reklama - zainteresowany?

Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych - Helion

Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych
ebook
Autor: Piotr Wróblewski
ISBN: 978-83-283-7212-2
stron: 376, Format: ebook
Data wydania: 2020-06-01
Księgarnia: Helion

Cena książki: 53,40 zł (poprzednio: 89,00 zł)
Oszczędzasz: 40% (-35,60 zł)

Dodaj do koszyka Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych

Tagi: Inne | ZarzÄ…dzanie projektami IT

Poznaj najskuteczniejsze metody zarzÄ…dzania projektami

  • Dowiedz siÄ™, na czym polega project management
  • Opanuj zwinne metodyki zarzÄ…dzania projektami
  • Naucz siÄ™ zarzÄ…dzać wymaganiami, zmianami, budżetem i ryzykiem
  • SiÄ™gnij po najlepsze narzÄ™dzia wspomagajÄ…ce pracÄ™ PM-a

ZarzÄ…dzanie projektami to rozlegÅ‚a i skomplikowana dziedzina wiedzy. Dobry kierownik projektu powinien być osobÄ… kompetentnÄ…, komunikatywnÄ…, zdyscyplinowanÄ…, wszechstronnÄ… i doÅ›wiadczonÄ…, Å‚Ä…czÄ…cÄ… zdolnoÅ›ci techniczne z marketingowymi, a nawet psychologicznymi. Dobry PM to zdolny dyrygent, pod którego kierunkiem zespóÅ‚ deweloperski sprawnie osiÄ…ga wyznaczone cele i szybko realizuje powierzone mu zadania - gra bez faÅ‚szu, niczym Å›wietnie zestrojona orkiestra.

W ostatnich latach metodyki zwinne przebojem wkroczyÅ‚y do firm informatycznych. Rewolucyjnie zmieniÅ‚y sposób wytwarzania oprogramowania, przenoszÄ…c akcent z planowania i budżetowania na dostarczanie wartoÅ›ci biznesowej oraz zaspokajanie biznesowych potrzeb klienta. Rewolucja ta sprawiÅ‚a, że deweloperzy nie sÄ… już postrzegani wyÅ‚Ä…cznie w kategorii kosztów, zespoÅ‚om oddaje siÄ™ wiÄ™cej inicjatywy, a efekty ich pracy można znacznie szybciej skonfrontować z oczekiwaniami.

Nie każdy Å‚atwo odnajduje siÄ™ w tej nowej rzeczywistoÅ›ci. Pomoże w tym praktyczny poradnik napisany przez doÅ›wiadczonego kierownika projektów. Krótko, zwięźle i rzeczowo, bez nudnej teorii, krok po kroku wprowadzi CiÄ™ we wspóÅ‚czesny Å›wiat zarzÄ…dzania projektami i pokaże, jak radzić sobie z codziennymi wyzwaniami. JeÅ›li chcesz zacząć przygodÄ™ z project managementem, chcesz odÅ›wieżyć swojÄ… wiedzÄ™ lub wzbogacić jÄ… o znajomość metodyk Agile, jesteÅ› na wÅ‚aÅ›ciwym tropie!

  • Koncepcje zarzÄ…dzania projektami
  • WÅ‚aÅ›ciwe uruchamianie projektu
  • ZarzÄ…dzanie zespoÅ‚em i komunikacja
  • Planowanie i tworzenie harmonogramów
  • Zbieranie wymagaÅ„ użytkownika
  • Realizacja i metody kontroli prac
  • ZarzÄ…dzanie ryzykiem i zmianami
  • ZarzÄ…dzanie jakoÅ›ciÄ… i budżetem
  • Dokumentacja projektowa i raportowanie
  • Profesjonalne koÅ„czenie projektu
  • Zwinne metodyki wytwarzania oprogramowania
  • Darmowe oprogramowanie do zarzÄ…dzania projektami

Zostań takim kierownikiem projektu, z jakim zawsze chciałeś pracować!

Dodaj do koszyka Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych

 

Osoby które kupowały "Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych", wybierały także:

  • Learn Python Programming
  • Puppet: Mastering Infrastructure Automation
  • Windows Media Center. Domowe centrum rozrywki
  • Responsive Web Design with HTML5 and CSS
  • Modern C++: Efficient and Scalable Application Development

Dodaj do koszyka Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych

Spis treści

Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych eBook -- spis treści


Wstęp 11

CZĘŚĆ I. NIEZBĘDNIK KIEROWNIKA PROJEKTU 17

Rozdział 1. Pojęcia podstawowe 19

  • Czym jest, a czym NIE JEST projekt? 21
    • Realia organizacyjne 23
    • W stronÄ™ organizacji zorientowanej projektowo 26
    • Portfele i programy 27
  • Ewolucja project managementu 28
  • Cykl życia projektu 28
  • Zróbmy to po swojemu 30
  • NarzÄ™dzia 30
  • NieÅ‚atwa ocena sukcesu projektu 31
    • Triada projektowa 31
    • Zgubne dziedzictwo bÅ‚Ä™dów planowania 32
    • ByÅ‚ sukces czy nie? 33
  • ZarzÄ…dzanie i zespóÅ‚ 34
  • Zastosowanie zarzÄ…dzania projektami 35
  • Pytania kontrolne 37

Rozdział 2. Uruchamianie projektu 39

  • Proste trudnego poczÄ…tki 39
  • Karta projektu 40
  • Jak dobrze zainicjować projekt? 42
  • Plan projektu: budowa i utrzymanie 45
    • Zakres prac 46
    • Uczestnicy projektu 48
    • Struktury pozaprojektowe 49
    • Procedury 50
    • Szkolenia 52
    • Infrastruktura 52
    • Harmonogram prac 52
    • Budżet 53
  • Plan projektu zmienia siÄ™ w czasie! 53
  • Pytania kontrolne 53

RozdziaÅ‚ 3. ZespóÅ‚... mitów i zalet 55

  • Praktyki budowania zespoÅ‚ów projektowych 55
    • Pozyskiwanie zasobów osobowych 56
    • Razem czy osobno? 58
    • Utrzymanie zespoÅ‚u 59
  • Budowanie autorytetu kierownika 63
  • Role w zespole, czyli optymalne ludzi dopasowanie 65
    • Klasyfikacja dr. Belbina 65
    • Typologia MTR-i(tm) 66
  • Ludzie sÄ… różni, czyli model typów osobowoÅ›ci Myers-Briggs 67
    • PojÄ™cia podstawowe 68
    • Typy Myers-Briggs w piguÅ‚ce 69
  • Role i typy osobowoÅ›ci - konkluzja 70
  • ZarzÄ…dzanie konfliktami 71
  • Pytania kontrolne 72

Rozdział 4. Od WBS do harmonogramu 73

  • Dualizm projektowy 73
  • Struktura podziaÅ‚u prac (WBS) 74
  • Tworzenie WBS 78
  • Rola WBS w kontroli zakresu projektu 80
  • Pytania kontrolne 81

Rozdział 5. Zarządzanie zmianami 83

  • Proces zarzÄ…dzania zmianami 83
  • Role w procesie zarzÄ…dzania zmianami 85
  • WpÅ‚yw zmian na tzw. wydania produktu 86
  • Pytania kontrolne (bardzo trudne!) 88

Rozdział 6. Sztuka zarządzania wymaganiami użytkownika 89

  • Użytkownicy i udziaÅ‚owcy 90
    • Niezrozumienie wymagaÅ„ użytkownika 90
    • Åšrodowisko "upolitycznione" 91
    • Niestabilne wymagania użytkownika 92
    • Mapa polityczna projektu 93
  • Specyfika wymagaÅ„ informatycznych 94
    • Typologia wymagaÅ„ informatycznych 95
    • Jakość wymagaÅ„ 99
  • Skuteczne zbieranie wymagaÅ„ 100
    • Standardy i specyfikacje branżowe jako źródÅ‚o wymagaÅ„ 100
    • Identyfikacja uczestników procesu zbierania wymagaÅ„ 101
    • Praca z klientem 104
    • Wizualizacja wymagaÅ„ 104
    • Praca z przyszÅ‚ymi użytkownikami 106
    • Wzorce WBS i rejestry produktów 107
    • Joint Application Design 107
  • Pytania kontrolne 109

Rozdział 7. Zarządzanie ryzykiem 111

  • PojÄ™cia podstawowe 112
  • Odkrywanie ryzyk projektowych 115
  • Rodzaje ryzyka 116
    • PodziaÅ‚ wedÅ‚ug pochodzenia 117
    • PodziaÅ‚ wedÅ‚ug natury ryzyka 117
  • Materializacja ryzyka i jego wpÅ‚yw na projekt 119
  • Szablon dokumentowania ryzyka 120
  • Mapa ryzyka 121
  • Pytania kontrolne 121

Rozdział 8. Harmonogram doskonały, czyli jak planować, aby się udało 123

  • Planowanie kontra chaos 123
  • ZależnoÅ›ci pomiÄ™dzy zadaniami 125
    • ZwiÄ…zek "zakoÅ„cz - rozpocznij" (ang. Finish-Start) 126
    • ZwiÄ…zek "zakoÅ„cz - zakoÅ„cz" (ang. Finish-Finish) 126
    • Relacja "rozpocznij - rozpocznij" (ang. Start-Start) 127
    • Relacja "rozpocznij - zakoÅ„cz" (ang. Start-Finish) 127
    • Wprowadzanie opóźnieÅ„ lub przyspieszeÅ„ zadaÅ„ 127
  • Åšcieżka krytyczna 128
  • Szacowanie pracochÅ‚onnoÅ›ci i kosztów prac 129
  • Przypisywanie zasobów zadaniom 131
    • Planowanie zadaÅ„ w trybie "effort-driven" 131
    • Planowanie zadaÅ„ z wyÅ‚Ä…czonym trybem "effort-driven" 136
  • Sztuka wymyÅ›lania i ukÅ‚adania zadaÅ„ 136
  • Optymalizacja obciążenia zasobów projektowych 137
  • Przekazywanie zadaÅ„ czÅ‚onkom zespoÅ‚u 139
  • Kompresja harmonogramu 141
  • Pytania kontrolne 142

Rozdział 9. Zarządzanie budżetem w projekcie informatycznym 143

  • OpÅ‚acalność projektu w kontekÅ›cie organizacji 144
  • Elementy analizy budżetowej w projekcie 145
  • Koszty wÅ‚asne w projekcie 147
  • Koszty zewnÄ™trzne w projekcie 148
  • Planowanie wykorzystania zasobów 149
  • Kontrolowanie czy raportowanie czasu pracy? 150
  • Pytania kontrolne 151

RozdziaÅ‚ 10. Åšledzenie postÄ™pów i metoda Earned Value 153

  • PojÄ™cie wersji bazowej harmonogramu 153
  • Rejestrowanie danych o postÄ™pie prac 155
    • Uproszczone odznaczanie realizacji zadaÅ„ 155
    • PeÅ‚na rejestracja stanu realizacji prac 156
  • Metoda wartoÅ›ci wypracowanej (Earned Value) 158
    • BAC - budżet 159
    • BCWS - planowany koszt planowanej pracy 159
    • BCWP - planowany koszt wykonanej pracy (Earned Value) 159
    • ACWP- rzeczywisty koszt wykonanej pracy 159
    • EAC - przewidywany budżet caÅ‚kowity 160
    • Wskaźniki wydajnoÅ›ci i realizacji 160
  • Earned Value na przykÅ‚adach 161
    • Porównanie metody klasycznej z Earned Value 161
    • Praca z harmonogramem 164
    • Symulowanie postÄ™pu prac 165
  • Pytania kontrolne 166

RozdziaÅ‚ 11. Dokumentacja projektowa w fazie wytwórczej 167

  • Raportowanie stanu projektu 167
  • Dziennik projektu 169
    • ZespóÅ‚ projektowy 170
    • Produkty 170
    • Åšrodowisko sprzÄ™towe i programowe 171
    • Nota wydania (ang. Release notes) 172
    • Baza wiedzy 172
    • Lista ryzyk projektowych 173
    • Sprawy bieżące, problemy 173
    • Zdarzenia projektowe 174
    • Historia zmian w wymaganiach 174
  • Dokumentowanie spotkaÅ„ 175
  • Pytania kontrolne 176

Rozdział 12. Skuteczna komunikacja 177

  • Sztuka sprawnej komunikacji 177
    • Komunikacja elektroniczna 180
    • Poufność i ochrona informacji projektowej 180
    • Wymiana informacji w projektach 181
    • Spotkania, czyli jak siÄ™ nie zagadać na Å›mierć 182
  • Pytania kontrolne 184

Rozdział 13. Zarządzanie jakością w projekcie informatycznym 185

  • Normy ISO serii 9001 186
  • Model CMM 189
  • Testowanie oprogramowania 190
    • Ogólne rodzaje testów 191
    • Testy niefunkcjonalne 192
    • Testy z zakresu bezpieczeÅ„stwa 192
    • Organizacja metod testowania 193
  • CiÄ…gÅ‚a integracja i kontrola konfiguracji 195
  • Pytania kontrolne 197

Rozdział 14. Dostawa i zamknięcie projektu 199

  • Dostawa produktu 199
  • Strategie wdrażania zÅ‚ożonych systemów informatycznych 201
  • Szkolenia użytkowników 201
  • ZamkniÄ™cie prac w projekcie 202
  • Gwarancja i konserwacja 204
  • Pytania kontrolne 205

Rozdział 15. Podwykonawstwo i używanie darmowego oprogramowania 207

  • Outsourcing, czyli kupujemy zamiast wytwarzać 207
    • Proces nabywania usÅ‚ug lub towarów 208
  • Modele OEM i ODM 212
    • Zabezpieczenia depozytowe (ang. escrow agreement) 214
  • Jak siÄ™ odnaleźć w gÄ…szczu open source 214
    • Prawa wÅ‚asnoÅ›ci intelektualnej 214
    • Klasyfikacja licencji FOSS 215
  • Pytania kontrolne 217

Rozdział 16. Certyfikacja project management 219

  • Certyfikacje PMI 220
    • PMBOK (Project Management Body of Knowledge) 220
    • PMP (Project Management Professional) 220
    • PMI-ACP (PMI Agile Certified Practitioner) 223
  • Metodyka i certyfikacja PRINCE2 224
    • Co wyróżnia PRINCE2? 224
  • Szkolenia i certyfikacja PRINCE2 226
    • PRINCE2 Foundation 227
    • PRINCE2 Practitioner 227
    • PRINCE2 Agile Foundation 227
    • PRINCE2 Agile Practitioner 228
  • AgilePM (Agile Project Management) 228
    • AgilePM Foundation 228
    • AgilePM Practitioner 229
  • Pytania kontrolne 229

CZĘŚĆ II. ZWINNE REWOLUCJE I PRAKTYKI PM 231

RozdziaÅ‚ 17. W kierunku zwinnych metod wytwórczych 233

  • Proces ex machina, czyli próby uporzÄ…dkowania rzeczywistoÅ›ci 233
    • Radosna twórczość 234
    • Normy i standardy 234
    • Nowoczesne praktyki zarzÄ…dzania 236
  • A może zróbmy to inaczej? 236
    • Crystal Clear 236
    • Programowanie ekstremalne (XP) 238
    • Feature-Driven Development (FDD) 240
  • Pytania kontrolne 242

Rozdział 18. Usprawnić produkcję! 243

  • Lean Manufacturing, czyli eliminacja strat 243
  • Lean Software Development 247
    • Odwzorowanie pojęć Lean Manufacturing 247
    • Zasady Lean czy zasady Agile? 249
    • Praktyczne zasady Lean Software Development 250
  • Cykl Deminga (PDCA) 253

Rozdział 19. Kanban, czyli zrozumieć i ujarzmić flow 255

  • Kanban w systemach produkcji klasycznej 255
  • Tablice Kanban 258
    • Struktura tablicy Kanban 259
    • Limity WIP 261
    • Kanban w Agile 261

Rozdział 20. Od iteracji do Agile 263

  • Zaplanujmy lepsze jutro! 263
  • (Nieco) lepszy rodzaj planowania 264
  • 35 lat minęło jak jeden dzieÅ„... 266
  • ZÅ‚ożone systemy adaptacyjne 269
  • Manifest Agile, czyli "przykazania" ogólne 271
  • Zasady Agile, czyli "katechizm" na co dzieÅ„ 272
  • Rodzina metodyk Agile 273

Rozdział 21. Agile w wydaniu DSDM 275

  • Geneza DSDM 275
  • Cykl życia projektu w DSDM 279
  • ZespóÅ‚ i role w DSDM 281
  • MoSCoW, czyli zarzÄ…dzanie priorytetami 283
  • Demonstracja wykonanej pracy 284
  • Komunikacja 285
    • UmiejÄ™tnoÅ›ci miÄ™kkie 285
    • Nienadużywanie komunikacji elektronicznej 285
    • Praktyka wymiany informacji 286
  • Sztuka definiowania wymagaÅ„ 287
  • Rola Kierownika Projektu w DSDM 288
  • Planowanie i Å›ledzenie postÄ™pu 288
  • Podsumowanie 289

Rozdział 22. Scrum w pigułce 291

  • Zasady gry Scrum 292
  • Flow sterowany wymaganiami 293
  • Organizacja pracy 294
  • Spotkania w Scrumie 295
    • Planowanie sprintu 295
    • Codzienny Scrum, czyli tzw. daily scrum 295
    • Backlog grooming 295
    • PrzeglÄ…d sprintu 296
    • Retrospekcja sprintu 296
  • PostÄ™p prac w Scrumie 296

RozdziaÅ‚ 23. Porównanie Agile z metodami tradycyjnymi 297

  • Triada projektowa raz jeszcze 297
  • WedÅ‚ug planu czy na luzie? 299
  • Dokumentacja i zarzÄ…dzanie wiedzÄ… 302
  • Metody szacowania Agile 304
    • A może nie szacujmy? 304
  • Planning Poker 304

Rozdział 24. Jak raportować postęp projektu zwinnego? 307

  • Kanban w Agile 307
  • Rejestr Sprintu 308
  • Wykresy spalania 309
  • Kumulacyjny diagram przepÅ‚ywu 311
  • Earned Value w Agile 314

Rozdział 25. Wdrażanie Agile 317

  • Pierwsze koty za pÅ‚oty 317
  • Wymagania użytkownika 319
    • Historyjki użytkownika, czyli eliminacja rzeczy zbÄ™dnych 319
    • Mapowanie historyjek użytkownika, czyli punkt widzenia użytkownika 321
  • Użycie WBS w metodach zwinnych? 322
  • Jaki Agile? 323
    • SAFe(r), czyli skalowalny Agile 323
    • Large-scale Scrum (LeSS) 326
    • Disciplined Agile Delivery (DAD) 328
    • Nexus 330
  • Pytania kontrolne 330

CZĘŚĆ III. DARMOWE OPROGRAMOWANIE DO ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI 331

Rozdział 26. Przegląd darmowego oprogramowania do zarządzania projektami 333

  • Projekty pominiÄ™te w książce 334
    • dotproject 334
    • Maven 335
    • Odoo 336
    • Planner 336
    • RT: Request Tracker 336
    • Trac 337
    • Wekan 337
    • ZenTao 338

Rozdział 27. GanttProject, czyli proste harmonogramowanie 339

  • Rozpoczynamy nowy projekt 340
    • WBS 341
    • Szybkie wprowadzanie parametrów zadaÅ„ 343
    • Praca przy użyciu myszy 343
  • ZależnoÅ›ci i inne atrybuty zadaÅ„ 344
  • Zaawansowane atrybuty zadaÅ„ 345
  • Zasoby 346
  • WyglÄ…d wykresu 347
  • Analiza projektu 348
  • Zaawansowane opcje programu 348

Rozdział 28. ProjectLibre, czyli prawie jak Microsoft Project 349

  • Rozpoczynamy nowy projekt 350
    • WBS 352
    • Tworzenie i edycja parametrów zadaÅ„ 353
    • ZależnoÅ›ci i inne atrybuty zadaÅ„ 355
  • Zasoby 356
  • WyglÄ…d wykresu 357
  • Widoki 359
  • Kalendarze niestandardowe 363
  • Analiza i raportowanie projektu 364

Literatura 367

Spis rysunków 369

Spis tabel 373

Skorowidz 375

Dodaj do koszyka Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.