Wieczne opóźnienie. Zarządzanie projektami IT - Helion
ISBN: 978-83-283-8724-9
stron: 240, Format: mp3
Data wydania: 2021-09-21
Księgarnia: Helion
Cena książki: 17,70 zł (poprzednio: 59,00 zł)
Oszczędzasz: 70% (-41,30 zł)
Czas, czas, czas goni nas
NaglÄ…cy termin, niedoczas, permanentne opóźnienie - oto najwierniejsi towarzysze i zarazem najwiÄ™ksi wrogowie kierownika projektu. Nawet certyfikowani project managerowie, ludzie z ogromnÄ… wiedzÄ… i nie mniejszym doÅ›wiadczeniem, raz po raz znajdujÄ… siÄ™ w sytuacji, w której potrzeba naprawdÄ™ wielkiej psychicznej odpornoÅ›ci, by siÄ™ nie poddać. OtrzymujÄ… do realizacji projekty spóźnione już w momencie startu prac. MuszÄ… wspóÅ‚pracować z klientami nastawionymi na wieczne "nie" lub takimi, którym sprzedawca obiecaÅ‚ uczynić realnym to, co absolutnie nierealne... Niestety, mÄ…dra teoria zarzÄ…dzania projektami IT nader czÄ™sto ma siÄ™ nijak do rzeczywistoÅ›ci.
Autor książki, wieloletni kierownik projektów, mierzy siÄ™ w niej wÅ‚aÅ›nie z tÄ… powszechnÄ…, choć może maÅ‚o eleganckÄ… praktykÄ… zarzÄ…dzania projektami. To szczególne kompendium wiedzy, "projektowej czarnej magii", zawiera sprawdzone recepty dla kierowników projektów oraz kierowników organizacji IT, a także rady dotyczÄ…ce tego, jak dziaÅ‚ać w krytycznych sytuacjach oraz jak unikać:
- niedoszacowania projektów w IT
- opóźnieÅ„ w ich realizacji
- sporów wewnÄ…trz zespoÅ‚u projektowego
- konfliktów z innymi project managerami, dziaÅ‚ami wdrożeniowymi, zespoÅ‚em handlowym
- niedomówieÅ„ w relacjach z klientami
- oddawania niedopracowanego produktu
- wszelkiego rodzaju zagrożeÅ„ - od kar za opóźnienia po zerwanie kontraktu
Autor podzieliÅ‚ siÄ™ swoim dużym doÅ›wiadczeniem w nadzorowaniu strategicznych projektów w miÄ™dzynarodowych organizacjach. Zaskakuje znakomitÄ… syntezÄ… oceny skomplikowanych sytuacji oraz trafnÄ… analizÄ… ich przyczyn, uwarunkowanÄ… zÅ‚ożonoÅ›ciÄ… zaangażowanych stron, psychologiÄ… gÅ‚ównych aktorów, czasami sprzecznymi celami w organizacjach, a także różnie rozumianymi zaÅ‚ożeniami i zasadami niby oczywistymi dla wszystkich.
Książka zawiera wiele case'ów z bogatej praktyki autora, co utrzymuje duże zainteresowanie w trakcie lektury, daje możliwość utożsamienia siÄ™ z osobÄ… decyzyjnÄ… zarzÄ…dzajÄ…cÄ… dużymi projektami, zmienia perspektywÄ™ patrzenia i myÅ›lenia. Różne sytuacje i warianty rozwoju projektu oraz eskalacji sytuacji pozwalajÄ… zastanowić siÄ™ nad mechanizmami i skutkami podejmowanych decyzji. Poruszane zagadnienia sÄ… niezwykle pragmatyczne i wszechstronne, pokazujÄ… wszystkie aspekty projektu ― od jego genezy do zakoÅ„czania. Książka nie jest teoretycznym kompendium o metodykach, ale bazuje na psychologii biznesu, emocjach oraz sprzecznoÅ›ci interesów ― przez co jest niezwykle wartoÅ›ciowa.
Po jej przeczytaniu czytelnik z pewnoÅ›ciÄ… zada sobie pytanie: czemu ciÄ…gle popeÅ‚niamy tyle bÅ‚Ä™dów, skoro zachowania i ich skutki sÄ… takie oczywiste i przewidywalne?
Piotr PiÄ…tosa, CEO Ant Solutions, CEO Comarch Healthcare
Bardzo interesujÄ…ca i potrzebna książka dla wszystkich osób, które chcÄ… w umiejÄ™tny sposób zarzÄ…dzać lub wspóÅ‚uczestniczyć w Å›wiadomy sposób w projektach. DokÅ‚adne analizy autora, poparte ogromnym doÅ›wiadczeniem praktycznym.
UmiejÄ™tna synteza przekazana w formie zrozumiaÅ‚ych zaleceÅ„ pozwoli na unikanie bÅ‚Ä™dów, ale przede wszystkim na Å›wiadome zrozumienie tego, co siÄ™ dzieje w projekcie na różnych jego etapach, oswoić i umiejÄ™tnie sobie radzić w trudnych sytuacjach.
Przedstawiona metodologia w peÅ‚ni zgadza siÄ™ z moimi doÅ›wiadczeniami, osoby, która przez kilkanaÅ›cie lat nadzorowaÅ‚a projekty po stronie klienta ― od poziomu specjalisty do czÅ‚onka zarzÄ…du. Intuicyjne zrozumienie i podejÅ›cie stosowane przeze mnie w wielu projektach znajduje w tej książce swoje racjonalne i przekonujÄ…ce uzasadnienie.
JednoczeÅ›nie książka ta jest idealnym narzÄ™dziem dla osób, które "zmieniajÄ… stronÄ™" z klienta na dostawcÄ™, daje mnóstwo praktycznych wskazówek i rozbija "wieże strachu".
ObowiÄ…zkowa lektura dla wszystkich, uczestników projektu, w zasadzie pod każdÄ… szerokoÅ›ciÄ… geograficznÄ…. Napisana w sposób zrozumiaÅ‚y dla osób, które pierwsze projekty majÄ… za sobÄ…. Dla poczÄ…tkujÄ…cych może stanowić swego rodzaju instrukcjÄ™ obsÅ‚ugi przy pierwszych realizacjach projektowych.
Czyta siÄ™ Å‚atwo, przejrzyste argumentacje, poparte przykÅ‚adami i podsumowanie wniosków.
Książka, do której można i należy wracać. Bardzo pomocna również dla takich osób jak ja, które po latach pracy w korporacji po stronie klienta pracujÄ… jako doradcy, konsultanci, freelancerzy po stronie dostawców. Zaprawieni w boju uczestnicy projektów znajdÄ… w tej książce wiele obserwacji, z którymi siÄ™ zgodzÄ…, ale wartoÅ›ciÄ… tej pozycji jest jej kompleksowość i korelacja różnych zagadnieÅ„.
ZachÄ™cam do czytania. Jedna z lepszych lektur biznesowych, jakie miaÅ‚em przyjemność przeczytać. Polecam nie tylko dla projektów IT, ale również dla innych projektów w dobie postÄ™pujÄ…cej digitalizacji.
Rafał Markiewicz, CTO E-Plus Gruppe & KPN International, CTO BASE, CEO Nexus Telecom
Z dużym zainteresowaniem przeczytaÅ‚em nowÄ… książkÄ™ Marcina DÄ…browskiego o zarzÄ…dzaniu projektami IT pt. Wieczne opóźnienie. W przeciwieÅ„stwie do wielu pozycji dostÄ™pnych na naszym rynku nie traktuje ona o metodykach projektowych, a skupia siÄ™ przede wszystkim na praktycznych aspektach wspóÅ‚pracy w relacji dostawca - klient.
Marcin przedstawia opis cyklu życia projektu oczami dostawcy, dokÅ‚adnie analizujÄ…c każdÄ… z jego faz od momentu wyceny, sprzedaży, przez fazÄ™ wdrożenia, aż po sukces albo ewentualne opóźnienia, kary lub zerwanie kontraktu. Każda z tych faz jest bardzo szczegóÅ‚owo poddana analizie, która pokazuje dokÅ‚adnie, co dzieje siÄ™ w jej trakcie po stronie klienta i dostawcy. KsiążkÄ™ polecam przede wszystkim menedżerom pracujÄ…cym w firmach bÄ™dÄ…cych odbiorcami projektów informatycznych. Pozwoli ona im lepiej zrozumieć swoich dostawców, ich sposób dziaÅ‚ania, problemy, a co za tym idzie ― skuteczniej dobierać metody zarzÄ…dzania projektami dostarczanymi przez dostawców zewnÄ™trznych. Po przeczytaniu tej książki wielu z nich może odkryć, dlaczego stosowane przez nich do tej pory praktyki nie przynosiÅ‚y pożądanych efektów.
Pozycja ewidentnie godna polecenia, nie ma drugiej takiej obecnie na rynku!
Marek Lenz, CIO Bank Pekao S.A.
Wieczne opóźnienie. Prawie każdy prowadzÄ…cy projekty siÄ™ z tym zderzyÅ‚. CzytajÄ…c tÄ™ książkÄ™ dowiesz siÄ™ o przyczynach opóźnieÅ„ i sposobach na ich eliminacjÄ™ od strony dostawcy.
Daje siÄ™ wyczuć wyraźnie, że mocno akcentowana jest perspektywa dostawcy w projekcie, nie jest to jednak ograniczenie ― to doskonaÅ‚y materiaÅ‚ dla klienta, aby lepiej zrozumieć mechanizmy powstawania problemów i dziÄ™ki temu postarać siÄ™ wypracować sposoby zapobiegania opóźnieniom. Dlatego to materiaÅ‚ do analizy nie tylko dla dostawców rozwiÄ…zaÅ„ IT, to materiaÅ‚ również, a może szczególnie, dla ich klientów. Jestem w stanie sobie wyobrazić zespóÅ‚ managerów, którzy po lekturze tej książki, znajÄ…c tajemnice szarej i rzadko omawianej na forach rzeczywistoÅ›ci prowadzonych projektów, sÄ… w stanie tak poprowadzić projekt, żeby uniknÄ…Å‚ on puÅ‚apki opóźnieÅ„.
Uwaga, ostrzegam! Czytając możesz się trochę frustrować, bo będziesz czytał/a o tym co często widzisz na co dzień w swojej pracy.
Bartłomiej Irzyński, CTO Vectra/Multimedia Polska
Marcin Å›wietnie opisuje realia prowadzenia dużych i skomplikowanych projektów IT. Doskonale definiuje podstawowe, najczęściej popeÅ‚niane bÅ‚Ä™dy i pokazuje, jak ich unikać. Dobrze byÅ‚oby móc przeczytać tÄ™ pozycjÄ™ 20 lat temu. Książka ta, podobnie jak prawo lotnicze, pisana jest krwiÄ… dostawców IT. Autor trafnie argumentuje, że etyczny i mÄ…dry proces zakupowy warunkuje już na samym poczÄ…tku sukces lub porażkÄ™ projektu. NajwiÄ™kszÄ… uwagÄ™ należy zatem przykÅ‚adać do zamawiania i kontraktowania.
Na szczęście nowoczesne firmy przechodzą dziś na model zwinny (agile) zarządzania projektami, co powoduje, że proces zarządzania zmianami i oczekiwaniami klienta jest bliski rzeczywistości. Agile czyni cuda w relacji klient - dostawca.
Rafał Styczeń, Founder & CEO, Ailleron | IIF
CzytajÄ…c tÄ™ książkÄ™, w mojej gÅ‚owie wciąż przewija siÄ™ sÅ‚owo "uczciwość". Wybrzmiewa ono w praktycznie każdej omawianej kwestii. Uczciwość przede wszystkim ― wobec klienta, ale też wobec siebie nawzajem w firmie. Dla mnie uczciwość i wzajemny szacunek to bardzo ważne wartoÅ›ci. Podoba mi siÄ™, że Marcin promuje je w swojej książce.
Åšwietnie siÄ™ jÄ… czyta, lekko ― jest napisana prostym jÄ™zykiem, bez pompy i żargonu.
Autor maluje kompletny obraz, na którym pokazane sÄ… zgrabnie i merytorycznie zarówno te procesy, które wszyscy znajÄ…, jak na przykÅ‚ad etapy projektu, jak i te niepisane zasady, które nierzadko decydujÄ… o sukcesie albo porażce.
W trakcie lektury myślałam wielokrotnie, że inżynierowie pracujący w projektach z klientami koniecznie powinni przeczytać tę książkę. Jest bardzo praktyczna. We mnie wzbudza zaufanie.
Ewa MaciaÅ›, Director of Engineering, Google
BiorÄ…c książkÄ™ Wieczne opóźnienie. ZarzÄ…dzanie projektami IT do rÄ™ki, zastanawiaÅ‚em siÄ™, czym może siÄ™ ona różnić od wielu podobnych pozycji dostÄ™pnych na rynku. I zostaÅ‚em pozytywnie zaskoczony. Od pierwszych stron widać, że książka napisana jest przez praktyka z wieloletnim doÅ›wiadczeniem w pracy nad dużymi projektami ― który chÄ™tnie siÄ™ nim dzieli. Autor nie skupia siÄ™ nad teoriÄ… zarzÄ…dzania projektami, pokazuje natomiast, jak ważne jest holistyczne podejÅ›cie do wszystkich aspektów zwiÄ…zanych z projektami, od rozpoczÄ™cia procesu sprzedaży, aż do zakoÅ„czenia projektu. Książka w klarowny sposób pokazuje, co należy robić, aby projekt zakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ sukcesem, ale również czego koniecznie siÄ™ wystrzegać. Warto też dodać, co na pewno jest dużą zaletÄ… tej książki ― fajnie siÄ™ jÄ… czyta.
Leszek Cygan, Manager, IBM
Bardzo ciekawa pozycja opisujÄ…ca w kompleksowy sposób proces realizowania projektów informatycznych, uwzglÄ™dniajÄ…cy zjawiska i obszary, które można okreÅ›lić jako "szara strefa", czyli miÄ™dzy innymi przestrzeÅ„ różnic w celach pomiÄ™dzy dziaÅ‚ami w firmie, dynamice w relacji pomiÄ™dzy dostawcÄ… a klientem, przecinajÄ…ce siÄ™ kompetencje wewnÄ…trz firmy itd.
Nie ma zbyt wielu pozycji, które opisujÄ… te obszary w tak dosÅ‚owny sposób, dlatego uważam, że warto zapoznać siÄ™ ze spostrzeżeniami autora.
Lucjan Sosna, Senior Director Software Engineering, Sabre Corporation
Skutecznie i do celu!
Trzymasz w rÄ™ku książkÄ™, którÄ… napisano z myÅ›lÄ… o wypeÅ‚nieniu luki miÄ™dzy teoriÄ… a praktykÄ…. To nie jest kolejny typowy podrÄ™cznik. To guidebook, z którego możesz skorzystać w każdym momencie, aby zainspirować siÄ™ i odnaleźć wÅ‚aÅ›ciwe rozwiÄ…zanie.
Znajdziesz w nim praktyczne i skuteczne narzÄ™dzia z obszarów biznesowo-organizacyjnych, ale także ludzkich ― z licznymi przykÅ‚adami z codziennego życia autora.Autor to manager z wieloletnim doÅ›wiadczeniem w zarzÄ…dzaniu polskimi oraz zagranicznymi projektami, który opiera siÄ™ na wÅ‚asnej wiedzy, dobrych praktykach, ale również popeÅ‚nionych bÅ‚Ä™dach.
Zapewniam, że czytajÄ…c tÄ™ książkÄ™ niejednokrotnie dopadnie CiÄ™ efekt, który dosiÄ™gaÅ‚ mnie, a nazwaÅ‚am go "Hmm, rzeczywiÅ›cie !". Podczas czytania wielu fragmentów zatrzymasz siÄ™ na chwilÄ™, aby zastanowić siÄ™ nad swoim dziaÅ‚aniem... i przyznasz autorowi racjÄ™.
Magdalena Firek-Gundelach, Head of People Ailleron, Global HR Manager Brown Brothers Harriman, HR Manager Philip Morris Polska
Osoby które kupowały "Wieczne opóźnienie. Zarządzanie projektami IT", wybierały także:
- Windows Media Center. Domowe centrum rozrywki 66,67 zł, (8,00 zł -88%)
- Przywództwo w świecie VUCA. Jak być skutecznym liderem w niepewnym środowisku 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Mapa Agile & Scrum. Jak si 57,69 zł, (15,00 zł -74%)
- Sztuka podst 53,46 zł, (13,90 zł -74%)
- Lean dla bystrzaków. Wydanie II 49,62 zł, (12,90 zł -74%)
Spis treści
Wieczne opóźnienie. Zarządzanie projektami IT Audiobook -- spis treści
Jak i dlaczego powstała ta książka 15
1. Kiedy projekt tak naprawdÄ™ siÄ™ zaczyna 17
- Wybór dostawcy 19
- Narodziny problemów 22
- Podsumowanie 26
2. Dlaczego sprzedawcy nie powinni sprzedawać samodzielnie 27
- Sprzedaż od kuchni - aktorzy i ich cele 28
- Cele sprzedażowe a przyszłość projektu 30
- Podejście holistyczne 32
- Podsumowanie 35
3. Opóźnienie jako problem etapu sprzedaży 37
- Opóźnienia sprzedane versus opóźnienia powstaÅ‚e podczas prac 38
- W praktyce 42
- Podsumowanie 43
4. Zakres jako problem etapu sprzedaży 45
- Macierz zgodności (compliance matrix) 46
- Warsztaty 47
- Dlaczego zakres "wybucha" 48
- Dobre praktyki 51
- Podsumowanie 55
5. Kalendarz pÅ‚atnoÅ›ci a późniejsza kondycja projektu 57
- Dlaczego regularne płatności są korzystne 58
- Fakturowanie z góry 59
- Agresywne kalendarze płatności 62
- On-premise versus SaaS 63
- Podsumowanie 64
6. Dlaczego nastawienie jest ważniejsze niż rezultaty 67
- Twarde rezultaty to za mało 68
- Waga nastawienia i oddania klientowi 70
- Projekt a relacja z klientem 73
- Podsumowanie 75
7. Dlaczego obecność u klienta jest ważniejsza niż rezultaty 77
- Wartość dodana obecności lokalnej 78
- Obecność lokalna jako model biznesowy 81
- Podsumowanie 83
8. Komitet sterujący jako narzędzie kierownika projektu 85
- Jak powinna wyglądać prezentacja na komitet sterujący 86
- Sterowanie przebiegiem dyskusji 88
- Wybór adresatów wypowiedzi 90
- Podsumowanie 91
9. Dyskusje z klientem - jedyne, co się liczy, to postępy i dlaczego nie warto mieć racji 93
- Klasyka dyskusji 94
- Dlaczego nie warto mieć racji 95
- Postępy - nadrzędny cel dyskusji 97
- Podsumowanie 99
10. Jak i kiedy komunikować niewygodne informacje, czyli o czym klient powinien wiedzieć 101
- Kiedy można i trzeba być całkiem szczerym 102
- Dlaczego czasem trzeba wybierać pomiędzy byciem kłamcą a byciem idiotą 104
- Kiedy bycie całkiem szczerym jest szkodliwe dla projektu 107
- Poziom szczerości zależy od typu klienta 109
- Podsumowanie 110
11. Zawsze bądź gotowy na najgorsze 113
- Etap 1. Sygnały poprzedzające zatrzymanie projektu 115
- Etap 2. Powiadomienie przez klienta o zatrzymaniu projektu 117
- Etap 3. Przesłanie żądań ze strony klienta 120
- Etap 4. Przygotowanie strategii obrony 121
- Etap 5. Negocjacje 125
- Etap 6. Postępowanie procesowe 126
- Podsumowanie 128
12. Kary - wiele hałasu o nic 129
- Jak i za co nalicza siÄ™ kary 130
- Dlaczego naliczanie kar nie ma sensu 133
- Obrona przed formalnym naliczaniem kar 134
- Do czego klienci najczęściej wykorzystują mechanizm kar 135
- Podsumowanie 137
13. Metodologie zarządzania projektami - akademickie dyskusje kontra prawdziwe życie 139
- MeNajczęstsze błędy i nieporozumienia 140
- Jak definiować metodologię zarządzania dla naszego projektu 144
- Podsumowanie 147
14. Strategia zarządzania zależy od etapu projektu 149
- Sprzedaż oraz inicjacja projektu 150
- Analiza 151
- Produkcja 152
- Testy akceptacyjne 153
- Stabilizacja systemu po uruchomieniu produkcyjnym 154
- Utrzymanie 154
- Podsumowanie 155
15. DostÄ™pność ludzi w poszczególnych fazach projektu 157
- Sprzedaż 158
- Inicjacja oraz rozpędzanie projektu 159
- Dopóki projekt ma priorytet 160
- Kiedy projekt "ma brodÄ™" 161
- Podsumowanie 162
16. Kontrola wewnętrznego statusu projektu 165
- Dwa równolegÅ‚e wymiary raportowania 166
- Liczy siÄ™ informacja, a nie jej format 167
- Dobre praktyki, o których wiecznie zapominamy 168
- Komu właściwie potrzebne są informacje statusowe oraz raporty 171
- Podsumowanie 173
17. Estymaty niskiego poziomu - źródÅ‚o ciÄ…gÅ‚ych opóźnieÅ„ i podstawa planowania 175
- Skala problemu 176
- ŹródÅ‚o problemu 178
- Budowa solidnych podstaw planowania 180
- Podsumowanie 183
18. Poprawa bÅ‚Ä™dów - planowanie skazane na porażkÄ™ 185
- Podsumowanie 188
19. ZarzÄ…dzanie opóźnieniem 189
- Po czyjej stronie leży wina 190
- Kształtowanie percepcji klienta 191
- Dokumentowanie okolicznoÅ›ci opóźnienia 193
- Akceptacja opóźnienia 194
- Zmiana priorytetów oraz przeplanowanie projektu 195
- Redukcja zakresu 196
- PodziaÅ‚ etapów na mniejsze oraz wydÅ‚użanie projektu 197
- Podsumowanie 198
20. Cała prawda o testach akceptacyjnych 199
- Dlaczego powinniśmy rozpoczynać testy akceptacyjne najszybciej, jak to możliwe 200
- Jak pragmatycznie planować testy akceptacyjne 204
- Opieka nad testujÄ…cym klientem 205
- Formalne kryteria akceptacji - teoria a praktyka 206
- Podsumowanie 208
23. Jeśli chcesz oszczędzać, inwestuj w ludzi 209
- Analiza projektowa i wspóÅ‚praca z klientem 210
- Produkcja 212
- Dać podwyżkę czy pozwolić odejść? 214
- Obsadzanie kluczowych ról 215
- Podsumowanie 216
22. Kiedy nadeszła pora na renegocjacje lub zerwanie kontraktu 219
- Kiedy kontynuacja projektu nie ma sensu 220
- Renegocjacja warunków kontraktowych 223
- Zatrzymywanie projektu 225
- Podsumowanie 229
23. Zawsze warto być w grze 231