Samoucz - Helion
ISBN: 978-83-7865-111-6
stron: 414, Format: ebook
Data wydania: 2022-05-05
Księgarnia: Helion
Cena książki: 39,10 zł (poprzednio: 45,47 zł)
Oszczędzasz: 14% (-6,37 zł)
Osoby które kupowały "Samoucz", wybierały także:
- Ryszard Kilvington. Nieskończoność i geometria 19,52 zł, (8,98 zł -54%)
- Matematyka w deep learningu. Co musisz wiedzie 89,00 zł, (44,50 zł -50%)
- Matematyka w programowaniu gier i grafice komputerowej. Tworzenie i renderowanie wirtualnych 89,00 zł, (44,50 zł -50%)
- Podstawy matematyki w data science. Algebra liniowa, rachunek prawdopodobie 69,00 zł, (34,50 zł -50%)
- Domowe lekcje matematyki. Klasy 4-6 39,90 zł, (19,95 zł -50%)
Spis treści
Samouczące się sztuczne sieci neuronowe w grupowaniu i klasyfikacji danych. Teoria i zastosowania w ekonomii eBook -- spis treści
Wstęp 9
1. Istota oraz cele grupowania i klasyfikacji danych 19
1.1. Cele grupowania i klasyfikacji danych 19
1.2. Klasyfikacja – rys historyczny 23
1.3. Rozwój taksonomii numerycznej 31
1.4. Klasyfikacja a grupowanie 39
1.5. Klasyfikacja metod grupowania 45
1.6. Metody i algorytmy grupowania 50
2. Ocena struktury grupowej jednostek 59
2.1. Problem oceny jakości struktury grupowej jednostek 59
2.2. Ocena jakości struktury grupowej jednostek w oparciu o kryterium zewnętrzne 62
2.3. Ocena jakości struktury grupowej jednostek w oparciu o kryterium wewnętrzne 74
2.4. Ocena jakości struktury grupowej jednostek w oparciu o kryterium względne 86
2.4.1. Klasyfikacja metod ustalania liczby skupień 86
2.4.2. Charakterystyka wybranych wskaźników oceny jakoÅ›ci grupowania 92
3. Sztuczna inteligencja 103
3.1. Istota inteligencji 103
3.2. Historia badań nad sztuczną inteligencją 109
3.3. Budowa i metody uczenia neuronu matematycznego 122
3.4. Pojęcie i metody uczenia sztucznych sieci neuronowych 124
3.5. Klasyfikacja topologii sztucznych sieci neuronowych 125
4. Przygotowanie danych do grupowania i klasyfikacji 131
4.1. Etapy przygotowania danych 131
4.2. Kontrola materiału statystycznego 134
4.3. Imputacja braków danych 137
4.4. Transformacja danych 142
4.5. Redukcja jednostek i cech zmiennych 143
4.6. Wybór cech zmiennych 147
5. Samoucząca się sieć neuronowa typu SOM 155
5.1. Mapa samoorganizujÄ…ca siÄ™ Kohonena 155
5.2. Proces samouczenia siÄ™ sieci SOM 158
5.2.1. Struktura sieci SOM 158
5.2.2. Algorytm samouczenia siÄ™ sieci SOM 163
5.3. Ocena jakości odwzorowania jednostek na sieci SOM 169
5.3.1. Graficzna ocena jakości odwzorowania 169
5.3.2. Formalna ocena jakości odwzorowania 173
5.4. Własności sieci SOM w grupowaniu danych 176
5.4.1. Analiza wpływu struktury sieci SOM na jakość grupowania 176
5.4.2. Analiza wpływu rodzaju inicjalizacji sieci SOM na jakość grupowania 184
5.4.3. Analiza wpływu wartości nietypowych i zaszumienia danych na jakość grupowania 188
5.4.4. Analiza czynników wpÅ‚ywajÄ…cych na szybkość procesu samouczenia siÄ™ sieci SOM 195
5.4.5. Analiza wpÅ‚ywu liczby cech na zdolność sieci SOM do wyróżniania skupieÅ„ 202
5.5. Problemy w stosowaniu sieci SOM 214
5.6. Dalsze kierunki badań 220
5.7. Zastosowanie sieci SOM do wyboru oferty na wtórnym rynku nieruchomoÅ›ci 223
6. Samoucząca się sieć neuronowa typu GNG 233
6.1. Gaz neuronowy o zmiennej strukturze 233
6.2. Algorytm budowy i samouczenia siÄ™ sieci GNG 234
6.3. Własności procesu samouczenia się sieci GNG 237
6.4. Własności sieci GNG w grupowaniu danych 242
6.5. Problemy w stosowaniu sieci GNG 261
6.6. Modyfikacje algorytmu budowy i samouczenia siÄ™ sieci GNG 263
6.7. Sieć GNG w dynamicznym grupowaniu danych 267
6.8. Dalsze kierunki badań 281
6.9. Zastosowanie sieci GNG do wyboru klientów w sprzedaży bezpoÅ›redniej 283
7. Hybrydowa samoucząca się sieć neuronowa typu SOM-GNG 291
7.1. NiedoskonaÅ‚oÅ›ci sieci SOM i GNG w wyróżnianiu skupieÅ„ 291
7.2. Idea samouczÄ…cych siÄ™ sieci hybrydowych 294
7.2.1. Idea sieci hybrydowej SOM-GNG 294
7.2.2. Budowa hybrydowej samouczÄ…cej siÄ™ sieci SOM-GNG 295
7.3. Inne sieci hybrydowe oparte na sieci SOM 299
7.4. Własności sieci hybrydowych w grupowaniu danych 304
7.5. Empiryczne zastosowania hybrydowej sieci SOM-GNG 317
7.5.1. Badania preferencji i zwyczajów zakupowych 317
7.5.2. Zastosowanie sieci SOM-GNG w poszukiwaniu wzorców zakupowych 319
7.5.3. Problem filtrowania spamu 332
7.5.4. Zastosowanie sieci SOM-GNG do rozwiÄ…zania problemu filtrowania spamu 335
Wnioski 345
Aneks 1. Strona tytułowa oryginalnej dokumentacji programu naukowego ENIAC 349
Aneks 2. Charakterystyka zbiorów testowych 351
Aneks 3. Wykorzystane oprogramowanie 355
Bibliografia 365
Wykaz tablic, rysunków, schematów oraz wykresów 405
Tablice 405
Rysunki 407
Schematy 410
Wykresy 411
Indeks 413