reklama - zainteresowany?

In - Helion

In
Autor: Camille Fournier, Ian Nowland, Nicole Forsgren (foreword)
Tytuł oryginału: Platform Engineering: A Guide for Technical, Product, and People Leaders
Tłumaczenie: Aleksander
ISBN: 978-83-289-2555-7
stron: 306, Format: 165x235, okładka: mi
Księgarnia: Helion

Książka będzie dostępna od czerwca 2025

Tagi: Kompetencje osobiste | Zarz

Czy radzisz sobie z zarz

 

Zobacz także:

  • Jak zhakowa
  • Biologika Sukcesji Pokoleniowej. Sezon 3. Konflikty na terytorium
  • Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagro
  • Regu
  • Socjotechnika. Sztuka zdobywania w

Spis treści

Inżynieria platform dla nowoczesnych liderów. Skuteczne zarządzanie systemami i zespołami -- spis treści

Przedmowa

Wstęp

Część I. Czym jest inżynieria platform i dlaczego warto się nią zajmować?

  • Rozdział 1. Dlaczego inżynieria platform staje się niezbędna?
    • Definicja platformy i innych istotnych terminów
    • Bagno nadmiernych uogólnień
    • Jak utknęliśmy w bagnie nadmiernego uogólnienia?
      • Przyczyna nr 1: eksplozja możliwości
      • Przyczyna nr 2: zwiększone wymagania operacyjne
      • Skutek: grzęźniemy w bagnie
    • W jaki sposób inżynieria platform pozwala oczyścić bagno?
      • Ograniczenie dostępnych usług elementarnych i zmniejszenie dodatkowego narzutu integracyjnego
      • Redukcja kodu integrującego w obrębie aplikacji
      • Centralizacja kosztów migracji
      • Umożliwienie deweloperom aplikacji utrzymywania ich produktów
    • Zwiększanie autonomii zespołów, aby mogły skupić się na budowaniu platform
      • Czy stosowanie platform sprzyja innowacjom?
    • Podsumowanie
  • Rozdział 2. Filary inżynierii platform
    • Podejście oparte na starannym doborze funkcjonalności produktu
    • Wytwarzanie abstrakcji programistycznych
      • Główne rodzaje warstw abstrakcji: usługi platformy i ich API
      • Grube klienty
      • Dostosowania wykorzystywanych komponentów
      • Integracja z rejestrami metadanych
    • Dostarczanie rozwiązań dla szerokiego kręgu programistów aplikacji
    • Platforma jako komponent fundamentalny
      • Odpowiedzialność za całość platformy
      • Zapewnienie wsparcia dla platformy
      • Dyscyplina w działaniach operacyjnych
    • Podsumowanie

Część II. Praktyki inżynierii platform

  • Rozdział 3. Jak i kiedy zacząć?
    • Kształtowanie współpracy wokół platformy w niewielkich przedsięwzięciach
    • Powołanie zespołu inżynierii platform w miejsce luźnej współpracy
      • Czy wprowadzenie scentralizowanej odpowiedzialności jest opłacalne?
      • Dynamika zespołowa stała się przeszłością
      • Skup się na rozwiązywaniu problemów, a nie na nowej technologii lub architekturze
      • Strzeż się nowych inżynierów przybywających ze znacznie większych przedsiębiorstw
      • Nie spiesz się z zatrudnianiem menedżerów produktów (i unikaj menedżerów projektów)
      • Dodatkowe problemy związane z platformami integracyjnymi i oferującymi współdzielone usługi
    • Transformacja tradycyjnej organizacji zajmującej się infrastrukturą
      • Cała kultura pracy inżynierskiej musi zostać wymieniona
      • Na początek zidentyfikuj najbardziej obiecujące obszary
      • Nie myśl, że całą sprawę załatwi zatrudnienie kilku menedżerów produktu
      • Zmień sposób utrzymywania produktów
      • Zaktualizuj proces rekrutacyjny
      • Zaktualizuj systemy motywacyjne
      • Nie przesadzaj z liczbą menedżerów projektów
      • Twój zespół będzie spędzał więcej czasu na rozmowach z klientami, a mniej na pisaniu kodu
      • Przeprowadź niezbędną restrukturyzację
      • Niech to będzie też radość!
    • Podsumowanie
  • Rozdział 4. Formowanie wspaniałych zespołów platformowych
    • Ryzyko związane z zespołami platformowymi o zbyt jednolitej specjalizacji
      • Zbyt duże nastawienie na administrowanie systemami
      • Zbyt duże nastawienie na programowanie
    • Różnorodność ról inżynierów platform
      • Inżynierowie oprogramowania
      • Inżynierowie systemów
      • Inżynierowie niezawodności
      • Specjaliści systemowi
    • Zatrudnianie inżynierów i docenianie ich pracy
      • Dopuszczaj nazwy stanowisk charakterystyczne dla niektórych ról
      • Unikaj tworzenia nowej struktury poziomów dla inżynierów oprogramowania
      • Stwórz nie więcej niż jedną strukturę poziomów dla ról systemowych
      • Jeżeli trzeba, stwórz nowy proces rekrutacyjny dla inżynierów oprogramowania platform
      • Tylko w niewielkim stopniu zmieniaj proces rekrutacji w zależności od roli
      • Sprawdzaj empatię dla klienta
    • Po czym poznać znakomitego menedżera inżynierii platform?
      • Doświadczenie w utrzymywaniu platform
      • Doświadczenie w prowadzeniu dużych i długotrwałych projektów
      • Przywiązywanie wagi do szczegółów
    • Pozostałe role w zespołach platformowych
      • Menedżerowie produktów
      • Właściciele produktów
      • Menedżerowie projektów i menedżerowie programów technicznych
      • Rzecznicy deweloperów, redaktorzy techniczni i inżynierowie wsparcia technicznego
    • Kształtowanie kultury zespołu inżynierii platform
      • Podział platformy pomiędzy zespół deweloperski i SRE
      • Mocne i słabe strony zespołu deweloperskiego
      • Połączenie zespołów i wprowadzenie menedżera produktu
      • Zaszczepianie kultury inżynierii platform
    • Podsumowanie
  • Rozdział 5. Platforma jako produkt
    • Głównym elementem kultury produktowej jest klient
      • Cechy klientów wewnętrznych
      • Współpraca z klientami wewnętrznymi
      • Empatia dla klientów
      • Pułapka masowej produkcji funkcjonalności
    • Badanie potrzeb użytkowników i analiza rynku
      • Identyfikowanie potencjalnych produktów platformy
      • Ewolucja istniejących rozwiązań: wygładzanie kantów czy redefinicja problemu
      • Badania rynku: potwierdzanie słuszności inwestycji
      • Wskaźniki produktu
    • Sukces w realizacji produktu: opracowanie strategii rozwoju produktu
      • Wizja: odległa perspektywa czasowa
      • Strategia: średnioodległa perspektywa czasowa
      • Cele i wskaźniki: na ten rok
      • Kamienie milowe: kwartalnie
      • Plan dostarczenia produktu z punktu widzenia klienta
      • Specyfikacja funkcjonalności
      • Praktyka czyni mistrza
    • Typowe porażki w realizacji produktu
      • Niedoszacowanie kosztów migracji
      • Przeszacowanie budżetu na zmiany, którym dysponują użytkownicy
      • Przeszacowanie wartości nowych funkcjonalności, podczas gdy ich stabilność jest niska
      • Zbyt wielu menedżerów produktów w porównaniu do rozmiaru zespołu inżynierów
      • Menedżerowie produktów wykonują pracę menedżerów technicznych
    • Podsumowanie
  • Rozdział 6. Utrzymanie platform
    • Praktyki dyżurów
      • Dlaczego ważny jest dyżur całodobowy?
      • Dlaczego włączać specjalistów DevOps do wspólnego zespołu?
      • Równomierne rozkładanie obciążenia dyżurami
    • Praktyki wsparcia klienta
      • Dlaczego inżynierowie platform powinni choć trochę zajmować się wsparciem użytkowników?
      • Etap 1: wprowadzenie sformalizowanych poziomów wsparcia
      • Etap 2: rozdzielenie wsparcia problemów niekrytycznych od dyżuru utrzymaniowego
      • Etap 3: zatrudnienie specjalisty od wsparcia klienta
      • Jak wspierać klientów w odległych strefach czasowych?
      • Etap 4: działanie na dużą skalę poprzez osobną jednostkę wsparcia inżynierskiego
    • Praktyki przeglądów incydentów i awarii
      • Cele i gwarancje poziomów usług są obowiązkowe, budżety błędów są opcjonalne
      • Zarządzanie zmianą
      • Monitorowanie syntetyczne
      • Przeglądy działań utrzymaniowych
    • Podsumowanie
  • Rozdział 7. Planowanie i wdrażanie
    • Planowanie długotrwałych projektów
      • Wskazanie celów i wymagań w dokumencie propozycji
      • Przejście od propozycji do planu działania
      • Unikanie długotrwałego wysiłku
    • Oddolne planowanie rozwoju produktu
      • Utrzymanie podstawowej działalności
      • Wytyczne zarządu
      • Usprawnienia systemu
      • Połączenie wszystkiego razem
    • Skuteczne komunikowanie statusu prac
      • Podstawy
      • Jaką to ma wartość?
      • Struktura aktualizacji na temat sukcesów i wyzwań
      • Nie zapomnij o wyzwaniach!
      • Niech Twój zespół napisze o sukcesach i wyzwaniach
    • Podsumowanie
  • Rozdział 8. Reorganizacja architektury platform
    • Dlaczego reorganizacja architektury jest lepsza od budowania kolejnej wersji?
      • Różne mentalności inżynierów
      • Mentalność wynika z potrzeb architektonicznych
      • Dlaczego trudno jest zbudować kolejną wersję systemu, ale reorganizacja architektury jest możliwa?
    • Bezpieczeństwo jako element architektury
    • Mechanizmy kontrolne dla reorganizacji architektonicznej
      • Kompatybilność
      • Testowanie
      • Środowiska niższych rzędów
      • Podział na transze, stopniowe wdrożenia i wykorzystywanie poprzedniej wersji
    • Planowanie reorganizacji architektury
      • Krok 1: myśl z rozmachem o celach reorganizacji architektury
      • Krok 2: uwzględnij koszty migracji
      • Krok 3: wskaż istotne korzyści, jakie nastąpią w ciągu kolejnego roku
      • Krok 4: zdobądź zgodę kierownictwa i bądź gotów cierpliwie czekać
    • Podsumowanie
  • Rozdział 9. Migracje i wygaszanie platform
    • Antywzorce migracyjne
    • Inżynieria łatwiejszych migracji
      • Wykorzystuj abstrakcje produktów minimalizujące ilość kodu integracyjnego i ograniczające liczbę wariantów
      • Projektuj architekturę umożliwiającą transparentne migracje
      • Wykorzystuj metadane do monitorowania wykorzystywanych zasobów
      • Rozwijaj automatyzację, aby uniknąć ręcznego śledzenia postępów
      • Dokumentuj sposoby przechodzenia na nowe rozwiązanie i wycofywania starego
    • Skuteczna koordynacja migracji
      • Ustalaj zakres, ograniczaj wpływ i określaj priorytety planowanych zmian
      • Jak najwcześniej rozsyłaj informacje poprzez publiczne kanały
      • Ostatnie 20% trzeba przepchnąć siłą
      • Oszczędnie szafuj nakazami
    • Wygaszanie platform
      • Podejmowanie decyzji o momencie wygaszenia
      • Koordynacja wygaszania
      • Nie obawiaj się uzasadnionego wygaszania
    • Podsumowanie
  • Rozdział 10. Zarządzanie relacjami z interesariuszami
    • Analiza interesariuszy: mapa wpływu i zainteresowania
    • Komunikacja z odpowiednią dozą transparencji
      • Nie dziel się zbyt wieloma szczegółami
      • Z rozwagą stosuj spotkania indywidualne
      • Pamiętaj o ustaleniach i zobowiązaniach
      • Na większą skalę stosuj spotkania koordynacyjne i zespoły doradcze klientów
      • Intensyfikuj komunikację w trudnych okresach
    • Odnajdywanie akceptowalnych kompromisów
      • Klarownie komunikuj wpływ na działalność biznesową
      • Czasami się zgadzaj, ale pod warunkiem kompromisu
      • Odmawianie bez niszczenia relacji
      • Kompromisy dotyczące nieoficjalnych platform
    • Problemy z pieniędzmi: zarządzanie kosztami i budżetem
      • Krok 1: zastanów się, kto będzie zyskiwał w przyszłości
      • Krok 2: przypisuj prace do zespołów (nie stosuj podejścia indywidualnego)
      • Krok 3: wychodź z propozycjami cięć i z przekonaniem broń obszarów, które chcesz zachować
    • Podsumowanie

Część III. Jak rozpoznać sukces?

  • Rozdział 11. Twoje platformy działają w harmonii
    • Harmonia celu
      • Dostosuj zespół przez odpowiedni dobór członków
      • Dostosuj kulturę poprzez stosowanie wspólnych praktyk
      • Dostosuj kulturę poprzez współpracę międzyzespołową
    • Harmonia strategii produktu
      • Zachęcaj do myślenia w kategoriach wielu platform, stosując niezależne zarządzanie produktami
      • Zachęcaj do opracowywania architektury obejmującej wiele platform poprzez wprowadzanie niezależności głównych specjalistów
      • Zbieraj opinie za pomocą ankiet klienckich dotyczących całej platformy
      • Rozważnie rozwiązuj niezgodności poprzez restrukturyzację
    • Harmonia planów
      • Synchronizuj tylko większe projekty, a nie wszystkie szczegółowe zadania
      • Stanowczo reaguj na brak zgodności
      • Pełna harmonia jest efektem przywództwa kierującego się zasadami
    • Powiązanie wszystkich elementów: osiągnięcie harmonii organizacyjnej
    • Podsumowanie
  • Rozdział 12. Twoje platformy cieszą się zaufaniem
    • Zaufanie do metod operacyjnych
      • Wzmacniaj zaufanie przez angażowanie doświadczonych liderów
      • Optymalizuj wzrost zaufania poprzez ustalanie kolejności przypadków użycia
    • Zaufanie do dużych inwestycji
      • Zaufanie do reorganizacji architektury buduj w oparciu o zgodę technicznych interesariuszy
      • Zaufanie do nowych produktów buduj w oparciu o wsparcie sponsorów z kadry zarządzającej
      • Podtrzymuj zaufanie, utrzymując stare systemy
      • Aby zyskać zaufanie, musisz zachować elastyczność w określaniu, co jest "słuszne"
    • Zaufanie do zdolności dostarczania zmian
      • Wprowadź kulturę sprawnego działania
      • Preferuj projekty, które uwalniają moce przerobowe zespołu
      • Kwestionuj założenia dotyczące zakresu produktów
    • Wszystko razem: opowieść o zbyt ściśle powiązanej platformie
    • Podsumowanie
  • Rozdział 13. Twoje platformy skutecznie zarządzają złożonością
    • Zarządzanie przypadkową złożonością wynikającą z koordynacji osób
    • Zarządzanie złożonością nieoficjalnych platform
    • Zarządzanie złożonością poprzez kontrolę wzrostu
    • Zarządzanie złożonością dzięki odkrywaniu potrzeb produktowych
    • Wszystko razem: równoważenie wewnętrznej i zewnętrznej złożoności
      • Wypalenie z powodu operacyjnego utrzymywania systemów open source
      • Próby (nieudane) zmiany reguł gry
      • Nieoficjalne platformy wymuszają reset
      • Realizacja nowego otwarcia
    • Podsumowanie
  • Rozdział 14. Twoje platformy są uwielbiane
    • Miłość po prostu działa
    • Miłość może wyglądać jak sprytny trik
    • Miłość może być oczywistością
    • Wszystko razem: miłość sprawia, że użytkownicy stają się wspaniali
    • Podsumowanie: czym właściwie jest miłość, jeśli nie cierpieniem?

Uwagi końcowe

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2025 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.