Cyfrowe filmy wideo - Helion
Tytuł oryginału: The Digital Filmmaking Handbook, Second Edition
Tłumaczenie: : Marek Binkowski (rozdz. 2, 5, 6, 8, 9, 14 - 16, 18), Maciej Gdula (rozdz. 1, 3, 4, 7, 10 - 13, 17, 18, dodatek A)
ISBN: 83-7361-115-0
stron: 472, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2003-10-28
Księgarnia: Helion
Cena książki: 58,00 zł
Od scenariusza do gotowego, cyfrowego filmu
Nawet jeśli nie masz dostępu do wysokiej klasy narzędzi używanych w największych studiach filmowych, możesz realizować projekty na wysokim poziomie korzystając z komputera i kamery o umiarkowanej cenie.
W książce "Cyfrowe filmy wideo" znajdziesz wszystkie informacje, jakie mogą być potrzebne w realizacji takiego przedsięwzięcia. Czy zamierzasz nakręcić kinowy film fabularny, czy też krótkometrażowy film promocyjny bądź informacyjny, książka przeprowadzi Cię przez wszystkie etapy procesu produkcji; od pisania scenariusza i planowania, po zdjęcia, montaż i postprodukcję. Jeśli jesteś doświadczonym twórcą filmów wykonywanych tradycyjną metodą, dzięki tej książce z łatwością poznasz najnowsze technologie cyfrowe. Niezależnie od tego, czy jesteś studentem akademii filmowej, fachowcem od reklamy, instruktorem czy pasjonatem tworzenia filmów wideo, wiedza zawarta w tej książce jest Ci potrzebna do ukończenia swojego dzieła.
- Wyczerpujący materiał i samouczki na temat nieliniowego montażu wideo
- Omówienie technologii dystrybucji filmów, w tym przygotowania płyt DVD i przenoszenia filmów wideo na kliszę filmową
- Szczegółowe omówienie podstaw technologii wideo, wyboru kamery i planowania zdjęć
- Wyjaśnienie reguł pisania scenariusza, oświetlenia planu zdjęciowego, rejestracji i produkcji dźwięku i tworzenia stacji roboczej
- Ćwiczenia pozwalające ugruntować zdobytą wiedzę
Na dołączonych płytach CD-ROM znajdziesz demonstracyjne wersje programów omawianych w książce oraz pliki z klipami wideo, dźwiękami i obrazami wykorzystywanymi w ćwiczeniach i samouczkach.
- Skompletuj sprzęt umożliwiający osiągnięcie wysokiej jakości przy niskich kosztach
- Napisz scenariusz i budżet, zaplanuj zdjęcia i wykonaj je
- Naucz się technik montażu i postprodukcji
- Zapisz materiał filmowy na płytach DVD i innych nośnikach
Osoby które kupowały "Cyfrowe filmy wideo", wybierały także:
- DaVinci Resolve. Kurs video. Monta 129,00 zł, (51,60 zł -60%)
- Pokonaj stres. Kurs video. Jak zadbać o odporność psychiczną w obecnej i każdej trudnej sytuacji 79,00 zł, (35,55 zł -55%)
- Skuteczny szef. Kurs video. Jak wspierać podwładnych i utrzymać ich efektywność w trudnych sytuacjach 99,00 zł, (44,55 zł -55%)
- Adobe Premiere Pro. Kurs video. Poziom pierwszy. Najważniejsze techniki montażu video 79,00 zł, (35,55 zł -55%)
- Wideotw 58,98 zł, (29,49 zł -50%)
Spis treści
Cyfrowe filmy wideo -- spis treści
Rozdział 1. Wprowadzenie (11)
- Jakiego sprzętu potrzebujesz? (13)
- Czym jest cyfrowe wideo? (14)
- Co to jest digitalizacja? (15)
- Czemu cyfrowe wideo? (16)
- Co znajdziesz w tej książce? (17)
- Część I Przygotowanie do produkcji filmu (17)
- Część II Produkcja filmu (17)
- Część III Postprodukcja (17)
- Ćwiczenia (17)
- Podsumowanie (18)
Część I Przygotowanie do produkcji filmu (19)
Rozdział 2. Scenariusz i planowanie produkcji (21)
- Pisanie scenariusza cyfrowego filmu wideo (21)
- Fabuła (22)
- Struktura (23)
- Opisywanie obrazu (24)
- Format scenariusza (25)
- Dopracowywanie scenariusza (29)
- Planowanie produkcji filmu (29)
- Podział scenariusza (30)
- Kolejność kręcenia zdjęć (30)
- Tablice produkcji filmu (32)
- Ćwiczenia (32)
- Podsumowanie (34)
Rozdział 3. Podstawowe wiadomości o technologii wideo (35)
- Czym jest zapis wideo? (35)
- Ścieżki (35)
- Klatki (36)
- Standardy zapisu (37)
- Rozdzielczość obrazu (38)
- Metody skanowania (wyświetlania) obrazu (38)
- Proporcje obrazu (40)
- Formaty taśm wideo (41)
- Parametry taśmy wideo (41)
- Wprowadzenie do cyfrowej technologii wideo (42)
- Próbkowanie kolorów (42)
- Kompresja (43)
- Moduły kompresji i dekompresji (44)
- Szybkość przesyłu danych (46)
- Kształt piksela (46)
- Typy plików cyfrowego wideo (48)
- Dźwięk - informacje podstawowe (48)
- Dźwięk mono, stereo i otaczający (48)
- Próbkowanie dźwięku (49)
- Typy plików dźwiękowych (49)
- Jakość to nie wszystko (50)
- Ćwiczenia (51)
- Podsumowanie (52)
Rozdział 4. Wybór kamery (53)
- Wybór formatu (53)
- Najważniejszy jest nośnik docelowy (54)
- Ocena jakości kamery (57)
- Przetwornik CCD (57)
- Obiektywy (61)
- Cechy kamery (63)
- Ergonomia (63)
- Akumulatory (64)
- Ręczna regulacja parametrów pracy (65)
- Jakość dźwięku (66)
- Skanowanie progresywne (68)
- Stabilizacja obrazu (68)
- Tryb szerokoekranowy (69)
- Wizjer (71)
- Efekty specjalne (71)
- Standard zapisu (72)
- Skonsultuj się z osobą odpowiedzialną za zdjęcia w filmie (72)
- Akcesoria (72)
- Statywy, stabilizatory i wózki (73)
- Mikrofony (74)
- Filtry (74)
- Inne akcesoria (74)
- Ćwiczenia (75)
- Podsumowanie (75)
Rozdział 5. Planowanie zdjęć (77)
- Tworzenie scenariusza obrazkowego (77)
- Ujęcia i przedstawienie całego planu (78)
- Mniej znaczy więcej (82)
- Lokalizacja zdjęć (83)
- Artystyczny aspekt produkcji (86)
- Podstawy artystycznej reżyserii (87)
- Sztuczna scenografia (87)
- Dekorowanie scenografii i rekwizyty (88)
- Planowanie efektów specjalnych (89)
- Zdjęcia próbne (90)
- Ćwiczenia (90)
- Podsumowanie (91)
Część II Produkcja filmu (93)
Rozdział 6. Oświetlenie (95)
- Podstawowe wiadomości (95)
- Oświetlenie filmowe (95)
- Sztuka oświetlenia (96)
- Oświetlenie trzypunktowe (96)
- Typy oświetlenia (98)
- Temperatura koloru (98)
- Moc lamp (99)
- Jakość oświetlenia (100)
- Oświetlanie postaci (103)
- Oświetlenie we wnętrzach (106)
- Zasilanie (106)
- Łączenie światła naturalnego ze sztucznym (106)
- Wykorzystanie zwykłego oświetlenia domowego (107)
- Co zrobić, gdy światła na planie jest zbyt wiele? (107)
- Oświetlenie plenerów (108)
- Oświetlenie w specyficznych sytuacjach (110)
- Tworzenie planu za pomocą światła (110)
- Oświetlenie tła w ujęciach przeznaczonych do kluczowania (111)
- Ćwiczenie (112)
- Podsumowanie (112)
Rozdział 7. Filmowanie (113)
- Praca z kamerą (113)
- Obiektyw (114)
- Regulacja punktu bieli (124)
- Filtry zakładane na obiektyw (125)
- Inne możliwości kamery (128)
- Współczynniki proporcji klatki (128)
- Poznaj swoją kamerę (129)
- Porady praktyczne (130)
- Przygotowanie sprzętu (130)
- Praca na planie (133)
- Próby (133)
- Diagram pracy kamery i lista ujęć (133)
- Protokół filmowania (134)
- Szacunek dla aktorów (135)
- Nadzór nad scenariuszem (135)
- Filmowanie (136)
- Kompozycja (137)
- Ruch kamery (142)
- Ćwiczenia (145)
- Podsumowanie (146)
Rozdział 8. Rejestrowanie dźwięku (147)
- Co chcesz rejestrować? (147)
- Mikrofony (148)
- Co rejestruje mikrofon? (149)
- Jak mikrofon rejestruje dźwięk? (151)
- Miksowanie dźwięku (155)
- Łączenie poszczególnych elementów (155)
- Nagrywanie na dwóch urządzeniach (156)
- Przygotowanie planu do rejestracji dźwięku (159)
- Rozmieszczenie mikrofonów (159)
- Dopasowanie dźwięku do obrazu (164)
- Testowanie konfiguracji (165)
- Cisza na planie (167)
- Wybór trybu rejestracji dźwięku w kamerze (167)
- Rejestrowanie dźwięku (167)
- Dźwięk otoczenia (168)
- Ćwiczenia (168)
- Podsumowanie (169)
Część III Postprodukcja (171)
Rozdział 9. Budowanie stacji roboczej (173)
- Wybór platformy (173)
- System Mac OS (173)
- System Windows (174)
- Wybór interfejsu wideo (174)
- Interfejsy cyfrowego wideo (175)
- Interfejsy wideo analogowego (176)
- Interfejsy dźwięku (177)
- Wybór komputera (179)
- Procesor (179)
- Pamięć operacyjna (180)
- Pamięć masowa (180)
- Monitory komputerowe (181)
- Akcesoria (182)
- Budowanie stacji roboczej na bazie komputera Macintosh (183)
- Budowanie stacji roboczej na bazie komputera PC (185)
- Montaż na przenośnym komputerze (186)
- Optymalne wykorzystanie pamięci RAM (187)
- Ćwiczenia (188)
- Podsumowanie (189)
Rozdział 10. Oprogramowanie do edycji nieliniowej (191)
- Podstawowe wiadomości o oprogramowaniu (191)
- Interfejs użytkownika (191)
- Funkcje edycyjne (193)
- Inne funkcje (196)
- Narzędzia do zarządzania projektem (197)
- Przechwytywanie i import (198)
- Efekty i napisy (200)
- Typy efektów (201)
- Napisy (202)
- Narzędzia do obróbki dźwięku (203)
- Produkt finalny (205)
- Kaseta wideo (205)
- Pliki cyfrowego wideo (206)
- Listy edycyjne (EDL) (206)
- Listy ujęć (206)
- Ćwiczenia (206)
- Podsumowanie (208)
Rozdział 11. Sprzęt edycyjny (209)
- Urządzenia peryferyjne (209)
- Tylko bez paniki (211)
- Magnetowidy (211)
- Formaty taśm (212)
- SDI, FireWire czy złącze analogowe? (213)
- Kontrola urządzenia (213)
- Dokładność (214)
- Możliwości dźwiękowe (214)
- Co należy sprawdzić? (214)
- Sprzęt do edycji dźwięku (216)
- Dźwięk na płytach kompaktowych (216)
- Magnetofony DAT i napędy MiniDisc (216)
- Miksery dźwięku (217)
- Głośniki (217)
- Monitory wideo (218)
- Cechy profesjonalnego monitora (218)
- Złącza (220)
- Ćwiczenia (220)
- Podsumowanie (221)
Rozdział 12. Przygotowanie do edycji (223)
- Jak zorganizować projekt? (223)
- Utwórz system oznakowania materiałów (224)
- Upewnij się, że wszystkie taśmy posiadają kod czasowy (224)
- Stwórz bazę danych o materiałach źródłowych (224)
- Dokładnie opisuj każdą taśmę (225)
- Wykorzystaj narzędzia oferowane przez program (225)
- Kod czasowy (225)
- Kod czasowy z gubieniem i bez gubienia klatek (226)
- Standardy kodów czasowych (227)
- Typy kodów czasowych (227)
- Kod czasowy dla materiałów filmowych (228)
- Opisywanie taśm (229)
- Jak opisywać zawartość ujęć? (230)
- Jakość przechwytywania (233)
- Jak dobrze musi wyglądać gotowy produkt? (233)
- Edycja online i offline (233)
- Jakość dźwięku (235)
- Poziomy głośności (235)
- Obcinanie i zniekształcenia (236)
- Korekcja barwy dźwięku (237)
- Jakość obrazu (238)
- Poziomy obrazu (238)
- Rozwiązywanie problemów (245)
- Problemy i rozwiązania (245)
- Importowanie plików (247)
- Pozyskiwanie dźwięku z płyt CD (248)
- Zarządzanie biblioteką mediów (248)
- Ćwiczenia (249)
- Podsumowanie (249)
Rozdział 13. Edycja (251)
- Niewidzialna sztuka (251)
- Elementy dobrze zmontowanego filmu (251)
- Przejścia pomiędzy scenami (265)
- Rozwiązywanie problemów technicznych (266)
- Dopracowywanie montażu (267)
- Styl montażu (268)
- Czas trwania sekwencji (268)
- Wrażenie ogólne (269)
- Ćwiczenia (269)
- Podsumowanie (270)
Rozdział 14. Edycja dźwięku (271)
- Udźwiękowienie filmu (271)
- Założenia dotyczące dźwięku (273)
- Edycja dźwięku w programie do nieliniowego montażu wideo (273)
- Oprogramowanie do edycji dźwięku (275)
- Sprzęt audio (278)
- Edycja dźwięku (280)
- Niewyraźne dialogi (280)
- Zmiany charakterystyki dźwięku (281)
- Szum towarzyszący zarejestrowanemu dźwiękowi (281)
- Maskowanie dźwiękiem niedociągnięć montażu wideo (281)
- Problemy z jakością zarejestrowanego dźwięku (282)
- Korygowanie problemów wokalnych (282)
- Korektor barwy dźwięku jest Twoim przyjacielem (285)
- Specjalne filtry (287)
- Dobór efektów dźwiękowych (288)
- Muzyka (289)
- Prawa do użycia muzyki w filmie (290)
- Szukanie kompozytora (291)
- Zrób to sam (291)
- Ćwiczenia (292)
- Podsumowanie (292)
Rozdział 15. Korekcja koloru (293)
- Kompresować czy nie kompresować? (293)
- Korekcja koloru (297)
- Balans bieli (299)
- Korygowanie balansu bieli (300)
- Dopasowywanie materiału filmowego pochodzącego z różnych kamer i ujęć (303)
- Korygowanie koloru za pomocą ścieżek i warstw (304)
- Nie oczekuj cudów (305)
- Korekcja koloru na potrzeby kliszy filmowej (305)
- Jeszcze jedna sprawa (306)
- Ćwiczenie (306)
- Podsumowanie (306)
Rozdział 16. Tworzenie napisów i prosta kompozycja (307)
- Napisy i prosta grafika (307)
- Tworzenie napisów w programie do edycji nieliniowej (308)
- Tworzenie napisów w programie Photoshop (311)
- Kompozycja (312)
- Kluczowanie (313)
- Maski (322)
- Proporcje pikseli (324)
- Bardziej zaawansowane maski (329)
- Ruchome obrazki (332)
- Prosty ruch (333)
- Ćwiczenia (340)
- Podsumowanie (340)
Rozdział 17. Rotoskopia i kompozycja (343)
- Rotoskopia (343)
- Malowanie na klatkach (344)
- Filtry wspomagające proces rotoskopii (349)
- Rotoskopia i kanał alfa (350)
- Animowany kanał alfa (356)
- Efekty tworzone na wielu warstwach (361)
- Efekty specjalne (371)
- Korygowanie zakłóceń obrazu (372)
- Korygowanie zgubionych ujęć (373)
- Dodawanie elementów 3D (373)
- Nadawanie materiałowi "filmowego" wyglądu (374)
- Tekstura ziaren filmu (375)
- Ćwiczenia (380)
- Podsumowanie (382)
Rozdział 18. Produkt końcowy (383)
- Przygotowanie taśmy-matki (383)
- Najlepszy scenariusz (383)
- Ważna decyzja (385)
- Taśma-matka wideo (385)
- Zapis w profesjonalnym studiu (386)
- Zrób to sam (392)
- Finalny montaż dźwięku (395)
- Zapis w profesjonalnym studiu (396)
- Zrób to sam (397)
- Zapis na płycie CD-ROM (398)
- Kompresja (398)
- Tworzenie płyty Video CD (404)
- Dystrybucja w internecie (405)
- Tworzenie płyty DVD (408)
- Naświetlenie na kliszy filmowej (411)
- Montaż filmu na kliszy i lista cięć (412)
- Proces naświetlania (413)
- Przenoszenie wideo na kliszę filmową (414)
- Ćwiczenia (415)
- Podsumowanie (416)
Dodatki (419)
Dodatek A Słowniczek (421)
Skorowidz (457)