Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projekt贸w informatycznych - Helion
ISBN: 978-83-283-6654-1
ok艂adka: mi臋kka
Data wydania: 2020-01-01
Ksi臋garnia: Helion
Cena ksi膮偶ki: 62,30 z艂 (poprzednio: 89,00 z艂)
Oszcz臋dzasz: 30% (-26,70 z艂)
Osoby kt贸re kupowa艂y "Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projekt贸w informatycznych", wybiera艂y tak偶e:
- Biologika Sukcesji Pokoleniowej. Sezon 3. Konflikty na terytorium 124,17 z艂, (14,90 z艂 -88%)
- Windows Media Center. Domowe centrum rozrywki 66,67 z艂, (8,00 z艂 -88%)
- Podr臋cznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku 93,13 z艂, (14,90 z艂 -84%)
- Ruby on Rails. 膯wiczenia 18,75 z艂, (3,00 z艂 -84%)
- Scrum. O zwinnym zarz 78,42 z艂, (14,90 z艂 -81%)
Spis tre艣ci
Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projekt贸w informatycznych -- spis tre艣ci
Wst臋p 11
CZ臉艢膯 I. NIEZB臉DNIK KIEROWNIKA PROJEKTU 17
Rozdzia艂 1. Poj臋cia podstawowe 19
- Czym jest, a czym NIE JEST projekt? 21
- Realia organizacyjne 23
- W stron臋 organizacji zorientowanej projektowo 26
- Portfele i programy 27
- Ewolucja project managementu 28
- Cykl 偶ycia projektu 28
- Zróbmy to po swojemu 30
- Narz臋dzia 30
- Nie艂atwa ocena sukcesu projektu 31
- Triada projektowa 31
- Zgubne dziedzictwo b艂臋dów planowania 32
- By艂 sukces czy nie? 33
- Zarz膮dzanie i zespó艂 34
- Zastosowanie zarz膮dzania projektami 35
- Pytania kontrolne 37
Rozdzia艂 2. Uruchamianie projektu 39
- Proste trudnego pocz膮tki 39
- Karta projektu 40
- Jak dobrze zainicjowa膰 projekt? 42
- Plan projektu: budowa i utrzymanie 45
- Zakres prac 46
- Uczestnicy projektu 48
- Struktury pozaprojektowe 49
- Procedury 50
- Szkolenia 52
- Infrastruktura 52
- Harmonogram prac 52
- Bud偶et 53
- Plan projektu zmienia si臋 w czasie! 53
- Pytania kontrolne 53
Rozdzia艂 3. Zespó艂... mitów i zalet 55
- Praktyki budowania zespo艂ów projektowych 55
- Pozyskiwanie zasobów osobowych 56
- Razem czy osobno? 58
- Utrzymanie zespo艂u 59
- Budowanie autorytetu kierownika 63
- Role w zespole, czyli optymalne ludzi dopasowanie 65
- Klasyfikacja dr. Belbina 65
- Typologia MTR-i(tm) 66
- Ludzie s膮 ró偶ni, czyli model typów osobowo艣ci Myers-Briggs 67
- Poj臋cia podstawowe 68
- Typy Myers-Briggs w pigu艂ce 69
- Role i typy osobowo艣ci - konkluzja 70
- Zarz膮dzanie konfliktami 71
- Pytania kontrolne 72
Rozdzia艂 4. Od WBS do harmonogramu 73
- Dualizm projektowy 73
- Struktura podzia艂u prac (WBS) 74
- Tworzenie WBS 78
- Rola WBS w kontroli zakresu projektu 80
- Pytania kontrolne 81
Rozdzia艂 5. Zarz膮dzanie zmianami 83
- Proces zarz膮dzania zmianami 83
- Role w procesie zarz膮dzania zmianami 85
- Wp艂yw zmian na tzw. wydania produktu 86
- Pytania kontrolne (bardzo trudne!) 88
Rozdzia艂 6. Sztuka zarz膮dzania wymaganiami u偶ytkownika 89
- U偶ytkownicy i udzia艂owcy 90
- Niezrozumienie wymaga艅 u偶ytkownika 90
- 艢rodowisko "upolitycznione" 91
- Niestabilne wymagania u偶ytkownika 92
- Mapa polityczna projektu 93
- Specyfika wymaga艅 informatycznych 94
- Typologia wymaga艅 informatycznych 95
- Jako艣膰 wymaga艅 99
- Skuteczne zbieranie wymaga艅 100
- Standardy i specyfikacje bran偶owe jako 藕ród艂o wymaga艅 100
- Identyfikacja uczestników procesu zbierania wymaga艅 101
- Praca z klientem 104
- Wizualizacja wymaga艅 104
- Praca z przysz艂ymi u偶ytkownikami 106
- Wzorce WBS i rejestry produktów 107
- Joint Application Design 107
- Pytania kontrolne 109
Rozdzia艂 7. Zarz膮dzanie ryzykiem 111
- Poj臋cia podstawowe 112
- Odkrywanie ryzyk projektowych 115
- Rodzaje ryzyka 116
- Podzia艂 wed艂ug pochodzenia 117
- Podzia艂 wed艂ug natury ryzyka 117
- Materializacja ryzyka i jego wp艂yw na projekt 119
- Szablon dokumentowania ryzyka 120
- Mapa ryzyka 121
- Pytania kontrolne 121
Rozdzia艂 8. Harmonogram doskona艂y, czyli jak planowa膰, aby si臋 uda艂o 123
- Planowanie kontra chaos 123
- Zale偶no艣ci pomi臋dzy zadaniami 125
- Zwi膮zek "zako艅cz - rozpocznij" (ang. Finish-Start) 126
- Zwi膮zek "zako艅cz - zako艅cz" (ang. Finish-Finish) 126
- Relacja "rozpocznij - rozpocznij" (ang. Start-Start) 127
- Relacja "rozpocznij - zako艅cz" (ang. Start-Finish) 127
- Wprowadzanie opó藕nie艅 lub przyspiesze艅 zada艅 127
- 艢cie偶ka krytyczna 128
- Szacowanie pracoch艂onno艣ci i kosztów prac 129
- Przypisywanie zasobów zadaniom 131
- Planowanie zada艅 w trybie "effort-driven" 131
- Planowanie zada艅 z wy艂膮czonym trybem "effort-driven" 136
- Sztuka wymy艣lania i uk艂adania zada艅 136
- Optymalizacja obci膮偶enia zasobów projektowych 137
- Przekazywanie zada艅 cz艂onkom zespo艂u 139
- Kompresja harmonogramu 141
- Pytania kontrolne 142
Rozdzia艂 9. Zarz膮dzanie bud偶etem w projekcie informatycznym 143
- Op艂acalno艣膰 projektu w kontek艣cie organizacji 144
- Elementy analizy bud偶etowej w projekcie 145
- Koszty w艂asne w projekcie 147
- Koszty zewn臋trzne w projekcie 148
- Planowanie wykorzystania zasobów 149
- Kontrolowanie czy raportowanie czasu pracy? 150
- Pytania kontrolne 151
Rozdzia艂 10. 艢ledzenie post臋pów i metoda Earned Value 153
- Poj臋cie wersji bazowej harmonogramu 153
- Rejestrowanie danych o post臋pie prac 155
- Uproszczone odznaczanie realizacji zada艅 155
- Pe艂na rejestracja stanu realizacji prac 156
- Metoda warto艣ci wypracowanej (Earned Value) 158
- BAC - bud偶et 159
- BCWS - planowany koszt planowanej pracy 159
- BCWP - planowany koszt wykonanej pracy (Earned Value) 159
- ACWP- rzeczywisty koszt wykonanej pracy 159
- EAC - przewidywany bud偶et ca艂kowity 160
- Wska藕niki wydajno艣ci i realizacji 160
- Earned Value na przyk艂adach 161
- Porównanie metody klasycznej z Earned Value 161
- Praca z harmonogramem 164
- Symulowanie post臋pu prac 165
- Pytania kontrolne 166
Rozdzia艂 11. Dokumentacja projektowa w fazie wytwórczej 167
- Raportowanie stanu projektu 167
- Dziennik projektu 169
- Zespó艂 projektowy 170
- Produkty 170
- 艢rodowisko sprz臋towe i programowe 171
- Nota wydania (ang. Release notes) 172
- Baza wiedzy 172
- Lista ryzyk projektowych 173
- Sprawy bie偶膮ce, problemy 173
- Zdarzenia projektowe 174
- Historia zmian w wymaganiach 174
- Dokumentowanie spotka艅 175
- Pytania kontrolne 176
Rozdzia艂 12. Skuteczna komunikacja 177
- Sztuka sprawnej komunikacji 177
- Komunikacja elektroniczna 180
- Poufno艣膰 i ochrona informacji projektowej 180
- Wymiana informacji w projektach 181
- Spotkania, czyli jak si臋 nie zagada膰 na 艣mier膰 182
- Pytania kontrolne 184
Rozdzia艂 13. Zarz膮dzanie jako艣ci膮 w projekcie informatycznym 185
- Normy ISO serii 9001 186
- Model CMM 189
- Testowanie oprogramowania 190
- Ogólne rodzaje testów 191
- Testy niefunkcjonalne 192
- Testy z zakresu bezpiecze艅stwa 192
- Organizacja metod testowania 193
- Ci膮g艂a integracja i kontrola konfiguracji 195
- Pytania kontrolne 197
Rozdzia艂 14. Dostawa i zamkni臋cie projektu 199
- Dostawa produktu 199
- Strategie wdra偶ania z艂o偶onych systemów informatycznych 201
- Szkolenia u偶ytkowników 201
- Zamkni臋cie prac w projekcie 202
- Gwarancja i konserwacja 204
- Pytania kontrolne 205
Rozdzia艂 15. Podwykonawstwo i u偶ywanie darmowego oprogramowania 207
- Outsourcing, czyli kupujemy zamiast wytwarza膰 207
- Proces nabywania us艂ug lub towarów 208
- Modele OEM i ODM 212
- Zabezpieczenia depozytowe (ang. escrow agreement) 214
- Jak si臋 odnale藕膰 w g膮szczu open source 214
- Prawa w艂asno艣ci intelektualnej 214
- Klasyfikacja licencji FOSS 215
- Pytania kontrolne 217
Rozdzia艂 16. Certyfikacja project management 219
- Certyfikacje PMI 220
- PMBOK (Project Management Body of Knowledge) 220
- PMP (Project Management Professional) 220
- PMI-ACP (PMI Agile Certified Practitioner) 223
- Metodyka i certyfikacja PRINCE2 224
- Co wyró偶nia PRINCE2? 224
- Szkolenia i certyfikacja PRINCE2 226
- PRINCE2 Foundation 227
- PRINCE2 Practitioner 227
- PRINCE2 Agile Foundation 227
- PRINCE2 Agile Practitioner 228
- AgilePM (Agile Project Management) 228
- AgilePM Foundation 228
- AgilePM Practitioner 229
- Pytania kontrolne 229
CZ臉艢膯 II. ZWINNE REWOLUCJE I PRAKTYKI PM 231
Rozdzia艂 17. W kierunku zwinnych metod wytwórczych 233
- Proces ex machina, czyli próby uporz膮dkowania rzeczywisto艣ci 233
- Radosna twórczo艣膰 234
- Normy i standardy 234
- Nowoczesne praktyki zarz膮dzania 236
- A mo偶e zróbmy to inaczej? 236
- Crystal Clear 236
- Programowanie ekstremalne (XP) 238
- Feature-Driven Development (FDD) 240
- Pytania kontrolne 242
Rozdzia艂 18. Usprawni膰 produkcj臋! 243
- Lean Manufacturing, czyli eliminacja strat 243
- Lean Software Development 247
- Odwzorowanie poj臋膰 Lean Manufacturing 247
- Zasady Lean czy zasady Agile? 249
- Praktyczne zasady Lean Software Development 250
- Cykl Deminga (PDCA) 253
Rozdzia艂 19. Kanban, czyli zrozumie膰 i ujarzmi膰 flow 255
- Kanban w systemach produkcji klasycznej 255
- Tablice Kanban 258
- Struktura tablicy Kanban 259
- Limity WIP 261
- Kanban w Agile 261
Rozdzia艂 20. Od iteracji do Agile 263
- Zaplanujmy lepsze jutro! 263
- (Nieco) lepszy rodzaj planowania 264
- 35 lat min臋艂o jak jeden dzie艅... 266
- Z艂o偶one systemy adaptacyjne 269
- Manifest Agile, czyli "przykazania" ogólne 271
- Zasady Agile, czyli "katechizm" na co dzie艅 272
- Rodzina metodyk Agile 273
Rozdzia艂 21. Agile w wydaniu DSDM 275
- Geneza DSDM 275
- Cykl 偶ycia projektu w DSDM 279
- Zespó艂 i role w DSDM 281
- MoSCoW, czyli zarz膮dzanie priorytetami 283
- Demonstracja wykonanej pracy 284
- Komunikacja 285
- Umiej臋tno艣ci mi臋kkie 285
- Nienadu偶ywanie komunikacji elektronicznej 285
- Praktyka wymiany informacji 286
- Sztuka definiowania wymaga艅 287
- Rola Kierownika Projektu w DSDM 288
- Planowanie i 艣ledzenie post臋pu 288
- Podsumowanie 289
Rozdzia艂 22. Scrum w pigu艂ce 291
- Zasady gry Scrum 292
- Flow sterowany wymaganiami 293
- Organizacja pracy 294
- Spotkania w Scrumie 295
- Planowanie sprintu 295
- Codzienny Scrum, czyli tzw. daily scrum 295
- Backlog grooming 295
- Przegl膮d sprintu 296
- Retrospekcja sprintu 296
- Post臋p prac w Scrumie 296
Rozdzia艂 23. Porównanie Agile z metodami tradycyjnymi 297
- Triada projektowa raz jeszcze 297
- Wed艂ug planu czy na luzie? 299
- Dokumentacja i zarz膮dzanie wiedz膮 302
- Metody szacowania Agile 304
- A mo偶e nie szacujmy? 304
- Planning Poker 304
Rozdzia艂 24. Jak raportowa膰 post臋p projektu zwinnego? 307
- Kanban w Agile 307
- Rejestr Sprintu 308
- Wykresy spalania 309
- Kumulacyjny diagram przep艂ywu 311
- Earned Value w Agile 314
Rozdzia艂 25. Wdra偶anie Agile 317
- Pierwsze koty za p艂oty 317
- Wymagania u偶ytkownika 319
- Historyjki u偶ytkownika, czyli eliminacja rzeczy zb臋dnych 319
- Mapowanie historyjek u偶ytkownika, czyli punkt widzenia u偶ytkownika 321
- U偶ycie WBS w metodach zwinnych? 322
- Jaki Agile? 323
- SAFe(r), czyli skalowalny Agile 323
- Large-scale Scrum (LeSS) 326
- Disciplined Agile Delivery (DAD) 328
- Nexus 330
- Pytania kontrolne 330
CZ臉艢膯 III. DARMOWE OPROGRAMOWANIE DO ZARZ膭DZANIA PROJEKTAMI 331
Rozdzia艂 26. Przegl膮d darmowego oprogramowania do zarz膮dzania projektami 333
- Projekty pomini臋te w ksi膮偶ce 334
- dotproject 334
- Maven 335
- Odoo 336
- Planner 336
- RT: Request Tracker 336
- Trac 337
- Wekan 337
- ZenTao 338
Rozdzia艂 27. GanttProject, czyli proste harmonogramowanie 339
- Rozpoczynamy nowy projekt 340
- WBS 341
- Szybkie wprowadzanie parametrów zada艅 343
- Praca przy u偶yciu myszy 343
- Zale偶no艣ci i inne atrybuty zada艅 344
- Zaawansowane atrybuty zada艅 345
- Zasoby 346
- Wygl膮d wykresu 347
- Analiza projektu 348
- Zaawansowane opcje programu 348
Rozdzia艂 28. ProjectLibre, czyli prawie jak Microsoft Project 349
- Rozpoczynamy nowy projekt 350
- WBS 352
- Tworzenie i edycja parametrów zada艅 353
- Zale偶no艣ci i inne atrybuty zada艅 355
- Zasoby 356
- Wygl膮d wykresu 357
- Widoki 359
- Kalendarze niestandardowe 363
- Analiza i raportowanie projektu 364
Literatura 367
Spis rysunków 369
Spis tabel 373
Skorowidz 375