Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Edycja: Windows XP, Linux Ubuntu, MS Office 2003, OpenOffice.org. Wydanie II - Helion
ISBN: 978-83-246-2396-9
stron: 312, Format: 195x260, okładka: miękka
Data wydania: 2009-08-17
Księgarnia: Helion
Cena książki: 31,90 zł
Numer dopuszczenia MEN książki "Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Edycja: Windows XP, Linux Ubuntu, MS Office 2003, OpenOffice.org. Wydanie II" to 162/2009
Komputery już dawno przestały pojawiać się wyłącznie w książkach i filmach fantastyczno-naukowych. Dziś są wszędzie -- w domach, szkołach i biurach. Korzystają z nich uczniowie i nauczyciele, urzędnicy i pracownicy różnych firm. Współcześnie komputery to nie tylko narzędzia pracy, ale także doskonała pomoc w nauce. Dzięki nim zdobywamy informacje, uczymy się, rozwiązujemy skomplikowane zadania matematyczne i przygotowujemy materiały na lekcje. Wiedza o komputerach i o tym, co mogą nam zaoferować, jest niezbędna każdemu, kto chce uczyć się i pracować w nowoczesny sposób.
"Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Edycja: Windows XP, Linux Ubuntu, MS Office 2003, OpenOffice.org. Wydanie II" to książka, dzięki której nauczysz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o komputerach, aby bez problemów wykorzystywać ich możliwości. Poznasz budowę tych urządzeń, dowiesz się, jak korzystać z systemu operacyjnego, nauczysz się tworzyć rysunki i teksty, pracować z arkuszem kalkulacyjnym i bazą danych. Wykonując ćwiczenia zawarte w tej książce, nauczysz się wyszukiwać informacje w internecie i korzystać z poczty elektronicznej. Zacznij zgłębiać tajemnice świata komputerów.
- Możliwości zastosowania komputera
- Elementy zestawu komputerowego
- System operacyjny
- Pliki i katalogi
- Grafika komputerowa -- rysowanie, skanowanie i przeglądanie obrazków
- Praca z edytorem tekstów
- Prezentacje multimedialne
- Sieci komputerowe
- Korzystanie z poczty elektronicznej i WWW
- Tworzenie witryny internetowej
- Arkusze kalkulacyjne i bazy danych
- Algorytmy
- Programowanie w języku Logo
- Modelowanie i symulacje
Książki wchodzące w skład zestawu edukacyjnego Informatyka Europejczyka dla gimnazjum, edycja: Windows XP, Linux Ubuntu, MS Office 2003, OpenOffice.org:
Osoby które kupowały "Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Edycja: Windows XP, Linux Ubuntu, MS Office 2003, OpenOffice.org. Wydanie II", wybierały także:
- Statystyka matematyczna w Excelu dla szkół. Ćwiczenia praktyczne 19,89 zł, (14,92 zł -25%)
- Informatyka Europejczyka. iPodręcznik dla gimnazjum 31,89 zł, (25,51 zł -20%)
- Matematyka Europejczyka. Zeszyt ćwiczeń dla gimnazjum. Klasa 2. Część 2 12,89 zł, (10,96 zł -15%)
- Matematyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Klasa 1 19,89 zł, (16,91 zł -15%)
- Informatyka Europejczyka. Koło informatyczne dla gimnazjalistów 18,89 zł, (16,06 zł -15%)
Spis treści
Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Edycja: Windows XP, Linux Ubuntu, MS Office 2003, OpenOffice.org. Wydanie II -- spis treści
- Od autorki (11)
- Regulamin szkolnej pracowni komputerowej (13)
- Oznaczenia (14)
1. Zastosowanie komputera w życiu codziennym (15)
- 1.1. Komputer i jego znaczenie we wspóÅ‚czesnym Å›wiecie (16)
-
- Na czym polega reprezentowanie i przetwarzanie informacji przez człowieka i komputer? (16)
- Zastosowanie komputera (17)
-
- 1.2. Co to jest informatyka i jakie sÄ… aspekty jej rozwoju? (19)
-
- Jakie znaczenie ma rozwój komputeryzacji i internetu? (19)
- Uzależnienia od komputera i internetu (21)
- Ćwicz umiejętności (21)
-
- 1.3. Na czym polega bezpieczna i higieniczna praca z komputerem? (22)
-
- Wpływ komputera na zdrowie (22)
-
- 1.4. Prawo autorskie (25)
-
- Licencja (25)
-
2. Elementy zestawu komputerowego (27)
- 2.1. Wnętrze komputera (28)
-
- Elementy pÅ‚yty gÅ‚ównej (28)
- Karty rozszerzeń (30)
- Jednostki pamięci (32)
- Rodzaje pamięci (32)
-
- 2.2. UrzÄ…dzenia poza obudowÄ… komputera (35)
-
- Klawiatura (35)
- Mysz komputerowa (35)
- Skaner (36)
- Mikrofon (37)
- Monitor (37)
- Drukarka (38)
- Modem (38)
- Głośniki i słuchawki (39)
-
- 2.3. Przygotowanie zestawu komputerowego do pracy (40)
-
- Podłączenie urządzeń zewnętrznych (40)
-
3. System operacyjny (43)
- 3.1. System operacyjny, oprogramowanie (44)
- 3.2. Pierwsze spojrzenie na pulpit (46)
-
- Pulpit (46)
- Tworzenie skrótów (48)
- Zmiana wyglÄ…du pulpitu (48)
- Ćwicz umiejętności (49)
-
- 3.3. Okna w systemie Windows (49)
-
- Elementy okna (50)
- Zawartość okna Mój komputer (50)
- Uruchamianie programów (51)
- Ćwicz umiejętności (51)
-
- 3.4. Operacje na plikach i folderach (52)
-
- Zapisywanie pliku (52)
- Rozszerzenia plików (53)
- WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci plików (54)
- Tworzenie folderów (55)
- Zaznaczanie plików i folderów (55)
- Wycinanie, wklejanie, kopiowanie plików i folderów (56)
- Ćwicz umiejętności (57)
-
- 3.5. ZarzÄ…dzanie plikami i folderami (58)
-
- Kompresja i dekompresja danych (58)
- ZarzÄ…dzanie danymi (61)
- Ćwicz umiejętności (62)
-
- 3.6. Wyszukiwanie plików w systemie (63)
-
- Ćwicz umiejętności (65)
-
- 3.7. Bezpieczeństwo komputera i danych (65)
- 3.7.1. Jak zadbać o bezpieczeństwo komputera? (65)
- Zabezpieczenia systemu (66)
- Ochrona przed wirusami komputerowymi (67)
- 3.7.2. Jak zadbać o bezpieczeństwo danych? (67)
- Wykonywanie kopii zapasowej plików i ustawieÅ„ (68)
- Przywracanie systemu (68)
- Ćwicz umiejętności (69)
- 3.7.1. Jak zadbać o bezpieczeństwo komputera? (65)
- 3.8. RozwiÄ…zywanie problemów, czyli jak korzystać z pomocy i obsÅ‚ugi technicznej (70)
-
- Pomoc i obsługa techniczna systemu Windows (70)
- Pomoc zdalna systemu Windows (71)
- Ćwicz umiejętności (72)
-
4. Podstawy grafiki (73)
- 4.1. Praca z programem graficznym Paint (74)
-
- Narzędzia programu Paint (74)
- Tworzenie rysunków w programie graficznym (75)
- Ćwicz umiejętności (77)
-
- 4.2. Rodzaje grafiki komputerowej (78)
- 4.3. Podstawowe formaty graficzne (80)
-
- Sposoby zapisu grafiki komputerowej (80)
- BMP (81)
- GIF (83)
- JPEG (83)
- Ćwicz umiejętności (84)
-
- 4.4. Importowanie grafiki (86)
-
- Skanowanie obrazów (86)
- Pobieranie obrazów z internetu (86)
- Ćwicz umiejętności (87)
-
- 4.5. PrzeglÄ…danie zdjęć i obrazów (88)
-
- Programy do przeglÄ…dania plików graficznych (88)
- Ćwiczenia utrwalające (89)
-
5. Praca z edytorem tekstu (91)
- 5.1. Wprowadzenie (93)
-
- Notatnik (93)
- WordPad (94)
- Microsoft Word (94)
- Ćwicz umiejętności (94)
-
- 5.2. Tworzenie dokumentów tekstowych (95)
- 5.2.1. Okno programu Microsoft Word 2003 (95)
- Uruchamianie programu Microsoft Word 2003 (96)
- Elementy okna (96)
- Kursory w dokumencie tekstowym (96)
- Ćwicz umiejętności (96)
- 5.2.2. Zasady pracy z dokumentami tekstowymi (97)
- Zasady poprawnego pisania tekstu (98)
- Zapisywanie dokumentu i zamykanie okna programu (100)
- Ćwicz umiejętności (100)
- 5.2.3. Formatowanie dokumentów (101)
- Ustalanie parametrów czcionki (102)
- Nadawanie właściwego wyglądu akapitom (104)
- Podział tekstu na akapity i ustalenie wcięć (104)
- Wyrównanie akapitów wzglÄ™dem marginesów (105)
- Ćwicz umiejętności (106)
- 5.2.4. System pomocy programu Word (107)
- Ćwicz umiejętności (108)
- 5.2.1. Okno programu Microsoft Word 2003 (95)
- 5.3. Poznajemy funkcje edytora tekstu, realizujÄ…c projekty (109)
- 5.3.1. Tworzymy gazetkÄ™ klasowÄ… (109)
- 5.3.1.1. Opracowanie planu działania (110)
- 5.3.1.2. Realizacja projektu (110)
- Ustawienia strony (110)
- Pisanie i formatowanie tekstu (111)
- Rozmieszczanie tekstu w kolumnach (111)
- WÅ‚Ä…czanie do tekstu obrazów i ozdobnych napisów (113)
- Wstawianie obrazków clipart (113)
- Wstawianie obrazów zapisanych w pliku (114)
- Wstawianie ozdobnych napisów (115)
- Ozdabianie tekstu autokształtami (115)
- Wstawianie pola tekstowego (116)
- NagÅ‚ówek i stopka gazetki (117)
- Sprawdzanie pisowni i gramatyki (118)
- Drukowanie (118)
- 5.3.1.3. Zakończenie i prezentacja projektu (119)
- Ćwicz umiejętności (119)
- 5.3.2. Projektujemy folder o szkole (121)
- 5.3.2.1. Opracowanie planu działania (121)
- 5.3.2.2. Realizacja projektu (121)
- Układ strony i podział na kolumny (121)
- Pisanie i formatowanie tekstów (122)
- Wstawianie do tekstu ozdobnych napisów, zdjęć i obrazów (122)
- Stosowanie tabulatorów (123)
- Sprawdzanie pisowni i gramatyki (125)
- Drukowanie (125)
- 5.3.2.3. Zakończenie i prezentacja projektu (125)
- Ćwicz umiejętności (126)
- 5.3.3. Projektujemy zaproszenie (127)
- Ćwicz umiejętności (129)
- 5.3.1. Tworzymy gazetkÄ™ klasowÄ… (109)
- 5.4. Inne możliwości edytora tekstu (130)
-
- Wyszukiwanie i zamiana wyrazów w tekÅ›cie (130)
- Tworzenie tabel (131)
- Wstawianie do tekstu obiektów (132)
- Wstawianie obrazów (133)
- Dołączanie dźwięku (133)
- Wstawianie równaÅ„ i wzorów (134)
- Wstawianie zakładki i hiperłącza (135)
- Ćwicz umiejętności (136)
- Ćwiczenia utrwalające (138)
-
6. Multimedia (141)
- 6.1. Wprowadzenie (142)
- 6.2. Windows Movie Maker jako narzędzie przekazu multimedialnego (142)
-
- Korzystanie z Pomocy programu (143)
- Dodawanie przejść i efektów (144)
- Zapisywanie projektu (145)
- Dodawanie napisów i tytuÅ‚ów (145)
- Dodawanie muzyki (146)
- Zapisywanie i odtwarzanie filmu (146)
- Ćwicz umiejętności (147)
-
- 6.3. Wybrane sposoby nagrywania i odtwarzania obrazu i dźwięku (148)
- 6.3.1. Nagrywanie obrazu i dźwięku (148)
- NarzÄ™dzia systemu umożliwiajÄ…ce nagrywanie plików (148)
- Korzystanie z opcji nagrywania programu Windows Media Player (149)
- Inne programy do nagrywania (150)
- 6.3.2. Odtwarzanie obrazu i dźwięku (151)
- Odtwarzanie multimediów w programie Windows Media Player (151)
- Inne programy do odtwarzania (151)
- Ćwicz umiejętności (152)
- 6.3.1. Nagrywanie obrazu i dźwięku (148)
- 6.4. Multimedialne programy edukacyjne (153)
-
- Ćwicz umiejętności (153)
-
- 6.5. Prezentacje multimedialne (154)
- 6.5.1. Wprowadzenie (154)
- 6.5.2. Uruchamianie gotowej prezentacji multimedialnej (155)
- 6.5.3. Tworzenie nowej prezentacji (155)
- Określanie tła prezentacji (157)
- Dodawanie nowych slajdów i wstawianie obiektów (158)
- Wstawianie do slajdów dźwiÄ™ków i filmów (158)
- Animacje obiektów (159)
- PrzejÅ›cia slajdów (160)
- Widoki wyÅ›wietlania slajdów (161)
- 6.5.4. Różne sposoby zapisu prezentacji (161)
- Standardowy zapis prezentacji (161)
- Zapis prezentacji jako pokazu (161)
- Zapis prezentacji jako strony WWW (162)
- Zapis prezentacji przenośnej (162)
- Ćwicz umiejętności (163)
- Ćwiczenia utrwalające (164)
7. Internet i sieci (167)
- 7.1. Sieci komputerowe (168)
-
- Rodzaje sieci (168)
- Sposoby Å‚Ä…czenia komputerów w sieć (169)
- Budowa sieci (170)
- Podziały sieci (171)
- Praca w sieci lokalnej (171)
- Ćwicz umiejętności (172)
-
- 7.2. Internet jako sieć rozległa (172)
- 7.2.1. W oknie przeglÄ…darki (172)
- Elementy składowe adresu internetowego (173)
- Ćwicz umiejętności (175)
- 7.2.1. W oknie przeglÄ…darki (172)
- 7.3. Usługi internetowe (176)
-
- Zagrożenia w sieci (176)
- 7.3.1. Strony WWW (178)
- Wyszukiwanie stron WWW (178)
- 7.3.2. Poczta elektroniczna (179)
- Zakładanie konta e-mail (z wykorzystaniem usług portalu Onet.pl) (180)
- Wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej (181)
- 7.3.3. ProtokóÅ‚ FTP (182)
- 7.3.4. Grupy dyskusyjne (182)
- 7.3.5. Rozmowy w sieci (183)
- 7.3.6. Telnet (183)
- 7.3.7. E-usługi (184)
- Ćwicz umiejętności (184)
-
- 7.4. Gromadzenie, selekcjonowanie i przetwarzanie informacji pochodzÄ…cych z różnych źródeÅ‚ (185)
- 7.4.1. Prezentacja regionu - praca grupowa nad projektem (185)
- Praca nad projektem "Mój region" (185)
- 7.4.1.1. Dyskusja, czyli co i w jakiej formie zaprezentować w projekcie (186)
- Jakie zasady netykiety obowiÄ…zujÄ… podczas dyskusji na forum? (186)
- Dyskusje na forum (187)
- 7.4.1.2. Tworzenie multimedialnego przekazu w formie prezentacji, filmu lub innego opracowania (188)
- Usytuowanie regionu i ukształtowanie powierzchni - czyli jak korzystać z internetowej mapy (grupa I) (188)
- Rośliny i zwierzęta regionu - czyli spojrzenie na region przez pryzmat biologii (grupa II) (189)
- Zabytki i historia regionu (grupa III) (189)
- Legendy i podania ludowe zwiÄ…zane z regionem (grupa IV) (190)
- 7.4.1.3. Prezentacje grup i ocena wpÅ‚ywu treÅ›ci i formy na odbiór (190)
- Ćwicz umiejętności (190)
- 7.4.1. Prezentacja regionu - praca grupowa nad projektem (185)
- 7.5. Tworzenie witryny internetowej (191)
- 7.5.1. Podstawy tworzenia stron WWW w HTML-u (191)
- Struktura strony (192)
- Ćwicz umiejętności (195)
- Ćwiczenia utrwalające (196)
- 7.5.1. Podstawy tworzenia stron WWW w HTML-u (191)
8. Obliczenia w arkuszach kalkulacyjnych (199)
- 8.1. Arkusz kalkulacyjny - wprowadzenie (200)
-
- Podstawowe pojęcia (201)
-
- 8.2. Edycja danych arkusza (202)
-
- Poruszanie siÄ™ po arkuszu (202)
- Wprowadzanie, poprawianie i usuwanie danych (203)
- Zmiana szerokości kolumn i wierszy (203)
- Formatowanie danych (204)
- Ćwicz umiejętności (206)
-
- 8.3. Adresowanie w arkuszu (207)
-
- Adresowanie względne (207)
- Adresowanie bezwzględne (210)
- Adresowanie mieszane (211)
- Ćwicz umiejętności (212)
-
- 8.4. Graficzna prezentacja danych (213)
-
- Ćwicz umiejętności (215)
-
- 8.5. Stosowanie funkcji w arkuszu kalkulacyjnym (216)
-
- Funkcja ÅšREDNIA (217)
- Funkcje MIN, MAX (217)
- Funkcja JEŻELI (218)
- Funkcja LICZ.JEŻELI (219)
- Funkcja ILE.NIEPUSTYCH (220)
- Ćwicz umiejętności (220)
-
- 8.6. Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do rozwiÄ…zywania problemów z zakresu różnych przedmiotów (221)
-
- Matematyczne obliczenia w Excelu 2003 (221)
- Fizyka w Excelu 2003 (222)
- Obliczenia chemiczne (223)
- Obliczenia statystyczne (223)
- Ćwicz umiejętności (224)
- Ćwiczenia utrwalające (225)
-
9. Bazy danych (227)
- 9.1. Wprowadzenie (228)
-
- Otwieranie gotowej bazy danych w programie Microsoft Access 2003 (230)
- Obiekty bazy danych (232)
- Ćwicz umiejętności (233)
-
- 9.2. Podstawowe operacje na bazie danych (234)
-
- PrzeglÄ…danie bazy danych (234)
- Zaznaczanie rekordów (234)
- Kopiowanie, wstawianie i usuwanie danych z tabeli (235)
- Wyszukiwanie i zmiana danych w bazie (236)
- Sortowanie (237)
- Importowanie bazy (238)
- Ćwicz umiejętności (238)
-
- 9.3. Tworzenie nowej bazy danych (239)
- 9.3.1. Tworzenie tabel (239)
- Tworzenie tabeli za pomocÄ… kreatora (239)
- Ustalanie relacji między tabelami (241)
- 9.3.2. Kwerendy (242)
- Ćwicz umiejętności (244)
- 9.3.1. Tworzenie tabel (239)
- 9.4. Prezentowanie danych z bazy za pomocÄ… formularzy i raportów (245)
- 9.4.1. Tworzenie formularzy (245)
- 9.4.2. Raporty (248)
- Ćwicz umiejętności (249)
- Ćwiczenia utrwalające (250)
10. Algorytmy (251)
- 10.1. Co to jest algorytm? (252)
- 10.2. Sposoby zapisu algorytmów (253)
-
- Opis słowny (253)
- Lista kroków (253)
- Schemat blokowy (254)
- Języki programowania (257)
- Ćwicz umiejętności (257)
-
- 10.3. Rodzaje algorytmów (258)
-
- Algorytmy liniowe (258)
- Algorytmy warunkowe (259)
- Algorytmy iteracyjne (261)
- Algorytmy rekurencyjne (263)
- Ćwicz umiejętności (264)
-
- 10.4. Algorytmy porzÄ…dkujÄ…ce (266)
- 10.4.1. Wybrane algorytmy sortowania (266)
- Sortowanie przez wybór (266)
- Sortowanie przez scalanie (267)
- Sortowanie przez wstawianie (268)
- Sortowanie bÄ…belkowe (269)
- Ćwicz umiejętności (270)
- 10.4.1. Wybrane algorytmy sortowania (266)
- 10.5. Tworzenie algorytmów w programie ELI 2.0 (271)
-
- Jakim programem jest ELI 2.0? (271)
- Znaczenie podstawowych klocków (273)
- Budowa algorytmu (273)
- Symulacja działania algorytmu w programie (275)
- Algorytmy tworzone w programie ELI (276)
- Ćwicz umiejętności (277)
-
- 10.6. Grafika żóÅ‚wia (278)
- 10.6.1. Podstawy programowania w Logo (280)
- 10.6.1.1. Procedury pierwotne (280)
- 10.6.1.2. Zapisywanie i otwieranie plików w Logo (281)
- 10.6.1.3. Sterowanie żóÅ‚wiem (282)
- 10.6.1.4. Powtarzanie czynności w Logo (284)
- 10.6.1.5. Procedury własne w Logo (286)
- Definiowanie procedur w wierszu poleceń ekranu tekstowego (286)
- Definiowanie procedur w oknie Edytora obiektów (288)
- Dorysowywanie do szeÅ›ciokÄ…ta kolejnych szeÅ›ciokÄ…tów w celu utworzenia kompozycji pawie oko (288)
- 10.6.1.6. Procedury własne z parametrami (289)
- 10.6.1.7. Kolory i grubości pisaka w Logo (290)
- Ćwicz umiejętności (292)
- Ćwiczenia utrwalające (294)
- 10.6.1. Podstawy programowania w Logo (280)
11. Modelowanie i symulacje (297)
- 11.1. Wprowadzenie (298)
- 11.2. Modelowanie i symulacje (299)
- 11.2.1. Mapy internetowe (300)
- 11.2.2. Interaktywne programy komputerowe do symulacji (301)
- Analiza wyników eksperymentów (302)
- 11.2.3. Symulacje lotnicze (302)
- 11.2.4. Symulacje samochodowe (303)
- 11.2.5. Symulacje w grach strategicznych, sportowych i projektach (303)
- 11.2.6. Symulacje w arkuszu kalkulacyjnym (304)
- 11.2.7. Symulacje algorytmów (306)
- 11.2.8. Symulacje w Logo (306)
- 11.2.9. Symulacje matematyczne (307)
- Ćwicz umiejętności (308)
- Ćwiczenia utrwalające (309)