W sercu PC - według Petera Nortona - Helion
Tytuł oryginału: Peter Nortons New Inside The PC
Tłumaczenie: Zygmunt Wereszczyński
ISBN: 83-7197-796-4
stron: 640, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2003-02-26
Księgarnia: Helion
Cena książki: 69,00 zł
Książka "W sercu PC -- według Petera Nortona" to pozycja zarówno dla początkujących, jak i dla zaawansowanych użytkowników komputerów. Jeśli chcesz dobrze zrozumieć działanie komputera, umieć go optymalnie skonfigurować, a w razie pojawienia się problemów poradzić sobie z ich usunięciem, sięgnij po tę pozycję. Dzięki książce rozpoznasz ogromną liczbę podzespołów, urządzeń peryferyjnych i innych opcjonalnych rozszerzeń przeznaczonych dla nowoczesnych "pecetów". Książka stanowi również niezbędną pomoc przy konfiguracji i obsłudze komputera.
Nazwisko Petera Nortona -- jednego z wiodących światowych ekspertów w dziedzinie komputerów PC - to gwarancja najwyższego poziomu przekazanych w książce informacji. Jej najnowsze wydanie zawiera gruntownie przerobiony i zaktualizowany materiał, opisujący najnowsze tendencje w świecie komputerów osobistych.
Co można zyskać, przeczytawszy tę książkę?
- Znajomość podstawowych podzespołów płyty głównej komputera PC
- Wiedzę na temat różnych procesorów (ich wydajności, wspólnych cech i różnic)
- Solidne podstawy do poznawania zagadnień sieciowych
- Zrozumienie zaawansowanych zagadnień dotyczących pamięci komputerów PC
- Szeroką wiedzę na temat kart grafiki i wyświetlaczy
- Poznanie różnych metod druku komputerowego
- Poszerzenie wiedzy na temat zagadnień komunikacyjnych, w tym modemów i łącz szerokopasmowych
- Znajomość dysków IDE i SCSI
- Zrozumienie najważniejszych etapów rozruchu komputera PC
- Zapoznanie się z językami komputerowymi
- Możliwość spojrzenia w przyszłość technologii komputerowych
Osoby które kupowały "W sercu PC - według Petera Nortona", wybierały także:
- Chłodzenie procesorów PC 57,74 zł, (17,90 zł -69%)
- Chłodzenie procesorów PC 58,98 zł, (29,49 zł -50%)
- Komputery PC dla bystrzaków 34,90 zł, (17,45 zł -50%)
- ABC sam składam komputer. Wydanie IV 39,00 zł, (19,50 zł -50%)
- Montaż komputera PC. Ćwiczenia praktyczne 17,90 zł, (8,95 zł -50%)
Spis treści
W sercu PC - według Petera Nortona -- spis treści
O Autorze (15)
Wprowadzenie (17)
Część I Szklana skrzynka (23)
Rozdział 1. Komputer stacjonarny (25)
- Trzy główne części (26)
- Jednostka centralna (26)
- Co tu mamy? - Pięć systemów w komputerze (26)
- Pięć systemów jako całość (38)
- Wyświetlacz (38)
- Urządzenia wejściowe (39)
- Wewnątrz komputera (39)
Rozdział 2. Komputery przenośne (41)
- Od komputerów walizkowych do laptopów i dalej (41)
- Komputery przewoźne (42)
- Prawdziwie komputery przenośne (42)
- Laptopy i nasz przykładowy Dell Inspiron 8100 (42)
- Nowe, cieńsze laptopy (49)
- Komputery PC mniejsze niż laptopy (50)
- Wyposażenie spotykane prawie wyłącznie w komputerach przenośnych (51)
- Co to za nazwy: PCMCIA, karta PC i CardBus? (51)
- Lekcje pobrane od przenośnych komputerów (53)
- Ograniczenie miejsca prowadzi do zamkniętych rozwiązań (54)
- Ograniczone miejsce ogranicza możliwości rozbudowy (54)
- Ograniczone miejsce oznacza większą kontrolę jakości (56)
- Jeśli wystarczająco dużo ludzi czegoś chce... (56)
- Przedłużanie żywotności baterii (57)
- Jeśli tylko jest to możliwe, zawsze korzystaj z zasilania sieciowego (57)
- Dbaj o odpowiednie ładowanie baterii (58)
- Korzystanie z funkcji oszczędzania energii (58)
- Podsumowanie (62)
Rozdział 3. Komputery kieszonkowe i ręczne (63)
- Włóżmy komputer do kieszeni (64)
- "Starożytność" (64)
- Firma Psion (64)
- Jabłko Newtona (64)
- PalmPilot (66)
- Piszmy poprawnie (67)
- Graffiti (68)
- PIM-y, a nie Palmy (69)
- Palmy, a nie PIM-y (71)
- Linux pod ręką - Agenda (77)
- Urządzenia z Windows (78)
- Windows CE 1.0 i 2 (78)
- Windows CE 3.0 (79)
- Komputery ręczne (80)
- Porównania (80)
Rozdział 4. Zrozumieć bity i bajty (83)
- Czym są informacja i dane? (83)
- Jaki jest rozmiar pytania? (84)
- Jaki jest rozmiar odpowiedzi? (84)
- Jak bity i bajty obsadzają kody ASCII? (88)
- Symbole i kody (89)
- Kody sterujące (92)
- Unicode (93)
- Zmniejszanie liczby bitów i bajtów a rzeczywistość (96)
- Podsumowanie (97)
Część II Wewnątrz komputera (99)
Rozdział 5. Pierwsze spojrzenie na płyty główne i procesory (101)
- Bezpieczna "chirurgia" jednostki centralnej (102)
- Zasady unikania uszkodzeń spowodowanych elektrycznością statyczną (103)
- Ostrożnie z siecią zasilającą - grozi śmiercią! (104)
- Rejestrowanie zmian i przywracanie poprzedniego stanu (104)
- Fundament, czyli płyta główna (106)
- Miejsce dla procesora (110)
- "Karmienie" komputera, czyli zasilacz (111)
- Przestrzeń do zapełnienia, czyli złącza i wnęki (112)
- Co się dzieje na magistrali? (113)
- Mechanizm "plug-and-play" (116)
- Procesory w komputerach PC (118)
- Czym jest procesor? (119)
- Rodzina Pentium (121)
- Procesor Itanium firmy Intel (125)
- Jeśli nasz komputer nie ma procesora firmy Intel... (126)
- Różne ulepszenia (128)
- Podsumowanie (129)
Rozdział 6. Karty graficzne i monitory (131)
- Źle się dzieje, gdy nie można pokazać informacji (131)
- Czym jest podsystem wyświetlania? (131)
- Podstawowa charakterystyka systemu graficznego (132)
- Piksele (133)
- Rozdzielczość (134)
- Odstęp między plamkami i rozmiar plamki (135)
- Jak powstają obrazy na ekranie (przegląd) (139)
- Znaki i obrazy rastrowe (143)
- Gdzie i w jaki sposób jest tworzony i przechowywany obraz? (144)
- Jak powstaje obraz na ekranie? (146)
- Właściwy dobór kolorów (148)
- Regulacja monitora (149)
- Modyfikacja informacji w obrazie (149)
- Sposób porozumiewania się z wyświetlaczem (150)
- Zasady działania wyświetlaczy (151)
- Lampy kineskopowe (151)
- Wyświetlacze ciekłokrystaliczne (153)
- Podsumowanie (158)
Rozdział 7. Dyski i inne nośniki danych w komputerze PC (159)
- Tradycyjne dyski w komputerze PC (159)
- Stacje dyskietek dla komputerów PC (160)
- Dyski twarde dla komputerów PC (162)
- Pochodzenie IDE, EIDE, ATA, ATAPI i innych (165)
- Początki historii (165)
- EIDE, ATA i ATAPI (166)
- Podłączanie urządzeń IDE (169)
- Magistrala SCSI (170)
- Architektura SCSI (170)
- Kilka "smaczków" SCSI (171)
- Urządzenia SCSI (173)
- Kontroler SCSI (174)
- Mieszanie dysków IDE i dysków SCSI (175)
- Podsumowanie (176)
Rozdział 8. Wymienne nośniki danych (177)
- Wariacje na temat nośników danych w PC (177)
- Różnorodność nośników danych w komputerze PC (177)
- Główne i dodatkowe nośniki danych (178)
- Wymienne magnetyczne nośniki danych (178)
- Taśma magnetyczna (178)
- Wymienne dyski twarde (180)
- Dyski twarde z wymiennym nośnikiem (181)
- Dyskietki specjalne (181)
- Napędy Iomega ZIP (182)
- Dyski twarde na kartach PC, karty z paskiem magnetycznym i inne podobne urządzenia (183)
- Wymienne optyczne nośniki danych (184)
- Płyty kompaktowe ustanawiają standard (185)
- Dyski CD-ROM nie różnią się zbytnio - różnią się zaś czytniki (186)
- Odmienna technika: dyski do jednokrotnego zapisu (CD-R) (187)
- CD-RW umożliwia wielokrotny zapis (189)
- Płyta DVD (Digital Versatile Disc) (190)
- Urządzenia do magnetooptycznego zapisu danych (193)
- Podstawy magnetooptycznej metody zapisu danych (193)
- Elektroniczne nośniki danych dla komputerów PC (195)
- Karty pamięci typu flash (195)
- Miniaturowe karty pamięci (196)
- Podsumowanie (198)
Rozdział 9. Porty szeregowe (199)
- Rozmowa przez cienką rurkę, czyli porty szeregowe (199)
- Podstawy komunikacji szeregowej (200)
- Szereg portów szeregowych (202)
- Łącze szeregowe bez użycia przewodów, czyli IrDA (202)
- Uniwersalna magistrala szeregowa (USB) (203)
- IEEE 1394 FireWire (208)
- Jeśli potrzeba dużo portów szeregowych... (211)
- Rozwiązanie z kartą rozszerzającą (211)
- Rozwiązanie z siecią lokalną (211)
- Rozwiązanie ostateczne (212)
- Podsumowanie (212)
Rozdział 10. Porty równoległe (213)
- Szybsza ścieżka (213)
- Oryginalny jednokierunkowy port drukarkowy firmy IBM (213)
- Dwukierunkowe porty drukarkowe (214)
- Ulepszone porty drukarkowe (214)
- Konstrukcja mechaniczna (217)
- Porty "drukarkowe" nie tylko dla drukarek (218)
- Porty drukarkowe wcale nie są przeznaczone dla drukarek (218)
- Podsumowanie (219)
Rozdział 11. Sieci przewodowe i bezprzewodowe (221)
- Czym jest sieć? (221)
- Dlaczego sieć jest potrzebna? (222)
- Cóż złego jest w sieci? (223)
- Rodzaje sieci (224)
- Sieci lokalne (LAN) (224)
- Sieci rozległe (WAN) (227)
- Intranety i Internet (228)
- Budowa sieci (230)
- Różne topologie (230)
- Karty i urządzenia sieciowe (233)
- Instalacja kablowa (233)
- Ethernet, czyli sieć w każdym kącie (233)
- Rozwiązania dla małych sieci (236)
- Sieci bezprzewodowe (237)
- Sieci o specjalnej konstrukcji (237)
- Sieci bezprzewodowe IEEE 802.11b i 802.11a (237)
- Sieci bezprzewodowe Bluetooth (238)
- Podsumowanie (239)
Rozdział 12. Modemy i dostęp szerokopasmowy (241)
- Być w zasięgu (241)
- "Śpiewające" komputery (242)
- Dlaczego modemy są potrzebne? (242)
- Co to jest bod? (244)
- Standardy - im więcej, tym lepiej! (247)
- Różnorodność modemów (248)
- Modemy kablowe (250)
- Wszystko cyfrowe (253)
- Różne odmiany DSL (254)
- Sieci ISDN (257)
- T1 i inne szybkie łącza cyfrowe (258)
- Co wybrać? (259)
- Podsumowanie (260)
Rozdział 13. Urządzenia wejściowe (261)
- Klawiatura jest kluczem do wszystkiego (261)
- Podstawy działania klawiatury (262)
- Różne konstrukcje klawiatur (262)
- Zadania klawiatury komputera (265)
- Kody klawiszy i sterownik klawiatury w jednostce centralnej (265)
- Powiadamianie programów o wciśniętych klawiszach (266)
- Różne klawiatury dla różnych potrzeb (266)
- Alternatywa dla pisania, czyli rozpoznawanie głosu (270)
- Słuchanie i rozumienie to trudne zadania (272)
- Mowa naturalna i przerywana (272)
- W skrócie: jak to działa? (273)
- Rozumienie (274)
- Jak daleko już zaszliśmy? (274)
- Pokazywanie punktu, czyli kręcenie myszą (275)
- Różne rodzaje myszy (275)
- Wiele przycisków i kółko (279)
- Inne urządzenia wejściowe dla komputerów PC (281)
- Skanery (281)
- Cyfrowe kamery i aparaty fotograficzne (283)
- Joysticki i inne urządzenia podłączane do portu gier (285)
- Podsumowanie (285)
Rozdział 14. Drukarki (287)
- Zadania i znaczenie drukarek (287)
- Języki opisu strony (288)
- PCL (288)
- PostScript (289)
- HP-GL/2 (289)
- Technologie druku (289)
- Druk uderzeniowy (289)
- Drukarki atramentowe (291)
- Monochromatyczne drukarki laserowe (291)
- Kolorowe drukarki laserowe (293)
- Drukarki ze stałymi barwnikami (296)
- Drukarki sublimacyjne (298)
- Inteligentne drukarki stronicowe (299)
- "Bezmyślne" drukarki stronicowe (301)
- Uzyskiwanie prawie poprawnego koloru (301)
- Modele kolorów (302)
- Programy do korekty koloru i profile drukarek (305)
- Podsumowanie (307)
Część III Czarne skrzynki w szklanej skrzynce (309)
Rozdział 15. Tajemnice płyty głównej (311)
- Architektura procesora (311)
- RISC (312)
- CISC i szczegóły architektury procesorów x86 (312)
- Układy "zgodne z Intelem" (313)
- Nowa architektura IA64 (315)
- EPIC (315)
- X86-64, czyli alternatywa z firmy AMD (316)
- Jednostka interfejsu magistrali (316)
- Rozdzielanie instrukcji i danych (317)
- Przewidywanie działań i ich wykonywanie (317)
- Rejestry są miejscem tymczasowego przechowywania danych (318)
- Obliczanie adresów (323)
- Jednostka arytmetyczno-logiczna (328)
- Pamięć podręczna pierwszego poziomu (332)
- Architektura układów towarzyszących procesorowi (334)
- Pamięć (335)
- Porty (340)
- Przerwania, czyli siła napędowa (342)
- Nasłuch kontra przerwania (342)
- Tablica wektora przerwań (343)
- Jak powstają przerwania? (344)
- Programy obsługi przerwań (346)
- Usługi BIOS w pamięci ROM (347)
- Usługi DOS i BIOS w pamięci RAM (347)
- Czym jest kanał DMA? (348)
- Dlaczego DMA popadł w niełaskę? (349)
- Powrót DMA (350)
- Dostosowywanie się do zegara (350)
- Porównanie asynchronicznego i synchronicznego działania komputerów (351)
- Różne zegary do różnych celów (351)
- Co to jest superskalowanie? (353)
- Magistrale systemowe: ISA, PCI i AGP (354)
- Pierwotna magistrala ISA (354)
- Magistrala PCI (355)
- PCI jako oś "północ-południe" w komputerze PC (359)
- AGP, czyli boczna ścieżka do ulepszonej grafiki (360)
- Wiele magistral PCI w jednym komputerze (362)
- Mostek południowy (363)
- Co zyskano dzięki oddzieleniu mostka północnego od południowego? (364)
- PCI-X, czyli kolejna wersja PCI (364)
- PXI-X i 3GIO (366)
- Ocena wydajności za pomocą testów (367)
- FLOPS, SPEC, MIPS i BogoMips (368)
- Podsumowanie (368)
Rozdział 16. Proces rozruchu (369)
- Czym jest BIOS? (369)
- Historia BIOS-u (370)
- Odwrotna inżynieria BIOS-u (371)
- Pamięć CMOS i inne programy (372)
- Modyfikacja parametrów zapisanych w pamięci CMOS (372)
- Pamięć NVRAM (373)
- Test wykonywany po włączeniu zasilania (POST) (374)
- Przebieg testu POST (374)
- Programy obsługi urządzeń i oprogramowanie sprzętowe (376)
- Jakie postępowanie jest właściwe? (377)
- Odporność BIOS-u na błędy (378)
- Przejście komputera do normalnej pracy (378)
- Szczegółowa kolejność działań podczas rozruchu systemu (380)
- Główny rekord rozruchowy (385)
- Proces rozruchu systemu operacyjnego (386)
- Przyspieszanie procesu rozruchu komputera (388)
- Komputery z funkcją oszczędzania energii pozornie uruchamiają się szybciej (389)
- Powszechnie stosowane opcje dostrajania BIOS-u (390)
- Zabezpieczenie pamięci CMOS (393)
- Producenci BIOS-ów (393)
- Podsumowanie (394)
Rozdział 17. Pamięć komputera PC (395)
- Podstawowy obszar działania procesora (395)
- Dlaczego pamięć jest miejscem, w którym dzieje się wszystko? (396)
- Co trzeba wiedzieć o scalonych układach pamięci i o modułach? (396)
- Pamięć ROM i RAM (397)
- Co to jest parzystość? (399)
- Co to jest ECC? (399)
- Wewnętrzna organizacja układów pamięci (400)
- Różne odmiany pamięci RAM (402)
- Pamięci statyczne RAM (SRAM) (403)
- Pamięci dynamiczne RAM (DRAM) (403)
- Odmiany układów DRAM: FPM, EDO, VRAM, SDRAM oraz DDR RAM (405)
- Szybsze pamięci SDRAM (406)
- Rambus (407)
- Pamięci DDR SDRAM (411)
- PC1600 i PC2100 (411)
- Rynek pamięci DDR (411)
- Spodziewana wydajność pamięci DDR (412)
- Odmiany pamięci ROM i NVRAM (412)
- Pamięci ROM z programowaną maską (413)
- Adresowanie pamięci: segmenty firmy Intel (415)
- Ograniczenia wprowadzone przez firmy Intel i IBM (416)
- Nowszy model pamięci (417)
- Pamięć pamięci nierówna (418)
- Adresy logiczne, segmentowe, wirtualne, liniowe i fizyczne (419)
- Pamięć nie dostrzegana przez procesor (421)
- Zarządzanie pamięcią w komputerze PC (424)
- Przydział pamięci w systemie Windows (425)
- Polecenie MEM (430)
- Osławiona bariera 640 kB i sposoby jej przełamywania (431)
- Gospodarka pamięcią w systemie Windows (432)
- System Windows ma specjalne wymagania co do pamięci (433)
- Wirtualne maszyny DOS w systemie Windows (434)
- Wirtualna maszyna Windows (435)
- Sposoby wspomagania systemu Windows w zarządzaniu pamięcią (435)
- Programy do zarządzania pamięcią (436)
- Ile naprawdę potrzeba pamięci RAM? (437)
- Podsumowanie (438)
Rozdział 18. Jak są przechowywane dane na dyskach? (439)
- Dyski twarde (439)
- Struktury fizyczne (440)
- Struktura logiczna dysku działającego w systemie Windows (448)
- Różnice między dyskami twardymi a dyskietkami (469)
- Główny rekord rozruchowy i partycje (469)
- Tablice rozszerzonych partycji DOS (473)
- Porządkowanie chaosu (474)
- Oznaczenia literowe dysków w systemie Windows (474)
- Pojemność twardego dysku C: (475)
- Systemy RAID (475)
- Dyski optyczne (476)
- Romeo i Joliet odwiedzają High Sierra (477)
- Universal Data Format (UDF) (478)
- Czym są kolorowe księgi? (478)
- Formaty plików (482)
- Pliki tekstowe ASCII (482)
- Pliki binarne (nie korzystające z kodów ASCII) (483)
- Kompresja danych (486)
- Autonomiczne programy do kompresji danych (487)
- Podsumowanie (488)
Rozdział 19. Zaawansowane zagadnienia sieciowe (489)
- Model warstwowy sieci (489)
- Interfejs sieciowy wymaga sieciowego systemu operacyjnego (490)
- Czym jest sieciowy system operacyjny? (490)
- Powszechnie znane sieciowe systemy operacyjne (491)
- TCP/IP, czyli internetowa "ryba Babel" (494)
- Czym jest Internet? (494)
- Internet jest i zarazem nie jest podobny do innych sieci (495)
- Protokoły "do wszystkiego" (496)
- Adresy IP (499)
- Nazwy węzłów i domeny (499)
- Porty i gniazda sieciowe (501)
- Zapewnienie jakości usług w przyszłym Internecie (503)
- Podsumowanie (504)
Rozdział 20. Akceleratory graficzne (505)
- Obrazy wektorowe i rastrowe (506)
- Trójwymiarowe obrazy wektorowe (508)
- Jak powstaje obraz w komputerze? (509)
- Obrazy pełne życia (511)
- Płaszczyzny bitowe i głębia kolorów (512)
- Układy RAMDAC (516)
- Program obsługi karty grafiki (516)
- Więcej na temat szybkości działania AGP (516)
- Obsługa tekstur w AGP (518)
- AGP Pro (518)
- Poziomy wydajności kart AGP (519)
- Adresowanie boczne i zwiększanie częstotliwości zegarowej w AGP (520)
- Świat grafiki trójwymiarowej (521)
- Akceleracja grafiki trójwymiarowej (522)
- Magia 256 bitów (526)
- Testy wydajności przetwarzania grafiki trójwymiarowej (527)
- Podsumowanie (528)
Rozdział 21. Wnętrze przyszłego komputera PC (529)
- Świat po zmianie (529)
- To, co jest pewne (532)
- Twoja własna szklana skrzynka (533)
Dodatki (535)
Dodatek A System operacyjny: pośrednik między człowiekiem a komputerem (537)
- Czym jest system operacyjny i dlaczego jest on potrzebny? (538)
- Jak zrezygnować z systemu operacyjnego i dlaczego jest to zły pomysł? (538)
- Epoka systemu DOS (539)
- Działanie systemu operacyjnego (540)
- DOS nie żyje! Niech żyje Windows! (545)
- Obecnie używane odmiany Windows (545)
- Windows jest środowiskiem sterowanym zdarzeniami (549)
- Wielozadaniowość bez wywłaszczania i z wywłaszczaniem (550)
- Wybór systemu operacyjnego dla komputera PC (551)
- Windows 98 i Windows Me (552)
- Windows 2000 i Windows XP (552)
- Linux (553)
- Unix (554)
- W jaki sposób można uniknąć dokonywania wyboru (554)
- Podsumowanie (555)
Dodatek B Jak ludzie wydają polecenia komputerom? (557)
- Jak zaprząc komputer do pomocy zwykłym ludziom? (557)
- Języki asemblera zmniejszają wysiłek umysłowy (558)
- Praca na wyższym poziomie: niech komputer wykonuje więcej zadań (562)
- Podział pracy (568)
- Programowanie na poziomie BIOS-u (569)
- Programu użytkowe (aplikacje) (569)
- System operacyjny jako produkt pośredniczący (569)
- Jak pracować, by nie wymyślać ponownie koła? (570)
- Biblioteki programowania (570)
- Konsolidacja programów i programy modułowe (571)
- Programowanie obiektowe (572)
- Ułatwienia w "programowaniu" komputerów PC przez zwykłych użytkowników (574)
- Podsumowanie (576)
Słowniczek (577)
Skorowidz (617)