Multimedia i grafika komputerowa. Podręcznik do nauki zawodu technik informatyk - Helion
ISBN: 978-83-246-2390-7
stron: 240, Format: 168x237, okładka: miękka
Data wydania: 2011-07-07
Księgarnia: Helion
Cena książki: 37,95 zł
Podręcznik jest zgodny z podstawą programową kształcenia w zawodzie technik informatyk 312[01].
Numer dopuszczenia MEN: 24/2010
Profesjonalny technik informatyk nie może obyć siÄ™ bez znajomoÅ›ci zasad dziaÅ‚ania programów graficznych i multimedialnych. DziÄ™ki temu podrÄ™cznikowi uczeÅ„ bez trudu opanuje rozpoznawanie popularnych formatów zapisu plików, zrozumie podstawowe różnice miÄ™dzy nimi oraz samodzielnie przeprowadzi analizÄ™ i edycjÄ™ plików dźwiÄ™kowych. Dowie siÄ™, na czym polega obróbka plików graficznych, i nauczy siÄ™ tworzyć zaawansowane animacje — także te z wykorzystaniem Å›cieżek oraz jÄ™zyka skryptowego ActionScript. Ponadto książka ta przybliży mu kwestie zwiÄ…zane z pracÄ… nad filmami wideo, szczególnie w zakresie ich edycji oraz montażu, i przygotuje go do umieszczania w Internecie treÅ›ci graficznych czy multimedialnych.
"Technik Informatyk" to doskonaÅ‚y, charakteryzujÄ…cy siÄ™ wysokÄ… jakoÅ›ciÄ… i kompletny zestaw edukacyjny, przygotowany przez dysponujÄ…cego ogromnym doÅ›wiadczeniem lidera na rynku książek informatycznych — wydawnictwo Helion.
W skład zestawu "Technik Informatyk" wchodzą także:
Podręczniki oraz inne pomoce naukowe należące do tej serii zostały opracowane z myślą o wykształceniu kompetentnych techników, którzy bez trudu poradzą sobie z wyzwaniami w świecie współczesnej informatyki.
Osoby które kupowały "Multimedia i grafika komputerowa. Podręcznik do nauki zawodu technik informatyk", wybierały także:
- Kwalifikacja E.12. Montaż i eksploatacja komputerów osobistych oraz urządzeń peryferyjnych. Podręcznik do nauki zawodu technik informatyk 57,00 zł, (42,75 zł -25%)
- Kwalifikacja E14. Część 2. Tworzenie baz danych i administrowanie bazami. Podręcznik do nauki zawodu technik informatyk 37,95 zł, (28,46 zł -25%)
- Jak zdać egzamin zawodowy w technikum informatycznym? Kwalifikacje E.12, E.13, E.14 37,51 zł, (32,26 zł -14%)
- Kwalifikacja EE.08. Montaż i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i sieci. Część 2. Systemy operacyjne. Podręcznik do nauki zawodu technik informatyk 37,95 zł
- Kwalifikacja EE.08. Montaż i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i sieci. Część 1. Urządzenia techniki komputerowej. Podręcznik do nauki zawodu technik informatyk 37,95 zł
Spis treści
Multimedia i grafika komputerowa. Podręcznik do nauki zawodu technik informatyk -- spis treści
Wstęp (9)
Część I Obróbka dźwięku
Rozdział 1. Sposoby zapisu dźwięku (13)
- 1.1. Analogowy zapis dźwięku (14)
- 1.2. Cyfrowy zapis dźwięku (15)
- 1.2.1. Częstotliwości słyszalne (16)
- 1.2.2. Wielkości charakteryzujące dźwięk (16)
- 1.3. Kompresja audio (17)
- 1.4. Jakość dźwięku cyfrowego (18)
Rozdział 2. Formaty plików audio (21)
- 2.1. Format WAVE (21)
- 2.2. Format MP3 (22)
- 2.2.1. Metadane pliku dźwiękowego (22)
- 2.2.2. Zasada działania kompresji MP3 (22)
- 2.3. Inne formaty audio (24)
- 2.4. Konwersja między formatami (25)
Rozdział 3. Analiza plików dźwiękowych (28)
- 3.1. Podstawowa analiza plików dźwiękowych (28)
- 3.1.1. Co to jest szum? (29)
- 3.2. Widmo sygnału (31)
- 3.2.1. Jak otrzymać widmo sygnału? (31)
Rozdział 4. Edycja plików dźwiękowych (37)
- 4.1. Podstawowa edycja plików dźwiękowych (38)
- 4.2. Dodawanie efektów (40)
- 4.2.1. Efekt odwrócenia a backmasking (43)
- 4.3. Montaż plików dźwiękowych (51)
- 4.3.1. Tablica próbek, czyli Wavetable (52)
Część II Grafika komputerowa
Rozdział 5. Grafika rastrowa i wektorowa. Modele kolorów (59)
- 5.1. Różnice między grafiką rastrową i wektorową (59)
- 5.2. Zastosowania i cechy grafiki rastrowej (61)
- 5.2.1. Co to jest DPI? (62)
- 5.3. Zastosowania i cechy grafiki wektorowej (64)
- 5.3.1. Wektoryzacja obrazów rastrowych (64)
- 5.4. Pojęcie koloru (65)
- 5.4.1. Trzy współrzędne koloru (65)
- 5.5. Model kolorów RGB (66)
- 5.6. Inne modele kolorów i ich zastosowania (68)
- 5.6.1. Sześcian CMY (69)
- 5.7. Model HSV (70)
- 5.7.1. Współrzędne HSV a parametry fizyczne fali świetlnej (71)
- 5.8. Model CIE XYZ (72)
Rozdział 6. Oprogramowanie graficzne (74)
- 6.1. Rynek narzędzi grafiki komputerowej (74)
- 6.2. Proste narzędzia graficzne (75)
- 6.3. Narzędzia do zaawansowanej edycji obrazów (78)
- 6.3.1. Adobe Photoshop - narzędzie grafiki rastrowej czy wektorowej? (78)
- 6.4. Narzędzia do tworzenia obrazów (80)
- 6.4.1. Krzywe Beziera i krzywe Hermite'a (80)
Rozdział 7. Formaty plików graficznych (85)
- 7.1. Popularne formaty plików graficznych (85)
- 7.1.1. Mapa bitowa (85)
- 7.1.2. Format GIF (88)
- 7.1.3. Format JPEG (89)
- 7.1.4. Format PNG (90)
- 7.1.5. Format PSD (90)
- 7.2. Konwersja między formatami (91)
- 7.3. Wybór formatu (92)
Rozdział 8. Edycja plików graficznych (97)
- 8.1. Rysowanie prostych obiektów (97)
- 8.2. Wypełnianie kolorem i teksturą (99)
- 8.3. Filtrowanie obrazów i tworzenie efektów (100)
- 8.3.1. Filtry funkcyjne i otoczeniowe (101)
- 8.4. Przygotowanie obrazów na potrzeby stron internetowych (108)
- 8.4.1. Rozmiar obrazów i plików (108)
Część III Animacja komputerowa
Rozdział 9. Tworzenie obiektów dla animacji (113)
- 9.1. Podstawy programu Adobe Flash (114)
- 9.1.1. Klatki a czas wykonania animacji (117)
- 9.2. Przybornik narzędzi (118)
- 9.3. Tworzenie statycznych obiektów graficznych (121)
- 9.4. Transformacje obiektów (124)
- 9.5. Definiowanie krzywych i praca z tekstem (127)
- 9.5.1. Praca z tekstem (128)
Rozdział 10. Tworzenie prostych animacji (131)
- 10.1. Proste animacje w Adobe Flash (131)
- 10.1.1. Format SWF (134)
- 10.2. Ścieżka ruchu (136)
- 10.3. Importowanie filmów i rotoskopia (143)
Rozdział 11. Języki skryptowe w tworzeniu animacji (147)
- 11.1. Składnia języka ActionScript (148)
- 11.1.1. ActionScript a inne języki skryptowe (148)
- 11.2. Zmienne, wyrażenia i instrukcje języka ActionScript (149)
- 11.2.1. Zmienne (150)
- 11.2.2. Instrukcje (152)
- 11.2.3. Komentarze w kodzie (153)
- 11.2.4. Wyrażenia (156)
- 11.3. Funkcje i obiekty (158)
- 11.3.1. Funkcje (158)
- 11.3.2. Obiekty (159)
- 11.4. Procedury obsługi zdarzeń i ich zastosowanie (160)
- 11.5. Tworzenie animacji krok po kroku (164)
Część IV Cyfrowa obróbka wideo
Rozdział 12. Formaty plików wideo (173)
- 12.1. Metody kompresji wideo (173)
- 12.1.1. Jak oceniać jakość kompresji wideo? (174)
- 12.1.2. Kompresja wideo - podstawowe pojęcia (175)
- 12.2. Format AVI (175)
- 12.2.1. Kodeki wideo (177)
- 12.3. Format MPEG (178)
- 12.4. Formaty VCD, SVCD i DVD-Video (180)
- 12.5. Format (kodek) DivX (180)
- 12.6. Inne formaty wideo (181)
- 12.7. Dobór optymalnego formatu (182)
Rozdział 13. Nagrywanie sekwencji wideo (184)
- 13.1. Nagrywanie prostych sekwencji wideo - zrzuty z ekranu (185)
- 13.2. Nagrywanie sekwencji wideo za pomocÄ… kamery (186)
- 13.3. Transfer danych do komputera (191)
- 13.3.1. Czy zadanie importu danych wideo jest nadal tak ważne? (194)
- 13.4. Przygotowanie filmu do eksportu na nośniki CD i DVD (194)
Rozdział 14. Montaż filmów (200)
- 14.1. Edycja wideo w Adobe Premiere (200)
- 14.2. Narzędzia edycyjne (204)
- 14.3. Dodawanie efektów (208)
- 14.4. Dodawanie napisów (216)
- 14.5. Synchronizacja ścieżki dźwiękowej (221)
- 14.6. Praktyczne wskazówki do montażu filmów (222)
Bibliografia (225)
Skorowidz (226)