Fotografia artystyczna. Od inspiracji do obrazu - Helion
Tytuł oryginału: Mastering Photographic Composition, Creativity, and Personal Style
Tłumaczenie: Piotr Cieślak
ISBN: 978-83-246-2764-6
stron: 368, Format: 200x230, okładka: miękka
Data wydania: 2011-01-24
Księgarnia: Helion
Cena książki: 79,00 zł
Znajdź swój własny styl fotografowania - opanuj sztukę zachwycania obrazem!
- Jak tworzyć magiczne kompozycje w kolorze?
- Jak malować światłem niepowtarzalne kadry?
- Jak komponować ujęcia w czerni i bieli?
Zdjęcie tylko wówczas może mieć wartość artystyczną, jeśli można w nim dostrzec rękę twórcy.Alain Briot
Posiadanie dobrej lustrzanki i wiedza o tym, jak robić perfekcyjne zdjęcia, to za mało, by z amatora fotografii wyłonił się prawdziwy artysta. Jak w każdej dziedzinie, także i tu spotkamy zarówno kreatywnych, oryginalnych twórców, jak i dobrych rzemieślników, których prace wprawdzie nie wzbudzają jakichkolwiek zastrzeżeń, ale także i żadnych emocji. Fotografia to w końcu coś więcej niż tylko sztywna lista żelaznych reguł i utartych prawideł, których należy się trzymać - to sztuka przemawiania i poruszania językiem obrazu. Można zatem opanować do perfekcji zasady kompozycji, ekspozycji czy oświetlenia, ale w mistrzowskich ujęciach chodzi głównie o to, jak fotograf posługuje się kolorem, światłem czy kontrastem. To sposób, w jaki skomponowane są konkretne zdjęcia, sprawia, że albo zapadają w pamięć odbiorców i uchodzą za artystyczne, albo wydają się po prostu nudne i banalne...
To nie będzie kolejna książka o tym, jak robić dobre technicznie zdjęcia. To przede wszystkim podręcznik, który wprowadzi świeże spojrzenie, zaczerpnięte z różnych dziedzin sztuk wizualnych, oraz zaprosi Cię do świata nowych, fascynujących sposobów tworzenia niepowtarzalnych fotografii. Alain Briot uświadomi Ci, jak wiele czynników związanych z kompozycją obrazu, tradycyjnie pomijanych w fotografii, może mieć wpływ na magię danego ujęcia. Nauczysz się inaczej postrzegać kolor oraz wzajemne zależności pomiędzy jego trzema składowymi - nasyceniem, barwą i jasnością.
Przeczytasz na temat doboru światła, wyboru między wielobarwnością a czernią i bielą oraz kształtowania niuansów skali szarości. Z kolejnych rozdziałów dowiesz się, w jaki sposób praca nad kompozycją pozwala ukształtować własny, niepowtarzalny styl. Znajdziesz tu także wiele informacji ułatwiających zapanowanie nad wszystkimi elementami obrazu, które decydują o jego artyzmie. Wreszcie, nauczysz się używać sporego zestawu narzędzi ułatwiających tworzenie lepszych zdjęć i korzystać z praktycznych rozwiązań typowych problemów z fotografiami.
Dzięki tej książce:
- poznasz różnice dzielące kompozycje zdjęć dokumentalnych i artystycznych
- nauczysz się widzieć świat jak aparat fotograficzny
- poznasz nowe, fascynujące reguły kompozycji
- dowiesz się, na czym polega malowanie światłem
- odkryjesz, gdzie znajdować idealne światło
- zobaczysz, jak fotografować w świetle naturalnym
- dowiesz się, w jaki sposób zmienić jakość światła
- nauczysz się tworzyć kompozycje w kolorze
- poznasz trzy składowe koloru i ich wpływ na kompozycję
- uzupełnisz informacje o systemie i drzewie kolorów Munsella
- nauczysz się sterować kolorami w Photoshopie
- dowiesz się, jak sterować ogólnym i miejscowym nasyceniem barw
- opanujesz narzędzia ułatwiające pracę z kolorami
- poznasz zasady tworzenia kompozycji w czerni i bieli
- przyswoisz najważniejsze składniki dobrej kompozycji
- wyruszysz w poszukiwaniu inspiracji
- poćwiczysz i rozwiniesz swoją kreatywność
- zobaczysz, jak doskonalić i zaznaczać swój indywidualny styl
- poprzez zdjęcia nawiążesz kontakt z odbiorcami
- odkryjesz, jak skutecznie sprzedawać i promować swoje prace
- nauczysz się naprawiać rozmaite przypadłości nieudanych zdjęć
Podejdź kreatywnie do fotografii -
niech Twoje zdjęcia nabiorą prawdziwego artyzmu!
Książkę poleca redakcja Digital Foto Video:
Osoby które kupowały "Fotografia artystyczna. Od inspiracji do obrazu", wybierały także:
- Oświetlenie portretowe. Warsztaty ze Scottem Kelbym. Kurs video 49,00 zł, (14,70 zł -70%)
- Jak fotografować kota 39,90 zł, (19,95 zł -50%)
- Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Profesjonalne zdjęcia krok po kroku 49,00 zł, (24,50 zł -50%)
- Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Profesjonalne zdj 58,98 zł, (29,49 zł -50%)
- Świat florystyki. Sztuka układania i fotografowania kwiatów. Wydanie III rozszerzone 79,00 zł, (39,50 zł -50%)
Spis treści
Fotografia artystyczna. Od inspiracji do obrazu -- spis treści
Przedmowa (12)
Wstęp (14)
1. O kompozycji (16)
- Sztuka, fakty i fotografia krajobrazowa (17)
- Różnice dzielące kompozycję zdjęć dokumentalnych i artystycznych (19)
- Fotografia ma siÄ™ znakomicie! (20)
Część A: Aparat fotograficzny a wzrok człowieka, czyli o różnicach w postrzeganiu świata
2. Nauczyć się widzieć jak... aparat (26)
- O aparatach fotograficznych i sztuce (27)
- Dobry aparat to dobre fotografie (27)
- Sprawa filtrów (27)
- Modyfikacje materiału zarejestrowanego przez aparat (28)
- Różnice w jakości wydruku (29)
- Odbitka, głupcze! (32)
- Powinienem był wiedzieć... (32)
- Artysta i jego narzędzia (33)
- To tylko kwestia czasu (35)
3. Obiektywem i okiem (36)
- Różnice pomiędzy fotografią a rzeczywistością (37)
- Dwa rodzaje różnic (37)
- Aparat widzi tam, gdzie wzrok nie sięga? (37)
- Dusza fotografii (46)
- Podsumowanie (50)
Część B: Nowe reguły kompozycji
4. Malowanie światłem (54)
- Najważniejsze składniki (55)
- Światło i kompozycja (56)
- W poszukiwaniu idealnego światła (57)
- Określanie pór wschodu i zachodu słońca (61)
- Fotografowanie w naturalnym świetle (77)
- Zmiana jakości światła (85)
- Doskonalenie umiejętności - warsztaty (114)
- Podsumowanie (115)
5. Kompozycje w kolorze (116)
- Widzenie barw (117)
- Trzy składowe koloru (118)
- System kolorów Munsella (118)
- Sterowanie kolorami w Photoshopie (122)
- Balans kolorów (123)
- Paleta barw (125)
- Nasycenie (130)
- Narzędzia ułatwiające pracę z kolorami (133)
- Notatki w terenie (140)
- Kompozycje w kolorze - przykłady (142)
- Doskonalenie umiejętności - warsztaty (152)
- Podsumowanie (153)
6. Kompozycje w czerni i bieli (154)
- Wstęp (155)
- Czerń i biel to... kolory o jednej zmiennej (155)
- Widzieć świat, nie widząc barw (155)
- Fotografia czarno-biała a sztuka (156)
- Fotografia czarno-biała a odstępstwo od rzeczywistości (157)
- Kolor przeciw czerni i bieli (160)
- Widzieć w czerni i bieli (164)
- Przykłady czarno-białych kompozycji (169)
- Doskonalenie umiejętności - warsztaty (178)
- Podsumowanie (179)
7. Najważniejsze składniki dobrej kompozycji (180)
- Wstęp (181)
- Najważniejsze aspekty dobrej kompozycji (181)
- Przykład 1. Nakładające się obiekty: Monument Valley (186)
- Przykład 2. Metafory wizualne: Pomnik w Manzanar (188)
- Przykład 3. Linie wiodące: Wydmy piaskowe o wschodzie słońca (190)
- Przykład 4. Dwa plany: Brown's Hole, Dinosaur National Monument (192)
- Przykład 5. Dwa plany: Pionowo i poziomo (193)
- Przykład 6. Kadrowanie i relacje między obiektami: Chmury nad krainą Nawahów (196)
- Przykład 7. Kadrowanie i krawędzie: Kanion w Escalante (199)
Część C: Proces twórczy
8. W poszukiwaniu inspiracji (204)
- Wstęp (205)
- Indywidualny styl (205)
- Przykład 1. Miejsce jako źródło inspiracji (207)
- Muzy (207)
- Styl życia (209)
- Przykład 2. Odosobnienie jako źródło inspiracji (210)
- Nowy sprzęt, nowe gadżety i programy - nowe możliwości (211)
- Przykład 3. Nastrój jako źródło inspiracji (212)
- Zostań ekspertem (212)
- Inspiracje płynące z wnętrza i z zewnątrz (214)
- Inspiracja to pytanie "dlaczego?", a nie "jak?" (215)
- Przykład 4. Wielokrotne wyprawy do ulubionych miejsc w poszukiwaniu inspiracji (215)
- Wspomnienia tego, co widziałem i czego doświadczyłem (216)
- Doskonalenie umiejętności: jak zaprosić muzy w odwiedziny i pobudzić kreatywność (219)
- Podsumowanie (220)
9. Ćwiczenia w kreatywności (222)
- Wstęp (223)
- Różnice pomiędzy inspiracją a kreatywnością (223)
- Nie zniechęcaj kreatywności (224)
- Każdy człowiek ma artystyczny potencjał (225)
- Uwolnić kreatywność (226)
- Lęk przed porażką (226)
- Wyprawa poza bezpiecznÄ… strefÄ™ (228)
- Pokonywanie twórczych lęków (229)
- Lęk przed krytyką (230)
- Wszystko już było (232)
- Nikt nie interesuje siÄ™ mojÄ… pracÄ… (233)
- Doskonalenie umiejętności (235)
- Podsumowanie (239)
10. Rozwijanie wizji artystycznej (240)
- Wstęp (241)
- Czym jest wizja artystyczna? (241)
- Urzeczywistnianie wizji (242)
- Krytyczne myślenie (242)
- Powroty (244)
- Twoja osobowość (247)
- Niech wizja stanie się ciałem (248)
- Do dzieła (250)
- Nigdy nie trać wizji z oczu (251)
- Doskonalenie umiejętności (252)
- Podsumowanie (255)
11. Doskonalenie indywidualnego stylu (256)
- Wstęp (257)
- Czym jest styl? (257)
- W poszukiwaniu własnego spojrzenia (259)
- Do stylu przez pracÄ™ (261)
- Osobisty filtr stylistyczny (261)
- Zaznaczanie indywidualnego stylu w każdej pracy (262)
- Konsekwencja w stylu (262)
- Projekty, cele i terminy (264)
- Wzloty i upadki (265)
- Wyzwolić się z reguł (266)
- Zmiana reguł (267)
- Bądź śmiały i pewny siebie (269)
- Dusza nie jest na sprzedaż (270)
- Nie popadaj w obsesję na punkcie tworzenia arcydzieł (270)
- Wyjdź poza bezpieczną strefę (272)
- Nie staraj się zadowolić wszystkich (273)
- Sceptycyzm, którego należy się spodziewać (274)
- Doskonalenie umiejętności (278)
- Podsumowanie (280)
Część D: Ty i Twoja publiczność
12. Po prostu przytakuj (284)
- Wstęp (285)
- Szczypta historii (285)
- Sztuka potakiwania (286)
- Dramat (287)
- Technikę musi być widać (289)
- Publiczność (290)
- Na koniec (290)
13. O klientach i bestsellerach (292)
- Wstęp (293)
- Kim jest Twoja publiczność? (293)
- Publiczność jako koncepcja (296)
- Na sprzedaż (297)
- Artysta oczekuje na reakcję i pragnie nawiązać dialog z publicznością (298)
- O bestsellerach i sztuce (298)
- Jak stworzyć bestseller? (299)
- Nawiązywanie dyskusji z publicznością (302)
- Jak dotrzeć do publiczności? (302)
- Doskonalenie umiejętności (304)
- Podsumowanie (304)
14. O numerowaniu sztuki (306)
- Wstęp (307)
- O przetwarzaniu obrazu i sztuce (307)
- Krótka historia numerowania odbitek (308)
- O ilości i jakości (310)
- Problem... (311)
- ...i konflikt (313)
- KÅ‚opoty z wystawami (314)
- Limitować czy nie limitować...? (315)
- Podsumowanie (316)
Część E: Relacje pomiędzy technicznymi i artystycznymi aspektami fotografii
15. Planowanie w fotografii: kwestie techniczne i artystyczne (320)
- Wstęp (321)
- Kilka uwag o listach (321)
- Lista (322)
16. Przypadłości zdjęć (326)
- Wstęp (327)
- Odważne kadrowanie zdjęć (327)
- Problemy z krawędziami (329)
- Nadmierne nasycenie - problemy globalne (331)
- Nadmierne nasycenie - problemy lokalne (331)
- Niepożądane domieszki barw na całym zdjęciu (334)
- Niepożądane domieszki barw w niektórych fragmentach zdjęcia (335)
- Zdjęcia o zbyt małej rozpiętości tonalnej (338)
- Zdjęcia o zaburzonej neutralności barw (339)
- Przycięte skraje pasma tonalnego (341)
- Zdjęcia cechujące się zbyt dużym kontrastem (342)
- Zdjęcia cechujące się zbyt małym kontrastem (344)
- Zdjęcia cechujące się zbyt dużym miejscowym kontrastem (345)
- Zbyt mała docelowa przestrzeń barw (347)
- Tonacja obrazu (349)
- Niebo i ziemia (350)
- Wyzwanie (351)
- Doskonalenie umiejętności (352)
- Podsumowanie (352)
17. Wspomnienie o rzeczach, które widziałem (354)
- Wstęp (355)
- Rzeczywistość? (355)
- Pięć zmysłów (356)
- Podsumowanie (358)
18. Podsumowanie (360)
- Sztuka i technika (361)
- Czas na tworzenie i czas na krytykÄ™ (361)
- Wizja i kompozycja (362)
- Twoja przygoda z fotografiÄ… (364)
- Warsztaty z Briotem (364)
- Nowy poczÄ…tek (365)
O autorze (366)