Inżynieria wymagań. Studium przypadków - Helion
ISBN: 9788301201432
stron: 268, Format: ebook
Data wydania: 2018-09-04
Księgarnia: Helion
Cena książki: 45,87 zł (poprzednio: 73,98 zł)
Oszczędzasz: 38% (-28,11 zł)
Inżynieria wymagań to kluczowa faza każdego projektu informatycznego. Od jej powodzenia zależy sukces całego przedsięwzięcia. Dobrze przeprowadzony proces zbierania, modelowania i zarządzania wymaganiami pozwala zredukować liczbę problemów z nimi związanych, a w rezultacie znacznie obniżyć koszty projektu. Niniejsza publikacja przedstawia doświadczenia wielu analityków biznesowych z pierwszej linii frontu ich walk na rzecz zapewnienia odpowiedniego poziomu jakości wymagań. Zgodnie z założeniami serii w praktyce, opisują oni nie tylko swoje sukcesy, ale także poniesione porażki.
Osoby które kupowały "Inżynieria wymagań. Studium przypadków", wybierały także:
- Odoo 10 Implementation Cookbook 175,88 zł, (29,90 zł -83%)
- Building ERP Solutions with Microsoft Dynamics NAV 175,88 zł, (29,90 zł -83%)
- Modern Scala Projects 157,37 zł, (29,90 zł -81%)
- Learning Einstein Analytics 157,37 zł, (29,90 zł -81%)
- Mastering Microsoft Dynamics CRM 2016 157,37 zł, (29,90 zł -81%)
Spis treści
Inżynieria wymagań. Studium przypadków eBook -- spis treści
- Okładka
- Strona tytułowa
- Strona redakcyjna
- Spis treści
- Od redaktorów
- Część I. Procesy i metody
- 1. Planowanie i monitorowanie analizy
- 1.1. Wstęp
- 1.2. Projekt
- 1.3. Problemy
- 1.4. RozwiÄ…zanie
- 1.4.1. Zaplanowanie podejścia do przeprowadzenia analizy biznesowej
- 1.4.2. Zaplanowanie zaangażowania interesariuszy
- 1.4.3. Planowanie zarządzania analizą biznesową i planowanie zarządzania informacjami pozyskanymi w analizie biznesowej
- 1.4.4. Identyfikacja usprawnień w przebiegu analizy biznesowej
- 1.5. Podsumowanie
- 2. Od modelu do rozwiÄ…zania
- 2.1. Wstęp
- 2.2. Jak zapanować nad wymaganiami?
- 2.3. O porażkach w projektowaniu systemów
- 2.4. Propozycja
- 2.4.1. Narzędzia
- 2.4.2. Case study
- 2.4.3. Dawno, dawno temu, czyli jak to drzewiej bywało
- 2.4.4. Quo vadis World
- 2.4.5. Tworzymy system
- 2.4.6. Model rozwiÄ…zania systemowego
- 2.4.7. Struktura modelu wymagań
- 2.4.8. Przepis na powiązanie elementów zależnych w EA
- 2.4.9. Przypadki użycia
- 2.4.10. Śledzenie zależności
- 2.4.11. Nie wyobrażaj sobie, zobacz
- 2.4.12. Wykonaj z nami swój prototyp
- 2.5. THE END
- 3. Model modelowi nierówny, czyli łamanie schematów w postrzeganiu modelowania procesów biznesowych w projektach firmy
- 3.1. Wstęp
- 3.2. Opis przypadku
- 3.3. Problemy i wyzwania
- 3.4. RozwiÄ…zanie problemu
- 3.4.1. Wizualizacja procesu
- 3.4.2. Model procesów podstawowych w notacji BPMN 2.0
- 3.4.3. Proces wytwarzania wymagań
- 3.4.4. Struktura zależności zagadnień i koncepcja zarządzania projektem
- 3.5. Rezultat
- 3.6. Wnioski, zalecenia i rekomendacje
- 4. Behaviour-Driven Development jako platforma komunikacji
- 4.1. Wprowadzenie i cel rozdziału
- 4.2. Domena jako fundament komunikacji
- 4.2.1. Kruszenie wiedzy domenowej własną głową
- 4.2.2. Wspólny cel i model domenowy
- 4.3. Język domenowy jako medium komunikacji
- 4.3.1. Na początku był słownik
- 4.3.2. Parafraza jako narzędzie do budowania zrozumienia
- 4.3.3. Wpływ kultury pracy na komunikację
- 4.4. Komunikacja w rzeczywistym środowisku
- 4.4.1. Zmiany widzę wszędzie zmiany!
- 4.4.2. Wyjdź zza biurka analityk w terenie
- 4.5. Przeniesienie komunikacji na wyższy poziom
- 4.5.1. User Story jako format zapisu wymagań
- 4.5.2. Jednoznaczne i czytelne testy kodu źródłowego
- 4.5.3. Wykonywalna dokumentacja jako platforma komunikacji
- 4.6. Podsumowanie
- 1. Planowanie i monitorowanie analizy
- Część II. Produkty prac
- 5. Dokumentacja analityczna
- 5.1. Dokumentacja byle jaka
- 5.1.1. Przedmiot
- 5.1.2. Problem
- 5.1.3. RozwiÄ…zanie
- 5.1.4. Zastosowane techniki
- 5.1.5. Rezultaty
- 5.1.6. Wnioski, zalecenia, rekomendacje
- 5.2. Potrzebujemy tylko dokumentu
- 5.2.1. Przedmiot
- 5.2.2. Problem
- 5.2.3. RozwiÄ…zanie
- 5.2.4. Rezultat
- 5.2.5. Wnioski, zalecenia, rekomendacje
- 5.3. Dużo dokumentacji, mało informacji
- 5.3.1. Przedmiot
- 5.3.2. Problem
- 5.3.3. RozwiÄ…zanie
- 5.3.4. Rezultat
- 5.3.5. Wnioski, zalecenia, rekomendacje
- 5.4. Wnioski wniosków
- 5.1. Dokumentacja byle jaka
- 6. Czy można było jeszcze coś zepsuć?
- 6.1. Przedmiot charakterystyka projektu/sytuacji i problemu do rozwiązania
- 6.2. Stosowane definicje
- 6.3. Opis zlecenia, terminy realizacji i otoczenie projektu
- 6.3.1. IstniejÄ…ca aplikacja
- 6.3.2. Stan udokumentowania wymagań do obsługi urządzeń
- 6.3.3. Wiedza merytoryczna zespołu o zagadnieniu i wspieranych procesach u klienta
- 6.3.4. Zespół
- 6.3.5. Odpowiedzialności poszczególnych ról w zespole
- 6.3.6. ZamawiajÄ…cy
- 6.4. Przebieg procesu analizy i powstałe produkty w pierwszej fazie przed wstrzymaniem projektu
- 6.5. Problemy, przed którymi stanęliśmy
- 6.5.1. Przekonanie, że wszystko jest gotowe, wystarczy zaimplementować
- 6.5.2. Przeterminowane wymagania, brak właścicieli wymagań, zdefiniowanych interesariuszy
- 6.5.3. Skupiono się na szczegółach, pominięto główne założenia
- 6.5.4. Nie został rozpoznany proces biznesowy klienta
- 6.5.5. Duży zakres dostarczanych usług bez podziału na etapy realizacji. Trudność estymacji pozostałych prac
- 6.5.6. Pozostałe problemy
- 6.6. Rozwiązanie podejścia, techniki i technologie, jakie wykorzystaliśmy w projekcie, by rozwiązać problem i zrealizować postawiony cel
- 6.6.1. Ankiety
- 6.6.2. Eksperci dziedzinowi, weryfikacja rozwiązań i kontakt z klientem
- 6.6.3. Lista wymagań
- 6.6.4. PseudouporzÄ…dkowana logika biznesowa aplikacji
- 6.6.5. Lista usług aplikacji
- 6.6.6. Podział na etapy i usługi dodatkowe
- 6.7. Rezultat
- 6.8. Wnioski, zalecenia i rekomendacje
- 5. Dokumentacja analityczna
- Część III. Zespół i umiejętności miękkie
- 7. Janusze analityki. Czy warto być samotnym wilkiem w zespole?
- 7.1. Wprowadzenie
- 7.2. Samotny wilk
- 7.3. Zespół nadchodzi z odsieczą
- 7.4. Chaos: razem, ale osobno
- 7.5. Konsekwencje
- 8. Wprowadzanie Scruma problemy i korzyści
- 8.1. Wstęp
- 8.2. OÂ teorii autodeterminacji
- 8.3. Praca w Scrumie
- 8.3.1. Samoorganizacja zespołu autonomia
- 8.3.2. RozwiÄ…zanie
- 8.3.3. Sens pracy i trudność wykonywanych zadań
- 8.3.4. RozwiÄ…zanie
- 8.3.5. Poczucie kompetencji ciągły rozwój
- 8.3.6. Możliwość wpływania na produkt
- 8.3.7. RozwiÄ…zanie
- 8.3.8. Relacje z innymi potrzeba przynależności
- 8.3.9. Współpraca a rywalizujące Zosie samosie
- 8.3.10. RozwiÄ…zanie
- 8.3.11. Rola relacji z użytkownikami
- 8.3.12. RozwiÄ…zanie
- 8.4. Podsumowanie
- 9. Outsourcing analizy. Jak się przygotować
- 9.1. Przedmiot charakterystyka projektu i problemu do rozwiązania
- 9.2. Problemy, rozwiązanie i rezultat
- 9.2.1. Koordynacja zależności prac analitycznych
- 9.2.2. Komunikacja w zespole
- 9.2.3. Narzędzie CASE do modelowania
- 9.2.4. Wspólne szablony wymagań
- 9.2.5. Repozytorium. Gdzie przechowywać dokumenty?
- 9.2.6. Odbiór produktów analitycznych
- 9.3. Wnioski, zalecenia i rekomendacje
- 10. Coaching w analizie
- 10.1. Wstęp
- 10.1.1. Coach i coaching
- 10.2. Role w coachingu
- 10.2.1. Coach
- 10.2.2. Klient coachingu (inaczej: coachee)
- 10.2.3. Sponsor coachingu
- 10.3. Elementy coachingu
- 10.4. Model coachingowy
- 10.5. Przebieg procesu coachingowego
- 10.6. Umiejętności coachingowe
- 10.6.1. Aktywne słuchanie
- 10.6.2. Pytania sięgające sedna
- 10.6.3. Ćwiczenie
- 10.6.4. Bezpośrednia komunikacja
- 10.6.5. Ćwiczenie
- 10.6.6. Obecność
- 10.6.7. Ćwiczenie
- 10.6.8. Tak, iÂ
- 10.6.9. Ćwiczenie
- 10.7. Podejście coachingowe
- 10.1. Wstęp
- 7. Janusze analityki. Czy warto być samotnym wilkiem w zespole?
- Część IV. Ewolucja
- 11. Projektowanie nastawione na zmianÄ™
- 11.1. Wstęp
- 11.2. Ewolucja systemów informatycznych
- 11.3. Inżynieria wymagań w kontekście ewolucji systemów
- 11.4. Inżynieria wymagań wspierająca ewolucję systemów
- 11.4.1. Model CoRE
- 11.4.2. Metody statystyczne
- 11.4.3. Przewidywanie przyszłości
- 11.4.4. Cztery podejścia do wymagań
- 11.4.5. Wymagania w systemach eksperckich
- 11.4.6. Podsumowanie metod
- 11.5. Projektowanie nastawione na zmianÄ™
- 11.5.1. Wiedza domenowa
- 11.5.2. Modułowość rozwiązań
- 11.5.3. Uniwersalne interfejsy
- 11.5.4. Konfigurowalność
- 11.5.5. Myślenie o przyszłości
- 11.6. Podsumowanie
- 11. Projektowanie nastawione na zmianÄ™
- Bibliografia
- Przypisy
- O autorach