reklama - zainteresowany?

Python. Wprowadzenie. Wydanie V - Helion

Python. Wprowadzenie. Wydanie V

MIEJSCE 17 na li┼Ťcie TOP 20
Autor: Mark Lutz
Tytuł oryginału: Learning Python, 5th Edition
Tłumaczenie: Grzegorz Kowalczyk, Andrzej Watrak, Anna Trojan, Marek P
ISBN: 978-83-283-9169-7
stron: 1496, Format: 164x239, okładka: twarda
Data wydania: 2020-08-04
Ksi─Ögarnia: Helion

Cena ksi─ů┼╝ki: 199,00 z┼é

Dodaj do koszyka Python. Wprowadzenie. Wydanie V

Tagi: Python - Programowanie

Python jest wieloparadygmatowym, wszechstronnym j

Dodaj do koszyka Python. Wprowadzenie. Wydanie V

 

Osoby które kupowały "Python. Wprowadzenie. Wydanie V", wybierały także:

  • Receptura na Python. Kurs Video. 54 praktyczne porady dla programist
  • Z┼éam ten kod z Pythonem. Jak tworzy─ç, testowa─ç i ┼éama─ç szyfry
  • NLP. Kurs video. Analiza danych tekstowych w j
  • Web scraping w Data Science. Kurs video. Uczenie maszynowe i architektura splotowych sieci neuronowych
  • Python dla administrator

Dodaj do koszyka Python. Wprowadzenie. Wydanie V

Spis tre┼Ťci

Python. Wprowadzenie. Wydanie V -- spis tre┼Ťci

  • Przedmowa
    • Ekosystem tej ksi─ů┼╝ki
    • O niniejszym, pi─ůtym wydaniu ksi─ů┼╝ki
      • Python 2.x i 3.x kiedy┼Ť
      • Python 2.x i 3.x obecnie
      • Omawiamy zarówno wersj─Ö 2.x, jak i 3.x
      • Której wersji Pythona powinienem u┼╝y─ç?
    • Wymagania wst─Öpne dla u┼╝ytkowników tej ksi─ů┼╝ki
    • Struktura tej ksi─ů┼╝ki
    • Czym nie jest ta ksi─ů┼╝ka
      • Ta ksi─ů┼╝ka nie jest leksykonem ani przewodnikiem po konkretnych zastosowaniach Pythona
      • To nie jest krótka historia dla ludzi, którzy si─Ö spiesz─ů
      • Ta ksi─ů┼╝ka jest tak liniowa, jak na to pozwala Python
    • O przyk┼éadach zamieszczonych w ksi─ů┼╝ce
      • Wersje Pythona
      • Platformy
      • Pobieranie kodów ┼║ród┼éowych dla tej ksi─ů┼╝ki
    • Konwencje wykorzystywane w ksi─ů┼╝ce
    • Podzi─Ökowania
      • Troch─Ö wspomnie┼ä
      • Podzi─Ökowania dla Pythona
      • Podzi─Ökowania osobiste
  • Cz─Ö┼Ť─ç I Wprowadzenie
  • Rozdzia┼é 1. Pytania i odpowiedzi dotycz─ůce Pythona
    • Dlaczego ludzie u┼╝ywaj─ů Pythona?
      • Jako┼Ť─ç oprogramowania
      • Wydajno┼Ť─ç programistów
    • Czy Python jest j─Özykiem skryptowym?
    • Jakie s─ů wady j─Özyka Python?
    • Kto dzisiaj u┼╝ywa Pythona?
    • Co mog─Ö zrobi─ç za pomoc─ů Pythona?
      • Programowanie systemowe
      • Graficzne interfejsy u┼╝ytkownika (GUI)
      • Skrypty internetowe
      • Integracja komponentów
      • Programowanie bazodanowe
      • Szybkie prototypowanie
      • Programowanie numeryczne i naukowe
      • I dalej: gry, przetwarzanie obrazu, wyszukiwanie danych, robotyka, Excel
    • Jak Python jest rozwijany i wspierany?
      • Kompromisy zwi─ůzane z modelem open source
    • Jakie s─ů techniczne mocne strony Pythona?
      • Jest zorientowany obiektowo i funkcyjny
      • Jest darmowy
      • Jest przeno┼Ťny
      • Ma du┼╝e mo┼╝liwo┼Ťci
      • Mo┼╝na go ┼é─ůczy─ç z innymi j─Özykami
      • Jest wzgl─Ödnie ┼éatwy w u┼╝yciu
      • Jest wzgl─Ödnie ┼éatwy do nauczenia si─Ö
      • Zawdzi─Öcza swoj─ů nazw─Ö Monty Pythonowi
    • Jak Python wygl─ůda na tle innych j─Özyków?
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 2. Jak Python wykonuje programy?
    • Wprowadzenie do interpretera Pythona
    • Wykonywanie programu
      • Z punktu widzenia programisty
      • Z punktu widzenia Pythona
        • Kompilacja kodu bajtowego
        • Maszyna wirtualna Pythona
        • Wp┼éyw na wydajno┼Ť─ç
        • Wp┼éyw na proces programowania
    • Warianty modeli wykonywania
      • Alternatywne implementacje Pythona
        • CPython standard
        • Jython Python dla j─Özyka Java
        • IronPython Python dla .NET
        • Stackless: Python dla programowania wspó┼ébie┼╝nego
        • PyPy Python dla szybko┼Ťci i wydajno┼Ťci
      • Narz─Ödzia do optymalizacji dzia┼éania programu
        • Cython: hybryda Pythona/C
        • Shed Skin: translator j─Özyka Python na C ++
        • Psyco oryginalny kompilator JIT
      • Zamro┼╝one pliki binarne
      • Przysz┼ée mo┼╝liwo┼Ťci?
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 3. Jak wykonuje si─Ö programy?
    • Interaktywny wiersz polece┼ä
      • Uruchamianie sesji interaktywnej
      • ┼Ücie┼╝ka systemowa
      • Nowe opcje systemu Windows w wersji 3.3: PATH, Launcher
      • Gdzie zapisywa─ç programy katalogi z kodem ┼║ród┼éowym
      • Czego nie wpisywa─ç znaki zach─Öty i komentarze
      • Interaktywne wykonywanie kodu
      • Do czego s┼éu┼╝y sesja interaktywna
        • Eksperymentowanie
          • Testowanie
      • Uwagi praktyczne wykorzystywanie sesji interaktywnej
        • Wpisywanie instrukcji wielowierszowych
    • Systemowy wiersz polece┼ä i pliki ┼║ród┼éowe
      • Pierwszy skrypt
      • Wykonywanie plików z poziomu wiersza polece┼ä pow┼éoki
      • Sposoby u┼╝ycia wiersza polece┼ä
      • Uwagi praktyczne wykorzystywanie wierszy polece┼ä i plików
    • Skrypty wykonywalne w stylu uniksowym #!
      • Podstawy skryptów uniksowych
      • Sztuczka z wyszukiwaniem programu przy u┼╝yciu polecenia env w systemie Unix
      • Python 3.3 launcher #! w systemie Windows
    • Klikanie ikon plików
      • Podstawowe zagadnienia zwi─ůzane z klikaniem ikon plików
      • Klikni─Öcie ikony w systemie Windows
      • Sztuczka z funkcj─ů input
      • Inne ograniczenia programów uruchamianych klikni─Öciem ikony
    • Importowanie i prze┼éadowywanie modu┼éów
      • Podstawy importowania i prze┼éadowywania modu┼éów
      • Wi─Öcej o modu┼éach atrybuty
        • Modu┼éy i przestrzenie nazw
      • Uwagi praktyczne instrukcje import i reload
    • Wykorzystywanie funkcji exec do wykonywania plików modu┼éów
    • Interfejs u┼╝ytkownika ┼Ťrodowiska IDLE
      • Szczegó┼éy uruchamiania ┼Ťrodowiska IDLE
      • Podstawy ┼Ťrodowiska IDLE
      • Wybrane funkcje ┼Ťrodowiska IDLE
      • Zaawansowane narz─Ödzia ┼Ťrodowiska IDLE
      • Uwagi praktyczne korzystanie ze ┼Ťrodowiska IDLE
    • Inne ┼Ťrodowiska IDE
    • Inne opcje wykonywania kodu
      • Osadzanie wywo┼éa┼ä
      • Zamro┼╝one binarne pliki wykonywalne
      • Uruchamianie kodu z poziomu edytora tekstu
      • Jeszcze inne mo┼╝liwo┼Ťci uruchamiania
      • Przysz┼ée mo┼╝liwo┼Ťci?
    • Jak─ů opcj─Ö wybra─ç?
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö ─çwiczenia do cz─Ö┼Ťci pierwszej
  • Cz─Ö┼Ť─ç II Typy i operacje
  • Rozdzia┼é 4. Wprowadzenie do typów obiektów Pythona
    • Hierarchia poj─Ö─ç w Pythonie
    • Dlaczego korzystamy z typów wbudowanych
    • Najwa┼╝niejsze typy danych w Pythonie
    • Liczby
    • ┼üa┼äcuchy znaków
      • Operacje na sekwencjach
      • Niezmienno┼Ť─ç
      • Metody specyficzne dla typu
      • Uzyskiwanie pomocy
      • Inne sposoby kodowania ┼éa┼äcuchów znaków
      • Ci─ůgi znaków w formacie Unicode
      • Dopasowywanie wzorców
    • Listy
      • Operacje na typach sekwencyjnych
      • Operacje specyficzne dla typu
      • Sprawdzanie granic
      • Zagnie┼╝d┼╝anie
      • Listy sk┼éadane
    • S┼éowniki
      • Operacje na odwzorowaniach
      • Zagnie┼╝d┼╝anie raz jeszcze
      • Brakuj─ůce klucze testowanie za pomoc─ů if
      • Sortowanie kluczy p─Ötle for
      • Iteracja i optymalizacja
    • Krotki
      • Do czego s┼éu┼╝─ů krotki
    • Pliki
      • Pliki binarne
      • Pliki tekstowe Unicode
      • Inne narz─Ödzia podobne do plików
    • Inne typy podstawowe
      • Jak zepsu─ç elastyczno┼Ť─ç kodu
      • Klasy definiowane przez u┼╝ytkownika
      • I wszystko inne
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 5. Typy liczbowe
    • Podstawy typów liczbowych Pythona
      • Litera┼éy liczbowe
      • Wbudowane narz─Ödzia liczbowe
      • Operatory wyra┼╝e┼ä Pythona
        • Po┼é─ůczone operatory stosuj─ů si─Ö do priorytetów
        • Podwyra┼╝enia grupowane s─ů w nawiasach
        • Pomieszane typy poddawane s─ů konwersji
        • Wprowadzenie: przeci─ů┼╝anie operatorów i polimorfizm
    • Liczby w akcji
      • Zmienne i podstawowe wyra┼╝enia
      • Formaty wy┼Ťwietlania liczb
      • Porównania zwyk┼ée i ┼é─ůczone
      • Dzielenie klasyczne, bez reszty i prawdziwe
        • Obs┼éuga ró┼╝nych wersji Pythona
        • Dzielenie bez reszty a odcinanie
        • Dlaczego odcinanie ma znaczenie?
      • Precyzja liczb ca┼ékowitych
      • Liczby zespolone
      • Notacja szesnastkowa, ósemkowa i dwójkowa litera┼éy i konwersje
      • Operacje na poziomie bitów
      • Inne wbudowane narz─Ödzia numeryczne
    • Inne typy liczbowe
      • Typ Decimal (liczby dziesi─Ötne)
        • Typ Decimal zagadnienia podstawowe
        • Globalne ustawianie precyzji liczb dziesi─Ötnych
        • Mened┼╝er kontekstu dziesi─Ötnego
      • Typ Fraction (liczby u┼éamkowe)
        • Typ Fraction zagadnienia podstawowe
        • Dok┼éadno┼Ť─ç numeryczna u┼éamków zwyk┼éych i dziesi─Ötnych
        • Konwersje u┼éamków i typy mieszane
      • Zbiory
        • Podstawy zbiorów w Pythonie 2.6 i wersjach wcze┼Ťniejszych
        • Litera┼éy zbiorów w Pythonie 3.x i 2.7
        • Ograniczenia na obiekty niemutowalne i zbiory zamro┼╝one
        • Zbiory sk┼éadane w Pythonie 3.x i 2.7
        • Dlaczego zbiory?
      • Warto┼Ťci Boolean
    • Rozszerzenia numeryczne
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 6. Wprowadzenie do typów dynamicznych
    • Sprawa brakuj─ůcych deklaracji typu
      • Zmienne, obiekty i referencje
      • Typy powi─ůzane s─ů z obiektami, a nie ze zmiennymi
      • Obiekty s─ů uwalniane
    • Referencje wspó┼édzielone
      • Referencje wspó┼édzielone a modyfikacje w miejscu
      • Referencje wspó┼édzielone a równo┼Ť─ç
    • Typy dynamiczne s─ů wsz─Ödzie
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 7. ┼üa┼äcuchy znaków
    • Co znajdziesz w tym rozdziale
      • Unicode krótka historia
    • ┼üa┼äcuchy znaków podstawy
    • Litera┼éy ┼éa┼äcuchów znaków
      • ┼üa┼äcuchy znaków w apostrofach i cudzys┼éowach s─ů tym samym
      • Sekwencje ucieczki reprezentuj─ů znaki specjalne
      • Surowe ┼éa┼äcuchy znaków blokuj─ů sekwencje ucieczki
      • Potrójne cudzys┼éowy i apostrofy koduj─ů ┼éa┼äcuchy znaków b─Öd─ůce wielowierszowymi blokami
    • ┼üa┼äcuchy znaków w akcji
      • Podstawowe operacje
      • Indeksowanie i wycinki
        • Rozszerzone wycinki trzeci limit i obiekty wycinków
      • Narz─Ödzia do konwersji ┼éa┼äcuchów znaków
        • Konwersje kodu znaków
      • Modyfikowanie ┼éa┼äcuchów znaków
    • Metody ┼éa┼äcuchów znaków
      • Sk┼éadnia wywo┼éywania metod
      • Metody typów znakowych
      • Przyk┼éady metod ┼éa┼äcuchów znaków modyfikowanie
      • Przyk┼éady metod ┼éa┼äcuchów znaków analiza sk┼éadniowa tekstu
      • Inne cz─Östo u┼╝ywane metody ┼éa┼äcuchów znaków
      • Oryginalny modu┼é string (usuni─Öty w wersji 3.0)
    • Wyra┼╝enia formatuj─ůce ┼éa┼äcuchy znaków
      • Formatowanie ┼éa┼äcuchów tekstu z u┼╝yciem wyra┼╝e┼ä formatuj─ůcych podstawy
      • Sk┼éadnia zaawansowanych wyra┼╝e┼ä formatuj─ůcych
      • Przyk┼éady zaawansowanych wyra┼╝e┼ä formatuj─ůcych
      • Wyra┼╝enia formatuj─ůce oparte na s┼éowniku
    • Formatowanie ┼éa┼äcuchów z u┼╝yciem metody format
      • Podstawy
      • U┼╝ywanie kluczy, atrybutów i przesuni─Ö─ç
      • Zaawansowana sk┼éadnia wywo┼éa┼ä metody format
      • Przyk┼éady zaawansowanego formatowania ┼éa┼äcuchów znaków z u┼╝yciem metody format
      • Porównanie metody format z wyra┼╝eniami formatuj─ůcymi
      • Dlaczego mia┼éby┼Ť korzysta─ç z metody format
        • Dodatkowe mo┼╝liwo┼Ťci: wbudowane funkcje czy ogólne techniki programowania
        • Elastyczna sk┼éadnia odwo┼éa┼ä: dodatkowa z┼éo┼╝ono┼Ť─ç i nak┼éadanie si─Ö funkcjonalno┼Ťci
        • Jawne odwo┼éania do warto┼Ťci: teraz opcjonalne i prawdopodobnie nie b─Öd─ů u┼╝ywane
        • Nazwy metod i argumenty neutralne kontekstowo estetyka kodu kontra zastosowania praktyczne
        • Funkcje a wyra┼╝enia: niewielka wygoda
    • Generalne kategorie typów
      • Typy z jednej kategorii wspó┼édziel─ů zbiory operacji
      • Typy mutowalne mo┼╝na modyfikowa─ç w miejscu
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 8. Listy oraz s┼éowniki
    • Listy
    • Listy w akcji
      • Podstawowe operacje na listach
      • Iteracje po listach i sk┼éadanie list
      • Indeksowanie, wycinki i macierze
      • Modyfikacja list w miejscu
        • Przypisywanie do indeksu i wycinków
        • Wywo┼éania metod list
        • Kilka s┼éów o sortowaniu list
        • Inne, cz─Östo stosowane metody list
        • Inne popularne operacje na listach
    • S┼éowniki
    • S┼éowniki w akcji
      • Podstawowe operacje na s┼éownikach
      • Modyfikacja s┼éowników w miejscu
      • Inne metody s┼éowników
      • Przyk┼éad baza danych o filmach
        • Przyk┼éad mapowanie warto┼Ťci na klucze
      • Uwagi na temat korzystania ze s┼éowników
        • Wykorzystywanie s┼éowników do symulowania elastycznych list liczby ca┼ékowite jako klucze
        • Wykorzystywanie s┼éowników z rzadkimi strukturami danych krotki jako klucze
        • Unikanie b┼é─Ödów z brakuj─ůcymi kluczami
        • Zagnie┼╝d┼╝anie s┼éowników
      • Inne sposoby tworzenia s┼éowników
      • Zmiany dotycz─ůce s┼éowników w Pythonie 3.x i 2.7
        • S┼éowniki sk┼éadane w wersjach 3.x i 2.7
        • Widoki s┼éowników w wersji 3.x (oraz wersji 2.7 przy u┼╝yciu nowych metod)
        • Widoki s┼éowników i zbiory
        • Sortowanie kluczy s┼éowników w wersji 3.x
        • Porównywanie rozmiarów s┼éowników nie dzia┼éa w 3.x
        • W wersji 3.x metoda has_key nie istnieje, niech ┼╝yje in!
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 9. Krotki, pliki i wszystko inne
    • Krotki
      • Krotki w akcji
        • W┼éa┼Ťciwo┼Ťci sk┼éadni krotek przecinki i nawiasy
        • Konwersje, metody oraz niemutowalno┼Ť─ç
      • Dlaczego istniej─ů listy i krotki
      • Repetytorium: rekordy krotki nazwane
    • Pliki
      • Otwieranie plików
      • Wykorzystywanie plików
      • Pliki w akcji
      • Pliki tekstowe i binarne krótka historia
      • Przechowywanie obiektów Pythona w plikach i przetwarzanie ich
      • Przechowywanie natywnych obiektów Pythona modu┼é pickle
      • Przechowywanie obiektów Pythona w formacie JSON
      • Przechowywanie spakowanych danych binarnych modu┼é struct
      • Mened┼╝ery kontekstu plików
      • Inne narz─Ödzia powi─ůzane z plikami
    • Przegl─ůd i podsumowanie podstawowych typów obiektów
      • Elastyczno┼Ť─ç obiektów
      • Referencje a kopie
      • Porównania, testy równo┼Ťci i prawda
        • Porównywania i sortowania typów mieszanych w Pythonie 2.x i 3.x
        • Porównywanie s┼éowników w Pythonie 2.x i 3.x
      • Prawda czy fa┼ész, czyli znaczenie True i False w Pythonie
        • Obiekt None
        • Typ bool
      • Hierarchie typów Pythona
      • Obiekty typów
      • Inne typy w Pythonie
    • Pu┼éapki typów wbudowanych
      • Przypisanie tworzy referencje, nie kopie
      • Powtórzenie dodaje jeden poziom zag┼é─Öbienia
      • Uwaga na cykliczne struktury danych
      • Typów niemutowalnych nie mo┼╝na modyfikowa─ç w miejscu
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö ─çwiczenia do cz─Ö┼Ťci drugiej
  • Cz─Ö┼Ť─ç III Instrukcje i sk┼éadnia
  • Rozdzia┼é 10. Wprowadzenie do instrukcji Pythona
    • Raz jeszcze o hierarchii poj─Öciowej j─Özyka Python
    • Instrukcje Pythona
    • Historia dwóch if
      • Co dodaje Python
      • Co usuwa Python
        • Nawiasy s─ů opcjonalne
        • Koniec wiersza jest ko┼äcem instrukcji
        • Koniec wci─Öcia to koniec bloku
      • Sk─ůd bierze si─Ö sk┼éadnia z u┼╝yciem wci─Ö─ç
      • Kilka przypadków specjalnych
        • Przypadki specjalne dla regu┼éy o ko┼äcu wiersza
        • Przypadki specjalne dla regu┼éy o wci─Öciach bloków
    • Szybki przyk┼éad interaktywne p─Ötle
      • Prosta p─Ötla interaktywna
      • Wykonywanie oblicze┼ä na danych wpisywanych przez u┼╝ytkownika
      • Obs┼éuga b┼é─Ödów poprzez sprawdzanie danych wej┼Ťciowych
      • Obs┼éuga b┼é─Ödów za pomoc─ů instrukcji try
        • Obs┼éuga liczb zmiennoprzecinkowych
      • Kod zagnie┼╝d┼╝ony na trzy poziomy g┼é─Öboko┼Ťci
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 11. Przypisania, wyra┼╝enia i wy┼Ťwietlanie
    • Instrukcje przypisania
      • Formy instrukcji przypisania
      • Przypisanie sekwencji
        • Zaawansowane wzorce przypisywania sekwencji
      • Rozszerzona sk┼éadnia rozpakowania sekwencji w Pythonie 3.x
        • Rozszerzona sk┼éadania rozpakowania w dzia┼éaniu
        • Przypadki brzegowe
        • Wygodny gad┼╝et
        • Zastosowanie w p─Ötli for
      • Przypisanie z wieloma celami
        • Przypisanie z wieloma celami a wspó┼édzielone referencje
      • Przypisania rozszerzone
        • Przypisania rozszerzone a wspó┼édzielone referencje
      • Regu┼éy dotycz─ůce nazw zmiennych
        • Konwencje dotycz─ůce nazewnictwa
        • Nazwy nie maj─ů typu, ale obiekty tak
    • Instrukcje wyra┼╝e┼ä
      • Instrukcje wyra┼╝e┼ä i modyfikacje w miejscu
    • Polecenia print
      • Funkcja print z Pythona 3.x
        • Format wywo┼éania
        • Funkcja print z wersji 3.x w dzia┼éaniu
      • Instrukcja print w Pythonie 2.x
        • Formy instrukcji
        • Instrukcja print Pythona 2.x w dzia┼éaniu
      • Przekierowanie strumienia wyj┼Ťciowego
        • Program Witaj, ┼Ťwiecie!
        • R─Öczne przekierowanie strumienia wyj┼Ťcia
        • Automatyczne przekierowanie strumienia
      • Wy┼Ťwietlanie niezale┼╝ne od wersji
        • Konwerter 2to3
        • Importowanie z __future__
        • Neutralizacja ró┼╝nic w wy┼Ťwietlaniu za pomoc─ů kodu
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 12. Testy if i regu┼éy sk┼éadni
    • Instrukcje if
      • Ogólny format
      • Proste przyk┼éady
      • Rozga┼é─Özienia kodu
        • Obs┼éuga domy┼Ťlnych warto┼Ťci wyboru
        • Obs┼éuga bardziej z┼éo┼╝onych operacji
    • Regu┼éy sk┼éadni Pythona raz jeszcze
      • Ograniczniki bloków regu┼éy tworzenia wci─Ö─ç
        • Unikaj mieszania tabulatorów i spacji nowa opcja sprawdzania b┼é─Ödów w Pythonie 3.x
      • Ograniczniki instrukcji wiersze i znaki kontynuacji
      • Kilka przypadków specjalnych
    • Testy prawdziwo┼Ťci i testy logiczne
    • Wyra┼╝enie trójargumentowe if/else
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 13. P─Ötle while i for
    • P─Ötle while
      • Ogólny format
      • Przyk┼éady
    • Instrukcje break, continue, pass oraz else w p─Ötli
      • Ogólny format p─Ötli
      • Instrukcja pass
      • Instrukcja continue
      • Instrukcja break
      • Klauzula else p─Ötli
        • Wi─Öcej o cz─Ö┼Ťci p─Ötli else
    • P─Ötle for
      • Ogólny format
      • Przyk┼éady
        • Podstawowe zastosowanie
        • Inne typy danych
        • Przypisanie krotek w p─Ötli for
        • Rozszerzone przypisanie sekwencji w p─Ötlach for w Pythonie 3.x
        • Zagnie┼╝d┼╝one p─Ötle for
    • Techniki tworzenia p─Ötli
      • P─Ötle z licznikami range
      • Skanowanie sekwencji p─Ötla while z funkcj─ů range kontra p─Ötla for
      • Przetasowania sekwencji funkcje range i len
      • Przechodzenie niewyczerpuj─ůce range kontra wycinki
      • Modyfikowanie list range kontra listy sk┼éadane
      • Przechodzenie równoleg┼ée zip oraz map
        • Równoznaczno┼Ť─ç funkcji map w Pythonie 2.x
        • Tworzenie s┼éowników za pomoc─ů funkcji zip
      • Generowanie warto┼Ťci przesuni─Öcia i elementów enumerate
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 14. Iteracje i listy sk┼éadane
    • Iteracje pierwsze spojrzenie
      • Protokó┼é iteracyjny iteratory plików
      • Iterowanie r─Öczne iter i next
        • Pe┼ény protokó┼é iteracji
        • Iteracje r─Öczne
      • Inne wbudowane typy iterowalne
    • Listy sk┼éadane wprowadzenie
      • Podstawy list sk┼éadanych
      • Wykorzystywanie list sk┼éadanych w plikach
      • Rozszerzona sk┼éadnia list sk┼éadanych
        • Klauzula filtruj─ůca: if
        • Zagnie┼╝d┼╝one p─Ötle: klauzula for
    • Inne konteksty iteracyjne
    • Nowe obiekty iterowalne w Pythonie 3.x
      • Wp┼éyw na kod w wersji 2.x zalety i wady
      • Obiekt iterowalny range
      • Obiekty iterowalne map, zip i filter
      • Iteratory wielokrotne kontra pojedyncze
      • Obiekty iterowalne widoki s┼éownika
    • Inne zagadnienia zwi─ůzane z iteracjami
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 15. Wprowadzenie do dokumentacji
    • ┼╣ród┼éa dokumentacji Pythona
      • Komentarze ze znakami #
      • Funkcja dir
      • Notki dokumentacyjne __doc__
        • Notki dokumentacyjne zdefiniowane przez u┼╝ytkownika
        • Standardy i priorytety notek dokumentacyjnych
        • Wbudowane notki dokumentacyjne
      • PyDoc funkcja help
      • PyDoc raporty HTML
        • Python 3.2 i nowsze wersje: tryb PyDoc dla wszystkich przegl─ůdarek
        • Python 3.2 i wersje wcze┼Ťniejsze: klient GUI
      • Nie tylko notki docstrings pakiet Sphinx
      • Zbiór standardowej dokumentacji
      • Zasoby internetowe
      • Publikowane ksi─ů┼╝ki
    • Cz─Östo spotykane problemy programistyczne
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö ─çwiczenia do cz─Ö┼Ťci trzeciej
  • Cz─Ö┼Ť─ç IV Funkcje i generatory
  • Rozdzia┼é 16. Podstawy funkcji
    • Dlaczego u┼╝ywamy funkcji
    • Tworzenie funkcji
      • Instrukcje def
      • Instrukcja def uruchamiana jest w czasie wykonania
    • Pierwszy przyk┼éad definicje i wywo┼éywanie
      • Definicja
      • Wywo┼éanie
      • Polimorfizm w Pythonie
    • Drugi przyk┼éad przecinaj─ůce si─Ö sekwencje
      • Definicja
      • Wywo┼éania
      • Raz jeszcze o polimorfizmie
      • Zmienne lokalne
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 17. Zasi─Ögi
    • Podstawy zasi─Ögów w Pythonie
      • Regu┼éy dotycz─ůce zasi─Ögów
      • Rozwi─ůzywanie nazw regu┼éa LEGB
        • Inne zasi─Ögi Pythona przegl─ůd
      • Przyk┼éad zasi─Ögu
      • Zasi─Ög wbudowany
        • Przedefiniowanie wbudowanych nazw: lepiej czy gorzej?
    • Instrukcja global
      • Projektowanie programów: minimalizowanie stosowania zmiennych globalnych
      • Projektowanie programów: minimalizowanie modyfikacji dokonywanych pomi─Ödzy plikami
      • Inne metody dost─Öpu do zmiennych globalnych
    • Zasi─Ögi a funkcje zagnie┼╝d┼╝one
      • Szczegó┼éy dotycz─ůce zasi─Ögów zagnie┼╝d┼╝onych
      • Przyk┼éady zasi─Ögów zagnie┼╝d┼╝onych
      • Funkcje fabrykuj─ůce: domkni─Öcia
        • Proste funkcje fabrykuj─ůce
        • Funkcje fabrykuj─ůce kontra klasy, runda pierwsza
      • Zachowywanie stanu zasi─Ögu zawieraj─ůcego za pomoc─ů argumentów domy┼Ťlnych
        • Zasi─Ögi zagnie┼╝d┼╝one, warto┼Ťci domy┼Ťlne i wyra┼╝enia lambda
        • Zmienne p─Ötli mog─ů wymaga─ç warto┼Ťci domy┼Ťlnych, a nie zasi─Ögów
        • Dowolne zagnie┼╝d┼╝anie zasi─Ögów
    • Instrukcja nonlocal w Pythonie 3.x
      • Podstawy instrukcji nonlocal
      • Instrukcja nonlocal w akcji
        • U┼╝ycie zmiennych nielokalnych w celu modyfikacji
        • Przypadki graniczne
    • Czemu s┼éu┼╝─ů zmienne nonlocal? Opcje zachowania stanu
      • Zachowanie stanu: zmienne nonlocal (tylko w wersji 3.x)
      • Zachowanie stanu: zmienne globalne tylko jedna kopia
      • Zachowanie stanu: klasy jawne atrybuty (wprowadzenie)
      • Zachowanie stanu: atrybuty funkcji (w wersjach 3.x i 2.x)
        • Zachowanie stanu: obiekty mutowalne duchy przesz┼éo┼Ťci j─Özyka Pyton?
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 18. Argumenty
    • Podstawy przekazywania argumentów
      • Argumenty a wspó┼édzielone referencje
      • Unikanie modyfikacji argumentów mutowalnych
      • Symulowanie parametrów wyj┼Ťcia i wielu wyników dzia┼éania
    • Specjalne tryby dopasowywania argumentów
      • Podstawy dopasowywania argumentów
      • Sk┼éadnia dopasowania argumentów
      • Dopasowywanie argumentów szczegó┼éy
      • Przyk┼éady ze s┼éowami kluczowymi i warto┼Ťciami domy┼Ťlnymi
        • S┼éowa kluczowe
        • Warto┼Ťci domy┼Ťlne
        • ┼ü─ůczenie s┼éów kluczowych i warto┼Ťci domy┼Ťlnych
      • Przyk┼éady dowolnych argumentów
        • Nag┼éówki: zbieranie argumentów
        • Wywo┼éania: rozpakowywanie argumentów
        • Ogólne zastosowanie funkcji
        • Zlikwidowana wbudowana funkcja apply (Python 2.x)
      • Argumenty tylko ze s┼éowami kluczowymi (z Pythona 3.x)
        • Regu┼éy dotycz─ůce kolejno┼Ťci
        • Czemu s┼éu┼╝─ů argumenty ze s┼éowami kluczowymi?
    • Przyk┼éad z funkcj─ů obliczaj─ůc─ů minimum
      • Pe┼éne rozwi─ůzanie
      • Dodatkowy bonus
      • Puenta
    • Uogólnione funkcje dzia┼éaj─ůce na zbiorach
    • Emulacja funkcji print z Pythona 3.0
      • Wykorzystywanie argumentów ze s┼éowami kluczowymi
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 19. Zaawansowane zagadnienia dotycz─ůce funkcji
    • Koncepcje projektowania funkcji
    • Funkcje rekurencyjne
      • Sumowanie z u┼╝yciem rekurencji
      • Implementacje alternatywne
      • P─Ötle a rekurencja
      • Obs┼éuga dowolnych struktur
        • Rekurencja kontra kolejki i stosy
        • Cykle, ┼Ťcie┼╝ki i ograniczenia stosu
        • Wi─Öcej przyk┼éadów rekurencji
    • Obiekty funkcji atrybuty i adnotacje
      • Po┼Ťrednie wywo┼éania funkcji obiekty pierwszej klasy
      • Introspekcja funkcji
      • Atrybuty funkcji
      • Adnotacje funkcji w Pythonie 3.x
    • Funkcje anonimowe lambda
      • Podstawy wyra┼╝e┼ä lambda
      • Po co u┼╝ywamy wyra┼╝e┼ä lambda
        • Wielotorowe rozga┼é─Özienia kodu fina┼é
      • Jak (nie) zaciemnia─ç kodu napisanego w Pythonie
      • Zasi─Ögi: wyra┼╝enia lambda równie┼╝ mo┼╝na zagnie┼╝d┼╝a─ç
    • Narz─Ödzia programowania funkcyjnego
      • Odwzorowywanie funkcji na obiekty iterowalne map
      • Wybieranie elementów obiektów iterowalnych funkcja filter
      • ┼ü─ůczenie elementów obiektów iterowalnych funkcja reduce
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 20. Listy sk┼éadane i generatory
    • Listy sk┼éadane i narz─Ödzia funkcyjne
      • Listy sk┼éadane kontra funkcja map
      • Dodajemy warunki i p─Ötle zagnie┼╝d┼╝one filter
        • Formalna sk┼éadnia list sk┼éadanych
      • Przyk┼éad listy sk┼éadane i macierze
      • Nie nadu┼╝ywaj list sk┼éadanych: regu┼éa KISS
        • Druga strona medalu: wydajno┼Ť─ç, zwi─Öz┼éo┼Ť─ç, ekspresyjno┼Ť─ç
    • Funkcje i wyra┼╝enia generatorów
      • Funkcje generatorów yield kontra return
        • Zawieszanie stanu
        • Integracja protoko┼éu iteracji
        • Funkcje generatorów w dzia┼éaniu
        • Dlaczego funkcje generatorów?
        • Rozszerzony protokó┼é funkcji generatorów send kontra next
      • Wyra┼╝enia generatorów obiekty iterowalne spotykaj─ů z┼éo┼╝enia
        • Dlaczego wyra┼╝enia generatora?
        • Wyra┼╝enia generatora a funkcja map
        • Wyra┼╝enia generatora a filtry
      • Funkcje generatorów a wyra┼╝enia generatorów
      • Generatory s─ů obiektami o jednoprzebiegowej iteracji
      • Generowanie wyników we wbudowanych typach, narz─Ödziach i klasach
        • Generatory i narz─Ödzia biblioteczne: skanery katalogów
        • Generatory i funkcje aplikacji
        • Przegl─ůd: obiekty iterowalne definiowane przez u┼╝ytkownika w klasach
      • Przyk┼éad generowanie mieszanych sekwencji
        • Sekwencje mieszaj─ůce
        • Proste funkcje
        • Funkcje generatora
        • Wyra┼╝enia generatora
        • Funkcja tester
        • Permutacje: wszystkie mo┼╝liwe kombinacje
      • Nie nadu┼╝ywaj generatorów: regu┼éa EIBTI
        • Inne spojrzenie: miejsce i czas, zwi─Öz┼éo┼Ť─ç, ekspresyjno┼Ť─ç
      • Przyk┼éad emulowanie funkcji zip i map za pomoc─ů narz─Ödzi iteracyjnych
        • Tworzymy w┼éasn─ů implementacj─Ö funkcji map
        • W┼éasna wersja funkcji zip(...) i map(None, ...)
    • Podsumowanie obiektów sk┼éadanych
      • Zakresy i zmienne sk┼éadane
      • Zrozumie─ç zbiory i s┼éowniki sk┼éadane
      • Rozszerzona sk┼éadnia zbiorów i s┼éowników sk┼éadanych
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 21. Wprowadzenie do pomiarów wydajno┼Ťci
    • Pomiary wydajno┼Ťci iteracji
      • Modu┼é pomiaru czasu domowej roboty
      • Skrypt mierz─ůcy wydajno┼Ť─ç
      • Wyniki pomiarów czasu
        • Wp┼éyw wywo┼éa┼ä funkcji: map
      • Inne rozwi─ůzania dla modu┼éu do pomiaru czasu
        • U┼╝ycie argumentów ze s┼éowami kluczowymi w wersji 3.x
      • Inne sugestie
    • Mierzenie czasu iteracji z wykorzystaniem modu┼éu timeit
      • Podstawowe regu┼éy korzystania z modu┼éu timeit
        • Interaktywne u┼╝ycie i wywo┼éania API
        • Korzystanie z poziomu wiersza polecenia
        • Mierzenie czasu dzia┼éania instrukcji wielowierszowych
        • Inne tryby u┼╝ytkowania: instalacje, podsumowania i obiekty
      • Modu┼é i skrypt testuj─ůcy z u┼╝yciem modu┼éu timeit
      • Wyniki dzia┼éania skryptu testuj─ůcego
      • Jeszcze troch─Ö zabawy z mierzeniem wydajno┼Ťci
        • Wygrana funkcji map i rzadka pora┼╝ka PyPy
        • Jeszcze kilka s┼éów o wp┼éywie wywo┼éa┼ä funkcji
        • Techniki porównywania w┼éasne funkcje kontra modu┼é timeit
        • Mo┼╝liwo┼Ťci ulepszenia kod instalacyjny
    • Inne zagadnienia zwi─ůzane z mierzeniem szybko┼Ťci dzia┼éania kodu test pystone
    • Pu┼éapki zwi─ůzane z funkcjami
      • Lokalne nazwy s─ů wykrywane w sposób statyczny
      • Warto┼Ťci domy┼Ťlne i obiekty mutowalne
      • Funkcje, które nie zwracaj─ů wyników
      • Ró┼╝ne problemy zwi─ůzane z funkcjami
        • Otaczanie zasi─Ögów i zmiennych p─Ötli: funkcje fabrykuj─ůce
        • Ukrywanie wbudowanych funkcji przez przypisania: cieniowanie
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö ─çwiczenia do cz─Ö┼Ťci czwartej
  • Cz─Ö┼Ť─ç V Modu┼éy i pakiety
  • Rozdzia┼é 22. Modu┼éy wprowadzenie
    • Dlaczego u┼╝ywamy modu┼éów
    • Architektura programu w Pythonie
      • Struktura programu
      • Importowanie i atrybuty
      • Modu┼éy biblioteki standardowej
    • Jak dzia┼éa importowanie
      • 1. Odszukanie modu┼éu
      • 2. Kompilowanie (o ile jest to potrzebne)
      • 3. Wykonanie
    • Pliki kodu bajtowego __pycache__ w Pythonie 3.2+
      • Modele plików kodu bajtowego w akcji
    • ┼Ücie┼╝ka wyszukiwania modu┼éów
      • Konfigurowanie ┼Ťcie┼╝ki wyszukiwania
      • Wariacje ┼Ťcie┼╝ki wyszukiwania modu┼éów
      • Lista sys.path
      • Wybór pliku modu┼éu
        • Kody ┼║ród┼éowe modu┼éów
        • Priorytety wyboru
        • Importowanie punktów zaczepienia i plików ZIP
        • Pliki zoptymalizowanego kodu bajtowego
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 23. Podstawy tworzenia modu┼éów
    • Tworzenie modu┼éów
      • Nazwy modu┼éów
      • Inne rodzaje modu┼éów
    • U┼╝ywanie modu┼éów
      • Instrukcja import
      • Instrukcja from
      • Instrukcja from *
      • Operacja importowania jest przeprowadzana tylko raz
        • Kod inicjalizuj─ůcy
      • Instrukcje import oraz from s─ů przypisaniami
        • Modyfikowanie elementów mutowalnych w modu┼éach
        • Modyfikowanie nazw pomi─Ödzy plikami
      • Równowa┼╝no┼Ť─ç instrukcji import oraz from
      • Potencjalne pu┼éapki zwi─ůzane z u┼╝yciem instrukcji from
        • Kiedy wymagane jest stosowanie instrukcji import
    • Przestrzenie nazw modu┼éów
      • Pliki generuj─ů przestrzenie nazw
      • S┼éowniki przestrzeni nazw: __dict__
      • Kwalifikowanie nazw atrybutów
      • Importowanie a zasi─Ögi
      • Zagnie┼╝d┼╝anie przestrzeni nazw
    • Prze┼éadowywanie modu┼éów
      • Podstawy prze┼éadowywania modu┼éów
      • Przyk┼éad prze┼éadowywania z u┼╝yciem reload
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 24. Pakiety modu┼éów
    • Podstawy importowania pakietów
      • Pakiety a ustawienia ┼Ťcie┼╝ki wyszukiwania
      • Pliki pakietów __init__.py
        • Role pliku inicjalizacji pakietu
    • Przyk┼éad importowania pakietu
      • Instrukcja from a instrukcja import w importowaniu pakietów
    • Do czego s┼éu┼╝y importowanie pakietów
      • Historia trzech systemów
    • Wzgl─Ödne importowanie pakietów
      • Zmiany w Pythonie 3.0
      • Podstawy importowania wzgl─Ödnego
      • Do czego s┼éu┼╝─ů importy wzgl─Ödne
        • Importowanie wzgl─Ödne w wersji 3.x
        • Wzgl─Ödne importy a bezwzgl─Ödne ┼Ťcie┼╝ki pakietów
      • Zasi─Ög importów wzgl─Ödnych
      • Podsumowanie regu┼é wyszukiwania modu┼éów
      • Importy wzgl─Ödne w dzia┼éaniu
        • Importowanie spoza pakietów
        • Importy wewn─ůtrz pakietów
        • Importy s─ů nadal wzgl─Ödne w stosunku do bie┼╝─ůcego katalogu roboczego
        • U┼╝ycie importów wzgl─Ödnych i bezwzgl─Ödnych
        • Importy wzgl─Ödne przeszukuj─ů tylko pakiety
        • Importy s─ů nadal wzgl─Ödne w stosunku do katalogu roboczego (cd.)
      • Pu┼éapki zwi─ůzane z importem wzgl─Ödnym w pakietach: zastosowania mieszane
        • Problem
        • Rozwi─ůzanie nr 1: podkatalogi pakietów
        • Rozwi─ůzanie 2: import bezwzgl─Ödny z u┼╝yciem pe┼énej ┼Ťcie┼╝ki
        • Przyk┼éad: aplikacja z kodem autotestu modu┼éu (wprowadzenie)
    • Pakiety przestrzeni nazw w Pythonie 3.3
      • Semantyka pakietów przestrzeni nazw
        • Algorytm importu
      • Wp┼éyw na zwyk┼ée pakiety: opcjonalne pliki __init__.py
      • Pakiety przestrzeni nazw w akcji
      • Zagnie┼╝d┼╝anie pakietów przestrzeni nazw
      • Pliki nadal maj─ů pierwsze┼ästwo przed katalogami
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 25. Zaawansowane zagadnienia zwi─ůzane z modu┼éami
    • Koncepcje zwi─ůzane z projektowaniem modu┼éów
    • Ukrywanie danych w modu┼éach
      • Minimalizacja niebezpiecze┼ästw u┼╝ycia from * _X oraz __all__
    • W┼é─ůczanie opcji z przysz┼éych wersji Pythona: __future__
    • Mieszane tryby u┼╝ycia __name__ oraz __main__
      • Testy jednostkowe z wykorzystaniem atrybutu __name__
    • Przyk┼éad kod dzia┼éaj─ůcy w dwóch trybach
      • Symbole walut: Unicode w akcji
      • Notki dokumentacyjne: dokumentacja modu┼éu w dzia┼éaniu
    • Modyfikacja ┼Ťcie┼╝ki wyszukiwania modu┼éów
    • Rozszerzenie as dla instrukcji import oraz from
    • Przyk┼éad modu┼éy s─ů obiektami
    • Importowanie modu┼éów z u┼╝yciem nazwy w postaci ci─ůgu znaków
      • Uruchamianie ci─ůgów znaków zawieraj─ůcych kod
      • Bezpo┼Ťrednie wywo┼éania: dwie opcje
    • Przyk┼éad przechodnie prze┼éadowywanie modu┼éów
      • Prze┼éadowywanie rekurencyjne
        • Testowanie prze┼éadowa┼ä rekurencyjnych
      • Rozwi─ůzania alternatywne
        • Testowanie wariantów prze┼éadowania
    • Pu┼éapki zwi─ůzane z modu┼éami
      • Kolizje nazw modu┼éów: pakiety i importowanie wzgl─Ödne w pakietach
      • W kodzie najwy┼╝szego poziomu kolejno┼Ť─ç instrukcji ma znaczenie
      • Instrukcja from kopiuje nazwy, jednak ┼é─ůcza ju┼╝ nie
      • Instrukcja from * mo┼╝e zaciemni─ç znaczenie zmiennych
      • Funkcja reload mo┼╝e nie mie─ç wp┼éywu na obiekty importowane za pomoc─ů from
      • Funkcja reload i instrukcja from a testowanie interaktywne
      • Rekurencyjne importowanie za pomoc─ů from mo┼╝e nie dzia┼éa─ç
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö ─çwiczenia do cz─Ö┼Ťci pi─ůtej
  • Cz─Ö┼Ť─ç VI Klasy i programowanie zorientowane obiektowo
  • Rozdzia┼é 26. Programowanie zorientowane obiektowo wprowadzenie
    • Po co u┼╝ywa si─Ö klas
    • Programowanie zorientowane obiektowo z dystansu
      • Wyszukiwanie atrybutów dziedziczonych
      • Klasy a instancje
      • Wywo┼éania metod klasy
      • Tworzenie drzew klas
      • Przeci─ů┼╝anie operatorów
      • Programowanie zorientowane obiektowo oparte jest na ponownym wykorzystaniu kodu
        • Polimorfizm i klasy
        • Programowanie przez dostosowanie
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 27. Podstawy tworzenia klas
    • Klasy generuj─ů wiele obiektów instancji
      • Obiekty klas udost─Öpniaj─ů zachowania domy┼Ťlne
      • Obiekty instancji s─ů rzeczywistymi elementami
      • Pierwszy przyk┼éad
    • Klasy dostosowujemy do w┼éasnych potrzeb przez dziedziczenie
      • Drugi przyk┼éad
      • Klasy s─ů atrybutami w modu┼éach
    • Klasy mog─ů przechwytywa─ç operatory Pythona
      • Trzeci przyk┼éad
        • Zwracamy wyniki lub nie
      • Po co przeci─ů┼╝amy operatory
    • Najprostsza klasa Pythona na ┼Ťwiecie
      • Jeszcze kilka s┼éów o rekordach: klasy kontra s┼éowniki
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 28. Bardziej realistyczny przyk┼éad
    • Krok 1. tworzenie instancji
      • Tworzenie konstruktorów
      • Testowanie w miar─Ö pracy
      • Wykorzystywanie kodu na dwa sposoby
    • Krok 2. dodawanie metod
      • Tworzenie kodu metod
    • Krok 3. przeci─ů┼╝anie operatorów
      • Udost─Öpnienie sposobów wy┼Ťwietlania
    • Krok 4. dostosowywanie zachowania za pomoc─ů klas podrz─Ödnych
      • Tworzenie klas podrz─Ödnych
      • Rozszerzanie metod niepoprawny sposób
      • Rozszerzanie metod poprawny sposób
      • Polimorfizm w akcji
      • Dziedziczenie, dostosowanie do w┼éasnych potrzeb i rozszerzenie
      • Programowanie zorientowane obiektowo idea
    • Krok 5. dostosowanie do w┼éasnych potrzeb tak┼╝e konstruktorów
      • Programowanie zorientowane obiektowo jest prostsze, ni┼╝ si─Ö wydaje
      • Inne sposoby ┼é─ůczenia klas
    • Krok 6. wykorzystywanie narz─Ödzi do introspekcji
      • Specjalne atrybuty klas
      • Uniwersalne narz─Ödzie do wy┼Ťwietlania
      • Atrybuty instancji a atrybuty klas
      • Nazwy w klasach narz─Ödziowych
      • Ostateczna posta─ç naszych klas
    • Krok 7. i ostatni przechowywanie obiektów w bazie danych
      • Obiekty pickle i shelve
        • Modu┼é pickle
        • Modu┼é shelve
      • Przechowywanie obiektów w bazie danych za pomoc─ů shelve
      • Interaktywna eksploracja obiektów shelve
      • Uaktualnianie obiektów w pliku shelve
    • Przysz┼ée kierunki rozwoju
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 29. Szczegó┼éy kodowania klas
    • Instrukcja class
      • Ogólna forma
      • Przyk┼éad
    • Metody
      • Przyk┼éad metody
      • Wywo┼éywanie konstruktorów klas nadrz─Ödnych
      • Inne mo┼╝liwo┼Ťci wywo┼éywania metod
    • Dziedziczenie
      • Tworzenie drzewa atrybutów
      • Specjalizacja odziedziczonych metod
      • Techniki interfejsów klas
      • Abstrakcyjne klasy nadrz─Ödne
        • Abstrakcyjne klasy nadrz─Ödne z Pythona 3.x oraz 2.6+: wprowadzenie
    • Przestrzenie nazw ca┼éa historia
      • Proste nazwy globalne, o ile nie s─ů przypisane
      • Nazwy atrybutów przestrzenie nazw obiektów
      • Zen przestrzeni nazw Pythona przypisania klasyfikuj─ů zmienne
      • Klasy zagnie┼╝d┼╝one jeszcze kilka s┼éów o regule LEGB
      • S┼éowniki przestrzeni nazw przegl─ůd
      • ┼ü─ůcza przestrzeni nazw przechodzenie w gór─Ö drzewa klas
    • Raz jeszcze o notkach dokumentacyjnych
    • Klasy a modu┼éy
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 30. Przeci─ů┼╝anie operatorów
    • Podstawy
      • Konstruktory i wyra┼╝enia __init__ i __sub__
      • Cz─Östo spotykane metody przeci─ů┼╝ania operatorów
    • Indeksowanie i wycinanie __getitem__ i __setitem__
      • Wycinki
      • Wycinanie i indeksowanie w Pythonie 2.x
      • Metoda __index__ w wersji 3.x nie s┼éu┼╝y do indeksowania!
    • Iteracja po indeksie __getitem__
    • Obiekty iteratorów __iter__ i __next__
      • Iteratory zdefiniowane przez u┼╝ytkownika
        • Skanowanie pojedyncze i wielokrotne
        • Klasy i generatory
      • Wiele iteracji po jednym obiekcie
        • Klasy i wycinki
      • Alternatywa: metoda__iter__ i instrukcja yield
        • Wielokrotne iteracje za pomoc─ů instrukcji yield
    • Test przynale┼╝no┼Ťci __contains__, __iter__ i __getitem__
    • Dost─Öp do atrybutów __getattr__ oraz __setattr__
      • Odwo┼éania do atrybutów
      • Przypisywanie warto┼Ťci i usuwanie atrybutów
      • Inne narz─Ödzia do zarz─ůdzania atrybutami
      • Emulowanie prywatno┼Ťci w atrybutach instancji
    • Reprezentacje ┼éa┼äcuchów __repr__ oraz __str__
      • Po co nam dwie metody wy┼Ťwietlania?
      • Uwagi dotycz─ůce wy┼Ťwietlania
    • Dodawanie prawostronne i miejscowa modyfikacja: metody __radd__ i __iadd__
      • Dodawanie prawostronne
        • Stosowanie metody __add__ w __radd__
        • Eskalowanie typu klasy
      • Dodawanie w miejscu
    • Wywo┼éania __call__
      • Interfejsy funkcji i kod oparty na wywo┼éaniach zwrotnych
    • Porównania __lt__, __gt__ i inne
      • Metoda __cmp__ w 2.x
    • Testy logiczne __bool__ i __len__
      • Metody logiczne w Pythonie 2.x
    • Destrukcja obiektu __del__
      • Uwagi dotycz─ůce stosowania destruktorów
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 31. Projektowanie z u┼╝yciem klas
    • Python a programowanie zorientowane obiektowo
      • Polimorfizm to interfejsy, a nie sygnatury wywo┼éa┼ä
    • Programowanie zorientowane obiektowo i dziedziczenie zwi─ůzek jest
    • Programowanie zorientowane obiektowo i kompozycja zwi─ůzki typu ma
      • Raz jeszcze procesor strumienia danych
    • Programowanie zorientowane obiektowo a delegacja obiekty opakowuj─ůce
    • Pseudoprywatne atrybuty klas
      • Przegl─ůd zniekszta┼écania nazw zmiennych
      • Po co u┼╝ywa si─Ö atrybutów pseudoprywatnych
    • Metody s─ů obiektami z wi─ůzaniem i bez wi─ůzania
      • W wersji 3.x metody niezwi─ůzane s─ů funkcjami
      • Metody zwi─ůzane i inne obiekty wywo┼éywane
        • Inne obiekty wywo┼éywane
    • Klasy s─ů obiektami uniwersalne fabryki obiektów
      • Do czego s┼éu┼╝─ů fabryki
    • Dziedziczenie wielokrotne klasy mieszane
      • Tworzenie klas mieszanych
        • Odczyt listy atrybutów obiektu __dict__
        • Wydobywanie atrybutów odziedziczonych z u┼╝yciem dir()
        • Wypisywanie atrybutów dla ka┼╝dego obiektu w drzewie klas
        • Uruchomienie kodu wy┼Ťwietlaj─ůcego drzewo
        • Inny przyk┼éad u┼╝ycia: wy┼Ťwietlenie nazw zawieraj─ůcych znaki podkre┼Ťlenia
        • Inny przyk┼éad u┼╝ycia: uruchomienie kodu z wi─Ökszymi modu┼éami
        • Modu┼é kolektora
        • Miejsce na udoskonalenia: algorytm MRO, sloty, interfejsy graficzne
    • Inne zagadnienia zwi─ůzane z projektowaniem
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 32. Zaawansowane zagadnienia zwi─ůzane z klasami
    • Rozszerzanie typów wbudowanych
      • Rozszerzanie typów za pomoc─ů osadzania
      • Rozszerzanie typów za pomoc─ů klas podrz─Ödnych
    • Klasy w nowym stylu
      • Jak nowy jest nowy styl
    • Nowo┼Ťci w klasach w nowym stylu
      • Pomijanie instancji we wbudowanych operacjach przy pobieraniu atrybutów
        • Dlaczego zmieni┼éo si─Ö wyszukiwanie?
        • Implikacje wynikaj─ůce z przechwytywania atrybutów
        • Wymogi kodowania obiektów po┼Ťrednicz─ůcych
        • Wi─Öcej informacji
      • Zmiany w modelu typów
        • Konsekwencje z perspektywy kontroli typów
      • Wszystkie obiekty dziedzicz─ů po klasie object
        • Implikacje wynikaj─ůce z u┼╝ycia metod domy┼Ťlnych
      • Zmiany w dziedziczeniu diamentowym
        • Implikacje wynikaj─ůce z dziedziczenia diamentowego
        • Jawne rozwi─ůzywanie konfliktów
        • Zakres zmian kolejno┼Ťci wyszukiwania
      • Wi─Öcej o kolejno┼Ťci odwzorowywania nazw
        • Algorytm MRO
        • ┼Üledzenie algorytmu MRO
      • Przyk┼éad wi─ůzanie atrybutów ze ┼║ród┼éami dziedziczenia
    • Nowo┼Ťci w klasach w nowym stylu
      • Sloty: deklaracje atrybutów
        • Podstawy slotów
        • Sloty i s┼éowniki przestrzeni nazw
        • Wiele slotów w klasach nadrz─Ödnych
        • Generyczna obs┼éuga slotów i innych wirtualnych atrybutów
        • Zasady u┼╝ywania slotów
        • Przyk┼éad stosowania slotów: klasa ListTree i funkcja mapattrs
        • Co z szybko┼Ťci─ů slotów?
      • W┼éa┼Ťciwo┼Ťci klas: dost─Öp do atrybutów
        • Podstawy w┼éa┼Ťciwo┼Ťci
      • Narz─Ödzia atrybutów: __getattribute__ i deskryptory
      • Inne zmiany i rozszerzenia klas
    • Metody statyczne oraz metody klasy
      • Do czego potrzebujemy metod specjalnych
      • Metody statyczne w 2.x i 3.x
      • Alternatywy dla metod statycznych
      • U┼╝ywanie metod statycznych i metod klas
      • Zliczanie instancji z u┼╝yciem metod statycznych
      • Zliczanie instancji z metodami klas
        • Zliczanie instancji dla ka┼╝dej z klas z u┼╝yciem metod klas
    • Dekoratory i metaklasy cz─Ö┼Ť─ç 1.
      • Podstawowe informacje o dekoratorach funkcji
      • Pierwsze spojrzenie na funkcj─Ö dekoratora zdefiniowan─ů przez u┼╝ytkownika
      • Pierwsze spojrzenie na dekoratory klas i metaklasy
      • Dalsza lektura
    • Wbudowana funkcja super: zmiana na lepsze czy na gorsze?
      • Wielka debata o funkcji super
      • Tradycyjny, uniwersalny i ogólny sposób wywo┼éywania klasy nadrz─Ödnej
      • Podstawy i kompromisy u┼╝ycia funkcji super
        • Stara semantyka: magiczny obiekt po┼Ťrednicz─ůcy w wersji 3.x
        • Pu┼éapka: beztroskie stosowanie wielokrotnego dziedziczenia
        • Ograniczenie: przeci─ů┼╝anie operatorów
        • Ró┼╝nice w u┼╝yciu w wersji 2.x: rozbudowane wywo┼éania
      • Zalety funkcji super: zmiany drzewa i kierowania metod
      • Zmiana klasy w trakcie dzia┼éania programu a funkcja super
      • Kooperatywne kierowanie metod w drzewie wielokrotnego dziedziczenia
        • Podstawy: kooperatywne wywo┼éanie funkcji super w akcji
        • Ograniczenie: wymóg zakotwiczenia ┼éa┼äcucha wywo┼éa┼ä
        • Zakresy: model wszystko lub nic
        • Elastyczno┼Ť─ç za┼éo┼╝enia dotycz─ůcego kolejno┼Ťci wywo┼éa┼ä
        • Dostosowywanie: zast─ůpienie metody
        • Sprz─Öganie: zastosowanie w mieszaniu klas
        • Dostosowywanie: wymóg takich samych argumentów
      • Podsumowanie funkcji super
    • Pu┼éapki zwi─ůzane z klasami
      • Modyfikacja atrybutów klas mo┼╝e mie─ç efekty uboczne
      • Modyfikowanie mutowalnych atrybutów klas równie┼╝ mo┼╝e mie─ç efekty uboczne
      • Dziedziczenie wielokrotne kolejno┼Ť─ç ma znaczenie
      • Zakresy w metodach i klasach
      • Ró┼╝ne pu┼éapki zwi─ůzane z klasami
        • Rozs─ůdnie wybieraj miejsce przechowywania atrybutu w instancji lub w klasie
        • Zazwyczaj wywo┼éuj konstruktory klasy nadrz─Ödnej
        • Klasy wykorzystuj─ůce delegacj─Ö w 3.x __getattr__ i funkcje wbudowane
      • Przesadne opakowywanie
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö ─çwiczenia do cz─Ö┼Ťci szóstej
  • Cz─Ö┼Ť─ç VII Wyj─ůtki oraz narz─Ödzia
  • Rozdzia┼é 33. Podstawy wyj─ůtków
    • Po co u┼╝ywa si─Ö wyj─ůtków
      • Role wyj─ůtków
    • Wyj─ůtki w skrócie
      • Domy┼Ťlny program obs┼éugi wyj─ůtków
      • Przechwytywanie wyj─ůtków
      • Zg┼éaszanie wyj─ůtków
      • Wyj─ůtki zdefiniowane przez u┼╝ytkownika
      • Dzia┼éania ko┼äcowe
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 34. Szczegó┼éowe informacje dotycz─ůce wyj─ůtków
    • Instrukcja try/except/else
      • Jak dzia┼éa instrukcja try
      • Cz─Ö┼Ťci instrukcji try
        • Przechwytywanie wybranych i wszystkich wyj─ůtków
        • Przechwytywanie wszystkich wyj─ůtków: pusta instrukcja except i klasa Exception
      • Cz─Ö┼Ť─ç try/else
      • Przyk┼éad zachowanie domy┼Ťlne
      • Przyk┼éad przechwytywanie wbudowanych wyj─ůtków
    • Instrukcja try/finally
      • Przyk┼éad dzia┼éania ko┼äcz─ůce kod z u┼╝yciem try/finally
    • Po┼é─ůczona instrukcja try/except/finally
      • Sk┼éadnia po┼é─ůczonej instrukcji try
      • ┼ü─ůczenie finally oraz except za pomoc─ů zagnie┼╝d┼╝ania
      • Przyk┼éad po┼é─ůczonego try
    • Instrukcja raise
      • Zg┼éaszanie wyj─ůtków
      • Zakresy widoczno┼Ťci zmiennych w instrukcjach try i except
      • Przekazywanie wyj─ůtków za pomoc─ů raise
      • ┼üa┼äcuchy wyj─ůtków w Pythonie 3.x raise from
    • Instrukcja assert
      • Przyk┼éad wy┼éapywanie ogranicze┼ä (ale nie b┼é─Ödów!)
    • Mened┼╝ery kontekstu with/as
      • Podstawowe zastosowanie
      • Protokó┼é zarz─ůdzania kontekstem
      • Kilka mened┼╝erów kontekstu w wersjach 3.1, 2.7 i nowszych
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 35. Obiekty wyj─ůtków
    • Wyj─ůtki powrót do przysz┼éo┼Ťci
      • Wyj─ůtki oparte na ┼éa┼äcuchach znaków znikaj─ů
      • Wyj─ůtki oparte na klasach
      • Tworzenie klas wyj─ůtków
    • Do czego s┼éu┼╝─ů hierarchie wyj─ůtków
    • Wbudowane klasy wyj─ůtków
      • Kategorie wbudowanych wyj─ůtków
      • Domy┼Ťlne wy┼Ťwietlanie oraz stan
    • W┼éasne sposoby wy┼Ťwietlania
    • W┼éasne dane oraz zachowania
      • Udost─Öpnianie szczegó┼éów wyj─ůtku
      • Udost─Öpnianie metod wyj─ůtków
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 36. Projektowanie z wykorzystaniem wyj─ůtków
    • Zagnie┼╝d┼╝anie programów obs┼éugi wyj─ůtków
      • Przyk┼éad zagnie┼╝d┼╝anie przebiegu sterowania
      • Przyk┼éad zagnie┼╝d┼╝anie sk┼éadniowe
    • Zastosowanie wyj─ůtków
      • Wychodzenie z g┼é─Öboko zagnie┼╝d┼╝onych p─Ötli: instrukcja go to
      • Wyj─ůtki nie zawsze s─ů b┼é─Ödami
      • Funkcje mog─ů sygnalizowa─ç warunki za pomoc─ů raise
      • Zamykanie plików oraz po┼é─ůcze┼ä z serwerem
      • Debugowanie z wykorzystaniem zewn─Ötrznych instrukcji try
      • Testowanie kodu wewn─ůtrz tego samego procesu
      • Wi─Öcej informacji na temat funkcji sys.exc_info
      • Wy┼Ťwietlanie b┼é─Ödów i ┼Ťladów stosu
    • Wskazówki i pu┼éapki dotycz─ůce projektowania wyj─ůtków
      • Co powinni┼Ťmy opakowa─ç w try
      • Jak nie przechwytywa─ç zbyt wiele unikanie pustych except i wyj─ůtków
      • Jak nie przechwytywa─ç zbyt ma┼éo korzystanie z kategorii opartych na klasach
    • Podsumowanie podstaw j─Özyka Python
      • Zbiór narz─Ödzi Pythona
      • Narz─Ödzia programistyczne przeznaczone do wi─Ökszych projektów
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö ─çwiczenia do cz─Ö┼Ťci siódmej
  • Cz─Ö┼Ť─ç VIII Zagadnienia zaawansowane
  • Rozdzia┼é 37. ┼üa┼äcuchy znaków Unicode oraz ┼éa┼äcuchy bajtowe
    • Zmiany w ┼éa┼äcuchach znaków w Pythonie 3.x
    • Podstawy ┼éa┼äcuchów znaków
      • Kodowanie znaków
      • Jak Python zapisuje ci─ůgi znaków w pami─Öci
      • Typy ┼éa┼äcuchów znaków Pythona
        • Po co s─ů stosowane ró┼╝ne typy ci─ůgów?
      • Pliki binarne i tekstowe
    • Podstawy kodowania ci─ůgów znaków
      • Litera┼éy tekstowe w Pythonie 3.x
        • Litera┼éy Unicode w Pythonie 2.x i 3.3
      • Litera┼éy tekstowe w Pythonie 2.x
      • Konwersje typów ci─ůgów
    • Kod ┼éa┼äcuchów znaków Unicode
      • Kod tekstu z zakresu ASCII
      • Kod tekstu spoza zakresu ASCII
      • Kodowanie i dekodowanie tekstu spoza zakresu ASCII
      • Inne techniki kodowania ┼éa┼äcuchów Unicode
      • Litera┼éy bajtowe
      • Konwersja kodowania
      • ┼üa┼äcuchy znaków Unicode w Pythonie 2.x
        • Mieszanie typów ci─ůgów w wersji 2.x
      • Deklaracje typu kodowania znaków pliku ┼║ród┼éowego
    • Wykorzystywanie obiektów bytes z Pythona 3.x
      • Wywo┼éania metod
      • Operacje na sekwencjach
      • Inne sposoby tworzenia obiektów bytes
      • Mieszanie typów ┼éa┼äcuchów znaków
    • Obiekt bytearray w wersji 3.x (oraz 2.6 lub nowszej)
      • Typ bytearray w akcji
      • Podsumowanie typów ci─ůgów znaków w Pythonie 3.x
    • Wykorzystywanie plików tekstowych i binarnych
      • Podstawy plików tekstowych
      • Tryby tekstowy i binarny w Pythonie 2.x i 3.x
      • Brak dopasowania typu i zawarto┼Ťci w Pythonie 3.x
    • Wykorzystywanie plików Unicode
      • Odczyt i zapis Unicode w Pythonie 3.x
        • Kodowanie r─Öczne
        • Kodowanie danych wyj┼Ťciowych pliku
        • Dekodowanie danych wej┼Ťciowych pliku
        • Dekodowanie b┼é─Ödnych dopasowa┼ä
      • Obs┼éuga BOM w Pythonie 3.x
        • Pomijanie znacznika BOM w Notatniku
        • Pomijanie znacznika BOM w Pythonie
      • Pliki Unicode w Pythonie 2.x
      • Unicode w nazwach plików i w strumieniach
        • Nazwy plików: znaki i bajty
        • Zawarto┼Ť─ç strumienia: zmienna PYTHONIOENCODING
    • Inne zmiany w narz─Ödziach do przetwarzania ┼éa┼äcuchów znaków w Pythonie 3.x
      • Modu┼é dopasowywania wzorców re
      • Modu┼é danych binarnych struct
      • Modu┼é serializacji obiektów pickle
      • Narz─Ödzia do analizy sk┼éadniowej XML
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 38. Zarz─ůdzane atrybuty
    • Po co zarz─ůdza si─Ö atrybutami
      • Wstawianie kodu wykonywanego w momencie dost─Öpu do atrybutów
    • W┼éa┼Ťciwo┼Ťci
      • Podstawy
      • Pierwszy przyk┼éad
      • Obliczanie atrybutów
      • Zapisywanie w┼éa┼Ťciwo┼Ťci w kodzie za pomoc─ů dekoratorów
        • Dekoratory setter i deleter
    • Deskryptory
      • Podstawy
        • Argumenty metod deskryptorów
        • Deskryptory tylko do odczytu
      • Pierwszy przyk┼éad
      • Obliczone atrybuty
      • Wykorzystywanie informacji o stanie w deskryptorach
      • Powi─ůzania pomi─Ödzy w┼éa┼Ťciwo┼Ťciami a deskryptorami
        • Deskryptory, sloty i nie tylko
    • Metody __getattr__ oraz __getattribute__
      • Podstawy
        • Unikanie p─Ötli w metodach przechwytuj─ůcych atrybuty
      • Pierwszy przyk┼éad
        • Metoda __getattribute__
      • Obliczanie atrybutów
        • Metoda __getattribute__
      • Porównanie metod __getattr__ oraz __getattribute__
      • Porównanie technik zarz─ůdzania atrybutami
      • Przechwytywanie atrybutów wbudowanych operacji
        • Powrót do mened┼╝erów opartych na delegacji
    • Przyk┼éad sprawdzanie poprawno┼Ťci atrybutów
      • Wykorzystywanie w┼éa┼Ťciwo┼Ťci do sprawdzania poprawno┼Ťci
        • Testowanie kodu
      • Wykorzystywanie deskryptorów do sprawdzania poprawno┼Ťci
        • Opcja 1: sprawdzanie z wykorzystaniem wspó┼édzielonego stanu deskryptora instancji
        • Opcja 2: sprawdzanie z wykorzystaniem indywidualnego stanu instancji
      • Wykorzystywanie metody __getattr__ do sprawdzania poprawno┼Ťci
      • Wykorzystywanie metody __getattribute__ do sprawdzania poprawno┼Ťci
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 39. Dekoratory
    • Czym jest dekorator
      • Zarz─ůdzanie wywo┼éaniami oraz instancjami
      • Zarz─ůdzanie funkcjami oraz klasami
      • Wykorzystywanie i definiowanie dekoratorów
      • Do czego s┼éu┼╝─ů dekoratory
    • Podstawy
      • Dekoratory funkcji
        • Zastosowanie
        • Implementacja
        • Obs┼éuga dekoracji metod
      • Dekoratory klas
        • Zastosowanie
        • Implementacja
        • Obs┼éuga wi─Ökszej liczby instancji
      • Zagnie┼╝d┼╝anie dekoratorów
      • Argumenty dekoratorów
      • Dekoratory zarz─ůdzaj─ů tak┼╝e funkcjami oraz klasami
    • Kod dekoratorów funkcji
      • ┼Üledzenie wywo┼éa┼ä
      • Mo┼╝liwo┼Ťci w zakresie zachowania informacji o stanie
        • Atrybuty instancji klasy
        • Zakresy zawieraj─ůce oraz zmienne globalne
        • Zakresy funkcji zawieraj─ůcych oraz zmienne nielokalne
        • Atrybuty funkcji
      • Uwagi na temat klas I dekorowanie metod klas
        • Wykorzystywanie zagnie┼╝d┼╝onych funkcji do dekoracji metod
        • Wykorzystywanie deskryptorów do dekorowania metod
      • Mierzenie czasu wywo┼éania
        • Dekoratory a pomiar czasu wywo┼éania
        • Niuanse pomiaru czasu
      • Dodawanie argumentów dekoratora
        • Pomiar czasu z u┼╝yciem argumentów dekoratora
    • Kod dekoratorów klas
      • Klasy singletona
        • Alternatywne rozwi─ůzania
      • ┼Üledzenie interfejsów obiektów
        • ┼Üledzenie interfejsów za pomoc─ů dekoratorów klas
        • Stosowanie dekoratorów klas z wbudowanymi typami
      • Uwagi na temat klas II zachowanie wi─Ökszej liczby instancji
      • Dekoratory a funkcje zarz─ůdzaj─ůce
      • Do czego s┼éu┼╝─ů dekoratory (raz jeszcze)
    • Bezpo┼Ťrednie zarz─ůdzanie funkcjami oraz klasami
    • Przyk┼éad atrybuty prywatne i publiczne
      • Implementacja atrybutów prywatnych
      • Szczegó┼éy implementacji I
        • Dziedziczenie a delegacja
        • Argumenty dekoratora
        • Zachowywanie stanu i zakresy funkcji zawieraj─ůcej
        • Wykorzystanie __dict__ oraz __slots__ (i innych nazw wirtualnych)
      • Uogólnienie kodu pod k─ůtem deklaracji atrybutów jako publicznych
      • Szczegó┼éy implementacji II
        • U┼╝ycie nazw pseudoprywatnych __X
        • Z┼éamanie prywatno┼Ťci
        • Kompromisy zwi─ůzane z dekoratorem
      • Znane problemy
        • Ograniczenie: delegacja metod przeci─ů┼╝ania operatorów ko┼äczy si─Ö niepowodzeniem w Pythonie 3.x
        • Sposoby redefiniowania metod przeci─ů┼╝aj─ůcych operatory w wersji 3.x
          • Definicja ┼Ťródwierszowa
          • Nadrz─Ödne klasy mieszane
          • Warianty kodowania: routery, deskryptory, automatyzacja
        • Czy metody operatorów nale┼╝y weryfikowa─ç?
        • Alternatywy implementacyjne: wstawianie __getattribute__, inspekcja stosu wywo┼éa┼ä
      • W Pythonie nie chodzi o kontrol─Ö
    • Przyk┼éad sprawdzanie poprawno┼Ťci argumentów funkcji
      • Cel
      • Prosty dekorator sprawdzaj─ůcy przedzia┼éy dla argumentów pozycyjnych
      • Uogólnienie kodu pod k─ůtem s┼éów kluczowych i warto┼Ťci domy┼Ťlnych
      • Szczegó┼éy implementacji
        • Dalsza introspekcja
        • Za┼éo┼╝enia dotycz─ůce argumentów
        • Algorytm dopasowywania
      • Znane problemy
        • Niepoprawne wywo┼éania
        • Dowolne argumenty
        • Zagnie┼╝d┼╝one dekoratory
      • Argumenty dekoratora a adnotacje funkcji
      • Inne zastosowania sprawdzanie typów (skoro nalegamy!)
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 40. Metaklasy
    • Tworzy─ç metaklasy czy tego nie robi─ç?
      • Zwi─Ökszaj─ůce si─Ö poziomy magii
      • J─Özyk pe┼éen haczyków
      • Wady funkcji pomocniczych
      • Metaklasy a dekoratory klas runda 1.
    • Model metaklasy
      • Klasy s─ů instancjami obiektu type
      • Metaklasy s─ů klasami podrz─Ödnymi klasy type
      • Protokó┼é instrukcji class
    • Deklarowanie metaklas
      • Deklarowanie w wersji 3.x
      • Deklarowanie w wersji 2.x
      • Kierowanie metaklas w wersjach 3.x i 2.x
    • Tworzenie metaklas
      • Prosta metaklasa
      • Dostosowywanie tworzenia do w┼éasnych potrzeb oraz inicjalizacja
      • Pozosta┼ée sposoby tworzenia metaklas
        • U┼╝ycie prostych funkcji fabrycznych
        • Przeci─ů┼╝enie wywo┼éa┼ä tworz─ůcych klas─Ö za pomoc─ů zwyk┼éych klas
        • Przeci─ů┼╝enie wywo┼éa┼ä tworz─ůcych klas─Ö za pomoc─ů metaklas
    • Instancje a dziedziczenie
      • Metaklasa a klasa nadrz─Ödna
      • Dziedziczenie: pe┼éna historia
        • Algorytm dziedziczenia w Pythonie: wersja prosta
        • Specjalny przypadek deskryptorów
        • Algorytm dziedziczenia w Pythonie: wersja nieco pe┼éniejsza
        • Dziedziczenie przypisa┼ä atrybutów
        • Specjalny przypadek wbudowanych operacji
    • Metody metaklas
      • Metody metaklasy a metody klasy
      • Przeci─ů┼╝anie operatorów w metodach metaklasy
    • Przyk┼éad dodawanie metod do klas
      • R─Öczne rozszerzanie
      • Rozszerzanie oparte na metaklasie
      • Metaklasy a dekoratory klas runda 2.
        • Rozszerzenie oparte na dekoratorach
        • Zarz─ůdzanie instancjami zamiast klasami
        • Metaklasa równowa┼╝na dekoratorowi klasy?
    • Przyk┼éad zastosowanie dekoratorów do metod
      • R─Öczne ┼Ťledzenie za pomoc─ů dekoracji
      • ┼Üledzenie za pomoc─ů metaklas oraz dekoratorów
      • Zastosowanie dowolnego dekoratora do metod
      • Metaklasy a dekoratory klas runda 3. (i ostatnia)
    • Podsumowanie rozdzia┼éu
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö quiz
    • Sprawd┼║ swoj─ů wiedz─Ö odpowiedzi
  • Rozdzia┼é 41. Wszystko, co najlepsze
    • Paradoks Pythona
      • Opcjonalne cechy j─Özyka
      • Przeciwko niepokoj─ůcym usprawnieniom
      • Z┼éo┼╝ono┼Ť─ç a si┼éa
      • Prostota a elitarno┼Ť─ç
      • Ko┼äcowe wnioski
    • Dok─ůd dalej?
    • Na bis: wydrukuj swój certyfikat!
  • Dodatki
  • Dodatek A Instalacja i konfiguracja
    • Instalowanie interpretera Pythona
      • Czy Python jest ju┼╝ zainstalowany?
      • Sk─ůd pobra─ç Pythona
      • Instalacja Pythona
    • Konfiguracja Pythona
      • Zmienne ┼Ťrodowiskowe Pythona
      • Jak ustawi─ç opcje konfiguracyjne?
        • Zmienne pow┼éoki systemu Unix i Linux
        • Zmienne DOS (system Windows)
        • Graficzny interfejs u┼╝ytkownika zmiennych ┼Ťrodowiskowych Windows
        • Rejestr systemu Windows
        • Pliki ┼Ťcie┼╝ek
      • Opcje wiersza polece┼ä Pythona
        • Uruchamianie skryptów z argumentami
        • Uruchamianie kodu podanego w argumentach i pobranego ze standardowego wej┼Ťcia
        • Uruchamianie modu┼éów umieszczonych w ┼Ťcie┼╝ce wyszukiwania
        • Tryby zoptymalizowany i niebuforowany
        • Tryb interaktywny po wykonaniu skryptu
        • Argumenty wiersza polece┼ä w Pythonie w.x
      • Uruchamianie Pythona 3.3 za pomoc─ů wiersza polece┼ä Windows
    • Uzyskanie pomocy
  • Dodatek B Uruchamianie Pythona 3.x w systemie Windows
    • Dziedzictwo systemu Unix
    • Dziedzictwo systemu Windows
    • Wprowadzenie nowego programu uruchomieniowego w systemie Windows
    • Podr─Öcznik do programu uruchomieniowego
      • Krok 1: dyrektywa wersji w pliku
      • Krok 2: parametry w wierszu polece┼ä
      • Krok 3: stosowanie i zmienianie ustawie┼ä domy┼Ťlnych
    • Pu┼éapki nowego programu uruchomieniowego
      • Pu┼éapka 1: nierozpoznany w Uniksie wiersz #! uniemo┼╝liwia uruchomienie skryptu
        • Wp┼éyw zmian na przyk┼éady u┼╝yte w ksi─ů┼╝ce i korekta
      • Pu┼éapka 2: domy┼Ťlna wersja 2.x w programie uruchomieniowym
        • Wp┼éyw zmian na przyk┼éady w ksi─ů┼╝ce i korekta
      • Pu┼éapka 3: nowa opcja modyfikacji zmiennej PATH
    • Podsumowanie: ostateczny wynik dla systemu Windows
  • Dodatek C Zmiany w j─Özyku Python a niniejsza ksi─ů┼╝ka
    • Najwa┼╝niejsze ró┼╝nice mi─Ödzy wersjami 2.x i 3.x
      • Zmiany w wersji 3.x
      • Rozszerzenia dost─Öpne tylko w wersji 3.x
    • Ogólne uwagi do zmian w wersji 3.x
      • Zmiany w bibliotekach i narz─Ödziach
        • Zmiany w standardowej bibliotece
        • Zmiany w narz─Ödziach
      • Migracja do wersji 3.x
    • Zmiany opisane w pi─ůtym wydaniu: wersje 2.7, 3.2 i 3.3
      • Zmiany w wersji 2.7
      • Zmiany w wersji 3.3
      • Zmiany w wersji 3.2
    • Zmiany opisane w czwartym wydaniu: wersje 2.6, 3.0 i 3.1
      • Zmiany w wersji 3.1
      • Zmiany w wersjach 3.0 i 2.6
      • Niektóre elementy j─Özyka usuni─Öte w Pythonie 3.0
    • Zmiany opisane w trzecim wydaniu: wersje 2.3, 2.4 i 2.5
    • Wcze┼Ťniejsze i pó┼║niejsze zmiany w Pythonie
  • Dodatek D Rozwi─ůzania ─çwicze┼ä podsumowuj─ůcych poszczególne cz─Ö┼Ťci ksi─ů┼╝ki
    • Cz─Ö┼Ť─ç I Wprowadzenie
    • Cz─Ö┼Ť─ç II Typy i operacje
    • Cz─Ö┼Ť─ç III Instrukcja i sk┼éadnia
    • Cz─Ö┼Ť─ç IV Funkcje i generatory
    • Cz─Ö┼Ť─ç V Modu┼éy i pakiety
    • Cz─Ö┼Ť─ç VI Klasy i programowanie zorientowane obiektowo
    • Cz─Ö┼Ť─ç VII Wyj─ůtki oraz narz─Ödzia
      • O autorze
      • Kolofon

Dodaj do koszyka Python. Wprowadzenie. Wydanie V

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe nale┼╝─ů do wydawnictwa Helion S.A.