Java. Przewodnik dla początkujących. Wydanie VII - Helion
Tytuł oryginału: Java: A Beginner's Guide, Seventh Edition
Tłumaczenie: Piotr Rajca
ISBN: 978-83-283-4612-3
stron: 600, Format: ebook
Data wydania: 2018-10-01
Księgarnia: Helion
Cena książki: 53,40 zł (poprzednio: 89,00 zł)
Oszczędzasz: 40% (-35,60 zł)
Java jest jednym z kilku języków programowania, które niemal od początku istotnie wpływały na kształt programowania jako takiego. Już w początkowej fazie swojej historii, w 1995 r., Java spowodowała prawdziwą rewolucję w programowaniu. Stała się jedną z przyczyn skokowego rozwoju technologii internetowych i określiła nowe standardy projektowania języków programowania. Do dzisiaj zaliczana jest do awangardy, skupiając wokół siebie społeczność osób ciągle poszukujących innowacji. Oznacza to, że solidne podstawy programowania w Javie są znakomitą inwestycją dla każdego programisty, który swoją przyszłość wiąże z rozwojem najnowszych technologii informatycznych.
Ta książka jest kolejnym wydaniem wyjątkowego podręcznika, zaktualizowanym o informacje dotyczące Javy SE 9. Dzięki niej zdobędziesz solidne podstawy programowania w Javie, nawet jeśli nie masz żadnego przygotowania w tym kierunku. Poszczególne zagadnienia przedstawiono tu bardzo klarownie i przejrzyście, krok po kroku, uzupełniając je o liczne przykłady, testy sprawdzające i projekty do samodzielnej pracy. Najpierw zapoznasz się z podstawowymi informacjami, takimi jak kompilacja i uruchomienie programu w Javie. Następnie nauczysz się stosować słowa kluczowe i konstrukcje, które tworzą rdzeń tego języka. Stopniowo przejdziesz do zaawansowanych tematów, włączając w to programowanie wielowątkowe, typy sparametryzowane, wyrażenia lambda oraz moduły. Na końcu zapoznasz się z biblioteką Swing.
Najważniejsze zagadnienia:
- Historia Javy, jej cechy szczególne i przygotowanie środowiska pracy
- Podstawowe elementy kodu i zasady programowania obiektowego
- Dziedziczenie, pakiety i interfejsy
- Praca na plikach i operacje wejścia-wyjścia
- Moduły i usługi
- Technologia JavaFX
Java: zdobądź solidne podstawy i twórz kod mistrzów!
Osoby które kupowały "Java. Przewodnik dla początkujących. Wydanie VII", wybierały także:
- Wprowadzenie do Javy. Programowanie i struktury danych. Wydanie XII 193,23 zł, (59,90 zł -69%)
- Spring i Spring Boot. Kurs video. Testowanie aplikacji i bezpiecze 129,00 zł, (51,60 zł -60%)
- Metoda dziel i zwyci 89,00 zł, (35,60 zł -60%)
- JavaFX. Kurs video. Wzorce oraz typy generyczne 79,00 zł, (31,60 zł -60%)
- Platforma Xamarin. Kurs video. Poziom drugi. Zaawansowane techniki tworzenia aplikacji cross-platform 99,00 zł, (39,60 zł -60%)
Spis treści
Java. Przewodnik dla początkujących. Wydanie VII eBook -- spis treści
O autorze 13
O redaktorze technicznym 14
Wstęp 15
1. Podstawy Javy 21
- Pochodzenie Javy 22
- Java a języki C i C++ 22
- Wpływ Javy na Internet 23
- Java uprościła programowanie aplikacji internetowych 23
- Aplety Javy 24
- Bezpieczeństwo 24
- Przenośność 25
- Magiczny kod bajtowy 25
- Coś więcej niż aplety 26
- Terminologia Javy 27
- Programowanie obiektowe 27
- Hermetyzacja 28
- Polimorfizm 29
- Dziedziczenie 29
- Java Development Kit 29
- Pierwszy prosty program 30
- Wprowadzenie tekstu programu 31
- Kompilowanie programu 31
- Pierwszy program wiersz po wierszu 32
- Obsługa błędów składni 34
- Drugi prosty program 34
- Inne typy danych 36
- Dwie instrukcje sterujące 38
- Instrukcja if 38
- Pętla for 40
- Bloki kodu 41
- Średnik i pozycja kodu w wierszu 42
- Wcięcia 42
- Słowa kluczowe języka Java 44
- Identyfikatory 45
- Biblioteki klas 45
- Test sprawdzający 45
2. Typy danych i operatory 47
- Dlaczego typy danych są tak ważne 47
- Typy proste 48
- Typy całkowite 48
- Typy zmiennoprzecinkowe 49
- Znaki 50
- Typ logiczny 51
- Literały 53
- Literały szesnastkowe, ósemkowe i binarne 53
- Specjalne sekwencje znaków 53
- Literały łańcuchowe 54
- Zmienne 55
- Inicjalizacja zmiennej 55
- Dynamiczna inicjalizacja 55
- Zasięg deklaracji i czas istnienia zmiennych 56
- Operatory 58
- Operatory arytmetyczne 58
- Inkrementacja i dekrementacja 59
- Operatory relacyjne i logiczne 60
- Warunkowe operatory logiczne 62
- Operator przypisania 63
- Skrótowe operatory przypisania 63
- Konwersje typów w instrukcjach przypisania 64
- Rzutowanie typów niezgodnych 65
- Priorytet operatorów 67
- Wyrażenia 68
- Konwersja typów w wyrażeniach 68
- Odstępy i nawiasy 70
- Test sprawdzający 70
3. Instrukcje sterujące 71
- Wprowadzanie znaków z klawiatury 71
- Instrukcja if 72
- Zagnieżdżanie instrukcji if 73
- Drabinka if-else-if 74
- Instrukcja switch 75
- Zagnieżdżanie instrukcji switch 78
- Pętla for 80
- Wariacje na temat pętli for 81
- Brakujące elementy 82
- Pętla nieskończona 83
- Pętle bez ciała 83
- Deklaracja zmiennych sterujących wewnątrz pętli 84
- Rozszerzona pętla for 85
- Pętla while 85
- Pętla do-while 86
- Przerywanie pętli instrukcją break 90
- Zastosowanie break jako formy goto 91
- Zastosowanie instrukcji continue 95
- Pętle zagnieżdżone 99
- Test sprawdzający 99
4. Wprowadzenie do klas, obiektów i metod 101
- Podstawy klas 101
- Ogólna postać klasy 102
- Definiowanie klasy 102
- Jak powstają obiekty 105
- Referencje obiektów i operacje przypisania 105
- Metody 106
- Dodajemy metodę do klasy Vehicle 106
- Powrót z metody 108
- Zwracanie wartości 109
- Stosowanie parametrów 110
- Dodajemy sparametryzowaną metodę do klasy Vehicle 112
- Konstruktory 117
- Konstruktory z parametrami 118
- Dodajemy konstruktor do klasy Vehicle 119
- Operator new 120
- Odzyskiwanie pamięci 120
- Słowo kluczowe this 121
- Test sprawdzający 122
5. Więcej typów danych i operatorów 123
- Tablice 123
- Tablice jednowymiarowe 124
- Tablice wielowymiarowe 128
- Tablice dwuwymiarowe 128
- Tablice nieregularne 129
- Tablice o trzech i więcej wymiarach 130
- Inicjalizacja tablic wielowymiarowych 130
- Alternatywna składnia deklaracji tablic 131
- Przypisywanie referencji tablic 131
- Wykorzystanie składowej length 132
- Styl for-each pętli for 137
- Iteracje w tablicach wielowymiarowych 139
- Zastosowania rozszerzonej pętli for 140
- Łańcuchy znaków 141
- Tworzenie łańcuchów 141
- Operacje na łańcuchach 142
- Tablice łańcuchów 144
- Łańcuchy są niezmienne 144
- Stosowanie łańcuchów do sterowania instrukcją switch 145
- Wykorzystanie argumentów wywołania programu 146
- Operatory bitowe 147
- Operatory bitowe AND, OR, XOR i NOT 147
- Operatory przesunięcia 151
- Skrótowe bitowe operatory przypisania 153
- Operator ? 155
- Test sprawdzający 157
6. Więcej o metodach i klasach 159
- Kontrola dostępu do składowych klasy 159
- Modyfikatory dostępu w Javie 160
- Przekazywanie obiektów do metod 164
- Sposób przekazywania argumentów 165
- Zwracanie obiektów 167
- Przeciążanie metod 169
- Przeciążanie konstruktorów 173
- Rekurencja 177
- Słowo kluczowe static 178
- Bloki static 181
- Klasy zagnieżdżone i klasy wewnętrzne 184
- Zmienne liczby argumentów 186
- Metody o zmiennej liczbie argumentów 187
- Przeciążanie metod o zmiennej liczbie argumentów 189
- Zmienna liczba argumentów i niejednoznaczność 190
- Test sprawdzający 191
7. Dziedziczenie 193
- Podstawy dziedziczenia 193
- Dostęp do składowych a dziedziczenie 196
- Konstruktory i dziedziczenie 198
- Użycie słowa kluczowego super do wywołania konstruktora klasy bazowej 199
- Użycie słowa kluczowego super do dostępu do składowych klasy bazowej 203
- Wielopoziomowe hierarchie klas 206
- Kiedy wywoływane są konstruktory? 208
- Referencje klasy bazowej i obiekty klasy pochodnej 209
- Przesłanianie metod 213
- Przesłanianie metod i polimorfizm 215
- Po co przesłaniać metody? 216
- Zastosowanie przesłaniania metod w klasie TwoDShape 217
- Klasy abstrakcyjne 220
- Słowo kluczowe final 223
- final zapobiega przesłanianiu 223
- final zapobiega dziedziczeniu 223
- Użycie final dla zmiennych składowych 224
- Klasa Object 225
- Test sprawdzający 226
8. Pakiety i interfejsy 227
- Pakiety 227
- Definiowanie pakietu 228
- Wyszukiwanie pakietów i zmienna CLASSPATH 229
- Prosty przykład pakietu 229
- Pakiety i dostęp do składowych 230
- Przykład dostępu do pakietu 231
- Składowe chronione 232
- Import pakietów 234
- Biblioteka klas Java używa pakietów 235
- Interfejsy 235
- Implementacje interfejsów 237
- Referencje interfejsu 240
- Zmienne w interfejsach 245
- Interfejsy mogą dziedziczyć 246
- Domyślne metody interfejsów 247
- Podstawowe informacje o metodach domyślnych 248
- Praktyczny przykład metody domyślnej 249
- Problemy wielokrotnego dziedziczenia 250
- Stosowanie metod statycznych w interfejsach 251
- Stosowanie metod prywatnych w interfejsach 252
- Ostatnie uwagi o pakietach i interfejsach 253
- Test sprawdzający 253
9. Obsługa wyjątków 255
- Hierarchia wyjątków 256
- Podstawy obsługi wyjątków 256
- Słowa kluczowe try i catch 256
- Prosty przykład wyjątku 257
- Konsekwencje nieprzechwycenia wyjątku 259
- Wyjątki umożliwiają obsługę błędów 260
- Użycie wielu klauzul catch 261
- Przechwytywanie wyjątków klas pochodnych 261
- Zagnieżdżanie bloków try 263
- Generowanie wyjątku 264
- Powtórne generowanie wyjątku 264
- Klasa Throwable 265
- Klauzula finally 267
- Użycie klauzuli throws 268
- Trzy dodatkowe możliwości wyjątków 269
- Wyjątki wbudowane w Javę 270
- Tworzenie klas pochodnych wyjątków 272
- Test sprawdzający 276
10. Obsługa wejścia i wyjścia 279
- Strumienie wejścia i wyjścia 280
- Strumienie bajtowe i strumienie znakowe 280
- Klasy strumieni bajtowych 280
- Klasy strumieni znakowych 280
- Strumienie predefiniowane 281
- Używanie strumieni bajtowych 282
- Odczyt wejścia konsoli 282
- Zapis do wyjścia konsoli 284
- Odczyt i zapis plików za pomocą strumieni bajtowych 285
- Odczyt z pliku 285
- Zapis w pliku 288
- Automatyczne zamykanie pliku 290
- Odczyt i zapis danych binarnych 292
- Pliki o dostępie swobodnym 296
- Strumienie znakowe 298
- Odczyt konsoli za pomocą strumieni znakowych 298
- Obsługa wyjścia konsoli za pomocą strumieni znakowych 301
- Obsługa plików za pomocą strumieni znakowych 302
- Klasa FileWriter 302
- Klasa FileReader 303
- Zastosowanie klas opakowujących do konwersji łańcuchów numerycznych 304
- Test sprawdzający 311
11. Programowanie wielowątkowe 313
- Podstawy wielowątkowości 313
- Klasa Thread i interfejs Runnable 314
- Tworzenie wątku 315
- Usprawnienie i dwie modyfikacje 318
- Tworzenie wielu wątków 323
- Jak ustalić, kiedy wątek zakończył działanie? 326
- Priorytety wątków 328
- Synchronizacja 331
- Synchronizacja metod 331
- Synchronizacja instrukcji 334
- Komunikacja międzywątkowa 336
- Przykład użycia metod wait() i notify() 337
- Wstrzymywanie, wznawianie i kończenie działania wątków 341
- Test sprawdzający 346
12. Typy wyliczeniowe, automatyczne opakowywanie, import składowych statycznych i adnotacje 347
- Wyliczenia 348
- Podstawy wyliczeń 348
- Wyliczenia są klasami 350
- Metody values() i valueOf() 350
- Konstruktory, metody, zmienne instancji a wyliczenia 351
- Dwa ważne ograniczenia 353
- Typy wyliczeniowe dziedziczą po klasie Enum 353
- Automatyczne opakowywanie 358
- Typy opakowujące 359
- Podstawy automatycznego opakowywania 360
- Automatyczne opakowywanie i metody 361
- Automatyczne opakowywanie i wyrażenia 362
- Przestroga 364
- Import składowych statycznych 364
- Adnotacje (metadane) 366
- Test sprawdzający 369
13. Typy sparametryzowane 371
- Podstawy typów sparametryzowanych 372
- Prosty przykład typów sparametryzowanych 372
- Parametryzacja dotyczy tylko typów obiektowych 375
- Typy sparametryzowane różnią się dla różnych argumentów 375
- Klasa sparametryzowana o dwóch parametrach 376
- Ogólna postać klasy sparametryzowanej 377
- Ograniczanie typów 377
- Stosowanie argumentów wieloznacznych 380
- Ograniczanie argumentów wieloznacznych 382
- Metody sparametryzowane 384
- Konstruktory sparametryzowane 386
- Interfejsy sparametryzowane 386
- Typy surowe i tradycyjny kod 392
- Wnioskowanie typów i operator diamentowy 395
- Wymazywanie 396
- Błędy niejednoznaczności 396
- Ograniczenia związane z typami sparametryzowanymi 397
- Zakaz tworzenia instancji parametru typu 397
- Ograniczenia dla składowych statycznych 397
- Ograniczenia tablic sparametryzowanych 398
- Ograniczenia związane z wyjątkami 399
- Dalsze studiowanie typów sparametryzowanych 399
- Test sprawdzający 399
14. Wyrażenia lambda i referencje metod 401
- Przedstawienie wyrażeń lambda 402
- Podstawowe informacje o wyrażeniach lambda 402
- Interfejsy funkcyjne 403
- Wyrażenia lambda w działaniu 405
- Blokowe wyrażenia lambda 408
- Sparametryzowane interfejsy funkcyjne 409
- Wyrażenia lambda i przechwytywanie zmiennych 415
- Zgłaszanie wyjątków w wyrażeniach lambda 416
- Referencje metod 417
- Referencje metod statycznych 417
- Referencje metod instancyjnych 419
- Referencje konstruktorów 423
- Predefiniowane interfejsy funkcyjne 425
- Test sprawdzający 426
15. Moduły 429
- Podstawowe informacje o modułach 430
- Przykład prostego modułu 431
- Kompilowanie i uruchamianie przykładowej aplikacji 434
- Dokładniejsze informacje o instrukcjach requires i exports 435
- java.base i moduły platformy 436
- Stary kod i moduł nienazwany 437
- Eksportowanie do konkretnego modułu 438
- Wymagania przechodnie 439
- Stosowanie usług 443
- Podstawowe informacje o usługach i dostawcach usług 444
- Słowa kluczowe związane z usługami 444
- Przykład stosowania usług i modułów 445
- Dodatkowe cechy modułów 451
- Moduły otwarte 451
- Instrukcja opens 451
- requires static 451
- Dalsze samodzielne poznawanie modułów 452
- Test sprawdzający 453
16. Wprowadzenie do Swing 455
- Pochodzenie i filozofia Swing 456
- Komponenty i kontenery 457
- Komponenty 458
- Kontenery 458
- Panele kontenerów szczytowych 459
- Menedżery układu 459
- Pierwszy program wykorzystujący Swing 460
- Pierwszy program Swing wiersz po wierszu 461
- Obsługa zdarzeń w Swing 464
- Zdarzenia 464
- Obiekty nasłuchujące 465
- Klasy zdarzeń i interfejsy obiektów nasłuchujących 465
- Komponent JButton 465
- Komponent JTextField 468
- Komponent JCheckBox 471
- Komponent JList 474
- Wykorzystanie anonimowych klas wewnętrznych lub wyrażeń lambda do obsługi zdarzeń 481
- Test sprawdzający 482
17. Wprowadzenie do JavaFX 485
- Podstawowe pojęcia JavaFX 486
- Pakiety JavaFX 486
- Klasy Stage oraz Scene 486
- Węzły i graf sceny 487
- Układy 487
- Klasa Application oraz metody cyklu życia 487
- Uruchamianie aplikacji JavaFX 488
- Szkielet aplikacji JavaFX 488
- Kompilacja i uruchamianie programów JavaFX 491
- Wątek aplikacji 491
- Prosta kontrolka JavaFX: Label 491
- Stosowanie przycisków i zdarzeń 493
- Podstawy obsługi zdarzeń 493
- Przedstawienie kontrolki Button 494
- Przedstawienie obsługi zdarzeń i stosowania przycisków 494
- Trzy kolejne kontrolki JavaFX 497
- Pola wyboru 497
- Listy 501
- Pola tekstowe 505
- Przedstawienie efektów i transformacji 508
- Efekty 508
- Transformacje 509
- Prezentacja zastosowania efektów i transformacji 511
- Co dalej? 513
- Test sprawdzający 514
A. Rozwiązania testów sprawdzających 515
- Rozdział 1. Podstawy Javy 515
- Rozdział 2. Typy danych i operatory 517
- Rozdział 3. Instrukcje sterujące 518
- Rozdział 4. Wprowadzenie do klas, obiektów i metod 520
- Rozdział 5. Więcej typów danych i operatorów 521
- Rozdział 6. Więcej o metodach i klasach 524
- Rozdział 7. Dziedziczenie 528
- Rozdział 8. Pakiety i interfejsy 529
- Rozdział 9. Obsługa wyjątków 531
- Rozdział 10. Obsługa wejścia i wyjścia 533
- Rozdział 11. Programowanie wielowątkowe 536
- Rozdział 12. Typy wyliczeniowe, automatyczne opakowywanie, import składowych statycznych i adnotacje 538
- Rozdział 13. Typy sparametryzowane 541
- Rozdział 14. Wyrażenia lambda i referencje metod 544
- Rozdział 15. Moduły 547
- Rozdział 16. Wprowadzenie do Swing 548
- Rozdział 17. Wprowadzenie do JavaFX 552
B. Komentarze dokumentacyjne 557
- Znaczniki javadoc 557
- @author 558
- {@code} 558
- @deprecated 558
- {@docRoot} 559
- @exception 559
- @hidden 559
- {@index} 559
- {@inheritDoc} 559
- {@link} 559
- {@linkplain} 560
- {@literal} 560
- @param 560
- @provides 560
- @return 560
- @see 560
- @since 560
- @throws 561
- @uses 561
- {@value} 561
- @version 561
- Ogólna postać komentarza dokumentacyjnego 561
- Wynik działania programu javadoc 561
- Przykład użycia komentarzy dokumentacyjnych 562
C. Przegląd technologii Java Web Start 563
- Czym jest Java Web Start? 563
- Cztery kluczowe aspekty Java Web Start 564
- Aplikacje Java Web Start wymagają pliku JAR 564
- Aplikacje Java Web Start są podpisywane cyfrowo 564
- Java Web Start bazuje na JNLP 565
- Tworzenie odnośnika do pliku JNLP 566
- Eksperymenty z Java Web Start z wykorzystaniem lokalnego systemu plików 567
- Utworzenie pliku JAR aplikacji ButtonDemo 567
- Utworzenie magazynu kluczy i podpisanie pliku ButtonDemo.jar 568
- Utworzenie pliku JNLP dla aplikacji ButtonDemo 569
- Utworzenie pliku HTML o nazwie StartBD.html 570
- Dodanie pliku ButtonDemo.jnlp do listy wyjątków w aplikacji Java Control Panel 570
- Wykonanie aplikacji ButtonDemo z poziomu przeglądarki 570
- Uruchamianie aplikacji Java Web Start przy użyciu programu javaws 571
- Stosowanie technologii Java Web Start z apletami 571
D. Wprowadzenie do JShell 573
- Podstawy JShell 573
- Wyświetlanie, edycja i ponowne wykonywanie kodu 575
- Dodanie metody 576
- Utworzenie klasy 577
- Stosowanie interfejsu 577
- Przetwarzanie wyrażeń i wbudowane zmienne 578
- Importowanie pakietów 579
- Wyjątki 579
- Inne polecenia JShell 580
- Dalsze poznawanie możliwości JShell 581
E. Więcej słów kluczowych języka Java 583
- Modyfikatory transient i volatile 583
- instanceof 584
- strictfp 584
- assert 584
- Metody rodzime 585
- Inna postać this 585
Skorowidz 587