reklama - zainteresowany?

Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projekt贸w informatycznych - Helion

Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projekt贸w informatycznych
Autor: Piotr Wr贸blewski
ISBN: 978-83-283-6654-1
ok艂adka: mi臋kka
Data wydania: 2020-01-01
Ksi臋garnia: Helion

Cena ksi膮偶ki: 62,30 z艂 (poprzednio: 89,00 z艂)
Oszcz臋dzasz: 30% (-26,70 z艂)

Dodaj do koszyka Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projekt贸w informatycznych

Dodaj do koszyka Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projekt贸w informatycznych

 

Osoby kt贸re kupowa艂y "Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projekt贸w informatycznych", wybiera艂y tak偶e:

  • Biologika Sukcesji Pokoleniowej. Sezon 3. Konflikty na terytorium
  • Windows Media Center. Domowe centrum rozrywki
  • Podr臋cznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku
  • Ruby on Rails. 膯wiczenia
  • Scrum. O zwinnym zarz

Dodaj do koszyka Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projekt贸w informatycznych

Spis tre艣ci

Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projekt贸w informatycznych -- spis tre艣ci


Wst臋p 11

CZ臉艢膯 I. NIEZB臉DNIK KIEROWNIKA PROJEKTU 17

Rozdzia艂 1. Poj臋cia podstawowe 19

  • Czym jest, a czym NIE JEST projekt? 21
    • Realia organizacyjne 23
    • W stron臋 organizacji zorientowanej projektowo 26
    • Portfele i programy 27
  • Ewolucja project managementu 28
  • Cykl 偶ycia projektu 28
  • Zróbmy to po swojemu 30
  • Narz臋dzia 30
  • Nie艂atwa ocena sukcesu projektu 31
    • Triada projektowa 31
    • Zgubne dziedzictwo b艂臋dów planowania 32
    • By艂 sukces czy nie? 33
  • Zarz膮dzanie i zespó艂 34
  • Zastosowanie zarz膮dzania projektami 35
  • Pytania kontrolne 37

Rozdzia艂 2. Uruchamianie projektu 39

  • Proste trudnego pocz膮tki 39
  • Karta projektu 40
  • Jak dobrze zainicjowa膰 projekt? 42
  • Plan projektu: budowa i utrzymanie 45
    • Zakres prac 46
    • Uczestnicy projektu 48
    • Struktury pozaprojektowe 49
    • Procedury 50
    • Szkolenia 52
    • Infrastruktura 52
    • Harmonogram prac 52
    • Bud偶et 53
  • Plan projektu zmienia si臋 w czasie! 53
  • Pytania kontrolne 53

Rozdzia艂 3. Zespó艂... mitów i zalet 55

  • Praktyki budowania zespo艂ów projektowych 55
    • Pozyskiwanie zasobów osobowych 56
    • Razem czy osobno? 58
    • Utrzymanie zespo艂u 59
  • Budowanie autorytetu kierownika 63
  • Role w zespole, czyli optymalne ludzi dopasowanie 65
    • Klasyfikacja dr. Belbina 65
    • Typologia MTR-i(tm) 66
  • Ludzie s膮 ró偶ni, czyli model typów osobowo艣ci Myers-Briggs 67
    • Poj臋cia podstawowe 68
    • Typy Myers-Briggs w pigu艂ce 69
  • Role i typy osobowo艣ci - konkluzja 70
  • Zarz膮dzanie konfliktami 71
  • Pytania kontrolne 72

Rozdzia艂 4. Od WBS do harmonogramu 73

  • Dualizm projektowy 73
  • Struktura podzia艂u prac (WBS) 74
  • Tworzenie WBS 78
  • Rola WBS w kontroli zakresu projektu 80
  • Pytania kontrolne 81

Rozdzia艂 5. Zarz膮dzanie zmianami 83

  • Proces zarz膮dzania zmianami 83
  • Role w procesie zarz膮dzania zmianami 85
  • Wp艂yw zmian na tzw. wydania produktu 86
  • Pytania kontrolne (bardzo trudne!) 88

Rozdzia艂 6. Sztuka zarz膮dzania wymaganiami u偶ytkownika 89

  • U偶ytkownicy i udzia艂owcy 90
    • Niezrozumienie wymaga艅 u偶ytkownika 90
    • 艢rodowisko "upolitycznione" 91
    • Niestabilne wymagania u偶ytkownika 92
    • Mapa polityczna projektu 93
  • Specyfika wymaga艅 informatycznych 94
    • Typologia wymaga艅 informatycznych 95
    • Jako艣膰 wymaga艅 99
  • Skuteczne zbieranie wymaga艅 100
    • Standardy i specyfikacje bran偶owe jako 藕ród艂o wymaga艅 100
    • Identyfikacja uczestników procesu zbierania wymaga艅 101
    • Praca z klientem 104
    • Wizualizacja wymaga艅 104
    • Praca z przysz艂ymi u偶ytkownikami 106
    • Wzorce WBS i rejestry produktów 107
    • Joint Application Design 107
  • Pytania kontrolne 109

Rozdzia艂 7. Zarz膮dzanie ryzykiem 111

  • Poj臋cia podstawowe 112
  • Odkrywanie ryzyk projektowych 115
  • Rodzaje ryzyka 116
    • Podzia艂 wed艂ug pochodzenia 117
    • Podzia艂 wed艂ug natury ryzyka 117
  • Materializacja ryzyka i jego wp艂yw na projekt 119
  • Szablon dokumentowania ryzyka 120
  • Mapa ryzyka 121
  • Pytania kontrolne 121

Rozdzia艂 8. Harmonogram doskona艂y, czyli jak planowa膰, aby si臋 uda艂o 123

  • Planowanie kontra chaos 123
  • Zale偶no艣ci pomi臋dzy zadaniami 125
    • Zwi膮zek "zako艅cz - rozpocznij" (ang. Finish-Start) 126
    • Zwi膮zek "zako艅cz - zako艅cz" (ang. Finish-Finish) 126
    • Relacja "rozpocznij - rozpocznij" (ang. Start-Start) 127
    • Relacja "rozpocznij - zako艅cz" (ang. Start-Finish) 127
    • Wprowadzanie opó藕nie艅 lub przyspiesze艅 zada艅 127
  • 艢cie偶ka krytyczna 128
  • Szacowanie pracoch艂onno艣ci i kosztów prac 129
  • Przypisywanie zasobów zadaniom 131
    • Planowanie zada艅 w trybie "effort-driven" 131
    • Planowanie zada艅 z wy艂膮czonym trybem "effort-driven" 136
  • Sztuka wymy艣lania i uk艂adania zada艅 136
  • Optymalizacja obci膮偶enia zasobów projektowych 137
  • Przekazywanie zada艅 cz艂onkom zespo艂u 139
  • Kompresja harmonogramu 141
  • Pytania kontrolne 142

Rozdzia艂 9. Zarz膮dzanie bud偶etem w projekcie informatycznym 143

  • Op艂acalno艣膰 projektu w kontek艣cie organizacji 144
  • Elementy analizy bud偶etowej w projekcie 145
  • Koszty w艂asne w projekcie 147
  • Koszty zewn臋trzne w projekcie 148
  • Planowanie wykorzystania zasobów 149
  • Kontrolowanie czy raportowanie czasu pracy? 150
  • Pytania kontrolne 151

Rozdzia艂 10. 艢ledzenie post臋pów i metoda Earned Value 153

  • Poj臋cie wersji bazowej harmonogramu 153
  • Rejestrowanie danych o post臋pie prac 155
    • Uproszczone odznaczanie realizacji zada艅 155
    • Pe艂na rejestracja stanu realizacji prac 156
  • Metoda warto艣ci wypracowanej (Earned Value) 158
    • BAC - bud偶et 159
    • BCWS - planowany koszt planowanej pracy 159
    • BCWP - planowany koszt wykonanej pracy (Earned Value) 159
    • ACWP- rzeczywisty koszt wykonanej pracy 159
    • EAC - przewidywany bud偶et ca艂kowity 160
    • Wska藕niki wydajno艣ci i realizacji 160
  • Earned Value na przyk艂adach 161
    • Porównanie metody klasycznej z Earned Value 161
    • Praca z harmonogramem 164
    • Symulowanie post臋pu prac 165
  • Pytania kontrolne 166

Rozdzia艂 11. Dokumentacja projektowa w fazie wytwórczej 167

  • Raportowanie stanu projektu 167
  • Dziennik projektu 169
    • Zespó艂 projektowy 170
    • Produkty 170
    • 艢rodowisko sprz臋towe i programowe 171
    • Nota wydania (ang. Release notes) 172
    • Baza wiedzy 172
    • Lista ryzyk projektowych 173
    • Sprawy bie偶膮ce, problemy 173
    • Zdarzenia projektowe 174
    • Historia zmian w wymaganiach 174
  • Dokumentowanie spotka艅 175
  • Pytania kontrolne 176

Rozdzia艂 12. Skuteczna komunikacja 177

  • Sztuka sprawnej komunikacji 177
    • Komunikacja elektroniczna 180
    • Poufno艣膰 i ochrona informacji projektowej 180
    • Wymiana informacji w projektach 181
    • Spotkania, czyli jak si臋 nie zagada膰 na 艣mier膰 182
  • Pytania kontrolne 184

Rozdzia艂 13. Zarz膮dzanie jako艣ci膮 w projekcie informatycznym 185

  • Normy ISO serii 9001 186
  • Model CMM 189
  • Testowanie oprogramowania 190
    • Ogólne rodzaje testów 191
    • Testy niefunkcjonalne 192
    • Testy z zakresu bezpiecze艅stwa 192
    • Organizacja metod testowania 193
  • Ci膮g艂a integracja i kontrola konfiguracji 195
  • Pytania kontrolne 197

Rozdzia艂 14. Dostawa i zamkni臋cie projektu 199

  • Dostawa produktu 199
  • Strategie wdra偶ania z艂o偶onych systemów informatycznych 201
  • Szkolenia u偶ytkowników 201
  • Zamkni臋cie prac w projekcie 202
  • Gwarancja i konserwacja 204
  • Pytania kontrolne 205

Rozdzia艂 15. Podwykonawstwo i u偶ywanie darmowego oprogramowania 207

  • Outsourcing, czyli kupujemy zamiast wytwarza膰 207
    • Proces nabywania us艂ug lub towarów 208
  • Modele OEM i ODM 212
    • Zabezpieczenia depozytowe (ang. escrow agreement) 214
  • Jak si臋 odnale藕膰 w g膮szczu open source 214
    • Prawa w艂asno艣ci intelektualnej 214
    • Klasyfikacja licencji FOSS 215
  • Pytania kontrolne 217

Rozdzia艂 16. Certyfikacja project management 219

  • Certyfikacje PMI 220
    • PMBOK (Project Management Body of Knowledge) 220
    • PMP (Project Management Professional) 220
    • PMI-ACP (PMI Agile Certified Practitioner) 223
  • Metodyka i certyfikacja PRINCE2 224
    • Co wyró偶nia PRINCE2? 224
  • Szkolenia i certyfikacja PRINCE2 226
    • PRINCE2 Foundation 227
    • PRINCE2 Practitioner 227
    • PRINCE2 Agile Foundation 227
    • PRINCE2 Agile Practitioner 228
  • AgilePM (Agile Project Management) 228
    • AgilePM Foundation 228
    • AgilePM Practitioner 229
  • Pytania kontrolne 229

CZ臉艢膯 II. ZWINNE REWOLUCJE I PRAKTYKI PM 231

Rozdzia艂 17. W kierunku zwinnych metod wytwórczych 233

  • Proces ex machina, czyli próby uporz膮dkowania rzeczywisto艣ci 233
    • Radosna twórczo艣膰 234
    • Normy i standardy 234
    • Nowoczesne praktyki zarz膮dzania 236
  • A mo偶e zróbmy to inaczej? 236
    • Crystal Clear 236
    • Programowanie ekstremalne (XP) 238
    • Feature-Driven Development (FDD) 240
  • Pytania kontrolne 242

Rozdzia艂 18. Usprawni膰 produkcj臋! 243

  • Lean Manufacturing, czyli eliminacja strat 243
  • Lean Software Development 247
    • Odwzorowanie poj臋膰 Lean Manufacturing 247
    • Zasady Lean czy zasady Agile? 249
    • Praktyczne zasady Lean Software Development 250
  • Cykl Deminga (PDCA) 253

Rozdzia艂 19. Kanban, czyli zrozumie膰 i ujarzmi膰 flow 255

  • Kanban w systemach produkcji klasycznej 255
  • Tablice Kanban 258
    • Struktura tablicy Kanban 259
    • Limity WIP 261
    • Kanban w Agile 261

Rozdzia艂 20. Od iteracji do Agile 263

  • Zaplanujmy lepsze jutro! 263
  • (Nieco) lepszy rodzaj planowania 264
  • 35 lat min臋艂o jak jeden dzie艅... 266
  • Z艂o偶one systemy adaptacyjne 269
  • Manifest Agile, czyli "przykazania" ogólne 271
  • Zasady Agile, czyli "katechizm" na co dzie艅 272
  • Rodzina metodyk Agile 273

Rozdzia艂 21. Agile w wydaniu DSDM 275

  • Geneza DSDM 275
  • Cykl 偶ycia projektu w DSDM 279
  • Zespó艂 i role w DSDM 281
  • MoSCoW, czyli zarz膮dzanie priorytetami 283
  • Demonstracja wykonanej pracy 284
  • Komunikacja 285
    • Umiej臋tno艣ci mi臋kkie 285
    • Nienadu偶ywanie komunikacji elektronicznej 285
    • Praktyka wymiany informacji 286
  • Sztuka definiowania wymaga艅 287
  • Rola Kierownika Projektu w DSDM 288
  • Planowanie i 艣ledzenie post臋pu 288
  • Podsumowanie 289

Rozdzia艂 22. Scrum w pigu艂ce 291

  • Zasady gry Scrum 292
  • Flow sterowany wymaganiami 293
  • Organizacja pracy 294
  • Spotkania w Scrumie 295
    • Planowanie sprintu 295
    • Codzienny Scrum, czyli tzw. daily scrum 295
    • Backlog grooming 295
    • Przegl膮d sprintu 296
    • Retrospekcja sprintu 296
  • Post臋p prac w Scrumie 296

Rozdzia艂 23. Porównanie Agile z metodami tradycyjnymi 297

  • Triada projektowa raz jeszcze 297
  • Wed艂ug planu czy na luzie? 299
  • Dokumentacja i zarz膮dzanie wiedz膮 302
  • Metody szacowania Agile 304
    • A mo偶e nie szacujmy? 304
  • Planning Poker 304

Rozdzia艂 24. Jak raportowa膰 post臋p projektu zwinnego? 307

  • Kanban w Agile 307
  • Rejestr Sprintu 308
  • Wykresy spalania 309
  • Kumulacyjny diagram przep艂ywu 311
  • Earned Value w Agile 314

Rozdzia艂 25. Wdra偶anie Agile 317

  • Pierwsze koty za p艂oty 317
  • Wymagania u偶ytkownika 319
    • Historyjki u偶ytkownika, czyli eliminacja rzeczy zb臋dnych 319
    • Mapowanie historyjek u偶ytkownika, czyli punkt widzenia u偶ytkownika 321
  • U偶ycie WBS w metodach zwinnych? 322
  • Jaki Agile? 323
    • SAFe(r), czyli skalowalny Agile 323
    • Large-scale Scrum (LeSS) 326
    • Disciplined Agile Delivery (DAD) 328
    • Nexus 330
  • Pytania kontrolne 330

CZ臉艢膯 III. DARMOWE OPROGRAMOWANIE DO ZARZ膭DZANIA PROJEKTAMI 331

Rozdzia艂 26. Przegl膮d darmowego oprogramowania do zarz膮dzania projektami 333

  • Projekty pomini臋te w ksi膮偶ce 334
    • dotproject 334
    • Maven 335
    • Odoo 336
    • Planner 336
    • RT: Request Tracker 336
    • Trac 337
    • Wekan 337
    • ZenTao 338

Rozdzia艂 27. GanttProject, czyli proste harmonogramowanie 339

  • Rozpoczynamy nowy projekt 340
    • WBS 341
    • Szybkie wprowadzanie parametrów zada艅 343
    • Praca przy u偶yciu myszy 343
  • Zale偶no艣ci i inne atrybuty zada艅 344
  • Zaawansowane atrybuty zada艅 345
  • Zasoby 346
  • Wygl膮d wykresu 347
  • Analiza projektu 348
  • Zaawansowane opcje programu 348

Rozdzia艂 28. ProjectLibre, czyli prawie jak Microsoft Project 349

  • Rozpoczynamy nowy projekt 350
    • WBS 352
    • Tworzenie i edycja parametrów zada艅 353
    • Zale偶no艣ci i inne atrybuty zada艅 355
  • Zasoby 356
  • Wygl膮d wykresu 357
  • Widoki 359
  • Kalendarze niestandardowe 363
  • Analiza i raportowanie projektu 364

Literatura 367

Spis rysunków 369

Spis tabel 373

Skorowidz 375

Dodaj do koszyka Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projekt贸w informatycznych

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2025 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe nale偶膮 do wydawnictwa Helion S.A.