Zostań mistrzem Arduino. Projekty dla początkujących i zaawansowanych - Helion
Tytuł oryginału: Mastering Arduino: A project-based approach to electronics, circuits, and programming
Tłumaczenie: Radosław Meryk
ISBN: 978-83-283-5522-4
stron: 320, Format: 168x237, okładka: miękka
Data wydania: 2019-05-23
Księgarnia: Helion
Cena książki: 47,40 zł (poprzednio: 79,00 zł)
Oszczędzasz: 40% (-31,60 zł)
Arduino od wielu lat cieszy siÄ™ niesÅ‚abnÄ…cÄ… popularnoÅ›ciÄ… wÅ›ród miÅ‚oÅ›ników elektroniki, robotyki i tych, którzy lubiÄ… w domowym zaciszu zbudować sobie wÅ‚asny gadżet. Arduino może komunikować siÄ™ z komputerem, posiada także porty sÅ‚użące do podÅ‚Ä…czania zewnÄ™trznych elementów elektronicznych, takich jak silniki, przekaźniki, fotodiody, diody laserowe, gÅ‚oÅ›niki, mikrofony itp. Oprogramowanie sÅ‚użące do programowania Arduino jest dostÄ™pne za darmo. To wszystko sprawia, że platforma może posÅ‚użyć do budowy najprzeróżniejszych robotów, sterowników, czujników czy interfejsów do komunikacji z innymi urzÄ…dzeniami.
Ta książka jest wszechstronnym przewodnikiem, dziÄ™ki któremu w peÅ‚ni wykorzystasz Arduino. Z jej pomocÄ… szybko zdobÄ™dziesz wiedzÄ™ o elementach elektroniki i programowania, aby wkrótce tworzyć zaawansowane projekty Arduino. Znajdziesz tu mnóstwo praktycznych wzorów i przykÅ‚adów do ćwiczeÅ„. Rozpoczniesz od podstaw elektroniki, dziÄ™ki którym zrozumiesz zagadnienia dotyczÄ…ce komponentów, ukÅ‚adów i prototypów. NastÄ™pnie poznasz podstawy kodowania, dowiesz siÄ™, jak posÅ‚ugiwać siÄ™ Arduino IDE, jak podÅ‚Ä…czyć Arduino do komputera i jak uruchamiać wÅ‚asne projekty. Kolejne rozdziaÅ‚y książki dotyczÄ… maÅ‚ych projektów, dziÄ™ki którym nauczysz siÄ™ wykorzystywać do budowania wÅ‚asnych urzÄ…dzeÅ„ wyÅ›wietlacze LCD, silniki krokowe, syntezatory mowy, a nawet technologie bezprzewodowe!
W tej książce:
- podstawy teorii elektroniki i obwodów
- Arduino IDE i podstawowe operacje w języku C
- sterowanie diodami LED za pomocÄ… kodu
- stosowanie silników krokowych w budowie robota
- zdalne sterowanie Arduino za pomocÄ… RF i Bluetooth
- budowa generatora dźwiÄ™ków z przyciskami
Arduino już masz. Teraz potrzebujesz tylko wyobraźni!
Osoby które kupowały "Zostań mistrzem Arduino. Projekty dla początkujących i zaawansowanych", wybierały także:
- Arduino. Kurs video. Poziom pierwszy. Podstawowe techniki dla własnych projektów elektronicznych 99,00 zł, (44,55 zł -55%)
- Arduino od podstaw 49,90 zł, (24,95 zł -50%)
- TinyML. Wykorzystanie TensorFlow Lite do uczenia maszynowego na Arduino i innych mikrokontrolerach 99,00 zł, (49,50 zł -50%)
- Elektronika i internet rzeczy. Przewodnik dla ludzi z prawdziwą pasją 89,00 zł, (44,50 zł -50%)
- Płytki drukowane (PCB). Nauka i projekty od podstaw 39,90 zł, (19,95 zł -50%)
Spis treści
Zostań mistrzem Arduino. Projekty dla początkujących i zaawansowanych -- spis treści
O autorze 13
O recenzentach 14
Przedmowa 15
Rozdział 1. Arduino 19
- Historia Arduino 20
- Czym jest Arduino? 22
- Odkrywamy płytkę Arduino UNO R3 22
- Zasilanie Arduino 24
- Używanie do zasilania Arduino pinów VIN/GND 24
- Używanie do zasilania Arduino wejścia zasilania DC 25
- Używanie do zasilania Arduino złącza USB 26
- PÅ‚ytki Arduino shield 27
- Piny na płytce Arduino 28
- Piny cyfrowe 29
- Analogowe piny wejściowe 29
- Piny PWM 29
- Piny zasilania 30
- Piny transmisji szeregowej 30
- Piny SPI 30
- Odmiany płytki Arduino 31
- Arduino Micro 31
- Arduino Mega 2560 32
- Lilypad 32
- Arduino Nano 33
- Zamienniki płytek Arduino 33
- Podsumowanie 36
Rozdział 2. Podstawy elektroniki 37
- Elektroniczne bloki konstrukcyjne 38
- Zasilanie 38
- Wejście 39
- Wyjście 39
- Układ sterujący 39
- Multimetr 40
- Elementy elektroniczne 43
- Rezystor 43
- Potencjometr 43
- Przełączniki 44
- Tranzystor 45
- Dioda LED 46
- Kondensator 46
- Układ scalony 47
- Czym jest energia elektryczna? 48
- PrÄ…d 49
- Napięcie 49
- Oporność 50
- Prawo Ohma 51
- Czym jest moc? 51
- Kody kolorów rezystorów 52
- Podsumowanie 53
RozdziaÅ‚ 3. Schematy obwodów 55
- Czym jest obwód? 55
- Fritzing 58
- Diagramy Fritzing 59
- Schematy symboliczne 60
- Obwody równolegÅ‚e i szeregowe 61
- Obwody szeregowe 61
- Rezystancja 62
- Napięcie 62
- PrÄ…d 62
- Obwody równolegÅ‚e 62
- Rezystancja 63
- Napięcie 63
- PrÄ…d 63
- Spadek napięcia 64
- Zapalanie diody LED 64
- Podsumowanie 66
Rozdział 4. Podstawy prototypowania 67
- Tworzenie miejsca do pracy 68
- Używanie bezlutowej płytki prototypowej 69
- Kable Dupont 73
- Prototypowanie 73
- Cztery bloki budulcowe projektu elektronicznego 75
- Tworzenie schematu 76
- Budowa prototypu 76
- Pierwszy prototyp 76
- Podsumowanie 79
Rozdział 5. Arduino IDE 81
- Szkic Arduino 81
- Arduino IDE 82
- Odkrywanie IDE 83
- Konfigurowanie Arduino w środowisku IDE 84
- Arduino Web Editor 86
- Odkrywanie edytora 87
- Konfigurowanie Arduino w środowisku Arduino Web Editor 88
- Przykłady 88
- Biblioteki Arduino 92
- Monitor szeregowy 95
- Witaj świecie! 98
- Echo 99
- Podsumowanie 101
Rozdział 6. Programowanie Arduino - podstawy 103
- Nawiasy klamrowe 104
- Åšredniki 104
- Komentarze 104
- Zmienne 105
- Typy danych 105
- Boolean 106
- Byte 106
- Integer 106
- Long 107
- Double i float 107
- Char 107
- Tablice 108
- Tablice znaków 110
- Stałe 110
- Funkcje arytmetyczne 111
- Operatory porównania 112
- Operatory logiczne 113
- Rzutowanie 113
- Podejmowanie decyzji 114
- Pętle 116
- Funkcje 117
- Podsumowanie 119
Rozdział 7. Programowanie Arduino - więcej niż podstawy 121
- Ustawianie trybu pinu cyfrowego 122
- Zapis pinów cyfrowych 123
- Odczyt pinów cyfrowych 124
- Zapis pinów analogowych 125
- Odczyt pinów analogowych 126
- Struktury 127
- Unie 129
- Dodawanie zakładek 130
- Praca z zakładkami 133
- Programowanie obiektowe 134
- Biblioteka String 137
- Podsumowanie 139
Rozdział 8. Czujnik ruchu 141
- Wprowadzenie 141
- Potrzebne komponenty 144
- Schematy połączeń 144
- Kod 146
- Uruchamianie projektu 147
- Zadanie dodatkowe 147
- Podsumowanie 148
Rozdział 9. Czujniki środowiskowe 149
- Wprowadzenie 149
- Potrzebne komponenty 152
- Schematy połączeń 152
- Kod 152
- Uruchamianie projektu 159
- Zadanie dodatkowe 160
- Podsumowanie 160
RozdziaÅ‚ 10. Unikanie przeszkód i wykrywanie kolizji 161
- Wprowadzenie 161
- Czujnik zderzeniowy 162
- Czujnik unikania przeszkód 163
- Ultradźwiękowy wykrywacz zasięgu 164
- Potrzebne komponenty 165
- Schematy połączeń 165
- Kod 166
- Uruchamianie projektu 168
- Zadanie dodatkowe 169
- Podsumowanie 170
Rozdział 11. Zabawa ze światłem 171
- Wprowadzenie 171
- Potrzebne komponenty 173
- Schematy połączeń 174
- Kod 175
- Dioda LED RGB 175
- NeoPixel shield 176
- Uruchamianie projektu 179
- Zadanie dodatkowe 179
- Podsumowanie 180
Rozdział 12. Zabawa z dźwiękiem 181
- Wprowadzenie 181
- Potrzebne komponenty 183
- Schematy połączeń 183
- Kod 184
- Korzystanie z funkcji tone() 184
- Odtwarzanie dzwonka w formacie RTTTL 187
- Zadanie dodatkowe 189
- Podsumowanie 190
Rozdział 13. Korzystanie z wyświetlaczy LCD 191
- Wprowadzenie 191
- Potrzebne komponenty 193
- Schematy połączeń 193
- Kod 195
- Rysowanie linii 196
- Wyświetlanie tekstu 196
- Obracanie tekstu 198
- Podstawowe kształty 198
- Figura wypełniona 199
- ProstokÄ…t 200
- Wypełniony prostokąt 200
- ZaokrÄ…glony prostokÄ…t 201
- Wypełniony zaokrąglony prostokąt 201
- Zadanie dodatkowe 202
- Podsumowanie 202
Rozdział 14. Rozpoznawanie mowy i synteza głosu 203
- Wprowadzenie 203
- Potrzebne komponenty 206
- Schematy połączeń 206
- Kod 207
- Uruchamianie projektu 209
- Zadanie dodatkowe 209
- Podsumowanie 210
Rozdział 15. Silniki prądu stałego i ich sterowniki 211
- Wprowadzenie 211
- Potrzebne komponenty 215
- Schematy połączeń 215
- Kod 217
- Uruchamianie projektu 218
- Zadanie dodatkowe 219
- Podsumowanie 219
Rozdział 16. Serwosilniki 221
- Wprowadzenie 221
- Potrzebne komponenty 223
- Schematy połączeń 223
- Kod 224
- Zadanie dodatkowe 226
- Podsumowanie 226
RozdziaÅ‚ 17. Korzystanie z przekaźników 227
- Wprowadzenie 227
- Potrzebne komponenty 230
- Schematy połączeń 231
- Kod 232
- Zadanie dodatkowe 233
- Podsumowanie 233
Rozdział 18. Zdalne sterowanie Arduino 235
- Wprowadzenie 235
- Potrzebne komponenty 238
- Schematy połączeń 239
- Kod 239
- Zadanie dodatkowe 243
- Podsumowanie 244
Rozdział 19. Tworzenie robota 245
- Wprowadzenie 245
- Podwozie i ruch 246
- Silniki i zasilanie 249
- Robot autonomiczny - unikanie przeszkód i wykrywanie kolizji 252
- Zdalne sterowanie robotem 255
- Udzielanie informacji zwrotnych użytkownikom 255
- Ruch obrotowy 256
- Projekty nierobotyczne 257
- Stacja pogodowa 257
- Inteligentny termostat 257
- Czujnik zbliżania się 257
- Zadanie dodatkowe 258
- Podsumowanie 258
Rozdział 20. Bluetooth LE 259
- Wprowadzenie 259
- Technologie radiowe Bluetooth LE 261
- Topologie sieciowe 263
- Profile Bluetooth LE 265
- Moduł Bluetooth HM-10 270
- Potrzebne komponenty 271
- Schematy połączeń 272
- Projekt 1. Transmisja szeregowa 273
- Polecenie testowe 276
- Zapytanie o wersjÄ™ oprogramowania 276
- Przywracanie ustawień fabrycznych 276
- Restart modułu 277
- Zapytanie o adres MAC (Media Access Control) 277
- Ustawianie nazwy 277
- Zapytanie o nazwÄ™ 277
- Ustawianie interwału rozgłaszania 277
- Zapytanie o interwał rozgłaszania 278
- Ustawianie typu rozgłaszania 278
- Zapytanie o typ rozgłaszania 278
- Ustawianie szybkości transmisji 278
- Zapytanie o szybkość transmisji 279
- Ustawianie identyfikatora cechy 279
- Ustawianie identyfikatora usługi 279
- Zapytanie o identyfikator usługi 279
- Ustawianie roli 279
- Zapytanie o rolÄ™ 279
- Wyczyszczenie informacji o ostatnio połączonym urządzeniu 280
- Próba nawiÄ…zania poÅ‚Ä…czenia z ostatnio poÅ‚Ä…czonym urzÄ…dzeniem 280
- Próba nawiÄ…zania poÅ‚Ä…czenia z adresem 280
- Ustawianie kodu PIN 280
- Zapytanie o kod PIN 281
- Ustawianie mocy modułu 281
- Zapytanie o moc modułu 281
- Ustawianie trybu Å‚Ä…czenia 281
- Zapytanie o tryb Å‚Ä…czenia 281
- Ustawianie powiadomień 282
- Zapytanie o ustawianie powiadomień 282
- Projekt 2. Sterowanie diodÄ… LED 286
- Projekt 3. Czujnik środowiskowy 288
- Co nowego w Bluetooth 4.1, 4.2 i 5.0? 292
- Bluetooth 4.1 292
- Bluetooth 4.2 292
- Bluetooth 5.0 293
- Bluetooth mesh 293
- Zadanie dodatkowe 293
- Podsumowanie 294
Rozdział 21. Bluetooth Classic 295
- Wprowadzenie 295
- Radio Bluetooth 297
- Topologia sieci 298
- Potrzebne komponenty 299
- Schematy połączeń 299
- Projekt 1. Konfigurowanie moduÅ‚ów Bluetooth 301
- Polecenie testowe 304
- Reset urzÄ…dzenia 304
- Zapytanie o oprogramowanie firmware 304
- Przywracanie ustawień domyślnych 305
- Zapytanie o adres modułu 305
- Ustawianie trybu modułu i zapytanie o tryb modułu 305
- Ustawianie parametrów UART i zapytanie o te parametry 305
- Ustawianie trybu połączenia i zapytanie o ten tryb 306
- Ustawianie adresu powiÄ…zania i zapytanie o ten adres 306
- Projekt 2. Połączenie szeregowe, wysyłanie danych 309
- Projekt 3. Zdalne sterowanie joystickiem 312
- Podsumowanie 316
Skorowidz 317