In - Helion

Autor: Camille Fournier, Ian Nowland, Nicole Forsgren (foreword)
Tytuł oryginału: Platform Engineering: A Guide for Technical, Product, and People Leaders
Tłumaczenie: Aleksander
ISBN: 978-83-289-2555-7
stron: 306, Format: 165x235, okładka: mi
Księgarnia: Helion
Tytuł oryginału: Platform Engineering: A Guide for Technical, Product, and People Leaders
Tłumaczenie: Aleksander
ISBN: 978-83-289-2555-7
stron: 306, Format: 165x235, okładka: mi
Księgarnia: Helion
Książka będzie dostępna od czerwca 2025
Czy radzisz sobie z zarz
Zobacz także:
- Jak zhakowa 125,00 zł, (10,00 zł -92%)
- Biologika Sukcesji Pokoleniowej. Sezon 3. Konflikty na terytorium 117,27 zł, (12,90 zł -89%)
- Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagro 67,89 zł, (12,90 zł -81%)
- Regu 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Socjotechnika. Sztuka zdobywania w 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
Spis treści
Inżynieria platform dla nowoczesnych liderów. Skuteczne zarządzanie systemami i zespołami -- spis treści
Przedmowa
Wstęp
Część I. Czym jest inżynieria platform i dlaczego warto się nią zajmować?
- Rozdział 1. Dlaczego inżynieria platform staje się niezbędna?
- Definicja platformy i innych istotnych terminów
- Bagno nadmiernych uogólnień
- Jak utknęliśmy w bagnie nadmiernego uogólnienia?
- Przyczyna nr 1: eksplozja możliwości
- Przyczyna nr 2: zwiększone wymagania operacyjne
- Skutek: grzęźniemy w bagnie
- W jaki sposób inżynieria platform pozwala oczyścić bagno?
- Ograniczenie dostępnych usług elementarnych i zmniejszenie dodatkowego narzutu integracyjnego
- Redukcja kodu integrującego w obrębie aplikacji
- Centralizacja kosztów migracji
- Umożliwienie deweloperom aplikacji utrzymywania ich produktów
- Zwiększanie autonomii zespołów, aby mogły skupić się na budowaniu platform
- Czy stosowanie platform sprzyja innowacjom?
- Podsumowanie
- Rozdział 2. Filary inżynierii platform
- Podejście oparte na starannym doborze funkcjonalności produktu
- Wytwarzanie abstrakcji programistycznych
- Główne rodzaje warstw abstrakcji: usługi platformy i ich API
- Grube klienty
- Dostosowania wykorzystywanych komponentów
- Integracja z rejestrami metadanych
- Dostarczanie rozwiązań dla szerokiego kręgu programistów aplikacji
- Platforma jako komponent fundamentalny
- Odpowiedzialność za całość platformy
- Zapewnienie wsparcia dla platformy
- Dyscyplina w działaniach operacyjnych
- Podsumowanie
Część II. Praktyki inżynierii platform
- Rozdział 3. Jak i kiedy zacząć?
- Kształtowanie współpracy wokół platformy w niewielkich przedsięwzięciach
- Powołanie zespołu inżynierii platform w miejsce luźnej współpracy
- Czy wprowadzenie scentralizowanej odpowiedzialności jest opłacalne?
- Dynamika zespołowa stała się przeszłością
- Skup się na rozwiązywaniu problemów, a nie na nowej technologii lub architekturze
- Strzeż się nowych inżynierów przybywających ze znacznie większych przedsiębiorstw
- Nie spiesz się z zatrudnianiem menedżerów produktów (i unikaj menedżerów projektów)
- Dodatkowe problemy związane z platformami integracyjnymi i oferującymi współdzielone usługi
- Transformacja tradycyjnej organizacji zajmującej się infrastrukturą
- Cała kultura pracy inżynierskiej musi zostać wymieniona
- Na początek zidentyfikuj najbardziej obiecujące obszary
- Nie myśl, że całą sprawę załatwi zatrudnienie kilku menedżerów produktu
- Zmień sposób utrzymywania produktów
- Zaktualizuj proces rekrutacyjny
- Zaktualizuj systemy motywacyjne
- Nie przesadzaj z liczbą menedżerów projektów
- Twój zespół będzie spędzał więcej czasu na rozmowach z klientami, a mniej na pisaniu kodu
- Przeprowadź niezbędną restrukturyzację
- Niech to będzie też radość!
- Podsumowanie
- Rozdział 4. Formowanie wspaniałych zespołów platformowych
- Ryzyko związane z zespołami platformowymi o zbyt jednolitej specjalizacji
- Zbyt duże nastawienie na administrowanie systemami
- Zbyt duże nastawienie na programowanie
- Różnorodność ról inżynierów platform
- Inżynierowie oprogramowania
- Inżynierowie systemów
- Inżynierowie niezawodności
- Specjaliści systemowi
- Zatrudnianie inżynierów i docenianie ich pracy
- Dopuszczaj nazwy stanowisk charakterystyczne dla niektórych ról
- Unikaj tworzenia nowej struktury poziomów dla inżynierów oprogramowania
- Stwórz nie więcej niż jedną strukturę poziomów dla ról systemowych
- Jeżeli trzeba, stwórz nowy proces rekrutacyjny dla inżynierów oprogramowania platform
- Tylko w niewielkim stopniu zmieniaj proces rekrutacji w zależności od roli
- Sprawdzaj empatię dla klienta
- Po czym poznać znakomitego menedżera inżynierii platform?
- Doświadczenie w utrzymywaniu platform
- Doświadczenie w prowadzeniu dużych i długotrwałych projektów
- Przywiązywanie wagi do szczegółów
- Pozostałe role w zespołach platformowych
- Menedżerowie produktów
- Właściciele produktów
- Menedżerowie projektów i menedżerowie programów technicznych
- Rzecznicy deweloperów, redaktorzy techniczni i inżynierowie wsparcia technicznego
- Kształtowanie kultury zespołu inżynierii platform
- Podział platformy pomiędzy zespół deweloperski i SRE
- Mocne i słabe strony zespołu deweloperskiego
- Połączenie zespołów i wprowadzenie menedżera produktu
- Zaszczepianie kultury inżynierii platform
- Podsumowanie
- Ryzyko związane z zespołami platformowymi o zbyt jednolitej specjalizacji
- Rozdział 5. Platforma jako produkt
- Głównym elementem kultury produktowej jest klient
- Cechy klientów wewnętrznych
- Współpraca z klientami wewnętrznymi
- Empatia dla klientów
- Pułapka masowej produkcji funkcjonalności
- Badanie potrzeb użytkowników i analiza rynku
- Identyfikowanie potencjalnych produktów platformy
- Ewolucja istniejących rozwiązań: wygładzanie kantów czy redefinicja problemu
- Badania rynku: potwierdzanie słuszności inwestycji
- Wskaźniki produktu
- Sukces w realizacji produktu: opracowanie strategii rozwoju produktu
- Wizja: odległa perspektywa czasowa
- Strategia: średnioodległa perspektywa czasowa
- Cele i wskaźniki: na ten rok
- Kamienie milowe: kwartalnie
- Plan dostarczenia produktu z punktu widzenia klienta
- Specyfikacja funkcjonalności
- Praktyka czyni mistrza
- Typowe porażki w realizacji produktu
- Niedoszacowanie kosztów migracji
- Przeszacowanie budżetu na zmiany, którym dysponują użytkownicy
- Przeszacowanie wartości nowych funkcjonalności, podczas gdy ich stabilność jest niska
- Zbyt wielu menedżerów produktów w porównaniu do rozmiaru zespołu inżynierów
- Menedżerowie produktów wykonują pracę menedżerów technicznych
- Podsumowanie
- Głównym elementem kultury produktowej jest klient
- Rozdział 6. Utrzymanie platform
- Praktyki dyżurów
- Dlaczego ważny jest dyżur całodobowy?
- Dlaczego włączać specjalistów DevOps do wspólnego zespołu?
- Równomierne rozkładanie obciążenia dyżurami
- Praktyki wsparcia klienta
- Dlaczego inżynierowie platform powinni choć trochę zajmować się wsparciem użytkowników?
- Etap 1: wprowadzenie sformalizowanych poziomów wsparcia
- Etap 2: rozdzielenie wsparcia problemów niekrytycznych od dyżuru utrzymaniowego
- Etap 3: zatrudnienie specjalisty od wsparcia klienta
- Jak wspierać klientów w odległych strefach czasowych?
- Etap 4: działanie na dużą skalę poprzez osobną jednostkę wsparcia inżynierskiego
- Praktyki przeglądów incydentów i awarii
- Cele i gwarancje poziomów usług są obowiązkowe, budżety błędów są opcjonalne
- Zarządzanie zmianą
- Monitorowanie syntetyczne
- Przeglądy działań utrzymaniowych
- Podsumowanie
- Praktyki dyżurów
- Rozdział 7. Planowanie i wdrażanie
- Planowanie długotrwałych projektów
- Wskazanie celów i wymagań w dokumencie propozycji
- Przejście od propozycji do planu działania
- Unikanie długotrwałego wysiłku
- Oddolne planowanie rozwoju produktu
- Utrzymanie podstawowej działalności
- Wytyczne zarządu
- Usprawnienia systemu
- Połączenie wszystkiego razem
- Skuteczne komunikowanie statusu prac
- Podstawy
- Jaką to ma wartość?
- Struktura aktualizacji na temat sukcesów i wyzwań
- Nie zapomnij o wyzwaniach!
- Niech Twój zespół napisze o sukcesach i wyzwaniach
- Podsumowanie
- Planowanie długotrwałych projektów
- Rozdział 8. Reorganizacja architektury platform
- Dlaczego reorganizacja architektury jest lepsza od budowania kolejnej wersji?
- Różne mentalności inżynierów
- Mentalność wynika z potrzeb architektonicznych
- Dlaczego trudno jest zbudować kolejną wersję systemu, ale reorganizacja architektury jest możliwa?
- Bezpieczeństwo jako element architektury
- Mechanizmy kontrolne dla reorganizacji architektonicznej
- Kompatybilność
- Testowanie
- Środowiska niższych rzędów
- Podział na transze, stopniowe wdrożenia i wykorzystywanie poprzedniej wersji
- Planowanie reorganizacji architektury
- Krok 1: myśl z rozmachem o celach reorganizacji architektury
- Krok 2: uwzględnij koszty migracji
- Krok 3: wskaż istotne korzyści, jakie nastąpią w ciągu kolejnego roku
- Krok 4: zdobądź zgodę kierownictwa i bądź gotów cierpliwie czekać
- Podsumowanie
- Dlaczego reorganizacja architektury jest lepsza od budowania kolejnej wersji?
- Rozdział 9. Migracje i wygaszanie platform
- Antywzorce migracyjne
- Inżynieria łatwiejszych migracji
- Wykorzystuj abstrakcje produktów minimalizujące ilość kodu integracyjnego i ograniczające liczbę wariantów
- Projektuj architekturę umożliwiającą transparentne migracje
- Wykorzystuj metadane do monitorowania wykorzystywanych zasobów
- Rozwijaj automatyzację, aby uniknąć ręcznego śledzenia postępów
- Dokumentuj sposoby przechodzenia na nowe rozwiązanie i wycofywania starego
- Skuteczna koordynacja migracji
- Ustalaj zakres, ograniczaj wpływ i określaj priorytety planowanych zmian
- Jak najwcześniej rozsyłaj informacje poprzez publiczne kanały
- Ostatnie 20% trzeba przepchnąć siłą
- Oszczędnie szafuj nakazami
- Wygaszanie platform
- Podejmowanie decyzji o momencie wygaszenia
- Koordynacja wygaszania
- Nie obawiaj się uzasadnionego wygaszania
- Podsumowanie
- Rozdział 10. Zarządzanie relacjami z interesariuszami
- Analiza interesariuszy: mapa wpływu i zainteresowania
- Komunikacja z odpowiednią dozą transparencji
- Nie dziel się zbyt wieloma szczegółami
- Z rozwagą stosuj spotkania indywidualne
- Pamiętaj o ustaleniach i zobowiązaniach
- Na większą skalę stosuj spotkania koordynacyjne i zespoły doradcze klientów
- Intensyfikuj komunikację w trudnych okresach
- Odnajdywanie akceptowalnych kompromisów
- Klarownie komunikuj wpływ na działalność biznesową
- Czasami się zgadzaj, ale pod warunkiem kompromisu
- Odmawianie bez niszczenia relacji
- Kompromisy dotyczące nieoficjalnych platform
- Problemy z pieniędzmi: zarządzanie kosztami i budżetem
- Krok 1: zastanów się, kto będzie zyskiwał w przyszłości
- Krok 2: przypisuj prace do zespołów (nie stosuj podejścia indywidualnego)
- Krok 3: wychodź z propozycjami cięć i z przekonaniem broń obszarów, które chcesz zachować
- Podsumowanie
Część III. Jak rozpoznać sukces?
- Rozdział 11. Twoje platformy działają w harmonii
- Harmonia celu
- Dostosuj zespół przez odpowiedni dobór członków
- Dostosuj kulturę poprzez stosowanie wspólnych praktyk
- Dostosuj kulturę poprzez współpracę międzyzespołową
- Harmonia strategii produktu
- Zachęcaj do myślenia w kategoriach wielu platform, stosując niezależne zarządzanie produktami
- Zachęcaj do opracowywania architektury obejmującej wiele platform poprzez wprowadzanie niezależności głównych specjalistów
- Zbieraj opinie za pomocą ankiet klienckich dotyczących całej platformy
- Rozważnie rozwiązuj niezgodności poprzez restrukturyzację
- Harmonia planów
- Synchronizuj tylko większe projekty, a nie wszystkie szczegółowe zadania
- Stanowczo reaguj na brak zgodności
- Pełna harmonia jest efektem przywództwa kierującego się zasadami
- Powiązanie wszystkich elementów: osiągnięcie harmonii organizacyjnej
- Podsumowanie
- Harmonia celu
- Rozdział 12. Twoje platformy cieszą się zaufaniem
- Zaufanie do metod operacyjnych
- Wzmacniaj zaufanie przez angażowanie doświadczonych liderów
- Optymalizuj wzrost zaufania poprzez ustalanie kolejności przypadków użycia
- Zaufanie do dużych inwestycji
- Zaufanie do reorganizacji architektury buduj w oparciu o zgodę technicznych interesariuszy
- Zaufanie do nowych produktów buduj w oparciu o wsparcie sponsorów z kadry zarządzającej
- Podtrzymuj zaufanie, utrzymując stare systemy
- Aby zyskać zaufanie, musisz zachować elastyczność w określaniu, co jest "słuszne"
- Zaufanie do zdolności dostarczania zmian
- Wprowadź kulturę sprawnego działania
- Preferuj projekty, które uwalniają moce przerobowe zespołu
- Kwestionuj założenia dotyczące zakresu produktów
- Wszystko razem: opowieść o zbyt ściśle powiązanej platformie
- Podsumowanie
- Zaufanie do metod operacyjnych
- Rozdział 13. Twoje platformy skutecznie zarządzają złożonością
- Zarządzanie przypadkową złożonością wynikającą z koordynacji osób
- Zarządzanie złożonością nieoficjalnych platform
- Zarządzanie złożonością poprzez kontrolę wzrostu
- Zarządzanie złożonością dzięki odkrywaniu potrzeb produktowych
- Wszystko razem: równoważenie wewnętrznej i zewnętrznej złożoności
- Wypalenie z powodu operacyjnego utrzymywania systemów open source
- Próby (nieudane) zmiany reguł gry
- Nieoficjalne platformy wymuszają reset
- Realizacja nowego otwarcia
- Podsumowanie
- Rozdział 14. Twoje platformy są uwielbiane
- Miłość po prostu działa
- Miłość może wyglądać jak sprytny trik
- Miłość może być oczywistością
- Wszystko razem: miłość sprawia, że użytkownicy stają się wspaniali
- Podsumowanie: czym właściwie jest miłość, jeśli nie cierpieniem?
Uwagi końcowe