Matematyka dla programistów Java - Helion
ISBN: 978-83-283-7040-1
stron: 592, Format: ebook
Data wydania: 2020-05-18
Księgarnia: Helion
Cena książki: 44,50 zł (poprzednio: 89,00 zł)
Oszczędzasz: 50% (-44,50 zł)
Matematyka w Javie? Nic trudnego!
- Przypomnij sobie reguły i działania matematyczne
- Poznaj w praktyce funkcje matematyczne języka Java
- Zamieniaj wzory i problemy matematyczne na algorytmy
- Naucz się wizualizować wyniki swoich obliczeń
Matematyka nie jest ulubionÄ… dziedzinÄ… wiedzy wiÄ™kszoÅ›ci ludzi, a spoÅ‚eczność informatyczna nie stanowi tu wyjÄ…tku. Funkcje matematyczne, obliczenia statystyczne, dziaÅ‚ania na macierzach - każda z tych czynnoÅ›ci może wywoÅ‚ać popÅ‚och nawet wÅ›ród najbardziej doÅ›wiadczonych programistów, z wieloletnim stażem w zawodzie. Jest tak, mimo że zarówno zasada dziaÅ‚ania komputerów, jak i jÄ™zyki programowania opierajÄ… siÄ™ wÅ‚aÅ›nie na królowej nauk.
Na szczęście na rynku jest ta książka! Szybko wprowadzi CiÄ™ ona w Å›wiat obliczeÅ„ matematycznych wykonywanych za pomocÄ… komputera. Na praktycznych przykÅ‚adach, opracowanych w popularnym jÄ™zyku Java, przedstawia sposoby przeprowadzania różnych dziaÅ‚aÅ„ i przeksztaÅ‚ceÅ„, stosowania algorytmów i wizualizowania otrzymanych wyników. PrzestaÅ„ siÄ™ wiÄ™c martwić i zostaÅ„ prawdziwym matematycznym ninja!
- Podstawy matematyki i teorii informacji
- Działania na liczbach binarnych i heksadecymalnych
- Kombinatoryka i prawdopodobieństwo
- Działania na wektorach i macierzach
- Przetwarzanie liczb zespolonych
- Wykresy krzywych
- Chaos, fraktale i paradoksy
DziaÅ‚ania matematyczne? Obliczenia naukowe? Wypróbuj to w Javie!
Osoby które kupowały "Matematyka dla programistów Java", wybierały także:
- Algorytmy kryptograficzne. Przewodnik po algorytmach w blockchain, kryptografii kwantowej, protoko 79,00 zł, (39,50 zł -50%)
- Informatyk samouk. Przewodnik po strukturach danych i algorytmach dla pocz 58,98 zł, (29,49 zł -50%)
- My 89,00 zł, (44,50 zł -50%)
- Nauka algorytm 58,98 zł, (29,49 zł -50%)
- 40 algorytmów, które powinien znać każdy programista. Nauka implementacji algorytmów w Pythonie 77,00 zł, (38,50 zł -50%)
Spis treści
Matematyka dla programistów Java eBook -- spis treści
Wstęp 19
RozdziaÅ‚ 1. Powtórka z matematyki i klasa Math 21
- Stałe matematyczne 21
- Potęgowanie i pierwiastkowanie 21
- Potęgowanie 21
- Pierwiastkowanie 22
- Rzutowanie w zakres 0 do 1 22
- Potęgowanie i pierwiastkowanie w Javie 23
- Logarytmy 23
- Logarytm o dowolnej podstawie 23
- Logarytm naturalny 24
- Logarytm dziesiętny 24
- Przeliczanie logarytmów 24
- Logarytmy w Javie 24
- Funkcje trygonometryczne 25
- Miary kÄ…ta 25
- Przeliczanie stopni na radiany i radianów na stopnie 27
- Funkcje trygonometryczne kąta pełnego 28
- PrzeciwprostokÄ…tna 30
- Funkcje cyklometryczne 30
- Funkcje hiperboliczne 31
- Inne obliczenia i metody 32
- Wartości maksymalne, minimalne i absolutne 32
- ZaokrÄ…glanie liczb 33
- ZaokrÄ…glanie wyników dzielenia 34
- Liczby pseudolosowe 35
- Znaki liczb 35
- Bezpieczne obliczenia arytmetyczne 36
- Bezpieczne rzutowanie 36
- Reprezentacja liczb w komputerze 36
- Reszta z dzielenia 38
- Metody fma 38
- Zamiana uÅ‚amków dziesiÄ™tnych na zwykÅ‚e 39
- UÅ‚amek nieokresowy 39
- UÅ‚amek okresowy 39
Rozdział 2. Teoria informacji - podstawowe pojęcia 41
- Różnorodność 41
- Prawdopodobieństwo 43
- Entropia 44
- Informacja 45
RozdziaÅ‚ 3. Spójniki logiczne i logika zdaÅ„ 47
- Wprowadzenie 47
- Spójniki jednoargumentowe 47
- verum 47
- falsum 48
- assertum 48
- not 49
- Spójniki dwuargumentowe 49
- AND 50
- OR 51
- NAND 51
- NOR 52
- XOR 53
- NXOR 53
- IMP 54
- IMPR 55
- Inne spójniki 55
- ACTIV 56
- DEACTIV 57
RozdziaÅ‚ 4. Logiki trójwartoÅ›ciowe 59
- Algorytmy dla logiki Kleene'ego 62
- Koniunkcja 62
- Alternatywa 62
Rozdział 5. Operatory i obliczenia binarne 63
- Liczby binarne 63
- Operatory binarne 65
- Operator iloczynu bitowego & 65
- Operator sumy bitowej | 66
- Operator bitowej różnicy symetrycznej ^ 66
- Operator negacji bitowej ~ 67
- Operator przesunięcia bitowego w lewo << 67
- Operator przesunięcia bitowego w prawo >> 68
- Operator przesunięcia bitowego w prawo z wypełnianiem zerami >>> 69
- Zastosowania operacji binarnych 70
- Sprawdzanie parzystości 70
- Maskowanie binarne 70
- WÅ‚Ä…czanie bitów 71
- WyÅ‚Ä…czanie bitów 71
- Odwracanie bitów 72
- Flagi binarne 73
- Zegar binarny 75
- Kod BCD 75
- Zapis czasu 75
- Algorytm 77
- Kod Graya 77
- Tworzenie kodu 77
- Konwersja liczb dziesiętnych do kodu Graya 79
- Konwersja liczb binarnych do kodu Graya 79
- Konwersja kodu Graya na liczby dziesiętne 79
- Konwersja kodu Graya na liczby binarne 80
Rozdział 6. Liczby heksadecymalne i kolory 81
- Liczby heksadecymalne 81
- Modele kolorów 83
- Modele RGB i RGBA 83
- PrzestrzeÅ„ kolorów sRGB 83
- Model HSL/HSV 84
- PrzestrzeÅ„ kolorów HSV/HSB 84
- PrzestrzeÅ„ kolorów HSL/HSI/HSD 84
- PrzestrzeÅ„ kolorów HWB 85
- Palety kolorów 85
- Paleta 16 kolorów nazwanych 85
- Paleta Web Safe Colors 85
- Rozszerzona paleta kolorów nazwanych EN 85
- Paleta kolorów majÄ…cych polskie nazwy 86
- Paleta nazwanych kolorów HSL 86
- Paleta kolorów HSL 86
- Paleta kolorów nazwanych CSS 86
- Przeliczenia kolorów 86
RozdziaÅ‚ 7. Rachunek zbiorów i kompozycja kolorów 89
- Zbiór 89
- Operacje na zbiorach 89
- Dopełnienie zbioru 90
- Suma zbiorów 90
- Iloczyn zbiorów 90
- Różnica zbiorów 90
- Różnica symetryczna zbiorów 91
- Zawieranie siÄ™ zbiorów 91
- Obliczenia 94
- Reguły Portera-Duffa 96
- AlphaComposite.CLEAR 96
- AlphaComposite.DST 96
- AlphaComposite.DST_ATOP 97
- AlphaComposite.DST_IN 97
- AlphaComposite.DST_OUT 98
- AlphaComposite.DST_OVER 99
- AlphaComposite.SRC 99
- AlphaComposite.SRC_ATOP 99
- AlphaComposite.SRC_IN 100
- AlphaComposite.SRC_OUT 100
- AlphaComposite.SRC_OVER 101
- AlphaComposite.XOR 102
Rozdział 8. Liczby pierwsze 103
- Definicja liczby pierwszej 103
- Rozmieszczenie liczb pierwszych 103
- Spirala Ulama 104
- Spirala Archimedesa 105
- Gęstość liczb pierwszych 105
- Liczba liczb pierwszych 108
- Generowanie liczb pierwszych 108
- Liczba pierwsza większa od n 108
- Liczby pierwsze w podanym zakresie 108
- Sita liczbowe 109
- Liczba pierwsza Mersenne'a 110
- Wzór Fermata i inne wzory 111
- Specjalne liczby pierwsze 112
- Liczby bliźniacze 112
- Liczby czworacze 112
- Liczby izolowane 112
- Liczby Sophie Germain 112
- Liczby lustrzane 112
- Liczby palindromiczne 113
- Największe liczby pierwsze 113
- Ciekawe liczby pierwsze 113
- Testy pierwszości 114
- Małe liczby 114
- Duże liczby 114
- Faktoryzacja 117
- Czego nie wiadomo? 118
- Liczby pierwsze w naturze 118
RozdziaÅ‚ 9. Liczba φ 119
- Liczba φ w geometrii 120
- Złoty podział odcinka 120
- ZÅ‚oty prostokÄ…t 121
- ZÅ‚ota spirala 121
- ZÅ‚oty trójkÄ…t 121
- Pentagram 122
- Liczba φ w architekturze 123
- Liczba φ w sztuce 123
- Apollo Belwederski 123
- Liczba φ w muzyce 123
- Liczba φ w naturze 125
- Dłoń 125
- Inne 125
- Inne przykłady 126
- Wątpliwości 126
Rozdział 10. Ciąg i liczby Fibonacciego 127
- Definicja 127
- Granica 128
- Wzór Bineta 128
- Wyrazy ciÄ…gu 129
- n-ty wyraz ciÄ…gu 129
- Wyraz ciągu większy od n 129
- Wyraz ciÄ…gu mniejszy od n 129
- Wyrazy ciągu pomiędzy min i max 130
- Czy n jest wyrazem ciÄ…gu? 130
- Proporcje liczb 131
- Najważniejsze właściwości 132
- Właściwość 1. 132
- Właściwość 2. 133
- Właściwość 3. 134
- Właściwość 4. 134
- Właściwość 5. 135
- Właściwość 6. 135
- Właściwość 7. 135
- Właściwość 8. 136
- Właściwość 9. 136
- Właściwość 10. 136
- Właściwość 11. 136
- Właściwość 12. 136
- Właściwość 13. 136
- Właściwość 14. 137
- Inne właściwości 138
- TrochÄ™ zabawy 138
- Zastosowania i występowanie 138
- Kwadraty Fibonacciego 138
- Spirala Fibonacciego 138
- CiÄ…g Fibonacciego w systemie dwójkowym 139
- Liczby Rahaba 139
- WÅ›ród bÅ‚onkówek 142
- Rozmnażanie królików 143
- PÄ™dy boczne na pÄ™dzie gÅ‚ównym 143
- Więcej biologii 144
- Muzyka 145
- Literatura 145
- Ekonomia 147
- Informatyka 147
Rozdział 11. Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa 149
- Silnia 149
- Wzór przybliżony 150
- Symbol Newtona 150
- Rozkład dwumianowy 151
- Rzut 1 monetÄ… 151
- Rzut 2 monetami 151
- Rzut 3 monetami 152
- Rzut 4 monetami 153
- Rzut n monetami 153
- Dwumiany Newtona 153
- Dwumiany 153
- Dwumiany Newtona 154
- Szereg Newtona 155
- Inne dwumiany 155
- Przykłady 155
- TrójkÄ…t Pascala 156
- Właściwości 156
- WspóÅ‚czynniki rozwiniÄ™cia 159
- Schemat Bernoulliego 160
- Wzór Bernoulliego 161
- Prawdopodobieństwo wyrzucenia 161
- Wzór Bernoulliego 163
- Przykłady 163
- Zastosowania 165
- Kombinacje, wariacje i permutacje 167
- Kombinacje 167
- Wariacje 169
- Permutacje 170
- Co wybrać? 172
- Liczby Stirlinga 173
- Liczby Stirlinga II rodzaju 173
- Liczby Stirlinga I rodzaju 175
- Liczby Eulera 177
- Liczby Eulera I rzędu 177
- Liczby Eulera II rzędu 178
- Liczby Bernoulliego 181
- Partycje 182
- n jako suma dokładnie k liczb naturalnych 182
- n jako suma co najwyżej k liczb naturalnych 183
- n jako suma liczb naturalnych 184
- Inwersje 186
- Liczby Catalana 186
- Liczba dróg 187
- Liczba rozmieszczeÅ„ nawiasów 189
- Liczba podziaÅ‚ów na trójkÄ…ty 190
- Liczba monotonicznych dróg 190
- Liczba drzew binarnych 191
- Liczby Bella 193
- Naszyjniki i bransoletki 194
- Liczby względnie pierwsze 194
- Funkcja ? Eulera 195
- Naszyjniki i bransoletki 197
- Kule i urny 200
- Rozmieszczenie 8. 206
- Uwagi 207
- Wybrane zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa 208
- Uogólniony wzór Bernoulliego 208
- Wzór Pascala 208
- Wzór Poissona 209
- Losowanie bez zwracania 210
Rozdział 12. Statystyka - praca z danymi 213
- Dane 213
- PorzÄ…dkowanie danych 213
- Szereg rozdzielczy jednostopniowy 213
- Szereg rozdzielczy wielostopniowy 214
- Wykresy danych 216
- Histogram 216
- Wykres kołowy 218
- Wykres liniowy 218
- Inne wykresy 220
- Porównanie danych 220
- Ocena danych 221
- Min, max, rozstęp 222
- Suma 222
- Wskaźnik struktury 222
- Wskaźnik natężenia 223
- Åšrednia arytmetyczna 223
- Dominanta (moda) 224
- Percentyle 225
- Wariancja 226
- Odchylenie standardowe 228
- WspóÅ‚czynnik zmiennoÅ›ci 228
- Momenty średniej 229
- Inne wspóÅ‚czynniki 231
RozdziaÅ‚ 13. Wskaźniki różnorodnoÅ›ci i podobieÅ„stwa 233
- Wskaźnik Margalefa 233
- Wskaźnik Simpsona 234
- Wskaźnik Shannona-Wienera 235
- Wskaźnik Pielou 236
- Wskaźnik Jaccarda 237
- Wskaźnik Sorensona 238
- Wersja 1. 238
- Wersja 2. 239
- Wskaźnik Euklidesa 240
RozdziaÅ‚ 14. Równania prostej 241
- Postać ogólna 241
- Postać kierunkowa 242
- Praca z obiektem Line 243
- RównolegÅ‚ość prostych 245
- OdlegÅ‚ość prostych równolegÅ‚ych 245
- Prostopadłość prostych 246
- Kąt między prostymi 247
- Punkt przecięcia prostych 248
- Odległość punktu od prostej 249
- Prosta równolegÅ‚a do danej prostej przechodzÄ…ca przez punkt 250
- Prosta prostopadła do danej prostej przechodząca przez punkt 251
- Wyznaczanie punktów na prostej 252
Rozdział 15. Wektory 253
- Skalary 253
- Wektory dwuwymiarowe 2d 253
- Wektory wierszowe i kolumnowe 253
- Transpozycja 254
- WspóÅ‚rzÄ™dne kartezjaÅ„skie a biegunowe 254
- Długość wektora 255
- KÄ…t wektora 256
- Dodawanie wektorów 256
- Odejmowanie wektorów 257
- Skalowanie wektora 257
- Normalizacja wektora 258
- Iloczyn skalarny wektorów 258
- Normalna wektora 259
- Kąt między wektorami 260
- Iloczyn wektorowy 260
- Wektory 3d 261
- Wektory n-wymiarowe 261
Rozdział 16. Macierze 263
- Klasa Matrix 263
- Użycie konstruktorów 263
- Typy macierzy 264
- Macierz zerowa 264
- Macierz jednostkowa 265
- Macierze wektorowe 265
- Macierz kwadratowa 265
- Właściwości macierzy 266
- Stopień macierzy 266
- Równość macierzy 266
- Operacje na macierzach 266
- Dodawanie macierzy 266
- Odejmowanie macierzy 267
- Mnożenie skalarne 267
- Mnożenie macierzy 267
- Obliczanie wyznacznika 270
- Transpozycja macierzy 275
- Dzielenie macierzy 275
- Macierz odwrotna 276
- RozwiÄ…zanie prostego równania 280
Rozdział 17. Przekształcenia afiniczne 283
- Translacja 284
- Skalowanie 285
- Obrót 286
- Obrót wzglÄ™dem punktu (0, 0) 286
- Odbicie 289
- Odbicie względem osi X 289
- Odbicie względem osi Y 290
- Odbicie względem osi X i osi Y 290
- Odbicie względem prostej przechodzącej przez P(0, 0) 290
- Przekrzywienie (pochylenie) 292
- Przekrzywienie wzdłuż osi X 292
- Przekrzywienie względem osi Y 292
- Przekształcenia złożone 293
- Obrót wzglÄ™dem dowolnego punktu 294
- Obrót w miejscu 295
- Skalowanie w miejscu 297
- Odbicie względem dowolnej prostej 299
- Przekrzywienie względem środka ciężkości figury 301
- Składanie macierzy przekształceń 301
Rozdział 18. Funkcje 307
- Algorytmy 307
- Pojęcie funkcji 307
- Zbiory 307
- Relacje 308
- Funkcje 309
- Rodzaje funkcji 310
- Funkcje algebraiczne 310
- Funkcje przestępne 311
- Postaci funkcji 312
- Funkcja jednej zmiennej 312
- Funkcja wielu zmiennych 312
- Funkcja wyraźna 312
- Funkcja uwikłana 312
- Funkcja w postaci parametrycznej 312
- Wykresy funkcji 313
- Symetria wykresów 313
- Funkcje rosnÄ…ce albo malejÄ…ce 313
- Funkcje okresowe 315
- Funkcje ograniczone i nieograniczone 315
- Funkcja różnowartoÅ›ciowa 317
- Funkcje wzajemnie odwrotne 317
- Funkcje złożone 319
- CiÄ…gi liczbowe 319
- Moduł liczby 320
- Granica ciÄ…gu 320
- Granica ciągu nieskończonego 320
- Ciągi zbieżne i rozbieżne 321
- Twierdzenia o granicach ciÄ…gów 323
- Działania na ciągach zbieżnych 323
- Twierdzenia o ciągach zbieżnych 323
- Liczba e 324
- Granica funkcji w punkcie 324
- Granica lewostronna i prawostronna 324
- Granice niewłaściwe 325
- Twierdzenia o granicach 326
- Granica wielomianu 327
- Granica funkcji wymiernej 327
- Ciągłość funkcji 327
- Ciągłość funkcji w punkcie i w przedziale 327
- Własności funkcji ciągłych 328
RozdziaÅ‚ 19. Wielomiany i równania wielomianowe 329
- Wyrażenie algebraiczne 329
- Wartość liczbowa wyrażenia 329
- Jednomian 329
- WspóÅ‚czynnik liczbowy wielomianu 329
- Stopień jednomianu 330
- Liczba zmiennych 330
- Jednomiany podobne 330
- Działania na jednomianach 330
- Dwumian 332
- Trójmian 332
- Wielomian 333
- Wzory skróconego mnożenia 333
- Wielomian stopnia n jednej zmiennej 333
- Redukcja jednomianów podobnych 334
- PorzÄ…dkowanie wielomianu 335
- Działania na wielomianach 335
- Dodawanie wielomianów 335
- Odejmowanie wielomianów 336
- Mnożenie wielomianu przez liczbę 336
- Mnożenie wielomianu przez wielomian 336
- Dzielenie wielomianu przez wielomian 337
- Schemat Hornera 338
- Algorytm Hornera (dzielenie wielomianu przez dwumian) 338
- Reszta z dzielenia przez dwumian 340
- Schemat Hornera (obliczanie wartości wielomianu) 340
- nwd wielomianów 341
- Pochodna wielomianu 341
- Pierwiastki wielomianu 341
- Pierwiastek wielomianu 341
- Rozkładanie wielomianu na czynniki 343
- Równanie kwadratowe 343
- Postać ogólna 343
- Wyróżnik równania kwadratowego 344
- Pierwiastki równania kwadratowego 344
- Postać kanoniczna 344
- Postać iloczynowa 344
- Wzory Viete'a 344
- Przykłady 345
- Równanie szeÅ›cienne 346
- Postać ogólna 346
- Wyróżnik równania szeÅ›ciennego 347
- Wzory Viete'a 349
- Równanie szeÅ›cienne 2 349
- WspóÅ‚czynnik h >0 349
- WspóÅ‚czynnik h = 0 350
- WspóÅ‚czynnik h < 0 350
- Równania 4. stopnia 351
- Postać ogólna 351
- Wyróżniki i pierwiastki 351
- Wzory Viete'a 353
Rozdział 20. Liczby zespolone 355
- Równość liczb zespolonych 356
- UkÅ‚ad wspóÅ‚rzÄ™dnych 356
- Postać algebraiczna 356
- Dodawanie 356
- Odejmowanie 358
- Mnożenie 358
- Sprzężenie 359
- Dzielenie 359
- Moduł 360
- Argument 360
- Postać trygonometryczna 361
- Mnożenie 361
- Dzielenie 361
- Potęgowanie 363
- Pierwiastkowanie 363
- Odwrotność 1/n 364
- Reprezentacja macierzowa 365
- Dodawanie 365
- Odejmowanie 365
- Mnożenie 366
- Transpozycja, sprzężenie 366
- Wyznacznik macierzy, moduł liczby 366
- Argument 366
- Wektory własne macierzy 366
- Interpretacja transformacyjna 366
RozdziaÅ‚ 21. Wykresy niektórych krzywych 367
- Asteroida 367
- Rozeta czterolistna 368
- Spirala Archimedesa 369
- Kardioida 370
- Krzywa Lissajous 370
- Epicykloida 372
- Epitrochoida 372
- Hipocykloida 375
- Hipotrochoida 376
- Elipsa 378
- Inne krzywe 378
RozdziaÅ‚ 22. Krzywe Béziera 381
- Wielomiany Bernsteina 381
- Definicja 381
- Obliczenia 381
- Algorytm 385
- Właściwości 386
- Inne sposoby obliczania 386
- Pochodne 387
- Krzywa Béziera 1. stopnia 388
- Krzywa Béziera 2. stopnia 389
- Tworzenie krzywej 389
- Obliczenia 390
- Algorytm 390
- Postać macierzowa 391
- Inna definicja 392
- Krzywa Béziera 3. stopnia 394
- Obliczenia 394
- Algorytm 395
- Postać macierzowa 395
- Inna definicja 397
- Wykresy krzywych Béziera 2. i 3. stopnia 398
- Krzywa 2. stopnia 398
- Krzywa 3. stopnia 399
- Krzywe Béziera wyższych stopni 400
- Algorytm 401
- Wykres 401
- Podwyższanie stopnia krzywej 402
- Algorytm 402
- Wykres 402
- WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci krzywych Béziera 403
- Właściwość 1. 403
- Właściwość 2. 403
- Właściwość 3. 403
- Właściwość 4. 403
- Właściwość 5. 404
- Właściwość 6. 404
- Właściwość 7. 404
- Właściwość 8. 410
- Właściwość 9. 411
- Właściwość 10. 411
- Właściwość 11. 411
- Właściwość 12. 411
- Algorytm de Casteljau 411
- Obliczenie położenia punktu na krzywej dla danego t 412
- Podział krzywej na dwie krzywe 414
- GÅ‚adkie poÅ‚Ä…czenie dwóch krzywych 416
- Wymierne krzywe Béziera 417
- Definicja 418
- Funkcje bazowe wymiernych krzywych Béziera 418
- Wymierne krzywe Béziera 2. stopnia 421
- Algorytm 421
- Wykresy 421
- Wymierne krzywe Béziera 3. stopnia 422
- Algorytm 423
- Wykres 423
- Wymierne krzywe Béziera n-tego stopnia 423
- Algorytm 423
- Wykres 423
- WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci wymiernych krzywych Béziera 424
- Właściwość 1. 424
- Właściwość 2. 424
- Właściwość 3. 424
- Właściwość 4. 424
- Właściwość 5. 425
- Właściwość 6. 425
- Właściwość 7. 425
- Właściwość 8. 425
- Właściwość 9. 425
- Właściwość 10. 425
- Właściwość 11. 425
- Właściwość 12. 425
- Właściwość 13. 425
- Właściwość 14. 425
Rozdział 23. Teoria gier 427
- Podstawowe pojęcia 427
- Teoria gier 427
- Gracz 427
- Gra 427
- Strategia 427
- Decyzja 428
- Wypłata 428
- Macierz wypłat 429
- Gra z sumÄ… zerowÄ… 429
- Punkt siodłowy 429
- Strategia czysta 432
- Strategia mieszana 432
- Strategia dominujÄ…ca 434
- Podgra 436
- Cena gry 437
- RozwiÄ…zywanie gier 2×2 439
- Przykład 440
- RozwiÄ…zywanie gier 2×m i n×2 441
- Przykład 1. 442
- Przykład 2. 444
- Graficzne rozwiÄ…zywanie gier 2×m i n×2 447
- Przykład 1. 447
- Przykład 2. 448
- RozwiÄ…zywanie gier m×n 449
- Gry z naturÄ… 449
- Sformułowanie problemu 449
- Gdy znamy prawdopodobieÅ„stwa stanów natury 450
- Gdy nie znamy prawdopodobieÅ„stw stanów natury 451
RozdziaÅ‚ 24. Automaty komórkowe 455
- Automaty komórkowe 1-wymiarowe 455
- Ewolucja w czasie 458
- Automaty komórkowe 2-wymiarowe 461
- SÄ…siedztwo von Neumanna 461
- SÄ…siedztwo Moore'a 461
- Warunki brzegowe 461
- Gra "Life" Conwaya 461
- Mrówka Langtona 465
- Cechy szczególne 465
- Inne warianty 465
- "Ruch drogowy" Nagela-Schreckenberga 467
Rozdział 25. Chaos i fraktale 469
- Typy fraktali 469
- Samopodobieństwo 470
- Wymiar topologiczny 470
- Wymiar podobieństwa 471
- Wymiar podobieństwa figur płaskich 471
- Wymiar podobieństwa brył 471
- Wymiar podobieÅ„stwa obiektów n-wymiarowych 472
- Wymiar fraktalny 472
- Wymiar Minkowskiego 472
- Odcinek 472
- Kwadrat 473
- Inne wymiary 473
- Zbiór Cantora 473
- Krzywa Kocha 475
- PÅ‚atek Kocha 477
- Smok Heighwaya 477
- Supersmok 478
- TrójkÄ…t SierpiÅ„skiego 480
- TrójkÄ…t SierpiÅ„skiego metodÄ… losowÄ… 480
- Paproć Barnsleya 481
- Fraktal Julii 483
- Opis 483
- Fraktal Mandelbrota 485
- PÅ‚onÄ…cy statek 485
- L-system 487
- Krzywa Kocha 489
- PÅ‚atek Kocha 490
- Zbiór Cantora 491
- TrójkÄ…t SierpiÅ„skiego 491
- Gałązka 492
- Krzywa Hilberta 493
- Smok Levy'ego 493
- Modyfikacja krzywej Kocha 494
- Pentadendryt 494
- Gałązka 2 495
- KóÅ‚eczka 495
- Fraktale w przyrodzie 496
- Zastosowania wymiaru Minkowskiego 497
- Mierzenie ksztaÅ‚tów 497
- Wymiar Minkowskiego 499
- Równania regresji na podstawie próby 499
- Atraktor Lorenza 501
- Opis 501
- Fraktale Lapunowa 502
- Równanie Malthusa 502
- Analogowe równanie logistyczne (model Verhulsta) 504
- Dyskretne równanie logistyczne 507
- Drzewo Feigenbauma 509
- Wykładnik Lapunowa 511
- Fraktale Lapunowa 511
Rozdział 26. Obliczenia związane z dietami 515
- BMI 515
- WHR i typ otyłości 516
- Stan odżywienia 516
- Zakres wag 518
- Nadwaga 518
- Tryb życia 518
- Budowa ciała 519
- Zapotrzebowanie energetyczne 519
- Energia podstawowa 519
- Energia aktywności 519
- Energia zwiÄ…zana z wiekiem 519
- Energia związana z budową ciała 520
- Energia optymalna 520
- Odchudzanie 520
- Wartość energetyczna pokarmów 520
- Nadwyżka energetyczna (kalorii) 520
- Szybkość odchudzania i energia diety 521
- Czas odchudzania 521
- Skład diety 521
- Przykład 522
Rozdział 27. Liczby w języku Java 523
- Prymitywne typy danych 523
- Zmienne typów prymitywnych 524
- Obiektowe typy danych 524
- Typy zmiennych 525
- Przekazywanie zmiennych 526
- Wartości domyślne zmiennych 526
- Tablice 527
- Typy wyliczeniowe 527
- Równość zmiennych 527
- Modyfikatory 528
- Modyfikatory dostępu 528
- final 528
- static 528
- transient 528
- volatile 529
- Dostęp w module 529
- Operatory 529
- Operator * oraz / 529
- Operatory + i - 530
- Operator % (modulo) 530
- Bitowe operatory logiczne & | ^ 530
- Operatory przypisania 530
- Konwersja typów 531
- Konwersja ukryta prymitywnych typów danych 531
- Konwersja ukryta obiektowych typów danych 534
- Konwersja jawna 535
- Typy otoczkowe 535
- Autoboxing 537
- DokÅ‚adność typów float i double 537
- Błędy zaokrąglenia 537
- Błędy reprezentacji 538
- Liczby typu float 538
- Liczby typu double 540
- Zapobieganie niedokładności 541
- Kod uzupełnień do 2 541
- Zamiana liczb na bity i odwrotnie 541
- Kod uzupełnień do 2 542
- Tworzenie liczby przeciwnej 544
- Dodawanie 544
- Odejmowanie 544
- Mnożenie 545
- Dzielenie 545
Rozdział 28. Odkrywanie prawdy o świecie 547
- Ile wody mieściło "morze" Salomona? 547
- Rachunek prawdopodobieństwa 549
- Rozmieszczenie R111 549
- Rozmieszczenie R011 550
- Rozmieszczenie R101 552
- Rozmieszczenie R001 553
- Entropia 553
- Stan wyjściowy 554
- Gdy urna może pomieścić tylko jedną kulę 558
- Gdy urna może pomieścić co najwyżej r kul 559
Rozdział 29. Paradoksy 563
- Paradoks Russella: Golibroda 563
- Sformułowanie problemu 563
- RozwiÄ…zanie problemu 564
- Paradoks: Jestem kłamcą 565
- Sformułowanie problemu 565
- RozwiÄ…zanie 565
- Paradoks: Pan Bóg i kamieÅ„ 566
- Sformułowanie problemu 566
- RozwiÄ…zanie 566
- Paradoks z sakiewkami 567
- Sformułowanie problemu 567
- RozwiÄ…zanie 569
- Paradoks Monty'ego Halla 569
- Sformułowanie problemu 569
- Rozwiązanie 1. (błędne) 570
- Rozwiązanie 2. (prawidłowe) 571
- Paradoks Gibbsa 573
- Sformułowanie problemu 573
- RozwiÄ…zanie problemu 576