Projektowanie interfejsów. Sprawdzone wzorce projektowe. Wydanie III - Helion
Tytuł oryginału: Designing Interfaces: Patterns for Effective Interaction Design, Third Edition
TÅ‚umaczenie: Maksymilian Gutowski
ISBN: 978-83-283-6741-8
stron: 504, Format: 168x237, okładka: miękka
Data wydania: 2020-11-17
Księgarnia: Helion
Cena książki: 77,35 zł (poprzednio: 119,00 zł)
Oszczędzasz: 35% (-41,65 zł)
Twórcy oprogramowania mogÄ… dziÅ› korzystać z wielu niesÅ‚ychanie sprawnych narzÄ™dzi do tworzenia Å›wietnych aplikacji. RównoczeÅ›nie obserwujemy olbrzymi rozwój oprogramowania przeznaczonego do najróżniejszych urzÄ…dzeÅ„. Producenci aplikacji prowadzÄ… swoisty wyÅ›cig zbrojeÅ„, starajÄ…c siÄ™ zapewnić swoim użytkownikom porywajÄ…ce wrażenia podczas korzystania z oferowanych produktów. W tym niezwykle zmiennym Å›rodowisku staÅ‚e pozostaje jedno: sposób, w jaki ludzie postrzegajÄ… oprogramowanie i z niego korzystajÄ…. Ludzkie zmysÅ‚y i psychika czÅ‚owieka siÄ™ nie zmieniajÄ…. Nawet najdoskonalsza aplikacja, jeÅ›li ma być użyteczna, musi zapewniać interfejs odpowiadajÄ…cy potrzebom odbiorców.
Publikacja pozwala zapoznać siÄ™ z fundamentalnymi teoriami i praktycznymi aspektami dobrego designu; to wydanie zostaÅ‚o starannie przejrzane i uzupeÅ‚nione o najnowsze osiÄ…gniÄ™cia w tej dziedzinie. Zawiera również spory zbiór sprawdzonych wzorców projektowych, znaczÄ…co uÅ‚atwiajÄ…cych projektowanie interfejsów. Wzorce te stworzono z wykorzystaniem zdobyczy psychologii, starano siÄ™ przy tym zadbać o ich wszechstronność. PodstawÄ… do ich zbudowania byÅ‚y wiÄ™ksze lub mniejsze zadania wykonywane przy użyciu oprogramowania. Książka uÅ‚atwia poruszanie siÄ™ po skomplikowanych zagadnieniach projektowania interfejsów, zapewniajÄ…c wzorce dla aplikacji mobilnych, przeglÄ…darkowych i samodzielnych programów komputerowych. Każdy wzorzec zostaÅ‚ zilustrowany przykÅ‚adowymi projektami i opatrzony praktycznymi wskazówkami.
Dzięki tej książce dowiesz się, jak:
- przygotować się do projektowania interfejsu
- zapewnić, aby oprogramowanie miaÅ‚o strukturÄ™ zrozumiaÅ‚Ä… dla użytkowników
- projektować komponenty ułatwiające użytkownikom wykonywanie zadań
- ułatwić użytkownikom odnajdywanie potrzebnych funkcji
- uwzględniać w projektowaniu wizualnym aspekt użyteczności produktu
- tworzyć efektowne wizualizacje do prezentacji danych
Wzorce projektowe interfejsów: najlepsze wsparcie projektanta UX!
Osoby które kupowały "Projektowanie interfejsów. Sprawdzone wzorce projektowe. Wydanie III", wybierały także:
- Windows Media Center. Domowe centrum rozrywki 66,67 zł, (8,00 zł -88%)
- 66,67 zł, (14,00 zł -79%)
- Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagro 66,67 zł, (14,00 zł -79%)
- Przywództwo w świecie VUCA. Jak być skutecznym liderem w niepewnym środowisku 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Twoja firma w social mediach. Podr 58,33 zł, (14,00 zł -76%)
Spis treści
Projektowanie interfejsów. Sprawdzone wzorce projektowe. Wydanie III -- spis treści
Wprowadzenie do trzeciego wydania 11
1. Projektowanie dla ludzi 19
- Kontekst 20
- Poznaj odbiorcÄ™ 20
- Interakcja jest konwersacjÄ… 20
- Dopasowanie treÅ›ci i funkcjonalnoÅ›ci do potrzeb odbiorców 21
- Poziom umiejętności 22
- Interfejs jest jedynie środkiem do celu 23
- Spytaj: Dlaczego? 24
- Wartość projektowania: właściwe rozwiązanie właściwego problemu 24
- Badania: sposób na poznanie kontekstu i celów 26
- Obserwacja bezpośrednia 27
- Studia przypadków 27
- Ankiety 27
- Persony 28
- Badania projektowe nie sÄ… badaniami rynku 28
- Wzorce - procesy poznawcze i zachowania zwiÄ…zane z projektem interfejsu 29
- Bezpieczna Eksploracja 30
- Pragnienie Natychmiastowej Satysfakcji 31
- Satisficing 31
- Zmiany Na Bieżąco 32
- Odwlekanie Decyzji 33
- Stopniowa Konstrukcja 34
- Przyzwyczajenie 35
- Mikroprzerwy 36
- Pamięć Przestrzenna 37
- Pamięć Prospektywna 38
- Wspomagane Powtarzanie 40
- Obsługa Klawiaturą 41
- Media SpoÅ‚ecznoÅ›ciowe, Dowód SpoÅ‚eczny I WspóÅ‚praca 42
- Podsumowanie 43
2. Organizacja treści: architektura informacji i struktura aplikacji 45
- Cel 46
- Definicja 46
- Projektowanie obszarów informacyjnych dla ludzi 47
- Podejście 47
- Oddzielenie informacji od prezentacji 47
- Zasada MECE 48
- Sposoby organizacji i kategoryzacji treści 49
- Alfabet 49
- Liczba 49
- Czas 49
- Lokalizacja 50
- Hierarchia 50
- Podobieństwo 50
- Projektowanie na potrzeby aplikacji zorientowanych na zadaniowość i obieg pracy 50
- Widoczność czÄ™sto używanych elementów 50
- Dziel zadania na sekwencje kroków 51
- WielokanaÅ‚owość i zróżnicowanie rozmiarów ekranów 51
- Informacje w formie Kart 51
- Projektowanie systemu typów ekranów 52
- OglÄ…d - pokazanie listy lub siatki elementów 52
- Skupienie - pokazanie jednego elementu 54
- Tworzenie - udostępnienie narzędzi kreatywnych 54
- Działanie - umożliwienie wykonania czynności 55
- Wzorce 55
- Ekspozycja, Wyszukiwanie I PrzeglÄ…danie 56
- Bezpośredni Dostęp Mobilny 66
- Aktualności 67
- PrzeglÄ…darka Multimediów 81
- Pulpit 90
- PÅ‚ótno I Paleta 93
- Kreator 97
- Edytor Ustawień 99
- Różne Widoki 105
- Wiele Obszarów Roboczych 112
- System Pomocy 115
- Tagi 126
- Podsumowanie 132
3. Tam i z powrotem: nawigacja, drogowskazy i orientacja 133
- Przestrzeń informacji i czynności 134
- Drogowskazy 134
- Orientacja 134
- Nawigacja 135
- Nawigacja globalna 135
- Nawigacja funkcyjna 136
- Nawigacja asocjacyjna i wierszowa 136
- Powiązane treści 136
- Tagi 136
- Model społecznościowy 137
- Konwencje projektowania nawigacji 137
- Oddzielenie projektu nawigacji od projektu wizualnego 137
- Obciążenie poznawcze 137
- Niewielkie odległości 138
- Modele nawigacyjne 139
- OÅ› i szprychy 139
- Pełne połączenie 140
- Wiele poziomów lub drzewo 140
- Krok po kroku 142
- Piramida 142
- PÅ‚aska nawigacja 144
- Wzorce 144
- Wskazane Punkty Startowe 145
- Spis Treści 150
- Piramida 155
- Panel Modalny 159
- Głębokie Linkowanie 164
- Wyjście Ewakuacyjne 168
- Grube Menu 172
- Mapka Strony W Stopce 176
- Narzędzia Logowania 181
- Mapa Sekwencji 183
- Okruszki 188
- Pasek Przewijania Z AdnotacjÄ… 192
- Animowane Przejście 195
- Podsumowanie 200
4. UkÅ‚ad elementów 201
- Podstawy tworzenia layoutu 201
- Hierarchia wizualna 201
- Co sprawia, że element wydaje się ważny 202
- Cztery zasady psychologii postaci 207
- Przepływ wzroku 209
- Wykorzystanie dynamicznych elementów 211
- Odblokowywanie Reakcyjne 213
- Ujawnianie Reakcyjne 213
- Obszary interfejsu 214
- Wzorce 215
- Layout 215
- Wydzielanie informacji 216
- Ramy Graficzne 216
- Obszar Centralny 219
- Siatka Równoprawnych Elementów 222
- Zatytułowane Sekcje 223
- Zakładki 226
- Akordeon 230
- Zwijane Panele 233
- Ruchome Panele 235
5. Styl wizualny i estetyka 239
- Podstawy projektowania graficznego 240
- Hierarchia wizualna 240
- Kompozycja 240
- Kolor 242
- Typografia 246
- Czytelność 252
- Sugestywność 253
- Obrazy 257
- Co to oznacza dla aplikacji biznesowych 259
- Dostępność 260
- Rodzaje stylów wizualnych 260
- Skeumorficzny 261
- Ilustrowany 262
- PÅ‚aski 263
- Minimalistyczny 266
- Adaptacyjny/parametryczny 268
- Podsumowanie 269
6. UrzÄ…dzenia mobilne 271
- Wyzwania i szanse towarzyszÄ…ce projektowaniu na urzÄ…dzenia mobilne 272
- Niewielki rozmiar ekranu 272
- Zróżnicowana szerokość ekranu 272
- Ekrany dotykowe 273
- Trudność w pisaniu 273
- Problemy zwiÄ…zane z otoczeniem 273
- Lokalizacja 274
- Kontekst społeczny i ograniczona uwaga 274
- Jak podejść do projektowania dla urządzeń przenośnych 274
- Wzorowe przykłady 277
- Wzorce 279
- Pionowy Stos 280
- Klisza 282
- Narzędzia Dotykowe 284
- Dolny Pasek Nawigacyjny 288
- Kolekcje I Karty 289
- Nieskończona Lista 293
- Duże Marginesy 294
- Wskaźniki Wczytywania 297
- Połączone Aplikacje 298
- Zadbaj o interfejs mobilny 303
7. Listy 305
- Scenariusze korzystania z list 305
- Architektura informacji 306
- Co chcesz pokazać? 307
- Wzorce 310
- Wybór Dwupanelowy lub Widok ZÅ‚ożony 310
- UszczegóÅ‚owienie W Jednym Oknie 314
- Wkładki 317
- Karty 320
- Siatka Miniaturek 323
- Karuzela 327
- Paginacja 329
- Bezpośrednie Przejście Do Elementu 332
- Przewijanie Alfabetyczne/Numeryczne 335
- Pole Nowego Elementu 336
- Podsumowanie 338
8. Jak to się robi: czynności i polecenia 339
- Dotykanie, przeciÄ…ganie i szczypanie 340
- Obracanie i potrzÄ…sanie 341
- Przyciski 341
- Paski menu 341
- Menu kontekstowe 342
- Rozwijane menu 342
- Paski narzędzi 342
- Odnośniki 342
- Panele poleceń 342
- Ukryte narzędzia 343
- Pojedyncze i dwukrotne kliknięcia 343
- Polecenia klawiszowe 343
- Skróty 344
- Kolejność tabulacji 344
- Przeciągnij i upuść 344
- Wpisywane polecenia 344
- Afordancja 345
- Bezpośrednia manipulacja obiektami 345
- Wzorce 347
- Grupy Przycisków 348
- Ukryte Narzędzia 350
- Panel Poleceń 353
- Wyszczególniony Przycisk "ZakoÅ„cz" 356
- Inteligentne Elementy Menu 362
- PodglÄ…d 364
- Spinnery I Wskaźniki Postępu 368
- Odwoływalność 373
- Wielopoziomowe Cofanie Czynności 375
- Historia Poleceń 379
- Makra 381
- Podsumowanie 387
9. Prezentowanie złożonych danych 389
- Podstawy infografik 389
- Modele organizacyjne - jak wyglÄ…da organizacja danych? 390
- Przedświadoma interpretacja zmiennych - co wiąże się z czym? 391
- Nawigacja i przeglądanie - jak mogę zgłębić te dane? 395
- Sortowanie i przestawianie - czy mogę zmienić strukturę danych, by uzyskać inny punkt widzenia? 396
- Wyszukiwanie i filtrowanie - w jaki sposób mogÄ™ dostać wyÅ‚Ä…cznie te dane, których potrzebujÄ™? 399
- Dane jako takie - jakie są konkretne wartości danych? 400
- Wzorce 402
- Chmurki Informacyjne 402
- Podświetlanie Danych 406
- Dynamiczne Kwerendy 408
- Rozrysowywanie Danych 411
- RównolegÅ‚e Wykresy 415
- Wykres Panelowy 418
- Moc wizualizacji danych 422
10. Dane wejściowe: formularze i kontrolki 423
- Podstawy projektowania formularzy 424
- Formularze stale ewoluujÄ… 426
- Dodatkowe materiały 427
- Wzorce 427
- Format Pobłażliwy 428
- Format Strukturalny 432
- Uzupełnianie 435
- Wskazówki 438
- Zapytanie 442
- Miernik Bezpieczeństwa Hasła 444
- Automatyczne Uzupełnianie 449
- Rozwijany Selektor 456
- Kreator Listy 460
- Poprawne Wartości Domyślne 464
- Komunikaty O Błędach 468
- Podsumowanie 474
11. Systemy interfejsów użytkownika i Atomic Design 475
- Systemy UI 476
- Przykład systemu UI opartego na komponentach: Microsoft Fluent 476
- Atomic Design - metodyka projektowania systemów 479
- PrzeglÄ…d 480
- Hierarchia Atomic Design 481
- Frameworki UI 482
- PrzeglÄ…d 483
- Korzyści 483
- WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci frameworków UI 483
- PrzeglÄ…d wybranych frameworków UI 484
- Podsumowanie 494
12. Poza ekranem 497
- Inteligentne systemy - części składowe 498
- Połączone urządzenia 498
- Systemy antycypacyjne 498
- Systemy asystujÄ…ce 498
- Naturalne interfejsy użytkownika 499
- Podsumowanie 499