Matematyka dla programistów Java - Helion

ISBN: 978-83-283-7040-1
stron: 592, Format: ebook
Data wydania: 2020-05-18
Księgarnia: Helion
Cena książki: 48,95 zł (poprzednio: 87,41 zł)
Oszczędzasz: 44% (-38,46 zł)
Matematyka w Javie? Nic trudnego!
- Przypomnij sobie reguły i działania matematyczne
 - Poznaj w praktyce funkcje matematyczne języka Java
 - Zamieniaj wzory i problemy matematyczne na algorytmy
 - Naucz się wizualizować wyniki swoich obliczeń
 
Matematyka nie jest ulubioną dziedziną wiedzy większości ludzi, a społeczność informatyczna nie stanowi tu wyjątku. Funkcje matematyczne, obliczenia statystyczne, działania na macierzach - każda z tych czynności może wywołać popłoch nawet wśród najbardziej doświadczonych programistów, z wieloletnim stażem w zawodzie. Jest tak, mimo że zarówno zasada działania komputerów, jak i języki programowania opierają się właśnie na królowej nauk.
Na szczęście na rynku jest ta książka! Szybko wprowadzi Cię ona w świat obliczeń matematycznych wykonywanych za pomocą komputera. Na praktycznych przykładach, opracowanych w popularnym języku Java, przedstawia sposoby przeprowadzania różnych działań i przekształceń, stosowania algorytmów i wizualizowania otrzymanych wyników. Przestań się więc martwić i zostań prawdziwym matematycznym ninja!
- Podstawy matematyki i teorii informacji
 - Działania na liczbach binarnych i heksadecymalnych
 - Kombinatoryka i prawdopodobieństwo
 - Działania na wektorach i macierzach
 - Przetwarzanie liczb zespolonych
 - Wykresy krzywych
 - Chaos, fraktale i paradoksy
 
Działania matematyczne? Obliczenia naukowe? Wypróbuj to w Javie!
Osoby które kupowały "Matematyka dla programistów Java", wybierały także:
- 40 algorytmów, które powinien znać każdy programista. Nauka implementacji algorytmów w Pythonie 77,00 zł, (38,50 zł -50%)
 - Komputer kwantowy. Programowanie, algorytmy, kod 66,98 zł, (36,84 zł -45%)
 - Algorytmy Data Science. Siedmiodniowy przewodnik. Wydanie II 49,00 zł, (26,95 zł -45%)
 - Tablice informatyczne. Algorytmy 17,00 zł, (9,35 zł -45%)
 - Algorytmy. Ilustrowany przewodnik 66,98 zł, (36,84 zł -45%)
 
Spis treści
Matematyka dla programistów Java eBook -- spis treści
Wstęp 19
Rozdział 1. Powtórka z matematyki i klasa Math 21
- Stałe matematyczne 21
 - Potęgowanie i pierwiastkowanie 	21
- Potęgowanie 21
 - Pierwiastkowanie 22
 - Rzutowanie w zakres 0 do 1 22
 - Potęgowanie i pierwiastkowanie w Javie 23
 
 - Logarytmy 	23
- Logarytm o dowolnej podstawie 23
 - Logarytm naturalny 24
 - Logarytm dziesiętny 24
 - Przeliczanie logarytmów 24
 - Logarytmy w Javie 24
 
 - Funkcje trygonometryczne 	25
- Miary kąta 25
 - Przeliczanie stopni na radiany i radianów na stopnie 27
 - Funkcje trygonometryczne kąta pełnego 28
 - Przeciwprostokątna 30
 
 - Funkcje cyklometryczne 30
 - Funkcje hiperboliczne 31
 - Inne obliczenia i metody 	32
- Wartości maksymalne, minimalne i absolutne 32
 - Zaokrąglanie liczb 33
 - Zaokrąglanie wyników dzielenia 34
 - Liczby pseudolosowe 35
 - Znaki liczb 35
 - Bezpieczne obliczenia arytmetyczne 36
 - Bezpieczne rzutowanie 36
 - Reprezentacja liczb w komputerze 36
 - Reszta z dzielenia 38
 - Metody fma 38
 
 - Zamiana ułamków dziesiętnych na zwykłe 	39
- Ułamek nieokresowy 39
 - Ułamek okresowy 39
 
 
Rozdział 2. Teoria informacji - podstawowe pojęcia 41
- Różnorodność 41
 - Prawdopodobieństwo 43
 - Entropia 44
 - Informacja 45
 
Rozdział 3. Spójniki logiczne i logika zdań 47
- Wprowadzenie 47
 - Spójniki jednoargumentowe 	47
- verum 47
 - falsum 48
 - assertum 48
 - not 49
 
 - Spójniki dwuargumentowe 	49
- AND 50
 - OR 51
 - NAND 51
 - NOR 52
 - XOR 53
 - NXOR 53
 - IMP 54
 - IMPR 55
 
 - Inne spójniki 	55
- ACTIV 56
 - DEACTIV 57
 
 
Rozdział 4. Logiki trójwartościowe 59
- Algorytmy dla logiki Kleene'ego 	62
- Koniunkcja 62
 - Alternatywa 62
 
 
Rozdział 5. Operatory i obliczenia binarne 63
- Liczby binarne 63
 - Operatory binarne 	65
- Operator iloczynu bitowego & 65
 - Operator sumy bitowej | 66
 - Operator bitowej różnicy symetrycznej ^ 66
 - Operator negacji bitowej ~ 67
 - Operator przesunięcia bitowego w lewo << 67
 - Operator przesunięcia bitowego w prawo >> 68
 - Operator przesunięcia bitowego w prawo z wypełnianiem zerami >>> 69
 
 - Zastosowania operacji binarnych 	70
- Sprawdzanie parzystości 70
 - Maskowanie binarne 70
 - Włączanie bitów 71
 - Wyłączanie bitów 71
 - Odwracanie bitów 72
 - Flagi binarne 73
 
 - Zegar binarny 	75
- Kod BCD 75
 - Zapis czasu 75
 - Algorytm 77
 
 - Kod Graya 	77
- Tworzenie kodu 77
 - Konwersja liczb dziesiętnych do kodu Graya 79
 - Konwersja liczb binarnych do kodu Graya 79
 - Konwersja kodu Graya na liczby dziesiętne 79
 - Konwersja kodu Graya na liczby binarne 80
 
 
Rozdział 6. Liczby heksadecymalne i kolory 81
- Liczby heksadecymalne 81
 - Modele kolorów 83
 - Modele RGB i RGBA 	83
- Przestrzeń kolorów sRGB 83
 
 - Model HSL/HSV 	84
- Przestrzeń kolorów HSV/HSB 84
 - Przestrzeń kolorów HSL/HSI/HSD 84
 - Przestrzeń kolorów HWB 85
 
 - Palety kolorów 	85
- Paleta 16 kolorów nazwanych 85
 - Paleta Web Safe Colors 85
 - Rozszerzona paleta kolorów nazwanych EN 85
 - Paleta kolorów mających polskie nazwy 86
 - Paleta nazwanych kolorów HSL 86
 - Paleta kolorów HSL 86
 - Paleta kolorów nazwanych CSS 86
 
 - Przeliczenia kolorów 86
 
Rozdział 7. Rachunek zbiorów i kompozycja kolorów 89
- Zbiór 89
 - Operacje na zbiorach 	89
- Dopełnienie zbioru 90
 - Suma zbiorów 90
 - Iloczyn zbiorów 90
 - Różnica zbiorów 90
 - Różnica symetryczna zbiorów 91
 - Zawieranie się zbiorów 91
 - Obliczenia 94
 
 - Reguły Portera-Duffa 	96
- AlphaComposite.CLEAR 96
 - AlphaComposite.DST 96
 - AlphaComposite.DST_ATOP 97
 - AlphaComposite.DST_IN 97
 - AlphaComposite.DST_OUT 98
 - AlphaComposite.DST_OVER 99
 - AlphaComposite.SRC 99
 - AlphaComposite.SRC_ATOP 99
 - AlphaComposite.SRC_IN 100
 - AlphaComposite.SRC_OUT 100
 - AlphaComposite.SRC_OVER 101
 - AlphaComposite.XOR 102
 
 
Rozdział 8. Liczby pierwsze 103
- Definicja liczby pierwszej 103
 - Rozmieszczenie liczb pierwszych 	103
- Spirala Ulama 104
 - Spirala Archimedesa 105
 - Gęstość liczb pierwszych 105
 - Liczba liczb pierwszych 108
 
 - Generowanie liczb pierwszych 	108
- Liczba pierwsza większa od n 108
 - Liczby pierwsze w podanym zakresie 108
 - Sita liczbowe 109
 - Liczba pierwsza Mersenne'a 110
 - Wzór Fermata i inne wzory 111
 
 - Specjalne liczby pierwsze 	112
- Liczby bliźniacze 112
 - Liczby czworacze 112
 - Liczby izolowane 112
 - Liczby Sophie Germain 112
 - Liczby lustrzane 112
 - Liczby palindromiczne 113
 - Największe liczby pierwsze 113
 - Ciekawe liczby pierwsze 113
 
 - Testy pierwszości 	114
- Małe liczby 114
 - Duże liczby 114
 
 - Faktoryzacja 117
 - Czego nie wiadomo? 118
 - Liczby pierwsze w naturze 118
 
Rozdział 9. Liczba φ 119
- Liczba φ w geometrii 	120
- Złoty podział odcinka 120
 - Złoty prostokąt 121
 - Złota spirala 121
 - Złoty trójkąt 121
 - Pentagram 122
 
 - Liczba φ w architekturze 123
 - Liczba φ w sztuce 	123
- Apollo Belwederski 123
 - Liczba φ w muzyce 123
 
 - Liczba φ w naturze 	125
- Dłoń 125
 - Inne 125
 
 - Inne przykłady 	126
- Wątpliwości 126
 
 
Rozdział 10. Ciąg i liczby Fibonacciego 127
- Definicja 127
 - Granica 128
 - Wzór Bineta 128
 - Wyrazy ciągu 	129
- n-ty wyraz ciągu 129
 - Wyraz ciągu większy od n 129
 - Wyraz ciągu mniejszy od n 129
 - Wyrazy ciągu pomiędzy min i max 130
 - Czy n jest wyrazem ciągu? 130
 - Proporcje liczb 131
 
 - Najważniejsze właściwości 	132
- Właściwość 1. 132
 - Właściwość 2. 133
 - Właściwość 3. 134
 - Właściwość 4. 134
 - Właściwość 5. 135
 - Właściwość 6. 135
 - Właściwość 7. 135
 - Właściwość 8. 136
 - Właściwość 9. 136
 - Właściwość 10. 136
 - Właściwość 11. 136
 - Właściwość 12. 136
 - Właściwość 13. 136
 - Właściwość 14. 137
 - Inne właściwości 138
 - Trochę zabawy 138
 
 - Zastosowania i występowanie 	138
- Kwadraty Fibonacciego 138
 - Spirala Fibonacciego 138
 - Ciąg Fibonacciego w systemie dwójkowym 139
 - Liczby Rahaba 139
 - Wśród błonkówek 142
 - Rozmnażanie królików 143
 - Pędy boczne na pędzie głównym 143
 - Więcej biologii 144
 - Muzyka 145
 - Literatura 145
 - Ekonomia 147
 - Informatyka 147
 
 
Rozdział 11. Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa 149
- Silnia 	149
- Wzór przybliżony 150
 
 - Symbol Newtona 150
 - Rozkład dwumianowy 	151
- Rzut 1 monetą 151
 - Rzut 2 monetami 151
 - Rzut 3 monetami 152
 - Rzut 4 monetami 153
 - Rzut n monetami 153
 
 - Dwumiany Newtona 	153
- Dwumiany 153
 - Dwumiany Newtona 154
 - Szereg Newtona 155
 - Inne dwumiany 155
 - Przykłady 155
 
 - Trójkąt Pascala 	156
- Właściwości 156
 - Współczynniki rozwinięcia 159
 
 - Schemat Bernoulliego 160
 - Wzór Bernoulliego 	161
- Prawdopodobieństwo wyrzucenia 161
 - Wzór Bernoulliego 163
 - Przykłady 163
 - Zastosowania 165
 
 - Kombinacje, wariacje i permutacje 	167
- Kombinacje 167
 - Wariacje 169
 - Permutacje 170
 - Co wybrać? 172
 
 - Liczby Stirlinga 	173
- Liczby Stirlinga II rodzaju 173
 - Liczby Stirlinga I rodzaju 175
 
 - Liczby Eulera 	177
- Liczby Eulera I rzędu 177
 - Liczby Eulera II rzędu 178
 
 - Liczby Bernoulliego 181
 - Partycje 	182
- n jako suma dokładnie k liczb naturalnych 182
 - n jako suma co najwyżej k liczb naturalnych 183
 - n jako suma liczb naturalnych 184
 
 - Inwersje 186
 - Liczby Catalana 	186
- Liczba dróg 187
 - Liczba rozmieszczeń nawiasów 189
 - Liczba podziałów na trójkąty 190
 - Liczba monotonicznych dróg 190
 - Liczba drzew binarnych 191
 
 - Liczby Bella 193
 - Naszyjniki i bransoletki 	194
- Liczby względnie pierwsze 194
 - Funkcja ? Eulera 195
 - Naszyjniki i bransoletki 197
 
 - Kule i urny 	200
- Rozmieszczenie 8. 206
 - Uwagi 207
 
 - Wybrane zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa 	208
- Uogólniony wzór Bernoulliego 208
 - Wzór Pascala 208
 - Wzór Poissona 209
 - Losowanie bez zwracania 210
 
 
Rozdział 12. Statystyka - praca z danymi 213
- Dane 213
 - Porządkowanie danych 	213
- Szereg rozdzielczy jednostopniowy 213
 - Szereg rozdzielczy wielostopniowy 214
 
 - Wykresy danych 	216
- Histogram 216
 - Wykres kołowy 218
 - Wykres liniowy 218
 - Inne wykresy 220
 
 - Porównanie danych 220
 - Ocena danych 	221
- Min, max, rozstęp 222
 - Suma 222
 - Wskaźnik struktury 222
 - Wskaźnik natężenia 223
 - Średnia arytmetyczna 223
 - Dominanta (moda) 224
 - Percentyle 225
 - Wariancja 226
 - Odchylenie standardowe 228
 - Współczynnik zmienności 228
 - Momenty średniej 229
 - Inne współczynniki 231
 
 
Rozdział 13. Wskaźniki różnorodności i podobieństwa 233
- Wskaźnik Margalefa 233
 - Wskaźnik Simpsona 234
 - Wskaźnik Shannona-Wienera 235
 - Wskaźnik Pielou 236
 - Wskaźnik Jaccarda 237
 - Wskaźnik Sorensona 	238
- Wersja 1. 238
 - Wersja 2. 239
 
 - Wskaźnik Euklidesa 240
 
Rozdział 14. Równania prostej 241
- Postać ogólna 241
 - Postać kierunkowa 242
 - Praca z obiektem Line 243
 - Równoległość prostych 245
 - Odległość prostych równoległych 245
 - Prostopadłość prostych 246
 - Kąt między prostymi 247
 - Punkt przecięcia prostych 248
 - Odległość punktu od prostej 249
 - Prosta równoległa do danej prostej przechodząca przez punkt 250
 - Prosta prostopadła do danej prostej przechodząca przez punkt 251
 - Wyznaczanie punktów na prostej 252
 
Rozdział 15. Wektory 253
- Skalary 253
 - Wektory dwuwymiarowe 2d 	253
- Wektory wierszowe i kolumnowe 253
 - Transpozycja 254
 - Współrzędne kartezjańskie a biegunowe 254
 - Długość wektora 255
 - Kąt wektora 256
 - Dodawanie wektorów 256
 - Odejmowanie wektorów 257
 - Skalowanie wektora 257
 - Normalizacja wektora 258
 - Iloczyn skalarny wektorów 258
 - Normalna wektora 259
 - Kąt między wektorami 260
 - Iloczyn wektorowy 260
 
 - Wektory 3d 261
 - Wektory n-wymiarowe 261
 
Rozdział 16. Macierze 263
- Klasa Matrix 	263
- Użycie konstruktorów 263
 
 - Typy macierzy 	264
- Macierz zerowa 264
 - Macierz jednostkowa 265
 - Macierze wektorowe 265
 - Macierz kwadratowa 265
 
 - Właściwości macierzy 	266
- Stopień macierzy 266
 - Równość macierzy 266
 
 - Operacje na macierzach 	266
- Dodawanie macierzy 266
 - Odejmowanie macierzy 267
 - Mnożenie skalarne 267
 - Mnożenie macierzy 267
 - Obliczanie wyznacznika 270
 - Transpozycja macierzy 275
 - Dzielenie macierzy 275
 - Macierz odwrotna 276
 
 - Rozwiązanie prostego równania 280
 
Rozdział 17. Przekształcenia afiniczne 283
- Translacja 284
 - Skalowanie 285
 - Obrót 	286
- Obrót względem punktu (0, 0) 286
 
 - Odbicie 	289
- Odbicie względem osi X 289
 - Odbicie względem osi Y 290
 - Odbicie względem osi X i osi Y 290
 - Odbicie względem prostej przechodzącej przez P(0, 0) 290
 
 - Przekrzywienie (pochylenie) 	292
- Przekrzywienie wzdłuż osi X 292
 - Przekrzywienie względem osi Y 292
 
 - Przekształcenia złożone 	293
- Obrót względem dowolnego punktu 294
 - Obrót w miejscu 295
 - Skalowanie w miejscu 297
 - Odbicie względem dowolnej prostej 299
 - Przekrzywienie względem środka ciężkości figury 301
 
 - Składanie macierzy przekształceń 301
 
Rozdział 18. Funkcje 307
- Algorytmy 307
 - Pojęcie funkcji 	307
- Zbiory 307
 - Relacje 308
 - Funkcje 309
 
 - Rodzaje funkcji 	310
- Funkcje algebraiczne 310
 - Funkcje przestępne 311
 
 - Postaci funkcji 	312
- Funkcja jednej zmiennej 312
 - Funkcja wielu zmiennych 312
 - Funkcja wyraźna 312
 - Funkcja uwikłana 312
 - Funkcja w postaci parametrycznej 312
 
 - Wykresy funkcji 	313
- Symetria wykresów 313
 - Funkcje rosnące albo malejące 313
 - Funkcje okresowe 315
 - Funkcje ograniczone i nieograniczone 315
 - Funkcja różnowartościowa 317
 - Funkcje wzajemnie odwrotne 317
 - Funkcje złożone 319
 - Ciągi liczbowe 319
 
 - Moduł liczby 320
 - Granica ciągu 	320
- Granica ciągu nieskończonego 320
 - Ciągi zbieżne i rozbieżne 321
 - Twierdzenia o granicach ciągów 323
 - Działania na ciągach zbieżnych 323
 - Twierdzenia o ciągach zbieżnych 323
 - Liczba e 324
 
 - Granica funkcji w punkcie 	324
- Granica lewostronna i prawostronna 324
 - Granice niewłaściwe 325
 - Twierdzenia o granicach 326
 - Granica wielomianu 327
 - Granica funkcji wymiernej 327
 
 - Ciągłość funkcji 	327
- Ciągłość funkcji w punkcie i w przedziale 327
 - Własności funkcji ciągłych 328
 
 
Rozdział 19. Wielomiany i równania wielomianowe 329
- Wyrażenie algebraiczne 	329
- Wartość liczbowa wyrażenia 329
 
 - Jednomian 	329
- Współczynnik liczbowy wielomianu 329
 - Stopień jednomianu 330
 - Liczba zmiennych 330
 - Jednomiany podobne 330
 - Działania na jednomianach 330
 - Dwumian 332
 - Trójmian 332
 - Wielomian 333
 
 - Wzory skróconego mnożenia 333
 - Wielomian stopnia n jednej zmiennej 	333
- Redukcja jednomianów podobnych 334
 - Porządkowanie wielomianu 335
 
 - Działania na wielomianach 	335
- Dodawanie wielomianów 335
 - Odejmowanie wielomianów 336
 - Mnożenie wielomianu przez liczbę 336
 - Mnożenie wielomianu przez wielomian 336
 - Dzielenie wielomianu przez wielomian 337
 
 - Schemat Hornera 	338
- Algorytm Hornera (dzielenie wielomianu przez dwumian) 338
 - Reszta z dzielenia przez dwumian 340
 - Schemat Hornera (obliczanie wartości wielomianu) 340
 
 - nwd wielomianów 341
 - Pochodna wielomianu 341
 - Pierwiastki wielomianu 	341
- Pierwiastek wielomianu 341
 
 - Rozkładanie wielomianu na czynniki 343
 - Równanie kwadratowe 	343
- Postać ogólna 343
 - Wyróżnik równania kwadratowego 344
 - Pierwiastki równania kwadratowego 344
 - Postać kanoniczna 344
 - Postać iloczynowa 344
 - Wzory Viete'a 344
 - Przykłady 345
 
 - Równanie sześcienne 	346
- Postać ogólna 346
 - Wyróżnik równania sześciennego 347
 - Wzory Viete'a 349
 
 - Równanie sześcienne 2 	349
- Współczynnik h >0 349
 - Współczynnik h = 0 350
 - Współczynnik h < 0 350
 
 - Równania 4. stopnia 	351
- Postać ogólna 351
 - Wyróżniki i pierwiastki 351
 - Wzory Viete'a 353
 
 
Rozdział 20. Liczby zespolone 355
- Równość liczb zespolonych 356
 - Układ współrzędnych 356
 - Postać algebraiczna 	356
- Dodawanie 356
 - Odejmowanie 358
 - Mnożenie 358
 - Sprzężenie 359
 - Dzielenie 359
 - Moduł 360
 - Argument 360
 
 - Postać trygonometryczna 	361
- Mnożenie 361
 - Dzielenie 361
 - Potęgowanie 363
 - Pierwiastkowanie 363
 - Odwrotność 1/n 364
 
 - Reprezentacja macierzowa 	365
- Dodawanie 365
 - Odejmowanie 365
 - Mnożenie 366
 - Transpozycja, sprzężenie 366
 - Wyznacznik macierzy, moduł liczby 366
 - Argument 366
 - Wektory własne macierzy 366
 - Interpretacja transformacyjna 366
 
 
Rozdział 21. Wykresy niektórych krzywych 367
- Asteroida 367
 - Rozeta czterolistna 368
 - Spirala Archimedesa 369
 - Kardioida 370
 - Krzywa Lissajous 370
 - Epicykloida 	372
- Epitrochoida 372
 
 - Hipocykloida 	375
- Hipotrochoida 376
 
 - Elipsa 378
 - Inne krzywe 378
 
Rozdział 22. Krzywe Béziera 381
- Wielomiany Bernsteina 	381
- Definicja 381
 - Obliczenia 381
 - Algorytm 385
 - Właściwości 386
 - Inne sposoby obliczania 386
 - Pochodne 387
 
 - Krzywa Béziera 1. stopnia 388
 - Krzywa Béziera 2. stopnia 	389
- Tworzenie krzywej 389
 - Obliczenia 390
 - Algorytm 390
 - Postać macierzowa 391
 - Inna definicja 392
 
 - Krzywa Béziera 3. stopnia 	394
- Obliczenia 394
 - Algorytm 395
 - Postać macierzowa 395
 - Inna definicja 397
 
 - Wykresy krzywych Béziera 2. i 3. stopnia 	398
- Krzywa 2. stopnia 398
 - Krzywa 3. stopnia 399
 
 - Krzywe Béziera wyższych stopni 	400
- Algorytm 401
 - Wykres 401
 
 - Podwyższanie stopnia krzywej 	402
- Algorytm 402
 - Wykres 402
 
 - Właściwości krzywych Béziera 	403
- Właściwość 1. 403
 - Właściwość 2. 403
 - Właściwość 3. 403
 - Właściwość 4. 403
 - Właściwość 5. 404
 - Właściwość 6. 404
 - Właściwość 7. 404
 - Właściwość 8. 410
 - Właściwość 9. 411
 - Właściwość 10. 411
 - Właściwość 11. 411
 - Właściwość 12. 411
 
 - Algorytm de Casteljau 	411
- Obliczenie położenia punktu na krzywej dla danego t 412
 - Podział krzywej na dwie krzywe 414
 - Gładkie połączenie dwóch krzywych 416
 
 - Wymierne krzywe Béziera 	417
- Definicja 418
 - Funkcje bazowe wymiernych krzywych Béziera 418
 
 - Wymierne krzywe Béziera 2. stopnia 	421
- Algorytm 421
 - Wykresy 421
 
 - Wymierne krzywe Béziera 3. stopnia 	422
- Algorytm 423
 - Wykres 423
 
 - Wymierne krzywe Béziera n-tego stopnia 	423
- Algorytm 423
 - Wykres 423
 
 - Właściwości wymiernych krzywych Béziera 	424
- Właściwość 1. 424
 - Właściwość 2. 424
 - Właściwość 3. 424
 - Właściwość 4. 424
 - Właściwość 5. 425
 - Właściwość 6. 425
 - Właściwość 7. 425
 - Właściwość 8. 425
 - Właściwość 9. 425
 - Właściwość 10. 425
 - Właściwość 11. 425
 - Właściwość 12. 425
 - Właściwość 13. 425
 - Właściwość 14. 425
 
 
Rozdział 23. Teoria gier 427
- Podstawowe pojęcia 	427
- Teoria gier 427
 - Gracz 427
 - Gra 427
 - Strategia 427
 - Decyzja 428
 - Wypłata 428
 - Macierz wypłat 429
 
 - Gra z sumą zerową 	429
- Punkt siodłowy 429
 - Strategia czysta 432
 - Strategia mieszana 432
 - Strategia dominująca 434
 - Podgra 436
 - Cena gry 437
 
 - Rozwiązywanie gier 2×2 	439
- Przykład 440
 
 - Rozwiązywanie gier 2×m i n×2 	441
- Przykład 1. 442
 - Przykład 2. 444
 
 - Graficzne rozwiązywanie gier 2×m i n×2 	447
- Przykład 1. 447
 - Przykład 2. 448
 
 - Rozwiązywanie gier m×n 449
 - Gry z naturą 	449
- Sformułowanie problemu 449
 - Gdy znamy prawdopodobieństwa stanów natury 450
 - Gdy nie znamy prawdopodobieństw stanów natury 451
 
 
Rozdział 24. Automaty komórkowe 455
- Automaty komórkowe 1-wymiarowe 	455
- Ewolucja w czasie 458
 
 - Automaty komórkowe 2-wymiarowe 	461
- Sąsiedztwo von Neumanna 461
 - Sąsiedztwo Moore'a 461
 - Warunki brzegowe 461
 - Gra "Life" Conwaya 461
 
 - Mrówka Langtona 	465
- Cechy szczególne 465
 - Inne warianty 465
 
 - "Ruch drogowy" Nagela-Schreckenberga 467
 
Rozdział 25. Chaos i fraktale 469
- Typy fraktali 469
 - Samopodobieństwo 470
 - Wymiar topologiczny 470
 - Wymiar podobieństwa 	471
- Wymiar podobieństwa figur płaskich 471
 - Wymiar podobieństwa brył 471
 - Wymiar podobieństwa obiektów n-wymiarowych 472
 
 - Wymiar fraktalny 472
 - Wymiar Minkowskiego 	472
- Odcinek 472
 - Kwadrat 473
 
 - Inne wymiary 473
 - Zbiór Cantora 473
 - Krzywa Kocha 	475
- Płatek Kocha 477
 
 - Smok Heighwaya 	477
- Supersmok 478
 
 - Trójkąt Sierpińskiego 480
 - Trójkąt Sierpińskiego metodą losową 480
 - Paproć Barnsleya 481
 - Fraktal Julii 	483
- Opis 483
 
 - Fraktal Mandelbrota 485
 - Płonący statek 485
 - L-system 	487
- Krzywa Kocha 489
 - Płatek Kocha 490
 - Zbiór Cantora 491
 - Trójkąt Sierpińskiego 491
 - Gałązka 492
 - Krzywa Hilberta 493
 - Smok Levy'ego 493
 - Modyfikacja krzywej Kocha 494
 - Pentadendryt 494
 - Gałązka 2 495
 - Kółeczka 495
 
 - Fraktale w przyrodzie 496
 - Zastosowania wymiaru Minkowskiego 	497
- Mierzenie kształtów 497
 - Wymiar Minkowskiego 499
 - Równania regresji na podstawie próby 499
 
 - Atraktor Lorenza 	501
- Opis 501
 
 - Fraktale Lapunowa 	502
- Równanie Malthusa 502
 - Analogowe równanie logistyczne (model Verhulsta) 504
 - Dyskretne równanie logistyczne 507
 - Drzewo Feigenbauma 509
 - Wykładnik Lapunowa 511
 - Fraktale Lapunowa 511
 
 
Rozdział 26. Obliczenia związane z dietami 515
- BMI 	515
- WHR i typ otyłości 516
 - Stan odżywienia 516
 - Zakres wag 518
 - Nadwaga 518
 - Tryb życia 518
 - Budowa ciała 519
 
 - Zapotrzebowanie energetyczne 	519
- Energia podstawowa 519
 - Energia aktywności 519
 - Energia związana z wiekiem 519
 - Energia związana z budową ciała 520
 - Energia optymalna 520
 
 - Odchudzanie 	520
- Wartość energetyczna pokarmów 520
 - Nadwyżka energetyczna (kalorii) 520
 - Szybkość odchudzania i energia diety 521
 - Czas odchudzania 521
 
 - Skład diety 521
 - Przykład 522
 
Rozdział 27. Liczby w języku Java 523
- Prymitywne typy danych 	523
- Zmienne typów prymitywnych 524
 
 - Obiektowe typy danych 524
 - Typy zmiennych 525
 - Przekazywanie zmiennych 526
 - Wartości domyślne zmiennych 526
 - Tablice 527
 - Typy wyliczeniowe 527
 - Równość zmiennych 527
 - Modyfikatory 	528
- Modyfikatory dostępu 528
 - final 528
 - static 528
 - transient 528
 - volatile 529
 - Dostęp w module 529
 
 - Operatory 	529
- Operator * oraz / 529
 - Operatory + i - 530
 - Operator % (modulo) 530
 - Bitowe operatory logiczne & | ^ 530
 - Operatory przypisania 530
 
 - Konwersja typów 	531
- Konwersja ukryta prymitywnych typów danych 531
 - Konwersja ukryta obiektowych typów danych 534
 - Konwersja jawna 535
 
 - Typy otoczkowe 535
 - Autoboxing 537
 - Dokładność typów float i double 	537
- Błędy zaokrąglenia 537
 - Błędy reprezentacji 538
 - Liczby typu float 538
 - Liczby typu double 540
 - Zapobieganie niedokładności 541
 
 - Kod uzupełnień do 2 	541
- Zamiana liczb na bity i odwrotnie 541
 - Kod uzupełnień do 2 542
 - Tworzenie liczby przeciwnej 544
 - Dodawanie 544
 - Odejmowanie 544
 - Mnożenie 545
 - Dzielenie 545
 
 
Rozdział 28. Odkrywanie prawdy o świecie 547
- Ile wody mieściło "morze" Salomona? 547
 - Rachunek prawdopodobieństwa 	549
- Rozmieszczenie R111 549
 - Rozmieszczenie R011 550
 - Rozmieszczenie R101 552
 - Rozmieszczenie R001 553
 
 - Entropia 	553
- Stan wyjściowy 554
 - Gdy urna może pomieścić tylko jedną kulę 558
 - Gdy urna może pomieścić co najwyżej r kul 559
 
 
Rozdział 29. Paradoksy 563
- Paradoks Russella: Golibroda 	563
- Sformułowanie problemu 563
 - Rozwiązanie problemu 564
 
 - Paradoks: Jestem kłamcą 	565
- Sformułowanie problemu 565
 - Rozwiązanie 565
 
 - Paradoks: Pan Bóg i kamień 	566
- Sformułowanie problemu 566
 - Rozwiązanie 566
 
 - Paradoks z sakiewkami 	567
- Sformułowanie problemu 567
 - Rozwiązanie 569
 
 - Paradoks Monty'ego Halla 	569
- Sformułowanie problemu 569
 - Rozwiązanie 1. (błędne) 570
 - Rozwiązanie 2. (prawidłowe) 571
 
 - Paradoks Gibbsa 	573
- Sformułowanie problemu 573
 - Rozwiązanie problemu 576
 
 





