Informatyka Europejczyka. Podr - Helion
Autor: Jolanta Pa
ISBN: 978-83-246-4382-0
stron: 336, Format: 195x260, okładka: mi
Data wydania: 2012-08-01
Księgarnia: Helion
Cena książki: 15,90 zł
ISBN: 978-83-246-4382-0
stron: 336, Format: 195x260, okładka: mi
Data wydania: 2012-08-01
Księgarnia: Helion
Cena książki: 15,90 zł
Tagi: Informatyka Europejczyka
Osoby które kupowały "Informatyka Europejczyka. Podr", wybierały także:
- Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla szkół ponadpodstawowych. Zakres rozszerzony. Część 1 49,89 zł, (37,42 zł -25%)
- Informatyka Europejczyka. Informatyka. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Zakres rozszerzony. Część 2 (Wydanie II) 32,89 zł, (24,67 zł -25%)
- Informatyka Europejczyka. Informatyka. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Zakres rozszerzony. Część 2 (Wydanie II) 39,38 zł, (29,93 zł -24%)
- Informatyka Europejczyka. iĆwiczenia dla szkoły podstawowej, kl. IV-VI. Część II 14,90 zł, (11,92 zł -20%)
- Informatyka Europejczyka. iPodręcznik dla gimnazjum 31,89 zł, (25,51 zł -20%)
Spis treści
Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Edycja: Windows Vista, Linux Ubuntu, MS Office 2007, OpenOffice.org (wydanie III) -- spis treści
- Od autorki (11)
- Regulamin szkolnej pracowni komputerowej (13)
- Oznaczenia (14)
1. Zastosowanie komputera w życiu codziennym (15)
- 1.1. Komputer i jego znaczenie we wspóÅ‚czesnym Å›wiecie (16)
-
- Na czym polega reprezentowanie i przetwarzanie informacji przez człowieka i komputer? (16)
- Zastosowanie komputera (17)
-
- 1.2. Co to jest informatyka i jakie sÄ… aspekty jej rozwoju? (19)
-
- Jakie znaczenie ma rozwój komputeryzacji i internetu? (19)
- Uzależnienia od komputera i internetu (21)
- Ćwicz umiejętności (21)
-
- 1.3. Na czym polega bezpieczna i higieniczna praca z komputerem? (22)
-
- Wpływ komputera na zdrowie (22)
-
- 1.4. Prawo autorskie (25)
-
- Licencja (25)
-
2. Elementy zestawu komputerowego (27)
- 2.1. Wnętrze komputera (28)
-
- Elementy pÅ‚yty gÅ‚ównej (28)
- Karty rozszerzeń (30)
- Jednostki pamięci (32)
- Rodzaje pamięci (32)
-
- 2.2. UrzÄ…dzenia poza obudowÄ… komputera (34)
-
- Klawiatura (34)
- Mysz komputerowa (35)
- Skaner (37)
- Mikrofon (37)
- Monitor (38)
- Drukarka (39)
- Modem (40)
- Router (40)
- Głośniki i słuchawki (40)
- Pendrive (41)
- Kamera internetowa (42)
- Cyfrowy aparat fotograficzny i kamera cyfrowa (42)
- Telefon komórkowy (43)
-
- 2.3. Przygotowanie zestawu komputerowego do pracy (43)
-
- Podłączenie urządzeń zewnętrznych (44)
-
3. System operacyjny (47)
- 3.1. System operacyjny, oprogramowanie (48)
- 3.2. Pierwsze spojrzenie na pulpit (50)
-
- Pulpit (50)
- Tworzenie skrótów (52)
- Zmiana wyglÄ…du pulpitu (52)
- Ćwicz umiejętności (53)
-
- 3.3. Okna w systemie Windows (53)
-
- Elementy okna (54)
- Zawartość okna Komputer (54)
- Uruchamianie programów (54)
- Ćwicz umiejętności (55)
-
- 3.4. Operacje na plikach i folderach (56)
-
- Zapisywanie pliku (56)
- Rozszerzenia plików (57)
- WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci plików (58)
- Tworzenie folderów (59)
- Zaznaczanie plików i folderów (60)
- Wycinanie, wklejanie, kopiowanie plików i folderów (60)
- Ćwicz umiejętności (61)
-
- 3.5. ZarzÄ…dzanie plikami i folderami (62)
-
- Kompresja i dekompresja danych (62)
- ZarzÄ…dzanie danymi (65)
- Ćwicz umiejętności (66)
-
- 3.6. Wyszukiwanie plików w systemie (67)
-
- Ćwicz umiejętności (68)
-
- 3.7. Bezpieczeństwo komputera i danych (69)
- 3.7.1. Jak zadbać o bezpieczeństwo komputera? (69)
- Zabezpieczenia systemu (69)
- Ochrona przed wirusami komputerowymi (71)
- 3.7.2. Jak zadbać o bezpieczeństwo danych? (71)
- Wykonywanie kopii zapasowej plików (72)
- Wykonywanie kopii zapasowej komputera (72)
- Przywracanie plików z kopii zapasowej (72)
- Ćwicz umiejętności (73)
- 3.7.1. Jak zadbać o bezpieczeństwo komputera? (69)
- 3.8. RozwiÄ…zywanie problemów, czyli jak korzystać z pomocy i obsÅ‚ugi technicznej (74)
-
- Pomoc i obsługa techniczna systemu Windows (74)
- Pomoc zdalna systemu Windows (75)
- Ćwicz umiejętności (75)
-
4. Podstawy grafiki (77)
- 4.1. Rodzaje grafiki komputerowej (79)
- 4.2. Podstawowe formaty graficzne (81)
-
- Sposoby zapisu grafiki komputerowej (81)
- BMP (82)
- GIF (85)
- JPEG (85)
- Ćwicz umiejętności (86)
-
- 4.3. Importowanie grafiki (88)
-
- Skanowanie obrazów (88)
- Pobieranie obrazów z internetu (88)
- Importowanie zdjęć i filmów z cyfrowego aparatu fotograficznego i kamery cyfrowej (88)
- Importowanie plików graficznych i filmowych z telefonu komórkowego (90)
- Ćwicz umiejętności (91)
-
- 4.4. Praca z programem graficznym GIMP (92)
-
- Okno programu (92)
- Narzędzia GIMP-a (93)
- Zaznaczanie obszarów (94)
- Ćwicz umiejętności (98)
-
- 4.5. Poznajemy funkcje GIMP-a, realizujÄ…c projekty (100)
- 4.5.1. Projekt "Wakacyjne wspomnienia", czyli jak utworzyć oryginalną kompozycję w programie GIMP (100)
- Opracowanie planu działania (100)
- Realizacja projektu (102)
- Zakończenie i prezentacja projektu (103)
- 4.5.2. Projekt "Pocztówka z wakacji", czyli jak wykonać w programie GIMP fotomontaż z napisem (104)
- 4.5.3. Elektroniczna fotka z wakacji z animowanym napisem (108)
- Ćwicz umiejętności (109)
- 4.5.1. Projekt "Wakacyjne wspomnienia", czyli jak utworzyć oryginalną kompozycję w programie GIMP (100)
- 4.6. Tworzenie animacji (110)
-
- Ćwicz umiejętności (111)
-
- 4.7. Publikowanie własnych zdjęć w internecie (112)
-
- Ćwicz umiejętności (113)
- Ćwiczenia utrwalające (115)
-
5. Praca z edytorem tekstu (117)
- 5.1. Wprowadzenie (119)
-
- Notatnik (119)
- WordPad (120)
- Microsoft Office Word 2007 (120)
- Ćwicz umiejętności (120)
-
- 5.2. Tworzenie dokumentów tekstowych (121)
- 5.2.1. Okno programu Microsoft Word 2007 (121)
- Uruchamianie programu Microsoft Word 2007 (122)
- Elementy okna (122)
- Kursory w dokumencie tekstowym (122)
- Ćwicz umiejętności (122)
- 5.2.2. Zasady pracy z dokumentami tekstowymi (123)
- Zasady poprawnego pisania tekstu (124)
- Zapisywanie dokumentu i zamykanie okna programu (126)
- Ćwicz umiejętności (126)
- 5.2.3. Formatowanie dokumentów (127)
- Ustalanie parametrów czcionki (128)
- Nadawanie właściwego wyglądu akapitom (130)
- Podział tekstu na akapity i ustalenie wcięć (130)
- Wyrównanie akapitów wzglÄ™dem marginesów (131)
- Ćwicz umiejętności (132)
- 5.2.4. System pomocy programu Microsoft Word 2007 (133)
- Ćwicz umiejętności (134)
- 5.2.1. Okno programu Microsoft Word 2007 (121)
- 5.3. Poznajemy funkcje edytora tekstu, realizujÄ…c projekty (135)
- 5.3.1. Tworzymy gazetkÄ™ klasowÄ… (135)
- 5.3.1.1. Opracowanie planu działania (135)
- 5.3.1.2. Realizacja projektu (136)
- Ustawienia strony (136)
- Pisanie i formatowanie tekstu (136)
- Rozmieszczanie tekstu w kolumnach (137)
- WÅ‚Ä…czanie do tekstu obrazów i ozdobnych napisów (138)
- Wstawianie obrazków clipart (139)
- Wstawianie obrazów zapisanych w pliku (139)
- Wstawianie ozdobnych napisów (140)
- Ozdabianie tekstu kształtami (141)
- Wstawianie pola tekstowego (142)
- NagÅ‚ówek i stopka gazetki (143)
- Sprawdzanie pisowni i gramatyki (144)
- Drukowanie (145)
- 5.3.1.3. Zakończenie i prezentacja projektu (146)
- Ćwicz umiejętności (146)
- 5.3.2. Projektujemy folder o szkole (147)
- 5.3.2.1. Opracowanie planu działania (147)
- 5.3.2.2. Realizacja projektu (148)
- Układ strony i podział na kolumny (148)
- Pisanie i formatowanie tekstów (149)
- Wstawianie do tekstu ozdobnych napisów, zdjęć i obrazów (149)
- Stosowanie tabulatorów (149)
- Sprawdzanie pisowni i gramatyki (152)
- Drukowanie (152)
- 5.3.2.3. Zakończenie i prezentacja projektu (152)
- Ćwicz umiejętności (152)
- 5.3.3. Projektujemy zaproszenie (154)
- Ćwicz umiejętności (156)
- 5.3.1. Tworzymy gazetkÄ™ klasowÄ… (135)
- 5.4. Inne możliwości edytora tekstu (156)
-
- Wyszukiwanie i zamiana wyrazów w tekÅ›cie (156)
- Tworzenie tabel (157)
- Wstawianie do tekstu obiektów (158)
- Wstawianie obrazów (159)
- Dołączanie dźwięku (160)
- Wstawianie równaÅ„ i wzorów (160)
- Wstawianie zakładki i hiperłącza (161)
- Ćwicz umiejętności (162)
- Ćwiczenia utrwalające (163)
-
6. Multimedia (167)
- 6.1. Wprowadzenie (168)
- 6.2. Narzędzia systemowe do multimedialnego przekazu w systemie Windows Vista (168)
- 6.2.1. Program Windows Media Center (168)
- Windows Media Center (168)
- 6.2.2. Tworzenie filmów za pomocÄ… programu Windows Movie Maker (170)
- Praca z programem Windows Movie Maker (170)
- Importowanie multimediów z Galerii fotografii systemu Windows (170)
- Korzystanie z Pomocy programu (171)
- Dodawanie przejść i efektów (171)
- Zapisywanie projektu (172)
- Dodawanie napisów i tytuÅ‚ów (172)
- Dodawanie muzyki (173)
- Publikowanie filmu (174)
- Odtwarzanie opublikowanego filmu (174)
- Ćwicz umiejętności (174)
- 6.2.1. Program Windows Media Center (168)
- 6.3. Wybrane sposoby nagrywania i odtwarzania obrazu i dźwięku (175)
- 6.3.1. Nagrywanie obrazu i dźwięku (175)
- NarzÄ™dzia systemu umożliwiajÄ…ce nagrywanie plików (175)
- Korzystanie z opcji nagrywania programu Windows Media Player (176)
- Inne programy do nagrywania (177)
- 6.3.2. Odtwarzanie obrazu i dźwięku (178)
- Odtwarzanie multimediów w programie Windows Media Player (178)
- Inne programy do odtwarzania (178)
- Ćwicz umiejętności (179)
- 6.3.1. Nagrywanie obrazu i dźwięku (175)
- 6.4. Multimedialne programy edukacyjne (179)
-
- Ćwicz umiejętności (180)
-
- 6.5. Prezentacje multimedialne (181)
- 6.5.1. Wprowadzenie (181)
- 6.5.2. Uruchamianie gotowej prezentacji multimedialnej (181)
- 6.5.3. Tworzenie nowej prezentacji (182)
- Określanie tła prezentacji (184)
- Dodawanie nowych slajdów i wstawianie obiektów (185)
- Wstawianie do slajdów dźwiÄ™ków i filmów (186)
- Animacje obiektów (187)
- PrzejÅ›cia slajdów (188)
- Widoki wyÅ›wietlania slajdów (189)
- 6.5.4. Różne sposoby zapisu prezentacji (189)
- Standardowy zapis prezentacji (190)
- Zapis prezentacji jako pokazu (190)
- Kopiowanie prezentacji i Å‚Ä…czy multimediów (190)
- Zapis prezentacji jako strony WWW (191)
- Ćwicz umiejętności (191)
- Ćwiczenia utrwalające (193)
7. Internet i sieci (195)
- 7.1. Sieci komputerowe (196)
-
- Rodzaje sieci (196)
- Sposoby Å‚Ä…czenia komputerów w sieć (197)
- Budowa sieci (198)
- Podziały sieci (199)
- Praca w sieci lokalnej (199)
- Ćwicz umiejętności (200)
-
- 7.2. Obszar spotkań w systemie Windows jako nowe narzędzie pracy w sieci lokalnej (200)
-
- Obszar spotkań w systemie Windows (200)
- Jak dołączyć do spotkania? (202)
- Zapraszanie osób do spotkania (202)
- Dodawanie materiaÅ‚ów informacyjnych (202)
- Ćwicz umiejętności (202)
-
- 7.3. Internet jako sieć rozległa (203)
- 7.3.1. W oknie przeglÄ…darki (203)
- Elementy składowe adresu internetowego (204)
- Ćwicz umiejętności (206)
- 7.3.1. W oknie przeglÄ…darki (203)
- 7.4. Usługi internetowe (207)
-
- Zagrożenia w sieci (207)
- 7.4.1. Strony WWW (209)
- Wyszukiwanie stron WWW (209)
- 7.4.2. Poczta elektroniczna (210)
- Zakładanie konta e-mail (z wykorzystaniem usług portalu Onet.pl) (211)
- Wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej (212)
- 7.4.3. ProtokóÅ‚ FTP (213)
- 7.4.4. Grupy dyskusyjne (214)
- 7.4.5. Rozmowy w sieci (214)
- 7.4.6. Telnet (214)
- 7.4.7. E-usługi (215)
- Ćwicz umiejętności (215)
-
- 7.5. Gromadzenie, selekcjonowanie i przetwarzanie informacji pochodzÄ…cych z różnych źródeÅ‚ (216)
- 7.5.1. Prezentacja regionu - praca grupowa nad projektem (216)
- Praca nad projektem "Mój region" (216)
- 7.5.1.1. Dyskusja, czyli co i w jakiej formie zaprezentować w projekcie (217)
- Jakie zasady netykiety obowiÄ…zujÄ… podczas dyskusji na forum? (217)
- Dyskusje na forum (218)
- 7.5.1.2. Tworzenie multimedialnego przekazu w formie prezentacji, filmu lub innego opracowania (219)
- Usytuowanie regionu i ukształtowanie powierzchni - czyli jak korzystać z internetowej mapy (grupa I) (219)
- Rośliny i zwierzęta regionu - czyli spojrzenie na region przez pryzmat biologii (grupa II) (220)
- Zabytki i historia regionu (grupa III) (220)
- Legendy i podania ludowe zwiÄ…zane z regionem (grupa IV) (220)
- 7.5.1.3. Prezentacje grup i ocena wpÅ‚ywu treÅ›ci i formy na odbiór (221)
- Ćwicz umiejętności (221)
- 7.5.1. Prezentacja regionu - praca grupowa nad projektem (216)
- 7.6. Tworzenie witryny internetowej (222)
- 7.6.1. Podstawy tworzenia stron WWW w HTML-u (222)
- Struktura strony (222)
- Ćwicz umiejętności (226)
- Ćwiczenia utrwalające (227)
- 7.6.1. Podstawy tworzenia stron WWW w HTML-u (222)
8. Obliczenia w arkuszach kalkulacyjnych (229)
- 8.1. Wprowadzenie (230)
-
- Podstawowe pojęcia (231)
-
- 8.2. Edycja danych arkusza (232)
-
- Poruszanie siÄ™ po arkuszu (232)
- Wprowadzanie, poprawianie i usuwanie danych (233)
- Zmiana szerokości kolumn i wierszy (233)
- Formatowanie danych (235)
- Ćwicz umiejętności (236)
-
- 8.3. Adresowanie w arkuszu (237)
-
- Adresowanie względne (237)
- Adresowanie bezwzględne (240)
- Adresowanie mieszane (241)
- Ćwicz umiejętności (242)
-
- 8.4. Graficzna prezentacja danych (243)
-
- Ćwicz umiejętności (246)
-
- 8.5. Stosowanie funkcji w arkuszu kalkulacyjnym (247)
-
- Funkcja ÅšREDNIA (247)
- Funkcje MIN, MAX (248)
- Funkcja JEŻELI (249)
- Funkcja LICZ.JEŻELI (250)
- Funkcja ILE.NIEPUSTYCH (251)
- Ćwicz umiejętności (251)
-
- 8.6. Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do rozwiÄ…zywania problemów z zakresu różnych przedmiotów (252)
-
- Matematyczne obliczenia w Excelu 2007 (252)
- Fizyka w Excelu 2007 (253)
- Obliczenia chemiczne (254)
- Obliczenia statystyczne (254)
- Ćwicz umiejętności (254)
- Ćwiczenia utrwalające (256)
-
9. Bazy danych (259)
- 9.1. Wprowadzenie (260)
- 9.2. Podstawowe operacje tabeli bazy danych (262)
-
- Otwieranie gotowej bazy danych w programie Microsoft Access 2007 (262)
- PrzeglÄ…danie bazy danych (263)
- Zaznaczanie rekordów (264)
- Kopiowanie, wstawianie i usuwanie danych z tabeli (264)
- Wyszukiwanie i zmiana danych w bazie (265)
- Sortowanie (266)
- Ćwicz umiejętności (267)
-
- 9.3. Tworzenie nowej bazy danych (268)
-
- Tworzenie tabel (268)
- Tworzenie tabeli za pomocÄ… kreatora (269)
- Importowanie bazy (271)
- Kwerendy (271)
- Ćwicz umiejętności (273)
- Ćwiczenia utrwalające (275)
-
10. Algorytmy (277)
- 10.1. Co to jest algorytm? (278)
- 10.2. Sposoby zapisu algorytmów (279)
-
- Opis słowny (279)
- Lista kroków (279)
- Schemat blokowy (280)
- Języki programowania (283)
- Ćwicz umiejętności (283)
-
- 10.3. Rodzaje algorytmów (284)
-
- Algorytmy liniowe (284)
- Algorytmy warunkowe (285)
- Algorytmy iteracyjne (287)
- Algorytmy rekurencyjne (289)
- Ćwicz umiejętności (290)
-
- 10.4. Algorytmy porzÄ…dkujÄ…ce (291)
- 10.4.1. Wybrane algorytmy sortowania (292)
- Sortowanie przez wybór (292)
- Sortowanie przez scalanie (293)
- Sortowanie przez wstawianie (294)
- Sortowanie bÄ…belkowe (295)
- Ćwicz umiejętności (296)
- 10.4.1. Wybrane algorytmy sortowania (292)
- 10.5. Tworzenie algorytmów w programie ELI 2.0 (296)
-
- Jakim programem jest ELI 2.0? (296)
- Znaczenie podstawowych klocków (298)
- Budowa algorytmu (299)
- Symulacja działania algorytmu w programie (300)
- Algorytmy tworzone w programie ELI (301)
- Ćwicz umiejętności (302)
-
- 10.6. Grafika żóÅ‚wia (303)
- 10.6.1. Podstawy programowania w Logo (305)
- 10.6.1.1. Procedury pierwotne (305)
- 10.6.1.2. Zapisywanie i otwieranie plików w Logo (306)
- 10.6.1.3. Sterowanie żóÅ‚wiem (307)
- 10.6.1.4. Powtarzanie czynności w Logo (309)
- 10.6.1.5. Procedury własne w Logo (310)
- Definiowanie procedur w wierszu poleceń ekranu tekstowego (310)
- Definiowanie procedur w oknie Edytora obiektów (312)
- Dorysowywanie do szeÅ›ciokÄ…ta kolejnych szeÅ›ciokÄ…tów w celu utworzenia kompozycji pawie oko (313)
- 10.6.1.6. Procedury własne z parametrami (314)
- 10.6.1.7. Kolory i grubości pisaka w Logo (315)
- Ćwicz umiejętności (317)
- Ćwiczenia utrwalające (318)
- 10.6.1. Podstawy programowania w Logo (305)
11. Modelowanie i symulacje (321)
- 11.1. Wprowadzenie (322)
- 11.2. Modelowanie i symulacje (323)
- 11.2.1. Mapy internetowe (324)
- 11.2.2. Interaktywne programy komputerowe do symulacji (325)
- Analiza wyników eksperymentów (326)
- 11.2.3. Symulacje lotnicze (326)
- 11.2.4. Symulacje samochodowe (327)
- 11.2.5. Symulacje w grach strategicznych, sportowych i projektach (327)
- 11.2.6. Symulacje w arkuszu kalkulacyjnym (328)
- 11.2.7. Symulacje algorytmów (330)
- 11.2.8. Symulacje w Logo (330)
- 11.2.9. Symulacje matematyczne (331)
- Ćwicz umiejętności (332)
- Ćwiczenia utrwalające (333)
- 1.1. Komputer i jego znaczenie we wspóÅ‚czesnym Å›wiecie (16)