Java. Podstawy. Wydanie XIII - Helion

Autor: Cay S. Horstmann
Tytuł oryginału: Core Java, Volume I: Fundamentals, 13th Edition
ISBN: 978-83-289-3023-0
stron: 790, Format: 164x239, okładka: twarda
Data wydania: 2025-08-01
Księgarnia: Helion
Cena książki: 89,40 zł (poprzednio: 149,00 zł)
Oszczędzasz: 40% (-59,60 zł)
Tytuł oryginału: Core Java, Volume I: Fundamentals, 13th Edition
ISBN: 978-83-289-3023-0
stron: 790, Format: 164x239, okładka: twarda
Data wydania: 2025-08-01
Księgarnia: Helion
Cena książki: 89,40 zł (poprzednio: 149,00 zł)
Oszczędzasz: 40% (-59,60 zł)
Tagi: Java - Programowanie
Osoby które kupowały "Java. Podstawy. Wydanie XIII", wybierały także:
- JavaFX. Kurs video. Wzorce oraz typy generyczne 79,00 zł, (31,60 zł -60%)
- Platforma Xamarin. Kurs video. Poziom drugi. Zaawansowane techniki tworzenia aplikacji cross-platform 99,00 zł, (39,60 zł -60%)
- Spring Security. Kurs video. Skuteczne metody zabezpieczeń aplikacji 69,00 zł, (27,60 zł -60%)
- JUnit - testy jednostkowe. Kurs video. Automatyzacja procesu testowania w Javie 79,00 zł, (31,60 zł -60%)
- Algorytmy i struktury danych. Kurs video. Java, JavaScript, Python 89,00 zł, (40,05 zł -55%)
Spis treści
Java. Podstawy. Wydanie XIII -- spis treści
Wstęp
- Do Czytelnika
- O książce
- Konwencje typograficzne
- Przykłady kodu
Podziękowania
Rozdział 1. Wprowadzenie do Javy
- 1.1. Java jako platforma programistyczna
- 1.2. Słowa klucze białej księgi Javy
- 1.2.1. Prostota
- 1.2.2. Obiektowość
- 1.2.3. Sieciowość
- 1.2.4. Niezawodność
- 1.2.5. Bezpieczeństwo
- 1.2.6. Niezależność od architektury
- 1.2.7. Przenośność
- 1.2.8. Interpretacja
- 1.2.9. Wysoka wydajność
- 1.2.10. Wielowątkowość
- 1.2.11. Dynamiczność
- 1.3. Aplety Javy i internet
- 1.4. Krótka historia Javy
- 1.5. Główne nieporozumienia dotyczące Javy
Rozdział 2. Środowisko programistyczne Javy
- 2.1. Instalacja oprogramowania Java Development Kit
- 2.1.1. Pobieranie pakietu JDK
- 2.1.2. Instalacja pakietu JDK
- 2.1.3. Instalacja plików źródłowych i dokumentacji
- 2.2. Używanie narzędzi wiersza poleceń
- 2.3. Praca w zintegrowanym środowisku programistycznym
- 2.4. JShell
Rozdział 3. Podstawowe elementy języka Java
- 3.1. Prosty program w Javie
- 3.2. Komentarze
- 3.3. Typy danych
- 3.3.1. Typy całkowite
- 3.3.2. Typy zmiennoprzecinkowe
- 3.3.3. Typ char
- 3.3.4. Unicode i typ char
- 3.3.5. Typ boolean
- 3.4. Zmienne i stałe
- 3.4.1. Deklarowanie zmiennych
- 3.4.2. Inicjalizacja zmiennych
- 3.4.3. Stałe
- 3.4.4. Typ wyliczeniowy
- 3.5. Operatory
- 3.5.1. Operatory arytmetyczne
- 3.5.2. Funkcje i stałe matematyczne
- 3.5.3. Konwersja typów numerycznych
- 3.5.4. Rzutowanie
- 3.5.5. Przypisanie
- 3.5.6. Operatory inkrementacji i dekrementacji
- 3.5.7. Operatory relacyjne i logiczne
- 3.5.8. Operator warunkowy
- 3.5.9. Wyrażenia switch
- 3.5.10. Operatory bitowe
- 3.5.11. Nawiasy i priorytety operatorów
- 3.6. Łańcuchy
- 3.6.1. Konkatenacja
- 3.6.2. Dzielenie łańcuchów
- 3.6.3. Indeksy i podłańcuchy
- 3.6.4. Łańcuchów nie można modyfikować
- 3.6.5. Porównywanie łańcuchów
- 3.6.6. Łańcuchy puste i łańcuchy null
- 3.6.7. API String
- 3.6.8. Dokumentacja API w internecie
- 3.6.9. Składanie łańcuchów
- 3.6.10. Bloki tekstowe
- 3.7. Wejście i wyjście
- 3.7.1. Odbieranie danych wejściowych
- 3.7.2. Formatowanie danych wyjściowych
- 3.7.3. Zapis i odczyt plików
- 3.8. Sterowanie wykonywaniem programu
- 3.8.1. Zasięg blokowy
- 3.8.2. Instrukcje warunkowe
- 3.8.3. Pętle
- 3.8.4. Pętle o określonej liczbie powtórzeń
- 3.8.5. Wybór wielokierunkowy - instrukcja switch
- 3.8.6. Instrukcje przerywające przepływ sterowania
- 3.9. Wielkie liczby
- 3.10. Tablice
- 3.10.1. Deklarowanie tablic
- 3.10.2. Dostęp do elementów tablicy
- 3.10.3. Pętla typu for each
- 3.10.4. Kopiowanie tablicy
- 3.10.5. Argumenty wiersza poleceń
- 3.10.6. Sortowanie tablicy
- 3.10.7. Tablice wielowymiarowe
- 3.10.8. Tablice postrzępione
Rozdział 4. Obiekty i klasy
- 4.1. Wstęp do programowania obiektowego
- 4.1.1. Klasy
- 4.1.2. Obiekty
- 4.1.3. Identyfikacja klas
- 4.1.4. Relacje między klasami
- 4.2. Używanie klas predefiniowanych
- 4.2.1. Obiekty i zmienne obiektów
- 4.2.2. Klasa LocalDate
- 4.2.3. Metody udostępniające i zmieniające wartość elementu
- 4.3. Definiowanie własnych klas
- 4.3.1. Klasa Employee
- 4.3.2. Używanie wielu plików źródłowych
- 4.3.3. Analiza klasy Employee
- 4.3.4. Pierwsze kroki w tworzeniu konstruktorów
- 4.3.5. Deklarowanie zmiennych lokalnych za pomocą słowa kluczowego var
- 4.3.6. Praca z referencjami null
- 4.3.7. Parametry jawne i niejawne
- 4.3.8. Korzyści z hermetyzacji
- 4.3.9. Przywileje klasowe
- 4.3.10. Metody prywatne
- 4.3.11. Stałe jako pola klasy
- 4.4. Pola i metody statyczne
- 4.4.1. Pola statyczne
- 4.4.2. Stałe statyczne
- 4.4.3. Metody statyczne
- 4.4.4. Metody fabryczne
- 4.4.5. Metoda main
- 4.5. Parametry metod
- 4.6. Konstruowanie obiektów
- 4.6.1. Przeciążanie
- 4.6.2. Domyślna inicjalizacja pól
- 4.6.3. Konstruktor bezargumentowy
- 4.6.4. Jawna inicjalizacja pól
- 4.6.5. Nazywanie parametrów
- 4.6.6. Wywoływanie innego konstruktora
- 4.6.7. Bloki inicjalizujące
- 4.6.8. Niszczenie obiektów i metoda finalize
- 4.7. Rekordy
- 4.7.1. Koncepcja rekordu
- 4.7.2. Konstruktory: kanoniczny, niestandardowy i kompaktowy
- 4.8. Pakiety
- 4.8.1. Nazwy pakietów
- 4.8.2. Importowanie klas
- 4.8.3. Importowanie statyczne
- 4.8.4. Dodawanie klasy do pakietu
- 4.8.5. Dostęp do pakietu
- 4.8.6. Ścieżka klas
- 4.8.7. Ustawianie ścieżki klas
- 4.9. Pliki JAR
- 4.9.1. Tworzenie plików JAR
- 4.9.2. Manifest
- 4.9.3. Wykonywalne pliki JAR
- 4.9.4. Pliki JAR z wieloma wersjami klas
- 4.9.5. Kilka uwag na temat opcji wiersza poleceń
- 4.10. Komentarze dokumentacyjne
- 4.10.1. Wstawianie komentarzy
- 4.10.2. Komentarze do klas
- 4.10.3. Komentarze do metod
- 4.10.4. Komentarze do pól
- 4.10.5. Komentarze do pakietów
- 4.10.6. Kod HTML
- 4.10.7. Łącza
- 4.10.8. Komentarze ogólne
- 4.10.9. Fragmenty kodu
- 4.10.10. Pobieranie komentarzy
- 4.11. Porady dotyczące projektowania klas
Rozdział 5. Dziedziczenie
- 5.1. Klasy, nadklasy i podklasy
- 5.1.1. Definiowanie podklas
- 5.1.2. Przesłanianie metod
- 5.1.3. Konstruktory podklas
- 5.1.4. Hierarchia dziedziczenia
- 5.1.5. Polimorfizm
- 5.1.6. Zasady wywoływania metod
- 5.1.7. Wyłączanie dziedziczenia - klasy i metody finalne
- 5.1.8. Rzutowanie
- 5.1.9. Operator instanceof i dopasowywanie wzorców
- 5.1.10. Ograniczanie dostępu
- 5.2. Kosmiczna klasa wszystkich klas - Object
- 5.2.1. Zmienne typu Object
- 5.2.2. Metoda equals
- 5.2.3. Porównywanie a dziedziczenie
- 5.2.4. Metoda hashCode
- 5.2.5. Metoda toString
- 5.3. Generyczne listy tablicowe
- 5.3.1. Deklarowanie list tablicowych
- 5.3.2. Dostęp do elementów listy tablicowej
- 5.3.3. Zgodność pomiędzy typowanymi a surowymi listami tablicowymi
- 5.4. Opakowania obiektów i automatyczne pakowanie
- 5.5. Metody ze zmienną liczbą argumentów
- 5.6. Klasy abstrakcyjne
- 5.7. Klasy wyliczeniowe
- 5.8. Klasy zapieczętowane
- 5.9. Dopasowywanie do wzorca
- 5.9.1. Obsługa wartości null
- 5.9.2. Strażnicy
- 5.9.3. Kompletność
- 5.9.4. Dominacja
- 5.9.5. Wzorce i stałe
- 5.9.6. Zasięg zmiennych i przekazywanie sterowania w dół
- 5.10. Refleksja
- 5.10.1. Klasa Class
- 5.10.2. Podstawy deklarowania wyjątków
- 5.10.3. Zasoby
- 5.10.4. Zastosowanie refleksji w analizie funkcjonalności klasy
- 5.10.5. Refleksja w analizie obiektów w czasie działania programu
- 5.10.6. Zastosowanie refleksji w generycznym kodzie tablicowym
- 5.10.7. Wywoływanie dowolnych metod i konstruktorów
- 5.11. Porady projektowe dotyczące dziedziczenia
Rozdział 6. Interfejsy, wyrażenia lambda i klasy wewnętrzne
- 6.1. Interfejsy
- 6.1.1. Koncepcja interfejsu
- 6.1.2. Własności interfejsów
- 6.1.3. Interfejsy a klasy abstrakcyjne
- 6.1.4. Metody statyczne i prywatne
- 6.1.5. Metody domyślne
- 6.1.6. Wybieranie między metodami domyślnymi
- 6.1.7. Interfejsy i wywołania zwrotne
- 6.1.8. Interfejs Comparator
- 6.1.9. Klonowanie obiektów
- 6.2. Wyrażenia lambda
- 6.2.1. Po co w ogóle są lambdy?
- 6.2.2. Składnia wyrażeń lambda
- 6.2.3. Interfejsy funkcyjne
- 6.2.4. Typy funkcji
- 6.2.5. Referencje do metod
- 6.2.6. Referencje do konstruktorów
- 6.2.7. Zakres dostępności zmiennych
- 6.2.8. Przetwarzanie wyrażeń lambda
- 6.2.9. Tworzenie komparatorów
- 6.3. Klasy wewnętrzne
- 6.3.1. Dostęp do stanu obiektu w klasie wewnętrznej
- 6.3.2. Specjalne reguły składniowe dotyczące klas wewnętrznych
- 6.3.3. Czy klasy wewnętrzne są potrzebne i bezpieczne?
- 6.3.4. Lokalne klasy wewnętrzne
- 6.3.5. Dostęp do zmiennych finalnych z metod zewnętrznych
- 6.3.6. Anonimowe klasy wewnętrzne
- 6.3.7. Klasy statyczne
- 6.4. Moduły ładowania usług
- 6.5. Klasy pośredniczące
- 6.5.1. Kiedy używać klas pośredniczących?
- 6.5.2. Tworzenie obiektów pośredniczących
- 6.5.3. Właściwości klas pośredniczących
Rozdział 7. Wyjątki, asercje i dzienniki
- 7.1. Obsługa błędów
- 7.1.1. Klasyfikacja wyjątków
- 7.1.2. Deklarowanie wyjątków kontrolowanych
- 7.1.3. Zgłaszanie wyjątków
- 7.1.4. Tworzenie klas wyjątków
- 7.2. Przechwytywanie wyjątków
- 7.2.1. Przechwytywanie wyjątku
- 7.2.2. Przechwytywanie wielu typów wyjątków
- 7.2.3. Powtórne generowanie wyjątków i budowanie łańcuchów wyjątków
- 7.2.4. Klauzula finally
- 7.2.5. Instrukcja try z zasobami
- 7.2.6. Analiza danych ze stosu wywołań
- 7.3. Wskazówki dotyczące stosowania wyjątków
- 7.4. Asercje
- 7.4.1. Koncepcja asercji
- 7.4.2. Włączanie i wyłączanie asercji
- 7.4.3. Zastosowanie asercji do sprawdzania parametrów
- 7.4.4. Zastosowanie asercji do dokumentowania założeń
- 7.5. Dzienniki
- 7.5.1. Czy należy używać systemu dzienników Javy?
- 7.5.2. Podstawy pracy z dziennikami
- 7.5.3. API rejestrowania platformy
- 7.5.4. Konfiguracja rejestrowania w dzienniku
- 7.5.5. Handlery dzienników
- 7.5.6. Filtry i formatery
- 7.5.7. Przepis na dziennik
- 7.6. Wskazówki dotyczące debugowania
Rozdział 8. Programowanie generyczne
- 8.1. Dlaczego programowanie generyczne?
- 8.1.1. Zalety parametrów typów
- 8.1.2. Dla kogo programowanie generyczne?
- 8.2. Definicja prostej klasy generycznej
- 8.3. Metody generyczne
- 8.4. Ograniczenia zmiennych typowych
- 8.5. Kod generyczny a maszyna wirtualna
- 8.5.1. Wymazywanie typów
- 8.5.2. Translacja wyrażeń generycznych
- 8.5.3. Translacja metod generycznych
- 8.5.4. Używanie starego kodu
- 8.5.5. Generyczne wzorce rekordów
- 8.6. Zasady dziedziczenia dla typów generycznych
- 8.7. Typy wieloznaczne
- 8.7.1. Koncepcja typu wieloznacznego
- 8.7.2. Ograniczenia nadtypów typów wieloznacznych
- 8.7.3. Typy wieloznaczne bez ograniczeń
- 8.7.4. Chwytanie typu wieloznacznego
- 8.8. Ograniczenia i braki
- 8.8.1. Nie można podawać typów prostych jako parametrów typowych
- 8.8.2. Sprawdzanie typów w czasie działania programu jest możliwe tylko dla typów surowych
- 8.8.3. Nie można tworzyć tablic typów generycznych
- 8.8.4. Ostrzeżenia dotyczące zmiennej liczby argumentów
- 8.8.5. Generyczne parametry zmienne nie rozkładają tablic typów podstawowych
- 8.8.6. Nie wolno tworzyć egzemplarzy zmiennych typowych
- 8.8.7. Nie można utworzyć egzemplarza generycznej tablicy
- 8.8.8. Zmiennych typowych nie można używać w statycznych kontekstach klas generycznych
- 8.8.9. Obiektów klasy generycznej nie można zgłaszać ani przechwytywać
- 8.8.10. Można wyłączyć sprawdzanie wyjątków kontrolowanych
- 8.8.11. Uważaj na konflikty, które mogą powstać po wymazaniu typów
- 8.8.12. Dedukcja typów w generycznych wzorcach rekordów jest ograniczona
- 8.9. Refleksja a typy generyczne
- 8.9.1. Generyczna klasa Class
- 8.9.2. Zastosowanie parametrów Class<T> do dopasowywania typów
- 8.9.3. Informacje o typach generycznych w maszynie wirtualnej
- 8.9.4. Literały typowe
Rozdział 9. Kolekcje
- 9.1. Architektura kolekcji Javy
- 9.1.1. Oddzielenie warstwy interfejsów od warstwy klas konkretnych
- 9.1.2. Interfejs Collection
- 9.1.3. Iteratory
- 9.1.4. Generyczne metody użytkowe
- 9.2. Interfejsy w systemie kolekcji Javy
- 9.3. Konkretne klasy kolekcyjne
- 9.3.1. Listy powiązane
- 9.3.2. Listy tablicowe
- 9.3.3. Zbiór HashSet
- 9.3.4. Zbiór TreeSet
- 9.3.5. Kolejki Queue i Deque
- 9.3.6. Kolejki priorytetowe
- 9.4. Słowniki
- 9.4.1. Podstawowe operacje słownikowe
- 9.4.2. Modyfikowanie wpisów w słowniku
- 9.4.3. Widoki słowników
- 9.4.4. Klasa WeakHashMap
- 9.4.5. Klasy LinkedHashSet i LinkedHashMap
- 9.4.6. Klasy EnumSet i EnumMap
- 9.4.7. Klasa IdentityHashMap
- 9.5. Kopie i widoki
- 9.5.1. Małe kolekcje
- 9.5.2. Niemodyfikowalne kopie i widoki
- 9.5.3. Przedziały
- 9.5.4. Zbiory ze słowników wartości logicznych
- 9.5.5. Widoki odwrócone
- 9.5.6. Widoki kontrolowane
- 9.5.7. Widoki synchronizowane
- 9.5.8. Uwagi dotyczące operacji opcjonalnych
- 9.6. Algorytmy
- 9.6.1. Dlaczego algorytmy generyczne?
- 9.6.2. Sortowanie i tasowanie
- 9.6.3. Wyszukiwanie binarne
- 9.6.4. Proste algorytmy
- 9.6.5. Operacje zbiorowe
- 9.6.6. Konwersja pomiędzy kolekcjami a tablicami
- 9.6.7. Pisanie własnych algorytmów
- 9.7. Stare kolekcje
- 9.7.1. Klasa Hashtable
- 9.7.2. Wyliczenia
- 9.7.3. Słowniki własności
- 9.7.4. Właściwości systemowe
- 9.7.5. Stosy
- 9.7.6. Zbiory bitów
Rozdział 10. Współbieżność
- 10.1. Uruchamianie wątków
- 10.2. Stany wątków
- 10.2.1. Wątki tworzone za pomocą operatora new
- 10.2.2. Wątki wykonywalne
- 10.2.3. Wątki BLOCKED i WAITING
- 10.2.4. Zamykanie wątków
- 10.3. Własności wątków
- 10.3.1. Wątki wirtualne
- 10.3.2. Przerywanie wątków
- 10.3.3. Wątki demony
- 10.3.4. Nazwy i identyfikatory wątków
- 10.3.5. Procedury obsługi nieprzechwyconych wyjątków
- 10.3.6. Priorytety wątków
- 10.3.7. Fabryki i konstruktory wątków
- 10.4. Koordynacja zadań
- 10.4.1. Interfejsy Callable i Future
- 10.4.2. Klasa Executors
- 10.4.3. Wywoływanie grup zadań
- 10.4.4. Zmienne lokalne wątków
- 10.4.5. Metoda rozgałęzienie-złączenie
- 10.5. Synchronizacja
- 10.5.1. Przykład sytuacji powodującej wyścig
- 10.5.2. Wyścigi
- 10.5.3. Obiekty klasy Lock
- 10.5.4. Warunki
- 10.5.5. Zakleszczenia
- 10.5.6. Słowo kluczowe synchronized
- 10.5.7. Bloki synchronizowane
- 10.5.8. Monitor
- 10.5.9. Pola ulotne
- 10.5.10. Pola finalne
- 10.5.11. Zmienne atomowe
- 10.5.12. Inicjalizacja na żądanie
- 10.5.13. Bezpieczna publikacja
- 10.5.14. Współdzielenie zmiennych lokalnych wątków
- 10.6. Kolekcje bezpieczne wątkowo
- 10.6.1. Kolejki blokujące
- 10.6.2. Szybkie słowniki, zbiory i kolejki
- 10.6.3. Atomowe modyfikowanie elementów słowników
- 10.6.4. Operacje masowe na współbieżnych słownikach skrótów
- 10.6.5. Współbieżne widoki zbiorów
- 10.6.6. Tablice kopiowane przy zapisie
- 10.6.7. Równoległe algorytmy tablicowe
- 10.6.8. Starsze kolekcje bezpieczne wątkowo
- 10.7. Obliczenia asynchroniczne
- 10.7.1. Klasa CompletableFuture
- 10.7.2. Tworzenie obiektów CompletableFuture
- 10.7.3. Czasochłonne zadania w wywołaniach zwrotnych interfejsu użytkownika
- 10.8. Procesy
- 10.8.1. Budowanie procesu
- 10.8.2. Uruchamianie procesu
- 10.8.3. Uchwyty procesów
Rozdział 11. Adnotacje
- 11.1. Stosowanie adnotacji
- 11.1.1. Elementy adnotacji
- 11.1.2. Powielanie i mnożenie adnotacji
- 11.1.3. Adnotacje deklaracji
- 11.1.4. Adnotacje zastosowań typów
- 11.1.5. Określanie adresatów wprost
- 11.2. Definiowanie adnotacji
- 11.3. Adnotacje w API Javy
- 11.3.1. Adnotacje kompilacji
- 11.3.2. Metaadnotacje
- 11.4. Przetwarzanie adnotacji podczas działania programu
- 11.5. Przetwarzanie adnotacji w kodzie źródłowym
- 11.5.1. Procesory adnotacji
- 11.5.2. Interfejs programowy modelu języka
- 11.5.3. Stosowanie adnotacji do generacji kodu źródłowego
- 11.6. Inżynieria kodu bajtowego
- 11.6.1. Modyfikowanie plików klasowych
- 11.6.2. Modyfikacja kodu bajtowego podczas ładowania
Rozdział 12. System modułów platformy Javy
- 12.1. Pojęcie modułu
- 12.2. Nadawanie nazw modułom
- 12.3. Modularny program "Witaj, świecie!"
- 12.4. Żądanie użycia modułów
- 12.5. Eksportowanie pakietów
- 12.6. Modularne pliki JAR
- 12.7. Moduły a technika refleksji
- 12.8. Moduły automatyczne
- 12.9. Moduł nienazwany
- 12.10. Flagi wiersza poleceń stosowane podczas migracji
- 12.11. Wymagania przechodnie i statyczne
- 12.12. Eksport kwalifikowany i otwieranie
- 12.13. Wczytywanie usług
- 12.14. Narzędzia do pracy z modułami
Dodatek A
Skorowidz





