Adaptywny kod. Zwinne programowanie, wzorce projektowe i SOLID-ne zasady. Wydanie II - Helion
Tytuł oryginału: Adaptive Code: Agile coding with design patterns and SOLID principles (2nd Edition) (Developer Best Practices)
TÅ‚umaczenie: Jakub Hubisz, Andrzej Watrak
ISBN: 978-83-283-3871-5
stron: 400, Format: ebook
Data wydania: 2017-12-08
Księgarnia: Helion
Cena książki: 34,50 zł (poprzednio: 69,00 zł)
Oszczędzasz: 50% (-34,50 zł)
Tworzenie oprogramowania nie może być procesem powolnym. DziÅ› zespoÅ‚y projektowe muszÄ… cechować siÄ™ elastycznoÅ›ciÄ… i dynamikÄ… dziaÅ‚ania, aby odnieść sukces. Wymagania stawiane kodowi mogÄ… wielokrotnie siÄ™ zmieniać podczas projektu. Oznacza to, że wprowadzanie zmian do kodu powinno być proste i możliwie maÅ‚o pracochÅ‚onne. Deweloperzy, którzy wdrożą zasady programowania zwinnego i bÄ™dÄ… przestrzegać zwiÄ…zanych z nimi dobrych praktyk, bÄ™dÄ… w stanie sprostać tym wymaganiom.
Niniejsza książka jest przeznaczona dla Å›rednio zaawansowanych programistów, którzy dobrze opanowali tworzenie kodu zorientowanego obiektowo i chcÄ… przyswoić sobie najlepsze praktyki programistyczne. Książka stanowi pomost miÄ™dzy teoriÄ… a praktykÄ…, uÅ‚atwiajÄ…cy wdrożenie w codziennej pracy wzorców projektowych, zasad SOLID, testów jednostkowych czy refaktoringu. WyjaÅ›niono tu stosowanie zawiÅ‚ych reguÅ‚, takich jak „otwarte – zamkniÄ™te”, zasad podstawienia Liskova, metod wstrzykiwania zależnoÅ›ci czy zwiÄ™kszania adaptywnoÅ›ci kodu za pomocÄ… interfejsów. Przedstawiono również pewne antywzorce projektowe wraz ze wskazówkami, w jaki sposób można ich uniknąć i zapewnić potrzebnÄ… funkcjonalność bez utraty elastycznoÅ›ci kodu.
Najważniejsze zagadnienia:
- metodologie Scrum i kanban,
- zależności i warstwy architektury kodu,
- testy i refaktoring,
- odwracanie zależności,
- wiÄ…zanie i spójność kodu.
Gary McLean Hall jest programistÄ… i architektem oprogramowania. Jest cenionym konsultantem, który specjalizuje siÄ™ w dobrych wzorcach i praktykach programistycznych. PracowaÅ‚ w wielu zespoÅ‚ach ukierunkowanych na tworzenie adaptywnego kodu w takich firmach, jak Eidos, Xerox, Nephila Capital czy The LateRooms Group. W swojej pracy zawsze szukaÅ‚ zÅ‚otego Å›rodka pomiÄ™dzy tworzeniem funkcjonalnego produktu i wysokiej jakoÅ›ci jego kodu źródÅ‚owego. Kod adaptywny: solidny, elastyczny i Å‚atwy w utrzymaniu!
Osoby które kupowały "Adaptywny kod. Zwinne programowanie, wzorce projektowe i SOLID-ne zasady. Wydanie II", wybierały także:
- F# 4.0 dla zaawansowanych. Wydanie IV 96,45 zł, (29,90 zł -69%)
- Systemy reaktywne. Wzorce projektowe i ich stosowanie 65,31 zł, (20,90 zł -68%)
- Scratch. Komiksowa przygoda z programowaniem 36,06 zł, (11,90 zł -67%)
- GameMaker. Kurs video. Kompleksowy przewodnik tworzenia gier platformowych 154,58 zł, (55,65 zł -64%)
- JavaScript. Kurs video. Programowanie funkcyjne i reaktywne 98,98 zł, (39,59 zł -60%)
Spis treści
Adaptywny kod. Zwinne programowanie, wzorce projektowe i SOLID-ne zasady. Wydanie II eBook -- spis treści
Wprowadzenie (11)
CZĘŚĆ I. FRAMEWORKI ZWINNE
Rozdział 1. Wprowadzenie do metodologii Scrum (21)
- Scrum kontra model kaskadowy (24)
- Role i obowiÄ…zki (26)
- Właściciel produktu (26)
- Scrum master (27)
- ZespóÅ‚ deweloperski (28)
- Artefakty (29)
- Tablica Scruma (29)
- Wykresy i wskaźniki (41)
- Rejestry (45)
- Sprint (47)
- Planowanie wydania (47)
- Planowanie sprintu (48)
- Codzienne spotkania Scruma (50)
- Demo sprintu (51)
- Retrospektywa sprintu (52)
- Kalendarz Scruma (54)
- Zwinność w prawdziwym świecie (55)
- Sztywność (55)
- Brak testowalności (56)
- Wskaźniki (57)
- Podsumowanie (59)
Rozdział 2. Wprowadzenie do metodologii kanban (61)
- Kanban - szybki poczÄ…tek (62)
- Radiator informacyjny (62)
- Ograniczanie pracy w trakcie (66)
- Ochrona przed zmianÄ… (66)
- Definiowanie "ukończenia" (67)
- Ceremonie sterowane zdarzeniami (68)
- Klasy usług (69)
- Umowy o gwarantowanym poziomie świadczenia usług (69)
- Limity WIP dla klas usług (71)
- Ludzie jako klasy usług (71)
- Analiza (72)
- Czas dostarczenia i czas cyklu (72)
- Kumulatywne diagramy przepływu (73)
- Podsumowanie (81)
CZĘŚĆ II. PODSTAWY TWORZENIA ADAPTYWNEGO KODU
Rozdział 3. Zależności i warstwy (85)
- Zależności (86)
- Prosty przykład (87)
- Zależności platformowe (90)
- Zależności zewnętrzne (92)
- Modelowanie zależności za pomocą grafu skierowanego (93)
- Zarządzanie zależnościami (97)
- Implementacje i interfejsy (97)
- Zapach instrukcji new (98)
- Alternatywne sposoby tworzenia obiektów (101)
- Rozwiązywanie zależności (103)
- ZarzÄ…dzanie zależnoÅ›ciami za pomocÄ… projektów NuGet (112)
- Warstwy (117)
- Popularne wzorce warstwowania (118)
- Zagadnienia przecinajÄ…ce (123)
- Warstwowanie asymetryczne (124)
- Podsumowanie (126)
Rozdział 4. Interfejsy i wzorce projektowe (127)
- Czym jest interfejs? (127)
- Składnia (128)
- Jawna implementacja (130)
- Polimorfizm (134)
- Wzorce tworzenia adaptywnego kodu (135)
- Wzorzec Zerowy Obiekt (135)
- Wzorzec Adapter (140)
- Wzorzec Strategia (143)
- Dodatkowe funkcjonalności (145)
- Kacze typowanie (145)
- Domieszki (149)
- PÅ‚ynne interfejsy (153)
- Podsumowanie (155)
Rozdział 5. Testy (157)
- Testy jednostkowe (158)
- Przygotuj, wykonaj, zweryfikuj (158)
- Programowanie sterowane testami (162)
- Bardziej zaawansowane testy (166)
- Wzorce testów jednostkowych (180)
- Tworzenie elastycznych testów (180)
- Wzorzec Budowniczy testów jednostkowych (182)
- Wzorzec Budowniczy (182)
- Uwidacznianie przeznaczenia testu jednostkowego (183)
- Przede wszystkim testy (185)
- Co to jest TDD? (185)
- Wzorzec TDD (186)
- Wzorzec TFD (187)
- Inne testy (187)
- Piramida testów (188)
- PrzeciwieÅ„stwa piramidy testów (189)
- Diagram testowy (190)
- Testy profilaktyczne i lecznicze (192)
- Jak zmniejszyć wskaźnik MTTR? (193)
- Podsumowanie (194)
Rozdział 6. Refaktoryzacja (195)
- Wprowadzenie do refaktoryzacji (195)
- Zmiana istniejÄ…cego kodu (196)
- Nowy typ konta (204)
- Agresywna refaktoryzacja (208)
- Czerwone - zielone - refaktoryzacja... Przeprojektowanie (209)
- Adaptacja zastanego kodu (209)
- Technika złotego wzorca (210)
- Podsumowanie (216)
CZĘŚĆ III. SOLID-NY KOD
Rozdział 7. Zasada pojedynczej odpowiedzialności (219)
- Opis problemu (219)
- Refaktoryzacja poprawiająca czytelność kodu (222)
- Refaktoryzacja zwiększająca abstrakcyjność kodu (226)
- Zasada pojedynczej odpowiedzialności i wzorzec Dekorator (233)
- Wzorzec Kompozyt (234)
- Dekoratory predykatu (237)
- Dekoratory warunkowe (240)
- Leniwe dekoratory (241)
- Dekoratory logujÄ…ce (242)
- Dekoratory profilujÄ…ce (243)
- Dekorowanie właściwości i zdarzeń (246)
- Podsumowanie (247)
Rozdział 8. Zasada "otwarty/zamknięty" (249)
- Wprowadzenie do zasady "otwarty/zamknięty" (249)
- Definicja Meyera (249)
- Definicja Martina (250)
- Usuwanie bÅ‚Ä™dów (250)
- "Świadomość" kodu klienckiego (251)
- Punkty rozszerzeń (251)
- Kod bez punktów rozszerzeÅ„ (251)
- Metody wirtualne (252)
- Metody abstrakcyjne (253)
- Dziedziczenie interfejsu (254)
- "Projektuj pod kÄ…tem dziedziczenia albo blokuj dziedziczenie" (254)
- Chroniona zmienność (255)
- Przewidywana zmienność (255)
- Stabilny interfejs (255)
- Właściwa adaptywność (256)
- Przewidywana zmienność a spekulatywne uogólnienie (256)
- Potrzebujesz aż tylu interfejsów? (257)
- Podsumowanie (258)
Rozdział 9. Zasada podstawienia Liskov (259)
- Wprowadzenie do zasady podstawienia Liskov (259)
- Oficjalna definicja zasady LSP (259)
- Reguły tworzące zasadę LSP (260)
- Kontrakty (261)
- Warunki poczÄ…tkowe (262)
- Warunki końcowe (263)
- Inwarianty (264)
- Reguły kontraktowe w zasadzie LSP (266)
- Kontrakty kodu (272)
- Kowariancja i kontrawariancja (278)
- Definicje (278)
- ReguÅ‚y systemu typów w zasadzie LSP (284)
- Podsumowanie (287)
RozdziaÅ‚ 10. Segregacja interfejsów (289)
- PrzykÅ‚ad segregacji interfejsów (289)
- Prosty interfejs CRUD (290)
- Zapamiętywanie danych (295)
- Dekorowanie wielu interfejsów (298)
- Tworzenie kodu klienckiego (300)
- Wiele implementacji, wiele instancji (301)
- Jedna implementacja, jedna instancja (303)
- Antywzorzec "interfejsowa mieszanka" (304)
- Dzielenie interfejsów (304)
- Wymagania kodu klienckiego (304)
- Wymagania architektury aplikacji (310)
- Interfejsy z pojedynczymi metodami (314)
- Podsumowanie (315)
Rozdział 11. Odwracanie zależności (317)
- Planowanie zależności (317)
- Antywzorzec Åšwita (318)
- Wzorzec Schody (320)
- Przykład abstrakcyjnego projektu (321)
- Abstrakcje (322)
- Konkretne polecenia (322)
- Wyodrębnianie funkcjonalności (325)
- Ulepszony kod kliencki (329)
- Abstrakcje obsługujące zapytania (332)
- Dalsze abstrakcje (333)
- Podsumowanie (334)
CZĘŚĆ IV. STOSOWANIE ADAPTYWNYCH TECHNIK
Rozdział 12. Wstrzykiwanie zależności (337)
- Skromne poczÄ…tki (337)
- Aplikacja Lista zadań (340)
- Tworzenie grafu obiektów (342)
- Nie tylko proste wstrzykiwanie (358)
- Antywzorzec Lokalizator Usług (358)
- Wzorzec Nielegalne Wstrzykiwanie (361)
- Korzeń kompozycji (363)
- Konwencje zamiast konfiguracji (368)
- Podsumowanie (371)
RozdziaÅ‚ 13. Sprzężenie, spójność, wspóÅ‚zależność (373)
- Sprzężenie i spójność kodu (373)
- Sprzężenie (373)
- Spójność (374)
- WspóÅ‚zależność (375)
- Nazwa (376)
- Typ (377)
- Znaczenie (377)
- Algorytm (378)
- Pozycja (379)
- Kolejność wykonania (379)
- Czas (379)
- Wartość (379)
- Tożsamość (380)
- OkreÅ›lanie stopnia wspóÅ‚zależnoÅ›ci (380)
- Lokalność (380)
- Nieoficjalna wspóÅ‚zależność (380)
- WspóÅ‚zależność statyczna i dynamiczna (381)
- Podsumowanie (381)
DODATKI
Dodatek. Adaptywne narzędzia (385)
- Kontrola kodu źródÅ‚owego w systemie Git (385)
- Tworzenie kopii repozytorium (387)
- Przełączenie na inną gałąź (388)
- Ciągła integracja (388)
Skorowidz (391)