reklama - zainteresowany?

Projektowanie frameworków w .NET. Wytyczne, konwencje, idiomy i wzorce. Wydanie III - Helion

Projektowanie frameworków w .NET. Wytyczne, konwencje, idiomy i wzorce. Wydanie III
Autor: Krzysztof Cwalina, Jeremy Barton, Brad Abrams
Tytuł oryginału: Framework Design Guidelines: Conventions, Idioms, and Patterns for Reusable .NET Libraries (3rd Edition) (Addison-Wesley Microsoft Technology Series)
ISBN: 978-83-283-7606-9
okładka: miękka
Data wydania: 2021-05-01
Księgarnia: Helion

Cena książki: 89,25 zł (poprzednio: 119,00 zł)
Oszczędzasz: 25% (-29,75 zł)

Dodaj do koszyka Projektowanie frameworków w .NET. Wytyczne, konwencje, idiomy i wzorce. Wydanie III

Dodaj do koszyka Projektowanie frameworków w .NET. Wytyczne, konwencje, idiomy i wzorce. Wydanie III

 

Osoby które kupowały "Projektowanie frameworków w .NET. Wytyczne, konwencje, idiomy i wzorce. Wydanie III", wybierały także:

  • Windows Media Center. Domowe centrum rozrywki
  • Ruby on Rails. Ćwiczenia
  • DevOps w praktyce. Kurs video. Jenkins, Ansible, Terraform i Docker
  • Przywództwo w Å›wiecie VUCA. Jak być skutecznym liderem w niepewnym Å›rodowisku
  • Scrum. O zwinnym zarzÄ…dzaniu projektami. Wydanie II rozszerzone

Dodaj do koszyka Projektowanie frameworków w .NET. Wytyczne, konwencje, idiomy i wzorce. Wydanie III

Spis treści

Projektowanie frameworków w .NET. Wytyczne, konwencje, idiomy i wzorce. Wydanie III -- spis treści


Spis rysunków 13

Spis tabel 15

Przedmowa 17

Przedmowa do wydania drugiego 19

Przedmowa do wydania pierwszego 21

Wstęp 23

Podziękowania 27

O autorach 29

O komentatorach 31

1. Wprowadzenie 37

  • 1.1. Walory dobrze zaprojektowanego frameworka 38
    • 1.1.1. Dobrze zaprojektowane frameworki sÄ… proste 38
    • 1.1.2. Dobrze zaprojektowane frameworki muszÄ… kosztować 39
    • 1.1.3. Dobrze zaprojektowane frameworki sÄ… peÅ‚ne kompromisów 40
    • 1.1.4. Dobrze zaprojektowane frameworki zawierajÄ… zapożyczenia z przeszÅ‚oÅ›ci 41
    • 1.1.5. Dobrze zaprojektowane frameworki można rozwijać 41
    • 1.1.6. Dobrze zaprojektowane frameworki można integrować 42
    • 1.1.7. Dobrze zaprojektowane frameworki sÄ… spójne 42

2. Podstawy projektowania frameworków 43

  • 2.1. Progresywne frameworki 45
  • 2.2. Podstawowe zasady projektowania frameworków 48
    • 2.2.1. Zasada projektowania opartego na scenariuszach 48
    • 2.2.2. Zasada niskiego progu wejÅ›cia 54
    • 2.2.3. Zasada samodokumentujÄ…cych siÄ™ modeli obiektów 59
    • 2.2.4. Zasada architektury warstwowej 64
  • Podsumowanie 66

3. Wytyczne dla nazw 67

  • 3.1. Konwencje dotyczÄ…ce wielkoÅ›ci liter 67
    • 3.1.1. ReguÅ‚y stosowania wielkich liter w identyfikatorach 68
    • 3.1.2. Wielkie litery w akronimach 70
    • 3.1.3. Wielkie litery w wyrazach zÅ‚ożonych i czÄ™sto używanych zwrotach 72
    • 3.1.4. Rozróżnianie wielkoÅ›ci znaków 74
  • 3.2. Ogólne konwencje nazewnicze 75
    • 3.2.1. Dobór sÅ‚ów 75
    • 3.2.2. Używanie skrótów i akronimów 77
    • 3.2.3. Unikanie nazw specyficznych dla jÄ™zyków 78
    • 3.2.4. Nazewnictwo nowych wersji istniejÄ…cych interfejsów API 79
  • 3.3. Nazwy zestawów, bibliotek DLL i pakietów 81
  • 3.4. Nazwy przestrzeni nazw 83
    • 3.4.1. Przestrzenie nazw i konflikty nazw typów 84
  • 3.5. Nazwy klas, struktur i interfejsów 86
    • 3.5.1. Nazwy uogólnionych parametrów typowych 88
    • 3.5.2. Nazwy zwykÅ‚ych typów 89
    • 3.5.3. Nazewnictwo wyliczeÅ„ 90
  • 3.6. Nazwy skÅ‚adowych typów 91
    • 3.6.1. Nazwy metod 91
    • 3.6.2. Nazwy wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci 92
    • 3.6.3. Nazwy zdarzeÅ„ 93
    • 3.6.4. Nazwy pól 94
  • 3.7. Nazwy parametrów 95
    • 3.7.1. Nazwy parametrów przeciążonych operatorów 95
  • 3.8. Nazewnictwo zasobów 96
  • Podsumowanie 96

4. Wytyczne dotyczÄ…ce projektowania typów 97

  • 4.1. Typy i przestrzenie nazw 99
  • 4.2. Wybór miÄ™dzy klasÄ… a strukturÄ… 102
  • 4.3. Wybór miÄ™dzy klasÄ… a interfejsem 105
  • 4.4. Projektowanie klas abstrakcyjnych 111
  • 4.5. Projektowanie klas statycznych 112
  • 4.6. Projektowanie interfejsów 113
  • 4.7. Projektowanie struktur 115
  • 4.8. Projektowanie wyliczeÅ„ 119
    • 4.8.1. Projektowanie wyliczeÅ„ znacznikowych 125
    • 4.8.2. Dodawanie wartoÅ›ci do wyliczeÅ„ 128
  • 4.9. Typy zagnieżdżone 130
  • 4.10. Typy a metadane zestawów 132
  • 4.11. Silnie typowane ciÄ…gi 133
  • Podsumowanie 136

5. Projektowanie składowych 137

  • 5.1. Ogólne wytyczne dotyczÄ…ce projektowania skÅ‚adowych 137
    • 5.1.1. Przeciążanie skÅ‚adowych 137
    • 5.1.2. Jawne implementowanie skÅ‚adowych interfejsu 147
    • 5.1.3. Wybór miÄ™dzy wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciami a metodami 150
  • 5.2. Projektowanie wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci 154
    • 5.2.1. Projektowanie wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci indeksowanych 157
    • 5.2.2. Zdarzenia powiadamiania o zmianach wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci 159
  • 5.3. Projektowanie konstruktorów 160
    • 5.3.1. Wytyczne dla konstruktorów typów 166
  • 5.4. Projektowanie zdarzeÅ„ 168
  • 5.5. Projektowanie pól 172
  • 5.6. Metody rozszerzajÄ…ce 175
  • 5.7. Przeciążanie operatorów 181
    • 5.7.1. Przeciążanie operatora == 185
    • 5.7.2. Operatory konwersji 185
    • 5.7.3. Operatory nierównoÅ›ci 186
  • 5.8. Projektowanie parametrów 188
    • 5.8.1. Wybór miÄ™dzy parametrami typu wyliczeniowego i logicznego 190
    • 5.8.2. Sprawdzanie poprawnoÅ›ci argumentów 192
    • 5.8.3. Przekazywanie parametrów 195
    • 5.8.4. SkÅ‚adowe ze zmiennÄ… liczbÄ… parametrów 198
    • 5.8.5. Parametry wskaźnikowe 201
  • 5.9. Używanie krotek w sygnaturach skÅ‚adowych 202
  • Podsumowanie 207

6. Projektowanie pod kątem rozszerzalności 209

  • 6.1. Mechanizmy rozszerzalnoÅ›ci 209
    • 6.1.1. Klasy niezapieczÄ™towane 209
    • 6.1.2. SkÅ‚adowe chronione 211
    • 6.1.3. Zdarzenia i wywoÅ‚ania zwrotne 212
    • 6.1.4. SkÅ‚adowe wirtualne 217
    • 6.1.5. Abstrakcje (typy i interfejsy abstrakcyjne) 219
  • 6.2. Klasy bazowe 220
  • 6.3. PieczÄ™towanie 222
  • Podsumowanie 224

7. WyjÄ…tki 225

  • 7.1. ZgÅ‚aszanie wyjÄ…tków 229
  • 7.2. Wybór odpowiedniego typu zgÅ‚aszanego wyjÄ…tku 234
    • 7.2.1. Opracowywanie komunikatu o bÅ‚Ä™dzie 236
    • 7.2.2. ObsÅ‚uga wyjÄ…tków 237
    • 7.2.3. Opakowywanie wyjÄ…tków 242
  • 7.3. Korzystanie ze standardowych typów wyjÄ…tków 244
    • 7.3.1. Exception i SystemException 244
    • 7.3.2. ApplicationException 244
    • 7.3.3. InvalidOperationException 244
    • 7.3.4. ArgumentException, ArgumentNullException i ArgumentOutOfRangeException 245
    • 7.3.5. NullReferenceException, IndexOutOfRangeException i AccessViolationException 246
    • 7.3.6. StackOverflowException 246
    • 7.3.7. OutOfMemoryException 246
    • 7.3.8. ComException, SEHException i ExecutionEngineException 247
    • 7.3.9. OperationCanceledException i TaskCanceledException 247
    • 7.3.10. FormatException 248
    • 7.3.11. PlatformNotSupportedException 248
  • 7.4. Projektowanie wÅ‚asnych wyjÄ…tków 248
  • 7.5. WyjÄ…tki a wydajność 249
    • 7.5.1. Wzorzec Tester-Wykonawca 250
    • 7.5.2. Wzorzec Try 251
  • Podsumowanie 254

8. Wytyczne dotyczące użytkowania 255

  • 8.1. Tablice 255
  • 8.2. Atrybuty 258
  • 8.3. Kolekcje 260
    • 8.3.1. Kolekcje jako parametry 262
    • 8.3.2. Kolekcje jako wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci i wartoÅ›ci zwracane 263
    • 8.3.3. Wybór miÄ™dzy tablicÄ… a kolekcjÄ… 266
    • 8.3.4. Implementowanie kolekcji niestandardowych 267
  • 8.4. DateTime i DateTimeOffset 269
  • 8.5. ICloneable 271
  • 8.6. IComparablei IEquatable 271
  • 8.7. IDisposable 273
  • 8.8. Nullable 273
  • 8.9. Object 274
    • 8.9.1. Object.Equals 274
    • 8.9.2. Object.GetHashCode 276
    • 8.9.3. Object.ToString 277
  • 8.10. Serializacja 279
  • 8.11. Uri 281
    • 8.11.1. Wytyczne implementacyjne dotyczÄ…ce typu System.Uri 282
  • 8.12. Użycie przestrzeni nazw System.Xml 282
  • 8.13. Operatory równoÅ›ci 283
    • 8.13.1. Operatory równoÅ›ci w typach wartoÅ›ciowych 285
    • 8.13.2. Operatory równoÅ›ci w typach referencyjnych 286

9. Typowe wzorce projektowe 287

  • 9.1. Komponenty agregujÄ…ce 287
    • 9.1.1. Projektowanie komponentowe 289
    • 9.1.2. Typy sfaktoryzowane 291
    • 9.1.3. Wytyczne dotyczÄ…ce komponentów agregujÄ…cych 292
  • 9.2. Wzorce asynchroniczne 294
    • 9.2.1. Wybór miÄ™dzy wzorcami asynchronicznymi 295
    • 9.2.2. Wzorzec asynchroniczny oparty na zadaniach 296
    • 9.2.3. Typy zwracane z metod asynchronicznych 301
    • 9.2.4. Tworzenie asynchronicznego wariantu istniejÄ…cej metody synchronicznej 304
    • 9.2.5. Wytyczne implementacyjne majÄ…ce na celu zachowanie spójnoÅ›ci wzorca asynchronicznego 306
    • 9.2.6. Klasyczny wzorzec asynchroniczny 311
    • 9.2.7. Wzorzec asynchroniczny oparty na zdarzeniach 311
    • 9.2.8. IAsyncDisposable 312
    • 9.2.9. IAsyncEnumerable 312
  • 9.3. WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci zależnoÅ›ciowe 314
    • 9.3.1. Projektowanie wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci zależnoÅ›ciowych 315
    • 9.3.2. Projektowanie doÅ‚Ä…czanych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci zależnoÅ›ciowych 317
    • 9.3.3. Sprawdzanie poprawnoÅ›ci wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci zależnoÅ›ciowych 318
    • 9.3.4. Powiadomienia o zmianach wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci zależnoÅ›ciowych 318
    • 9.3.5. Koercja wartoÅ›ci wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci zależnoÅ›ciowej 319
  • 9.4. Wzorzec Dispose 320
    • 9.4.1. Podstawowy wzorzec Dispose 322
    • 9.4.2. Typy finalizowalne 328
    • 9.4.3. Operacje z okreÅ›lonym zakresem 331
    • 9.4.4. IAsyncDisposable 334
  • 9.5. Fabryki 337
  • 9.6. ObsÅ‚uga LINQ 341
    • 9.6.1. Omówienie mechanizmu LINQ 341
    • 9.6.2. Sposoby implementowania obsÅ‚ugi technologii LINQ 342
    • 9.6.3. ObsÅ‚uga technologii LINQ za poÅ›rednictwem interfejsu IEnumerable 342
    • 9.6.4. ObsÅ‚uga LINQ za poÅ›rednictwem interfejsu IQueryable 343
    • 9.6.5. ObsÅ‚uga technologii LINQ za poÅ›rednictwem wzorca Query 344
  • 9.7. Wzorzec funkcji opcjonalnych 347
  • 9.8. Kowariancja i kontrawariancja 350
    • 9.8.1. Kontrawariancja 352
    • 9.8.2. Kowariancja 354
    • 9.8.3. Wzorzec symulowanej kowariancji 356
  • 9.9. Metoda szablonowa 359
  • 9.10. Limity czasu 361
  • 9.11. Odczytywanie typów z kodu XAML 362
  • 9.12. Operacje na buforach 364
    • 9.12.1. Operacje transformacji danych 375
    • 9.12.2. Zapisywanie w buforze danych o staÅ‚ej lub wstÄ™pnie okreÅ›lonej wielkoÅ›ci 380
    • 9.12.3. Zapisywanie w buforze danych z użyciem wzorca Try-Write 381
    • 9.12.4. Częściowe zapisy do buforów i wyliczenie OperationStatus 385
  • 9.13. A na koniec... 389

A Konwencje stylu programowania w C# 391

  • A.1. Ogólne konwencje stylu 392
    • A.1.1. Użycie nawiasów klamrowych 392
    • A.1.2. Użycie spacji 394
    • A.1.3. Użycie wcięć 395
    • A.1.4. OdstÄ™py w pionie 397
    • A.1.5. Modyfikatory skÅ‚adowych 397
    • A.1.6. Inne 399
  • A.2. Konwencje nazewnicze 403
  • A.3. Komentarze 404
  • A.4. Organizacja plików 405

B Przestarzałe wytyczne 407

  • B.3. PrzestarzaÅ‚e wytyczne dotyczÄ…ce nazewnictwa 408
    • B.3.8. Nazewnictwo zasobów 408
  • B.4. PrzestarzaÅ‚e wytyczne dotyczÄ…ce projektowania typów 408
    • B.4.1. Typy i przestrzenie nazw 408
  • B.5. PrzestarzaÅ‚e wytyczne dotyczÄ…ce projektowania skÅ‚adowych 410
    • B.5.4. Projektowanie zdarzeÅ„ 410
  • B.7. PrzestarzaÅ‚e wytyczne dotyczÄ…ce wyjÄ…tków 411
    • B.7.4. Projektowanie wyjÄ…tków niestandardowych 411
  • B.8. PrzestarzaÅ‚e wytyczne dotyczÄ…ce użytkowania 412
    • B.8.10. Serializacja 412
  • B.9. PrzestarzaÅ‚e wytyczne dotyczÄ…ce typowych wzorców projektowych 419
    • B.9.2. Wzorce asynchroniczne 419
    • B.9.4. Wzorzec Dispose 429

C Przykład specyfikacji API 435

D Zmiany powodujące niezgodność 441

  • D.1. Modyfikowanie zestawów 442
    • D.1.1. Zmiana nazwy zestawu 442
  • D.2. Dodawanie przestrzeni nazw 443
    • D.2.1. Dodawanie przestrzeni nazw powodujÄ…cej konflikt z istniejÄ…cym typem 443
  • D.3. Modyfikowanie przestrzeni nazw 443
    • D.3.1. Zmiana nazwy przestrzeni nazw lub wielkoÅ›ci jej liter 443
  • D.4. Przenoszenie typów 443
    • D.4.1. Przenoszenie typu za poÅ›rednictwem atrybutu [TypeForwardedTo] 443
    • D.4.2. Przenoszenie typu bez użycia atrybutu [TypeForwardedTo] 444
  • D.5. Usuwanie typów 444
    • D.5.1. Usuwanie typów 444
  • D.6. Modyfikowanie typów 445
    • D.6.1. ZapieczÄ™towanie typu niezapieczÄ™towanego 445
    • D.6.2. OdpieczÄ™towanie typu zapieczÄ™towanego 445
    • D.6.3. Zmiana wielkoÅ›ci liter w nazwie typu 445
    • D.6.4. Zmiana nazwy typu 446
    • D.6.5. Zmiana przestrzeni nazw typu 446
    • D.6.6. Dodawanie do struktury modyfikatora readonly 446
    • D.6.7. Usuwanie ze struktury modyfikatora readonly 447
    • D.6.8. Dodawanie interfejsu bazowego do istniejÄ…cego interfejsu 447
    • D.6.9. Dodawanie drugiej deklaracji uogólnionego interfejsu 447
    • D.6.10. Zmiana klasy na strukturÄ™ 448
    • D.6.11. Zmiana struktury na klasÄ™ 448
    • D.6.12. Zmiana struktury na typ ref struct 449
    • D.6.13. Zmiana typu ref struct na strukturÄ™ (bez sÅ‚owa kluczowgo ref) 449
  • D.7. Dodawanie skÅ‚adowych 449
    • D.7.1. Maskowanie skÅ‚adowych typu bazowego za pomocÄ… modyfikatora new 449
    • D.7.2. Dodawanie skÅ‚adowych abstrakcyjnych 450
    • D.7.3. Dodawanie skÅ‚adowych do typu niezapieczÄ™towanego 450
    • D.7.4. Dodawanie skÅ‚adowej z modyfikatorem override do typu niezapieczÄ™towanego 450
    • D.7.5. Dodawanie do struktury pierwszego pola typu referencyjnego 451
    • D.7.6. Dodawanie skÅ‚adowej do interfejsu 451
  • D.8. Przenoszenie skÅ‚adowych 452
    • D.8.1. Przenoszenie skÅ‚adowych do klasy bazowej 452
    • D.8.2. Przenoszenie skÅ‚adowych do interfejsu bazowego 452
    • D.8.3. Przenoszenie skÅ‚adowych do typu pochodnego 452
  • D.9. Usuwanie skÅ‚adowych 452
    • D.9.1. Usuwanie finalizatora z typu niezapieczÄ™towanego 452
    • D.9.2. Usuwanie finalizatora z typu zapieczÄ™towanego 453
    • D.9.3. Usuwanie skÅ‚adowej bez modyfikatora override 453
    • D.9.4. Usuwanie przesÅ‚oniÄ™cia skÅ‚adowej wirtualnej 453
    • D.9.5. Usuwanie przesÅ‚oniÄ™cia skÅ‚adowej abstrakcyjnej 454
    • D.9.6. Usuwanie lub zmiana nazwy pól prywatnych w typach serializowalnych 454
  • D.10. Przeciążanie skÅ‚adowych 454
    • D.10.1. Dodawanie pierwszego przeciążenia skÅ‚adowej 455
    • D.10.2. Dodawanie przeciążenia z alternatywnym parametrem typu referencyjnego 455
  • D.11. Zmiana sygnatur skÅ‚adowych 455
    • D.11.1. Zmiana nazwy parametru metody 455
    • D.11.2. Dodawanie lub usuwanie parametru metody 456
    • D.11.3. Zmiana typu parametru metody 456
    • D.11.4. Zmiana kolejnoÅ›ci parametrów o różnych typach w metodzie 456
    • D.11.5. Zmiana kolejnoÅ›ci parametrów tego samego typu w metodzie 457
    • D.11.6. Zmiana typu zwrotnego metody 457
    • D.11.7. Zmiana typu wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci 458
    • D.11.8. Zmiana widocznoÅ›ci skÅ‚adowej z publicznej na dowolnÄ… innÄ… 458
    • D.11.9. Zmiana widocznoÅ›ci skÅ‚adowej z chronionej na publicznÄ… 458
    • D.11.10. Zmiana skÅ‚adowej wirtualnej (lub abstrakcyjnej) z chronionej na publicznÄ… 458
    • D.11.11. Dodawanie lub usuwanie modyfikatora static 459
    • D.11.12. RozpoczÄ™cie przekazywania parametru przez referencjÄ™ lub rezygnacja z tego 459
    • D.11.13. Zmiana stylu parametru referencyjnego 460
    • D.11.14. Nadawanie modyfikatora readonly metodzie struktury 460
    • D.11.15. Usuwanie modyfikatora readonly z metody struktury 460
    • D.11.16. Zmiana parametru z obowiÄ…zkowego na opcjonalny 460
    • D.11.17. Zmiana parametru z opcjonalnego na obowiÄ…zkowy 461
    • D.11.18. Zmiana wartoÅ›ci domyÅ›lnej parametru opcjonalnego 461
    • D.11.19. Zmiana wartoÅ›ci pola const 461
    • D.11.20. Zmiana skÅ‚adowej abstrakcyjnej na wirtualnÄ… 462
    • D.11.21. Zmiana skÅ‚adowej wirtualnej na abstrakcyjnÄ… 462
    • D.11.22. Zmiana skÅ‚adowej niewirtualnej na wirtualnÄ… 462
  • D.12. Zmiana dziaÅ‚ania 463
    • D.12.1. ZastÄ™powanie wyjÄ…tków dotyczÄ…cych bÅ‚Ä™dów czasu wykonania wyjÄ…tkami odnoszÄ…cymi siÄ™ do bÅ‚Ä™dów użycia 463
    • D.12.2. ZastÄ™powanie wyjÄ…tków dotyczÄ…cych bÅ‚Ä™dów użycia funkcjonalnym dziaÅ‚aniem 463
    • D.12.3. Zmiana typu wartoÅ›ci zwracanych z metody 463
    • D.12.4. ZgÅ‚aszanie nowego typu wyjÄ…tku bÅ‚Ä™du 464
    • D.12.5. ZgÅ‚aszanie nowego typu wyjÄ…tku, odziedziczonego po dotychczas zgÅ‚aszanym typie 464
  • D.13. Ostatnia uwaga 464

SÅ‚owniczek 465

Dodaj do koszyka Projektowanie frameworków w .NET. Wytyczne, konwencje, idiomy i wzorce. Wydanie III

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.