Scala. Nauka programowania - Helion
Tytuł oryginału: Learning Scala Programming
Tłumaczenie: Robert Górczyński
ISBN: 978-83-283-4796-0
stron: 360, Format: 168x237, okładka: miękka
Data wydania: 2019-02-18
Księgarnia: Helion
Cena książki: 67,00 zł
Scala jest językiem programowania ogólnego przeznaczenia, który łączy cechy języków funkcyjnych i obiektowych. Jego twórcy postawili sobie za cel skalowalność napisanych w nim aplikacji - stąd wzięła się nazwa Scala. Scala jest oparta na wirtualnej maszynie Javy, umożliwia programowanie funkcyjne i oferuje bogaty wybór typów. Dzięki tym cechom można tworzyć kod mniej podatny na występowanie błędów w trakcie działania programu. Po uzyskaniu pewnej biegłości w kodowaniu praca z tym językiem staje się prawdziwą przyjemnością, nawet podczas tworzenia frameworków czy bibliotek.
Ten przystępny podręcznik przeznaczono dla programistów, którzy chcą poznać język Scala, aby wykorzystywać go do pisania współbieżnych, skalowalnych i reaktywnych aplikacji. Przedstawiono tu podstawy niezbędne do rozpoczęcia kodowania w Scali: składnię języka, podstawowe typy danych, literały czy zmienne. Następnie omówiono struktury danych w Scali i sposoby korzystania z funkcji wyższego rzędu. Zaprezentowano również takie koncepcje jak dopasowanie wzorca, klasy przypadku oraz zagadnienia związane z programowaniem funkcyjnym i programowaniem zorientowanym obiektowo. Opisano techniki programowania asynchronicznego i reaktywnego. Znalazło się tu także obszerne wprowadzenie do frameworka Akka.
W tej książce między innymi:
- paradygmaty programowania a korzystanie ze Scali
- kolekcje modyfikowalne i niemodyfikowalne
- koncepcja domniemania i praca z wyjątkami
- programowanie równoległe, asynchroniczne i reaktywne
- programowanie sterowane testami w Scali
Scala: nowoczesność i prostota w każdej skali!
Osoby które kupowały "Scala. Nauka programowania", wybierały także:
- Kafka w praktyce. Przetwarzanie strumieniowe i potoki danych o du 99,00 zł, (49,50 zł -50%)
- Scala. Nauka programowania 67,00 zł, (33,50 zł -50%)
- Programowanie funkcyjne. Krok po kroku 49,00 zł, (24,50 zł -50%)
- Programowanie funkcyjne. Krok po kroku 49,00 zł, (29,40 zł -40%)
- Java. Projektowanie aplikacji WWW 67,00 zł, (40,20 zł -40%)
Spis treści
Scala. Nauka programowania -- spis treści
O autorze 9
O recenzencie 10
Wprowadzenie 11
Rozdział 1. Rozpoczęcie programowania w Scali 15
- Wprowadzenie do Scali 15
- Paradygmat programowania 16
- Paradygmat zorientowany obiektowo kontra funkcyjny 17
- Scala to język wielu paradygmatów 17
- Zalety Scali 19
- Działanie w JVM 19
- Supersprytna składnia 19
- Dwie pieczenie na jednym ogniu 20
- Typ to podstawa 20
- Łatwe programowanie równoległe 21
- Kod działający asynchronicznie 21
- Scala jest teraz dostępna również dla front-endu 21
- Sprytnie działające środowiska IDE 22
- Rozbudowany język 22
- Pomoc techniczna w internecie 22
- Praca z językiem Scala 22
- Instalacja Javy 23
- Instalacja SBT 23
- Środowisko REPL Scali 23
- Środowisko IDE Scali 24
- Pierwszy program w Scali 25
- Podsumowanie 27
Rozdział 2. Elementy konstrukcyjne w Scali 29
- Co kryje się pod programem w Scali? 30
- Słowa kluczowe val i var 31
- Literał 32
- Literał liczby całkowitej 33
- Literał liczby zmiennoprzecinkowej 35
- Literał wartości boolowskiej 36
- Literał znaku 36
- Literał ciągu tekstowego 37
- Literał symbolu 38
- Literał krotki 38
- Literał funkcji 39
- Typy danych 39
- Hierarchia klas Scali 40
- Klasa Any 41
- Unit 44
- Boolean 44
- Null i Nothing 44
- Inferencja typu 45
- Operatory w Scali 46
- Operatory arytmetyczne 48
- Operatory relacji 49
- Operatory logiczne 50
- Operatory bitowe 50
- Kolejność działań 51
- Klasy opakowań 52
- Interpolacja ciągu tekstowego 55
- Interpolator s 55
- Interpolator f 56
- Interpolator raw 56
- Podsumowanie 57
Rozdział 3. Nadanie kształtu programowi w Scali 59
- Pętle 60
- Pętla for 61
- Pętla while 63
- Pętla do-while 63
- Wyrażenia for 64
- Wyrażenia for yield 65
- Rekurencja 66
- Dlaczego rekurencja zamiast iteracji? 66
- Ograniczenia rekurencji 67
- Idealny sposób na utworzenie funkcji rekurencyjnej 67
- Konstrukcje warunkowe 68
- Konstrukcja if-else 69
- Dopasowanie wzorca 70
- Podsumowanie 72
Rozdział 4. Podział programu na funkcje 73
- Składnia funkcji 74
- Zagnieżdżanie funkcji 76
- Wywołanie funkcji 77
- Przekazywanie zmiennej liczby argumentów 78
- Wywołanie funkcji wraz z wartością domyślną parametru 79
- Wywoływanie funkcji wraz z nazwanymi argumentami 80
- Literał funkcji 81
- Strategie wywoływania funkcji 83
- Wywoływanie po nazwie 83
- Wywołanie po wartości 84
- Funkcja częściowa 85
- Podsumowanie 87
Rozdział 5. Kolekcje w Scali 89
- Motywacja 89
- Niemodyfikowalne i modyfikowalne kolekcje danych 91
- Różnice między kolekcjami typu root i niemodyfikowalnymi 92
- Hierarchia kolekcji w Scali 93
- Cecha Traversable 96
- Cecha Iterable 98
- Kolekcje najczęściej używane w Scali 103
- Kolekcja List 103
- Kolekcja Map 104
- Kolekcja SortedSet 105
- Kolekcja Stream 106
- Kolekcja Vector 106
- Niemodyfikowalny stos 107
- Niemodyfikowalna kolejka 108
- Kolekcja Range 108
- ArrayBuffer 109
- Kolekcja ListBuffer 110
- Kolekcja StringBuilder 110
- Kolekcja Array 111
- Bogate zestawy operacji przeprowadzanych w kolekcjach 111
- Kolekcje równoległe w Scali 120
- Kolekcja ParArray 120
- Kolekcja ParVector 121
- Konwersja kolekcji Javy na kolekcję Scali 122
- Wybór kolekcji 123
- Wydajność działania kolekcji 125
- Podsumowanie 126
Rozdział 6. Podstawy programowania zorientowanego obiektowo w Scali 127
- Klasa 128
- Klasa abstrakcyjna 133
- Klasy abstrakcyjne i cechy 134
- Klasa final 134
- Obiekt jako singleton 135
- Obiekt towarzyszący 138
- Klasa przypadku 140
- Podsumowanie 145
Rozdział 7. Kolejne kroki w zorientowanej obiektowo Scali 147
- Kompozycja i dziedziczenie 148
- Dziedziczenie klas 150
- Rozszerzanie klas 150
- Podtyp kontra podklasa 151
- Nadpisywanie danych i zachowania 152
- Ograniczenie dziedziczenia - słowo kluczowe final 154
- Łączenie dynamiczne podczas wywoływania funkcji 154
- Niewłaściwe użycie dziedziczenia 156
- Konstruktory domyślne i parametryzowane 157
- Cecha 159
- Cecha jako domieszka 162
- Cecha jako możliwa do łączenia domieszka 162
- Cechy jako modyfikacje kaskadowe 165
- Liniowość 168
- Pakowanie i importowanie 170
- Polecenie package 171
- Wiele poleceń package w pliku 171
- Zagnieżdżone polecenia package 172
- Łączenie poleceń package 173
- Import pakietów 174
- Reguły widoczności 176
- Cecha zapieczętowana 179
- Podsumowanie 180
Rozdział 8. Więcej informacji o funkcjach 181
- Literał funkcji 182
- Metoda 185
- Funkcja kontra metoda 188
- Metoda czy funkcja? 190
- Czym jest domknięcie? 192
- Funkcje wyższego rzędu 194
- Rozwinięcie funkcji 199
- Konwersja funkcji wraz z wieloma parametrami na postać rozwiniętą 201
- Funkcja zastosowana częściowo 201
- Podsumowanie 204
Rozdział 9. Potężne konstrukcje funkcyjne 205
- Wyrażenia for 206
- Dopasowanie wzorca 209
- Różne sposoby na dopasowanie wzorca 210
- Dopasowanie zmiennej 210
- Dopasowanie stałej 211
- Dopasowanie konstruktora 211
- Typ Option 215
- Obliczanie z opóźnieniem 216
- Optymalizacja wywołania ogonowego 217
- Agregatory 219
- Parametryzacja typu 220
- Podsumowanie 222
Rozdział 10. Zaawansowane programowanie funkcyjne 223
- Dlaczego typy są tak ważne? 224
- Parametryzacja typu 226
- Ogólna klasa i cecha 227
- Nazwa parametru typu 228
- Typ kontenera 228
- Likwidacja typu 229
- Wariancja w dziedziczeniu 230
- Kiedy używać relacji typu wariancji? 234
- Typ abstrakcyjny 234
- Granice typu 239
- Typ abstrakcyjny kontra parametryzowany 241
- Klasa typu 243
- Podsumowanie 244
Rozdział 11. Koncepcja domniemania i praca z wyjątkami 245
- Obsługa wyjątków w stary sposób 246
- Użycie rozwiązania opartego na typie Option 247
- Konstrukcja Either 250
- Koncepcja domniemania 252
- Parametr domniemany 254
- Metoda domniemana 255
- Konwersja domniemana 256
- Wyszukiwanie wartości domniemanych 260
- Klasy typów 262
- Podsumowanie 264
Rozdział 12. Wprowadzenie do pakietu Akka 265
- Dlaczego powinieneś zainteresować się pakietem Akka? 266
- Co to jest model aktora? 267
- Poznajemy system aktorów 269
- Obiekt Props 271
- Ścieżki i odwołania do aktora 271
- Wybór istniejącego odwołania za pomocą metody actorSelection() 272
- Cykl życiowy aktora 273
- Rozpoczęcie pracy z pakietem Akka 274
- Przygotowanie środowiska 274
- Utworzenie pierwszego aktora 279
- Metody typu powiedz kontra poproś kontra przekaż 284
- Zatrzymanie aktora 287
- Zaczepy preStart i postStop 288
- Komunikacja aktorów za pomocą wiadomości i ich semantyka 288
- Strategia nadzoru aktorów 289
- Strategia OneForOne kontra AllForOne 290
- Domyślna strategia nadzorcy 292
- Zastosowanie strategii nadzoru 292
- Testowanie aktorów 295
- Podsumowanie 298
Rozdział 13. Programowanie równoległe w Scali 299
- Programowanie równoległe 300
- Podstawowe bloki współbieżności 300
- Poznajemy proces i wątek 301
- Blokady i synchronizacja 302
- Egzekutor i ExecutionContext 306
- Programowanie asynchroniczne 309
- Koncepcja wartości typu Future w Scali 309
- Obsługa wyniku operacji asynchronicznej 313
- Dlaczego nie należy łączyć dwóch lub więcej operacji asynchronicznych? 314
- Obietnica 316
- Kolekcja równoległa 318
- Podsumowanie 320
Rozdział 14. Programowanie z użyciem rozszerzeń reaktywnych 321
- Programowanie reaktywne 322
- Rozszerzenia reaktywne 325
- Reaktywność i RxScala 328
- Utworzenie obiektu obserwowalnego 329
- Podsumowanie 336
Rozdział 15. Testowanie kodu w Scali 337
- Co to jest podejście TDD i dlaczego powinieneś je stosować? 338
- Proces stosowany w podejściu TDD 338
- Krok 1. - zdefiniowanie testu zakończonego niepowodzeniem 339
- Krok 2. - utworzenie pewnego kodu pozwalającego na zaliczenie testu 339
- Krok 3. - refaktoryzacja kodu mająca na celu poprawę jego jakości 339
- Krok 4. - powtórzenie kroków od 1. do 3. 339
- Zastosowanie podejścia BDD 342
- Biblioteka ScalaTest 342
- Przygotowanie do testów 343
- Style testowania za pomocą ScalaTest 346
- ScalaMock - natywna biblioteka obiektów imitacji 352
- Podsumowanie 354
Skorowidz 355