:
- omówienie koncepcji WWW rzeczy i internetu rzeczy
- sposoby wykorzystanie Node.js do implementacji WWW rzeczy
- kwestie związane ze stosowaniem protokołu HTTP oraz API typu RESTful
- charakterystykę poszczególnych warstw architektury WWW rzeczy
- metody integracji BeagleBone, Intel Edison oraz Arduino z internetem rzeczy
Internet rzeczy: fascynująca przyszłość, która zaczyna się dziś!
Dr Dominique Guinard — jest pionierem koncepcji architektury internetu rzeczy. Uczestniczył w wielu projektach związanych z tym zagadnieniem: badał duże sieci RFID, zajmował się telefonami komórkowymi jako bramami IoT, a także integrował sieci czujników z oprogramowaniem SAP.
Dr Vlad Trifa — jest uznanym ekspertem w dziedzinie rozproszonych rozwiązań pomiarowych, a także integracji urządzeń interaktywnych z aplikacjami korporacyjnymi. Zajmował się bioakustyką, przetwarzaniem sygnałów, interakcjami robotów humanoidalnych i sieciami neuronowymi.
Osoby które kupowały "Internet rzeczy. Budowa sieci z wykorzystaniem technologii webowych i Raspberry Pi", wybierały także:
- Windows Media Center. Domowe centrum rozrywki 66,67 zł, (8,00 zł -88%)
- Przywództwo w świecie VUCA. Jak być skutecznym liderem w niepewnym środowisku 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Mapa Agile & Scrum. Jak si 57,69 zł, (15,00 zł -74%)
- Sztuka podst 53,46 zł, (13,90 zł -74%)
- Lean dla bystrzaków. Wydanie II 49,62 zł, (12,90 zł -74%)
Spis treści
Internet rzeczy. Budowa sieci z wykorzystaniem technologii webowych i Raspberry Pi eBook -- spis treści
Przedmowa (9)
Podziękowania (11)
O książce (15)
O autorach (21)
CZĘŚĆ I. PODSTAWY IOT ORAZ WOT (23)
Rozdział 1. Od internetu rzeczy do WWW rzeczy (25)
- 1.1. Definicja internetu rzeczy (26)
- 1.2. Wejście do świata WWW rzeczy (28)
- 1.2.1. Scenariusz WWW rzeczy: podłączony hotel (29)
- 1.2.2. Porównanie IoT oraz WoT (30)
- 1.2.3. Internet rzeczy - krótka historia (35)
- 1.3. Przypadki zastosowania - dlaczego obiekty podłączone? (37)
- 1.3.1. Bezprzewodowe sieci czujników i pomiary rozproszone (37)
- 1.3.2. Urządzenia ubieralne i pomiary osobiste (39)
- 1.3.3. Inteligentne domy i budynki (40)
- 1.3.4. Inteligentne miasta i sieci energetyczne (41)
- 1.3.5. Inteligentna produkcja przemysłowa oraz Przemysł 4.0 (42)
- 1.3.6. Inteligentna logistyka i łańcuchy dostaw (43)
- 1.3.7. Marketing 2.0 (45)
- 1.4. WWW rzeczy - doładowany internet rzeczy (46)
- 1.4.1. Większa łatwość programowania (48)
- 1.4.2. Otwarte i rozszerzalne standardy (49)
- 1.4.3. Szybkie i łatwe wdrażanie, utrzymanie i integracja (49)
- 1.4.4. Luźne powiązania pomiędzy elementami (50)
- 1.4.5. Powszechnie stosowane mechanizmy związane z bezpieczeństwem i prywatnością (51)
- 1.4.6. WWW rzeczy - mankamenty (52)
- 1.5. Podsumowanie (53)
Rozdział 2. Witaj, świecie WWW rzeczy! (55)
- 2.1. Poznajemy urządzenie WWW rzeczy (56)
- 2.1.1. Podejrzany: Raspberry Pi (57)
- 2.2. Ćwiczenie 1. Przeglądanie urządzenia na WWW rzeczy (58)
- 2.2.1. Część 1. WWW jako interfejs użytkownika (58)
- 2.2.2. Część 2. WWW jako API (62)
- 2.2.3. Wnioski (69)
- 2.3. Ćwiczenie 2. Pobieranie danych z czujników w WWW rzeczy (69)
- 2.3.1. Część 1. Odczyt bieżącej wartości czujnika (70)
- 2.3.2. Część 2. Pobieranie danych z czujnika i rysowanie ich wykresu (71)
- 2.3.3. Część 3. Aktualizacja danych na bieżąco (72)
- 2.3.4. Wnioski (73)
- 2.4. Ćwiczenie 3. Działania w realnym świecie (74)
- 2.4.1. Część 1. Zastosowanie formularza do zmiany tekstu na wyświetlaczu (74)
- 2.4.2. Część 2. Utworzenie własnego formularza do kontroli urządzenia (77)
- 2.4.3. Wnioski (79)
- 2.5. Ćwiczenie 4. Informujemy świat o naszym urządzeniu (79)
- 2.5.1. Wnioski (83)
- 2.6. Ćwiczenie 5. Tworzenie pierwszej fizycznej aplikacji typu mashup (84)
- 2.6.1. Wnioski (86)
- 2.7. Podsumowanie (87)
Rozdział 3. Node.js na potrzeby WWW rzeczy (89)
- 3.1. Era JavaScriptu - od klientów, przez serwery, do rzeczy! (90)
- 3.1.1. Stosowanie JavaScriptu w rzeczach (92)
- 3.2. Wprowadzenie do Node.js (93)
- 3.2.1. Instalowanie Node.js na komputerze (94)
- 3.2.2. Pierwszy serwer webowy w Node.js (94)
- 3.2.3. Zwracanie danych z czujnika w formacie JSON (96)
- 3.3. Modularność Node.js (98)
- 3.3.1. npm - menedżer pakietów Node.js (98)
- 3.3.2. Przejrzyste zależności dzięki zastosowaniu pliku package.json (99)
- 3.3.3. Pierwszy własny moduł Node (101)
- 3.4. Przedstawienie pętli obsługi zdarzeń Node.js (102)
- 3.4.1. Serwery wielowątkowe (103)
- 3.4.2. Jednowątkowe serwery nieblokujące (103)
- 3.5. Pierwsze spotkanie z programowaniem asynchronicznym (106)
- 3.5.1. Anonimowe funkcje zwrotne (106)
- 3.5.2. Nazwane funkcje zwrotne (110)
- 3.5.3. Biblioteki sterowania przepływem (112)
- 3.6. Podsumowanie i dalsze kroki (115)
Rozdział 4. Pierwsze spotkanie z systemami osadzonymi (117)
- 4.1. Świat urządzeń osadzonych (118)
- 4.1.1. Urządzenia dla hobbystów a urządzenia do zastosowań przemysłowych (118)
- 4.1.2. Systemy operacyjne czasu rzeczywistego a Linux (119)
- 4.1.3. Podsumowanie. A co oprócz Pi? (121)
- 4.2. Przygotowanie pierwszego urządzenia WoT - Raspberry Pi (123)
- 4.2.1. Prezentacja Raspberry Pi (124)
- 4.2.2. Wybór urządzenia Pi (125)
- 4.2.3. Lista zakupów (125)
- 4.2.4. Przygotowywanie własnego Raspberry Pi (126)
- 4.2.5. Nawiązywanie połączenia z Pi (131)
- 4.3. Instalowanie Node.js na Raspberry Pi (132)
- 4.3.1. Stosowanie Git i serwisu GitHub na Pi (134)
- 4.3.2. Czas na wnioski (135)
- 4.4. Podłączanie czujników i innych elementów do Pi (135)
- 4.4.1. Prezentacja portów GPIO (135)
- 4.4.2. Korzystanie z płytek stykowych i komponentów elektronicznych (136)
- 4.4.3. Dostęp do portów GPIO z poziomu Node.js (138)
- 4.5. Podsumowanie (145)
Rozdział 5. Tworzenie sieci rzeczy (147)
- 5.1. Łączenie rzeczy (149)
- 5.1.1. Topologie sieciowe (149)
- 5.1.2. Modele klasyfikacji sieci (151)
- 5.2. Protokoły sieciowe dla rzeczy (153)
- 5.2.1. Czynniki specjalne (154)
- 5.2.2. Protokoły internetowe oraz IoT (154)
- 5.2.3. Sieci osobiste internetu rzeczy (160)
- 5.2.4. Sieci rozległe internetu rzeczy (165)
- 5.2.5. A zatem które rozwiązanie wybrać? (168)
- 5.3. Protokoły warstwy aplikacji dla rzeczy (172)
- 5.3.1. Stosy warstwy aplikacji ZigBee i Bluetooth (173)
- 5.3.2. Apple HomeKit i Google Wave (174)
- 5.3.3. Message Queuing Telemetry Transport (176)
- 5.3.4. Constrained Application Protocol (178)
- 5.3.5. A zatem co warto wybrać? (179)
- 5.4. Architektura WWW rzeczy (180)
- 5.4.1. Warstwa 1. - dostęp (182)
- 5.4.2. Warstwa 2. - odnajdywanie (182)
- 5.4.3. Warstwa 3. - udostępnianie (182)
- 5.4.4. Warstwa 4. - kompozycja (183)
- 5.4.5. Dlaczego WWW rzeczy ma znaczenie? (183)
- 5.4.6. Dalsze kroki (184)
- 5.5. Podsumowanie (185)
CZĘŚĆ II. TWORZENIE WWW RZECZY (187)
Rozdział 6. Dostęp: webowe API dla rzeczy (189)
- 6.1. Urządzenia, zasoby oraz WWW rzeczy (190)
- 6.1.1. REST - Representational State Transfer (190)
- 6.1.2. A dlaczego potrzebujemy jednolitego interfejsu? (192)
- 6.1.3. Zasada 1. Możliwość adresowania zasobów (194)
- 6.1.4. Zasada 2. Manipulacja zasobami poprzez reprezentację (198)
- 6.1.5. Zasada 3. Zrozumiałe komunikaty (201)
- 6.1.6. Zasada 4. Hipermedia jako mechanizm stanu aplikacji (208)
- 6.1.7. Podsumowanie - proces projektowania rzeczy webowych (211)
- 6.2. Nie tylko REST: WWW rzeczy działająca w czasie rzeczywistym (212)
- 6.2.1. WWW rzeczy potrzebuje zdarzeń! (212)
- 6.2.2. Publikacja i subskrypcja (214)
- 6.2.3. Webhook - webowe wywołania zwrotne (215)
- 6.2.4. Comet - modyfikacje HTTP na potrzeby WWW czasu rzeczywistego (217)
- 6.2.5. WebSocket (217)
- 6.2.6. Przyszłość: od HTTP 1.1 do HTTP/2 (222)
- 6.3. Podsumowanie (223)
Rozdział 7. Implementacja rzeczy webowych (225)
- 7.1. Podłączanie urządzeń do WWW (226)
- 7.2. Wzorzec integracji bezpośredniej - REST na urządzeniu (227)
- 7.2.1. Tworzenie serwera WoT (228)
- 7.2.2. Projekt zasobów (230)
- 7.2.3. Projekt reprezentacji (236)
- 7.2.4. Projekt interfejsu (240)
- 7.2.5. Implementacja interfejsu publikacji/subskrypcji przy użyciu WebSocket (243)
- 7.2.6. Podsumowanie - wzorzec integracji bezpośredniej (246)
- 7.3. Wzorzec integracyjny bramy - przykład CoAP (246)
- 7.3.1. Uruchamianie serwera CoAP (247)
- 7.3.2. Użycie bramy do pośredniczenia w komunikacji CoAP (248)
- 7.3.3. Podsumowanie - wzorzec integracyjny bramy (251)
- 7.4. Wzorzec integracyjny chmury - MQTT z użyciem platformy EVRYTHNG (251)
- 7.4.1. Utworzenie konta EVRYTHNG (254)
- 7.4.2. Tworzenie klienckiej aplikacji MQTT (258)
- 7.4.3. Stosowanie akcji do kontrolowania wtyczki (260)
- 7.4.4. Przygotowanie prostej aplikacji webowej do sterowania urządzeniem (262)
- 7.4.5. Podsumowanie - wzorzec integracyjny chmury (266)
- 7.5. Podsumowanie (267)
Rozdział 8. Odnajdywanie: opisz i odkryj swoją webową rzecz (269)
- 8.1. Problem odnajdywania (270)
- 8.2. Odkrywanie rzeczy (272)
- 8.2.1. Odkrywanie sieciowe (273)
- 8.2.2. Wykrywanie zasobów w obrębie WWW (276)
- 8.3. Opisywanie rzeczy webowych (279)
- 8.3.1. Prezentacja modelu Web Thing Model (281)
- 8.3.2. Metadane (283)
- 8.3.3. Właściwości (284)
- 8.3.4. Akcje (286)
- 8.3.5. Rzeczy (287)
- 8.3.6. Implementacja modelu Web Thing Model na Pi (288)
- 8.3.7. Podsumowanie - Web Thing Model (296)
- 8.4. Semantyczna WWW rzeczy (296)
- 8.4.1. Powiązane dane i RDFa (297)
- 8.4.2. Uzgodniona semantyka: Schema.org (301)
- 8.4.3. JSON-LD (302)
- 8.4.4. Dalsze kroki (305)
- 8.5. Podsumowanie (305)
Rozdział 9. Udostępnianie: zabezpieczanie i współdzielenie rzeczy webowych (307)
- 9.1. Zabezpieczanie rzeczy (309)
- 9.1.1. ABC szyfrowania (311)
- 9.1.2. Bezpieczeństwo w internecie dzięki TSL: to właśnie jest "S" z nazwy "HTTPS"! (313)
- 9.1.3. Włączanie HTTPS i WSS korzystających z protokołu TSL na Raspberry Pi (315)
- 9.2. Uwierzytelnianie i kontrola dostępu (320)
- 9.2.1. Kontrola dostępu z użyciem REST i żetonów API (321)
- 9.2.2. OAuth: framework do uwierzytelniania (324)
- 9.3. Społecznościowa WWW rzeczy (327)
- 9.3.1. Pośrednik uwierzytelniania społecznościowej WWW rzeczy (328)
- 9.3.2. Implementacja pośrednika uwierzytelniania społecznościowej WWW rzeczy (330)
- 9.4. Dalsze kroki (339)
- 9.5. Podsumowanie (340)
Rozdział 10. Kompozycja: fizyczne aplikacje typu mashup (343)
- 10.1. Tworzenie prostej aplikacji - automatyczna generacja interfejsu użytkownika (345)
- 10.1.1. Uniwersalny interfejs użytkownika dla rzeczy webowych (345)
- 10.2. Fizyczne aplikacje typu mashup (352)
- 10.2.1. Node-RED: wizualne tworzenie aplikacji typu mashup (353)
- 10.3. IFTTT: tworzenie fizycznych aplikacji typu mashup przy użyciu kreatorów (360)
- 10.3.1. Publikowanie informacji o włamaniach do arkusza Google (361)
- 10.3.2. Wysyłanie żądań do rzeczy przy użyciu kanału Maker (363)
- 10.3.3. Przesyłanie tweetów o włamaniach do arkusza w serwisie Google Drive (364)
- 10.4. Dalsze kroki (366)
- 10.4.1. Aplikacje typu mashup - od prostych do złożonych aplikacji "big data" (366)
- 10.4.2. Lepsze wrażenia użytkowników (367)
- 10.5. Podsumowanie (368)
Dodatek. Arduino, BeagleBone, Intel Edison i WWW rzeczy (369)
- A.1. Integracja BeagleBone z WoT (369)
- A.1.1. Poznajemy BeagleBone Black (370)
- A.1.2. Przygotowywanie BeagleBone Black na potrzeby tej książki (370)
- A.2. Integracja urządzenia Intel Edison z WoT (371)
- A.2.1. Przygotowywanie urządzenia Edison na potrzeby tej książki (372)
- A.3. Integracja Arduino z WWW rzeczy (373)
- A.3.1. Linux, SSH i Node.js (374)
- A.4. Integracja innych systemów osadzonych z WWW rzeczy (375)
Skorowidz (377)