Flesz. O fotografii z lampą błyskową - Helion
Tytuł oryginału: The Flash Book
Tłumaczenie: Piotr Cieślak
ISBN: 978-83-283-4371-9
stron: 196, Format: 158x235, okładka: miękka
Data wydania: 2018-08-20
Księgarnia: Helion
Cena książki: 39,90 zł
Lampa błyskowa to dziś standardowy element właściwie każdego aparatu fotograficznego. Niestety, często uzyskanie za jej pomocą zadowalających rezultatów graniczy z cudem. Niektórzy wręcz uważają, że jedynym dobrym sposobem używania flesza jest... wyłączenie go. Czyżby więc wykonanie pięknej fotografii z wykorzystaniem lampy błyskowej wymagało szczególnego poziomu wtajemniczenia?
Wcale tak nie jest! Uzyskiwanie pięknych i niepowtarzalnych efektów dzięki fleszowi leży w możliwościach każdego fotoamatora! Trzeba tylko nauczyć się kilku prostych rzeczy. I właśnie o tym jest ta książka. Nie ma tu mowy o bardzo zaawansowanych technikach pracy z fleszem, o wykonywaniu złożonych wyliczeń i korzystaniu ze światłomierza. Zamiast tego omówiono bardzo proste metody, które są łatwe do nauczenia się i dają zadziwiająco powtarzalne efekty. Książka jest przystępnie i zrozumiale napisana, dzięki czemu niepostrzeżenie przyswoisz sobie wiedzę, która sprawi, że zaczniesz używać flesza jak zawodowiec!
Dowiedz się więcej o korzystaniu z lamp błyskowych:
- Początki pracy
- Ustawienia aparatu
- Efekty specjalne i oświetlanie tła
- Fotografia portretowa we wnętrzach i w plenerze
- Fotografowanie ceremonii ślubnych
Flesz. Teraz dodasz blasku swoim fotografiom!
Osoby które kupowały "Flesz. O fotografii z lampą błyskową", wybierały także:
- Lider wystarczaj 48,28 zł, (14,00 zł -71%)
- Skuteczne social media. Prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty. Wydanie 2 rozszerzone 48,28 zł, (14,00 zł -71%)
- Internet a prawo - jak si 46,67 zł, (14,00 zł -70%)
- Content marketing. Od strategii do efektów 39,90 zł, (11,97 zł -70%)
- Bioksi 43,75 zł, (14,00 zł -68%)
Spis treści
Flesz. O fotografii z lampą błyskową -- spis treści
Rozdział 1. Obsługa i ustawienia lamp błyskowych. Od czegoś trzeba zacząć, prawda? (1)
- Siedem spraw, o których musisz wiedzieć. Jeśli je pominiesz... (2)
- Ciąg dalszy tego samego. Pomijasz na własne ryzyko! (3)
- Jeszcze jedno... (4)
- I dwie ostatnie sprawy (5)
- Wkrótce zapoznasz się z pewnym systemem (6)
- Nie będziesz mieć wiele (albo wcale) do czynienia z ustawieniami z tyłu flesza (7)
- Przywitaj się z panem Fleszem! (8)
- Dlaczego można znienawidzić flesz przez system TTL? (9)
- Najczęstsza przyczyna nieudanych zdjęć z fleszem (10)
- Nie podłączaj flesza do korpusu aparatu (11)
- Nie próbuj używać wbudowanego flesza do wyzwalania zewnętrznej lampy błyskowej. Nigdy (12)
- Dlaczego warto mieć bezprzewodowy system sterujący? (13)
- Dlaczego nie wystarczy zwykły bezprzewodowy wyzwalacz? (14)
- Różnice między optycznymi a radiowymi systemami bezprzewodowymi (15)
- Co jeśli flesz nie jest wyposażony w odbiornik radiowy? (16)
- Rozwiązywanie problemów - kiedy flesz nie chce błyskać (17)
- Kwestia jasności błysku (18)
- Co robić, kiedy 1/2 mocy to zbyt dużo? (19)
- Jak zmienić moc (jasność) lampy? (20)
- Jaką moc początkową ustawić? (21)
- Dlaczego zalecam przełączenie flesza na tryb manualny? (22)
- Przełączanie flesza na tryb manualny (23)
- Szybsze regenerowanie lampy (24)
- Jakich ogniw używać? (25)
Rozdział 2. Trochę trudniejsze tematy o fleszach. To wciąż te tematy. Tylko trochę trudniejsze (27)
- Używasz kilku fleszy? Zastosowanie funkcji grupowania ułatwi Ci pracę (28)
- Moja metoda przypisywania lamp do grup (29)
- Przydzielanie kilku fleszy do jednej grupy (30)
- Użycie kanałów w celu uniknięcia przypadkowego wyzwolenia błysku flesza przez innych fotografów (31)
- Tryb Slave umożliwia wyzwolenie drugiego flesza bez użycia komunikacji bezprzewodowej (32)
- Jak uzyskać moc większą niż maksymalna? (33)
- Wolisz szerszy czy węższy snop światła? (34)
- Światło modelujące flesza (35)
- Chcesz odrobinę złagodzić światło flesza? Użyj dyfuzora (36)
- Kiedy nie ma sensu stosować dyfuzorów kopułkowych? (37)
- Twój flesz ma wbudowany dyfuzor szerokokątny... (38)
- Zastosowanie wbudowanego białego ekranu odbijającego (39)
- Czy będziesz potrzebować światłomierza? (40)
- Jak skrócić czas oczekiwania między błyskami? (41)
- Zamrażanie ruchu w kadrze (42)
- Flesz i rozmyte tło. Podpowiedź: użyj synchronizacji z krótkimi czasami naświetlania (43)
Rozdział 3. Ustawienia aparatu podczas fotografowania z fleszem. To łatwiejsze, niż sądzisz (45)
- O powodach fotografowania w trybie manualnym (46)
- Czas naświetlania decyduje o jasności światła w pomieszczeniu (47)
- Przysłona decyduje o jasności flesza (48)
- Zmiana czułości ISO rozjaśnia albo przyciemnia wszystko (49)
- Jak ustawić czas naświetlania i dlaczego? (50)
- Kiedy zmienić czas naświetlania? (51)
- Od jakiej wartości przysłony zacząć? (52)
- Jak ustawić czułość ISO? (53)
- Lista kontrolna ustawień aparatu fotograficznego (54)
- Wielki sekret harmonijnego oświetlenia (55)
Rozdział 4. Flesz w fotografii portretowej. Jak sprawić, by ludzie wyglądali atrakcyjniej? (57)
- Odłącz go od aparatu... (58)
- Niech stanie się miękkie i piękne światło (59)
- To trochę pomaga, ale nie jest to softboks... (60)
- Mój ulubiony softboks do fleszy (61)
- Jak uzyskać piękne światło za niecałe sto złotych (62)
- Nie masz przyjaciela do pomocy? Sięgnij po kartę płatniczą... (63)
- Zastosowanie pionowego softboksu na drugim fleszu (64)
- Mocniej skupiony snop światła i większa dramaturgia dzięki siatkom kierunkowym (65)
- Zastosuj metalowe siatki, aby uzyskać mocno skupiony snop światła (66)
- Rozpraszanie światła za pomocą parasola (to działa, ale odradzam...) (67)
- Rozległe, piękne światło to domena dużych softboksów (68)
- Jeśli potrzebujesz naprawdę dużego źródła światła po kosztach... (69)
- Błyskawiczny sposób na portrety do ramion (70)
- Najczęstszy sposób ustawienia flesza (71)
- Jak uzyskać więcej (albo mniej) cieni? (72)
- Sposób na wyjątkowo miękkie światło (73)
- Jak wysoko zamocować flesz? (74)
- Jak blisko ustawić softboks? (75)
- Oświetlenie wyszczuplające optycznie (76)
- Odbity błysk flesza może uratować skórę (77)
- Dodawanie drugiego flesza (78)
- Wygaszanie światła dla uzyskania bardziej profesjonalnie wyglądających portretów (79)
- Ręczne wygaszanie światła przy użyciu zasłon (80)
- Konturowy portret z trzema fleszami (81)
Rozdział 5. Fotografowanie z fleszem poza studiem. To naprawdę straszny temat, może więc lepiej go pominąć... (83)
- Dlaczego warto stosować filtry foliowe podczas fotografowania poza studiem? (84)
- Jak radzić sobie z kłopotliwym oświetleniem wnętrz? (85)
- Jak założyć filtr foliowy na flesz? (86)
- Gotowe, przycięte do odpowiednich rozmiarów zestawy filtrów foliowych (87)
- Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem (88 )
- KROK 1.: ustawianie modela (88)
- KROK 2.: pomiar światła (89)
- KROK 3.: niedoświetlanie (90)
- KROK 4.: ustawianie flesza (91)
- KROK 5.: załóż filtr pomarańczowy (92)
- KROK 6.: ustawienia flesza (93)
- KROK 7.: kolejne filtry foliowe (94)
- Flesz z blendą w roli drugiego źródła światła (95)
- Sposób na uzyskanie odrobiny światła wypełniającego w plenerze, gdy nie masz softboksu (96)
- W pochmurne dni możesz uzyskać efekt rozmytego tła dzięki szeroko otwartej przysłonie (97)
- Rewelacyjna sztuczka pozwalająca uzyskać proste, czyste tło (98)
- Fotografowanie wnętrz z użyciem flesza (99)
Rozdział 6. Oświetlanie tła. Tyły są ważne! (101)
- Oświetlanie tła bez użycia drugiego flesza (102)
- Zanim wycelujesz flesz w stronę tła, musisz podjąć pewną decyzję (103)
- Niedrogie tła (104)
- Jakiego koloru tło kupić na początku? (105)
- Zastosowanie teł z tkaniny lub malowanych (106)
- Statywy stosowane do oświetlania tła (107)
- Dlaczego tak ważna jest odległość między fleszem a tłem? (108)
- Podczas ustawiania oświetlenia tła wyłącz wszystkie lampy znajdujące się z przodu (109)
- Jak oświetlić tło, by wyszło idealnie białe? (110)
- Oświetlanie szerszego, białego tła (111)
- Jak uniknąć "rozlewania się" głównego światła na tło? (112)
- Jak ochronić główny temat przed światłem flesza oświetlającego tło? (113)
- Tworzenie gradientu w tle (114)
- Mniejsze, punktowe światło w tle (115)
- Kolorowe filtry foliowe do oświetlania tła (116)
- Barwienie tła (117)
- Całkowita zmiana koloru tła (118)
- Owalny gradient w tle (119)
Rozdział 7. Zastosowanie flesza w fotografii ślubnej. Najjaśniejsza panna (młoda) przybywa... (121)
- Prosty portret panny młodej (z jednym źródłem światła) (122)
- Fotografowanie przygotowań panny młodej (123)
- Fotografowanie wesel, wariant 1.: flesz na aparacie (124)
- Fotografowanie wesel, wariant 2.: skuteczne rozpraszanie światła (125)
- Fotografowanie wesel, wariant 3.: oświetlanie wnętrza (126)
- Fotografowanie wesel, wariant 4.: błysk flesza w kadrze (127)
- Oświetlanie oficjalnych zdjęć grupowych (128)
- Obracanie głowicy flesza w celu odbicia błysku (129)
- Flesz ustawiony za panną młodą (130)
- Zastosowanie filtrów foliowych w celu dostosowania błysku flesza do oświetlenia wnętrza (131)
Rozdział 8. Żeby flesz stał jak trzeba. To źle brzmi, ale wiesz, co mam na myśli (133)
- Do czego używać różnych rodzajów statywów oświetleniowych? (134)
- Dlaczego warto zaopatrzyć się w regulowany uchwyt? (135)
- Mocowanie flesza za pomocą "małej stopki" (136)
- Flesz na monopodzie - mój ulubiony sposób na zdjęcia poza studiem (137)
- Montowanie dodatkowych fleszy: klamry (138)
- Montowanie dodatkowych fleszy: Joby Flash Clamp (139)
- Montowanie dodatkowych fleszy: RapidMount SLX i RapidStrips firmy Tether Tools (140)
- Montowanie dodatkowych fleszy: Platypod Ultra (141)
- Montowanie dodatkowych fleszy: Manfrotto Magic Arm (142)
- Montowanie wielu fleszy (143)
Rozdział 9. Sztuczki z fleszami. Jak nauczyć flesz podawać łapę, kłaść się na grzbiecie i aportować światło? (145)
- Portret o charakterze studyjnym... bez studia (146)
- Ukrywanie flesza i statywu (147)
- Efekt zachodu słońca w plenerze (148)
- Efekty specjalne z wydłużaniem ekspozycji (149)
- Trzy rodzaje oświetlenia bez zmiany położenia flesza (150)
- Jeśli nie da się odbić błysku od sufitu... (151)
- Jeśli chcesz uwiecznić padające na tło cienie... (152)
- Zastosowanie flesza jako rekwizytu (153)
- Korygowanie oświetlenia podłoża za pomocą podwójnego ujęcia (154)
- Efekty specjalne z filtrami foliowymi (155)
- Zastosowanie balansu bieli jako dodatkowego koloru (156)
- Panoramowanie z rozmyciem i zamrożeniem ruchu (157)
- Efekt stroboskopowy (158)
- Klasyczny, sugestywny portret w hollywoodzkim stylu (159)
- Sugestywny portret z profilu (160)
- Dwukolorowe oświetlenie tylne (161)
- Usuwanie odbić z okularów (162)
- Proste oświetlenie produktowe z użyciem dwóch fleszy (163)
Rozdział 10. Proces fotografowania z fleszem. Jeśli planujesz sesję we wnętrzach, w plenerze albo sesję ślubną, to masz przepis na sukces! (165)
- Fotografia portretowa we wnętrzach (166)
- KROK 1.: zamontuj flesz na statywie oświetleniowym (166)
- KROK 2.: załóż softboks na flesz (167)
- KROK 3.: skonfiguruj we fleszu podane ustawienia (168)
- KROK 4.: ustaw flesz wysoko, pod kątem 45 stopni (169)
- KROK 5.: zastosuj podane ustawienia aparatu (170)
- KROK 6.: zrób zdjęcie próbne i oceń je (171)
- Fotografia portretowa w plenerze (172)
- KROK 1.: ustaw portretowaną osobę plecami do słońca (172)
- KROK 2.: zacznij od ustawienia prawidłowej ekspozycji (173)
- KROK 3.: przyciemnij cały kadr (174)
- KROK 4.: zastosuj podane ustawienia flesza (175)
- KROK 5.: odłącz flesz od aparatu (176)
- KROK 6.: załóż na flesz pomarańczowy filtr foliowy (177)
- KROK 7.: spraw, by światło stało się bardziej miękkie i atrakcyjne (178)
- KROK 8.: ustaw flesz wysoko, pod kątem 45 stopni (179)
- KROK 9.: włącz flesz i zrób próbne zdjęcie (180)
- KROK 10.: zrównoważ moc błysku ze światłem zastanym (181)
- Fotografowanie ślubów (182)
- KROK 1.: fotografowanie z fleszem przygotowań do ceremonii (182)
- KROK 2.: portrety panny młodej (183)
- KROK 3.: ceremonia (184)
- KROK 4.: oficjalne zdjęcia grupowe (185)
- KROK 5.: wesele, jeden flesz (186)
- KROK 6.: wesele, dwa flesze (187)
Skorowidz (188)