reklama - zainteresowany?

W sercu PC - według Petera Nortona - Helion

W sercu PC - według Petera Nortona
Autor: Scott H. A. Clark
Tytuł oryginału: Peter Nortons New Inside The PC
Tłumaczenie: Zygmunt Wereszczyński
ISBN: 83-7197-796-4
stron: 640, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2003-02-26
Księgarnia: Helion

Cena książki: 69,00 zł

Dodaj do koszyka W sercu PC - według Petera Nortona

Tagi: Elementy komputera

Książka "W sercu PC -- według Petera Nortona" to pozycja zarówno dla początkujących, jak i dla zaawansowanych użytkowników komputerów. Jeśli chcesz dobrze zrozumieć działanie komputera, umieć go optymalnie skonfigurować, a w razie pojawienia się problemów poradzić sobie z ich usunięciem, sięgnij po tę pozycję. Dzięki książce rozpoznasz ogromną liczbę podzespołów, urządzeń peryferyjnych i innych opcjonalnych rozszerzeń przeznaczonych dla nowoczesnych "pecetów". Książka stanowi również niezbędną pomoc przy konfiguracji i obsłudze komputera.

Nazwisko Petera Nortona -- jednego z wiodących światowych ekspertów w dziedzinie komputerów PC - to gwarancja najwyższego poziomu przekazanych w książce informacji. Jej najnowsze wydanie zawiera gruntownie przerobiony i zaktualizowany materiał, opisujący najnowsze tendencje w świecie komputerów osobistych.

Co można zyskać, przeczytawszy tę książkę?

  • Znajomość podstawowych podzespołów płyty głównej komputera PC
  • Wiedzę na temat różnych procesorów (ich wydajności, wspólnych cech i różnic)
  • Solidne podstawy do poznawania zagadnień sieciowych
  • Zrozumienie zaawansowanych zagadnień dotyczących pamięci komputerów PC
  • Szeroką wiedzę na temat kart grafiki i wyświetlaczy
  • Poznanie różnych metod druku komputerowego
  • Poszerzenie wiedzy na temat zagadnień komunikacyjnych, w tym modemów i łącz szerokopasmowych
  • Znajomość dysków IDE i SCSI
  • Zrozumienie najważniejszych etapów rozruchu komputera PC
  • Zapoznanie się z językami komputerowymi
  • Możliwość spojrzenia w przyszłość technologii komputerowych

Dodaj do koszyka W sercu PC - według Petera Nortona

 

Osoby które kupowały "W sercu PC - według Petera Nortona", wybierały także:

  • Chłodzenie procesorów PC
  • ABC sam składam komputer. Wydanie IV
  • Chłodzenie procesorów PC
  • Komputery PC dla bystrzaków
  • Montaż komputera PC. Ćwiczenia praktyczne

Dodaj do koszyka W sercu PC - według Petera Nortona

Spis treści

W sercu PC - według Petera Nortona -- spis treści

O Autorze (15)

Wprowadzenie (17)

Część I Szklana skrzynka (23)

Rozdział 1. Komputer stacjonarny (25)

  • Trzy główne części (26)
  • Jednostka centralna (26)
    • Co tu mamy? - Pięć systemów w komputerze (26)
    • Pięć systemów jako całość (38)
  • Wyświetlacz (38)
  • Urządzenia wejściowe (39)
  • Wewnątrz komputera (39)

Rozdział 2. Komputery przenośne (41)

  • Od komputerów walizkowych do laptopów i dalej (41)
    • Komputery przewoźne (42)
    • Prawdziwie komputery przenośne (42)
    • Laptopy i nasz przykładowy Dell Inspiron 8100 (42)
    • Nowe, cieńsze laptopy (49)
    • Komputery PC mniejsze niż laptopy (50)
  • Wyposażenie spotykane prawie wyłącznie w komputerach przenośnych (51)
    • Co to za nazwy: PCMCIA, karta PC i CardBus? (51)
  • Lekcje pobrane od przenośnych komputerów (53)
    • Ograniczenie miejsca prowadzi do zamkniętych rozwiązań (54)
    • Ograniczone miejsce ogranicza możliwości rozbudowy (54)
    • Ograniczone miejsce oznacza większą kontrolę jakości (56)
    • Jeśli wystarczająco dużo ludzi czegoś chce... (56)
  • Przedłużanie żywotności baterii (57)
    • Jeśli tylko jest to możliwe, zawsze korzystaj z zasilania sieciowego (57)
    • Dbaj o odpowiednie ładowanie baterii (58)
    • Korzystanie z funkcji oszczędzania energii (58)
  • Podsumowanie (62)

Rozdział 3. Komputery kieszonkowe i ręczne (63)

  • Włóżmy komputer do kieszeni (64)
  • "Starożytność" (64)
    • Firma Psion (64)
    • Jabłko Newtona (64)
  • PalmPilot (66)
    • Piszmy poprawnie (67)
    • Graffiti (68)
    • PIM-y, a nie Palmy (69)
    • Palmy, a nie PIM-y (71)
  • Linux pod ręką - Agenda (77)
  • Urządzenia z Windows (78)
    • Windows CE 1.0 i 2 (78)
    • Windows CE 3.0 (79)
    • Komputery ręczne (80)
  • Porównania (80)

Rozdział 4. Zrozumieć bity i bajty (83)

  • Czym są informacja i dane? (83)
    • Jaki jest rozmiar pytania? (84)
    • Jaki jest rozmiar odpowiedzi? (84)
  • Jak bity i bajty obsadzają kody ASCII? (88)
    • Symbole i kody (89)
    • Kody sterujące (92)
    • Unicode (93)
  • Zmniejszanie liczby bitów i bajtów a rzeczywistość (96)
  • Podsumowanie (97)

Część II Wewnątrz komputera (99)

Rozdział 5. Pierwsze spojrzenie na płyty główne i procesory (101)

  • Bezpieczna "chirurgia" jednostki centralnej (102)
    • Zasady unikania uszkodzeń spowodowanych elektrycznością statyczną (103)
    • Ostrożnie z siecią zasilającą - grozi śmiercią! (104)
    • Rejestrowanie zmian i przywracanie poprzedniego stanu (104)
  • Fundament, czyli płyta główna (106)
    • Miejsce dla procesora (110)
    • "Karmienie" komputera, czyli zasilacz (111)
    • Przestrzeń do zapełnienia, czyli złącza i wnęki (112)
    • Co się dzieje na magistrali? (113)
    • Mechanizm "plug-and-play" (116)
  • Procesory w komputerach PC (118)
    • Czym jest procesor? (119)
    • Rodzina Pentium (121)
    • Procesor Itanium firmy Intel (125)
    • Jeśli nasz komputer nie ma procesora firmy Intel... (126)
  • Różne ulepszenia (128)
  • Podsumowanie (129)

Rozdział 6. Karty graficzne i monitory (131)

  • Źle się dzieje, gdy nie można pokazać informacji (131)
    • Czym jest podsystem wyświetlania? (131)
  • Podstawowa charakterystyka systemu graficznego (132)
    • Piksele (133)
    • Rozdzielczość (134)
    • Odstęp między plamkami i rozmiar plamki (135)
  • Jak powstają obrazy na ekranie (przegląd) (139)
    • Znaki i obrazy rastrowe (143)
    • Gdzie i w jaki sposób jest tworzony i przechowywany obraz? (144)
    • Jak powstaje obraz na ekranie? (146)
  • Właściwy dobór kolorów (148)
    • Regulacja monitora (149)
    • Modyfikacja informacji w obrazie (149)
  • Sposób porozumiewania się z wyświetlaczem (150)
  • Zasady działania wyświetlaczy (151)
    • Lampy kineskopowe (151)
    • Wyświetlacze ciekłokrystaliczne (153)
  • Podsumowanie (158)

Rozdział 7. Dyski i inne nośniki danych w komputerze PC (159)

  • Tradycyjne dyski w komputerze PC (159)
    • Stacje dyskietek dla komputerów PC (160)
    • Dyski twarde dla komputerów PC (162)
  • Pochodzenie IDE, EIDE, ATA, ATAPI i innych (165)
    • Początki historii (165)
    • EIDE, ATA i ATAPI (166)
    • Podłączanie urządzeń IDE (169)
  • Magistrala SCSI (170)
    • Architektura SCSI (170)
    • Kilka "smaczków" SCSI (171)
    • Urządzenia SCSI (173)
    • Kontroler SCSI (174)
  • Mieszanie dysków IDE i dysków SCSI (175)
  • Podsumowanie (176)

Rozdział 8. Wymienne nośniki danych (177)

  • Wariacje na temat nośników danych w PC (177)
  • Różnorodność nośników danych w komputerze PC (177)
    • Główne i dodatkowe nośniki danych (178)
  • Wymienne magnetyczne nośniki danych (178)
    • Taśma magnetyczna (178)
    • Wymienne dyski twarde (180)
    • Dyski twarde z wymiennym nośnikiem (181)
    • Dyskietki specjalne (181)
    • Napędy Iomega ZIP (182)
    • Dyski twarde na kartach PC, karty z paskiem magnetycznym i inne podobne urządzenia (183)
  • Wymienne optyczne nośniki danych (184)
    • Płyty kompaktowe ustanawiają standard (185)
    • Dyski CD-ROM nie różnią się zbytnio - różnią się zaś czytniki (186)
    • Odmienna technika: dyski do jednokrotnego zapisu (CD-R) (187)
    • CD-RW umożliwia wielokrotny zapis (189)
    • Płyta DVD (Digital Versatile Disc) (190)
  • Urządzenia do magnetooptycznego zapisu danych (193)
    • Podstawy magnetooptycznej metody zapisu danych (193)
  • Elektroniczne nośniki danych dla komputerów PC (195)
    • Karty pamięci typu flash (195)
    • Miniaturowe karty pamięci (196)
  • Podsumowanie (198)

Rozdział 9. Porty szeregowe (199)

  • Rozmowa przez cienką rurkę, czyli porty szeregowe (199)
    • Podstawy komunikacji szeregowej (200)
  • Szereg portów szeregowych (202)
    • Łącze szeregowe bez użycia przewodów, czyli IrDA (202)
    • Uniwersalna magistrala szeregowa (USB) (203)
  • IEEE 1394 FireWire (208)
  • Jeśli potrzeba dużo portów szeregowych... (211)
    • Rozwiązanie z kartą rozszerzającą (211)
    • Rozwiązanie z siecią lokalną (211)
    • Rozwiązanie ostateczne (212)
  • Podsumowanie (212)

Rozdział 10. Porty równoległe (213)

  • Szybsza ścieżka (213)
    • Oryginalny jednokierunkowy port drukarkowy firmy IBM (213)
    • Dwukierunkowe porty drukarkowe (214)
    • Ulepszone porty drukarkowe (214)
    • Konstrukcja mechaniczna (217)
  • Porty "drukarkowe" nie tylko dla drukarek (218)
  • Porty drukarkowe wcale nie są przeznaczone dla drukarek (218)
  • Podsumowanie (219)

Rozdział 11. Sieci przewodowe i bezprzewodowe (221)

  • Czym jest sieć? (221)
  • Dlaczego sieć jest potrzebna? (222)
    • Cóż złego jest w sieci? (223)
  • Rodzaje sieci (224)
    • Sieci lokalne (LAN) (224)
    • Sieci rozległe (WAN) (227)
    • Intranety i Internet (228)
  • Budowa sieci (230)
    • Różne topologie (230)
    • Karty i urządzenia sieciowe (233)
    • Instalacja kablowa (233)
  • Ethernet, czyli sieć w każdym kącie (233)
  • Rozwiązania dla małych sieci (236)
  • Sieci bezprzewodowe (237)
    • Sieci o specjalnej konstrukcji (237)
    • Sieci bezprzewodowe IEEE 802.11b i 802.11a (237)
    • Sieci bezprzewodowe Bluetooth (238)
  • Podsumowanie (239)

Rozdział 12. Modemy i dostęp szerokopasmowy (241)

  • Być w zasięgu (241)
  • "Śpiewające" komputery (242)
    • Dlaczego modemy są potrzebne? (242)
    • Co to jest bod? (244)
    • Standardy - im więcej, tym lepiej! (247)
    • Różnorodność modemów (248)
  • Modemy kablowe (250)
  • Wszystko cyfrowe (253)
    • Różne odmiany DSL (254)
    • Sieci ISDN (257)
    • T1 i inne szybkie łącza cyfrowe (258)
  • Co wybrać? (259)
  • Podsumowanie (260)

Rozdział 13. Urządzenia wejściowe (261)

  • Klawiatura jest kluczem do wszystkiego (261)
    • Podstawy działania klawiatury (262)
    • Różne konstrukcje klawiatur (262)
    • Zadania klawiatury komputera (265)
    • Kody klawiszy i sterownik klawiatury w jednostce centralnej (265)
    • Powiadamianie programów o wciśniętych klawiszach (266)
    • Różne klawiatury dla różnych potrzeb (266)
  • Alternatywa dla pisania, czyli rozpoznawanie głosu (270)
    • Słuchanie i rozumienie to trudne zadania (272)
    • Mowa naturalna i przerywana (272)
    • W skrócie: jak to działa? (273)
    • Rozumienie (274)
    • Jak daleko już zaszliśmy? (274)
  • Pokazywanie punktu, czyli kręcenie myszą (275)
    • Różne rodzaje myszy (275)
    • Wiele przycisków i kółko (279)
  • Inne urządzenia wejściowe dla komputerów PC (281)
    • Skanery (281)
    • Cyfrowe kamery i aparaty fotograficzne (283)
    • Joysticki i inne urządzenia podłączane do portu gier (285)
  • Podsumowanie (285)

Rozdział 14. Drukarki (287)

  • Zadania i znaczenie drukarek (287)
  • Języki opisu strony (288)
    • PCL (288)
    • PostScript (289)
    • HP-GL/2 (289)
  • Technologie druku (289)
    • Druk uderzeniowy (289)
    • Drukarki atramentowe (291)
    • Monochromatyczne drukarki laserowe (291)
    • Kolorowe drukarki laserowe (293)
    • Drukarki ze stałymi barwnikami (296)
    • Drukarki sublimacyjne (298)
    • Inteligentne drukarki stronicowe (299)
    • "Bezmyślne" drukarki stronicowe (301)
  • Uzyskiwanie prawie poprawnego koloru (301)
    • Modele kolorów (302)
    • Programy do korekty koloru i profile drukarek (305)
  • Podsumowanie (307)

Część III Czarne skrzynki w szklanej skrzynce (309)

Rozdział 15. Tajemnice płyty głównej (311)

  • Architektura procesora (311)
    • RISC (312)
    • CISC i szczegóły architektury procesorów x86 (312)
  • Układy "zgodne z Intelem" (313)
    • Nowa architektura IA64 (315)
    • EPIC (315)
    • X86-64, czyli alternatywa z firmy AMD (316)
    • Jednostka interfejsu magistrali (316)
    • Rozdzielanie instrukcji i danych (317)
    • Przewidywanie działań i ich wykonywanie (317)
    • Rejestry są miejscem tymczasowego przechowywania danych (318)
    • Obliczanie adresów (323)
    • Jednostka arytmetyczno-logiczna (328)
    • Pamięć podręczna pierwszego poziomu (332)
  • Architektura układów towarzyszących procesorowi (334)
    • Pamięć (335)
    • Porty (340)
  • Przerwania, czyli siła napędowa (342)
    • Nasłuch kontra przerwania (342)
    • Tablica wektora przerwań (343)
    • Jak powstają przerwania? (344)
    • Programy obsługi przerwań (346)
    • Usługi BIOS w pamięci ROM (347)
    • Usługi DOS i BIOS w pamięci RAM (347)
  • Czym jest kanał DMA? (348)
    • Dlaczego DMA popadł w niełaskę? (349)
    • Powrót DMA (350)
  • Dostosowywanie się do zegara (350)
    • Porównanie asynchronicznego i synchronicznego działania komputerów (351)
    • Różne zegary do różnych celów (351)
    • Co to jest superskalowanie? (353)
  • Magistrale systemowe: ISA, PCI i AGP (354)
    • Pierwotna magistrala ISA (354)
    • Magistrala PCI (355)
    • PCI jako oś "północ-południe" w komputerze PC (359)
    • AGP, czyli boczna ścieżka do ulepszonej grafiki (360)
    • Wiele magistral PCI w jednym komputerze (362)
    • Mostek południowy (363)
    • Co zyskano dzięki oddzieleniu mostka północnego od południowego? (364)
    • PCI-X, czyli kolejna wersja PCI (364)
    • PXI-X i 3GIO (366)
  • Ocena wydajności za pomocą testów (367)
    • FLOPS, SPEC, MIPS i BogoMips (368)
  • Podsumowanie (368)

Rozdział 16. Proces rozruchu (369)

  • Czym jest BIOS? (369)
    • Historia BIOS-u (370)
    • Odwrotna inżynieria BIOS-u (371)
  • Pamięć CMOS i inne programy (372)
    • Modyfikacja parametrów zapisanych w pamięci CMOS (372)
    • Pamięć NVRAM (373)
  • Test wykonywany po włączeniu zasilania (POST) (374)
    • Przebieg testu POST (374)
  • Programy obsługi urządzeń i oprogramowanie sprzętowe (376)
    • Jakie postępowanie jest właściwe? (377)
  • Odporność BIOS-u na błędy (378)
  • Przejście komputera do normalnej pracy (378)
    • Szczegółowa kolejność działań podczas rozruchu systemu (380)
    • Główny rekord rozruchowy (385)
    • Proces rozruchu systemu operacyjnego (386)
  • Przyspieszanie procesu rozruchu komputera (388)
    • Komputery z funkcją oszczędzania energii pozornie uruchamiają się szybciej (389)
  • Powszechnie stosowane opcje dostrajania BIOS-u (390)
  • Zabezpieczenie pamięci CMOS (393)
  • Producenci BIOS-ów (393)
  • Podsumowanie (394)

Rozdział 17. Pamięć komputera PC (395)

  • Podstawowy obszar działania procesora (395)
    • Dlaczego pamięć jest miejscem, w którym dzieje się wszystko? (396)
    • Co trzeba wiedzieć o scalonych układach pamięci i o modułach? (396)
    • Pamięć ROM i RAM (397)
    • Co to jest parzystość? (399)
    • Co to jest ECC? (399)
    • Wewnętrzna organizacja układów pamięci (400)
  • Różne odmiany pamięci RAM (402)
    • Pamięci statyczne RAM (SRAM) (403)
    • Pamięci dynamiczne RAM (DRAM) (403)
    • Odmiany układów DRAM: FPM, EDO, VRAM, SDRAM oraz DDR RAM (405)
    • Szybsze pamięci SDRAM (406)
    • Rambus (407)
    • Pamięci DDR SDRAM (411)
    • PC1600 i PC2100 (411)
    • Rynek pamięci DDR (411)
    • Spodziewana wydajność pamięci DDR (412)
  • Odmiany pamięci ROM i NVRAM (412)
    • Pamięci ROM z programowaną maską (413)
  • Adresowanie pamięci: segmenty firmy Intel (415)
    • Ograniczenia wprowadzone przez firmy Intel i IBM (416)
    • Nowszy model pamięci (417)
  • Pamięć pamięci nierówna (418)
    • Adresy logiczne, segmentowe, wirtualne, liniowe i fizyczne (419)
    • Pamięć nie dostrzegana przez procesor (421)
  • Zarządzanie pamięcią w komputerze PC (424)
    • Przydział pamięci w systemie Windows (425)
    • Polecenie MEM (430)
    • Osławiona bariera 640 kB i sposoby jej przełamywania (431)
  • Gospodarka pamięcią w systemie Windows (432)
    • System Windows ma specjalne wymagania co do pamięci (433)
    • Wirtualne maszyny DOS w systemie Windows (434)
    • Wirtualna maszyna Windows (435)
    • Sposoby wspomagania systemu Windows w zarządzaniu pamięcią (435)
  • Programy do zarządzania pamięcią (436)
  • Ile naprawdę potrzeba pamięci RAM? (437)
  • Podsumowanie (438)

Rozdział 18. Jak są przechowywane dane na dyskach? (439)

  • Dyski twarde (439)
    • Struktury fizyczne (440)
    • Struktura logiczna dysku działającego w systemie Windows (448)
  • Różnice między dyskami twardymi a dyskietkami (469)
    • Główny rekord rozruchowy i partycje (469)
    • Tablice rozszerzonych partycji DOS (473)
  • Porządkowanie chaosu (474)
    • Oznaczenia literowe dysków w systemie Windows (474)
    • Pojemność twardego dysku C: (475)
  • Systemy RAID (475)
  • Dyski optyczne (476)
    • Romeo i Joliet odwiedzają High Sierra (477)
    • Universal Data Format (UDF) (478)
    • Czym są kolorowe księgi? (478)
  • Formaty plików (482)
    • Pliki tekstowe ASCII (482)
    • Pliki binarne (nie korzystające z kodów ASCII) (483)
  • Kompresja danych (486)
    • Autonomiczne programy do kompresji danych (487)
  • Podsumowanie (488)

Rozdział 19. Zaawansowane zagadnienia sieciowe (489)

  • Model warstwowy sieci (489)
  • Interfejs sieciowy wymaga sieciowego systemu operacyjnego (490)
    • Czym jest sieciowy system operacyjny? (490)
    • Powszechnie znane sieciowe systemy operacyjne (491)
  • TCP/IP, czyli internetowa "ryba Babel" (494)
  • Czym jest Internet? (494)
    • Internet jest i zarazem nie jest podobny do innych sieci (495)
    • Protokoły "do wszystkiego" (496)
    • Adresy IP (499)
    • Nazwy węzłów i domeny (499)
    • Porty i gniazda sieciowe (501)
  • Zapewnienie jakości usług w przyszłym Internecie (503)
  • Podsumowanie (504)

Rozdział 20. Akceleratory graficzne (505)

  • Obrazy wektorowe i rastrowe (506)
    • Trójwymiarowe obrazy wektorowe (508)
  • Jak powstaje obraz w komputerze? (509)
    • Obrazy pełne życia (511)
    • Płaszczyzny bitowe i głębia kolorów (512)
  • Układy RAMDAC (516)
    • Program obsługi karty grafiki (516)
  • Więcej na temat szybkości działania AGP (516)
    • Obsługa tekstur w AGP (518)
    • AGP Pro (518)
    • Poziomy wydajności kart AGP (519)
    • Adresowanie boczne i zwiększanie częstotliwości zegarowej w AGP (520)
  • Świat grafiki trójwymiarowej (521)
    • Akceleracja grafiki trójwymiarowej (522)
    • Magia 256 bitów (526)
    • Testy wydajności przetwarzania grafiki trójwymiarowej (527)
  • Podsumowanie (528)

Rozdział 21. Wnętrze przyszłego komputera PC (529)

  • Świat po zmianie (529)
  • To, co jest pewne (532)
  • Twoja własna szklana skrzynka (533)

Dodatki (535)

Dodatek A System operacyjny: pośrednik między człowiekiem a komputerem (537)

  • Czym jest system operacyjny i dlaczego jest on potrzebny? (538)
    • Jak zrezygnować z systemu operacyjnego i dlaczego jest to zły pomysł? (538)
    • Epoka systemu DOS (539)
    • Działanie systemu operacyjnego (540)
  • DOS nie żyje! Niech żyje Windows! (545)
    • Obecnie używane odmiany Windows (545)
    • Windows jest środowiskiem sterowanym zdarzeniami (549)
    • Wielozadaniowość bez wywłaszczania i z wywłaszczaniem (550)
  • Wybór systemu operacyjnego dla komputera PC (551)
    • Windows 98 i Windows Me (552)
    • Windows 2000 i Windows XP (552)
    • Linux (553)
    • Unix (554)
    • W jaki sposób można uniknąć dokonywania wyboru (554)
  • Podsumowanie (555)

Dodatek B Jak ludzie wydają polecenia komputerom? (557)

  • Jak zaprząc komputer do pomocy zwykłym ludziom? (557)
    • Języki asemblera zmniejszają wysiłek umysłowy (558)
    • Praca na wyższym poziomie: niech komputer wykonuje więcej zadań (562)
  • Podział pracy (568)
    • Programowanie na poziomie BIOS-u (569)
    • Programu użytkowe (aplikacje) (569)
    • System operacyjny jako produkt pośredniczący (569)
  • Jak pracować, by nie wymyślać ponownie koła? (570)
    • Biblioteki programowania (570)
    • Konsolidacja programów i programy modułowe (571)
    • Programowanie obiektowe (572)
  • Ułatwienia w "programowaniu" komputerów PC przez zwykłych użytkowników (574)
  • Podsumowanie (576)

Słowniczek (577)

Skorowidz (617)

Dodaj do koszyka W sercu PC - według Petera Nortona

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.