Sztuczna inteligencja w kreowaniu warto - Helion
ISBN: 978-83-65648-94-5
stron: 246, Format: ebook
Data wydania: 2019-07-11
Księgarnia: Helion
Cena książki: 14,90 zł (poprzednio: 49,67 zł)
Oszczędzasz: 70% (-34,77 zł)
Osoby które kupowały "Sztuczna inteligencja w kreowaniu warto", wybierały także:
- Unlocking Data with Generative AI and RAG. Enhance Generative AI systems by integrating internal data with Large Language Models using RAG 115,00 zł, (29,90 zł -74%)
- UX for Enterprise ChatGPT Solutions. A practical guide to designing enterprise-grade LLMs 115,00 zł, (29,90 zł -74%)
- Generative AI-Powered Assistant for Developers. Accelerate software development with Amazon Q Developer 99,67 zł, (29,90 zł -70%)
- Artificial Intelligence for Students 83,10 zł, (34,90 zł -58%)
- Learn Autonomous Programming with Python 84,57 zł, (38,90 zł -54%)
Spis treści
Sztuczna inteligencja w kreowaniu wartości organizacji eBook -- spis treści
Wprowadzenie............................................................................................................. 9
1. Modele kreowania wartości i zarządzania przewagą konkurencyjną................. 13
1.1. Logiki kreowania wartości i osiągania przewag konkurencyjnych..................... 13
1.1.1. Wprowadzenie....................................................................................... 13
1.1.2. Wpływ technologii na logiki tworzenia wartości.................................... 14
1.1.3. Łańcuchy wartości................................................................................. 16
1.1.4. Motywacja do rozszerzenia koncepcji łańcuchów wartości.................... 20
1.1.5. Konstelacje wartości............................................................................... 21
1.1.6. Sklepy wartości...................................................................................... 22
1.1.7. Sieci wartości......................................................................................... 25
1.1.8. Siatki wartości....................................................................................... 32
1.1.9. Struktury wartości w logikach zdominowanych przez usługi................. 35
1.1.10. Podsumowanie..................................................................................... 37
1.2. Rola danych, informacji i wiedzy w generowaniu wartości............................... 39
1.2.1. Wiedza jako kluczowy zasób organizacji................................................ 39
1.2.2. Dane, informacje, wiedza i mądrość w zarządzaniu wiedzą.................. 40
1.2.3. Pojęcie łańcucha wartości wiedzy.......................................................... 42
1.2.4. Procesy transformacyjne w łańcuchu wiedzy......................................... 44
1.3. Wpływ technologii informacyjnych na konfiguracje wartości i reguły
konkurowania................................................................................................. 45
1.3.1. Upłynniona informacja w łańcuchu wartości......................................... 45
1.3.2. Wpływ technologii informacyjnych na łańcuch wartości........................ 46
1.3.3. Wpływ systemów informacyjnych na konkurencyjność i struktury
wartości................................................................................................. 47
1.4. Sieci wartości w branżach telekomunikacyjnych i informatycznych.................. 49
1.4.1. Motywacja do opracowania nowych metod oceny potencjału
biznesowego w branżach informatycznych i telekomunikacyjnych........ 49
1.4.2. Model punktów kontrolnych jako podstawa metody analizy
potencjału biznesowego......................................................................... 50
1.4.3. Modele sieci wartości w branży telekomunikacyjnej i mediów
cyfrowych.............................................................................................. 52
1.5. Kompetencje niezbędne do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej..................... 54
1.6. Podsumowanie.................................................................................................. 56
Spis treści 6
2. Metody i technologie sztucznej inteligencji.......................................................... 57
2.1. Dane, informacje i wiedza we współczesnych systemach informacyjnych......... 57
2.1.1. Inteligentne, połączone produkty........................................................... 58
2.1.2. Źródła danych ....................................................................................... 59
2.1.3. Złożoność danych.................................................................................. 62
2.1.4. Metody przetwarzania danych............................................................... 63
2.1.5. Podsumowanie....................................................................................... 66
2.2. Pojęcie i podstawowe metody sztucznej inteligencji.......................................... 68
2.2.1. Definicje sztucznej inteligencji............................................................... 68
2.2.2. Klasyfikacja środowisk........................................................................... 72
2.2.3. Rozwiązywanie problemów przez wyszukiwanie................................... 73
2.2.4. Wiedza i planowanie w sytuacjach pewnych.......................................... 77
2.2.5. Wiedza i planowanie w stanie niepewności........................................... 80
2.2.6. Uczenie się............................................................................................. 81
2.2.7. Percepcja, komunikacja i działanie......................................................... 84
2.2.8. Możliwości twórcze i prognostyczne...................................................... 85
2.2.9. Podsumowanie....................................................................................... 86
2.3. Najważniejsze technologie AI............................................................................ 87
2.4. Systemy klasy Cognitive Computing.................................................................. 90
2.4.1. Cechy systemów klasy Cognitive Computing......................................... 91
2.4.2. Komponenty i zasady projektowania systemów klasy Cognitive
Computing............................................................................................. 92
2.4.3. Systemy klasy CC jako nowa jakość w zarządzaniu............................... 95
2.5. Podsumowanie.................................................................................................. 97
3. Wpływ sztucznej inteligencji na aktywności i konkurencyjność organizacji...... 98
3.1. Cele, przedmiot, metody i ilościowa analiza wyników badań............................ 98
3.1.1. Cele i przedmiot badań.......................................................................... 98
3.1.2. Metoda badań........................................................................................ 99
3.1.3. Analiza ilościowa wyników badań......................................................... 101
3.2. Wdrożenia systemów sztucznej inteligencji we współczesnych organizacjach... 105
3.2.1. Inwestycje w AI i wdrożenia tej klasy rozwiązań................................... 105
3.2.2. Kluczowe czynniki sukcesu.................................................................... 108
3.2.3. Bariery i czynniki ryzyka........................................................................ 113
3.2.4. Podsumowanie....................................................................................... 114
3.3. Wpływ systemów AI na aktywności w łańcuchu wartości.................................. 115
3.3.1. Nowe wymagania wobec produktów..................................................... 115
3.3.2. Metody projektowania........................................................................... 121
3.3.3. Nowe metody testowania produktów.................................................... 125
3.3.4. Nowe metody modyfikacji i aktualizacji produktów............................... 125
3.3.5. Nowe metody planowania..................................................................... 126
3.3.6. Wyzwania.............................................................................................. 127
3.3.7. Nowe kompetencje................................................................................ 128
3.3.8. Produkcja i logistyka.............................................................................. 128
3.3.9. Marketing i sprzedaż.............................................................................. 137
3.3.10. Personalizacja, serwis i obsługa posprzedażowa.................................. 149
3.3.11. Zarządzanie zasobami ludzkimi........................................................... 155
3.3.12. Zarządzanie informacjami i wiedzą..................................................... 158
3.4. Wpływ AI na konkurencyjność i rynki............................................................... 164
3.4.1. Producenci............................................................................................. 164
3.4.2. Klienci.................................................................................................... 169
Spis treści
3.4.3. Dostawcy............................................................................................... 170
3.4.4. Nowi gracze........................................................................................... 170
3.4.5. Rynki...................................................................................................... 171
3.4.6. Źródła przewagi konkurencyjnej............................................................ 172
3.5. Wpływ sztucznej inteligencji na rolę i kompetencje człowieka............................ 176
3.5.1. Nowe kompetencje................................................................................ 176
3.5.2. Nowe role w organizacjach.................................................................... 178
3.5.3. Podsumowanie....................................................................................... 179
4. Model generowania wartości w firmach i sieciach poznawczych........................ 180
4.1. Klasyfikacja technologii AI w kontekście generowania wartości........................ 180
4.1.1. Łańcuchy wartości wiedzy a procesy transformacji danych
w systemach informacyjnych................................................................. 180
4.1.2. Klasyfikacja systemów AI wg miejsca w łańcuchu wartości wiedzy........ 185
4.1.3. Klasyfikacja systemów AI wg funkcji poznawczych................................ 189
4.2. Model generowania wartości – poziom organizacji........................................... 191
4.2.1. Proces generowania wartości................................................................. 191
4.2.2. Model generowania wartości................................................................. 198
4.3. Sieci poznawcze................................................................................................ 200
4.3.1. Klasyczne konstelacje wartości a systemy wartości oparte na AI............ 202
4.3.2. Koncepcja sieci poznawczych................................................................. 211
4.3.3. Kluczowe kompetencje organizacji działających w sieciach
poznawczych......................................................................................... 215
4.4. Podsumowanie.................................................................................................. 216
5. Podsumowanie i rekomendacje przyszłych badań............................................... 218
Załącznik 1. Podsumowanie kompetencji pożądanych w organizacjach
wdrażających rozwiązania AI..................................................................................... 221
Załącznik 2. Wyzwania związane z wdrożeniem systemów sztucznej
inteligencji................................................................................................................... 225
Załącznik 3. Lista przeanalizowanych w badaniach projektów i firm
wykorzystujących AI lub wspierających ich projektowanie...................................... 228
Spis rysunków............................................................................................................. 232
Bibliografia.................................................................................................................. 233